op een paard met weinig schoft... Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CharlotteMae schreef:Mag ik hieraan toevoegen dat ik het lichterlijk ironisch vind dat iedereen het helemaal eens is met de stelling dat de neusriem niet te strak mag zitten (ook ik). Maar dat menig bokker wel het bitloos rijden de hemel in prijst. Werkt het hele bitloos rijden niet op druk op de neus en kaken?
(Ja ja ik weet ook dat je verschillende hoofdstellen hebt, maar je snapt mijn punt..)

Bandida schreef:Opvallend dat hier zo'n grote eensgezindheid over is, en dat je dat tegelijk toch héél erg veel ziet, te stak aangetrokken tuig. Niet alleen neusriemen en sperriemen, maar dus inderdaad ook singels. Terwijl een goed zadel niet eens een singel nodig heeft, die blijft gewoon vanzelf liggen.
In Hongarije kan je dat nog in actie zien, daar rijden ze hier en daar nog met het traditionele singel-loze zadel van de poesta.
mylittlejoy schreef:Wordt dat een nieuwe stroming? Singelloos?
Hierom singelen wij bij het inrijden goed aan, juist om dat soort situaties te voorkomen.
Maar wat mij nu een aantal keer is gebeurd, bij elk onderdeel -1 waarbij ze de tong uitsteekt. En je ziet gewoon dat het de 1e 5 tot 10 onderdelen zijn, daarna begint ze te ontspannen en zie je dat lap vlees niet meer terug. Ook gebeurd er in mijn aanleuning niks, tenminste ik voel niks, dus lijkt mij dat je dan ook niks ziet..
GeeskeP schreef:Japeloup: Ik ben het met je eens dat het bij veel paarden verzet is, maar in mijn geval is dat niet zo. Ze doet het zelfs met het halster omMaar wat mij nu een aantal keer is gebeurd, bij elk onderdeel -1 waarbij ze de tong uitsteekt. En je ziet gewoon dat het de 1e 5 tot 10 onderdelen zijn, daarna begint ze te ontspannen en zie je dat lap vlees niet meer terug. Ook gebeurd er in mijn aanleuning niks, tenminste ik voel niks, dus lijkt mij dat je dan ook niks ziet..
Dus misschien bij de jurycursussen niet meteen zeggen tong eruit = verzet.. Maar naar de situatie kijken..
Ik had laatst op 2 proeven -15. Was uiteindelijk 172 en 179.. maar eigenlijk in de 190... best heel zuur dan
Maar ik vertik het om mn neusriem aan te trekken! Dan maar geen punten...Paard gaat voor!
Japeloup schreef:Over het verdoezelen van een probleem is wat ik ook soms tegen kom is een maat te klein bit in hangen. Dan zie je niet dat je meer gewicht hebt in 1 hand. Want het bit heeft dan geen ruimte om vrij in de mond te liggen en iets te kunnen schuiven. Dat hij vervolgens met een samengeknepen bekkie loopt maakt voor sommige ook niet uit.
Weet iemand of daar ooit wel eens opgelet wordt?
Marocje schreef:Het is dat ik niet zo sterk ben, dus te strak zal zeker met een singel niet lukken.. Maar gister er nog eens goed op gelet, en ik heb het sperriempje erg los gelaten, net niet zo los dat ie over de mond zou zakken (waarom ik hem er niet heb afgehaald weet ik niet, vraag ik mij nu ook af..) en de neusriem ook erg los..
Heb er eerder nooit zo op gelet, meer een automatisme: neusriem vast, twee vingers ertussen, goed.

). StefenFrens schreef:Ik ben ervan overtuigd dat een neusriem bijdraagd aan een betere, rustigere ligging van het bit in de mond.
Mits goed aangebracht en hier horen zeker geen aansnoer praktijken bij!
WhySoWhite schreef:De naam aansnoer is inderdaad verkeerd gekozen, maar je hebt aansnoeren en aansnoeren.. Mijn neusriemmen zitten ook niet altijd lekker losjes, het moet wel echt stil liggen en niet gaan schuiven. Buiten dat ziet er paard met een open mond er ook niet uit. Maar zoals op de foto's is wel overdreven.. 2 vingers mogen er wel tussen.
Mindfields schreef:Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.
WhySoWhite schreef:De naam aansnoer is inderdaad verkeerd gekozen, maar je hebt aansnoeren en aansnoeren.. Mijn neusriemmen zitten ook niet altijd lekker losjes, het moet wel echt stil liggen en niet gaan schuiven. Buiten dat ziet er paard met een open mond er ook niet uit. Maar zoals op de foto's is wel overdreven.. 2 vingers mogen er wel tussen.
en als dat paard heeeeeeel goed is, mag hij later ook met een langgerekt lijf en een puntkont op de plaats een huppeltje doen. Oh wacht, dat heet piaffe