Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nee123

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:13

inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:21

Grappig, ik denk hier geregeld over na, over het feit of een paard hiervoor gemaakt is, en dat het zo bijzonder is dat ze onze idiote gewoonte er op te gaan zitten, gewoon maar accepteren..
En als ze dan niet willen leren, dan zorgen wij wel voor een manier dat het wel gaat lukken..ieder met zijn eigen methode..

Tja, is het echt zo raar wat hij zegt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:27

Ik lach me dood om een heleboel reacties hier. Noemen andere mensen hier "penny" als puntje bij paaltje komt, maar zijn hierdoor flink op hun teentjes getrapt, "wat weet die vent er nou van" en "hij heeft zeker nog nooit een vriendelijke training meegemaakt".... woeha ha ha!!! Zo kinderachtig! Die man heeft gewoon helemaal gelijk! Zo zien veel mensen het die niks met paarden hebben. Alleen paarden eigenaren en andere ruiters reageren zo verontwaardigd. Geweldig, wat een hypocrisy... :D :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:31

LisanneElena schreef:
inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

En wat doen we dan als het paard iets niet wil?
Zeggen we dan: oké, als jij de hoefslag niet wil volgen vandaag, dan doen we dat toch niet?
Of verplicht jij je paard toch even te luisteren en stop je pas als hij braaf is?
Zodat hij iig weet dat hij dat niet meer hoeft 'te flikken' voortaan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:31

Het is een geluk dat paarden zo meewerkend zijn om mensen op hun rug toe te laten.
Voor de mens een geluk, omdat het zo leuk is om met paarden om te gaan.
Voor de paarden ook 'geluk' omdat ze anders niets meer zouden zijn dan een toekomstige biefstuk of paardenworst.
Juist omdat ze willen meewerken met de mens hebben ze kans op een langer leven en met een beetje geluk een fijn baasje.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-11-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:35

Ik ben helemaal weg van paarden en het berijden ervan, maar dat neemt niet weg dat die man gelijk heeft. Laatst zei iemand ook dat een goed dressuurpaard een paard is met het vermogen zich te onderwerpen. Het is niet dat ze het leuk vinden, maar ze doen de oefeningen maar keer op keer omdat wij dat verlangen. Paarden die dat niet pikken komen ook minder snel aan " de top", omdat ze het bijltje erbij neer gooien als het te moeilijk wordt. Een paard is van nature ook niet om op te rijden. Ga maar eens na hoeveel paarden er met rugproblemen lopen. Dit zal je bij wilde paarden niet zien.
Gezien het feit dat ze maar iets van 25% van hun eigen gewicht kunnen dragen?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 06:45

Natuurlijk heeft de man gelijk in zijn verhaal,maar zo zijn er op zoveel dingen in ons bestaan zout te leggen.

Een hond stamt in oorsprong af van de wolf, toch zijn ze in de loop van eeuwen zo gefokt dat ze er voor ons plezier zijn!

We rijden allemaal auto, we gaan met het vliegtuig, niets zo vervuilend als deze vervoersmiddelen maar we gebruiken ze toch! We vinden het allemaal toch wel heel makkelijk dat ze er zijn.

Vind het tegenwoordig ook wel de tijd om overal lekker tegenaan te schoppen en alles moet maar gezegd kunnen worden en toch moet iedereen rekening met elkaars gevoelens houden. Pffff wanneer houdt het eens op

En tja het rijden van een paard is ook voor ons plezier, heerlijk toch dat het kan.......................

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:03

In de kern heeft de man gewoon gelijk, maar dat willen wij natuurlijk allemaal niet weten

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:15

Ceriadwen schreef:
In de kern heeft de man gewoon gelijk, maar dat willen wij natuurlijk allemaal niet weten

We weten het wel, natuurlijk!
Maar wat geeft het??? Onze paarden hebben toch niet te lijden??

Ik vind de vergelijk met een leeuw/olifant in een circus in geen vergelijk met mijn tinker die nu lekker op het land staat te knabbelen

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:17

Vivian__ schreef:
Lon schreef:
Prikkelende column, een stuk beter dan die over Mariska Orban-de Haas. Ik denk dat aan het hebben van een dier altijd een egoïstische component zit, een dier kiest er niet voor om huisdier te zijn. Of je dat acceptabel vindt, beslist een ieder voor zichtzelf.

True.
Maar aan de andere kant.. Ik heb er ook niet voor gekozen om in deze 'maatschappij' te leven...

Precies!! Ik ook niet ! En niet om te moeten werken en om naar school te moeten en alles wat verder moet!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:48

Wel eens langs horen komen: "Een paard heeft geen eigenaar, hij heeft personeel."

@KarinLF inderdaad, een leeuw of tijger in het circus is heel anders, en de meeste paarden die lekker op land kunnen staan en beweging krijgen hebben niet veel te lijden denk ik :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:51

Nu in de winter komt de helft toch amper uit de stal.
En als ze buiten komen hebben ze geluk dat het 10 bij 10 groot is en kunnen ze nog niet de benen strekken.
Dus om altijd maar te zeggen dat ze het beter hebben dan een circus dier?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:53

Maar kobusss, heel eerlijk, dat hoeft ook niet. Je kan er voor kiezen om je spullen te pakken en te gaan waar je wil. :) Of het verstandig/veilig is is wat anders.
(Bij ons in de buurt leefde een man een zwervend bestaan. Het was uit vrije wil want het was algemeen bekend dat hij miljonair was). Heeft nog een heel stuk over in de krant gestaan toen hij overleed..
Je maakt dan wel de keuze om niet verzekerd te zijn etc maar het kan wel..

Paard heeft die keuze niet. Wil niet zeggen dat ik denk daar de meeste paarden het niet goed hebben hoor :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:00

Alle soorten huisdieren zijn al zo lang gedomesticeerd... Vogels in een kooitje zijn ook zielig. Ik vind dat je dan ook consequent moet zijn: we gaan alle huisdieren weer vrijlaten. Spannend! *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:05

LisanneElena schreef:

Ehm nee, een paard is bepaald niet een "wild" dier.
Tenzij je alle dieren als wild definieert, en dan wordt de term betekenisloos.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:06

Dat is weer een ander uiterste antje.

maar ik heb inderdaad geen vogels of konijnen.
En ik heb ook meerdere honden zodat ze altijd hun roedel hebben ook als wij niet thuis zijn.
Zo ook meerdere paarden die zomer en winter samen in een weide komen.
Want ja als mens zijn we zo egoistisch hen te houden, daarom probeer ik ze het zo aangenaam mogelijk te maken dat nog een heel klein beetje hun natuurlijk gedrag behoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:07

Wat ik me dan afvraag.. Misschien is iemand erop gekomen hoor al, maar hoe zit dat dan met mennen? Hou je dan wel van je paard..? :')
Je zit er dan immers niet op.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:07

Tja, de beste man heeft een punt. Maar toch maak ik mezelf graag wijs dat mijn paarden het niet erg vinden om bereden te worden of met me te grondwerken.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:09

Ik denk echt niet dat de meeste paarden het zo slecht hebben hoor. Ik denk ook dat ze bereden worden / aandacht krijgen ook best wel leuk vinden. Als ik kijk naar mijn eigen verzorgpaard: Ik geef hem noooooit eten (vergeet de appel altijd mee te nemen... :P), maar kom hem wel 3 keer per week rijden.
Dat beestje weet inmiddels echt wel dat ik ik ben en dat als ik kom, ik kom om hem uit zijn stal / wei te halen, op te zadelen, aandacht te geven en te rijden. Als hij dat echt niet leuk zou vinden, waarom komt hij dan elke keer blij naar me toe en hinnikt hij ook naar me?
Je zou kunnen zeggen: omdat als hij dat niet doet, dan pak je hem toch wel. Ja, maar er zit een verschil in 'blij zijn' en 'niks doen'.
Trouwens, mijn vorige verzorgpaard was altijd blij als ik kwam, maar als ik toevallig een keer 4 dagen achter elkaar kwam, dan was hij de 4e dag echt een stuk minder enthousiast. Dan wist ik wel: meneer heeft nu wel weer genoeg van me, dus we doen een licht rondje vandaag.

En aan de oren van een paard kan je ook goed zien wat hij wel of niet leuk vindt. Maar het is wel zo, dat ze wennen aan dingen (zoals bit, zadel etc.). Maarja... ze hoeven nu niet zelf op etensjacht te gaan, hebben grotere overlevingskansen dan in het wild en worden verzorgd / behandeld wanneer nodig.
Al met al, heb ik geen medelijden met mijn verzorgpeerdjes.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:38

chelle_dora schreef:
Wat ik me dan afvraag.. Misschien is iemand erop gekomen hoor al, maar hoe zit dat dan met mennen? Hou je dan wel van je paard..? :')

Je haalt me de woorden uit de mond. Nee, want je vierspan gaat en staat maar lekker waar die wil. Komen geen ongelukken van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:40

Tiepfoudt schreef:
chelle_dora schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond. Nee, want je vierspan gaat en staat maar lekker waar die wil. Komen geen ongelukken van :+

Om nog maar niet te spreken van mensen die een 6 span of 8 span rijden :+
Ja ik vraag me dat serieus af.. K bedoel, dat is ook paardensport.
Net als Horse Agility.. Of Vrijheidsdressuur. Je zit er niet op, maar je vraagt (/eist) wel medewerking van je dier.
Da's dan toch eigenlijk ook zielig, en dan zit je er geeneens op! :+

Jammer dat de columnist dat niet heeft meegenomen in z'n artikel. Paardensport is tegenwoordig ietsje meer dan alleen erop rijden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:43

Een paard is een gedomesticeerd dier. Het wordt al duizenden jaren gebruikt door de mens. En gefokt voor bepaalde doeleinden. Net als koeien, varkens, schapen, kippen. Moeten we die ook maar weer terugzetten 'in de natuur'? Hij gooit appels en peren bij elkaar, naar mijn mening.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:44

Precies! Als hij zich wat verder had verdiept in de hele paardensport dan had hij zijn punt een stuk beter kunnen onderbouwen. Dan nog zou ik het niet met hem eens zijn :P Waarschijnlijk was hij dan tot het inzicht gekomen dat het 'gebruiken van een paard' niet in verband staat met of je van dat dier houd of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:47

Tiepfoudt schreef:
Precies! Als hij zich wat verder had verdiept in de hele paardensport dan had hij zijn punt een stuk beter kunnen onderbouwen. Dan nog zou ik het niet met hem eens zijn :P Waarschijnlijk was hij dan tot het inzicht gekomen dat het 'gebruiken van een paard' niet in verband staat met of je van dat dier houd of niet.

Dat ook. Heb het artikel vluchtig gelezen en vond het een aardig bekrompen stuk.
Ik hou ontzettend van m'n pony, maar ik hou ook ontzettend van het rijden, verzorgen, longeren, en alle andere dingen eromheen.

Net als dat ik koeien en varkens echt heel erg lief vind, maar ik vind m'n stukje vlees ook ontzettend lekker. Dat ik vlees eet maakt me dan niet gelijk een koeienhater.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:50

Nou ja, mbt topsport zit er wel een angel in het gebruiken van dieren vind ik. Topsport is niet simpel, dat vereist een heleboel offers. Is het wel eerlijk om daar een dier voor te gebruiken die daar niet om gevraagd heeft, wiens droom dat niet is?
Ik geloof heel prima dat een dier(en dus ook een paard) plezier kan halen uit de samenwerking met een mens, ik geloof ook prima dat sport iets kan zijn waar dat paard ook plezier in heeft(of het iig niet als erg beschouwt), maar zodra er een hoge druk zit achter presteren blijkt het toch vaak ten koste van het dier te gaan.