Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 02:37

En dan nog steeds beschermt een cap je niet tegen een ongeluk.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 03:08

Lovely schreef:
En dan nog steeds beschermt een cap je niet tegen een ongeluk.

Inderdaad..
Er kan meer gebeuren dan alleen hersenletsel.
Met een gebroken rug of nek lig je ook niet lekker, lijkt mij.

Ik vind het goed dat er een keus is, dat mensen die liever met cap rijden daar ook mee mogen rijden. Een keus hebben is altijd goed, daar hebben we recht op, lijkt mij.
Maar eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk onwijs irritant dat mensen die een ervaring hebben daar ook meteen mee gaan pleiten dat het algemeen verboden moet gaan worden. Is een beetje zoals mensen die stoppen met roken. Prima dat je zo zuinig met jezelf omgaat, maar een ongelukje zit ook om de hoek van je huis.

Toen er laatst dat ongeluk gebeurde heb ik mijn ouders laten beloven dat als zoiets ooit met mij zou gebeuren dat de wedstrijd gewoon door zou gaan en dat de hoedjesdiscussie tegengehouden zou worden. Dat wilde ik gewoon even vastleggen als het ware.

We hebben het over paardensport, er kan van alles gebeuren. Of je nou een cap draagt of niet. We dragen hier ook geen helm bij het fietsen, waar je ook flink een klap kan maken. Ook niet in de auto, waar een gordel ook niet altijd het antwoord is.
Iemand noemde hier het wielrennen. Maar dan heb je het over een fietssport wat bijna gelijk staat aan rallysport, waar ze zulke onmogelijk bochten soms moeten maken met enorme snelheden tussen rotsen waar je U tegen zegt. En dan nóg zijn er doden gevallen mét een helm op...
Wij rijden op een weiland wat in de meeste gevallen nauwelijks meer gevaar is dan in de veiligheid dan de eigen bak.

Ja, ik vind het mooi om iemand te zien rijden met een hoedje op. Zelf zou ik dat ook heel graag doen als ik ooit in het Z beland. Of ik het zou doen is een tweede vraag, omdat ik mijn paard op het moment niet goed genoeg ken om dat "risico" te nemen, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Dus ja, ik vind het ook een goed idee om de keuze te geven.
Ik had gehoopt dat mensen zouden zeggen van: "Goh, fijn, dan voel IK me wat veiliger". Maar om de keuze te willen maken voor anderen, dat vind ik zó jammer....

Het hoedje zie ik natuurlijk ook wel een beetje als statussymbool, maar eigenlijk meer als een teken van "Ik heb met mijn paard bereikt dat we rijden onder 1 hoedje en we het wederzijdse vertrouwen en kennis bereikt is tot het uiterste." Om het even simpel te zeggen.

Dus ik ben blij dat de keuze is gegeven en dat er geen verbod is opgelegd. Persoonlijk vind ik dat de beste reactie van het KNHS.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 05:07

horseyfries schreef:
Wederom zie ik hier iemand zeggen dat je potentiële risico's kan vermijden door een cap op te zetten. Dit is jezelf voor de gek houden. Er is maar één manier waarop je potentiële risico's door paardrijden kan vermijden en dat is niet op een paard gaan zitten.
Jullie zijn op zoek naar een soort schijnveiligheidsgevoel die de cap je geeft. Prima hoor, maar verplicht mij niet om mee te doen met zo'n schijnvertoning!

Waarom vind je het dan tot het M2 geen probleem om mee te werken aan deze schijnvertoning en wie verplicht jou om wedstrijden te rijden??? Ik vind dat sommige mensen het wel erg overdrijven, als je wedstrijden wilt rijden kan het zo zijn dat er ooit word bedacht dat je voor die wedstrijd een helm op moet, in het ergste geval gaat je haar er raar van zitten en zo'n helm kost een paar tientjes. Wat is nu het grote probleem?? In eerdere klasse klaagt niemand erover en op veel indoorwedstrijden moet het ook al, blijven daar dan ook massaal ruiters weg?

Overgens vind ik het een beetje een vreemde opmerking dat je het risico niet kan beperken. Ik beperk mijn risico ook door niet op onbetrouwbare paarden te gaan zitten, veilig schoeisel aan te trekken, een passende optoming te gebruiken en in een veilige omgeving te rijden. Dat zijn allemaal kleine dingen die op zichzelf misschien geen ongeluk voorkomen maar de ernst van het ongeluk wel beperken net als een cap eventueel kan doen. Je kan ook zeggen dat we allemaal maar op wannabee rodeopaarden, zonder zadel met nekrope op een ijsbaan moeten gaan rijden omdat het toch nooit veilig is maar ik zie toch wel een verschil in risico.

Overgens is de algehele focus op de cap soms wel erg groot. Er zijn inderdaad nog duizend dingen die beter kunnen, maar dat is geen reden om de veiligheids verbetering van een cap zomaar weg te schuiven. Als we er nu een niet zo op bleven hangen konden we eens naar de rest kijken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:03

Ik pleit niet tegen het hoedje Fitzroy, maar ik rijd er tegenwoordig niet meer mee. Het lijkt me dat ik daar vrij in ben. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:05

@ Liedje89: Waar staat dat ik het tot de M2 geen probleem vind?? Dat weet jij toch helemaal niet? Ik reed indertijd al rustig met een hoedje in de L rond, tot dat al niet meer mocht. En nu zou ik het in de Z of de Grand Prix straks ook niet meer mogen? Omdat het een héél klein beetje risico wegneemt? Dat doet een bodyprotector ook, dus jij bent dan waarschijnlijk ook voor allemaal met bodyprotector rondrijden? En wat gaan we dan weer uitvinden omdat er nog steeds ongelukken zullen gebeuren waar mensen bij doodgaan?

Ik ben het helemaal eens met de post van Niobe. Ben ook zelfs behoorlijk cynisch over dit hele onderwerp nadat ik mijn moeder verloren heb in een auto-ongeluk, iemand die nooit te hard reed, altijd haar gordel omhad en de airbag kon het ook al niet voorkomen. Zoals ik al zei: shit happens! Maak jezelf dus niets wijs dat je met cap op zoveel veiliger bent, want dat is niet zo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:08

Ayasha schreef:
horseyfries schreef:
Wederom zie ik hier iemand zeggen dat je potentiële risico's kan vermijden door een cap op te zetten. Dit is jezelf voor de gek houden. Er is maar één manier waarop je potentiële risico's door paardrijden kan vermijden en dat is niet op een paard gaan zitten.
Jullie zijn op zoek naar een soort schijnveiligheidsgevoel die de cap je geeft. Prima hoor, maar verplicht mij niet om mee te doen met zo'n schijnvertoning!

Is zonder cap rijden veiliger dan met? :)

Nee, net zo onveilig want paardrijden is een onveilige sport. En wie dat niet beseft en denkt dat een cap hen kan beschermen, die is pas écht gevaarlijk bezig!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:10

Hoe dat zo???

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:16

Simpel, ik kom het nu al regelmatig tegen: mensen die onverantwoorde risico's nemen maar dat durven omdat ze een cap op hun hoofd hebben, het lijkt een beetje hun zintuig voor gevaar wegnemen waardoor ze dingen doen die ze anders niet zouden doen/durven.

Zo is er ook een onderzoek onder fietsers geweest waaruit bleek dat die met helm meer ongelukken meemaakten dan zonder en de conclusie daarvan was ook dat die fietsers die een helm opzetten, vervolgens veel grotere risico's namen "omdat ze toch een helm ophadden die hen beschermde". En toen ging het mis.....

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:31

kijkend naar de profielen, denk ik dat er heel weinig mensen hier sowieso een keuze mogen maken om met een hoed of cap te rijden. waar hebben we het dan eigenlijk over...

Ik ken echt niemand die Z of hoger rijdt en die erop geilt om een hoedje te dragen. Misschien is het net als toen ik voor het eerst in pak naar het werk moest, de eerste dag voel je je fijn en speciaal en de de tweede dag weet je niet anders.

Laat iedereen nogmaals zelf kiezen en dwing je mening niet zo op allemaal,

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:32

Haha gelukkig moet ik die keuze wel maken, dus mag ik nu voor mezelf dus bepalen dat ik dat dan wel gewoon doe?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:38

Toevallig heeft een cap mij wel beschermt tegen de dood of dat ik voor altijd een plantenkastje ben, nu heb ik alleen een hersenletsel, zonder een cap of met een hoedje dan had ik nu niet mee kunnen discussieren.
Dus een cap kan een letsel zeker wel beperken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:54

Dat jij ervoor kiest om een cap op te zetten, vind ik ook geen enkel probleem. Ik wil alleen niet door mensen als jij verplicht worden het ook te doen ;)

Zo heb je ook bergbeklimmers die gezekerd klimmen en mensen die ongezekerd klimmen. Het één is ook meer risico dan het ander. Maar ik zie de gezekerde beklimmers ook geen actie voeren dat de ongezekerde klimmers zichzelf ook moeten zekeren. Respect voor andermans keuze heet zoiets. En dat mis ik hier nogal met opmerkingen over hersenloze mensen en mensen die hun haar zo belangrijk vinden.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:04

waarbij ik wel vind dat er verschil is tussen rijden thuis, met een buitenrit, op een manege of op concours.

Ik denk dat alle ´ongelukken´ op subtop wedstrijden van de afgelopen jaren op 1 hand te tellen zijn.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:18

Hoe bedoel je mensen zoals jij? Ik verbied ook niemand een hoedje te dragen, probeer alleen duidelijk te maken dat daar risico's bijkomen en dat als de KNHS toch een regel invoert over 't beperken van hoedjes dat ik daar achter zou staan, puur omdat ik weet hoe 't is om voor 't leven getekend te zijn.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:41

Zo'n dressuur hoedje met zo'n banje bij je kin.. dat kan toch echt een groot verschil zijn..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:10

ik snap de redenatie van horsey-fries absoluut! ik zie geregeld mensen bezig dat ik denk ; doe je voorzichtig? en dan zeggen ze ja hoor ik ben niet bang! ...nee dat bedoel ik niet ,ik bedoel doe je voorzichtig? dat is nl iets anders dan bang zijn... op het moment dat de angst weg is doen sommige mensen niet meer voorzichtig,ze wanen zich veilig...en dan krijg je ongelukken..schijnveiligheid...
dat zou je in mijn ogen met cap gebruik ook kunnen krijgen, de redenatie "ik heb een cap op , ik ben veilig idee"

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:39

Ik heb dat idee niet, maar weet wel dat als ik een klapper maak dat ik meer bescherming heb dan zonder cap.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:15

Heeft iemand een idee wat de verzekering hiervan vind....is het niet zo dat je verplicht bent met cap te rijden? Natuurlijk blijft paardrijden een risico sport maar ik denk dat je de risico's wel zo klein mogelijk moet maken en dat uit zich niet alleen in het dragen van een cap, maar in een hele hoop kleine dingen. Maar bij ons op de manege is een cap verplicht....veilig idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:26

Vegass, dat kun je opzoeken in je voorwaarden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:33

horseyfries schreef:
@ Liedje89: Waar staat dat ik het tot de M2 geen probleem vind?? Dat weet jij toch helemaal niet? Ik reed indertijd al rustig met een hoedje in de L rond, tot dat al niet meer mocht. En nu zou ik het in de Z of de Grand Prix straks ook niet meer mogen? Omdat het een héél klein beetje risico wegneemt? Dat doet een bodyprotector ook, dus jij bent dan waarschijnlijk ook voor allemaal met bodyprotector rondrijden? En wat gaan we dan weer uitvinden omdat er nog steeds ongelukken zullen gebeuren waar mensen bij doodgaan?

Ik ben het helemaal eens met de post van Niobe. Ben ook zelfs behoorlijk cynisch over dit hele onderwerp nadat ik mijn moeder verloren heb in een auto-ongeluk, iemand die nooit te hard reed, altijd haar gordel omhad en de airbag kon het ook al niet voorkomen. Zoals ik al zei: oliebol happens! Maak jezelf dus niets wijs dat je met cap op zoveel veiliger bent, want dat is niet zo.

IK ben niet perce voor het verplichten van een cap ik snap alleen al die ophef niet?? Het is toch juist mooi dat er dingen zijn als veiligheidshelmen, BP's, veiligheidsbeugels, veilgheidsslutingen etc. En dat ie in sommige situties de veiligheid van paard en ruiter kunnen verbeteren. Ik kies er prive misschien ook niet altijd voor om dat te gebruiken (ik heb geen BP bijv en vind dat ook niet nodig omdat ik zelf niet spring, cross en meestal brave paarden rij in een bak) en die keus wil ik ook zelf houden. Maar als ik een keer deel wil nemen aan een evenement en het is verplicht dan kan ik me daar niet zo druk om maken eigenlijk. Er zijn binnen de wedstrijden zoveel regels die gemaakt zijn om de veiligheid van deelnemers te verbeteren (Betutteld dus volgens vele), ik snap niet waarom de cap zo'n groot zeer punt is.

Ik vind dat onderzoek van die fietsers ook een gevalletje oorzaak of gevolg, gingen die mensen na dat ze een helm ophadden echt onveiliger rijden of reden die mensen met helm al onveilig en hebben ze daarom een helm op. Ik snap het idee we dat je een schijnveiligheid creeërd maar denk niet dat daar nu echt onveiliger van word. Tuurlijk nemen mensen meer risico als zij zich veilig voelen maar bij de meeste ruiters die ik ken stamt het gevoel van veiligheid/onveiligheid meer in het vertrouwen in je eigen kunnen en het vertrouwen in je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:05

horseyfries schreef:
Nee, net zo onveilig want paardrijden is een onveilige sport. En wie dat niet beseft en denkt dat een cap hen kan beschermen, die is pas écht gevaarlijk bezig!

Waarom net zo onveilig? :-)
Je uitleg is nl nogal overtrokken, ik neem niet meer rsico's met cap -en ja, ik heb in mijn jonge onverantwoorde jaren ook zonder cap gereden, gelukkig nooit wat gebeurt-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:39

knollentuin schreef:
ik snap de redenatie van horsey-fries absoluut! ik zie geregeld mensen bezig dat ik denk ; doe je voorzichtig? en dan zeggen ze ja hoor ik ben niet bang! ...nee dat bedoel ik niet ,ik bedoel doe je voorzichtig? dat is nl iets anders dan bang zijn... op het moment dat de angst weg is doen sommige mensen niet meer voorzichtig,ze wanen zich veilig...en dan krijg je ongelukken..schijnveiligheid...
dat zou je in mijn ogen met cap gebruik ook kunnen krijgen, de redenatie "ik heb een cap op , ik ben veilig idee"

Inderdaad! En ben maar een beetje bang, dat is namelijk je beste bescherming, dan blijf je nadenken!

Aieshje, het leek me wel duidelijk, mensen zoals ik zijn mensen die Z en hoger rijden en toch graag zélf willen kiezen of ze dat met hoedje of met cap doen naar gelang het paard dat ze rijden, de ondergrond, de omstandigheden, enz.enz.
Kortom, een beetje respect voor ons gezond verstand en dat we zelf wel oud en wijs genoeg zijn om te weten wanneer we wel en wanneer we niet met hoedje kunnen rijden.
Vind het ook wel apart dat je dan zelf wel vind dat je de keuze moet hebben om wel of geen bodyprotector te dragen, maar dat je aan de andere kant erachter zou staan als de KNHS die keuze ontneemt aan mensen voor wat betreft de cap of het hoedje.
Al die mensen die vinden dat je niet langer met hoedje zou mogen rijden omdat het de kleine kans op hoofdletsel iets zou inperken, die zouden toch net zo goed dan voor een bodyprotector moeten zijn én er zelf één dragen, omdat die de kleine kans op inwendig letsel ook verkleint?
Die redenering begrijp ik al helemaal niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:42

horseyfries schreef:
Simpel, ik kom het nu al regelmatig tegen: mensen die onverantwoorde risico's nemen maar dat durven omdat ze een cap op hun hoofd hebben, het lijkt een beetje hun zintuig voor gevaar wegnemen waardoor ze dingen doen die ze anders niet zouden doen/durven.

Ik ben echt niet anders gaan rijden of meer risico's gaan nemen sinds ik met een helm rijd.

Dat een helm een schijnveiligheid wordt genoemd, daar kan ik het niet mee eens zijn.
Natuurlijk kan je met een helm nog steeds letsel oplopen, er is ook niemand die zegt dat dat niet zo is. Maar als ik na een val een paar dagen met hoofdpijn loop, dan ben ik blij dat ik de helm op had, want als ik hem niet had gedragen was het vast een stuk erger geweest.
Maar ik verplicht niemand om een helm op te zetten van mij mag iedereen dat zelf weten. :)

Dus nee Fitzroy, ik ga niet van de hoedjesbrigade over lopen baar de helmenbrigade. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:30

Kijk Karin, zo kan het dus ook. Toppertje +:)+

En dat is dus wat de mensen die wel een hoedje willen en mogen dragen bedoelen. Prima als je zelf met helm/cap rijdt maar bepaal niet voor anderen wat zij moeten doen maar geef ze de keuze. Op Vegass na weet iedereen heel goed waar men mee bezig is en wanneer wel of geen hoedje te dragen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:38

Waarom op Vegass na??