Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:58

Ik kreeg pb's over de drinkbak, ik zet het hier ook maar even neer, het is een Thrifty King van het merk Ritchie uit de USA.
http://www.ritchiefount.com/thriftyking.html

Een goedkopere oplossing is dit:
Afbeelding
Kleine speciekuip in een hele grote speciekuip met daartussen en eronder een dikke laag hooi gepropt en aangestampt, dat achter een wandje zetten en vullen met lauw water en het blijft langdurig vloeibaar, hier al 2 dagen.

@torgil: Als ik jou was zou ik het bestemmingsplan even downloaden en goed doorlezen, soms vind je daar openingen in. Als het plan 10 jaar of ouder is is de gemeente verplicht het te vernieuwen (het mag niet ouder zijn dan 10 jaar). Ik heb hetzelfde gedoe over mijn schuilstal, wij zijn daardoor nu een nieuw huis aan het bouwen (met weidegrond erbij) en de paarden komen daar aan huis te staan dus door het gezeur komt mijn droom nu uit maar als je niet die mogelijkheid hebt zoals ik dan zit je mooi met de gebakken peren. Vanaf de zomervakantie wordt mijn mooie weide ook alleen maar hooiland. Wat dat betreft werkt vaak de gemeente ook niet echt mee aan het welzijn van de dieren, ze kunnen ook een bestemmingsplanwijziging doorvoeren maar zijn daar vaak ook niet voor te porren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:59

Ziet er leuk uit, maar als het echt goed vriest, helpt zelfs dat niet..Ik heb alles al geprobeerd. Blijft gewoon slepen met water en ik nam 1 fles kokend water mee en een paar flessen koud water en mengde het zodat het lauw werd, anders wilden ze ook niet drinken omdat het dan te koud was, kennelijk worden hun tanden dan te koud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:03

Spiritdancer schreef:
russel schreef:
Dát nl voor een hoefbevangen paard en mijn shetten hebben ook 50 euro gekost, maar krijgen wat ze nodig hebben...
Repelsteeltje, sorry je slaat de plank nu helemaal mis, heeft niks met waterbakken te maken en een stuk glad trekken voor de vorst en ná de vorst er op zetten is het seignante verschil. Dát nl voor een hoefbevangen paard en mijn shetten hebben ook 50 euro gekost, maar krijgen wat ze nodig hebben...

Wat het paard nodig heeft of wat jij vindt wat het paard nodig heeft? Afgezien van Mr. Ed is er nog geen paard geweest dat heeft verteld wat hij nodig heeft. Wij menen allemaal te weten wat een paard nodig heeft op basis van onze ervaringen en eigen inzicht....de vraag is echter of dat inzicht ook altijd aansluit bij de behoefte van het paard. Mensen zouden er goed aan doen om daar af en toe eens bij stil te staan....

Iets wat een normaal denkend mens en niet wat ik denk...

Jij vind dus ook maar dat een hoefbevangen paard, weet jij wat dat is en hoe die dieren kunnen lopen, wat een pijn dat geeft??, op een hobbelige en gatenkazen keiharde grond lekker kan lopen en dat je daar geen maatregelen tegen neemt?

Ik kom er steeds meer achter hoe weinig paarden harten er hier op bokt zitten....wordt er langzamerhand verdrietig van en ik ga steeds meer begrijpen waarom er zoveel meldingen binnenstromen....

Nu eindelijk na al die jaren begrijp ik pas goed hoe het in dit paardenminnend land gesteld is....dus wat ik op mijn pensions heb gezien is dus een afspiegeling van heel paardenminnend Nederland.

Wordt er nog minder goed van hoe ontzettend men de best doet alles goed te praten en hoe deze vliegen op de stroop af komen.....

En als mensen idd er eens goed bij stilstonden, waren er geen hoefbevangen shetten meer.....want er is meer in het land dan alleen maar gras met hoge fructaan gehaltes en overvoerde moddervetten haarballen. Als mensen zich dat nu ook eens realiseren...dat het juist zielig is om die dieren maar vol te proppen en dan ook nog eens met suikerklontjes, boterhammen en al die andere ongein.
Maar dan gaan we weer een andere fiets rijden.

Ik vind het nl veel verder gaan als je je opwerpt om een dier te redden, een hoefsmid te laten bekappen, kost 20 - 25 euro en dan zeggen, hij heeft een smid gehad, komt binnen 3 weken goed, nu gooi ik hem bij de rest, niet kijken hoe hij loopt, niet kijken of hij wel kan lopen op de grond waar ik hem neer pleur, niet zeuren...hij is buiten, ik ben er nu goed voor.....

Lama....gelukkig kijk ik met andere ogen...

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:47

Mens....maak je niet druk. Lees eerst nog eens door wat er staat geschreven, laat het even bezinken en bekijk het dan eens uit een andere invalshoek. Als het kwartje gevallen is kan je alsnog reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:52

Doe jij dat dan ook???? Want dat is wel lekker makkelijk zo....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:59

Paard heeft basisbehoeften, namelijk voedsel, droge ligplaats, beweging, contact soortgenoten, medische verzorging.
Punt.

Hoe de eigenaar daar invulling aan geeft, is ieder voor zich. En bovendien heeft ieder daar ook eigen inzichten in, wat prima is, en andere dieren met individueel gestelde behoeften, wat onvermijdelijk is.

Leven en laten leven, met wat de paarden betreft een minimum aan controleerbare basiszorg - en laat instanties daar dan lekker op beoordelen. Wat mij betreft hoeft niemand zich op bokt te verantwoorden, dat gaat me wat ver.

Iemand trouwens nog inzicht in de cijfers waarnaar ik in mijn vorige post vroeg? Dus niet alleen hoeveel meldingen, maar ook percentage dat daaruit een bezoek volgde, en vervolgens een waarschuwing of andere maatregelen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:03

Russel schreef:
Citaat:
Als mensen zich dat nu ook eens realiseren...dat het juist zielig is om die dieren maar vol te proppen en dan ook nog eens met suikerklontjes, boterhammen en al die andere ongein.

Nou, een campagne van de dierenbescherming dat andermans dieren géén wandelende prullenbakken zijn, en ook geen doehetzelfzieligheidsprojectjes, en óók geen kinderboerderij, zou een hoop ponyleed schelen.

Je staat versteld wat mensen met shetten soms in hun land aantreffen, zelf zitten we nu ook weer met een pony die een harde nek heeft en kinderen die hun broodtrommel leegkieperen over het hek. Ze zijn zo brutaal, dat ze dat gewoon doen terwijl ik in de paddock bezig ben... Ach maar weer een bordje hangen, al leren ze schijnbaar ook niet meer lezen op school.

Maar dat gaat de DB niet doen, want dat is mensen aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid en daar houden mensen niet van. Vingers wijzen en pennysentimenten aanspreken is veel beter voor ledenwerving denk ik zo. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:05

randalinpony schreef:
Russel schreef:
Citaat:
Als mensen zich dat nu ook eens realiseren...dat het juist zielig is om die dieren maar vol te proppen en dan ook nog eens met suikerklontjes, boterhammen en al die andere ongein.

Nou, een campagne van de dierenbescherming dat andermans dieren géén wandelende prullenbakken zijn, en ook geen doehetzelfzieligheidsprojectjes, en óók geen kinderboerderij, zou een hoop ponyleed schelen.

Precies!!!!

Maar als je een dier wil redden, moet je wel ALLES uit de kast trekken en niet opscheppen op bokt wat geweldig je toch bent dat je dat dier hebt gered, maar dan maar het allerbelangrijkste en dat is het moeilijkste van alles, achterwege laten.

Dan weten veel mensen niet eens hoeveel suikers er in hooi kan zitten..aan zo een shet gaat ze geen baal graszaadhooi voeren, want he, waar haal je dat, hoe, hoeveel kost dat..dat is te moeilijk hoor...gewoon het hooi wat ik hier heb liggen...maar realiseren zich niet dat het fructanen gehalte in die baal hooi wel eens extreem hoog kan zijn, want wat weten zij nou van momenten van hooien en wat het gras dan nog even doet... en zo gaan we steeds dieper in alles door....

maar daar moeten we ons niet druk om maken, want dat is het penny gehalte wat er hier is en dat moeten we zo laten...anders ben je te moeilijk

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:23

Laten we niet persoonlijk worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:34

Ik voer liever geanalyseerd kruidenhooi dan tig keer bespoten graszaadhooi. Weet je wel hoe ongezond en eenzijdig dat laatste is? Je moet trouwens wel oppassen dat je niet te antropomorfistisch wordt en een paard wel een paard laten hè. Dat wij als we ons niet goed voelen ons terugtrekken in ons huis in ons bed wil nog niet zeggen dat die pony ook graag in een stal opgesloten wil worden vanwege zijn toestand en het weer. Dat kun jij wel beter vinden maar dat wil dan nog niet zeggen dat dat dan zo is. Mijn da is het iig niet met je eens.
Maar russel, heb jij eigenlijk eigen grond of sta je op een pensionstal? Maak er eens een foto van, zou ik zeggen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:39

russel schreef:
Maar als je een dier wil redden, moet je wel ALLES uit de kast trekken en niet opscheppen op bokt wat geweldig je toch bent dat je dat dier hebt gered, maar dan maar het allerbelangrijkste en dat is het moeilijkste van alles, achterwege laten.

Ik vind dit wel een heel misselijke sneer. Ben ik niet van jou gewend.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:11

[/quote] Precies!!!! Maar als je een dier wil redden, moet je wel ALLES uit de kast trekken en niet opscheppen op bokt wat geweldig je toch bent dat je dat dier hebt gered, maar dan maar het allerbelangrijkste en dat is het moeilijkste van alles, achterwege laten. Dan weten veel mensen niet eens hoeveel suikers er in hooi kan zitten..aan zo een shet gaat ze geen baal graszaadhooi voeren, want he, waar haal je dat, hoe, hoeveel kost dat..dat is te moeilijk hoor...gewoon het hooi wat ik hier heb liggen...maar realiseren zich niet dat het fructanen gehalte in die baal hooi wel eens extreem hoog kan zijn, want wat weten zij nou van momenten van hooien en wat het gras dan nog even doet... en zo gaan we steeds dieper in alles door.... maar daar moeten we ons niet druk om maken, want dat is het penny gehalte wat er hier is en dat moeten we zo laten...anders ben je te moeilijk[/quote]

Je gaat nu echt alleen maar uit van aannames. Het klinkt mij in de oren als azijn pissen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:24

Arabesk schreef:
kleinvosje schreef:
Ik heb even naar het artikel op spits.nl gekeken, daar zie je dan een foto van een ambtenaar voor een heel groot weiland staan, dat weiland ziet er niet eens heel slecht uit, er staan twee paarden op en het land is groot. Dierenleed...

Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje!

Met een deken op want anders heben ze het koud met een afgeschoren vacht. Om bestwil afgeschoren vacht, anders krijgen ze het warm van ruiterlol...
Op stal moeten ze dan ijzers onder om de hoeven te helpen en met ijzers onder kunnen ze niet in een groep.
Paarden allemaal binnen in een hokje op ijzers geeft omzetoptimalisereing en meer plaats voor parkeergelegenheid bij de manege *\o/*

Hier nu ook vette nachtvorst. Voor morgen wordt -11 verwacht. Overdag is het in t-shirt op het terras eten. Onze paarden, onbeslagen in hun eigen jas 24/7 buiten in een haremgroep, zijn een vrolijke soapserie en ik heb er minimaal omkijken naar.
Dat kan omdat ik ze niet verhuur/exploiteer.
Zielûh hoor :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:28

randalinpony schreef:
Paard heeft basisbehoeften, namelijk voedsel, droge ligplaats, beweging, contact soortgenoten, medische verzorging.
Punt.

Maak van die punt een komma; sex, drinken, interne verwarming door cellulosefermentering, geen knippen en spijkeren...

Samengevat; leven in lijn met hun ethologie en geen stress.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:43

Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje![/quote]

Met een deken op want anders heben ze het koud met een afgeschoren vacht. Om bestwil afgeschoren vacht, anders krijgen ze het warm van ruiterlol...
Op stal moeten ze dan ijzers onder om de hoeven te helpen en met ijzers onder kunnen ze niet in een groep.
Paarden allemaal binnen in een hokje op ijzers geeft omzetoptimalisereing en meer plaats voor parkeergelegenheid bij de manege *\o/*

Hier nu ook vette nachtvorst. Voor morgen wordt -11 verwacht. Overdag is het in t-shirt op het terras eten. Onze paarden, onbeslagen in hun eigen jas 24/7 buiten in een haremgroep, zijn een vrolijke soapserie en ik heb er minimaal omkijken naar.
Dat kan omdat ik ze niet verhuur/exploiteer.
Zielûh hoor :roll:[/quote]

En we wonen niet allemaal in Spanje. De situatie daar is niet te vergelijken met die in Nederland. Ben benieuwd of jij je de paarden in de inmiddels bijna bevroren bludder zou laten staan? Hier komt op het moment de temperatuur niet eens boven nul en de rest van de winter was het een en al regen. Ik heb ook gezien in Spanje hoe "sommige " paarden er heerlijk natuurlijk bijstaan, in een kudde op een mooi stuk grond met bomen en een fijne droge ondergrond. Dit is helaas een utopie in vooral de nattere delen van Nederland, dan moet een paard op zijn minst een gedeelte op stal om de kunnen opdrogen, eten etc. Om het nog maar niet te hebben over de beperktere ruimte in Nederland vergeleken met Spanje. Het is makkelijk "natuurlijk" te zijn als je een finca In Spanje tot je beschikking hebt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:44

ehmm correctie..blubber ipv bludder...ach julllie snappen het wel..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:48

Overigens als ik zou kunnen kiezen Huertecilla zou ik het liefst paarden houden zoals jij dat doet...Heb het gezien bij een andere paardenhouder in Spanje. Was dan wel een kudde ruinen, maar ik heb nog nooit zulke ontspannen en goed getrainde paarden gezien. Leefden hele jaar buiten op een ruim bemeten stuk grond met bomen, heuveltjes, riviertje. Echt super, leuk om te zien hoe die paarden duidelijk eigen groepjes vormden en elkaar corrigeerden.
Helaas eerst werken aan zo'n finca dus...

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:51

*proest* hihi je omschrijving brengt mij even aan het lachen! Mijn ijslander staat op ijzers en hier doe we niet zo moeilijk dat paarden met ijzers niet in de kudde mogen, hups de hele zooi gaat naar buiten. Hij staat met 3 ruinen en 1 merrie. We splitsen hier alleen de kuddes als we merrie en hengstveulens hebben, dan komt er een dame en heren kudde.

Voor de mensen in mijn omgeving die geen stal hebben blijven de ijslanders meestal 24/7 buiten op het liefste een gedraineerde paddock of met een schuilstal met beton vloer. Vaak is er wel een klein gefabriceerd stalletje waar het paard na het rijden even kan opdrogen met een zweetdek op. Ik sta toevallig op een stal met geen andere ijslanders dus de mijne gaat in de winter, als de wei het echt niet meer trekt, 's nachts met zijn dikke bips op stal. Het is een buitenstal dus hij hangt de hele tijd met zijn snufferd buiten de deur om met zijn buren te neuzen en te happen. Verder hebben we ze in het hoogste weiland staan dat alleen met de extreme regen wel gingen soppen maar ze zakten er nog niet in. De enige plek waar ze erin zaken was bij de ingang en bij de voerruif en waterpunt, die toevallig op het laagste punt van het weiland zit. Hij zit gewoon in zijn eigen vacht en kan prima zijn warmte kwijt en als het warm is pas ik de training aan. Ik zou alleen scheren als het paard ziek werd van de hitte terwijl hij stil staat in het weiland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:15

bethje31 schreef:
En we wonen niet allemaal in Spanje. De situatie daar is niet te vergelijken met die in Nederland. Ben benieuwd of jij je de paarden in de inmiddels bijna bevroren bludder zou laten staan?

Denk jij dat hier de blubber anders is en bij -10 niet bevriest?

Het is erg simpel:
- als je geen zoutwater-aquarium hebt kan je geen zeepaardejes houden
- als je geen groot terrarium hebt kan je geen landpaardjes houden

In NL had ik geen paarden.

De rest is geneuzel over ´Ja, maar = Nee, want, anders kan ík geen paard houden.´

Afbeelding

Doe het goed, of doe het NIET! :)*

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

Gossie

Wat zielig die foto, die ene heeft het zo koud dat hij op die andere probeert te klimmen............. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:27

ThreeFingers schreef:
Gossie

Wat zielig die foto, die ene heeft het zo koud dat hij op die andere probeert te klimmen............. :P

Nee, dat zie je verkeerd :n
Hij probeert de onderste warm te houden :D

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:29

Whaha volgens mij zijn dit hele andere praktijken, gossie hoop dat die onderste wel een merrie is en die bovenste een ruin. Overigens wat zijn dat voor paarden? Ik dacht eerst ijslanders maar volgens mij toch niet.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:31

hmmmm dan maar alle paarden uit Nederland verwijderen? Lijkt me niet. Verschillende landen, verschillende manieren om met paarden om te gaan. Overigens hebben niet alle Spaanse paardjes het zo goed als die van jou. Vaak is het met welzijn van spaanse paarden ook slecht gesteld, ondanks alle mogelijkheden en ruimte...Punt is nogmaals dat er verschillende manieren zijn om paarden te houden, het is niet zwart of wit. Hoe jij het doet is heel goed en natuurlijk en wellicht de beste manier. Betekent niet dat iedereen die het niet zo doet maar meteen zijn paard moet weg doen. Maar je moet het met me eens zijn dat het klimaat in Andalusie net even anders dan hier in Nederland dat vergt ook een andere aanpak..wat daar werkt, werkt hier misschien niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:46

Punt is niet of Spanje beter/makkelijker/leuker is. Punt is dat paarden behoeften hebben, en dat je daarn tegemoet zal moeten komen. Uitgangspunt is het ideaal, al wordt dat ook in de natuur zelden benaderd natuurlijk - vrij van honger, dorst, ongemak, beperkingen in het natuurlijk gedrag, pijn, ongemak ed.

Dat kan natuurlijk op zeer veel manieren die inderdaad erg verschillend kunnen zijn, naargelang de omstandigheden.

Maar hoe verder van het uitgangspunt, hoe meer het welzijn van het dier in het gedrang is. De vraag is natuurlijk wat nog acceptabel is.

Probleem is dat voor mensen 'beschutting' een veel hogere prioriteit heeft om welzijn te bereiken, dan voor paarden. Dat beinvloedt onze waarneming een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:50

randalinpony schreef:
Laten we niet persoonlijk worden.

Bokt is persoonlijk, anders heeft discussieren geen zin...men moet niet posten waar men geen kritiek op kan verdragen.

En de verzorging van paarden ligt nu onder vuur en ik denk dat er toch stiekem een hoop tere zieltjes zich nu achter hun oren gaan krabben.