Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:53

purkie schreef:
@Bomba:

de combinatievolgorde had in mijn ogen wel wat onafhankelijker gekund, geen Charlotte op het einde en Adelinde vlak ervoor... het waren schakelingen voortgekomen uit eerder behaalde resultaten ...

een voor(in)genomen jurering werk je zo in de hand. Evenwichtiger verdelen is mijn idee, ook niet alle duitsers op een kluitje zetten!

etc.

Hoe de volgorde in de kür zou gaan is al jaren geleden vastgelegd. Namelijk gebaseerd op de volgorde in de twee voorgaande proeven, in groepen van zes en dan loten voor de plaats binnen de groep. Ook dat deze keer alleen de kür zou tellen was al lang vastgelegd. Een en ander had toen de volledige instemming van Sjef, die het zich ietsje anders had voorgesteld, met zeker twee en hopelijk drie Nederlanders bij de laatste zes. Als het zo was gegaan was het ongetwijfeld wel goed geweest. Juist willekeurigheid zou tot nog meer ellende leiden. Stel je de reactie van Sjef eens voor als iemand een indeling zou maken die hem niet bevalt. Alhoewel.... goed voor Ed natuurlijk want Glock kan er wat aan verdienen }> (Of is dit ook een ongepast grapje?)

Juryleden kunnen echt wel jureren als het allemaal door elkaar loopt qua niveau, dat ben ik helemaal met Oji eens. Juist de afgelopen jaren zie je dat ze zich niks aantrekken van reputaties, een zeer goede ontwikkeling. Zo was er iemand die in Rotterdan op het EK nog hoog eindigde die hier in Londen terecht een veel lagere waardering kreeg en iemand anders die opeens vier of vijf procent boven zijn "normale" score zat met een hele goede proef.

Dit topic toont heel duidelijk aan dat mensen wel een mening hebben over wat de juryleden doen maar dat ze zelf niet echt de spelregeltjes kennen en ik denk ook niet vaak wedstrijden bezoeken want dan kun je zelf de score zien meelopen en wordt het gelijk een stuk logischer en overzichtelijker. Ik doe maar eens een greep uit een aantal misvattingen die ik hier voorbij zag komen:

De jury moet beoordelen of de muziek mooi is
Niet waar, dat mogen ze zelfs niet beoordelen. Ze moeten beoordelen of de muziek bij de bewegingen past en goed accenten aangeeft, enz, dus de muzieksmaak van Bokkers en juryleden zou geen rol moeten spelen.

Een pirouette in piaffe of een appuyement in passage geeft een hogere moeilijkheidsgraad
Helemaal niet waar en de piaffepirouette telt zelfs niet eens mee bij piaffe, alleen maar bij choreografie. Dus dat hele leuke einde van de kür van Adelinde is niet meer dan dat, heel erg leuk en het wordt meegewogen bij de choreografie maar verder voegt het technisch helemaal 0,0 punten toe.

Er is van te voren niet duidelijk gemaakt dat harmonie en nageeflijkheid belangrijk zijn
Niet waar: daar is dus de laatste twee jaar alleen maar op gehamerd door de FEI, alle juryleden zijn uitvoerig geïnstrueerd.

De volgorde van starten is maar lukraak en altijd in het nadeel van Nederland
Niet waar: de volgorde is geheel volgens de regels en wordt bepaald door loting in de Grand Prix en door eerdere resultaten en loting bij de kür.

Het is raar dat de technische score en de artistieke score altijd allebei omhoog gaan.
Nee dat is dus helemaal niet raar maar volkomen logisch, in de artistieke score zit een hele grote technische component, namelijk alle punten die bij een proef uit de basissport onderaan staan. Dus bijna de helft van de artistieke punten is ook technisch.

Er is een nieuw handboek nodig voor het jureren van de kür.
Nee er is al een handboek met instructies voor het jureren van de Freestyle, maar kennelijk hebben wij een bondscoach die dat niet weet. Het is een wonder dat het nog zo lang goed is gegaan. *D

Elke fout moet door de juryleden zwaar afgestraft worden:
Nee hoe oneerlijk het ook lijkt de straf voor de ene fout is veel hoger dan de straf voor de andere fout.
Geval 1: je doet tweemaal in je kür een piaffe en je verknalt er eentje volledig. Voor de goede kreeg je een 8 voor de slechte een 2. Dan heb je een 5 gemiddeld, maar die 5 telt wel dubbel mee omdat piaffe in de kür dubbel telt.
Geval 2: je doet tweemaal in je kür een uitgestrekte galop en je verknalt eenmaal de overgang van de uitgestrekte galop naar bijvoorbeeld de piaffe. Omdat die overgang niet apart gepunt wordt moet die slechte overgang worden beoordeeld samen met de uitgestrekte galop die eraan vooraf ging. Als die uitgestrekte galop goed was zeg een 8 en je krijgt een (denkbeeldige) 2 voor de overgang dan zal de jury je een 5 voor die uitgestrekte galop geven. Heb je voor die andere correcte uitgestrekte galop een 8 dan heb je dus een 8 en een 5, dat is 6,5 gemiddeld en die telt maar één keer mee.
Het verknallen in geval 2 kost je daarom maar 3,5 punt en het verknallen in geval 1 kost je 10 punten. De eerste fout wordt dus bijna drie keer zo zwaar gestraft als de tweede.

En daarom zei die dame bij de NOS die jurylid is (Sanders?) dat de fout van Charlotte niet echt doortelde. Ik mag toch aannemen dat Ernes ook weet hoe je een kür op muziek moet beoordelen maar misschien zit hij nog op dat handboek van Sjef te wachten en heeft hij alle andere instructies die al op papier staan niet gelezen.

Dat Sjef weer met zijn gebruikelijke gezeur komt zal niemand verbazen maar als het echt waar is dat onze juryleden eraan meedoen is dat ronduit stuitend. Ik hoop dan ook nog steeds van harte dat ze verkeerd begrepen zijn door de pers.

O ja het allerlaatste misverstand wat leeft bij mensen even opruimen, Adelinde was helemaal niet foutloos, ze had een hoop "open mond" fouten die haar bij elk onderdeel waar het gebeurde 1 punt of zelfs 2 punten aftrek kosten en dan ook nog aftrek bij het artistieke gedeelte wat betrekking heeft op harmonie en wat vier keer meetelt.

En hiermee wil ik Adelinde helemaal niet afbranden, er ging zoveel wel goed dat ze een mooie zilveren medaille heeft behaald en het team aan brons heeft geholpen. Ben het helemaal met Oji eens, bewondering voor iedereen die daar deelnam en je moet het maar doen op dat moment in dat enorme stadion. Ik vond het al een overweldigende entourage dus ik kan me voorstellen hoe sommige paarden erop reageren. Maar ik zou het persoonlijk meer waarderen als iedereen ook eens eerlijk deed over zulke fouten, die worden net zo goed gemaakt als fouten in de wissels en zo.

En dat harmonie ook samen kan gaan met expressief daar ben ik van overtuigd, we hoeven helemaal niet te kiezen, het kan allebei en dat zie je dan ook steeds meer gebeuren. Ik vond dat er bij heel veel ruiters hele mooie dingen te zien waren. Het Duitse trio reed ook heel mooi. En een fraaie afscheidsrit van Anky.

Bomba

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:42

Hermelientje, ik zeg.. amen. :D

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:42

Bomba schreef:
purkie schreef:
@Bomba:

de combinatievolgorde had in mijn ogen wel wat onafhankelijker gekund, geen Charlotte op het einde en Adelinde vlak ervoor... het waren schakelingen voortgekomen uit eerder behaalde resultaten ...

een voor(in)genomen jurering werk je zo in de hand. Evenwichtiger verdelen is mijn idee, ook niet alle duitsers op een kluitje zetten!

etc.

Dat hoort er nou eenmaal bij, de beste als laatste. Vooraf was al aangegeven dat de startlijst opgedeeld zou worden in drie delen, nummers 18 - 13 van de GPS in deel 1, 12 - 7 in de tweede groep en 6 - 1 in de laatste groep. Dus het was de verwachten dat er in deze volgorde gestart zou worden.

hoe het ook zij, ik acht het wenselijk om 'lotto-balletjes' tevoorschijn te toveren en
de startlijst in aanwezigheid van alle deelnemers te laten ontstaan ;)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:45

Bomba schreef:

ik zeg... het is maar wat jij kwijt wilt. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:46

Purkie, jouw mening mag anders zijn, het zou leuk zijn als je ook inhoudelijk kan reageren ipv van sarcastisch.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:50

purkie schreef:
Bomba schreef:

ik zeg... het is maar wat jij kwijt wilt. :D

Ik zeg leg je er maar bij neer dat Adelinde geen goud heeft gewonnen. Charlotte was gewoon de beste, of ze nou als eerste of als laatste was gestart. Dus begin maar met het accepteren.. :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:58

Duidelijke uitleg Hermelientje

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:59

Gini schreef:
Purkie, jouw mening mag anders zijn, het zou leuk zijn als je ook inhoudelijk kan reageren ipv van sarcastisch.

dat is geenszins de bedoeling
ik zie alleen niet de zin van deze lap tekst(die best informatief is)
nav mijn opmerking.

verder is het niet aan jou om mij in de rol van leuk te duwen, ik meld wat ik te melden heb en dat is voor
een enkeling misschien van waarde, niet meer en niet minder...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:13

Bedankt voor de uitleg hermelientje. Erg informatief!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:02

Dank je Hermelientje, dit is inderdaad erg duidelijk.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:03

@Purkie
Die lap tekst was niet alleen een reactie op de quote van jou. Mijn excuses als dat raar overkwam op jou. Ik dacht dat je geen dubbelposts mocht doen dus bleef ik maar onder jouw quote doorratelen.
Volgens mij heb jij eerder wel iets gezegd over het springen en de jury bij de waterbak. Ik heb springen niet zo gevolgd maar is daar dan geen protest mogelijk als iets niet klopt? Ik kan me niet voorstellen dat niemand een protest indient als er zulke fouten worden gemaakt. Hadden ze Sjef bij het springen moeten hebben. ;)
En volgens mij zei jij ook iets over hoogste en laagste score schrappen, dat idee hoor je heel vaak. Dat is wel eens doorgerekend voor alle grote kampioenschappen van de laatste jaren maar bleek helemaal geen verschil te maken als ze dat gedaan hadden. Met als enige uitzondering het EK van Rome waar Wim Ernes ironisch genoeg zelf het afwijkende jurylid was. :D

@Oji
Graag gedaan.
Iemand, ik dacht dat jij het was zei ook iets over van een vaste waarde uitgaan en dan punten aftrekken net als bij turnen. Ik weet dat ze wel steeds meer zo willen jureren per afzonderlijk onderdeel. Dus uitgaan van tien voor een uitstekende oefening met een goede aanleuning en dan een bepaalde aftrek doen voor fouten in de uitvoering.

Kendra schreef:
Dank je Hermelientje, dit is inderdaad erg duidelijk.

Ook graag gedaan Kendra. Jij maakte wel een interessante opmerking in dat andere topic over de keuze voor paarden als harmonie belangrijker wordt dan hengstenshowachtige toestanden. Daar zit best wat in wat je daar zei.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 12-08-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:08

oji schreef:
Bedankt voor de uitleg hermelientje. Erg informatief!

2 x amen.
Trouwens, de aanleuning van Parzival was met tijden onrustig en de pirouetten waren hier en daar wat groot, dus er was nog wel meer af te dingen op haar rit. Ze heeft ervoor gestreden en ze heeft goed gereden. Voor het zelfde geld had ze wel goud gehad, maar het heeft niet zo mogen zijn. Als harmonie hoger gewaardeerd gaat worden in de toekomst zoals het nu lijkt in Londen te zijn gebeurd, dan vind ik dat prima. Harmonie en het correcte lichaamsgebruik en de correcte lichaamshouding mogen van mij hoger worden beloond. De Nederlandse top en de trainers zoals ook sommige juryleden moeten dan weer opnieuw opgeleidt worden om dit te herkennen. Als er nu op tv wordt gezegd dat Damon Hill op de voorhand zakte terwijl de schoft omhoog bleef en alleen de hals wat lager kwam, dan mis je toch een stukje volgens mij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:32

purkie schreef:
verder is het niet aan jou om mij in de rol van leuk te duwen, ik meld wat ik te melden heb en dat is voor
een enkeling misschien van waarde, niet meer en niet minder...

Ik duw jou nergens in, vandaar de voorwaardelijke wijs 'zou', maar goed dit leidt nergens heen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:48

Dankjewel Hermelientje voor die super leerzame lap tekst :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:48

Joolien schreef:
Als ik alleen al de foto van mevrouw Cornelisse zie in de OP wordt ik al niet blij, dus niks te klagen over zilver.

En meneer Janssen moet zich heel, heel diep gaan schamen voor dit soort domme opmerkingen, hoe bedoel je onsportief. Ik schaam me dood voor hem!

;) Zo, dat moest er nog even uit.

Joolien, zoals gewoonlijk, overdrijf je weer vreselijk ;)
Ik wilde dat ik mijn paard zo heb lopen als die foto en ik vind dat Jansen lof verdiend voor wat hij heeft betekend voor de Nederlandse (en internationale) dressuur. En ik vind hem type: grote muil, klein hartje! Maar vooral hij heeft schijt aan iedereen en doet ZIJN ding !!
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:16

Electra63 schreef:
Joolien schreef:
Als ik alleen al de foto van mevrouw Cornelisse zie in de OP wordt ik al niet blij, dus niks te klagen over zilver.

En meneer Janssen moet zich heel, heel diep gaan schamen voor dit soort domme opmerkingen, hoe bedoel je onsportief. Ik schaam me dood voor hem!

;) Zo, dat moest er nog even uit.

Joolien, zoals gewoonlijk, overdrijf je weer vreselijk ;)
Ik wilde dat ik mijn paard zo heb lopen als die foto en ik vind dat Jansen lof verdiend voor wat hij heeft betekend voor de Nederlandse (en internationale) dressuur. En ik vind hem type: grote muil, klein hartje! Maar vooral hij heeft schijt aan iedereen en doet ZIJN ding !!

Dank je, je weet dat ik daar van houdt he!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:57

Ach, Sjef zal niet wakker liggen van :D kritiek door wat bokkers en andere amateurs

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 06:34

Electra63 schreef:
Ach, Sjef zal niet wakker liggen van :D kritiek door wat bokkers en andere amateurs

Nee en Adelinde zelf waarschijnlijk ook niet, blijkens haar blog, waarin staat dat ze ervaart dat 'alle trainers en ruiters' vinden ze goud had verdiend... Al zullen mensen natuurlijk ook minder snel recht in haar gezicht zeggen wat ze er echt van vinden.

Uit haar blog op Horses.nl (http://horses.nl/artikelen/het-zit-erop/)
Over het algemeen zijn het reacties dat ik de gouden plak had moeten krijgen. Voor mij heeft Parzival ook een gouden plak verdiend. Dat alle trainers en ruiters, en dan bedoel ik niet alleen die van Nederland, aangeven dat wij eigenlijk gouden hadden moeten hebben is natuurlijk een compliment. Blijkbaar hebben ze genoten van mijn prestatie. Het maakt het dubbel, maar het maakt mijn zilveren medaille zeker niet minder mooi.

Ik sta er zelf neutraal in trouwens, maar vind de discussie interessant om te lezen. Ik heb respect voor ieders prestatie, maar vind de aanleuning van Parzival (en sommige anderen) ook niet zo prettig om te zien. Ik snap best dat mensen daar wat van vinden. Wat overigens los staat van het feit of ik een amateur ben of niet, Electra (en bijvoorbeeld Sarabande). Want met je arrogant klinkende opmerking hierboven, bedoel je waarschijnlijk dat wat er aan kritiek wordt gegeven hier, toch niet serieus hoeft te worden genomen. :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:52

Electra63 schreef:
En ik vind hem type: grote muil, klein hartje! Maar vooral hij heeft schijt aan iedereen en doet ZIJN ding !!

Goed, maar dan moet hij ook niet komen janken als dat in zijn gezicht terugklapt.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:59

Hermelientje schreef:
@Purkie
Die lap tekst was niet alleen een reactie op de quote van jou. Mijn excuses als dat raar overkwam op jou. Ik dacht dat je geen dubbelposts mocht doen dus bleef ik maar onder jouw quote doorratelen.
Volgens mij heb jij eerder wel iets gezegd over het springen en de jury bij de waterbak. Ik heb springen niet zo gevolgd maar is daar dan geen protest mogelijk als iets niet klopt? Ik kan me niet voorstellen dat niemand een protest indient als er zulke fouten worden gemaakt. Hadden ze Sjef bij het springen moeten hebben. ;)
En volgens mij zei jij ook iets over hoogste en laagste score schrappen, dat idee hoor je heel vaak. Dat is wel eens doorgerekend voor alle grote kampioenschappen van de laatste jaren maar bleek helemaal geen verschil te maken als ze dat gedaan hadden. Met als enige uitzondering het EK van Rome waar Wim Ernes ironisch genoeg zelf het afwijkende jurylid was. :D

springen?? volgens mijn geheugen heb ik mij daar persoonlijk nooit zo over uit gelaten, het kan wel zijn dat ik een mening/waarneming van een ander waar iets in staat betreffende springen heb gequote ;)
en over iets heen springen 8)7 dat kan ik maar beter verdringen...
over hoogste en laagste score heb ik mij niet laten horen... zie daar niet veel muziek in eerlijk gezegd.

je doelt waarschijnlijk op de reactie van Tazzey in dit topic wiens reactie ik in zijn geheel quote en waar ik 'juist' onder gezet heb.

Ik houd wel van afwijkende meningen, het dressuurwereldje is toch nog wel wat té benepen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:05

Gini schreef:
Electra63 schreef:
En ik vind hem type: grote muil, klein hartje! Maar vooral hij heeft schijt aan iedereen en doet ZIJN ding !!

Goed, maar dan moet hij ook niet komen janken als dat in zijn gezicht terugklapt.

Ik zie Sjef niet janken. Hij heeft een mening, of antwoord op een vraag. Zich bewijzen als trainer hoeft hij zich sowieso niet. Wat je van hem dan ookvindt, hij is de meest succesvolle trainer van de laatste 15 jaar ongeveer. Dus als jehem op zijn resultaten afrekent,kan je alleen maar respect hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:15

Electra63 schreef:
Ik zie Sjef niet janken. Hij heeft een mening, of antwoord op een vraag. Zich bewijzen als trainer hoeft hij zich sowieso niet. Wat je van hem dan ookvindt, hij is de meest succesvolle trainer van de laatste 15 jaar ongeveer. Dus als jehem op zijn resultaten afrekent,kan je alleen maar respect hebben.

Weeee, we hebben maar zilver. Weeeeee, die rotjury was oneerlijk. Weeeeee, Adelinde verdiende goud. Nou sorry, maar dat noem ik janken.
Tja, resultaten zijn goed, maar of ik hem daarom een goede trainer vind? Weet ik niet. De Chinese resultaten in het turnen zijn ook goed, maar of ik de Chinezen daarom goede trainers vind. ;)
Maar goed, ik ken Sjef niet zo goed als trainer. Erg eigenlijk he, in het buitenland is Sjef vooral bekend van zijn Calimero-uitspraken en van zijn wijzend schuldvingertje op alles en iedereen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:27

Gini schreef:
Weeee, we hebben maar zilver. Weeeeee, die rotjury was oneerlijk. Weeeeee, Adelinde verdiende goud. Nou sorry, maar dat noem ik janken.
Tja, resultaten zijn goed, maar of ik hem daarom een goede trainer vind? Weet ik niet. De Chinese resultaten in het turnen zijn ook goed, maar of ik de Chinezen daarom goede trainers vind. ;)
Maar goed, ik ken Sjef niet zo goed als trainer. Erg eigenlijk he, in het buitenland is Sjef vooral bekend van zijn Calimero-uitspraken en van zijn wijzend schuldvingertje op alles en iedereen.

Gini je springt in je vergelijkingen lichtvoetig de hele culturelewereld over,
en je laat je hier uit op het persoonlijke vlak over iemand(Sjef), die een reputatie te verdedigen heeft, op basis van wat jij zo her en der gehoord hebt...

ik heb daar op deze wijze/toon wel mijn bedenkingen bij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:44

Tja purkie, wat in de media komt is wat iemand maakt of kraakt. We zijn allemaal volwassen genoeg om dat te beseffen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:49

Gini schreef:
Electra63 schreef:

Ken jij de internationale dressuurtop dan? Weet jij wel hoeveel internationele dressuurruiters lessen bij Sjef of Anky, thuis of in het buitenland?
Wat betreft de jury: ook toen Anky goud won in haar topjaren, hadden Anky en Sjef kritiek op de wijze van jureren, dus dat is een "stokpaardje" zij vinden dat, ongeacht de einduitslag van een wedstrijd en zij strijden voor verandering. Dat is hun goed recht, met al hun successen! En het gaat er niet om, of jij of ik HEM een goede trainer vindt. In principe is dit zijn werk: trainen en prijzen winnen en op je werk wordt je afgerekend door de resultaten, in dat geval is hij de beste trainer van de laatste 15 jaar.
Maar verder boeit het Sjef niet zo, denk ik wat bokkers en amateurs van hem vinden. Topsporters en trainers moeten namelijk een hele gladde rug hebben. :D

Ik vind deze topics altijd van vooroordelen aan elkaar hangen. Alle fanaten komen weer tevoorschijn om bepaalde ruiters af te zeiken. En dressuur blijft een jurysport, daar zal altijd over gediscussieerd worden, want er zullen altijd mensen zijn, die het niet met de uitslag eens is. Dat kan en dat mag. Het is leuk leesvoer, dit soort discussies. :P