Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:43

Ik heb (alleen) het eerste filmpje bekeken, en werd er gruwelijk boos van.
Moet je je voorstellen, dat je je paard wegbrengt met veel pijn en moeite,en dat je ze dan zo terugziet.

Ik heb hier echt geen woorden voor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:51

Ik heb inmiddels een gedeelte van de filmpjes bekeken en kan je vertellen dat dit dus absoluut tegen de wet is! (Al weet ik niet hoe dat in Canada zit natuurlijk... maar ik eet toch nooit paardenvlees. Voor mij is dat geen "eetdier".)

Hier in Nederland gebruikt men voor het grote vee altijd een schietmasker, ik neem aan dat met een geweer ook nog steeds mag, maar mijn opa slachtte als hobby (tja je moet het maar leuk vinden) en die moest eens in de zoveel tijd bewijzen dat ie zodanig kon schieten dat ie ze in één keer had, zonder lijden. Dit was in de jaren '60 dus al.

Met een schietmasker bereik je datzelfde effect, ook als je dus voor geen meter kunt mikken zoals deze idioten in die slachthuizen. Ik mag aannemen dat de wetten in Canada hierin niet zoveel verschillen van de Nederlandse dat ze dit kunnen goedkeuren, dus sluiten die fabrieken wegens sjoemelen!
En in het vervolg dus ook dergelijke controles maar invoeren wil je nog weer ergens een slachthuis openen?

Ik zou gelijk maar even die voor koeien gaan controleren als ik die Canadezen was.

Overigens vind ik het niet fijn dat sommigen de vleeseters in dit topic gaan uitmaken voor dierenbeulen. Zo zwart-wit werkt het niet. Je kunt tegen dieren doden zijn, maar je kunt ook gewoon tegen dieren op een gruwelijke manier doden zijn. En ik ben dus dat laatste, en waarschijnlijk veel vleeseters met mij.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:58

Echt verschrikkelijk dat dit gebeurd. Ik hoop dat hier heeel snel iets tegen gedaan word. Ik heb er weinig woorden voor, echt afschuwelijk!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:58

Het gaat er in Europa (ook Nederland) toch niet anders aan toe? Hoe kunnen de organisaties die controle moeten uitvoeren, alles (slachthuizen, slagers, winkels, restaurants en particulieren) controleren? Reken maar eens uit hoeveel adressen, hoeveel uren, hoeveel mensen?

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:05

Walgelijk! Heb de filmpjes en ook de foto's niet durven kijken, de reacties hier hebben me gelukkig gewaarschuwd!

Hoe kun je in godsnaam zo met dieren omgaan, ben niet tegen slachten als het netjes gebeurt.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:08

Het is een machtskwestie .....en heeft niks te maken met het wel dan niet eten van frikandellen.
Mensen die de "macht" krijgen over iets/iemand anders worden gruwelijke wezens.
Stel dat iedereen bio vlees koopt,heel fijn maar die moeten ook allemaal geslacht worden en dan kom je weer bij hetzelfde probleem,toch?
Als slachter heb je een bepaalde verantwoordelijkheid PUNT!
Op paken en veroordelen PUNT!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:09

FaberSmid: Misschien, maar ook die zullen wanneer ze ontmaskerd worden gesloten en gestraft worden. Men begint gelukkig wat harder te worden over mensen die dieren mishandelen - laten we hopen dat dat hier ook voor gaat gelden.
Maar ik neem nog steeds aan dat als jij in wat voor faciliteit en omstandigheden dan ook een geweer gaat staan gebruiken jij daarvoor een vergunning moet hebben. En jagers, boeren, militairen, weet ik veel wie allemaal, die moeten allemaal bewijzen dat ze die vergunning waard zijn, zo'n 1x per jaar.

Maar je hebt wel gelijk. Het is alleen wel al goed dat de regels er zijn.

Victory2000: Precies. Het is toch onze schuld niet dat slachters die verantwoordelijkheid niet altijd nemen? Wij zijn niet degenen die niet kunnen mikken met zo'n geweer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:21

Ik hoef het filmpje ook niet te zien, zelfs van de tekst alleen al krijg ik al nachtmerries.
Ik ben blij dat deze slachterijen in Amerika al allemaal gesloten zijn, want daar ging het er op dezelfde manier aan toe ;(
Ik ben ook niet helemaal tegen slachten, maar dit soort mensen zouden niet eens op straat mogen rondlopen, laat staan in een slachthuis werken, bah vreselijk. En elke dag controleurs over de vloer zal ook niet gaan lukken. Nee, liever een spuitje dan, ze hebben in Amerika zelfs dagen waarop je gratis je paard mag laten inslapen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:23

Ik heb de beelden niet gezien de woorden zeggen al genoeg. Dat ze dieren schieten vind ik eigenlijk helemaal niet kunnen, waarom geen schietmasker?
Dan heb ik nog een vraag waar komen die paarden allemaal vandaan? Ik weet dat in Amerika de paarden niet meer geslacht mogen worden. Zullen ze naar Canada gebracht worden? Ik weet dat er veel naar Mexico worden gebracht (zal daar vast niet beter aan toe gaan), maar van naar Canada wist ik niet.
Als je dan te maken hebt met wilde paarden uit de VS die nog nooit een mens van dichtbij hebben gezien dan kan ik me ook wel weer voorstellen dat het met een schietmasker weer niet lukt. De praktijken in Italie waren ook zo vreselijk waar ze eerst de ogen van de paarden kapot sloegen omdat ze anders de gevaarlijk waren. Je denk dat dat opgelost is, maar ik twijfel daaraan

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:31

ik vraag me af of die slachters nu echt geen greintje gevoel hebben voor levende wezens ?
anders kan dat toch niet ? :( en ik snap dat het snel moet, maar 3 x schieten duurt toch langer als in 1 x raak. de boxen zijn ook te ruim, de paarden kunnen te veel bewegen.
maar anyway- ik heb de canadese agrarische minister ff een pittig mailtje gestuurd }:)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:37

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:49

Heb de foto's bekeken, maar de 2e foto's zijn alleen maar van de (levende) paarden, dus dat is niet erg om naar te kijken ;)
Moet wel toegeven dat ik die paarden er gewoon nog gezond uit vind zien.. Zeker echt vleespaarden.. :\

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:49

Nemurin schreef:
FaberSmid: Misschien, maar ook die zullen wanneer ze ontmaskerd worden gesloten en gestraft worden. Men begint gelukkig wat harder te worden over mensen die dieren mishandelen - laten we hopen dat dat hier ook voor gaat gelden.
Maar ik neem nog steeds aan dat als jij in wat voor faciliteit en omstandigheden dan ook een geweer gaat staan gebruiken jij daarvoor een vergunning moet hebben. En jagers, boeren, militairen, weet ik veel wie allemaal, die moeten allemaal bewijzen dat ze die vergunning waard zijn, zo'n 1x per jaar.

Maar je hebt wel gelijk. Het is alleen wel al goed dat de regels er zijn.

Victory2000: Precies. Het is toch onze schuld niet dat slachters die verantwoordelijkheid niet altijd nemen? Wij zijn niet degenen die niet kunnen mikken met zo'n geweer.

Een wapenvergunning en het bezitten van een wapen is mij niet vreemd, dat werkt in the USA anders dan in Europa. Maar de Nederlandse jachtwet is mij ook niet vreemd, of ik me die nog volledig weet te herinneren is een ander verhaal. Weet ook niet of het nog steeds verplicht is minimaal "7" keer per jaar verplicht te schieten op een schietbaan?
Maar hoe komt het dat slachthuizen die in Nederland gesloten worden, in het buitenland verder hun wanpraktijken voort zetten? En dat men dan nu ineens door dit bericht, zo geschokt reageren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:55

yarrah schreef:
http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/paar ... -6277.html
De paarden gaan van amerika naar Canada of Mexico. Hmmm, weet je dit is natuurlijk ook niet goed. Slachthuizen sluiten en vervoeren naar andere landen. Daar moeten jullie het met me eens zijn.

Weet u dat ook in Europa met de dieren gereisd wordt voor subsidie? En omdat die niet geslacht mogen worden in Nederland of meer opbrengen in het buitenland? Zo gaan ook vele paarden naar het buitenland via verzekeringen, zodat die dan meer geld krijgen. En de eigenaar is dan in de waan, dat het paard dezelfde dag nog uit zijn lijden wordt verlost. Niks is minder waar dagen voor het zo ver is, door verzamelen van paarden en de reis en slachten. De dieren die verwond zijn krijgen extra subsidie, hopelijk is dat inmiddels aan banden gelegd maar ik ben bang van niet. Met name s'avonds laat en s'nachts is het kreupelvee onderweg, te veel om alles te controleren.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:58

@FaberSmid : ligt dat niet aan de grote van het dier waar je op jaagt?
Maar begrijp ik goed dat ze in die slachterijen met een geweer de dieren doodschieten?
Dat is toch ontzettend 'onhandig'?Het dier gaat er echt niet voor staan.Schietmasker lijkt me dan het makkelijkst.
Maar zowiezo vind ik dat je niet zo met een dier om hoort te gaan.Dan zit je echt op de verkeerde plek daar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:09

Helaas gebeurt dit niet alleen in Canada. En niet alleen met paarden.
Ik heb geen enkel probleem met slachten, MITS het op een snelle, pijnloze manier gebeurt, waarbij respect voor de dieren getoond wordt.
Ik vraag me af hoe je met jezelf kan leven als je zo'n persoon bent? Ik heb zelf ook geslacht, maar maar ik heb het op de correcte, humane manier geleerd. Elk dier verdient respect en een correcte behandeling.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:19

GADVERDAMME, Echt walgelijk! Hier moet echt iets aan gedaan worden en ze moeten in heel de wereld dit soort taferelen verboden maken. En dan ook echt zorgen dat dit niet meer gebeurt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:20

noordje schreef:
@FaberSmid : ligt dat niet aan de grote van het dier waar je op jaagt?
Maar begrijp ik goed dat ze in die slachterijen met een geweer de dieren doodschieten?
Dat is toch ontzettend 'onhandig'?Het dier gaat er echt niet voor staan.Schietmasker lijkt me dan het makkelijkst.
Maar zowiezo vind ik dat je niet zo met een dier om hoort te gaan.Dan zit je echt op de verkeerde plek daar.

De jachtwet bevatte en omvatte toen alles, of dat nog steeds het geval is? In the USA kan dat per staat verschillen, in regelgeving en eisen.
Stalen pin, kogel of stroom, als het dier maar kan uitbloeden. Het verschil bij "ons" slachten in vergelijk met de wijze van kosher vlees, is dat het dier eerst hersendood is tenminste dat is de bedoeling. Maar dat de bloedcirculatie nog functioneel blijft, voor het uitbloeden. Of verbloeden, weet niet hoe dat in het Nederlands heet? Dat het hart nog het bloed uit het lichaam pompt.
Het is ook een gegeven feit dat de mensen die in slachthuizen werken, verharden en gevoelloos worden en de fouten en leed niet meer bemerken en zien. De dieren worden voor hun gewoon voorwerpen, tijd is geld dus alles moet snel ten koste van de dieren.
Moet wel vermelden dat er ook slachthuizen zijn die goed te werk gaan, maken gebruik van de nieuwste moderne middelen en nemen de regels in acht. Gaan serieus en hygiënisch te werk en zijn een voorbeeld voor de anderen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:21

Shir89 schreef:
GADVERDAMME, Echt walgelijk! Hier moet echt iets aan gedaan worden en ze moeten in heel de wereld dit soort taferelen verboden maken. En dan ook echt zorgen dat dit niet meer gebeurt.

Dat zal sneller gaan als we met zijn alle vegetariër worden, zodat de vraag komt te vervallen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:39

Dit is dus de reden waarom ik vegetariër ben dit gebeurt niet alleen met paarden maar ook met koeien, varkens, runderen etc. Het is gewoon niet normaal hoe er met deze beestjes omgegaan word. Ik zou zelf zeggen geef ze een spuitje maarjaaa dat is te duur, maar wel veel diervriendelijker en dus zonder lijden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:44

direct gevolg van het verbieden van het slachten van paarden in America........... WAt een HYPOCRATIE zeg om nu te lopen mauwen...........

Het is vreselijk meer dan vreselijk........... maar laten we wel zijn, de enige reden dat al die paarden daar belanden is omdat ze in anmerika niet meer geslachtr mogen worden..........

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:50

Oplossing: openbare slacht cam's... :)* als we met ons allen gaan kijken wat daar uitgespookt wordt, zullen dit soort taferelen niet meer voorkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:56

FaberSmid schreef:
yarrah schreef:
http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/paar ... -6277.html
De paarden gaan van amerika naar Canada of Mexico. Hmmm, weet je dit is natuurlijk ook niet goed. Slachthuizen sluiten en vervoeren naar andere landen. Daar moeten jullie het met me eens zijn.

Weet u dat ook in Europa met de dieren gereisd wordt voor subsidie? En omdat die niet geslacht mogen worden in Nederland of meer opbrengen in het buitenland? Zo gaan ook vele paarden naar het buitenland via verzekeringen, zodat die dan meer geld krijgen. En de eigenaar is dan in de waan, dat het paard dezelfde dag nog uit zijn lijden wordt verlost. Niks is minder waar dagen voor het zo ver is, door verzamelen van paarden en de reis en slachten. De dieren die verwond zijn krijgen extra subsidie, hopelijk is dat inmiddels aan banden gelegd maar ik ben bang van niet. Met name s'avonds laat en s'nachts is het kreupelvee onderweg, te veel om alles te controleren.

yep dat is inmiddels aan banden gelegd............

maar tot ik geloof 15 jaar geleden werd alles gezond bij de italiaanse grens verwond om zo goedkoper ingevoerd te kunnen worden..........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:57

Amytj schreef:
Dit is dus de reden waarom ik vegetariër ben dit gebeurt niet alleen met paarden maar ook met koeien, varkens, runderen etc. Het is gewoon niet normaal hoe er met deze beestjes omgegaan word. Ik zou zelf zeggen geef ze een spuitje maarjaaa dat is te duur, maar wel veel diervriendelijker en dus zonder lijden..

De euthanasie zoals u beschrijft mag en kan niet, door het uitbloeden of verbloeden (welke van beide is het correct Nederlands?) Het hart wordt dan stil gelegd, dus hart kan het bloed niet meer uit het lichaam pompen door de keelslagaders.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:58

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:

yep dat is inmiddels aan banden gelegd............

maar tot ik geloof 15 jaar geleden werd alles gezond bij de italiaanse grens verwond om zo goedkoper ingevoerd te kunnen worden..........

Hoe komt het dan, dat het nog steeds gaande is kiwiko?