Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:15

mamamier schreef:
Nens77 schreef:
en zie dat maar eens te vinden hier in de buurt.

Dat is een egoïstische smoes, geen excuus.

En jij kunt erover oordelen want jij woont ook hier in de buurt ?
En jouw situatie wat gezin, werk en paard betreft is exact gelijk aan de mijne ?[/quote]

Het mag best wat minder aanvallend gezegd worden maar de strekking blijft hetzelfde. Als de situatie qua werk, gezin en paard het niet toelaat om een paard op aanvaardbare manier te houden, dan geen paard naar mijn mening. Ik zou onze pony ook het liefst 24/7 op gras hebben met inloop stal op een betaalbare stal met luxe faciliteiten voor de ruiter. Maar dat vind je niet in de randstad. Dus wij hebben gekozen voor de plek waar het voor de pony het fijnste is. Waar hij dus in de winter zo'n 12 uur op de zand paddock staat met zijn grote vriend en onbeperkt hooi en in de zomer de hele dag op de wei. Met minder kan ik geen genoegen nemen. Vind ik niet kunnen tov het dier. Dat er geen enkele luxe is en dochterlief dagelijks een takken eind moet fietsen en ik er behoorlijk wat tijd in moet investeren is jammer maar een bewuste keuze.
Ook ik heb een drukke baan, vier kinderen en 6 katten (hobbyfokker) en manlief werkt doordeweeks in het buitenland waardoor ik dus alles alleen doe. Toch is de stal keuze gemaakt op basis van wat de pony nodig heeft en niet op wat mij beter uitkomt. Want geloof me, het zou zoveel makkelijker en minder tijdrovend zijn om hem op de manege achter ons huis te zetten....[/quote]

Ik zei niet dat mijn situatie het niet toe laat.
Ik bedoel daarmee dat ik naast mijn eigen wensen ook rekening dien te houden met de veiligheid van mijn dochter. En niet een uur in de auto kan zitten om er te komen.
Ergens een stalletje op een stuk wei met verder niets betekend (met een ex manege pony die nooit buitenkwam) voor mijn dochter niet rijden (voor mij overigens ook niet).
Ze zal hem eerst in een veilige omgeving (lees rijbak) goed onder controle moeten hebben voor ze naar buiten kan (ze is 11).
Het zou voor mij een stuk MINDER tijdrovend zijn als hij in de hit actief (want dat is een van de weinige plaatsen waar ze ook in de winter steeds buiten zijn) zou staan want dan kan ik ook eens een dag of twee overslaan.
Nu MOET ik twee keer per dag omdat ik anders vind dat mijn paard er te weinig uitkomt.
Maar ja, de hit heeft een wachtlijst (waar ik overigens op sta, al bijna 1,5 jaar) en loopt het risico te verdwijnen wegens ontpoldering) en zoals al gezegd is het niet zo eenvoudig om een goede stek te vinden....

De pony is overigens manegepony geweest, dus we hebben hem op zijn oude plekje laten staan en ondanks dat is hij al enorm opgeknapt.

MarlindeRooz

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:29

Maar zoals al eerder gezegd is, het is dus uit eigenbelang dat je paard daar staat. :) dat probeert men te zeggen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:36

Dan heb je misschien wel te vroeg voor een paard gekozen. Mijn dochter Was ook 11 toen ze deze pony kreeg. Heeft daarvoor twee jaar kunnen oefenen met de oude pony van mijn zus. Ze moest wel goed genoeg kunnen rijden en zelfstandig alles kunnen voordat ze deze pony kreeg. Juist omdat ze vaak alleen op stal is, alleen het erf over moet.
Wij hebben trouwens wel een bak hoor. Kunnen alleen bij vorst niet in deze bak. Dan moeten ze over de weg naar de buren om daar te rijden of een buitenrit gaan maken. Voordat Het enigszins verantwoord Was dat zij dit zelfstandig kon gaan doen, Had zij dus geen eigen pony en moest ze het doen met rijlessen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:38

MarlindeRooz schreef:
Maar zoals al eerder gezegd is, het is dus uit eigenbelang dat je paard daar staat. :) dat probeert men te zeggen.

Als je kinderen hebt, stopt je eigen belang.
Dan draait alles om je kinderen namelijk en daar moet je enorm veel voor laten.
Mensen met kinderen weten dit.
Haar veiligheid staat voor mij voorop, en doordat er voor iedereen (ja ook voor het paard) water bij de wijn gedaan wordt is het voor ieder werkbaar.
En ja, dat is inderdaad allemaal tijdelijk.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:43

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Haar veiligheid staat voor mij voorop, en doordat er voor iedereen (ja ook voor het paard) water bij de wijn gedaan wordt is het voor ieder werkbaar.

Klopt voor mij bijna helemaal. Hier in huis moet iedereen water bij de wijn doen omdat de oudste een pony heeft. Dat hebben we overlegd en iedereen Was het eens. Terwijl de andere meiden niets met paarden hebben moeten ze bv wel eens verplicht mee op wedstrijd of op hun kleine zusje passen als ik 's avonds voerbeurt heb. Alleen de pony heeft nergens voor gekozen dus die hoeft er geen last van te hebben.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:45

mamamier schreef:
Dan heb je misschien wel te vroeg voor een paard gekozen. Mijn dochter Was ook 11 toen ze deze pony kreeg. Heeft daarvoor twee jaar kunnen oefenen met de oude pony van mijn zus. Ze moest wel goed genoeg kunnen rijden en zelfstandig alles kunnen voordat ze deze pony kreeg. Juist omdat ze vaak alleen op stal is, alleen het erf over moet.
Wij hebben trouwens wel een bak hoor. Kunnen alleen bij vorst niet in deze bak. Dan moeten ze over de weg naar de buren om daar te rijden of een buitenrit gaan maken. Voordat Het enigszins verantwoord Was dat zij dit zelfstandig kon gaan doen, Had zij dus geen eigen pony en moest ze het doen met rijlessen.

Klopt, hij was er ook twee jaar te vroeg. Mijn jongste kind (heb er drie) was net 1 jaar, eind van het jaar wordt hij vier, gaat naar school en kan makkelijker mee naar stal.
Maar inmiddels zijn we alweer bijna twee jaar verder.
Mijn dochter rijdt nu drie en een half jaar waarvan de laatste anderhalf jaar op die van ons. Hij was manegepony, en we hadden een enorme klik met hem. Hij is ons once in a lifetime paard en we liepen het risico dat hij aan een ander verkocht werd.
Ik had medelijden met hem om hoe ze ermee omgingen dus na 5 maanden leasen kochten we hem.
Ik zou mijn dochter van zijn lang zal zijn leven niet alleen met ons paard naar buiten laten gaan of alleen met hem laten rijden (ook niet in de bak). Het is en blijft een dier !!!! Er is niet voor niets een regel dat kinderen onder de 14 niet zonder begeleiding van een volwassene met een paard op de openbare weg mogen.
Daarom heb ik hem op zijn oude stalling laten zijn en kijken we rustig naar iets anders....
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 04-01-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:45

Ja dat bedoel ik, van jouw verantwoordelijkheden en eigenbelang hoeft een dier gewoon geen last te hebben.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:48

MarlindeRooz schreef:
Ja dat bedoel ik, van jouw verantwoordelijkheden en eigenbelang hoeft een dier gewoon geen last te hebben.

Als je zelf volwassen bent (niet alleen op papier) en kinderen hebt zul je ook anders tegen dingen aan kijken, geloof me.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:53

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan Hoe goed je kind rijdt. Dat zou dus betekenen dat ik wel alleen met haar pony in de rondte mag rijden en zij alleen onder toezicht? Hihi, het stadium dat mama haar nog wat kon leren ligt al heel wat jaren achter ons. Wordt ook wat lastig trouwens op een sgw wedstrijd. Een paar kilometer met 350 meter per minuut Door het bos rennen om mijn kind maar niet uit het oog te verliezen.... (sorry ben een beeld denker)
Oh voor het geval dat iedereen nu denkt dat er helemaal niet op haar gelet wordt. De boer en boerin houden altijd in de gaten wie er zijn en hebben zicht op de bak vanuit de schuren en winkel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:55

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als je zelf volwassen bent (niet alleen op papier) en kinderen hebt zul je ook anders tegen dingen aan kijken, geloof me.

Nee hoor.
Ben ondertussen al een tijdje 3 keer 7 geweest :+
En een paard heeft bij mij de ruimte en anders geen paard. (honden trouwens ook en ook nooit 1 alleen)
Het is juist een vorm van volwassen zijn niet de ik van jou en je kind boven dat van je hobby dier zetten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:55

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Knap dat jij dat kan beoordelen, ik zou alleen NOOIT een dier nemen als ik hem niet kan bieden wat ik vind dat hij nodig heeft. Het gaat wel om een levend wezen.

Sinds ik 10 was ben ik vegetariër, omdat ik niet wilde dat mijn "vriendjes" dood werden gemaakt voor mij. Dit maar even als voorbeeld dat ik dat niet zomaar roep oid.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:58

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Klopt voor mij bijna helemaal. Hier in huis moet iedereen water bij de wijn doen omdat de oudste een pony heeft. Dat hebben we overlegd en iedereen Was het eens. Terwijl de andere meiden niets met paarden hebben moeten ze bv wel eens verplicht mee op wedstrijd of op hun kleine zusje passen als ik 's avonds voerbeurt heb. Alleen de pony heeft nergens voor gekozen dus die hoeft er geen last van te hebben.[/quote]

Nu ik er nog eens over nadenk heeft mijn paard helemaal geen water bij de wijn hoeven doen.
Zijn leven is er alleen maar een stuk beter op geworden nadat ik zijn carrière als manege pony beëindigd heb.
En dat is aan zijn gedrag goed te merken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:04

little_king schreef:
En dan kun je er ook voor kiezen geen paard te houden als stalling niet te vinden is op een fatsoenlijke wijze.

Ik vind giraffen geweldig, maar heb de stalling nog niet gevonden, of kan ik hem wel bij mij binnen zetten?
Overdag staat ze buiten en kan ze haar hals omhoog doen, dat is toch voldoende?
Net zo voldoende toch als een paard 1 uur beweging en 23 uur stil?

Soms gaan dingen niet en moet je je er misschien bij neerleggen, behalve bij paarden, dan niet :?

Kortom; gewoon een egoïstische smoes om tóch een paard te houden in plaats van de consequenties van beperkte mogelijkheden te accepteren omdat een paard zich voegt naar lijden.

Wat in de ruiterij maar normaal moet zijn voor het paardrijden is ethisch hetzelfde als nertsenhouden voor bont, waarbij de paarden slechter af zijn dan de nertsen!
Voor de nertsen is het maar tot ze hun volwassen formaat hebben én worden ze niet uit hun kooi gehaald om een uurtje met dwangmiddelen rondgesold te worden noch voor hun bestwil beslagen/geschoren.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:05

mamamier schreef:
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan Hoe goed je kind rijdt. Dat zou dus betekenen dat ik wel alleen met haar pony in de rondte mag rijden en zij alleen onder toezicht? Hihi, het stadium dat mama haar nog wat kon leren ligt al heel wat jaren achter ons. Wordt ook wat lastig trouwens op een sgw wedstrijd. Een paar kilometer met 350 meter per minuut Door het bos rennen om mijn kind maar niet uit het oog te verliezen.... (sorry ben een beeld denker)
Oh voor het geval dat iedereen nu denkt dat er helemaal niet op haar gelet wordt. De boer en boerin houden altijd in de gaten wie er zijn en hebben zicht op de bak vanuit de schuren en winkel.

Dan rijdt ze dus niet zonder toezicht.
Het gaat mij erom dat ze hulp krijgt als ze er vanaf valt en wat breekt, en dat ze niet twee of drie uur hoeft te wachten voordat iemand haar vindt.
Ik ben er nu namelijk ook vaak niet bij, maar er is wel altijd toezicht van een volwassene !

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:06

Kun je na gaan in wat voor hemel hij komt als hij eens echt gestald wordt als een paard ipv als een stuk speelgoed dat de kast uit mag wanneer de baasjes tijd hebben.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:06

Is het zo moeilijk om idd te zeggen dat je het uit gemakoverweging doet? Want daar komt t op neer.
Ik kan er wel inkomen hoor dat je niet een uur in de auto wil zitten enzo. Ook ik heb kids, ik weet wat het is om van en naar clubs,feestjes, en andere dingen te sjezen. Dus je kiest een balletgroepje in de buurt, net als je stalling van je paard. Het blijft een excuus want als je het dus echt wil is er heus wel een weg/plek ergens.
Daarnaast is het helemaal niet een geschreven regel dat ze 14 moeten zijn om buiten te rijden. Mijn dochter van 11 (al wel 9 dagen ) rijd idd soms alleen buiten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:08

Het is geen aanval op jou persoonlijk hoor wat hier gezegd wordt, heus niet. Maar de argumenten kloppen gewoon niet. Als je wil doe je concessies. Als je balletmeisje zo goed is dat ze door die en die getrained moet worden om verder te komen rij je toch ook in de hoop dat ze ooit voor de koning het zwanemeer danst!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:09

Huertecilla schreef:
little_king schreef:
En dan kun je er ook voor kiezen geen paard te houden als stalling niet te vinden is op een fatsoenlijke wijze.

Ik vind giraffen geweldig, maar heb de stalling nog niet gevonden, of kan ik hem wel bij mij binnen zetten?
Overdag staat ze buiten en kan ze haar hals omhoog doen, dat is toch voldoende?
Net zo voldoende toch als een paard 1 uur beweging en 23 uur stil?

Soms gaan dingen niet en moet je je er misschien bij neerleggen, behalve bij paarden, dan niet :?

Kortom; gewoon een egoïstische smoes om tóch een paard te houden in plaats van de consequenties van beperkte mogelijkheden te accepteren omdat een paard zich voegt naar lijden.

Wat in de ruiterij maar normaal moet zijn voor het paardrijden is ethisch hetzelfde als nertsenhouden voor bont, waarbij de paarden slechter af zijn dan de nertsen!
Voor de nertsen is het maar tot ze hun volwassen formaat hebben én worden ze niet uit hun kooi gehaald om een uurtje met dwangmiddelen rondgesold te worden noch voor hun bestwil beslagen/geschoren.

Als het dan allemaal zo dierenbeulerij is, waarom zijn er dan geen acties (net als bij nertsen) om die zielige manegepaarden hun stalletjes op te zetten en ze lekker los te laten in het wild.
Of maneges überhaupt te verbieden ?
Mijn paard wordt overigens niet beslagen of geschoren en uit je laatste zin blijkt alleen maar dat een ieder die een paard houdt egoïstisch is wanneer men opstapt om te rijden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:10

Nens77 schreef:
mamamier schreef:

Dan rijdt ze dus niet zonder toezicht.
Het gaat mij erom dat ze hulp krijgt als ze er vanaf valt en wat breekt, en dat ze niet twee of drie uur hoeft te wachten voordat iemand haar vindt.
Ik ben er nu namelijk ook vaak niet bij, maar er is wel altijd toezicht van een volwassene !

Op de boerderij is er altijd wel iemand dat klopt. Maar met buitenritten gaat ze ook alleen hoor. Telefoon mee en gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:12

Omdat er veel meer mensen hun paard zo stallen dan dat er nertsenhouderijen zijn.
200 mensen verbieden een beroep uit te oefenen is veel gemakkelijker dan duizenden mensen hun paard anders te stallen. En die hun eigenbelang belangrijker vinden.
Maar van mij mogen er inderdaad strenge welzijnsregels komen.
Net als in alle andere sectoren waar dieren gehouden worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:13

Dat is omdat een paard zo houden door onwetendheid en gemak nog sociaal geaccepteerd wordt, helaas.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:21

pipo schreef:
Is het zo moeilijk om idd te zeggen dat je het uit gemakoverweging doet? Want daar komt t op neer.
Ik kan er wel inkomen hoor dat je niet een uur in de auto wil zitten enzo. Ook ik heb kids, ik weet wat het is om van en naar clubs,feestjes, en andere dingen te sjezen. Dus je kiest een balletgroepje in de buurt, net als je stalling van je paard. Het blijft een excuus want als je het dus echt wil is er heus wel een weg/plek ergens.
Daarnaast is het helemaal niet een geschreven regel dat ze 14 moeten zijn om buiten te rijden. Mijn dochter van 11 (al wel 9 dagen ) rijd idd soms alleen buiten.

Klopt die en die is er wel 1 hele in de regio hier daar sta ik dan ook al anderhalf jaar op de wachtlijst (even alles lezen niet alleen wat uitkomt om op in te haken).
Wij zochten overigens een manege in de buurt ja, en daar stond deze pony overigens.

En als mijn dochter op een shetje of een a of B pony'tje wat braaf is zou rijden, zou het nog iets anders liggen maar we hebben een eigenwijze haflinger gekocht (mijn dochter is overigens nog een tikkie eigenwijzer :+ ) die weinig gewend is ivm zijn manege achtergrond.
Daarnaast breng je ook je mede weggebruikers in gevaar.
Een kleine pony was geen optie want mijn dochter is groot voor d'r leeftijd (1.58 en 53 kilo) en zal nog even doorgroeien ook bovendien doen we het samen dus ik moest er ook op passen.
Heb het toevallig onlangs opgezocht van 14 jaar zal zo eens kijken of ik het kan vinden, moet ik zo wel ff mijn laptop pakken want vanaf telefoon is niet handig....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:32

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:35

little_king schreef:
Omdat er veel meer mensen hun paard zo stallen dan dat er nertsenhouderijen zijn.
200 mensen verbieden een beroep uit te oefenen is veel gemakkelijker dan duizenden mensen hun paard anders te stallen. En die hun eigenbelang belangrijker vinden.
Maar van mij mogen er inderdaad strenge welzijnsregels komen.
Net als in alle andere sectoren waar dieren gehouden worden.

Ik zou ook graag zien dat de de richtlijnen regels worden want dan MOETEN pensionhouders en maneges wel en komt er ook veel meer keuze om een juiste stalling vinden.
Overigens komt er mogelijk bij onze stalling ook nog een extra weide, maar die zal niet worden omgedoopt tot zandpaddock zodat je er ook in de winter niets aan hebt, alleen in het weideseizoen, zoals hier in de regio eigenlijk overal zo een beetje het geval is

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:36

psst ik heb alles gelezen, als jij gelezen heb zie je mijn antwoorden door het hele verhaal heen. Dat van 14 jaar is in belgie. Je blijft in de smoezen geloven. Een paardje kan hoe dan ook met een wen periode zo buiten gezet worden hoor. Ik heb in 2012 eind oktober een paardje gekocht voor mijn dochtertje. En toch stond hij buiten diezelfde winter een paardje wat veel hoger in het bloed staat als die van jullie. Een Haflinger is een robuust en sober soort, net als een belg, tinker, fjord IJslander en shet. Dus ook daar zou t niet aan liggen. Geef gewoon toe, zo erg is t niet je maakt er zelf een drama van.