purkie schreef:@Bomba:
de combinatievolgorde had in mijn ogen wel wat onafhankelijker gekund, geen Charlotte op het einde en Adelinde vlak ervoor... het waren schakelingen voortgekomen uit eerder behaalde resultaten ...
een voor(in)genomen jurering werk je zo in de hand. Evenwichtiger verdelen is mijn idee, ook niet alle duitsers op een kluitje zetten!
etc.
Hoe de volgorde in de kür zou gaan is al jaren geleden vastgelegd. Namelijk gebaseerd op de volgorde in de twee voorgaande proeven, in groepen van zes en dan loten voor de plaats binnen de groep. Ook dat deze keer alleen de kür zou tellen was al lang vastgelegd. Een en ander had toen de volledige instemming van Sjef, die het zich ietsje anders had voorgesteld, met zeker twee en hopelijk drie Nederlanders bij de laatste zes. Als het zo was gegaan was het ongetwijfeld wel goed geweest. Juist willekeurigheid zou tot nog meer ellende leiden. Stel je de reactie van Sjef eens voor als iemand een indeling zou maken die hem niet bevalt. Alhoewel.... goed voor Ed natuurlijk want Glock kan er wat aan verdienen
(Of is dit ook een ongepast grapje?)Juryleden kunnen echt wel jureren als het allemaal door elkaar loopt qua niveau, dat ben ik helemaal met Oji eens. Juist de afgelopen jaren zie je dat ze zich niks aantrekken van reputaties, een zeer goede ontwikkeling. Zo was er iemand die in Rotterdan op het EK nog hoog eindigde die hier in Londen terecht een veel lagere waardering kreeg en iemand anders die opeens vier of vijf procent boven zijn "normale" score zat met een hele goede proef.
Dit topic toont heel duidelijk aan dat mensen wel een mening hebben over wat de juryleden doen maar dat ze zelf niet echt de spelregeltjes kennen en ik denk ook niet vaak wedstrijden bezoeken want dan kun je zelf de score zien meelopen en wordt het gelijk een stuk logischer en overzichtelijker. Ik doe maar eens een greep uit een aantal misvattingen die ik hier voorbij zag komen:
De jury moet beoordelen of de muziek mooi is
Niet waar, dat mogen ze zelfs niet beoordelen. Ze moeten beoordelen of de muziek bij de bewegingen past en goed accenten aangeeft, enz, dus de muzieksmaak van Bokkers en juryleden zou geen rol moeten spelen.
Een pirouette in piaffe of een appuyement in passage geeft een hogere moeilijkheidsgraad
Helemaal niet waar en de piaffepirouette telt zelfs niet eens mee bij piaffe, alleen maar bij choreografie. Dus dat hele leuke einde van de kür van Adelinde is niet meer dan dat, heel erg leuk en het wordt meegewogen bij de choreografie maar verder voegt het technisch helemaal 0,0 punten toe.
Er is van te voren niet duidelijk gemaakt dat harmonie en nageeflijkheid belangrijk zijn
Niet waar: daar is dus de laatste twee jaar alleen maar op gehamerd door de FEI, alle juryleden zijn uitvoerig geïnstrueerd.
De volgorde van starten is maar lukraak en altijd in het nadeel van Nederland
Niet waar: de volgorde is geheel volgens de regels en wordt bepaald door loting in de Grand Prix en door eerdere resultaten en loting bij de kür.
Het is raar dat de technische score en de artistieke score altijd allebei omhoog gaan.
Nee dat is dus helemaal niet raar maar volkomen logisch, in de artistieke score zit een hele grote technische component, namelijk alle punten die bij een proef uit de basissport onderaan staan. Dus bijna de helft van de artistieke punten is ook technisch.
Er is een nieuw handboek nodig voor het jureren van de kür.
Nee er is al een handboek met instructies voor het jureren van de Freestyle, maar kennelijk hebben wij een bondscoach die dat niet weet. Het is een wonder dat het nog zo lang goed is gegaan.
Elke fout moet door de juryleden zwaar afgestraft worden:
Nee hoe oneerlijk het ook lijkt de straf voor de ene fout is veel hoger dan de straf voor de andere fout.
Geval 1: je doet tweemaal in je kür een piaffe en je verknalt er eentje volledig. Voor de goede kreeg je een 8 voor de slechte een 2. Dan heb je een 5 gemiddeld, maar die 5 telt wel dubbel mee omdat piaffe in de kür dubbel telt.
Geval 2: je doet tweemaal in je kür een uitgestrekte galop en je verknalt eenmaal de overgang van de uitgestrekte galop naar bijvoorbeeld de piaffe. Omdat die overgang niet apart gepunt wordt moet die slechte overgang worden beoordeeld samen met de uitgestrekte galop die eraan vooraf ging. Als die uitgestrekte galop goed was zeg een 8 en je krijgt een (denkbeeldige) 2 voor de overgang dan zal de jury je een 5 voor die uitgestrekte galop geven. Heb je voor die andere correcte uitgestrekte galop een 8 dan heb je dus een 8 en een 5, dat is 6,5 gemiddeld en die telt maar één keer mee.
Het verknallen in geval 2 kost je daarom maar 3,5 punt en het verknallen in geval 1 kost je 10 punten. De eerste fout wordt dus bijna drie keer zo zwaar gestraft als de tweede.
En daarom zei die dame bij de NOS die jurylid is (Sanders?) dat de fout van Charlotte niet echt doortelde. Ik mag toch aannemen dat Ernes ook weet hoe je een kür op muziek moet beoordelen maar misschien zit hij nog op dat handboek van Sjef te wachten en heeft hij alle andere instructies die al op papier staan niet gelezen.
Dat Sjef weer met zijn gebruikelijke gezeur komt zal niemand verbazen maar als het echt waar is dat onze juryleden eraan meedoen is dat ronduit stuitend. Ik hoop dan ook nog steeds van harte dat ze verkeerd begrepen zijn door de pers.
O ja het allerlaatste misverstand wat leeft bij mensen even opruimen, Adelinde was helemaal niet foutloos, ze had een hoop "open mond" fouten die haar bij elk onderdeel waar het gebeurde 1 punt of zelfs 2 punten aftrek kosten en dan ook nog aftrek bij het artistieke gedeelte wat betrekking heeft op harmonie en wat vier keer meetelt.
En hiermee wil ik Adelinde helemaal niet afbranden, er ging zoveel wel goed dat ze een mooie zilveren medaille heeft behaald en het team aan brons heeft geholpen. Ben het helemaal met Oji eens, bewondering voor iedereen die daar deelnam en je moet het maar doen op dat moment in dat enorme stadion. Ik vond het al een overweldigende entourage dus ik kan me voorstellen hoe sommige paarden erop reageren. Maar ik zou het persoonlijk meer waarderen als iedereen ook eens eerlijk deed over zulke fouten, die worden net zo goed gemaakt als fouten in de wissels en zo.
En dat harmonie ook samen kan gaan met expressief daar ben ik van overtuigd, we hoeven helemaal niet te kiezen, het kan allebei en dat zie je dan ook steeds meer gebeuren. Ik vond dat er bij heel veel ruiters hele mooie dingen te zien waren. Het Duitse trio reed ook heel mooi. En een fraaie afscheidsrit van Anky.
dat kan ik maar beter verdringen...