Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:24

Mijn kruising, een mega lieve tinkertank is nu 9 jaar. Ik verkondig al jaren dat als ik m kwijt moet hij naar de slacht gaat. Waarom? In mijn ogen simpel... hij is zeker niet de makkelijkste! Ik heb hem zelf opgevoedt... maar alleen ik kan met hem door 1 deur. Een ander aan de teugels, zowel onder de man als voor de wagen zou een drama wezen,IK kan alles met hem maar bv mijn man of dochter kan er weinig mee doen. Ik wil niet dat hij straks van hot naar her gesleept wordt omdat ie niet begrepen wordt, dus als het ooit zover moet komen dat hij moet verhuizen gaat ie naar de slacht. Geen discussie over mogenlijk! Ik wil niet dat hij constant moet verhuizen omdat ie niet is wat men verwacht had... nee dan eet ik hem liever op. Lullig?? nee , eerlijk. Tenminste in mijn ogen.. ik wil weten waar mijn paardjes blijven en ik wil het beste voor ze. Zo niet.. dan beter af dood en op een bord.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:32

Draag-merries wel eens van gehoord? begin daar maar mee....zou ik zeggen!

Je kan zo een merrie vaak laten dekken en dan d.m.v. embryo transplantatie hup zet je de vrucht in een gewoon paardje (vaak dravers die zijn goedkoop) zeker geen sport merrie en hoppa moeder loopt nog prima de wedstrijd en zo worden de volgende 5 veulens geboren.....net zolang vermeerderen tot er iets tussen zit wat wel sport (stamboek) waardig is....nee dan ben je verstandig bezig.....!
Zo dat moest ik ff kwijt!

Kendra

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:37

Voor de aantallen zou ET wel een gunstige invloed hebben, kost klauwen met geld :D en dus only for the happy few..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:42

Paintedblack, wat ik in mijn vorige posts heb geschetst, zouden gevolgen zijn van hetgeen jij graag wil.

Ik ben het overigens met Ariebren eens. Deze geluiden had ik ook al gehoord.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:49

pipo schreef:
Mijn kruising, een mega lieve tinkertank is nu 9 jaar. Ik verkondig al jaren dat als ik m kwijt moet hij naar de slacht gaat. Waarom? In mijn ogen simpel... hij is zeker niet de makkelijkste! Ik heb hem zelf opgevoedt... maar alleen ik kan met hem door 1 deur. Een ander aan de teugels, zowel onder de man als voor de wagen zou een drama wezen,IK kan alles met hem maar bv mijn man of dochter kan er weinig mee doen. Ik wil niet dat hij straks van hot naar her gesleept wordt omdat ie niet begrepen wordt, dus als het ooit zover moet komen dat hij moet verhuizen gaat ie naar de slacht. Geen discussie over mogenlijk! Ik wil niet dat hij constant moet verhuizen omdat ie niet is wat men verwacht had... nee dan eet ik hem liever op. banketstaaf?? nee , eerlijk. Tenminste in mijn ogen.. ik wil weten waar mijn paardjes blijven en ik wil het beste voor ze. Zo niet.. dan beter af dood en op een bord.

Maar waarom zou hij weg moeten?
Wij hebben er ook een die we om een soortgelijke reden als die jij hierboven noemt nooit zouden verkopen. Maar dat betekent niet dat hij naar de slager gaat als wij hem zat zouden zijn! Wij hebben hem acht jaar geleden gekocht, daar heeft dat dier niet om gevraagd. Hij heeft zelf geen keuze. Dus hij blijft bij ons, tot hij op en versleten is!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:53

Ik vind het wel wat apart dat je denkt dat er in heel paardenland niemand rondloopt die iets met jouw paard zou kunnen, maar goed... :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:17

Nee hoor Zimbabwe, zo zwart/wit moet je het in mijn geval niet zien. Maar het is wel een aparte. Als je er ooit een andere baas voor zou willen zoeken, moet diegene zich wel bewust zijn van de gebruiksaanwijzing. Hoewel hij wel die uitstraling heeft, is het er zeker geen pennypony. En stel dat je hem bij een handelaar zou inruilen, dan is het traject wat pipo beschrijft niet ondenkbeeldig.
Maar mijn punt was dat ik mijn paard niet naar de slager zou brengen als ik hem niet meer zou willen hebben en er is geen geschikte baas te vinden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:40

Hij hoeft niet weg hoor, maar als er ooit zo'n beslissing gemaakt zou worden, gaat mijn paard naar de slacht. Ik weet dat 99% van de paardemensen niet het geduld en de feeling hebben om mijn paard te lezen. Ik wil niet met mijn handen in het haar zitten en toezien hoe mijn kanjer van huis naar huis gaat. NEVER! Contracten zijn ook geen reed waard, kan je altijd onderuit en wie verteld tegenwoordig de waarheid? zoveel zijn dat er niet. Nee ik laat mijn paard nooit geen pion worden die van hot naar her geschoven/verhandeld wordt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:31

Pipo ik ben het volledig met je eens en deel je mening ,jij kent je paard door en door ondanks dat jouw ervaring en kunde in twijfel getrokken word door beterweters . Je zult altijd veel tegenstanders hebben hier want er zijn genoeg bokkers die een zwaar ziek paard gewoon met pijnstillers in leven houden. En wat zijn ze toch ontzettend goed voor hun paard en oh wat nobel :-(
Of een onhandelbaar paard doorverkopen zodat een ander ermee wordt opgescheept,ik ben daar zelf ook een slachtoffer van geworden vorig jaar

Dus ja, top dat je zoveel van je paard houdt en het hier ook op bokt deelt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:00

Narnia schreef:
[Beide hengsten met een gebruiksaanwijzing :j

Je heb geen sjoege van Gelderse paarden. Dat is duidelijk. Koss is een hengst en mag af en toe lastig zijn.
Renovo kan ik geen uitspraak over doen. Maar hij was populair dus het zal wel te doen geweest zijn.

Er zijn zeer veel brave Koss nakomelingen(verreweg de meeste). Je moet niet naar de hengst zelf kijken. Dat is een hengst en gedraagt zich ook op die manier. Gelderse hengsten worden doorgaans aan de hand ook nog eens met heel veel bluf voorgesteld (beetje jammer)
Als zijn nakomelingen van Koss een slecht karakter zouden hebben zouden ze niet zo populair zijn.

Men vergist zich nog wel eens in Gelderse Paarden kwa karakter. Het zijn ongecompliceerde dieren die erg mens gericht zijn. Laten zich niet al te zeer van de wijs brengen. Maar het zijn wel vuurvreters. Heet en voorwaarts. Geen lome trapzakken. Als je een flegmatiek sloom dier wil moet je verder zoeken.

Ik heb een Koss vrij paard (Elegant x Zep x Commandant x Eclatant...Gelderser kan het niet worden) en die is heet en voorwaarts. Maar ik durf er overal mee naar toe. Denk alleen dat haar zoon, een Alexandro P(een Koss zoon!!) vele male braver is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:44

Zoek je een braaf paard , neem een Gelderse !!! Ze zijn braaf maar vaak wel voorwaarts .
Maar niet snel van de wijs te brengen . Ik ben gek op mijn Gelderse klei stamper . En mocht ik van haat afscheid moeten nemen heb ik haar half Gelderse dochter nog en als die ooit een veulen gaat krijgen , zeker een Gelderse vader .

Maar is erg off topic :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:20

Ik vind dat mensen goed moeten uitzoeken wat bij hen past voor ras en karakter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:20

zimbabwe schreef:
Ik vind het wel wat apart dat je denkt dat er in heel paardenland niemand rondloopt die iets met jouw paard zou kunnen, maar goed... :o

Ik denk er hetzelfde over als Pipo. En in mijn geval speelt er ook nog iets anders mee... het bewuste paard heeft een flinke gebruiksaanwijzing. En die verandert ook nog eens regelmatig.
Maar omdat mijn paard een kruising is, en hij komt te koop... hij is nooit op wedstrijd geweest, buitenrijden kan (vindt ie érg leuk) maar in je eentje op pad is (nog) niet volledig veilig, longeren met dubbele lijnen gaat ook erg goed, grondwerk ook maar als je niet weet wat je doet, dan heb je maarzo een trap te pakken.
Totaal ongeschikt voor de gemiddelde recreatieruiter dus. Maar ook geen paard waar bijvoorbeeld een getalenteerde sportruiter op af zou komen. In dit paard moet je blijvend investeren, in jezelf en in het paard.
De kans dat ik zo iemand zou vinden voor hem, acht ik zeer klein. De mensen die deze capaciteiten en wil hebben, kunnen kiezen uit vele paarden. Gezien het feit dat mijn paard een kruising is en ook geen super getalenteerd paard, zal hij bij veel mensen niet snel bovenaan de lijst komen.
De kans dat hij in de handel terecht komt, is zeer groot.
Dan breng ik hem liever zelf weg.

Maar gelukkig is het niet aan de orde, want hij gaat helemaal nergens heen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:22

NatasjavE schreef:
Narnia schreef:
[Beide hengsten met een gebruiksaanwijzing :j

Je heb geen sjoege van Gelderse paarden. Dat is duidelijk. Koss is een hengst en mag af en toe lastig zijn.
Renovo kan ik geen uitspraak over doen. Maar hij was populair dus het zal wel te doen geweest zijn.

Er zijn zeer veel brave Koss nakomelingen(verreweg de meeste). Je moet niet naar de hengst zelf kijken. Dat is een hengst en gedraagt zich ook op die manier. Gelderse hengsten worden doorgaans aan de hand ook nog eens met heel veel bluf voorgesteld (beetje jammer)
Als zijn nakomelingen van Koss een slecht karakter zouden hebben zouden ze niet zo populair zijn.

Men vergist zich nog wel eens in Gelderse Paarden kwa karakter. Het zijn ongecompliceerde dieren die erg mens gericht zijn. Laten zich niet al te zeer van de wijs brengen. Maar het zijn wel vuurvreters. Heet en voorwaarts. Geen lome trapzakken. Als je een flegmatiek sloom dier wil moet je verder zoeken.

Ik heb een Koss vrij paard (Elegant x Zep x Commandant x Eclatant...Gelderser kan het niet worden) en die is heet en voorwaarts. Maar ik durf er overal mee naar toe. Denk alleen dat haar zoon, een Alexandro P(een Koss zoon!!) vele male braver is.

Ik heb het over mijn ervaringen met nakomelingen van beide hengsten daar mee zeg ik niet dat dat voor alle nakomelingen geldt...en het zijn dan ook mijn ervaringen die dan maken dat ik ga voor een andere bloedlijn..mag toch!? Ik zou met hete paarden verongelukken gewoon omdat ik een heet karakter niet kan handlen....dat geef ik grif toe...geef mij maar gewoon een paard dat koel in zijn koppie is en niet in een stuiterbal veranderd als hij eens een dag of twee stil staat en alleen buiten in de weide komt, wat jij goed kan handhaven is heel erg mooi...ik ben nog niet half zo ver dus valt voor mij dat type paard met dat type karakter gewoon af.......bovendien het gaat over mijn mening....ik hoef jou mening niet te delen...

Tuurlijk ik weet lang niet alles van bloedlijnen dat wat ik weet, weet ik uit eigen ervaring..op gedaan op de farm bij pa thuis...en heb me ogen goed de kost gegeven op alle evenementen...en bij eigenaren thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:24

Zinzi_jewel schreef:
Zoek je een braaf paard , neem een Gelderse !!! Ze zijn braaf maar vaak wel voorwaarts .
Maar niet snel van de wijs te brengen . Ik ben gek op mijn Gelderse klei stamper . En mocht ik van haat afscheid moeten nemen heb ik haar half Gelderse dochter nog en als die ooit een veulen gaat krijgen , zeker een Gelderse vader .

Maar is erg off topic :D

Terug naar waar we het over hadden....

Liever geslacht dan verwaarloost

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:57

Precies ...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:06

en hoe we dat overschot kunnen voorkomen of oplossen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:50

Tijdelijk fokverbod....of zou dat te rigoreus zijn!?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:10

Oehh Narnia zeg dat maar niet hardop hihihi ik heb al geprobeerd om een oplossing aan te voeren maar dat word verkeerd geinterpreteerd

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:21

paintedblack schreef:
Oehh Narnia zeg dat maar niet hardop hihihi ik heb al geprobeerd om een oplossing aan te voeren maar dat word verkeerd geinterpreteerd

Wordt het verkeerd geinterpreteerd of schrijf je gewoon niet zo handig op wat je nu eignelijk bedoelt? Ik snap namelijk nog steeds niet wat je dan wel wilt, als hetgeen wat je opschrijft niet hetgeen is wat je bedoelt....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:43

Narnia schreef:
Liever geslacht dan verwaarloost

Er is nog een derde keus, ik zal het niet in koeienletters schrijven.
Als paardeneigenaar je verantwoordelijkheid nemen en er voor zorgen tot het vanwege leeftijd of ziekte geen paardwaardig bestaan meer kan hebben!
Liever dat!

En ik heb geen moeite met een tijdelijk fokverbod, maar dan wel voor alle paarden. Maar dat is vanwege economische belangen (er zijn gewoon mensen die er voor hun boterham van afhankelijk zijn) niet haalbaar dus geen realistisch voorstel.

Paintedblack, ik heb jou posts wel goed gelezen, ik heb je alleen op de gevolgen gewezen. Heb je mij wel goed begrepen?
Lees mijn bezwaren in het licht van 'als....dan......'!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:04

Sammyyoo:
Economisch belangen!? Bij een kwart van de bevolking misschien maar het merendeel
en volgens mij is dat zo'n beetje drie kwart van de totale bevolking nog maar net in staat tot het houden van (een) paard(en)....zodra men dan werkloos raakt is het paard toch het geen wat er aan geloven moet want hoe je het ook went of keert een paard is toch een vorm van luxe en met de huidige politieke ontwikkelingen in de maatschappij van vandaag de dag...ben ik bang dat alleen de mens met een inkomen boven modaal nog instaat is om een paard te kunnen houden...ik verwacht nog veel meer dieren bij de slager.

Ik denk dat, nee, ik weet wel zeker dat paardeneigenaren er heel lang over slapen voor ze tot het het besluit komen om een paard naar de slager te brengen... want of je een dier nou besluit in te laten slapen of het naar de slager laat brengen..het is geen makkelijke keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:05

paintedblack schreef:

Das ook het lastige van internet...men kan de emoties niet lezen...ik doe mijn best om geen conclusie te trekken maar goed er is zoiets als een mening en een feit....het verschil is essentieel :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:18

Narnia schreef:
Sammyyoo:
Economisch belangen!? Bij een kwart van de bevolking misschien maar het merendeel
en volgens mij is dat zo'n beetje drie kwart van de totale bevolking nog maar net in staat tot het houden van (een) paard(en)....zodra men dan werkloos raakt is het paard toch het geen wat er aan geloven moet want hoe je het ook went of keert een paard is toch een vorm van luxe en met de huidige politieke ontwikkelingen in de maatschappij van vandaag de dag...ben ik bang dat alleen de mens met een inkomen boven modaal nog instaat is om een paard te kunnen houden...ik verwacht nog veel meer dieren bij de slager.

Narnia, ik had het over economische belangen vanwege het door jou voorgestelde fokverbod. Er zijn veel mensen die een boterham verdienen met de paardenfokkerij. Natuurlijk de professionele fokkers, maar ook de mensen op de stamboekbureaus, KI stations, dierenartsen, hengstenhouders etc. Deze zijn vertegenwoordigd in branche organisaties zoals de sectorraad. Vanwege de belangen en de politieke lobby zal een algeheel fokverbod er echt niet komen, niet om reden van een overschot.
Zie hieronder wat ik schreef.

Sammyoo schreef:
En ik heb geen moeite met een tijdelijk fokverbod, maar dan wel voor alle paarden. Maar dat is vanwege economische belangen (er zijn gewoon mensen die er voor hun boterham van afhankelijk zijn) niet haalbaar dus geen realistisch voorstel.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:29

Narnia schreef:
Tijdelijk fokverbod....of zou dat te rigoreus zijn!?

Wel eens aan gedacht wat voor kosten dat met zich mee brengt?
Mijn fokmerrie is gust en daar baal ik behoorlijk van.