Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:21

Ik heb de plek en ik zoek eigenlijk een hele lieve (oudere) merrie om bij mijn merrie te zetten. Die kan nl. niet zo goed met de ruin omgaan waarmee ze nu staat.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:15

Dan moet je contact opnemen met de eigenaar. Die moet ze voor woensdag verkocht hebben. Misschien heb je mazzel en wil hij een merrie aan je verkopen.... Hou wel in de gaten dat de AID je stal zal komen inspecteren en dit met tussenpozen een jaar lang.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:03

EricPrast schreef:
mysa schreef:
Dus zo'n waarschuwing mag ook niet? Dat is toch geen advertentie?

Nee, in principe niet. Marktplaats= marktplaats -> mag niet. Ik heb alleen wel de indruk dat er de ene keer meer haast gemaakt wordt met een dergelijk topic naar de mesthoop verplaatsen dan de andere keer. Naar de oorzaak van dat verschil kunnen we slechts gissen.
Maar als je geinteresseerd bent in wat er in die advertentie stond, moet je vooral even op de bovenste link in mijn onderschrift klikken.

Dat die waarschuwing niet bij de advertenties hoort kan ik wel begrijpen, de waarschuwing zou op de voorpagina van Bokt moeten staan zodat iedereen het leest of anders heel duidelijk in dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:48

Citaat:
Geachte paardenliefhebbers.

In het Friese dorp De Valom is een grootschalige verwaarlozingszaak van een dertigtal pony's aan het licht gekomen. De VWA is hier druk mee bezig om deze wanpraktijken voor eens en altijd te stoppen.
De eigenaar probeert nu via slinkse wegen om aan ontruiming te voorkomen, door mensen over te halen tijdelijk paarden op naam te zetten.
Verder wordt er driftig gezocht naar mensen die ze tijdelijk zouden kunnen herbergen.
Dit is allemaal tegen de regels in.
De eigenaar is al meerdere keren over de schreef gegaan wegens verwaarlozing van zijn dieren, en er mag alleen worden verkocht aan bonafide kopers die de paardjes niet in de handel stoppen en ze ook niet na verloop van tijd terug gaan geven aan de huidige eigenaar.
Mocht u via welke weg dan ook, een IJslander op verdachte manier aangeboden krijgen, meldt dit dan meteen bij de VWA of de AID.

Voor meer informatie en foto's kunt u een kijkje nemen op paardenfora poetsplaats.nu en ijslanderforum.nl

Informatie vanaf tolt.nl

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:06

Wauw dat heb ik dus wel even gemist, dit zou zeker op de voorpagina horen!!
Moet kunnen volgens mij met bronvermelding erbij.
Ik ga het gelijk vragen aan Boktbeheer!!! Want dit is wel heel erg.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:34

hulde aan tolt....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:26

nog maar een dag...dan kan de vlag uit..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:59

Ik denk dat het niet de bedoeling is elke keer een nieuw topic hierover te openen. Nieuwe meldingen maken in een bestaand topic is, neem ik aan, voldoende.
Al bereik/waarschuw je natuurlijk meer mensen met een nieuw topic waar iedereen het 1e bericht leest; niet iedereen neemt zich de moeite een topic van 14 pagina's helemaal door te nemen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:07

Isabonny schreef:
Ik denk dat het niet de bedoeling is elke keer een nieuw topic hierover te openen. Nieuwe meldingen maken in een bestaand topic is, neem ik aan, voldoende.
Al bereik/waarschuw je natuurlijk meer mensen met een nieuw topic waar iedereen het 1e bericht leest; niet iedereen neemt zich de moeite een topic van 14 pagina's helemaal door te nemen.

Dit topic was bedoelt als waarschuwing en heeft dus als zodanig niets met dit topic te maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:19

Wat een heel groot probleem is dat als er paarden nu ineens verdwijnen de AID zijn werk niet goed kan doen. Verkopen mag, die adressen worden ook gecontroleerd door de AID. Maar het mag niet de bedoeling zijn dat ze ineens zomaar even verdwijnen en dan volgend jaar weer zo erbarmelijk staan omdat ze even verdwenen zijn en uit zicht en weer terug zijn in de zelfde omstandigheden, daar gaat de waarschuwing om.
Eigenlijk dus wel hoofdpagina nieuws om hiervoor te waarschuwen.
Ik persoonlijk vind dit veel belangrijker als gestolen zadels die wel hoofdpagina nieuws zijn. Niet leuk als een zadel wordt gejat, maar nog minder leuk is als paarden 'verdwijnen' waarvan er veel ook niet zijn geregistreerd dus helemaal niet bestaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:48

Moderatoropmerking:
Ik heb in overleg met de Nieuwredactie het topic, en ook dit bericht, verwijderd. Het nieuwsteam is hiermee bezig en hoopt morgen meer info te hebben. Voor nu vraag ik jullie daarom om het even te laten rusten en niet te speculeren. Bedankt hiervoor :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:36

Mocht u, via welke weg dan ook, in de loop van de komende dagen op een verdachte manier een IJslander aangeboden krijgen, meldt dit dan alstublieft direct bij de AID/VWA.

Dit moet toch in koeieletters op de voorpagina????

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:36

Moderatoropmerking:
Zojuist weer een aantal off topic berichten verwijderd. Nogmaals het verzoek om het tweede bericht in dit topic goed door te lezen en on topic te blijven. Discussies over moderatoropmerkingen en/of wel of niet plaatsen van berichten zijn niet on topic en worden dus verwijderd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:59

Anne_GTI schreef:
Mocht u, via welke weg dan ook, in de loop van de komende dagen op een verdachte manier een IJslander aangeboden krijgen, meldt dit dan alstublieft direct bij de AID/VWA.

Dit moet toch in koeieletters op de voorpagina????

En behalve IJslanders (jonge dieren zonder papier dus als IJslander heb je er niet zo veel aan) zijn er ook (haflinger)kruisingen die mogelijk aangeboden zouden kunnen worden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 02:21

hestejente schreef:
En behalve IJslanders (jonge dieren zonder papier dus als IJslander heb je er niet zo veel aan) zijn er ook (haflinger)kruisingen die mogelijk aangeboden zouden kunnen worden.
De haakjes zijn terecht HJ, want het zijn niet alleen haflingerkruisingen maar ook New Forester kruisingen. In het verleden zijn er daarvan al te koop aangeborden via Bokt, oa. een Askur frá Gerðum X Morgan (NF-merrie) en een Þorgeir frá Heida-Faxi X diezelfde Morgan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:22

Nog maar 1 nachtje slapen en dan worden deze dieren, ondanks tegenwerking van 'entiteiten' waar je het echt niet van verwacht, in beslag genomen en dan is over met het leed...

Nog 1 nachtje...

Groetjes, [***]

doedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:25

triest dit ;(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:36

ik ben benieuwd wat we vandaag voor nieuws krijgen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:45

Ikk ben benieuwd of hij uberhaupt 1 paard heeft kunnen verkopen afgelopen week (aan een betrouwbaar persoon dan).

Hoeveel paarden had hij eigenlijk?
Gaan ze die allemaal op 1 adres opvangen?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit nu in zijn werk gaat.
Wat er met de dieren gaat gebeuren.
Of ze uit elkaar worden gehaald (ja hengsten en merries zowieso, maar de rest?)
Wat dat voor adressen zijn waar ze komen te staan. Zijn dat vrijwilligers of paardenklinieken/pensions of waar dan ook. Heeft een AID/VWA zelf ruimte of moeten ze echt ergens ruimte huren of zijn ze afhankelijk van vrijwillige adressen die zich aanbieden.
Ik bedoel, in geval van enkele paarden zal het plaatsen niet zo'n probleem zijn, maar kom eens met zo'n hele kudde aan.....waar kom je die kwijt?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:03

ja dat vroeg ik me ook al af eigenlijk, en wat gebeurt er dan met de paarden, worden ze weer "opgelapt"en dan verkocht aan betrouwbare mensen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:20

De AID maakt gebruik van vaste opvangadressen/ opvangplekken... mensen waar ze dus vaker mee werken.

Particulieren komen pas weer in zicht wanneer de paarden voldoende opgelapt zijn. Hopelijk in samenwerking met het NSIJP (stamboek IJslandse paarden), zodat ze bij ervaren IJslander-eigenaren terecht komen en niet bij goedwillende particulieren die geen ervaring hebben met dit ras.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:29

dat klinkt goed, ik ben zelf niet zo op de hoogte van ijslanders, vind ze wel mooi, maar ik heb zelf nmprs/amha ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:36

Ninx schreef:
De AID maakt gebruik van vaste opvangadressen/ opvangplekken... mensen waar ze dus vaker mee werken.

Particulieren komen pas weer in zicht wanneer de paarden voldoende opgelapt zijn. Hopelijk in samenwerking met het NSIJP (stamboek IJslandse paarden), zodat ze bij ervaren IJslander-eigenaren terecht komen en niet bij goedwillende particulieren die geen ervaring hebben met dit ras.

Dan moeten ze toch flink wat opvangplekken hebben lijkt me. Ik begreep dat het een stuk of 40 paarden zijn die moeten worden opgevangen? Lijkt me niet zo fijn voor drachtige merries als die in hun verwaarloosde toestand een reis door half NL moeten maken op weg naar een opvangadres.....maar ja, alles natuurlijk beter als daar blijven staan.

Waarom zou iemand die geen ervaring heeft met dit ras niet in aanmerking mogen komen?
Zo moeilijk zijn Ijslanders niet in onderhoud, verzorging en omgang!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:52

De paardjes komen op verzamelstallen van bij de nVWA bekende adressen te staan waar ze door prof`s worden opgeknapt
En geloof me dat valt voor de gemiddelde hobbyist niet mee...een wormen kuur overleven ze al niet ...hier moet je echt ervaring mee hebben,en dat heeft niets met het ijslandse ras temaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:59

jolandje schreef:
ja dat vroeg ik me ook al af eigenlijk, en wat gebeurt er dan met de paarden, worden ze weer "opgelapt"en dan verkocht aan betrouwbare mensen?

bestaan er betrouwbare mensen?Ik ben er in mijn leven nog niet zo heel veel tegen gekomen namelijk.
Waar gaat de LID de inbeslag genomen dieren plaatsen?Bij vrijwilligers?
In amerika is dat mooi geregeld....daar hebben ze speciale plaatsen om de dieren op te vangen.
Ik denk dat dat ook een van de voornaamste redenen is dat ze in Nederland het veel te lang aankijken...ze zijn er vaak niet op ingesteld om paarden op te vangen.Hier in Frankrijk is het niet veel beter. :(

Bij het ontwormen van deze paarden is het belangrijk om een halve dosering te geven en geen hele....dan hebben ze iets meer kans om het er levend van af te brengen.Maar ik neem aan dat dierenartsen dat toch ook weten?