Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:19

gr_roos schreef:
Wat nu als je een stb merrie hebt en je prioriteiten ergens anders liggen. Ik kocht een merrie, bleek een heel fijn paard, wilde daar ooit nog eens een veulen uit, maar had de prioriteiten bij de sport liggen. Merrie had 69 pt op exterieur, dus destijds geen ster. Nu kreeg ze een langdurige blessure aan der peesaanhechting en heb ik haar laten dekken.
Door de blessure mag ze niet vrijspringen, wat betekent dat ik der niet aan kon bieden voor een herbeoordeling.
Herbeoordeling zou bij de IBOP kunnen, alleen weet ik niet of ze die kan lopen, springen mag ze weer, maar dan is ze 7 maanden drachtig en weet ik niet of ze dat fysiek nog aan kan. Ik krijg dus ook een veulen uit een stb merrie.

Als jij gelooft dat deze merrie een goede fokmerrie is. De merrie uit een goede stam komt en gezond is. Dan kan je besluiten om toch met zo'n merrie te fokken. Het is altijd van belang om zelf kritisch te kijken naar de merrie.

Met deze merrie kan je over een paar jaar ook IBOP doen.

Alleen als je dan voor de verkoop kijkt dan zal een veulen uit een stermerrie net iets beter in de markt liggen als uit een stamboekmerrie.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:22

Het is trouwens niet alleen slecht in paardenland hoor, wij merken het ook in de slangenwereld dat de handel niet meer is zo als vroeger en je met slangen blijft zitten, de mensen houden met de cricis gewoon hun handen op de knip.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:30

NatasjavE schreef:
Als jij gelooft dat deze merrie een goede fokmerrie is. De merrie uit een goede stam komt en gezond is. Dan kan je besluiten om toch met zo'n merrie te fokken. Het is altijd van belang om zelf kritisch te kijken naar de merrie.

Met deze merrie kan je over een paar jaar ook IBOP doen.

Alleen als je dan voor de verkoop kijkt dan zal een veulen uit een stermerrie net iets beter in de markt liggen als uit een stamboekmerrie.

Het veulen is in principe een opvolger voor mijn merrie. Ik denk wel dat ze uit een goede stam komt, alleen een ander kan het wel helemaal niets vinden ;)

Het was de bedoeling om haar eerst prestatie sport te krijgen, helaas nu geblesseerd en zijn we blijven steken op Z sgw. Door een val van mij helaas geen winstpunten.
Het gaat wel om een "oudere" merrie. Ze is nu 12.

MamboBeach

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:40

Is het dan ook nog niet eens zo dat fokken toch ook een beetje subjectief is? Want ik vind Pietje beter passen op Pukje dan Klaasje op Pukje maar misschien denkt de buurman anders...

Zelf wil ik heel graag nog een veulen fokken uit mijn merrie. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik dat zelf niet zou mogen beslissen, met of zonder stamboek of dergelijke.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:46

MamboBeach schreef:
Is het dan ook nog niet eens zo dat fokken toch ook een beetje subjectief is? Want ik vind Pietje beter passen op Pukje dan Klaasje op Pukje maar misschien denkt de buurman anders...

Zelf wil ik heel graag nog een veulen fokken uit mijn merrie. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik dat zelf niet zou mogen beslissen, met of zonder stamboek of dergelijke.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:46

Zou iedereen er mee kunnen leven als we eens besloten om de fok twee jaar stop te zetten?

Wat zouden de gevolgen zijn?
Alles fokmerries naar de slager? Of scheelt het een hoop leed?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:52

detour, ik zie het nut er niet in hoor om 2 jaar te stoppen met fokken.

Een hoop leed schelen? Nee, daar geloof ik niet in. Denk dat het niet zo goed is voor de economie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:54

dynamiek schreef:
de mensen houden met de cricis gewoon hun handen op de knip.

ja precies.
men verkoopt hun paard wegens te dure hobby, paard welke in hun opinie bijzonder en goed is en daardoor een hoge vraagprijs (komt er geld binnen)
en kopen geen nieuwe paarden want 'dat kan nu beter even niet'.

begrijpelijk op zich.
we leven ook met teveel luxe en dat kan zomaar als een kaartenhuis instorten.
paarden zijn hobby en geen levensbehoefte meer zoals vroeger het werkpaard dat was.

veel paarden raken daardoor nu tussen wal en schip, blijken overschot te zijn.
de paardenpopulatie zal daarom moeten worden ingeperkt, het is de slager die daarvoor zorgt, waar zouden die dieren anders moeten blijven.
hopelijk worden ze idd hier in NL geslacht, dat is een zegen voor die dieren, vergeleken met het alternatief - het transport naar het zuiden want dát is pas drama.
nu nog hopen dat men minder hobbymatige veulentjes fokt, vooral ook uit de ponymerries.
vraag en aanbod moet terug in balans komen, in het belang van mens en dier.

ik zou toch denken dat boeren hier een gat in de markt zouden moeten herkennen
er stoppen immers steeds meer boeren, en een investering om die schuren om te bouwen naar loopstallen / potstallen / opfokstallen / minder dure pensionstalling / all in stalling )zodat eigenaren wat minder omkijken hebben naar hun paard maar deze wel kunnen houden) is wellicht al snel rendabel.
stalling die minder duur is zou in deze tijden toch gewenst zijn, de ruimte is er wel in nederland qua schuren en weides lijkt me.

de discussie over de paarden (kwpn etc) ken ik niet, maar de pony's, al die (papierloze maar ook leuke nette) merries in aaalll die weitjes overal bij allerlei mensen, die elk jaar een veulen aan de voet hebben
en straks naar de markt gaan of naar de handelaar omdat ze ze niet verkocht krijgen.
of zo hier en daar wel verkocht krijgen maar dan misschien niet kunnen worden gehouden door de nieuwe eigenaren en alsnog in de handel komen.
dat was voor een groot deel altijd al overschot met zo hier en daar iets leuks er tussen, en zal nu alleen maar nog minder animo voor zijn.
zonde, die dieren vragen er niet om ik vind het altijd maar erg sneu, het liefdevol opgefokte veulentje van de kinderen, die harteloos op transport word gezet met vele anderen door de handelaar die het diertje opgekocht heeft wegens ruimtegebrek van de fokker bijvoorbeeld.
maar het weerhoud de hobbyfokkers er vast steeds meer van om de merrie weer onder de hengst te doen.

heb zelf ook op het punt gestaan laatst om onze shetlander door te geven aan andere mensen, maar ga toch mijn best doen haar te houden
helemaal pony's die niet helemaal goed in elkaar zitten lopen risico verkeerd terecht te komen en dat wil ik absoluut voorkomen, dan is het veiliger om haar te houden en gelukkig is er voor shetjes toch wel weer een plekje te vinden, een weitje het hoeft allemaal niet zo duur.
ben in elk geval blij dat ik geen groot paard heb of een pony die persé duur moet staan want het is echt niet grappig om qua onderhoud met je rug tegen de muur te komen te staan.
ik ben zelf redelijk nuchter, ik ben namelijk van mening dat onze pony met haar mankementjes (geeft niet ze is een engeltje zo lief) al geluk heeft een plekje te hebben (bij mij dus).
ook al heb ik niet zo heel veel geld.
ik zou ik bij dure operaties kiezen voor euthanasie, puur vanwege de kosten.
misschien klinkt dat wreed, maar ik zie het zelf als nuchtere keuze.
kans op ziekte is er, maar net zo goed is er de kans op vele jaren een leuk leven met aandacht en weidegang, prima leventje voor de pony.
zou ik dat risico (euthanasie bij te hoge DA kosten) niet durven lopen, of zou ik het zielig vinden dat ik niet alle zorg die men inmiddels heeft uitgevonden kan betalen i case of.. dan zou ik haar dus weg moeten doen maar het is een utopie te denken dat iemand die geen band heeft met jou liefste pony-tje je pony maar even overneemt en hetzelfde voor haar voelt en er voor altijd goed op past.
dan zou het via via misschien alsnog handel of markt worden en dat gaat me niet gebeuren, simpel as that.
dus momenteel vind ik dat ik door haar te houden mijn verantwoording neem.
ben er ook blij om, want wil haar ook helemaal niet eens missen maar dat is niet de voornaamste reden.

ik hoop dat er oplossingen komen, en nogmaals dat overschot in NL wordt geslacht, ter wille van het welzijn van de paarden en pony's.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:56

Aller eerst, Soert mooie sprekende foto!!

Over een poosje loopt de economie weer wat beter en dan bloeit het allemaal weer op.
Thats life......

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:43

Marigold schreef:
ik zou toch denken dat boeren hier een gat in de markt zouden moeten herkennen
er stoppen immers steeds meer boeren, en een investering om die schuren om te bouwen naar loopstallen / potstallen / opfokstallen / minder dure pensionstalling / all in stalling )zodat eigenaren wat minder omkijken hebben naar hun paard maar deze wel kunnen houden) is wellicht al snel rendabel.
stalling die minder duur is zou in deze tijden toch gewenst zijn, de ruimte is er wel in nederland qua schuren en weides lijkt me.

Hier heb ik onlangs ook al aan gedacht, toen ik iemand hoorde zeggen dat er niet genoeg weiland is voor paarden.. Passeerde ik aan gigantische grote velden met (maar?) 10 koetjes erop :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:53

GaelleS schreef:
Hier heb ik onlangs ook al aan gedacht, toen ik iemand hoorde zeggen dat er niet genoeg weiland is voor paarden.. Passeerde ik aan gigantische grote velden met (maar?) 10 koetjes erop

Hier lopen ook weinig koeien meer in de wei... (te nat geworden) Maar die lege weilanden worden wel gebruikt om voer te winnen voor de wintermaanden etc etc...
Je kunt heel nederland vol paarden willen zetten in die lege weilandjes, maar die weilandjes zijn hard nodig om het voer te winnen wat alle beesten in de winter weer opeten ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:59

Het gaat nu vooral over de sportpaarden, maar hoeveel mensen fokken er niet met andere rassen dan het KWPN?
En ook die paarden zoeken een liefhebber, echter deze paarden zijn vaak goedkoper dan een KWPN-er.

Er wordt hier gesproken over uit de kosten komen als fokker, dat is misschien bij KWPN-ers mogelijk als je het goed doet,
echter ik als hobby fokker van hopelijk volgend jaar 1 fjordenveulen, weet dat ie nu al veel meer gekost heeft dan hij ooit gaat opbrengen....
Dat is een keuze die je dan maakt.
En nee, mijn merrie is geen prestatie... wel Z+16.. maar dat erkennen ze niet bij de fjorden.....
Ze is ook geen ster.. maar slechts model..
Qua karakter wereld dier en qua exterieur niet slecht.
Komt uit goede merrie lijn en zit stamboek hengst op.

Het hebben van paarden is gewoon een dure hobby, of je het nou hebt over het rijden, of fokken.
Hobby's kosten geld.
Ook paarden hobby..

En ahum, aangezien ik hier zelfs kreupele paarden te koop weet van ca 3000 euro..
Vraag ik me echt af hoe kapot de markt is, aangezien ze nog verkocht worden ook.

Wat betreft dat weiland met maar 10 koetjes..
Veel land wordt ook gebruikt voor de voerwinning voor koeien op stal en voor in de winter.
Daar kan je dus ook geen horde paarden op gooien.
Tevens hebben veel eigenaren het idee, dat paarden niet hele jaar door buiten kunnen wonen,
lijkt het tenminste als je op bokt rond neust of bij ons op stal.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 01-09-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:59

Nou, bij ons is het drama om een geschikte stal te vinden die goed is en niet rete duur is. Het is of heel erg goed en zeer duur of echt slecht en nog steeds erg prijzig.

Ze durven hier zomaar 250€ te vragen voor een afgetrapt veldje met een stal waar mijn paard net in kan en waar je alles zelf moet doen zonder biks erbij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:01

Haha.

Hier zijn wij als een van de eerste in het dorp gestopt met boeren, zon 5 jaar geleden. Inmiddels zit er nog maar een boerenbedrijf geloof ik. En de boeren die gestopt zijn met hun vee hebben nu paarden of landbouw. Dus het land blijft in gebruik.

Zo hebben wij alles omgebouwd voor de paarden, en het land dus hard nodig. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:01

sjolvir, ik fok geen sport paarden. Ik fok KWPN Gelders type.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:02

NatasjavE schreef:
Ze durven hier zomaar 250€ te vragen voor een afgetrapt veldje met een stal waar mijn paard net in kan en waar je alles zelf moet doen zonder biks erbij.

Als dit hier de prijzen zouden zijn, zouden wij meteen een betere pensionstal beginnen :o

Maar paarden houden is gewoon een dure hobby. Eerst kon het geld van de mensen niet op en nu beknibbelen ze snel op hun hobby dus moet het paard het veld ruimen...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:03

Volgens mij beknibbelen paardenmensen eerst op heel veel andere dingen en gaat het paard pas op het allerlaatste moment eruit.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:03

Ik kwam gisteren ook een advertentie tegen waarin friese merrie en hengstveulentjes voor 500 euro per stuk werden aangeboden. Eigen kudde, dieren hadden ook geen papieren en fokken maar.
Zo was ik vorig jaar ook nog even bij een handelaar, eigen kuddes met eigen hengsten, zo'n 200 paarden in bezit en ieder jaar dus tig veulens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:04

@ Rianneke, ja de grote velden wel, om kuil en gras af te halen
maar een bunder pakken van het geheel, en dat verdelen in kleinere weides en verhuren als paardenwietjes levert volgens mij naar verhouding meer op.
dan kunnen ze winst halen uit die bunder, en de rest voor voerwinning gebruiken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:05

Sjolvir, wat stom dat het stamboek dat niet erkent.

En wij hebben inderdaad een groot deel van ons land in gebruik als voerwinning. :)

En kreupele paarden die voor 3000 verkocht worden zijn uitzonderingen denk ik. Door het hele land hebben de handelsstallen en ook de dekstations last van de crisis. Althans, alle stallen die ik gesproken heb, haha.

En ik wíl mijn paarden ook niet alleen maar buiten hebben wonen, het zou kunnen maar in mijn situatie totaal onpraktisch. En ze hebben een goed leven.

Om nog toe te voegen, het gaat niet alleen om het KWPN, ik bijv. fok met Friezen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:07

Moeni11 schreef:
Volgens mij beknibbelen paardenmensen eerst op heel veel andere dingen en gaat het paard pas op het allerlaatste moment eruit.

Ja de echte liefhebbers, maar bedenk dat er ook heel veel zijn waarbij de paardenliefde een stuk minder diep zit ;)
Ik ken ook een handje vol die voor de leuk een paard gekocht hebben. Maar nu word het krapper en gaan ze liever zelf nog op vakantie als dat ze de stalling van het paard betalen...

Marigold schreef:
maar een bunder pakken van het geheel, en dat verdelen in kleinere weides en verhuren als paardenwietjes levert volgens mij naar verhouding meer op.

Dat ligt er waarschijnlijk aan waar je zit... Hier zal daar weinig vraag naar zijn denk ik. Wij zitten hier in een erg landelijk/boerengebied en veel mensen hebben paarden aan huis of de stalling in eigen beheer. De weinige pensioenstallingen die er zijn vragen ook niet de hoofdprijs en daar loopt het ook niet storm...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:07

Marigold: Maar weet je hoe die paarden het land kapot trappen? Dan is alles stukgelopen vertrekken de paardeneigenaren naar een ander land en kan hij zijn hele weides opnieuw inzaaien. Geloof mij, dan ben je bekant duurder uit als je moet wachten tot het weer mooi bijgegroeid is.

Natasja: waar zit je dan ergens?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:08

Natasja zit volgens mij bij mij in de buurt. Regio Utrecht :D

Ik betaal per paard ook 400 euro per maand. En dan heb ik het nog niet zoals ik het hebben wil :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:14

Wat betreft overige geen sportpaarden bv Friezen en KWPN gelders, die zijn in mijn ogen nog redelijk
aan de prijs. (Niet dat ik ze om die reden niet zou kopen als er een leuke tussen zat, aangezien ze
nou eenmaal als je een correcte zoekt die ook nog beetje leuk loopt niet spotgoedkoop zijn)

Denk wel dat de gemiddelde shetlander en fjord echten nog stuk minder opbrengt dan een bv
de twee bovengenoemde rassen.
(Fjord kost echt bijna niets in aanschaf }> , daarna kost hij net zoveel als welk paard dan ook :D ))

Overigens stond ik altijd voor 240 pm met 1 pony. (heb het even niet over de diensten die ik ook nog moest doen)
Sta nu met 2 paarden voor 350 in de zomer en 300 in de winter pm. (dit bedrag is dus voor beiden)

Wat je maandlasten pas echt opschroeft is de dikke auto die je moet hebben om het zaakje te verslepen.
Ik wil eigenlijk naar 2 paards trailer met koetsenframe.. Dus 580 wegenbelasting per kwartaal..
De brandstof, verzekering etc.
Als je het eerlijk wilt doen verreken je dat met klein autotje dat anders voldoende zou zijn, en extra
kosten druk je per maand op de paarden.
Maar dat doen niet veel mensen denk ik????

Ach en vandaag komt de smit.
En vorige week had ik voor 1 menwestrijdje aanhanger gehuurd.
En zwartje had nieuw zadel nodig..
Tel maar op, reken maar uit per maand, ik wil het niet eens weten |(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:16

Chaos schreef:
Marigold: Maar weet je hoe die paarden het land kapot trappen? Dan is alles stukgelopen vertrekken de paardeneigenaren naar een ander land en kan hij zijn hele weides opnieuw inzaaien. Geloof mij, dan ben je bekant duurder uit als je moet wachten tot het weer mooi bijgegroeid is.

ja je zal eerst ook een (mini)ondernemingsplan moeten schrijven en wat marktonderzoek doen
maar er zal zomaar vraag naar kunnen zijn, het zou zomaar rendabel kunnen blijken.
dat geeft veel boeren/grondeigenaren dan de mogelijkheid neveninkomsten te werfen, en paardenhouders de een goedkopere uitwijkmogelijkheid zodat paardlief in krappere tijden niet gelijk weg hoeft te worden gedaan.

zat meiden met paardenhouderij, neem er 1 in dienst, maak weides en stallen, en bied totale verzorging (geen training maar oppas incl wormkuur en hoefsmid) voor een prijs die rendabel is en voor de eigenaren lager dan pensioen, en misschien heb je dan zomaar een prima lopend bedrijfje naast de boerderij.