Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fleurtje100 schreef:Zijn genoeg mensen die professioneel met de paardensport bezig zijn en het dan imo niet zo goed weten. Toen ik Orun cursus deed stond in het theorieboek best veel informatie over paardenwelzijn en natuurlijk gedrag. Mijn instructeur kwam meteen met allerlei bezwaren waarom die adviezen in de map praktisch niet uitvoerbaar waren en kom wel flink wat toevoegen op het onderdeel stalondeugden, inclusief hoe er mee om te gaan (stroom op de box etc.) daar had hij duidelijk veel ervaring mee
9166schier schreef:Siesz52,
Nou het uitscheren van oren zou ik persoonlijk ook nooit doen!
Maar ik knijp wel de oren dicht en scheer de uitstekende haren weg.
Ik zou niet weten wat ik hier nou erg aan is.
Mijn KWPN-er heeft echt lange oorharen en steken zeker 4 cm uit, oke het is natuurlijk voor mijn eigen plezier! Maar zie hier geen mishandeling in!
Tastharen knip ik ook zeker niet af!
Laten ze de echte dierenmishandelaars 1st maar eens aanpakken!
Siesz52 schreef:Het enige wat ik echt goed vind aan het nieuwe Paardenbesluit van de Dierenbescherming - en iets wat ook realistisch is, en makkelijk gecontroleerd kan worden - is het voorlaatste artikel:
10.2: Het is verboden met een paard deel te nemen aan keuringen, wedstrijden, tentoonstellingen en vergelijkbare evenementen indien de haren zijn verwijderd of ingekort zoals aangegeven in art 4.7 en 4.8 van dit besluit.
Het wordt inderdaad hoog tijd dat met die onzinnige en zeer dieronvriendelijke (dressuur?)praktijk wordt opgehouden: het afscheren van de tast- en oorharen.
laetitia schreef:Bokkers, waarom slaan wij de handen niet inéén?
Op alle plannen en ideeën die instanties als de DB, de overheid, de Sectorraad tot nu toe gepresenteerd hebben is het over het algemeen hetzelfde commentaar:
- niet haalbaar
- belachelijk
- hoe willen ze dit dan controleren
- laten ze eerst de echte mishandelaars aanpakken
- in de Randstad is dit niet mogelijk
- waar bemoeien ze zich mee
- de DB heeft geen kennis van zaken
- de minister heeft geen kennis van zaken
Ik word hier echt gefrustreerd van. Hoeveel van dit soort nutteloze discussies en kritieken moeten er nog op Bokt gevoerd worden ten aanzien van alle initiatieven die de overheid en instanties nemen om het welzijn van onze geliefde paarden te verbeteren?
Zijn we niet allemaal dierenliefhebbers? Willen we niet allemaal dat er een einde komt aan paarden die het daglicht amper zien (staan in luxe stallen met overdekte bak en overdekte stapmolen, geen weidegang. Kijk maar naar Club Cercle Hipique in Nederhorst den Berg)?
Als wij het allemaal zoveel beter weten, als wij als paardeneigenaren en paardenliefhebbers de plannen om te lachen vinden, waarom werken wij dan niet ZELF aan een beleidsplan, richtlijnen en regels?
Iedereen hier heeft zo'n enorm grote bek, maar zelf iets ondernemen, zelf iets bedenken??
Wat de DB kan, dat kunnen wij toch ook? Maar dan beter en realistischer?
We kunnen toch een commissie samenstellen met een gemengde en representatieve samenstelling om onze goede wil te tonen en naar aanleiding van het beleidsplan van de Sectorraad en die van de DB een meer werkbaar beleidsplan op te stellen en die uiteindelijk aan de minister te overhandigen?
laetitia schreef:Bokkers, waarom slaan wij de handen niet inéén?
Iedereen hier heeft zo'n enorm grote bek, maar zelf iets ondernemen, zelf iets bedenken??
Wat de DB kan, dat kunnen wij toch ook? Maar dan beter en realistischer?
We kunnen toch een commissie samenstellen met een gemengde en representatieve samenstelling om onze goede wil te tonen en naar aanleiding van het beleidsplan van de Sectorraad en die van de DB een meer werkbaar beleidsplan op te stellen en die uiteindelijk aan de minister te overhandigen?
Siesz52 schreef:Het zou al een grote sprong voorwaarts zijn als de Sectorraad Paarden af en toe eens een idee hier op Bokt lanceert. Op heel veel gebieden is internet niet meer weg te denken van de besluitvorming (denk aan WikiLeaks), laat de Sectorraad ook eens modern worden. Wat ze nu doen - die indruk heb ik althans - is alleen maar vergaderen met bobo's. Terwijl toch duidelijk op hun website (http://www.sectorraadpaarden.nl/) valt te lezen:
- De Sectorraad Paarden is hét aanspreekpunt voor de paardensector richting overheid
- De Sectorraad Paarden is dé spreekbuis van de paardensector richting overheid
Hoezo hét aanspreekpunt en dé spreekbuis? Tot voor kort had ik niet eens ooit gehoord van de Sectorraad.
Veulen84 schreef:Waarom hebben ze het wel over het aantal lux (licht) dat in een stal moet gelden. Maar niet over de ventilatie. Erger dan een donkere stal vind ik een stal die geen ventilatie heeft. En ik ken er een heleboel van.