Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:13

Eeeeeeuh... ik vind het nu najaar, dus dan denk ik dat het geen winterversie van de bloedwormen is... dus... dan...
*kraak kraak*

Wormen wel al? Maar misschien ook wel eitjes...
Ik weet het eigenlijk niet zeker. :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:16

Maar die eitjes kan ik niet zien.
Zie mezelf al met een zak mest op m'n aanrecht en een vergrootglas :D!
en dan krijg je spontaan visite..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:18

IMJ schreef:
Ik doe het niet nu, paard is niet helemaal oké maar als ie weer goed is, gaat ie er in..
Eigenlijk wel interessant om dan de mest is te bekijken hè? Of zouden er alleen maar eitjes uitkomen en geen wormen na de Pramox mocht er een besmetting zijn?

je moet eigelijk altijd in de mest roeren na een wormkuur :D ...eitjes zie je niet.
Als je niets ziet na de ontworming zaten er geen wormen.
Inderdaad even wachten tot hij weer o.k is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:20

geerke schreef:
IMJ schreef:
Ik doe het niet nu, paard is niet helemaal oké maar als ie weer goed is, gaat ie er in..
Eigenlijk wel interessant om dan de mest is te bekijken hè? Of zouden er alleen maar eitjes uitkomen en geen wormen na de Pramox mocht er een besmetting zijn?

je moet eigelijk altijd in de mest roeren na een wormkuur :D ...eitjes zie je niet.
Als je niets ziet na de ontworming zaten er geen wormen.
Inderdaad even wachten tot hij weer o.k is.

Neemt dus gewoon de strontemmer mee naar huis!
Dat is dan weer 1 voordeel van alleen wonen!
Kan ik het op m'n gemakje bekijken onder goed licht.
Vind het ook wel interessant trouwens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:22

eitjes kun je wel zien onder een microscoop en na een procedure van zoutoplossingen,centrifugeren enzo...
moet je ook net weten..

:D mijn vriend is ook altijd erg blij als ik weer met een beetje oorsmeer binnen kom van een hond ,of met wat paardendrollen of wat korstjes...en vervolgens gezellig mijn microscoop pak :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:26

Tja, maar heb geen microscoop! Vandaar vergrootglas _O- maar dat gaat niet werken natuurlijk!

En maar enthousiast tegen je vriend zeggen als je iets ziet krioelen: "Kijk dan wat ik gevonden heb"!
Zal ie blij mee zijn!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:41

Hi geerke, ik heb inderdaad compleet "opgegeten" paarden gezien vol met wormen. Helaas wel...
Van die gevallen waar je arm vol met wormen zit als je rectaal voelt...
Maar we hebben het indd nu over twee verschillende dingen. Bij de cyathostominae kan je wel de volle spuit geven. Jij had het blijkbaar over de S Vulgaris. Dan kan het wel kloppen wat je zegt. Ik heb echter in NL nog niet een (zware) besmetting met S Vulgaris gezien, omdat deze vrij zeldzaam is geworden in NL. (krijgen wij dan te horen he)
Ik zal het eens nazoeken, hoe ernstig die besmettingen nog zijn in NL. Zo zie je maar dat je elkaar lekker scherp kunt houden..

Ik zal het ook eens navragen in Utrecht.. Halve dosering is nooit optimaal, maar bij zulke randgevallen waar je echt met je rug tegen de muur staat, tsja..Dat je dat 30 jaar geleden hebt gehad kan prima, want in die tijd schijnt die worm nogal een "hot issue" geweest te zijn! Toen is iedereen ook heel actief gaan ontwormen met ivermectine..

Haha, verder wel herkenbare verhalen Geerke. Je moest eens weten wat ik allemaal thuis heb gehad (en zelfs in mijn vriezen :o )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:46

klopt de strongylus vulgaris komt niet meer veel voor in nederand...hier in frankrijk vermoed ik wel.
Het verschil tussen de grote en kleine strongylus eitjes is trouwens bijna niet te zien.
Ik denk ook zeker dat er in nederland serieuzer ontwormd wordt dan hier in frankrijk.
Hier komt resistentie niet voor bij wormen tegen ontwormmiddelen...het paard is voor die tijd al bezweken. :(

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:53

Oei, dat is minder. Wel een geluk dat jullie dan indd wat massaler kunnen ontwormen en wat minder bang voor resistentie hoeven te zijn.
Dan zullen ze ook wel geen mestonderzoek of iets dergelijks doen?? Is daar geen handel voor jou te beginnen? ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:59

mestonderzoek doen ze sporadisch,meestal als er een paard bezweken is halen ze er nog wat mest uit om te kijken.
Ik heb al moeite genoeg de mensen hier wijs te maken dat 1x per jaar ontwormen en op en vies weiland laten staan niet voldoende is.
Ze luisteren niet..

Zelfs mijn hoefsmid..zijn hengst heeft nu 2x op de kliniek gestaan vanwege koliek...die ontwormd 1x per jaar.
Nou dan begrijp ik de koliek wel hoor!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:00

Oh jij zit in Frankrijk! Ik begin er al meer van te snappen. :=
En nja S Vulgaris en cyathostominae inderdaad twee verschillende dingen.

Zo zie je maar weer... :=