Kadankovitch schreef:Ja, Swartbessie, grijns, want in annonimiteit laat zich veel suggereren.
De vraag is niet of dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden, want dat is hier ook off-topic. De vraag zou hooguit kunnen zijn of Satchmo op een vriendelijkere manier zonder zadel met halster en koorden, gereden had kunnen worden? Naar mijn mening moet men wel over uitzonderlijk ontwikkeld ego beschikken indien men hier vanachter het scherm van een pc, durft te beweren dat men hetzelfde als mevr. Werth kan laten zien op een vriendelijkere manier. We kunnen het er héél misschien over eens worden dat , of we ze nou als ruiter/africhter waarderen of niet, dat Isabel Werth weet waarmee ze bezig is. En als we niet direct het slechtste van iemand willen inzien, zou men dan ook mogen veronderstellen dat zij ook het liefst heel fijn en superlicht zou willen rijden met Satchmo. En dan stelt zich de vraag: Wie van ons kent dit paard werkelijk, van haver tot gort? Ben ik erg brutaal als ik veronderstel ;NIEMAND. Dan lijkt het mij eerlijk gezegd moeilijk om te beweren dat dit paard beter gereden had kunnen worden. Anders gezegd: Isabel Werth weet ook wel dat zij, tijdens de gefilmde rit een paar duidelijk ophoudingen heeft gegeven, ik mag veronderstellen dat zij daar een reden voor had. En ik ben zo vrij te veronderstellen dat zij geen sadist is, maar dat zij op dat moment geen betere oplossing had dan hetgeen zij gedaan heeft, terwijl ze waarschijnlijk, net zoals wij allemaal een ideaal voor ogen heeft waar 'handmatig ingrijpen' tot een minimum beperkt moet blijven. Ik kan voor mijzelf niet tot een andere conclusie komen dan dat op dat moment het gewoon niet beter kon. En daaraan verbonden vind ik het nogal hoogmoedig van iemand hier aanwezig [ik doel op niemand speciaal] te veronderstellen dat het wel vriendelijker kan in de gegeven omstandigheden en met dat paard. Hoogmoedig en wellicht ook een beetje oneerlijk. Want die persoon weet drommels goed dat hij/zij nooit bang hoeft te zijn dat hij/zij door mevr. Werth uitgedaagd wordt het op Satchmo eens te laten zien hoe het dan beter kan. Zo kan ik ook veel beweren, als ik mijn beweringen niet hoef te staven, dus ook geen risico van een afgang loop.
Ik ben het met je eens.
En wat is er mis met een ophouding, die worden met stang/trens ook gemaakt alleen is de hulp veel kleiner doordat dit sterker inwerkt.
Hier lopen wat mensen in dit forum rond die alles zonder dwang willen kunnen, dat is prima maar dat gaat niet in de dressuur en springsport.
Ik weet idd wel zeker dat er zo weinig mogelijk dwang gebruikt word het moet natuurlijk wel nog een werklustig paard blijven die er plezier aan heeft.
Ik heb ook al zat mensen gezien die alles zonder dwang willen doen bij hun paard en hun paard dus niet vast kunnen zetten en met een wormkuur achter het dier aanrennen of die alstublieft een hapje wil.
En als het paard een zadel op moet en het is vervelend dan hoeft het niet want hij heeft blijkbaar vandaag geen zin en ze gaan 'm niet dwingen.
Daar kan een sportruiter helemaal niks mee met zo'n aanpak.