Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:16

zipje71 schreef:
Alane schreef:
Die dingen zijn er al heeeel lang en kunnen heel handig zijn... MITS goed gebruikt...
kiezen onder de auto laten lopen of een stroomstootje, en ja helaas zijn dat soms honden die door anderen verpruts zijn.

Je kan toch ook gewoon je hond aan de riem houden?
Ik heb wel eens naast een hond gestaan die zo'n "schokje" kreeg en ik voelde het ook. Zo fijn is dat echt niet. Maar mijn punt is dat iedereen de mond vol heeft over prikbanden etc maar werken met stroom blijkbaar normaal vindt. Je kan ook wat geduld opbrengen en je hond proberen te rehabiliteren (mooi woord dat Cesar Milan altijd gebruikt) Waar de kunde van de mens ophoudt, begint hetgebruik van dit soort rotzooi.
Heb je zelf wel eens geprobeerd zo'n citronellaspuitje in je neus te spuiten? Erg ranzig en een hond heeft een nog veel beter ontwikkelde neus.

Volgens mij heeft Alane het over die banden die hetzelfde doen als een schrikdraadje rond de tuin. Hebben wij gebruikt toen onze hond nog heel jong was. Hij zet nu geen stap over de lijn waar vroeger (7/8 jaar terug!!!) het schrikdraadje heeft gezeten. En dat terwijl hij maar 2 keer dat draadje heeft geraakt. Zie ik weinig kwaad in eerlijk gezegd.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:51

Janine1990 schreef:
Volgens mij heeft Alane het over die banden die hetzelfde doen als een schrikdraadje rond de tuin. Hebben wij gebruikt toen onze hond nog heel jong was. Hij zet nu geen stap over de lijn waar vroeger (7/8 jaar terug!!!) het schrikdraadje heeft gezeten. En dat terwijl hij maar 2 keer dat draadje heeft geraakt. Zie ik weinig kwaad in eerlijk gezegd.

Ik had het over het apparaat dat je om de hals doet en daar reageerde Alane op. Schrikdraad vind ik van heel andere orde. Dat wordt niet door de mens bediend en als ze eenmaal weten hoe het werkt blijven ze er wel vandaan. Met zo'n band om kan de hond de hele dag door stroomstootjes of citroenspray in zijn neus. Sorry dat vind ik iig niet normaal

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:54

zipje71 schreef:
Ik had het over het apparaat dat je om de hals doet en daar reageerde Alane op. Schrikdraad vind ik van heel andere orde. Dat wordt niet door de mens bediend en als ze eenmaal weten hoe het werkt blijven ze er wel vandaan. Met zo'n band om kan de hond de hele dag door stroomstootjes of citroenspray in zijn neus. Sorry dat vind ik iig niet normaal

Ooh, dan heb ik jullie allebei verkeerd begrepen. Heb namelijk ook van een band gehoord die op eenzelfde manier werkt als een stroomdraadje.

Nee, de band die jij noemt zou ik ook niet prefereren... Maargoed, wij hebben dan ook een hele goede ervaring opgedaan met onze eigen hond, met herderbloed, die we als onervaren hondenhouders, op hebben gevoed tot een superluisterende hond, die door meerdere mensen al werd opgegeven voor de politieacademy (of whatever), dus ik zou persoonlijk ook nooit naar zoiets reiken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:08

nope ik bedoelde dat 'ontzichtbare' hek...
de teletac zie ook weinig kwaad... ook dan kan het vervelend zijn als je hazwind aan de haal gaat en je hem telkens uit Timboetoe op moet halen...
of je hond niet wil begrijpen dat hij geen koeien op mag jagen.... maar dan ook alleen in deskundige handen. zij die weten wanneer te gebruiken :D

vwb de antiblafband... een hond heeft zo door wat te doen en te laten... een hond rent ook niet 2 keer tegen een cactus aan...
of onder het schrikdraad door van de paardenweide.... uitzonderingen daargelaten.
maar ook hier is het sleutelwoord: kundige mensen... en niet leken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:02

Alane schreef:
maar ook hier is het sleutelwoord: kundige mensen... en niet leken.

Dus?

Verboden, tenzij... :)*

en ontslag voor Jansen wegens gedrag wat niet past bij zijn rol als vertegenwoordiger van NL.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:37

En dan Huertecilla for bondscoach? :P
Het spreekwoord is toch, verbeter de wereld, begint bij uzelf?

Ik las de forumregels, daar staat in, dat persoonlijke aanvallen niet zijn toegestaan. Maar blijkbaar mag men hier wel het ene na het andere topic opstoken met gekleurde meningen over o.a. Sjef Jansen, Anky van Grunsven e.v.a. ?

horseyfries

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:20

HC, welk gedrag?
Er is nog altijd alleen maar een beschuldiging, die de bondscoach zelf ontkent.
Sinds wanneer is iemand al schuldig wanneer iemand anders iets over hem roept?

Laat dat dus maar, HC voor bondscoach. Iemand die zo ongenuanceerd zijn eigen waarheid maakt is niet geschikt.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:38

horseyfries schreef:
HC, welk gedrag?
Er is nog altijd alleen maar een beschuldiging, die de bondscoach zelf ontkent.
Sinds wanneer is iemand al schuldig wanneer iemand anders iets over hem roept?

Laat dat dus maar, HC voor bondscoach. Iemand die zo ongenuanceerd zijn eigen waarheid maakt is niet geschikt.

Die opmerking over gedrag vond ik ook erg uit de lucht gegrepen. Ik had ook meegekregen, dat het gaat om slechts één beschuldiging en ook nog vanuit een hoek waar je direct je vraagtekens al bij zet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:55

bijdehandje1 schreef:
Ik las de forumregels, daar staat in, dat persoonlijke aanvallen niet zijn toegestaan. Maar blijkbaar mag men hier wel het ene na het andere topic opstoken met gekleurde meningen over o.a. Sjef Jansen, Anky van Grunsven e.v.a. ?

Dat heb ik ook nog nooit begrepen....

@HC: als een leek niet weet hoe er mee om te gaan, hoe kun je dan de mening van diezelfde leek wel voor waar aannemen?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:38

Laat mevrouw Ouwehand haar vragen over trainingsmethoden waarin Laag Diep en Rond wordt gereden rustig stellen.
Het kan heel nuttig zijn dat mensen "van buiten de sport" het paardenwelzijn kritisch beoordelen. Dat houdt ons wakker.
Ik ben er van overtuigd dat er niets te verbergen valt. Als er bij mensen die zich niet regelmatig in paardensport verdiepen vragen zijn, dan zullen we met antwoorden moeten komen en uitleggen waar we mee bezig zijn.

Ik weet zeker dat er op het niveau waarop bijvoorbeeld Anky van Grunsven Edward Gal maar ook springruiters als Jos Lansink paardensport bedrijven, niets op paardenwelzijn / trainingsmethoden zal zijn aan te merken.
De paarden die zij immers inzetten, zijn getalenteerd, hebben aanleg voor de oefeningen die van hen gevraagd worden en worden op een verantwoorde manier getraind en gevoerd.

Anders wordt het als onkundige mensen met minder getalenteerde paarden, denken even laag diep en rond te moeten rijden. Volgens mij wordt daar, door met name Anky, tijdens haar clinics ook steeds op gewezen.

Feit is, dat met name de Nederlandse dressuursport momenteel erg succesvol is.
Dat is niet alleen te danken aan de trainingsmethode van een aantal ruiters, maar ook aan alle andere voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Talentvolle paarden in handen van talentvolle ruiters die met veel geduld en doorzettingsvermogen in hun dagelijkse training en met goed stalmanagement het beste uit hun paarden kunnen halen.

Hoge bomen vangen veel wind. Dit geldt met name voor Anky.
Zij heeft de publiciteit niet geschuwd en daar ook haar voordeel mee gedaan.

De heksenjacht die nu echter door de Belgische "hippisch journaliste" Astrid Appels is ontketend is geheel misplaatst.
Ik vind het dan ook logisch dat Anky naar de rechter stapt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:12

Tagger, ik moet zeggen, het is een verademing om een zo goed verwoorde mening te lezen. Bedankt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:52

Dat mensen van buiten de sport kritische vragen stellen is niet zozeer het probleem, maar aan wie de vragen worden gesteld en wie ze gaat beantwoorden wel.... en triester vind ik het dat er vragen worden gesteld, waarop antwoorden te vinden zijn, nav een 'geschil' tussen 2 partijen, leek en prof....

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:21

eens met tagger! mooi verwoord

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:18

scoxxx schreef:
In plaats van zo ongefundeerd en fel te reageren, zou ik, als ik pro van-grunsven-methode was veel diplomatieker te werk gaan in dit soort discussies.
Marketingtechnisch zijn de reacties van de mensen die pro van-grunsven-methode zijn, natuurlijk een nekslag voor alle twijfelaars.

Mee eens. En bovendien, ruiters die LDR rijden terwijl zij daar geen talent/gevoel en goede begeleiding bij hebben zijn ZELF verantwoordelijk voor de gevolgen bij hun paard. Niet de personen die deze trainingsmethode verder ontwikkeld hebben.