Applaus voor Rath en Totilas tijdens tweede hengstenshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manex

Re: Applaus voor Rath en Totilas tijdens tweede hengstenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:34

En wat heeft dat met MAR en Totilas te maken? Gaat wel erg off-topic hier.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:09

manex schreef:
En wat heeft dat met MAR en Totilas te maken? Gaat wel erg off-topic hier.

Nou, je haalt me de woorden uit de mond. Een hele rij verhalen over paardengedrag. Met natuurlijk de bekende Bokt discussie: je bent voor! of je bent tegen!, en anders tel je niet mee.
Ik dacht toch echt dat het hier over Totilas en MAR zou gaan. Wat een topic vervuiling nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:23

en een hoop gejammer over off topic gaan is gelukkig niet off topic. :roll:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:44

Ayasha schreef:
Wacht he.....
Ayasha schreef:
Zeker weten doet niemand het. :) En uitzonderingen heb je altijd.

:)* :)*
Nee, ik geloof niet dat 90% van de paarden (bij wijze van spreken, van mijn part maak je er 60 of 70% van als je dat een beter percentage vindt die wedstrijd lopen, liever wedstrijd lopen dan dat ze eten.

Nee natuurlijk is het geen 90%, helaas niet.
Maar er zijn weldegelijk paarden die het liever doen en jij beweerde dat er hooguit een op de wereld is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 08:19

Jannepauli schreef:
Hier ook één: draaft uit zichzelf aan, schakelt naar galop en springt.

Maar springen is geen dressuur :o mijn ene merrie zal ook wel een keer springen maar zet de bak open dan weet ik zeker dat ze daar niet blijft als ze de keus heeft. En dat is weer heel wat anders. Maar maakt verder niks uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:22

anneliesdj schreef:
Maar er zijn weldegelijk paarden die het liever doen en jij beweerde dat er hooguit een op de wereld is.

waar?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:21

Ayasha schreef:
Ik denk dat er maar heel weinig paarden zijn die als ze mogen kiezen, liever op wedstrijd gaan met een ruiter dan op weide lopen. (om maar niet te zeggen geen)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:52

Oeps....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:55

geen oeps. Heel weinig om maar niet te zeggen geen. Ik snap het punt niet. :+ Then again, iemand hier uit het topic zei een jaar geleden al dat domme Belgen zich niet moesten moeien. _O-

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:57

Ik denk dat er veel paarden zijn die heel blij zijn dat ze op wedstrijd mogen gaan,
het leven in een gouden kooi is saai genoeg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:57

Wauw, wat is het niveau hier laag zeg, dat je mensen op dat soort dingen wilt gaan "pakken" om je gelijk te moeten halen :') Wat boeit het nou, de een vindt dit, de ander dat. Leven en laten leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:01

Ayasha schreef:
geen oeps. Heel weinig om maar niet te zeggen geen. Ik snap het punt niet. :+ Then again, iemand hier uit het topic zei een jaar geleden al dat domme Belgen zich niet moesten moeien. _O-

Je zegt het zelf :))

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:05

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om terug on topic te gaan en het verzoek om op de bal te spelen in plaats van op de man.
Indien aan deze moderatoropmerking geen gehoor wordt gegeven gaat het topic op slot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:21

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:05

Der Hengst wirkt gebrochen, dem Zauber beraubt.....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:07

Zo, das niet mis. Heeft MAR nog een kans om zich te kwalificeren, of helemaal niet meer? Is me niet duidelijk eerlijk gezegd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:35

Ik snap het artikel ook niet helemaal.. Kan iemand even de strekking samenvatten? :)

Zou wel über zuur zijn voor MAR en aanhang zeg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:49

Komt er op neer dat Toot in Vechta de eerste keer angst had (voor publiek en spektakel denk ik) en dat liet zien ook, en nu hebben ze er niet voldoende vertrouwen in voor de OS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:51

Jannepauli schreef:
Der Hengst wirkt gebrochen, dem Zauber beraubt.....

De betovering rond de hengst is verbroken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:08

Ik geloof niet dat Totilas de eerste keer in Vechta angstig was (zoals in het artikel beweerd wordt), hij kwam op mij erg opstandig/gepikeerd over. In hoeverre dat dat het artikel betrouwbaar is vwb de team samenstelling kan ik dus niet inschatten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:33

Hmm dat lijkt me ook wel sterk eigenlijk.. Kan me niet voorstellen dat dit de enige reden is!
Maar feit is wel dat MAR wel eventjes wat 'selectiewedstrijden' mag gaan rijden, anders gaat 'ie idd niet mee :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:36

't is iets letterlijker Yamcha: de hengst lijkt gebroken, van betovering ontdaan.

Voor mij persoonlijk is dat inderdaad toch wat het meeste pijn doet - om te zien hoe het paard veranderd is.
Waar dat aan ligt, daar kun je eindeloos over discussiëren: de één kijkt alleen naar 'techniek', de ander bekritiseert de ruiter, en weer anderen spreken van 'de klik'.. we zullen het niet eens worden. Voor mij was het opvallend dat Rath tijdens de eerste persconferentie zei toen hij sprak over zijn eerste ervaringen toen hij Toot voor het eerst gereden had: "Ik ben niet iemand die gauw laat zien wat mijn gevoelens zijn.." .. wie weet is dat het wel, zelfs zijn 'beloningen' komen wat plichtmatig over. Wie weet heeft Toot inderdaad wel wat meer 'verbinding' nodig.
Of je het nu wel of niet met 'methode Gal' eens bent .. voor mij is het een feit dat het paard toen beter manifesteerde. Ik was aanvankelijk - toen Toot net in de schijnwerpers kwam - ook zeer kritisch: dat malle benengezwaai was verre van wat ik ooit geleerd heb. Totdat ik paard en ruiter irl zag - het kon haast niet anders dan dat je geraakt werd door de uitstraling van het paard. Dat betekent niet dat je dan willoos achterover viel en fouten niet meer zag, of ze vergoeilijkte. Maar ik denk wel dat er niet snel een voorbeeld gevonden kan worden die zo duidelijk de basisregel van de dressuur benaderde: harmonie tussen ruiter en paard en het met plezier en schijnbaar moeiteloos uitvoeren van de oefeningen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:45

Ze hebben wel lef
of ze zijn de weg kwijt

nou... hopelijk tot in Rio! is ook leuk.(wellicht!) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:55

Jannepauli schreef:
't is iets letterlijker Yamcha: de hengst lijkt gebroken, van betovering ontdaan.
Kun je dat zo vertalen, ja? Wist ik niet, thanks, ik kwam er niet goed uit.

Jannepauli schreef:
Voor mij persoonlijk is dat inderdaad toch wat het meeste pijn doet - om te zien hoe het paard veranderd is.

In eerste instantie ja, maar is dat ook niet het wennen na een verhuizing? Paarden staan er om bekend heel slecht tegen veranderingen te kunnen, verhuizen naar een stal verderop, met dezelfde ruiter en dezelfde mensen is voor veel paarden al heel heftig. Laat staan een andere ruiter, andere plek, andere grooms, andere paarden...... paarden kunnen daar echt diep ongelukkig van worden.
Wat ik er maar mee wil zeggen, er zijn nogal wat factoren.
Jannepauli schreef:
Waar dat aan ligt, daar kun je eindeloos over discussiëren: de één kijkt alleen naar 'techniek', de ander bekritiseert de ruiter, en weer anderen spreken van 'de klik'.. we zullen het niet eens worden. Voor mij was het opvallend dat Rath tijdens de eerste persconferentie zei toen hij sprak over zijn eerste ervaringen toen hij Toot voor het eerst gereden had: "Ik ben niet iemand die gauw laat zien wat mijn gevoelens zijn.." .. wie weet is dat het wel, zelfs zijn 'beloningen' komen wat plichtmatig over. Wie weet heeft Toot inderdaad wel wat meer 'verbinding' nodig.

Wie zegt dat Toot dat niet krijgt? Ik zou ook niet mijn gevoelens naar Vegs aan de verzamelde pers laten zien, die heeft daar niets mee te maken, die gevoelens zijn zó kwetsbaar, dat die tussen mij en mijn paard blijven. Tel daarbij op alle vuiligheid en valsheid die hij over zich heen kreeg, en je dan kwetsbaar op gaan stellen, zó kwetsbaar? Ik geef die jongen groot gelijk, ik zou het ook niet doen. Mijn petje af voor het doorzettingsvermogen wat hij laat zien door rustig door te gaan met het werken met Totilas.

Het is idd imo een beetje Penny om het alleen op: "hij mist Edward" te gooien. Uiteraard mist hij Edward. Omdat het des paards is om vastigheid te missen. Verbinding, zoals jij het noemt, is ook je hechten aan een ruiter, aan een plek, aan andere paarden. Dat alles mist hij, want Toot mag dan een topper zijn, uiteindelijk is hij ook maar gewoon een paard, met typische paardendingen, waaronder zeer gehecht zijn aan een eigen plek, vriendjes (als ie die had, weet ik niet), zijn hooitjes en zo meer van die simpele dingen. Het kost tijd om een combinatie te worden, veel tijd, ook al blijft het paard op dezelfde plek. Een paard wat verhuist en alles kwijt is waar hij aan hecht, zal daar nog meer moeite mee hebben.
Daarmee zeg ik neit dat Toot niet dol is op Edward, want dat was overduidelijk, maar maak het niet méér dan het is, ik heb soms het idee dat hier op Bokt meer volwassen Penny's zijn dan ze toe willen geven.

Jannepauli schreef:
Of je het nu wel of niet met 'methode Gal' eens bent .. voor mij is het een feit dat het paard toen beter manifesteerde. Ik was aanvankelijk - toen Toot net in de schijnwerpers kwam - ook zeer kritisch: dat malle benengezwaai was verre van wat ik ooit geleerd heb. Totdat ik paard en ruiter irl zag - het kon haast niet anders dan dat je geraakt werd door de uitstraling van het paard. Dat betekent niet dat je dan willoos achterover viel en fouten niet meer zag, of ze vergoeilijkte. Maar ik denk wel dat er niet snel een voorbeeld gevonden kan worden die zo duidelijk de basisregel van de dressuur benaderde: harmonie tussen ruiter en paard en het met plezier en schijnbaar moeiteloos uitvoeren van de oefeningen.

Ondanks dat Rath technisch een veel betere ruiter is, ben ik het hier wel mee eens, het is zeker genieten om een heel vrolijk paard zo de ring door te zien dansen. Ik heb niets met het voorbeengezwaai, doe mij maar een technisch solide proef zonder al dat spektakel, maar ja, ik heb zeker genoten van dat blije paard, dat haast lachte.

Al denk ik dat het wijs is om niet teveel te blijven hangen in het verleden. Geen van de schrijvers hier heeft de oorlog meegemaakt, dus dat Duitsland-Nederland zo gevoelig ligt, is verbeelding en anders niets, niemand heeft daar persoonlijke gevoelens bij (nee, dat betekent niet dat we de geschiedenis niet serieus moeten nemen, maar al die krokodillentranen zijn niet zo hard nodig). Totilas kan zeker een heel goede band met Matthias Rath ontwikkelen, en als ik me niet vergis is de combinatie daar hard mee bezig. Ik geloof wel dat het heel wijs is om nog even niet naar zo een groot evenement als de OS te gaan, maar rustig samen te werken aan een band, aan een combinatie worden die kan schitteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:58

Jannepauli schreef:

De hengst werkt gebroken, van betovering ontdaan.