Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Charique schreef:Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!
Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.
xSlvna schreef:Maar het verschil in de schouders van Toto en Gribaldi is toch ook onwijs groot, of lijkt dat maar zo? Als ik het zo zie, lijkt toto redelijk misvormd wat betreft romp-been-hals verhouding.
Charique schreef:Maakt de rug bol bij de lendenen met ondergekantelde bekken! naar achter staande bekken maat de rug hol, maar met rijden kan je ze de rug laten strekken en leren gebruiken, ondergekantelde bekken zitten erg vast de rug is namelijk bol van skelet al, dat deze hengst bol in de rug/lendenen is staat ook zijn keuringsrapport. Heb ook gelezen dat hij uitgejoeld is op de keuring toen men doorgaf dat hij door was, vele vonden hem dus waarschijnlijk niet goed genoeg! Dier kan er nat niks aandoen, dat vind ik dan weer sneu.
anneliesdj schreef:Charique schreef:Maakt de rug bol bij de lendenen met ondergekantelde bekken! naar achter staande bekken maat de rug hol, maar met rijden kan je ze de rug laten strekken en leren gebruiken, ondergekantelde bekken zitten erg vast de rug is namelijk bol van skelet al, dat deze hengst bol in de rug/lendenen is staat ook zijn keuringsrapport. Heb ook gelezen dat hij uitgejoeld is op de keuring toen men doorgaf dat hij door was, vele vonden hem dus waarschijnlijk niet goed genoeg! Dier kan er nat niks aandoen, dat vind ik dan weer sneu.
Eens.
Resistance schreef:Charique schreef:Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!
Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.
Je commentaar is niet alleen een enorme berg onzin, ik stoor me ook nog eens vreselijk aan je schrijfstijl. Alsjeblieft beter op je punt- en commagebruik letten, dan is alles een stuk makkelijker te lezen.

Citaat:als hij niet naar voren zou kunnen kantelen (hypothetisch gezien dus, ik zeg niet dat deze dat niet kan), kan hij hoe dan ook niet ondertreden en dragen lijkt me? En daarmee dus ook niet correct dragen/bewegen?
Of redeneer ik verkeerd? (please do correct me if I'm wrong)
Citaat:Je hebt helemaal gelijk. Alleen met een naar voren gekanteld bekken kan het paard de achterhand doen laten dalen waardoor het de voorhand kan rijzen en waardoor het gewicht in balans (50/50) over dragende benen kan worden verdeeld.
Citaat:Moet ie daarvoor niet naar achteren kunnen kantelen? Bollen van de lage rug, is een naar achter gekanteld bekken... Tenminste, da's bij mensen wel zo. Dus ik denk dat een naar voren gekanteld bekke, juist ongunstig is, want dan hol je de lage rug...
arie53 schreef:De rug met de daaraan verbonden romp bolt niet. De romp dient voor de verplaatsing stabiel gemaakt te worden om het eigen gewicht en dat van de ruiter in balans te kunnen verplaatsen. Geen enkele mechanische ingenieur ontwerpt een voertuig waarvan de carrosserie (de romp) in de beweging instabiel is. Dat doet de natuur ook niet. De vering zit derhalve in de ledematen.
anneliesdj schreef:arie53 schreef:De rug met de daaraan verbonden romp bolt niet. De romp dient voor de verplaatsing stabiel gemaakt te worden om het eigen gewicht en dat van de ruiter in balans te kunnen verplaatsen. Geen enkele mechanische ingenieur ontwerpt een voertuig waarvan de carrosserie (de romp) in de beweging instabiel is. Dat doet de natuur ook niet. De vering zit derhalve in de ledematen.
Je wilt zeggen dat de ruggengraat statisch is?