gr_roos schreef:Wat nu als je een stb merrie hebt en je prioriteiten ergens anders liggen. Ik kocht een merrie, bleek een heel fijn paard, wilde daar ooit nog eens een veulen uit, maar had de prioriteiten bij de sport liggen. Merrie had 69 pt op exterieur, dus destijds geen ster. Nu kreeg ze een langdurige blessure aan der peesaanhechting en heb ik haar laten dekken.
Door de blessure mag ze niet vrijspringen, wat betekent dat ik der niet aan kon bieden voor een herbeoordeling.
Herbeoordeling zou bij de IBOP kunnen, alleen weet ik niet of ze die kan lopen, springen mag ze weer, maar dan is ze 7 maanden drachtig en weet ik niet of ze dat fysiek nog aan kan. Ik krijg dus ook een veulen uit een stb merrie.
Als jij gelooft dat deze merrie een goede fokmerrie is. De merrie uit een goede stam komt en gezond is. Dan kan je besluiten om toch met zo'n merrie te fokken. Het is altijd van belang om zelf kritisch te kijken naar de merrie.
Met deze merrie kan je over een paar jaar ook IBOP doen.
Alleen als je dan voor de verkoop kijkt dan zal een veulen uit een stermerrie net iets beter in de markt liggen als uit een stamboekmerrie.