Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:52

Diablo, ik hoop dat jij de ins en outs van voeren kent, zeker als het om te dikke paarden gaat... Ook paarden (en andere dieren!!!) kunnen suikerziekte krijgen... Heb je daar wel eens bij stil gestaan? Een overvoerde tweejarige, lekker gezond... Dikke speknek... Heerlijk...
Ik wil niet eens zo'n vet stuk vlees op m'n bord hebben liggen..

Ik vind de paarden niet veeeeeel te dun, ze zien er relatief gezond uit. Heb wel eens paarden gezien die terug komen uit winteropfok die er veel minder uit zien...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:12

easygoing schreef:
Zeg ook niet dat paarden er geweldig goed bij staan maar ondervoed zou ik het zeer zeker niet willen noemen.

Het is makkelijk lullen dat de eigenaar maar een andere oplossing had moeten zoeken maar als je zoveel paarden heb en je word door de gemeente van je terrein afgezet en krijgt wat anders toegewezen wat niet genoeg capaciteit heeft voor het aantal paarden wat je mee MOET nemen en waar je ook nog eens geen enkele vergunning krijgt om een onderkomen te bouwen voor je dieren dan sta je toch echt met je rug tegen de muur. Wat had hij moeten doen?

heel simpel als je over zo'n pak paarden bezit en je kan ze geen gras aanbieden ( geen weiden en/of geen stallen ) dan moet je of verkopen of zorgen dat ze in het land terchtkomen door te huren of te kopen ..er betsaat gewooon geen andere oplossing ..je kan geen jaren aan een stuk meer dan 20 paarden laten lopen op een zandbakje van zeg maar 40 x 30

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:24

Besita: Ik ken de situatie niet helemaal, ik woon aan de andere kant van het land. Maar ik kan me voorstellen dat grote opfokbedrijven de paarden wat langer binnen hebben gehouden deze winter, in verband met het gras dat niet goed wilde groeien. Als de paarden het gras al opeten voordat het er uberhaupt staat, tsjah, dan blijven ze natuurlijk mager...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:34

paarden in de woestijn hebben ook geen gras....die zijn ook niet mager.....maar je moet ze wel voeren natuurlijk...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:48

Janine1990 schreef:
Besita: Ik ken de situatie niet helemaal, ik woon aan de andere kant van het land. Maar ik kan me voorstellen dat grote opfokbedrijven de paarden wat langer binnen hebben gehouden deze winter, in verband met het gras dat niet goed wilde groeien. Als de paarden het gras al opeten voordat het er uberhaupt staat, tsjah, dan blijven ze natuurlijk mager...

dat weet ik wel ..maar ik denk dat deze al een tijd geen gras hebben gezien en zoals het ernaar uitzag ( land kwijt en geen vergunningen ) zouden ze ook geen gras te zien krijgen ..tja dan moet je maatregelen treffen
grote en goede opfokbedrijven hebben hun zaakjes goed voor elkaar ..in het najaar kalken , in het voorjaar bemesten ( wij hebben met de twee weken goed weer eind maart bvb al de weiden reeds bemest ) en dan heb je echt wel gras in mei ..tuurlijk heeft het dit jaar allemaal wat langer geduurd dan de vorige jaren ...maar de mijne zijn echt eind april het land in gegegaan met gras tot aan de kniëen ( en ik ben geen prof )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:49

geerke schreef:
paarden in de woestijn hebben ook geen gras....die zijn ook niet mager.....maar je moet ze wel voeren natuurlijk...

inderdaad ...maar die lopen dan wel niet met 20 op een stuk van 40 x 30..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:20

besita schreef:
easygoing schreef:
Zeg ook niet dat paarden er geweldig goed bij staan maar ondervoed zou ik het zeer zeker niet willen noemen.

Het is makkelijk banketstaaf dat de eigenaar maar een andere oplossing had moeten zoeken maar als je zoveel paarden heb en je word door de gemeente van je terrein afgezet en krijgt wat anders toegewezen wat niet genoeg capaciteit heeft voor het aantal paarden wat je mee MOET nemen en waar je ook nog eens geen enkele vergunning krijgt om een onderkomen te bouwen voor je dieren dan sta je toch echt met je rug tegen de muur. Wat had hij moeten doen?

heel simpel als je over zo'n pak paarden bezit en je kan ze geen gras aanbieden ( geen weiden en/of geen stallen ) dan moet je of verkopen of zorgen dat ze in het land terchtkomen door te huren of te kopen ..er betsaat gewooon geen andere oplossing ..je kan geen jaren aan een stuk meer dan 20 paarden laten lopen op een zandbakje van zeg maar 40 x 30

Dat zal in de praktijk toch wel wat lastiger zijn dan het hier even simpel op een forum krabbelen denk je zelf ook niet.
20 paarden verkoop je niet zomaar en land huren voor dat aantal paarden zal ook niet zo makkelijk zijn. De meeste boeren verhuren hun land nou eenmaal niet graag aan paarden eigenaren. Daar komt bij dat wij niet de situatie kennen misschien lopen die paarden niet al die tijd in dit bakje. Misschien zijn ze daar wel ingedreven door die "geweldige" AIDers om opgeladen te worden.

Nogmaals het is makkelijk lullen dat de fokker zijn paarden dan maar had moeten verkopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:29

besita schreef:
Janine1990 schreef:

dat weet ik wel ..maar ik denk dat deze al een tijd geen gras hebben gezien en zoals het ernaar uitzag ( land kwijt en geen vergunningen ) zouden ze ook geen gras te zien krijgen ..tja dan moet je maatregelen treffen
grote en goede opfokbedrijven hebben hun zaakjes goed voor elkaar ..in het najaar kalken , in het voorjaar bemesten ( wij hebben met de twee weken goed weer eind maart bvb al de weiden reeds bemest ) en dan heb je echt wel gras in mei ..tuurlijk heeft het dit jaar allemaal wat langer geduurd dan de vorige jaren ...maar de mijne zijn echt eind april het land in gegegaan met gras tot aan de kniëen ( en ik ben geen prof )

Het kon zijn dat hij misschien land verderop had om daar de opfok te laten lopen en de rest thuis?
Ik weet het niet hoor, ik roep ook maar wat...

Mijn buren doen hun paarden in de opfok niet bepaald dichtbij, die staan zeker 35km bij huis vandaan... Dusja, en als dat land er niet klaar voor is door een noodvoorziening, tsjah... Kan je weinig meer doen dan afwachten...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:30

tja ..je weet denk ik toch wel waar je aan begint :?
we hebben ongeveer 6 hectare voor een tiental jonge paarden en fokmerries ..en dat is echt nodig als ik morgen mijn weiland kwijt geraak ..tja dan moet ik of de paarden verkopen of ik moet een andere oplossing vinden als ik ze wil houden ..en dat is dan weiland kopen of huren of de paarden in opfok zetten ..dat heeft niks te maken met simple vanachter het scherm ..zo is het nu éénmaal een paard parkeer je niet in de garage
ik woon aan de rand van Brussel ..denk je dat het hier makkelijk is om land te vinden ..? Maar waar een wil is is een weg ..ze weten het ondertussen al meer dan twee jaar

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:33

Ja zo vooraf is het simpel praten maar wat als je er ineens voor staat. Oke hij wist het al 2 jaar maar wie weet of de gemeente allerlei dingen toegezegd heeft en uiteindelijk niet nagekomen.

Je moet gewoon niet oordelen als je het verhaal er achter niet kent. Het mes snijd altijd aan 2 kanten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:41

Heb je zeker gelijk in, maar ik wil niet te snel oordelen. Natuurlijk is het het makkelijkst om te oordelen op basis van de feiten die je kent, maar in dit geval denk ik dat Easygoing wel gelijk heeft.

Overigens is me niet helemaal duidelijk waar Brussel ligt, Brussel België of Ontario?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:51

easygoing schreef:
Ja zo vooraf is het simpel praten maar wat als je er ineens voor staat. Oke hij wist het al 2 jaar maar wie weet of de gemeente allerlei dingen toegezegd heeft en uiteindelijk niet nagekomen.

Je moet gewoon niet oordelen als je het verhaal er achter niet kent. Het mes snijd altijd aan 2 kanten.

2 jaar is niet "ineens "
en als je ze niet kan geven wat ze nodig hebt moet je krimpen ..ik heb het al een paar keer aangehaald , ze zien er niet schrikbarend uit maar om te gaan zeggen dat ze er super bij staan en top verzorgd ..nee dat nu ook niet

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:10

Janine1990 schreef:
Diablo, ik hoop dat jij de ins en outs van voeren kent, zeker als het om te dikke paarden gaat... Ook paarden (en andere dieren!!!) kunnen suikerziekte krijgen... Heb je daar wel eens bij stil gestaan? Een overvoerde tweejarige, lekker gezond... Dikke speknek... Heerlijk...
Ik wil niet eens zo'n vet stuk vlees op m'n bord hebben liggen..

Ik vind de paarden niet veeeeeel te dun, ze zien er relatief gezond uit. Heb wel eens paarden gezien die terug komen uit winteropfok die er veel minder uit zien...

Ik weet heel goed dat te dik niet goed is, ik heb zelf een tweejarige die zeker niet dik is. Maar als hij er uit zou zien zoals de meeste van deze dieren, zou ik me toch wel even achter de oren krabben.
Ik heb hier een tijd een paard gehad wat een gratenpakhuis was, het dier was 26 (inmiddels overleden) en ik zat met mijn handen in het haar omdat ik haar niet dik kon krijgen. Ik kan het dus begrijpen als het niet wil lukken. Maar bij was het er één, de rest zag/ziet er allemaal prima uit. Maar als ik 20 paarden er zó bij had staan, zou ik me diep schamen....want dan voer je gewoon je paarden veel te weinig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:04

Waarom Diablo aanvallen over speknekken terwijl dit hier het andere uiterste is ? Gaat helemaal nergens over.

Easygoing, ik lül niet ik praat gewoon. ;) Daarbij heeft de fokker idd al twee jaar de tijd om een oplossing te gaan zoeken. Hij heeft dit stuk niet voor niets aangewezen gekregen en zal er ook de nodige vergunningen voor krijgen anders had hij het niet moeten accepteren en naar de rechter stappen i.p.v. bij de pakken neer te gaan zitten. Ik vind het te makkelijk praten om overal maar excuses voor te bedenken en zielig te gaan zitten doen. De tekst bij de foto's zijn krokodilletranen, hij laat er toch een aantal lopen die nog amper kunnen lopen vanwege de sterke vermagering en spieroplossing.
Als je alle "ruwe" filmpjes bekijkt waar niet in geknipt is, dan zie je de gratenpakhuizen voorbij komen strompelen en dan hebben ze nog een wintervacht er op zitten ook nog. Bij veel anderen zie je de ribben heupen en rug heel duidelijk aftekenen door de wintervacht heen. En dan zal ik eerlijk zijn, er staan er ook een aantal, ik schat 30% even grofweg die er niet zorgwekkend uitzien en een enkele hier en daar zelfs goed.
De man heeft meerdere keren een schrijven van de AID mogen ontvangen dat hij zijn zaak op orde moet krijgen, dat hij een afdak moet bouwen en hij doet het niet. En waar stonden ze eerst ? Was dat wel beter geregeld ?
Het stuk waar ze lopen is geen bak van 40 x 20 kun je ook op de filmpjes zien. Het is wel even een heel stuk groter, niet groot genoeg om er gras op te houden maar mijn inziens wel groot genoeg als winterpaddock voor dit aantal paarden. Rollen voer liggen er ook genoeg, in dat ene bad zit geen water en is ook echt niet voldoende voor al die paarden. Twee paarden drinken bij mij in een dag op droogvoer bijna een half bad leeg laten we zeggen een derde. Dan kun je uitrekenen hoe vak per dag ze water moeten brengen. Daarbij....wij zorgen toch ook voor een 1000 liter vat op een aanhanger ? Waarom kan hij dat niet met zn dure sportpaarden ? Ik vind het nog steeds allemaal flauwe excuses.....
Dat neemt neemt niet weg dat ik niet weet of de inbeslagname wel of niet terecht was, de manier waarop iig NIET ! Maar voor een aantal paarden was het zeer zeker wel terecht dat die daar weg gehaald werden:

Foto 1, misschien handig voor de fokker om de AID mee om de oren te slaan:

Afbeelding

De rest van de magere:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de vacht van het gewonde paard.

Afbeelding

Alleen deze drie paarden zou ik me wezenloos van schrikken als ik bij een fokker van dure sportpaarden kwam, en dan kan hij met tig excuses aankomen maar ik maakte rechtsomkeert en pleegde even een belletje. En dit zijn niet de enige, wel de slechtste. In de link van Hoempa kun je foto's zien van paarden die er wel redelijk tot zelfs goed bij staan. Dus ja of de AID ze allemaal in had moeten laden......ik weet het niet. Ik vind iig niet dat je deze paarden zonder schuilmogelijkheid de afgelopen winter 24/7 buiten had mogen laten lopen. Er staan nog niet eens bomen, niets.... Ik weet wel dat afgelopen winter een zwaar jaar was voor de paarden, maar hij had de magere ook apart kunnen zetten en ze bijvoeren. Lijntje er tussen op dat lange stuk zand en hupsakee klaar !! Hij heeft zn zaken gewoon niet goed voor elkaar en met wijzen naar anderen kom je geen meter verder in twee jaar tijd.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:20

Nogmaals ik heb nooit gezegd dat de paarden er super goed bij staan maar heb zeer zeker wel eens paarden in een veel slechtere conditie gezien waar niets aan gedaan word door de overheid.
Excuses verzin ik niet maar geef wel aan wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn van de situatie zoals die nu is. Wij weten niet hoe het precies zit betreft de fokker, de gemeente en de AID dus kunnen wij er ook niet een goed oordeel over hebben.

Het zou gewoon een stuk beter zijn als de overheid in dit soort zaken 1 lijn trok en niet verschillende maatstaven zou hanteren.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:54

Dat is een feit....bij de ene kunnen de pony's dood in de sloot drijven en ze doen niets en bij de ander staan een paar flinke schrale paarden tussen normale paarden en de hele boel word in beslag genomen.....En dan zouden ze ook eens moeten zorgen
voor deugdelijk materiaal want deze hekken bv zijn levensgevaarlijk.

Zijn er trouwens in Nl al verboden voor prikkeldraad en of schapengaas rond je weiland met paarden ? Als je eigen paard hier iets gebeurd en je hebt je afrastering niet in orde dan keert je verzekering niet uit. Verder zijn hier richtlijnen voor het houden van paarden die je kunt gebruiken om nu bijvoorbeeld de AID voor de rechter te halen over de manier waarop en het materieel.

Easygoing, ik bedoelde ook niet dat jij excuses verzint maar ik vind dat de fokker niet moet mutsen en naar anderen blijven wijzen terwijl het zijn eigen verantwoordelijkheid is en blijft, hoe je het ook wend of keert. Dat zijn we allemaal toch ? Twee jaar is best lang om tegen de gemeente een kort geding aan te kunnen spannen en/of naar een andere oplossingen te zoeken en te verkopen desnoods of andere opvang te regelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:56

In Nederland is gaas en prikkeldraad nog niet verboden.

De enige richtlijn in Nederland is:
Het paard moet voldoende voer en water krijgen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:19

Jammer....word ook een keer tijd dan.....Het hele DB gebeuren kan wel een flinke opfrisbeurt gebruiken dan maar dat wisten we allemaal al wel.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:24

Oke sorry verkeerd opgevat ;).
Je hebt idd gelijk als het om die 2 jaar gaat maar dan nog kunnen wij niet even binnen kijken bij alle partijen. Je weet niet wat toegezegd is en niet nagekomen bv. Het is gewoon een groot grijs gebied.
En dat het beleid aangaande verwaarlozing/mishandeling van dieren eens op goed aangepakt moet worden ben ik het helemaal mee eens.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:27

Overigens zijn er gemeentes die zich wel druk maken over het aangezicht van het landschap die bepaalde soorten van omheining kunnen ontsieren maar niet over de veiligheid van de omheining voor de dieren. Belachelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:51

Brainless schreef:
In Nederland is gaas en prikkeldraad nog niet verboden.

De enige richtlijn in Nederland is:
Het paard moet voldoende voer en water krijgen.

Het was toch wel verboden? Weet zo geen datum meer, maar ik dacht het te hebben gelezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:18

Ik weet wel dat ze het wilde gaan verbieden, maar het volgens mij nog nooit eerder verboden geweest.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:00

easygoing schreef:
Overigens zijn er gemeentes die zich wel druk maken over het aangezicht van het landschap die bepaalde soorten van omheining kunnen ontsieren maar niet over de veiligheid van de omheining voor de dieren. Belachelijk.

Das een hele goeie!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:57

Prikkeldraad is wel verboden van wat ik weet. Het mag ook niet meer verkocht worden. En vele weilanden hebben het draad al niet meer, al zijn er nog genoeg die het wel hebben. En ja, gemeenten kunnen heel moeilijk doen. Hier mag je niet eens een trailer in de wei plaatsen voor beschutting.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:18

@Aikon
In Nederland nog niet.