Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:41

paarden schrikken in filmpje maar op hol slaan vind ik meevallen ze springen wel weg dat paard dat gelongeert word reageert er nauwlijks op

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:42

suuzepuus schreef:
er komt o een stuk bij hart van nederland hierover!

Dat programma zal wel een flinke tranen trekker worden.

Iemand wordt overhoop gelopen door het paard wat hij vast heeft ??
Wordt tijd dat die persoon leert zijn paard vast te houden met wat ruimte, dan loopt het paard niet over je heen.
Teugel of touwtje zijn minimaal een meter lang, gebruik die lengte, het paard draait om je heen.

Helaas is de Hoeksche-Waard met Haringvliet een oefengebied voor de mariniers en luchtmobile brigade.
En vooral op vrijdag zijn ze elke week bezig, even de kerosine opmaken van de week.

En moeten nu al die zorg boerderijen ineens ergens anders naar toe gaan ??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:52

Nou.... ik vind wel dat ze heel erg laag vliegen hoor... enne heb jij weleens een niet zo'n braaf poaard vast gehoiuden??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:55

animalwoman schreef:
paarden schrikken in filmpje maar op hol slaan vind ik meevallen ze springen wel weg dat paard dat gelongeert word reageert er nauwlijks op

Het paard wat gelongeert wordt is ook een stuk verder weg, geeft ook aan hoe simpel de oplossing is.
Ze hoeven echt geen kilometers verderop te vliegen, als het maar op enige afstand is zodat ze kunnen zien wat er gebeurd.

Ariebren; Ik heb begrepen dat degene die het paard vasthield iemand met een beperking is. Daarnaast is het niet zo simpel als jij zegt, sommige paarden springen echt bij je op schoot als ze ergens van schrikken (zoeken steun). En er werd gezegd dat het paard op rust stond en alleen mocht stappen, wie weet ging hij wel zo finaal uit zijn plaat dat ie recht omhoog ging, dan valt er weinig te sturen.
Maar jij zult dat vast niet meemaken met je bomproof Tinkers ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:05

Juist mensen met een beperking krijgen toch alleen maar bomproof paarden in handen ??

Maar in de opening post staat dat het een medewerkster was van de manege. :7

Je moest eens weten hoeveel trekkers, aardappel combinaties, vuilniswagens, enz over die landweggetjes rijden langs de manege.

Hier boven al opgemerkt. @
Wat lopen ze lekker te stuiteren omdat de paarden met al die dekens ook eens een aanleiding vinden om te gaan bewegen.

En het paard wat gelongeerd wordt ??

Toch knap dat je de heli's kan filmen, dus TS heeft ze zien of horen aankomen.
Mijn buurvrouw heeft ook foto's op facebook neergezet van die dappere piloten die zo laag aan het vliegen waren.

Wanneer komt er een TV programma over een meisje die van haar paard gegooid wordt doordat er een fietser voorbij kwam ??

Mensen denk wel, paarden zijn dieren, en dieren kunnen ergens op reageren.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-02-13 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:12

Nogmaals, het is een zorgboerderij. Daar werken mensen met een beperking.
En ik hoef jou toch niet te vertellen dat een helikopter niet vergelijkbaar is met een trekker-combinatie of wel?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:17

powerkippie schreef:
die van mij zou het prachtig vinden kijkt nu ook steeds de vliegtuigen uit de lucht. we zitten precies op de aanvliegroute van schiphol.

Mijn paard kijkt dan ook omhoog en met zijn ogen zoveel mogelijk naar boven gericht, heel grappig hahaha, dan kijkt hij ff van, daar een vliegtuig.

Maar een helikopter is wel heel anders he en veel herrie en met veel wind veroorzakend.

Ik zou er ook heel boos om worden, en mogen ze ergens anders vliegen, dit is toch belachelijk, ze veroorzaken gevaar en ongelukken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:18

En dan laat je zo'n persoon lekker tobben met een paard buiten ??

In de openings post hebben ze het over een medewerker, en dat zijn geen beperkings mensen.

En dan wel, dan neemt die zorg boerderij een heel hoog risico met zijn beperkte medewerkers.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:20

Als ze daar zo vaak en zo laag over vliegen, raakt een paard daar toch vanzelf aan gewend?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:22

Ariebren schreef:
En dan laat je zo'n persoon lekker tobben met een paard buiten ??

In de openings post hebben ze het over een medewerker, en dat zijn geen beperkings mensen.

En dan wel, dan neemt die zorg boerderij een heel hoog risico met zijn beperkte medewerkers.

Weet jij wel wat een zorgboerderij is?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:24

Ik weet nie wat jullie onder een beperking verstaan.. Maar jullie praten alsof mensen met een beperking niets kunnen.. Daarin zijn ook nog gradaties hoor! Als jij bijv. een paar jaar achter loopt en dus een beperking hebt, betekent dit niet dat je niet met een paard om kan gaan! Dat zou betekenen dat bijv. een kind van 14 niet met een paard zou kunnen lopen.

En het is gewoon een volwaardige medewerker die helpt met uitmesten en de verzorging van de paarden. Ik vind het een beetje minachtend over komen, sommige reacties.. Iedereen moet de kans krijgen om met dieren te werken en dat die nou eenmaal onvoorspelbaar zijn, dat weten we en dat is idd een risico..
Het paard in kwestie is een hele brave merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:24

In de OP staat dat het een manege is, niet een zorgboerderij.
Hier vliegt regelmatig een heli over de gasleiding, niet zo extreem laag maar wel vaak. Ik ben er juist wel blij mee, kunnen ze daar mooi aan wennen :Y)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:26

Er kan zoveel staan in de OP, in het AD is het een fokkerij.. Een verslaggever die niets met paarden heeft weet het verschil niet nee.. Ik sta op deze stal en nee het is geen manege..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:29

lifaya schreef:
Mick75 we hebben het hier NIET over een manege, beter lezen :D

Aangezien het in de OP wel om een manege gaat het misschien ''ontopic'' houden ;)

lijkt me niet dat iedereen zoveel pagina's gaat bijlezen, en reactie op de OP lijkt me het meest logisch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:29

Wat is het dan precies? Een soort combinatie van gehandicaptenrijden met een pensionstal? Want er staan dus ook "normale" niet beperkte mensen?
Onder een zorgboerderij versta ik iets anders... die hebben we hier genoeg in de buurt en die hebben geen pensionstal faciliteiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:31

anneliesdj schreef:
Nogmaals, het is een zorgboerderij. Daar werken mensen met een beperking.
En ik hoef jou toch niet te vertellen dat een helikopter niet vergelijkbaar is met een trekker-combinatie of wel?

En daar moeten de paarden dus geschikt voor zijn. Respect voor de persoonlijke ruimte van de mens ongeacht de situatie hoort daar ook bij. Kan je dat zelf niet trainen, dan stuur je zo'n paard naar een trainer die dat wel kan. Is een paard toch niet betrouwbaar te krijgen, dan moet die weg. Lief alleen is niet genoeg om een goed paard te zijn voor kwetsbare mensen als beginners of mensen met een beperking.

Naar wat ik zie zitten er vrij veel heel zachtaardige mensen in deze sector. Nodig voor de mensen waarmee ze werken, maar de paarden krijgen de leiding niet die ze nodig hebben en walsen bij rare dingen over mensen heen. Ze moeten nl zelf beslissen wat gevaarlijk is, want de baas (dus zijzelf) beslist dat.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:33

zorgboerderij is waar mensen met een beperking kunnen werken op een boerderij onder begleiding ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:34

Waar jij op doelt is geen 'lief' paard maar een 25 jarige die met één been in het graf staat (bij wijze van).
Zulke paarden zijn wel zo zeldzaam, er zouden weinig manege's en zorgstallen overblijven als ze enkel dergelijke paarden mogen gebruiken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:36

@ Tamary Vind ik wat kort door de bocht, we kennen zowel mens als dier als achtergrond niet. Hoe kun je dan zeggen dat het paard maar ergens anders getraind moet worden?
En dan doorgetrokken naar wat voor mensen er werken. Hm, ik ken veel lieve zachte mensen die wel leiding geven aan hun dieren. Ik ken ook veel harde mensen die dat totaal niet kunnen.

In dit geval lijkt me het toch wel aannemelijk dat een paard kan schrikken van een helikopter en in een blinde paniek raakt. Dat kun je er niet uit trainen, elk paard kan ooit ontploffen en opzij springen.
Erg treurig voor degene die het heeft meegemaakt.
Als die oefeningen iets verder worden gehouden zou dit bedrijf er al veel minder last van hebben.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:41

Anoniem schreef:
Wat is het dan precies? Een soort combinatie van gehandicaptenrijden met een pensionstal? Want er staan dus ook "normale" niet beperkte mensen?
Onder een zorgboerderij versta ik iets anders... die hebben we hier genoeg in de buurt en die hebben geen pensionstal faciliteiten.

http://www.bemiddelingsbureauzep.nl/zor ... erdegaerdt

Het is geen pensionstal, er zijn een paar gelukkigen die hun paard hier gestald hebben. Waaronder ik, heb in de 14 jaar dat ik paarden heb nog nooit op zo'n fijne plek gestaan waar dieren voorop staan! En ook nog eens naast de verzorging van de vele paarden (die dus van 1 eigenaar zijn) tijd gemaakt wordt om mensen met een beperking een plek te geven waar zij zich thuis voelen.
En natuurlijk krijgt niet iedereen een paard in z'n handen gedrukt..

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:42

anneliesdj schreef:
Waar jij op doelt is geen 'lief' paard maar een 25 jarige die met één been in het graf staat (bij wijze van).
Zulke paarden zijn wel zo zeldzaam, er zouden weinig manege's en zorgstallen overblijven als ze enkel dergelijke paarden mogen gebruiken.

Misschien anders gefokte paarden zoeken dan?
Zo'n beetje alle westernpaarden die ik gereden heb, waren bomproof én makkelijk te rijden (licht op de hulpen).
Dus zo zeldzaam zijn ze niet, ligt er maar net aan wat en waar je zoekt..

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:42

Mijn paarden kijken niet een op als er weer eens een aantal helicopters laag boven het weiland vliegen of hangen. Zijn ze wel gewend Ook winden ze zich niet op over de F16's die hier ultra laag mogen vliegen.
Het is hier niet alleen het leger, maar ook de grensbewaking met de helicopters en wat er verder hier nog te controleren valt, inderdaad de gasleidingen die hier liggen, de boeren de gecontroleerd moeten worden en noem maar op. Alles gaat tegenwoordig gewoon door de lucht. Luchtbalonnen worden minder op prijs gesteld. Is ja logisch.
Maar als de buren drie huizen verder een beetje niet eens heftig vuurwerk afsteken klimmen er een paar de boxenmuren omhoog. Gekke beesten.

Maar beste mensen, om terug te komen op het topic. De vraag is nu, wat en wie was er eerst. Zolang als ik me kan herinneren en dat is al héél erg lang worden daar militaire oefeningen gehouden. Het is ook militair oefenterrein daar.
Dus.... Maar het is naar en sneu en vervelend, dat wel.
Maar als je daar gaat wonen, of iets gaat opstarten kun je niet verlangen dat de anderen er dan maar gewoon weggaan, omdat je pony schrikt. Aansprakelijk voor je of het paard ben je altijd zelf. In een heel enkel geval kan het voorkomen dat het dus niet zo is, maar dat is erg zelden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:43

En toch even zoeken op het filmpje in de opening post.

http://www.peerdegaerdt.nl/

Ik kan nu niet vinden dat er "beperkte" mensen rondlopen daar.

Hooguit een paar hele mooie Frieze paarden. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:51

Ariebren schreef:
En toch even zoeken op het filmpje in de opening post.

http://www.peerdegaerdt.nl/

Ik kan nu niet vinden dat er "beperkte" mensen rondlopen daar.

Hooguit een paar hele mooie Frieze paarden. :7

http://www.bemiddelingsbureauzep.nl/zor ... erdegaerdt

had miesie hier net boven geplaatst.

Maar als ze daar al zo lang last hebben van die oefeningen en weten dat hun paarden daar zo op reageren dan laat je imo toch geen mensen alleen met paarden wanneer die mensen niet goed opgewassen zijn tegen moeilijke situaties met die paarden.
Dan kun je wel bezwaar indienen tegen de situatie maar onderhand moet je zelf ook een verantwoorde oplossing toepassen zolang de situatie duurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:54

YouthReiner schreef:
Misschien anders gefokte paarden zoeken dan?
Zo'n beetje alle westernpaarden die ik gereden heb, waren bomproof én makkelijk te rijden (licht op de hulpen).
Dus zo zeldzaam zijn ze niet, ligt er maar net aan wat en waar je zoekt..

Nee daar geloof ik niets van. Ik heb zat paarden in handen gehad, van de meest uiteen lopende rassen.
En het enige wat je aan het einde van de rit zeker weet is dat een paard onvoorspelbaar blijft en dat je je lelijk kunt vergissen.
Dat wil niet zeggen dat ik allemaal idioten heb gehad, juist niet want de minder brave paarden zijn op één hand te tellen. Maar dat een paard braaf is bij mij, wil niet zeggen dat hij dat bij iemand anders ook is.
Opvoeding en gehoorzaamheid is niet iets wat een paard de rest van zijn leven meedraagt, dat respect moet een nieuwe eigenaar (of ruiter of begeleider) opnieuw verdienen.
Ook jouw brave quarters kunnen je nog verbazen als ze bij iemand komen te staan die een stuk minder ervaring heeft.

Een paard wat zo braaf is dat hij zich bij iedereen even netjes gedraagt en altijd even bomproof is, onafhankelijk of er nu een ervaren paardenman, bejaarde, kind van 4 of een zware autist aan de andere kant van de lijn staat, zo'n paard is werkelijk een zeldzaamheid.