Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:36

Mooie deal desa

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:46

Ik weet niet wat ik moet geloven of waar ik moet kijken. bij ons op stal is een hele discussie gaande, ons stalgeld is verhoogd en we mogen niet meer zelf stro pakken, nu moeten we oppotten (afvoer is duur en alles wat je eruit haalt krijg je er niet meer bij) en mogen we alleen op zaterdag stro pakken, met als gevolg dat mijn paard dus vanaf woensdag super ranzig staat (want het is ook een viespeuk).
Dus stalgeld omhoog, maar minder stro ivm schaarste....

Is overgaan op vlas een idee? of hebben jullie een ander alternatief? wat wel tegelijk afgevoerd mag worden met de mest uit stro? Wat als ik dat zelf zou gaan kopen per baal ofzo, waar moet ik dan heen in noord holland en wat kost me dat?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:07

Yvonne1313 schreef:
Ik weet niet wat ik moet geloven of waar ik moet kijken. bij ons op stal is een hele discussie gaande, ons stalgeld is verhoogd en we mogen niet meer zelf stro pakken, nu moeten we oppotten (afvoer is duur en alles wat je eruit haalt krijg je er niet meer bij) en mogen we alleen op zaterdag stro pakken, met als gevolg dat mijn paard dus vanaf woensdag super ranzig staat (want het is ook een viespeuk).
Dus stalgeld omhoog, maar minder stro ivm schaarste....

Is overgaan op vlas een idee? of hebben jullie een ander alternatief? wat wel tegelijk afgevoerd mag worden met de mest uit stro? Wat als ik dat zelf zou gaan kopen per baal ofzo, waar moet ik dan heen in noord holland en wat kost me dat?

Ik zou een goed gesprek met je stalbaas aangaan en aangeven dat jij klant bent en jij betaald voor diensten.

Ik zou echt laaiend worden als ze dit zouden doen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:11

ja maar ja wat moet je dan? je hebt hier niet zomaar een andere stal, is uberhaupt al moeilijk een stal te vinden waar ze snachts binnen mogen ook zomers. Ik ben wel benieuwd wat 't kost dus zodat ik dat eventueel als alternatief kan aanbieden dat ik 't zelf bijbetaal.... of wat ook, maar dan wil ik wel de echte prijzen weten.

Dat gesprek ga ik overigens zeker aan hoor! Moet wel!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:34

Ik weet niet waar je woont. Hier in de regio is het vrij normaal dat de paarden snachts binnenkomen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:57

gelukkig heb ik een stalling waar ik zelf hooi en stro moet inkopen, dus bepaal zelf hoeveel en wat.
met vlas heb je weer dat dit niet op de mestbaal mag, evenals zaagsel.....

ik zal inderdaad ook pissed worden, oke oppotten prima.... maar wel steeds met een schone laag.
voor je het weet staat je paard met te zachte hoeven of mok, plus al die vieze vliegen.....

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:19

@active Bij ons verschilt het nog wel eens, meestal zijn 't stallen waar je niet zelf mag kiezen dat je naar binnen gaat, dus verplicht buiten en ik heb echt een mietje en met al dat vandalisme en enge dingen die mensen met paarden doen wil ik per se dat ie snachts naar binnen gaat!
ik sta omgeving Haarlem (noord holland) Ik kan ook hier in de regio niet iets bedenken waar ik stro of vlas moet bestellen, als ik google zie ik alleen maar van die hele grote die ook landelijk leveren. en Prijzen geven ze dus alleen als je een offerte opvraagd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:00

Ik zou gewoon even met de stalbaas gaan praten over wat het moet kosten om gewoon stro te mogen blijven pakken....lijkt me het makkelijkste :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:42

Yvonne1313 schreef:
en mogen we alleen op zaterdag stro pakken, met als gevolg dat mijn paard dus vanaf woensdag super ranzig staat

Dat meen je niet! Ik vind dat echt geen oplossing voor het duurdere stro :(:) Zet dan als pensionhouder je prijzen omhoog zodat je gewoon naar hartelust kunt strooien, maar bij mij mogen de beesten niks tekort komen :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:11

Ik ben gelukkig ook weer voorzien; voor mijn 2 shetten en Welsh A-tje heb ik 5 hele grote balen (1.80m. lang) van rond de 800-1000 kg. voordroog, voor €50,= per baal. Hij kwam het brengen voor €10,= per baal dus dat brengen heeft me nog €50,= gekost.

't is opzich best goed spul wat ik er van heb gezien (heb nog niets opengetrokken, even wachten vanwege 't warme weer) alleen wel net ietsje natter/fijner dan vorig jaar. Ik kón evt. wel wat droger krijgen als ik had gewild, maar hij adviseerde me zelf om dat niet te doen, deze balen zouden beter en langer houdbaar zijn.

Als ik nu lees dat er balen voordroog van 400 kg. voor €65 per stuk worden verkocht, schrik ik daar wel even van, en ben dan blij met mijn voorraad.

Zit alleen nog heel erg te twijfelen; heb nog 1 normaal klein baaltje hooi, die voer ik eerst op. Maar plan was om daarna meteen de voordroog te gebruiken, maar ben zo bang dat het met deze temperaturen niet goed gaat..... ik dek het altijd zorgvuldig af met een dekzeil, en als het mooi droog weer is, gooi ik het open, zodat het wat meer kan luchten en opdrogen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:02

Ik heb geen verstand van voordroog goed houden.
Ik heb nu 120 balen liggen, maar het is geen mooi hooi hoor. Ben bang dat ik aardig wat weg kan gaan gooien... Dus houd ze zolang mogelijk op het land. Gelukkig genoeg gras en genoeg land, dus kapotlopen is ook niet heel erg. Desnoods sleep ik hem volgend jaar en zaai ik opnieuw bij.

Ga trouwens ook vlas inslaan, kan er donder op zeggen dat dit nog veel duurder gaat worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:11

JoyCiej007 schreef:
Ik ben gelukkig ook weer voorzien; voor mijn 2 shetten en Welsh A-tje heb ik 5 hele grote balen (1.80m. lang) van rond de 800-1000 kg. voordroog, voor €50,= per baal. Hij kwam het brengen voor €10,= per baal dus dat brengen heeft me nog €50,= gekost.

't is opzich best goed spul wat ik er van heb gezien (heb nog niets opengetrokken, even wachten vanwege 't warme weer) alleen wel net ietsje natter/fijner dan vorig jaar. Ik kón evt. wel wat droger krijgen als ik had gewild, maar hij adviseerde me zelf om dat niet te doen, deze balen zouden beter en langer houdbaar zijn.

Als ik nu lees dat er balen voordroog van 400 kg. voor €65 per stuk worden verkocht, schrik ik daar wel even van, en ben dan blij met mijn voorraad.

Zit alleen nog heel erg te twijfelen; heb nog 1 normaal klein baaltje hooi, die voer ik eerst op. Maar plan was om daarna meteen de voordroog te gebruiken, maar ben zo bang dat het met deze temperaturen niet goed gaat..... ik dek het altijd zorgvuldig af met een dekzeil, en als het mooi droog weer is, gooi ik het open, zodat het wat meer kan luchten en opdrogen.

Voordroog balen van 180 cm wegen ongeveer 500 tot 600 kg.
incl transport heb je ze voor 60 euro stuk.
Houdbaarheid, natter of droger maakt niets uit.
Zolang het plastik niet beschadigd wordt krijg je geen schimmel.
Wel het droge stof, nu heb je 50 procent water gekocht, droge balen bevatten rond de 40 procent water.
Voor paarden kan je beter wat droger hebben, mest blijft dan ook wat droger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:18

Heb hier een lading vierkante balen gehad die echt vrijwel hooi waren. Die bleven ook rustig 4 of 5 weken goed. Nu ronde balen, maar daar zit vochtverschil in (kweekgras?) ellende spul daardoor. Hoop dat nieuwe lading inderdaad weer goed droog de baal in gegaan is. Scheelt mij een hoop werk en frustratie.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:21

Yuri schreef:
Ga trouwens ook vlas inslaan, kan er donder op zeggen dat dit nog veel duurder gaat worden.
Ik zit daar ook over te denken. Wat betalen jullie voor vlas? Hier was het de laatste keer € 6,75 (goede kwaliteit, incl. BTW en bezorgen), maar ik zou nu wel een paar pallets willen hebben. Wat is dan een gangbare prijs?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:24

Ariebren schreef:
JoyCiej007 schreef:

Voordroog balen van 180 cm wegen ongeveer 500 tot 600 kg.
incl transport heb je ze voor 60 euro stuk.
Houdbaarheid, natter of droger maakt niets uit.
Zolang het plastik niet beschadigd wordt krijg je geen schimmel.
Wel het droge stof, nu heb je 50 procent water gekocht, droge balen bevatten rond de 40 procent water.
Voor paarden kan je beter wat droger hebben, mest blijft dan ook wat droger.

Wij hebben vorig jaar dezelfde balen in de vrachtwagen gehad (waar zo'n gewichtmeter op zit) en volgens die gewichtmeter wogen ze ruim 800 tot 1000 kg. per stuk, ding is vrij nauwkeurig. In drogere voordroog zit wat meer lucht, is luchtiger, minder dicht op elkaar geperst dan het nattere en vandaar dat dat dus (als het open ligt) sneller kan gaan broeien, was zijn verhaal. En dat leek mij ook.

Voor mijn shetmerrie is écht droog hooi eigenlijk ook niet ideaal, aangezien zij heel gevoelig is op de luchtwegen en ik droog hooi moet weken (waardoor er weer voedingsstoffen verloren gaan) kan ik beter dit voeren. Al is dit spul nog niet echt nat hoor, beetje vochtig, meer niet. Als het echt te nat is, gaan ze bij mij idd aan de (lichte) diarree.

p.s. hier in de omgeving worden balen van 400 kg. wat niet eens voordroog is, maar een beetje 'gedroogd' gras, verkocht voor €120,= per stuk. Vind de prijs die ik heb betaal daarom wel netjes :j

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:34

Voor vlas vragen wij nu 7,25 per pakje, ben er volledig doorheen maar hoop van de week weer 1 of 2 vrachtwagens binnen te krijgen. Hooi gaat naar tussen de 6 en 6,5 euro per baal hier, eersteklas weidehooi. Stro gaan we vanuit Dld laten komen, zal ook richting 3,5 tot 4 euro per baal gaan.
*zucht*

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:48

Wij hebben gisteren nog hals over kop 50 kleine baaltjes stro gekocht a 3,00 per baal, mooi droog kort stro. Onze vaste leverancier belde ons op dat hij dit jaar geen stro heeft, alles ligt nog op het land, hij kan met de machines het land niet op om het te persen. Hij heeft 3 vrachtwagens uit Duitsland besteld maar nog maar 1 wagen gekregen, baaltjes zijn voor hem al 3,00 inkoop dus hij adviseerde ons toch alvast verder te kijken omdat het nog maar de vraag is of hij die 2 wagens nog krijgt. Hij verkoopt dus niks omdat hij zelf ook stro voor de kalvere

Vlas werk ik niet mee, heb dus ook geen idee van de prijs! ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:31

VLasprijs weet ik nu ook niet, heb vorig jaar voor t laatste gekocht namelijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:41

Vlasprijs hier weet ik ook niet, wel zal ik binnen nu en een week weer wat pakken weidehooi nodig hebben en is er nieuw stro geleverd. Geen mooi stro, wel mooi droog an sich maar er is regen overheen geweest. Ze zijn flink duurder geworden, vorige zending kwam op 57 euro per pak, nu bijna 70 euro.... :oo Weliswaar iets zwaarder, maar er is regen overheen geweest dus wat grijzig maar wel heel erg droog gelukkig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:12

Vlas wordt helemaal een probleem.
Er zijn zat fourage bedrijven die adverteren met vlas voor redelijke prijzen.
Heb op Marktplaats eentje gezien die 5,5 euro rekende per baal.
Alleen die bedrijven kunnen niet leveren omdat er vrijwel geen vlas is.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:20

Mijn staleigenaresse is overgegaan op gehakselt stro. Moet goedkoper zijn dan gewone balen stro, en ben er ook tevreden over. Oogt een beetje als vlas. Balen hooi bij de fourage vind ik vreselijk duur! Moest 1 baaltje hebben aangezien ik een hooinet moest vullen. Kon gelijk €7,70 afrekenen... ;( Gelukkig hebben ze op stal hooi van eigen land (grote ronde balen) waar we de winter wel mee doorkomen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:26

Ik heb een prijsopvraag gedaan en kreeeg te horen dat ze geen nieuwe klanten aannamen ivm schaarste dat zijn toch geen beste berichten...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:29

vlas kost hier (noorden) nu zo'n 7,00 per pak.
Twee jaar terug kocht ik het nog voor 5,75

Ik heb midibalen hooi, maand geleden nog 20,- per stuk, nu kosten ze al 25
Ik heb er 42 dus ik kan met 2 pony's en een paard zeker t/m mei juni voeren.
Maar zoveel als we dit jaar aan hooi uitgegeven hebben is me nog nooit gebeurd :x

stro heb ik van vrienden van ons met een akkerbouw bedrijf 2,25 per baal. Hij heeft ook alles al verkocht, de vraag is enorm

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:15

Hier is ook nog het probleem dat het land al kapot gelopen is.
Normaal pas halverwege of eind oktober.... te nat geweest dus we moeten al eerder hooi voeren dan gebruikelijk

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:30

De vraag in Duitsland is er ook, alleen het aanbod niet.
Ik heb de schuur vol gelukkig. Mijn hooi leverancier voorspeld voor het aankomende voorjaar grote problemen omdat nu alles al is verkocht en er geen voorraad meer is.

Klein baaltje hooi 3,00, stro 1,30 en de vierkante 350 kg balen hooi 75,00 Het is komt wel uit een natuurgebied en is dan ook onbespoten en er is geen (kunst)mest gebruikt