Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yvonne1313 schreef:Ik weet niet wat ik moet geloven of waar ik moet kijken. bij ons op stal is een hele discussie gaande, ons stalgeld is verhoogd en we mogen niet meer zelf stro pakken, nu moeten we oppotten (afvoer is duur en alles wat je eruit haalt krijg je er niet meer bij) en mogen we alleen op zaterdag stro pakken, met als gevolg dat mijn paard dus vanaf woensdag super ranzig staat (want het is ook een viespeuk).
Dus stalgeld omhoog, maar minder stro ivm schaarste....
Is overgaan op vlas een idee? of hebben jullie een ander alternatief? wat wel tegelijk afgevoerd mag worden met de mest uit stro? Wat als ik dat zelf zou gaan kopen per baal ofzo, waar moet ik dan heen in noord holland en wat kost me dat?
Yvonne1313 schreef:en mogen we alleen op zaterdag stro pakken, met als gevolg dat mijn paard dus vanaf woensdag super ranzig staat
JoyCiej007 schreef:Ik ben gelukkig ook weer voorzien; voor mijn 2 shetten en Welsh A-tje heb ik 5 hele grote balen (1.80m. lang) van rond de 800-1000 kg. voordroog, voor €50,= per baal. Hij kwam het brengen voor €10,= per baal dus dat brengen heeft me nog €50,= gekost.
't is opzich best goed spul wat ik er van heb gezien (heb nog niets opengetrokken, even wachten vanwege 't warme weer) alleen wel net ietsje natter/fijner dan vorig jaar. Ik kón evt. wel wat droger krijgen als ik had gewild, maar hij adviseerde me zelf om dat niet te doen, deze balen zouden beter en langer houdbaar zijn.
Als ik nu lees dat er balen voordroog van 400 kg. voor €65 per stuk worden verkocht, schrik ik daar wel even van, en ben dan blij met mijn voorraad.
Zit alleen nog heel erg te twijfelen; heb nog 1 normaal klein baaltje hooi, die voer ik eerst op. Maar plan was om daarna meteen de voordroog te gebruiken, maar ben zo bang dat het met deze temperaturen niet goed gaat..... ik dek het altijd zorgvuldig af met een dekzeil, en als het mooi droog weer is, gooi ik het open, zodat het wat meer kan luchten en opdrogen.
Yuri schreef:Ik zit daar ook over te denken. Wat betalen jullie voor vlas? Hier was het de laatste keer € 6,75 (goede kwaliteit, incl. BTW en bezorgen), maar ik zou nu wel een paar pallets willen hebben. Wat is dan een gangbare prijs?Ga trouwens ook vlas inslaan, kan er donder op zeggen dat dit nog veel duurder gaat worden.
Ariebren schreef:JoyCiej007 schreef:Ik ben gelukkig ook weer voorzien; voor mijn 2 shetten en Welsh A-tje heb ik 5 hele grote balen (1.80m. lang) van rond de 800-1000 kg. voordroog, voor €50,= per baal. Hij kwam het brengen voor €10,= per baal dus dat brengen heeft me nog €50,= gekost.
't is opzich best goed spul wat ik er van heb gezien (heb nog niets opengetrokken, even wachten vanwege 't warme weer) alleen wel net ietsje natter/fijner dan vorig jaar. Ik kón evt. wel wat droger krijgen als ik had gewild, maar hij adviseerde me zelf om dat niet te doen, deze balen zouden beter en langer houdbaar zijn.
Als ik nu lees dat er balen voordroog van 400 kg. voor €65 per stuk worden verkocht, schrik ik daar wel even van, en ben dan blij met mijn voorraad.
Zit alleen nog heel erg te twijfelen; heb nog 1 normaal klein baaltje hooi, die voer ik eerst op. Maar plan was om daarna meteen de voordroog te gebruiken, maar ben zo bang dat het met deze temperaturen niet goed gaat..... ik dek het altijd zorgvuldig af met een dekzeil, en als het mooi droog weer is, gooi ik het open, zodat het wat meer kan luchten en opdrogen.
Voordroog balen van 180 cm wegen ongeveer 500 tot 600 kg.
incl transport heb je ze voor 60 euro stuk.
Houdbaarheid, natter of droger maakt niets uit.
Zolang het plastik niet beschadigd wordt krijg je geen schimmel.
Wel het droge stof, nu heb je 50 procent water gekocht, droge balen bevatten rond de 40 procent water.
Voor paarden kan je beter wat droger hebben, mest blijft dan ook wat droger.