ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:36

Lekker zonder singel rijden :') op een paard met weinig schoft...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:05

CharlotteMae schreef:
Mag ik hieraan toevoegen dat ik het lichterlijk ironisch vind dat iedereen het helemaal eens is met de stelling dat de neusriem niet te strak mag zitten (ook ik). Maar dat menig bokker wel het bitloos rijden de hemel in prijst. Werkt het hele bitloos rijden niet op druk op de neus en kaken?
(Ja ja ik weet ook dat je verschillende hoofdstellen hebt, maar je snapt mijn punt..)

:=

Het is net als met een bit he, je kunt er aldoor druk op geven of het contact los houden. Met bitloos rijden is het echt niet de bedoeling dat de neusriem strakker zit dan met niet bitloos rijden. Echte onzin dus wat jij schrijft.

Shyla25

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:53

Ik wist niet eens dat ze die regel hadden afgeschaft, ik hanteer deze namelijk altijd :?
Zo heb ik leren opzadelen en tja weet dat het met een rede is ingevoerd jaren geleden maar nu blijkt het dus niet nodig te zijn.
Ik ben dus voor!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:32

Bandida schreef:
Opvallend dat hier zo'n grote eensgezindheid over is, en dat je dat tegelijk toch héél erg veel ziet, te stak aangetrokken tuig. Niet alleen neusriemen en sperriemen, maar dus inderdaad ook singels. Terwijl een goed zadel niet eens een singel nodig heeft, die blijft gewoon vanzelf liggen.
In Hongarije kan je dat nog in actie zien, daar rijden ze hier en daar nog met het traditionele singel-loze zadel van de poesta.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het bij het inrijden van een jong paard erg prettig is om op een goed aangesingeld zadel zitten. Anders lig je bij een onhandig bochtje zelf tegen de boarding en hangt het zadel onder z'n buik. ;)

Wordt dat een nieuwe stroming? Singelloos? :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:45

mylittlejoy schreef:
Wordt dat een nieuwe stroming? Singelloos? :+

Ik denk het niet, en ik zou het zelf ook niet doen. Maar ik wilde maar zeggen, als er al eeuwenlang ruiters zonder singel hebben rondgeraasd is al lang bewezen dat het voor het rijden eigenlijk niet nodig is, en als je dan toch wat meer zekerheid wil, dat het echt niet nodig is om er altijd nog een gaatje meer uit te persen.
Zeker niet met een jong paard wat je aan het inrijden bent. Meer en overbodige singeldruk is meer stress. En rodeosituaties waarbij een aangesnoerd zadel enig nut gaat hebben om de rondvliegende ruiter houvast te geven, zijn situaties die je m.i. sowieso dient voor te zijn. Dat mag niet voorkomen..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:56

Hij was meer als grapje bedoeld, niet aanvallend. :D

Ik singel niet aan tot ze paars aanlopen, maar bij het inrijden zorg ik wel dat ze zeker niet te los zitten. Niet omdat we rodeo-praktijken hebben, ik snap dat het misschien zo overkwam, maar dat is niet het geval. In mijn geval had het betreffende paard niet bijzonder veel schoft en vloog hij bij de eerste bocht in galop wat uit de bocht. Niets ondeugend of iets, gewoon onbalans. Echter, door het niet strak genoeg aansingelen en de vorm van de rug van dit paard vloog ik met zadel en al verder uit de bocht, waardoor ik tegen de muur aanvloog en het paard het zadel bijna onder z'n buik had. Dan kan je nog zo stevig zitten, als het zadel onder je vandaan schuift, ga je toch echt mee. :D Hierom singelen wij bij het inrijden goed aan, juist om dat soort situaties te voorkomen.

Dan geeft dit misschien meer stress (nog nooit gemerkt overigens, maar nu singelen wij imo niet "superstrak" aan), maar bovengenoemde situatie geeft nog meer stress.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

Het is dat ik niet zo sterk ben, dus te strak zal zeker met een singel niet lukken.. Maar gister er nog eens goed op gelet, en ik heb het sperriempje erg los gelaten, net niet zo los dat ie over de mond zou zakken (waarom ik hem er niet heb afgehaald weet ik niet, vraag ik mij nu ook af..) en de neusriem ook erg los..

Heb er eerder nooit zo op gelet, meer een automatisme: neusriem vast, twee vingers ertussen, goed.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:09

Ik zie dat het hier inmiddels over singels gaat, maar ik wil toch nog even reageren op het neusriem verhaal.

Ik vind het een ontzettend goede zaak! Mijn paard steekt zijn tong uit, puur uit spanning. Het enige wat ik er tegen kan doen is de neusriem zo hard aansnoeren dat ie er geen enkele beweging in de mond meer mogelijk is. Wat ik natuurlijk niet doe!! Dan z'n tong er maar uit, als ie zich daar beter door voelt.. ik heb er geen enkele last van..
Door sommige jury's wordt ik erop afgestraft dat ie z'n tong uitsteekt, dus willen ze dat ik die neusriem onmogelijk hard aansnoer??

Ze mogen wat mij betreft bij de jurycursussen het tong uitsteek verhaal wel iets minder zwart-wit maken, dan krijg je een hoop minder strakke neusriemen..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:19

Geeske: vervelend dat je dat probleem hebt met je paard, maar ik zie het toch een beetje anders.
Het uitsteken van de tong is in veel gevallen een tegen van verzet/ongemak. Dat is wat de jury ziet en moet daar iets mee doen, terecht.
Jammer alleen dat vele dit probleem weg willen werken door iid de neusriem strak aan te trekken.
Jij weet waarom je paard het doet en wil het niet wegstoppen. Helaas vele denken niet zo.

Over het verdoezelen van een probleem is wat ik ook soms tegen kom is een maat te klein bit in hangen. Dan zie je niet dat je meer gewicht hebt in 1 hand. Want het bit heeft dan geen ruimte om vrij in de mond te liggen en iets te kunnen schuiven. Dat hij vervolgens met een samengeknepen bekkie loopt maakt voor sommige ook niet uit.
Weet iemand of daar ooit wel eens opgelet wordt?

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:26

Japeloup: Ik ben het met je eens dat het bij veel paarden verzet is, maar in mijn geval is dat niet zo. Ze doet het zelfs met het halster om ;) Maar wat mij nu een aantal keer is gebeurd, bij elk onderdeel -1 waarbij ze de tong uitsteekt. En je ziet gewoon dat het de 1e 5 tot 10 onderdelen zijn, daarna begint ze te ontspannen en zie je dat lap vlees niet meer terug. Ook gebeurd er in mijn aanleuning niks, tenminste ik voel niks, dus lijkt mij dat je dan ook niks ziet..
Dus misschien bij de jurycursussen niet meteen zeggen tong eruit = verzet.. Maar naar de situatie kijken..
Ik had laatst op 2 proeven -15. Was uiteindelijk 172 en 179.. maar eigenlijk in de 190... best heel zuur dan ;)

Maar ik vertik het om mn neusriem aan te trekken! Dan maar geen punten...Paard gaat voor!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:30

GeeskeP schreef:
Japeloup: Ik ben het met je eens dat het bij veel paarden verzet is, maar in mijn geval is dat niet zo. Ze doet het zelfs met het halster om ;) Maar wat mij nu een aantal keer is gebeurd, bij elk onderdeel -1 waarbij ze de tong uitsteekt. En je ziet gewoon dat het de 1e 5 tot 10 onderdelen zijn, daarna begint ze te ontspannen en zie je dat lap vlees niet meer terug. Ook gebeurd er in mijn aanleuning niks, tenminste ik voel niks, dus lijkt mij dat je dan ook niks ziet..
Dus misschien bij de jurycursussen niet meteen zeggen tong eruit = verzet.. Maar naar de situatie kijken..
Ik had laatst op 2 proeven -15. Was uiteindelijk 172 en 179.. maar eigenlijk in de 190... best heel zuur dan ;)

Maar ik vertik het om mn neusriem aan te trekken! Dan maar geen punten...Paard gaat voor!

Super dat je zo denkt, petje af....
Maar ik zeg niet dat het alleen verzet is, had bewust verzet of ongemak. En met ongemak bedoel ik bv ook een stukje spanning en of stress. Wat los staat van de rijkunsten van de ruiter. Denk aan wedstrijd op vreemd terrein, vreemde geluiden, oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:42

Japeloup schreef:
Over het verdoezelen van een probleem is wat ik ook soms tegen kom is een maat te klein bit in hangen. Dan zie je niet dat je meer gewicht hebt in 1 hand. Want het bit heeft dan geen ruimte om vrij in de mond te liggen en iets te kunnen schuiven. Dat hij vervolgens met een samengeknepen bekkie loopt maakt voor sommige ook niet uit.
Weet iemand of daar ooit wel eens opgelet wordt?

Ik ken het überhaupt niet, maar het is niet netjes.......
Marocje schreef:
Het is dat ik niet zo sterk ben, dus te strak zal zeker met een singel niet lukken.. Maar gister er nog eens goed op gelet, en ik heb het sperriempje erg los gelaten, net niet zo los dat ie over de mond zou zakken (waarom ik hem er niet heb afgehaald weet ik niet, vraag ik mij nu ook af..) en de neusriem ook erg los..

Heb er eerder nooit zo op gelet, meer een automatisme: neusriem vast, twee vingers ertussen, goed.

Ik ben daar al een tijd mee bezig, sperriem steeds losser, en ze kan nu echt wel met haar giechel wijd-open lopen als ze wil, en ze doet het niet.

Conclusie: sperriem is niet nodig, en neusriem hebben wij ook voor de show :D

Vorig jaar, maar toen was ze nog veel groener, heb ik hem wel een tijdje bewust wat meer gebruikt, omdat ze haar tong over het bit gooide.
Doordat ik rustiger werd met mijn handen, paard een ander bit kreeg dat beter paste, heb ik hem nu niet meer nodig, hij zat de laatste maanden al heel los, hij kon idd net niet over de mond zakken, maar nu kan hij eraf.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:45

Ik ben ervan overtuigd dat een neusriem bijdraagd aan een betere, rustigere ligging van het bit in de mond.
Mits goed aangebracht en hier horen zeker geen aansnoer praktijken bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:55

Leg dat eens uit dan, als je wilt?

Een hoge neusriem heeft toch geen enkele invloed op een bit?
Met een lage neusriem kan een paard zijn tong niet zo makkelijk over het bit heen gooien, en met een sperriem ook niet, maar de onrust komt meestal neit van het paard, maar van de handen van de ruiter :)*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:21

ik vind een (hoge) neusriem altijd wel mooi staan. Heeft imo ook geen invloed op het bit hoor!
Ooit (25 jaar geleden) heb ik geleerd dat er twee vingers tussen de neusriem moesten kunnen. Kwaad kan het imo niet als je deze regel aanhoudt. Niemand reed toen overigens met een sperriem. Ik nu wel, omdat het bit dan rustiger in de mond ligt en dat lijkt me voor het paard fijner. Volgens de staleigenaar is de sperriem bedoelt om de mond te "sperren" en zou ie goed strak moeten zitten. Ik heb dit nooit gedaan en heb hem altijd losjes zitten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:25

Lol, even over singels, het lijkt mij een beetje overdreven om te zeggen dat een singel overbodig is.

Toen mijn jonge merrie (western) ingereden werd was al snel duidelijk dat het geen dier is dat zomaar een rodeo weggeeft. Toen ze er voor het eerst op gingen om te longeren was dat met een normaal aangesingeld westernzadel. Omdat mijn merrie overdreven braaf was hebben ze na een paar rondjes draf ook een rondje galop gedaan, toen is ze er met zadel en al af gerold en mijn merrie liep toch echt heel braaf haar rondje (geen trauma opgelopen hoor, je kan haar zo wijsmaken dat er via de zijkant afdonderen een doodnormale oefening is :) ).

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:55

Hier nog iemand die niet aan aansnoeren doet... alles lekker los... zelfs zonder te trekken kan alles makkelijk een gaatje strakker, de neus en de sperriem. paard spert nooit de mond open met rijden, dus zou niet weten waarom zo strak aan te anoeren...

Even over die tong naar buiten flappen. mijn inmiddels bejaarde merie deed dat ook altijd, ik kon het verhelpen door de stelling uets meer door te vragen. misschien heb je er wat aan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:02

StefenFrens schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat een neusriem bijdraagd aan een betere, rustigere ligging van het bit in de mond.
Mits goed aangebracht en hier horen zeker geen aansnoer praktijken bij!

Juist niet, het enige wat voor meer rust kan zorgen zijn de handen. Een strakke sperriem of neusriem geeft alleen maar het idee dat het bit minder beweegt, maar het paard voelt alles veel scherper want die kan niks ontwijken. Strakke riempjes zijn lapmiddelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:04

Authentic schreef:
Lol, even over singels, het lijkt mij een beetje overdreven om te zeggen dat een singel overbodig is.

Alleen met de bijhorende rijstijl waarbij over een duikel meer of minder niet moeilijk wordt gedaan..
Het ging er over dat dat strak aansnoeren overbodig is ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:11

De naam aansnoer is inderdaad verkeerd gekozen, maar je hebt aansnoeren en aansnoeren.. Mijn neusriemmen zitten ook niet altijd lekker losjes, het moet wel echt stil liggen en niet gaan schuiven. Buiten dat ziet er paard met een open mond er ook niet uit. Maar zoals op de foto's is wel overdreven.. 2 vingers mogen er wel tussen.

Kattelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:17

Helemaal mee eens als deze nieuwe regel wordt doorgevoerd.Ik zelf rij al jaaaaren zonder neusriem en dat gaat uitstekend!Zelfs met mijn stuiterballen Volbloed ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:20

WhySoWhite schreef:
De naam aansnoer is inderdaad verkeerd gekozen, maar je hebt aansnoeren en aansnoeren.. Mijn neusriemmen zitten ook niet altijd lekker losjes, het moet wel echt stil liggen en niet gaan schuiven. Buiten dat ziet er paard met een open mond er ook niet uit. Maar zoals op de foto's is wel overdreven.. 2 vingers mogen er wel tussen.

Vind het eerlijk dat je het zegt, maar gaat er geen lampje branden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:33

WhySoWhite schreef:
Buiten dat ziet er paard met een open mond er ook niet uit.

En de ruiter die er op zit al helemaal niet..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:23

Mindfields schreef:
Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

Yep, die gevallen ken ik ook, zelfs gevallen waarbij er een botwoekering aan de onderkaak te zien was en waarbij de tong doormidden getrokken was.

Dat is waarom mijn ambities in africhting liggen en niet in de sport. Het lijkt wel alsof een succesvolle (top)sport carriere afhankelijk is van de bereidheid concessies te kunnen doen in het dierenwelzijn.

Natuurlijk de uitzonderingen daargelaten, maar als ik puur en alleen in mijn vakgebied kijk, dan zie ik toch wel vaak (goede) sportpaarden in correctietrajecten terecht komen. Mensen halen zulke rare fratsen uit (in de hoop) om te kunnen scoren....

Ik vind het dan ook erg goed dat men steeds meer regels gaat stellen. Nu nog controle op de naleving ervan...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:30

WhySoWhite schreef:

Je moet je ten allen tijden afvragen wáárom het paard de mond opent. Los daarvan maakt strakke neusriem het loslaten danwel ontspannen van het kaakgewricht onmogelijk.

Daar krijg je van die mooie paardjes van die een Z proefje lopen met een te strak gespannen onderhals. Dat vinden we mooi om naar te kijken tegenwoordig :') en als dat paard heeeeeeel goed is, mag hij later ook met een langgerekt lijf en een puntkont op de plaats een huppeltje doen. Oh wacht, dat heet piaffe _/-\o_

Okay, ik charcheer nu, maar feit blijft dat men het belang van juist een 'losse' neusriem niet erkend. Het paard laat in een ontspannen hoofd/halshouding, de onderkaak zakken en deze zal een fractie lager komen dan de bovenkaak. Hier haalt het paard zijn ontspanning. Een strakke neusriem zal resulteren in het feit dat het paard niet in staat wordt gesteld de onderkaak te laten zakken, danwel ontspannen.

Daarnaast 'misbruikt' men de neusriem vaak om eigen fouten, danwel onkunde te verbloemen, want ja, bij een te sterk inwerkende hand, zal het paard de mond openen om de druk van zijn onderkaak/tong/lagen af te halen... Laten we wel wezen, dat doet gewoon zeer! Men vergeet dat een kaakgewrichtje, waaraan de onderkaak hangt, niet geschikt is om met min. 60 kg al waterskieend door een rijpiste heen te butsen...

* voel mijn frustratie *