Isabell Werth plaatst spontane video van haar en Satchmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:32

Nynke1 schreef:
Bitloos rijden of even een paar GP oefeningen bitloos en zonder zadel uit je mouw schudden zit wel een verschil in. Of kan jij hier van jezelf een filmpje plaatsen romylover die gelijk is aan het filmpje van Isabell? Denk het niet he.

Dus, commentaar hebben is prima. Maar zeggen dat het 'geen kunst is'..... Mwoah, ik zou zeggen probeer het eerst zelf eens.

Er wordt toch alleen gezegd dat zonder bit en zadel voor een grand prix combinatie niet moeilijk is (vergeleken met hun dagelijkse trainingen, wedstrijden).

Op grand prix niveau komen kun je wel 'kunst' noemen, maar om ná het bereiken van dat niveau het zadel af te halen en het bit niet in de mond te hangen, kan ik géén kunst noemen nee.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:40

circaat schreef:
Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?

je gaat het vergelijken met stang en trens,
je moet het niet met S&T maar met een ''gewone'' ''recreatie'' ruiter vergelijken

overgens vind ik S&T niet per difinitie slecht ofzo.
zolang het vriendelijk gebruikt word vind ik het geen probleem :P

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:04

Ja, Swartbessie, grijns, want in annonimiteit laat zich veel suggereren.

De vraag is niet of dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden, want dat is hier ook off-topic. De vraag zou hooguit kunnen zijn of Satchmo op een vriendelijkere manier zonder zadel met halster en koorden, gereden had kunnen worden? Naar mijn mening moet men wel over uitzonderlijk ontwikkeld ego beschikken indien men hier vanachter het scherm van een pc, durft te beweren dat men hetzelfde als mevr. Werth kan laten zien op een vriendelijkere manier. We kunnen het er héél misschien over eens worden dat , of we ze nou als ruiter/africhter waarderen of niet, dat Isabel Werth weet waarmee ze bezig is. En als we niet direct het slechtste van iemand willen inzien, zou men dan ook mogen veronderstellen dat zij ook het liefst heel fijn en superlicht zou willen rijden met Satchmo. En dan stelt zich de vraag: Wie van ons kent dit paard werkelijk, van haver tot gort? Ben ik erg brutaal als ik veronderstel ;NIEMAND. Dan lijkt het mij eerlijk gezegd moeilijk om te beweren dat dit paard beter gereden had kunnen worden. Anders gezegd: Isabel Werth weet ook wel dat zij, tijdens de gefilmde rit een paar duidelijk ophoudingen heeft gegeven, ik mag veronderstellen dat zij daar een reden voor had. En ik ben zo vrij te veronderstellen dat zij geen sadist is, maar dat zij op dat moment geen betere oplossing had dan hetgeen zij gedaan heeft, terwijl ze waarschijnlijk, net zoals wij allemaal een ideaal voor ogen heeft waar 'handmatig ingrijpen' tot een minimum beperkt moet blijven. Ik kan voor mijzelf niet tot een andere conclusie komen dan dat op dat moment het gewoon niet beter kon. En daaraan verbonden vind ik het nogal hoogmoedig van iemand hier aanwezig [ik doel op niemand speciaal] te veronderstellen dat het wel vriendelijker kan in de gegeven omstandigheden en met dat paard. Hoogmoedig en wellicht ook een beetje oneerlijk. Want die persoon weet drommels goed dat hij/zij nooit bang hoeft te zijn dat hij/zij door mevr. Werth uitgedaagd wordt het op Satchmo eens te laten zien hoe het dan beter kan. Zo kan ik ook veel beweren, als ik mijn beweringen niet hoef te staven, dus ook geen risico van een afgang loop.

In tamelijk veel van mijn laatste berichten hier op Bokt [bijna 3/4 jaar geleden], heb ik het zeer betreurd dat te veel en te snel, mensen met een andere opvatting over hoe er met paarden moet worden omgegaan, in de hoek worden gesteld van personen die NIET het beste voor hebben met hun dier. Niemand wordt zó graag afgeschilderd. Mede dat gedrag heeft voor een verharding gezorgd in de manier waarop alhier wordt gediscussieerd. En anderen personen, waaronder ik, trekken zich dan liever terug, omdat bij dergelijke beschuldigingen het noodzakelijke respect voor de gesprekspartner ontbreekt om nog tot een constructieve discussie te komen.

Ik ben overigens van mening dat het met 'de haren erbij gesleept is' om, naar aanleiding van het onderwerp van dit topic, tot een fundamentele discussie te komen over rijkunst. Dit had een gewoon luchtig topic kunnen zijn. Misschien is dat ook een punt om te overwegen. Te vaak, [zoals naar mijn mening, ook nu] wordt elk denkbare aanleiding aangegrepen om aspecten zoals dier[on-]vriendelijk rijden, dierenleed en dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Op zich een loffelijk streven. Maar ik heb het gevoel dat steeds vaker velen onder ons dit zien als zeer onprettig gedram. Ik persoonlijk zou daar waar het er werkelijk toe doet, dit onderwerp aankaarten, nu lijkt het mij op 'spijkers op laag water zoeken' om toch maar weer op dit onderwerp uit te komen. Ja op een bepaald moment kan een actie, hoe goed ook bedoeld echt contra-productief werken en zoveel weerstand oproepen dat het eerder 'een schiet in eigen voet actie' wordt. Ik dacht dat hier te merken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:14

Kadankovitch schreef:
Ik ben overigens van mening dat het met 'de haren erbij gesleept is' om, naar aanleiding van het onderwerp van dit topic, tot een fundamentele discussie te komen over rijkunst. Dit had een gewoon luchtig topic kunnen zijn. Misschien is dat ook een punt om te overwegen. Te vaak, [zoals naar mijn mening, ook nu] wordt elk denkbare aanleiding aangegrepen om aspecten zoals dier[on-]vriendelijk rijden, dierenleed en dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Op zich een loffelijk streven. Maar ik heb het gevoel dat steeds vaker velen onder ons dit zien als zeer onprettig gedram. Ik persoonlijk zou daar waar het er werkelijk toe doet, dit onderwerp aankaarten, nu lijkt het mij op 'spijkers op laag water zoeken' om toch maar weer op dit onderwerp uit te komen. Ja op een bepaald moment kan een actie, hoe goed ook bedoeld echt contra-productief werken en zoveel weerstand oproepen dat het eerder 'een schiet in eigen voet actie' wordt. Ik dacht dat hier te merken.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:29

Kadankovitch schreef:
Ik ben overigens van mening dat het met 'de haren erbij gesleept is' om, naar aanleiding van het onderwerp van dit topic, tot een fundamentele discussie te komen over rijkunst. Dit had een gewoon luchtig topic kunnen zijn.

Nou ik niet. Ik zie iemand die in mijn ogen niet bepaald bezig is het publiek draagvlak voor ruiterij te vergroten, die vervolgens wat te veel vuur aan haar schenen krijgt in de Duitse pers, en die tot slot een klein 'spontaan' bitloos charme-offensiefje doet.
En zoals ik dus eerder al schreef vind ik het behoorlijk naiëf dat na wat gericht pers-gebruik de overgrote meerderheid van die ruiterij die mogelijk op de wip stond om zich eens wat bedenkingen te maken bij hun sport (en IW in persona) nu op fora als Bokt algemeen oooh en aaah kakelt.. 1-0 voor haar persattaché zou ik zo denken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:50

Ruga schreef:
Citaat:
Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?

Met een manier van trainen die niet gebaseerd is op het ontwijken van pijnprikkels of de dreiging daarvan.
De manier waarop momenteel dressuur (en andere paarden'sport') gereden wordt, is naar mijn mening simplistisch en niet meer van deze tijd. Het is al lang duidelijk dat het anders en beter (jaja voor het paard) kan.

Plaats eens een voorbeeld, Riga, ik ben zeer benieuwd :D
Het voorbeeld graag incl. piaffe/passage/wissels/appuyementen ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:50

Werkelijk waar. Ik heb tot nu toe alleen maar meegelezen, maar jeetje mina.
Waar staat er dat er over dit filmpje gediscussieerd moet worden? Heeft Isabel hier om gevraagd? Heeft ze gezegd dat wat ze hier laat zien het meest fantastische is wat er ooit vertoond is?
Waar is het tijdperk dat je misschien wel dacht dat het niet zo leuk was, maar er verder niks mee deed? Waarom moet alles wat je denkt ook altijd gezegd worden, of in dit geval op geschreven worden?

Ik heb zo'n vent gehad die ook alles moest zeggen wat ie dacht. Gevraagd en ongevraagd. En vooral negatief. Heel vermoeiend en ben blij dat ik van die negativiteit verlost ben!

Nergens in het filmpje zie ik een paard wat mishandeld wordt of iets wat er maar in de buurt zou komen.

Laten alle mensen die nou iets negatiefs over het filmpje hebben gespuit, iets positiefs er over zeggen.
Al is het maar wat een leuke kleur halster Satchmo op heeft! Probeer het eens....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:04

@ Ruga
Ik heb niets geschreven over haar motieven, indie zin is uw reaktie gewoon naast de kwestie als antwoord op mijn bericht.
Uw standpunt is dat van iemand die pas respect opbrengt voor anderen zodra zij het met uw standpunt en houding eens zijn. Tot die tijd weet U niet beter te doen dan ze als naief te kwalificeren en daarbij te veronderstellen dat zij dan ook geen bedenkingen maken bij hun sport of over Isabel Werth in persoon. U hebt nogal al wat pretentie als u meent uit mijn reaktie meer op te kunnen maken dan sec wat ik daar geschreven heb. Nog denk ik dat u niet in de buurt komt van een, ook maar bij benadering, passende beschrijving van mijn rijkunstige en ethische opvattingen. Ik vind ook dat u zich op het niveau van een Maurice de Hondt begeeft [die er dan ook geregeld helemaal naast zit] als u gaat voorspellen dat "die ruiterij die mogelijk op de wip stond om zich eens wat bedenkingen te maken bij hun sport (en IW in persona) ". Hoe komt u aan die wetenschap ?
Maar ik ben blij met uw reaktie. Want uw tekst demonstreert tamelijk goed wat ik eerder bedoelde. waarvoor dank

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:08

Setteli schreef:
Ik heb zo'n vent gehad die ook alles moest zeggen wat ie dacht. Gevraagd en ongevraagd. En vooral negatief. Heel vermoeiend en ben blij dat ik van die negativiteit verlost ben!

Als ik thuis zo'n figuur had zitten die zich gedraagt als ik op dit forum zou ik er ook moe van worden haha, en terecht.

We zitten echter op een openbaar forum, IW is iemand die een publiek figuur is, en dressuur is een sport die zich in de media afspeelt en veel kritiek oogst. Ik zie niet in waarom ik mijn mening daarover niet op Bokt zou mogen schrijven. Ik vermoed wel dat het niet goed valt omdat het enigzins afwijkend is van wat de gemiddelde dressuurliefhebber denkt te zien. Maar goed, de andere kant is er nu eenmaal ook (erg beperkt op Bokt, wees blij ;) )
Maar gezien ik alles gezegd heb wat ik te zeggen had, mag het topic nu rustig verder gevuld worden met 'oh wat doet ze dat goed!' :+

Kadankovitch

Re: Isabell Werth plaatst spontane video van haar en Satchmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:30

U hoeft zich niet te rechtvaardigen dat u schrijft. Ik vroeg mij slechts 'hardop' af of de aanpak van u en de uwen wel de meest effectieve is. Op dit moment vrees ik dat het mensen dusdanig tegen de haren in strijkt dat de boodschap doel mist. U generaliseert teveel en u plaatst zichzelf maar al te graag in de rol van martelaar en die rol past u niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:34

Kadankovitch schreef:
U hoeft zich niet te rechtvaardigen dat u schrijft. Ik vroeg mij slechts 'hardop' af of de aanpak van u en de uwen wel de meest effectieve is. Op dit moment vrees ik dat het mensen dusdanig tegen de haren in strijkt dat de boodschap doel mist. U generaliseert teveel en u plaatst zichzelf maar al te graag in de rol van martelaar en die rol past u niet.

Martelaar? Die heb ik echt niet.
En ik generaliseer bewust omdat het niet over ik of jij of gelijk wie hier in dit topic gaat. Het gaat over een boogbeeld van de sport die spot drijft met dierenwelzijn (en mogelijk ook met haar concurrenten die hun paarden niet rustiger spuiten)

[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:35

even offtopic maar woon jij ( Kadankovitch )
in Reijmerstok zuid-limburg ( is namelijk bij mij in de buurt :P )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:06

Ruga schreef:
Kadankovitch schreef:

Martelaar? Die heb ik echt niet.
En ik generaliseer bewust omdat het niet over ik of jij of gelijk wie hier in dit topic gaat. Het gaat over een boogbeeld van de sport die spot drijft met dierenwelzijn (en mogelijk ook met haar concurrenten die hun paarden niet rustiger spuiten)

[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Oei, die is laag. Je kan lezen in de link, dat het gaat om een maagbeschermer, die niet verboden is door de Fei. Zij is nog niet veroordeeld. En als jij je druk maakt om het welzijn, dan moet je blij zijn met een maagbeschermer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:20

Electra63 schreef:
het gaat om een maagbeschermer

Je kan er vast een hoop andere dingen mee behandelen (chronische tendinitis las ik al, paard met wat slijt er op?).
Nee ze is nog niet veroordeeld, dat moet ik je nageven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:31

Ruga schreef:
Electra63 schreef:

Je kan er vast een hoop andere dingen mee behandelen (chronische tendinitis las ik al, paard met wat slijt er op?).

Ik vind dit speculeren, tegen smaad aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:34

Ruga schreef:
Electra63 schreef:

Bron??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:39

Nou ja, het is duidelijk dat Ruga, als ze aantoonbaar niet kan winnen in een discussie omdat ze stomweg geen gelijk heeft, met modder gaat gooien om toch maar zoveel mogelijk schade aan te richten.
Beetje sneu.....maar mijn mening is dat we nu gelijk weten dat ruga niet serieus te nemen is....

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:47

Het maakt me eigenlijk niet uit waarom ze het doet, ik vind het al super dat ze het doet!
Super dat ze zo laat zien dat er nog zoveel meer is waar je naar kunt streven met je paard! :j
In de toekomst een cap dragen zou inderdaad wel een beter voorbeeld geven. :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 08:56

Kadankovitch schreef:
Ja, Swartbessie, grijns, want in annonimiteit laat zich veel suggereren.

De vraag is niet of dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden, want dat is hier ook off-topic. De vraag zou hooguit kunnen zijn of Satchmo op een vriendelijkere manier zonder zadel met halster en koorden, gereden had kunnen worden? Naar mijn mening moet men wel over uitzonderlijk ontwikkeld ego beschikken indien men hier vanachter het scherm van een pc, durft te beweren dat men hetzelfde als mevr. Werth kan laten zien op een vriendelijkere manier. We kunnen het er héél misschien over eens worden dat , of we ze nou als ruiter/africhter waarderen of niet, dat Isabel Werth weet waarmee ze bezig is. En als we niet direct het slechtste van iemand willen inzien, zou men dan ook mogen veronderstellen dat zij ook het liefst heel fijn en superlicht zou willen rijden met Satchmo. En dan stelt zich de vraag: Wie van ons kent dit paard werkelijk, van haver tot gort? Ben ik erg brutaal als ik veronderstel ;NIEMAND. Dan lijkt het mij eerlijk gezegd moeilijk om te beweren dat dit paard beter gereden had kunnen worden. Anders gezegd: Isabel Werth weet ook wel dat zij, tijdens de gefilmde rit een paar duidelijk ophoudingen heeft gegeven, ik mag veronderstellen dat zij daar een reden voor had. En ik ben zo vrij te veronderstellen dat zij geen sadist is, maar dat zij op dat moment geen betere oplossing had dan hetgeen zij gedaan heeft, terwijl ze waarschijnlijk, net zoals wij allemaal een ideaal voor ogen heeft waar 'handmatig ingrijpen' tot een minimum beperkt moet blijven. Ik kan voor mijzelf niet tot een andere conclusie komen dan dat op dat moment het gewoon niet beter kon. En daaraan verbonden vind ik het nogal hoogmoedig van iemand hier aanwezig [ik doel op niemand speciaal] te veronderstellen dat het wel vriendelijker kan in de gegeven omstandigheden en met dat paard. Hoogmoedig en wellicht ook een beetje oneerlijk. Want die persoon weet drommels goed dat hij/zij nooit bang hoeft te zijn dat hij/zij door mevr. Werth uitgedaagd wordt het op Satchmo eens te laten zien hoe het dan beter kan. Zo kan ik ook veel beweren, als ik mijn beweringen niet hoef te staven, dus ook geen risico van een afgang loop.

Ik ben het met je eens.
En wat is er mis met een ophouding, die worden met stang/trens ook gemaakt alleen is de hulp veel kleiner doordat dit sterker inwerkt.
Hier lopen wat mensen in dit forum rond die alles zonder dwang willen kunnen, dat is prima maar dat gaat niet in de dressuur en springsport.
Ik weet idd wel zeker dat er zo weinig mogelijk dwang gebruikt word het moet natuurlijk wel nog een werklustig paard blijven die er plezier aan heeft.

Ik heb ook al zat mensen gezien die alles zonder dwang willen doen bij hun paard en hun paard dus niet vast kunnen zetten en met een wormkuur achter het dier aanrennen of die alstublieft een hapje wil.
En als het paard een zadel op moet en het is vervelend dan hoeft het niet want hij heeft blijkbaar vandaag geen zin en ze gaan 'm niet dwingen.
Daar kan een sportruiter helemaal niks mee met zo'n aanpak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:47

jesito schreef:
Ik heb ook al zat mensen gezien die alles zonder dwang willen doen bij hun paard en hun paard dus niet vast kunnen zetten en met een wormkuur achter het dier aanrennen of die alstublieft een hapje wil.
En als het paard een zadel op moet en het is vervelend dan hoeft het niet want hij heeft blijkbaar vandaag geen zin en ze gaan 'm niet dwingen.

Nah, die mensen zelf kunnen er op den duur ook helemaal niets meer mee. Dan krijg je van die verhaaltjes: "Ja hij is verwaarloosd bij z'n vorige eigenaar." "Hij werd geslagen bij de vorige eigenaar en dat komt er na een paar maanden uit."
Of het paard is onhandelbaar/levensgevaarlijk. Doorhalen wat niet van toepassing is. :D

Willen we dingen natuurlijk en zonder dwang? Zet alle paarden dan alsjeblieft terug de échte natuur in. Nee, geen paddock paradise, geen draadje er om heen. Gewoon echt de wildernis in. Maar nee, daar is elke (99,99999%) paardenliefhebber té egoïstisch voor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:18

Janine1990 schreef:
jesito schreef:

Nah, die mensen zelf kunnen er op den duur ook helemaal niets meer mee. Dan krijg je van die verhaaltjes: "Ja hij is verwaarloosd bij z'n vorige eigenaar." "Hij werd geslagen bij de vorige eigenaar en dat komt er na een paar maanden uit."
Of het paard is onhandelbaar/levensgevaarlijk. Doorhalen wat niet van toepassing is. :D

Willen we dingen natuurlijk en zonder dwang? Zet alle paarden dan alsjeblieft terug de échte natuur in. Nee, geen paddock paradise, geen draadje er om heen. Gewoon echt de wildernis in. Maar nee, daar is elke (99,99999%) paardenliefhebber té egoïstisch voor.

En zelfs dan is er nog dwang.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:38

Het énige waar ik mij aan stoor, is de Titel van dit topic...
"Spontaan". ZO spontaan was het niet nadat haar het vuur aan de schenen werd gelijk mbt rollkur.

Maar dat maakt het filmpje er niet minder leuk om! :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:44

Leuk filmpje! Knap van Isabel Werth, ze doet het toch maar - en ook leuk omte zien dat Satchmo op z'n 19e er nog zo bij loopt.

M.b.t. de rest van de discussie: ik wacht met smacht op het eerste topic waar iemand wordt veroordeel omdat hij/zij überhqupt op een paard zit...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:15

Heeft een prof een keer dagje lol met haar knol, net zoals zovelen van ons dat wel eens hebben, is het weer niet goed :') .

Leuk om te zien dat ze zo'n plezier heeft in het rijden van haar paard en ook best voor de fun er zonder tuigage op gaat zitten,
het een leuke rit vond en het op facebook plaatste. .
Moet het dan weer perfect zijn? Nee, toch? Bovendien zie ik dit ook nog niet nagedaan worden door een bokker.

En ik mocht willen dat ik zo kon zitten en mijn paard zo de bak door kon krijgen, helaas niet voor mij weggelegd, met
tuigage al niet :+.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:17

Lol met haar knol? Ik weet natuurlijk niet wat het paard leuk vind, ken het paard niet. Maar waarom is bitloos ineens lol? En hoe weten jullie dat ze lol heeft met haar knol?

Is het niet lol OP haar knol?