Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:35

Gini schreef:
Ik word hier eigenlijk een beetje triest van. Een ruiter die met 30 tot 40% van zijn lichaamsgewicht aan 1 teugel hangt, is een normaal beeld geworden in de paardensport. Daar mogen we niet meer door van onze stoel vallen. Zo is de paardensport. Ik word daar oprecht een beetje triest van. Misschien dat ik dit topic dus maar beter even verlaat. Ik zal later nog wel eens terugkomen om te zien wat er nog allemaal gepost is.

Ik zeg toch erbij dat ik het ook geen fijn beeld vind. Maar er worden foute conclusies getrokken van een momentopname. Ook weet je niet hoeveel gewicht er aan de teugel hing. Dat kan je gewoon niet weten, ook al ziet het er zo uit.
Ik stel mijn paard ook door, maar hij volgt mijn hand. En als mijn teugel te lang is zit ik ook met mijn hand weet ik veel waar. Maar druk zit er niet op de teugel hoor... Trek daar eens een foto van en het ziet er niet uit, zou ik zelf ook vinden.
Voor hetzelfde liep het paard erna heel fijn over de rug met mooi lengte in de hals. Dat weet jij niet, ik niet, enkel de amazone zal het geweten hebben.
Maar wat wordt er in de plaats gedaan geroepen dat ze het allemaal beter kunnen met hun paard. Daar wordt ik triest van.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:40

Air schreef:
Het is maar net wat je onder opgeven verstaat.

Hoeveel verschillende dingen kan je verstaan onder opgeven? :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:30

Gini schreef:
janderegelaa schreef:
Ze trekt hem alleen niet in de krul. Ze flext

Wat is het verschil?
Licht achteroverhangend, met grote kracht op de armen het paard van links naar rechts en terug omstellen. Dat is wat je vroeger in de slechte maneges leerde en nu heet dat toch echt wel "zagen". Maarja, geef er een hippe term aan, verzin er wat aannemelijke theorie rond en het publiek moet het ineens slikken als koek. En het ergste van al is nog dat een deel van het publiek dat ook doet.
En de paarden? Die lopen blijkbaar met de oren naar voren rond?

Dat deed het Shetlandertje waarop die dikke mevrouw ging zitten ook. :x

Helemaal geen grote kracht, dan had ze de teugel korter moeten nemen. Zodra je elleboog voorbij je lichaam is neemt je kracht heel snel af. Kijk maar naar iemand die professioneel touwtrekt, die gaat achterover hangen en zorgt dat zijn elleboog niet voorbij zijn lichaam gaat.

paardjes123

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:47

Inderdaad janderegelaa als ze de teugels korter/op maat had was er lijkt mij ook meer kracht op te komen staan, maar had het er wel minder agressief uit gezien

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:35

Voor iedereen die echt de ins en outs wil weten over LDR, hier de clinic van Anky, kijk hem alsjeblieft helemaal en baseer daar je oordeel op want dit is zoals het moet! Dat een ander het verkeerd doet betekend niet dat het systeem fout is. De uitvoerder is fout.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:47

Die had ik al geplaatst Jan...maar daar zagen ze geen ontspannen paard :roll:

En alles wat daar gebeurd is fout, topruiters gaan over lijken ten koste van hun paard, want die worden allemaal kapot gereden boehoehoe....

Ik wil videobeeldmateriaal zien van de OP voordat ik daar een oordeel over vel, kijk fijn ziet het er niet uit,
maar je weet niet wat de situatie was en of het daadwerkelijk zo erg is als het lijkt...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:58

Ik zie ook niet wat Anky hier verkeerd aan doet, het paard kruipt duidelijk niet achter haar hand, aangezien ze op 3 seconden gewoon weer de neus eruit kan halen zonder dat er contactverlies is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:02

Indd Listiglistje, als je de echte omstandigheden niet weet kan je er geen duidelijk oordeel over vellen.
Ik zou ook graag eens een film zien wat de anti ldr'ers een fijn soepel, actief voorwaarst en los paard vinden. En dan ook liefst 1 die GP loopt want anders is het natuurlijk niet te vergelijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:04

Ik kende deze video's. Zijn al van een tijdje geleden. Toen er zoveel ophef / discussie was over de trainingsmethode.
(Nu speel ik even advocaat van de duivel... :+ ). Wat ze op een clinic laten zien, is niet altijd wat er "thuis" in de training gebeurt. Misschien kun je je nog herinneren dat er een poos geleden een rechtszaak liep tegen de Van Grunsvens over het paard Idool dat ze net hadden verkocht en dat kort daarna dood neerviel in de wei.
De eisers in de rechtszaak wilden aantonen dat het paard als gevolg van stress door de training was overleden. In die tijd circuleerde er ook een filmpje op internet van een paard dat met het hoofd tussen de benen was gebonden met een 10 cm lang stootje door Sjef werd gereden. Dat zie je natuurlijk helemaal niet graag.
Vervelend dat soort filmpjes want je weet niet waarom, hoe lang, etc het paard zo werd gereden. Je kent niet de achtergrond ervan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:13

Naar mijn weten had Idool gewoon een hartkwaal :) in de wei heb je ook geen stress neem ik aan...

Daarbij kun je diegene die de rechtszaak aangespannen heeft echt niet serieus nemen :o

Als je gaat met Lange F, allerlei hillybilly verhalen verzint over van alles en nog wat, ontelbare rechtszaken aanspant om een scheet,
om vervolgens zelf als pistolenpietje op pad te gaan en mensen met de dood te bedreigen...nee sorry dat neem ik niet serieus :+

Natuurlijk vraagt Anky thuis meer en gaat ze soms langer LDR ingesteld als hier getoond, maar het gaat om de uitleg van het systeem.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:19

Lijkt me ook niet dat Idool gestorven is door de stress in de training. Kan best wel zijn dat hij stress had, zeker als hij zo kort was toegebonden zoals gezegt. Zou er ook stress van krijgen.
Maar dat hij in de wei doodvalt... Omdat hij terugdacht aan de nare training dan ofzo? Lijkt me niet dat een paard zo denkt. Die leven nogal in het nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:22

Ze hebben de rechtszaak ook niet gewonnen herinner ik me. :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:30

Babootje schreef:
Ze hebben de rechtszaak ook niet gewonnen herinner ik me. :D

Neen lijkt me erg moeilijk te bewijzen zoiets. Paard kon evengoed geschrokken zijn van een weidekabouter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:35

Met je ellebogen achter je armen geen kracht kunnen zetten. :') De onzin wordt al groter.

Ik vind wat Anky uitvoerd geen LDR te noemen, juist omdat het trekken wel aan bod komt.
Wie beweert dat je handen 10cm naar achter plaatsen bij een paard wat zeer fijn behoort te reageren op hulpen geen trekken is..... Tja.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:53

En waarom staan deze paarden zo goed aan de hulpen. Omdat er consequent wordt opgetreden indien nodig. Reageren ze niet op de minste kuitdruk krijgen ze een spoor. Als ze door de hand lopen zullen ze het geweten hebben.
En deze foto kan zo'n moment zijn. Maar dit kan jij niet weten en ik ook niet. Daarover gaat het.
Ook weet jij niet in hoeverre er druk op de teugel staat. Er wordt doorgebogen en er is geen contactverlies dat is te zien. Maar als ze aan het sleuren is met 20 kilo kan je niet weten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:55

Air schreef:
Met je ellebogen achter je armen geen kracht kunnen zetten. :') De onzin wordt al groter.

Ik vind wat Anky uitvoerd geen LDR te noemen, juist omdat het trekken wel aan bod komt.
Wie beweert dat je handen 10cm naar achter plaatsen bij een paard wat zeer fijn behoort te reageren op hulpen geen trekken is..... Tja.

Pfff kijk het filmpje, daar zegt ze juist dat je NIET moet trekken. Je moet vragen en het paard moet loslaten anders heeft het geen zin.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:02

Ik heb ze allang bekeken janderegelaa, blijkbaar luister jij alleen. :)

ChocoBesnier: Daar is een woord voor: naief.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:03

janderegelaa schreef:
Helemaal geen grote kracht, dan had ze de teugel korter moeten nemen. Zodra je elleboog voorbij je lichaam is neemt je kracht heel snel af. Kijk maar naar iemand die professioneel touwtrekt, die gaat achterover hangen en zorgt dat zijn elleboog niet voorbij zijn lichaam gaat.

De teugel is niet alleen lang, maar de buitenhand komt ook nog eens verder naar voren om aan de buitenkant de vrijheid te geven dat het paard de hals kan buigen. Alsnog is het beeld niet fijn, maar met een kortere teugel was die binnenhand niet zo extreem naar achteren gegaan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:15

Air schreef:
Ik heb ze allang bekeken janderegelaa, blijkbaar luister jij alleen. :)

ChocoBesnier: Daar is een woord voor: naief.

Neen dat heet consclusies trekken met een bepaalde soort bril voor je ogen.
Net zoals ik alle NH stijve, vuile en erg dof uit de ogen zou noemen. Ik zeg maar wat hoor.

Ik zeg niet dat er sowieso geen druk op staat. Zoals jullie roepen dat er sowieso wel enorm druk op staat.
IK zeg dat we dit niet 100% kunnen weten... Net zoals we niet weten op welk moment dit was. Enzovoort enzovoort.

We weten nu dat jij de filmpjes niet fijn vindt. Toon me eens een filmpje waarvan jij denkt. Zo, dat is rijden. Een mooi over de rug gereden paard, die GP loopt uiteraard om een mooie vergelijking te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:36

janderegelaa schreef:
Ze trekt hem alleen niet in de krul. Ze flext en ik vermoed dat het er een stuk vriendelijker uitziet op een video. Precies de reden waarom 99% procent van de anti mensen geen video maakt maar een foto.

Kijk je naar de oren van het paard dan is er niets aan de hand of is dat nu opeens wél een moment opname?

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1854_n.jpg

Oh ja je zal wel gelijk hebben, de oren zeggen daar inderdaad alles over. Als de oren niet plat in de nek liggen is alles gewoon ok.

Nee weer even serieus. Aan de oren zie ik een hoogst geconcentreerd paard dat probeerd de heftige en rare opdracht van zijn ruiter tot een goed einde te brengen. Als je naar de spanning (geen goede aanspanning maar gewoon spanning) in het rest van het lichaam kijkt is makkelijk te zien dat er iets niet snor zit. Daarbij moet een ruiter van dat niveau toch weten dat met al het gewicht trekken aan het meest flexibele lichaamdeel van het paard, niets zal flexen, buiten dat lichaamsdeel. Een paard krijg je ook fijn soepel met alle normale oefeningen en niet met dit soort moderne onzin.

Begrijp me niet verkeerd, een paard eens wat ronder instellen, met als doel de rugspieren en de bovenlijn op te rekken etc. daar is niets mis mee. Je moet immers kunnen spelen met de hoofd en halshouding van het paard, daar kunnen instellen waar je wil. Echter zit daar imo ook het grootste verschil. Je rijd je paard er naar toe, je nodigt als het ware uit. Die actie op de foto heeft niets met rijden te maken, noch met uitnodigen. Het is puur en simpel dwang, het paard zonder pardon en zonder andere optie je wil op leggen en diens protest te negeren. (zou het paard niet protesteren, dan had madam ook niet al haar gewicht én het misbruik van haar optoming nodig) Daarbij stapt het achterbeen buiten de massa en begint hij over de schouder weg te lopen, er is dus geen kwestie van laterale flexie, noch van de rugspieren, het doel word dus simpelweg niet behaald.

Kortom, ik vind het nog steeds een kul argument dat de bovenstaande foto iets met flexen te maken heeft, en het is imo nog steeds een variant van in de krul trekken. Of dit ze het dier maar een klein moment of langere tijd in deze houding heeft getrokken veranderd niets aan het feit dat ze deze brute actie wel gewoon ondernomen heeft.

Ook heb ik net de bovenste twee filmpjes gezien. Ziet er fijn uit. Waarom? Omdat Anky weet waar ze mee bezig is, ze zegt niet trekken, en dat zie je haar ook niet doen. Ze zit ten aller tijde recht en haar handen blijven praktisch op dezelfde plaats. Ook varieert ze duidelijk en laat het paard toe zelfs tijdens de LDR te ontspannen. De stelling word correct gevraagd en niet opgeëist zoals bovenstaande foto, bijna erin getrokken. De filmpjes vind ik een wereld van verschil zeker als je madam prutser van de foto bekijkt, die heeft het systeem gewoon niet begrepen. Net als Adelinde Cornellissen, die zie je ook vaak genoeg gewoon er op los trekken, met een strak paard, het oorspronkelijke doel gewoon blind voorbij rennend. Eerst vond ik alle vormen van LDR slecht, nu heb ik mijn mening toch echt bijgewerkt, beter gekeken naar de verschillende ruiters. Anky rijdt haar paard er naar toe, dat is te zien, hij blijft nageeflijk, beweegt soepel, los en in takt. Daar is niets aan de hand. Wat er op bovenstaande foto gebeurd heeft weinig met flexen noch met correct LDR te maken, ik blijf het gewoon een triest gebeuren vinden.

edit: typfoutje.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 24-07-13 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:42

janderegelaa schreef:
Air schreef:

Pfff kijk het filmpje, daar zegt ze juist dat je NIET moet trekken. Je moet vragen en het paard moet loslaten anders heeft het geen zin.

Dat zegt ze ja en dat doet ze in de clinic ook niet inderdaad. Ik vind het systeem van LDR helemaal niet verkeerd, maar velen slaan de plank mis door een verkeerde uitvoering waardoor er niets over blijft van LDR en je rollkur krijgt. Dát is gewoon jammer want daardoor zijn er velen onterecht tegen LDR.
Ook van Anky doken er plaatjes op dat ze het paard wel degelijk in de krul trekt. Je kan op die foto's goed zien dat het paard enorme tactfouten maakt en de rug erg wegdrukt, zichzelf helemaal vast zet in de kaak en dat de verbinding ook ontzettend strak is.

Je hoeft trouwens echt niet per se kracht te zetten als je je hand zo naar achter/opzij zet. Het paard hoort gewoon mee te gaan met de hand (je doet het dan ook alleen als het paard het kán en tót waar het paard het kan, daar werk je naartoe) dus dat gebeurt dan juist met de lichtste druk. Een lichtere druk dan de druk op een gemiddelde gewone conttactteugel op bokt..
Maar natuurlijk zijn er ook zat topruiters die het paard wel degelijk omtrekken.

En tegen het trekken/forceren of gewoon te ver gaan ben ik zéér op tegen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:38

Maar het trekken en forceren is van alle tijden en alle disciplines. We spitsen dat nu toe op één methode, maar kijk eens op om het even welk regionaal concoursterrein; er zijn maar weinig plaatsen waar zo veel in de mond wordt gesnokt of waar het altijd de schuld van het paard is (nooit van de ruiter) dan op regionale concoursen. Ook dát begint bij de basis. Maar zolang mensen geen hand in eigen boezem kunnen steken, zal dit ook blijven bestaan. Want "we" doen het allemaal beter: komen we niet verder dan L? Prima, dan zeggen we dat dat ook onze ambitie niet is. Bitloos rijden? Veel mensen die roepen over bitloos weten niet eens dat bitloos net zo goed misbruikt kan worden en een paard pijn kan doen.
We kunnen nu doorgaan op "maar die trekt" en "dat paard loopt diep": ik heb de uitleg van Anky bekeken en vooral ook geluisterd en ik snap haar motivatie. Ik snap niet het gevoel, want ik kan (helaas) niet zo goed rijden en heb dus ook nog nooit op een paard gereden wat dit allemaal kan (maar ik heb zomaar het idee dat ik daarin niet de enige ben uit deze discussie) en dus ook nooit gevoeld. Er zijn excessen en daar ben ik ook absoluut tegen. Maar bekritiseer de wannebee's die iets, zonder kennis of ervaring, proberen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:55

chevax schreef:
Maar het trekken en forceren is van alle tijden en alle disciplines. We spitsen dat nu toe op één methode, maar kijk eens op om het even welk regionaal concoursterrein; er zijn maar weinig plaatsen waar zo weinig in de mond wordt gesnokt of waar het altijd de schuld van het paard is (nooit van de ruiter) dan op regionale concoursen. Ook dát begint bij de basis. Maar zolang mensen geen hand in eigen boezem kunnen steken, zal dit ook blijven bestaan. Want "we" doen het allemaal beter: komen we niet verder dan L? Prima, dan zeggen we dat dat ook onze ambitie niet is. Bitloos rijden? Veel mensen die roepen over bitloos weten niet eens dat bitloos net zo goed misbruikt kan worden en een paard pijn kan doen.
We kunnen nu doorgaan op "maar die trekt" en "dat paard loopt diep": ik heb de uitleg van Anky bekeken en vooral ook geluisterd en ik snap haar motivatie. Ik snap niet het gevoel, want ik kan (helaas) niet zo goed rijden en heb dus ook nog nooit op een paard gereden wat dit allemaal kan (maar ik heb zomaar het idee dat ik daarin niet de enige ben uit deze discussie) en dus ook nooit gevoeld. Er zijn excessen en daar ben ik ook absoluut tegen. Maar bekritiseer de wannebee's die iets, zonder kennis of ervaring, proberen.

Hierin ga ik volledig mee akkoord! Het zijn de na-apers die het probleem vormen met deze methode. Net zoals bij springruiters. Je ziet vaak op grote concours dat springruiters hun paard even doorstellen, links en rechts, nog even achteruit, beetje controle-mangement zeg maar. En dan zie je soms kinderen, hun pony links rechts trekken, in achteruit sleuren. Niet normaal gewoon. En inderdaad zie je net hetzelfde bij de methode LDR bij het dressuur en ja hoor de bitlozen ook. Deze die nog niet zonder trekken in het zadel kunnen blijven zitten een bitloos hoofdstel erin gooien en hobbeldehob maar. En denken ik ben goed bezig want het is bitloos.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:25

_/-\o_

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:34

chevax schreef:
Maar het trekken en forceren is van alle tijden en alle disciplines. We spitsen dat nu toe op één methode, maar kijk eens op om het even welk regionaal concoursterrein; er zijn maar weinig plaatsen waar zo veel in de mond wordt gesnokt of waar het altijd de schuld van het paard is (nooit van de ruiter) dan op regionale concoursen. Ook dát begint bij de basis. Maar zolang mensen geen hand in eigen boezem kunnen steken, zal dit ook blijven bestaan. Want "we" doen het allemaal beter: komen we niet verder dan L? Prima, dan zeggen we dat dat ook onze ambitie niet is. Bitloos rijden? Veel mensen die roepen over bitloos weten niet eens dat bitloos net zo goed misbruikt kan worden en een paard pijn kan doen.

Mee eens hoor. Maar het zijn dus niet alleen de na-apers die er geen juist gebruik maken van het systeem, óók de topruiters zelf en daar ligt volgens mij juist het probleem. In ieder geval het mijne.

Trouwens, om een paard heel flexibel te hebben, hoef je niet op hetzelfde niveau te rijden als Anky en hoeft paard ook zéker niet te kunnen. Dat is een questie van een paard op een goede manier rijden en lenig maken.