Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:00

jeetje....die foto met dat paardje met veulen,germ!!!
da's toch te belachelijk voor woorden dat het nog "natuurlijk" word genoemd!?
Wat bezielt nederland toch,volgens mij is nederland een beetje "de weg kwijt" met dingen!!!

Dit kan in mijn ogen ook niet en het heeft niks te maken met een zogend veulen,de merrie loopt gewoon op dr allerlaatste reserves.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:04

als je zorgt dat er niet teveel dieren op dat stuk lopen,hoef je ook niet bij te voeren...

dan zouden ze zomer en winter genoeg te eten hebben,en ook het gras en bomen zich kunnen in het voorjaar kunnen herstellen,deze zijn nu onherstelbaar beschadigd...

ook dat gras dat komt nooit meer goed terug...ze zouden dat gebied bijna 2 of 3 jaar met rust moeten laten,zo kapot gevroten is het....

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:25

Deebee schreef:
Verschrikkelijk, vel over been en totaal geen spiermassa meer op de rug.

Ik heb de internationale petitie online:

http://www.thepetitionsite.com/3/stop-a ... ersplassen

Nu hopen dat mensen reageren...

Wat super Deebee, je bent goed bezig! Mooi om te zien dat nu mensen over de gehele wereld tekenen en ook weten wat er hier gebeurt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:22

SilverSan schreef:
@kimmie 261: je zegt eigenlijk hetzelfde als ik: zorg voor een gereguleerd bestand. Wegvangen, afschieten, slachten, maakt niet uit, maar zorg dat het gehele cirkeltje weer klopt. Overbevolking, in een natuurgebied of over de hele wereld, is niet gezond en zal gereguleerd moeten worden.

@MarvanTom: ik ben het met die "Tom"-oplossing van natuurmonumenten helemaal eens. Kan je ook in mijn stuk terug lezen. Maar niet met bijvoeren. Zo vergroot je alleen het probleem, want je maakt het gebied niet groter dus is er nog minder plek voor nieuwkomers. Dus zorg dan de bestaande populatie niet te groot wordt voor het gebied. Inderdaad uitgezet door mensen = controleerbaar houden door mensen.

Eigenlijk zeggen we hetzelfde, maar je moet wel een constructieve oplossing verzinnen, dat is bijvoeren NIET. Daarmee vergroot je alleen het probleem. Monitoor de kuddes enkele dagen, maak een balans op en vang er een groot genoeg gedeelte van weg en voer ze af. Dood of levend maakt niet uit, dus of je ze nu ruint/zadelmak maakt, weggeeft aan Polen of slacht, maar reguleer het beleid.

Wij zitten dus duidelijk op dezelfde lijn. ;)
Maar waarom ziet een instantie als Staatsbosbeheer dit nu niet zo?
De "Tom"-oplossing is niet meer dan dat reguleren van de populatie, zodat de gevestigde orde van wat de mens wil met "dieren in de natuur" voort kan.
Ook een Konik kan je aan de man brengen, een hert of rund wat minder.
Prioriteiten stellen dus. Blijkt erg lastig te zijn voor Staatsbosbeheer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:02

cabno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:25

Niet overal gaat het er zo dieronvriendelijk aan toe bij Staatsbosbeheer. Iedere beheerseenheid heeft een "eigen" aanpak. Als je kijkt naar het Lauwersmeergebied ( Groningen/Friesland) dan is het daar veel beter geregeld! Er wordt daar indien nodig bijgevoerd en ieder jaar worden alle dieren gevangen en het teveel aan hengsten gaat eruit en wordt verkocht naat natuurparken of gaat naar de slacht voor consumptie. Verder worden de veulens ontwormd en als het nodig is komt er voor een ziek dier de dierenarts. Twee maal per week zijn er te paard controles waarbij de dierverzorger Willem van der Wagen kijkt of alles goed gaat zodat er tijdig ingegrepen kan worden. Uiteraard kost dit meer tijd (en geld) maar op deze manier heb je toch een enorm groot natuurgebied waar je probeert de natuur z,n gang te laten gaan voor zover dat kan in ons ienimiene landje! Een fijne GULDEN MIDDENWEG voor paard en mens. Ga daar ook eens heen te kijken! Enorm groot gebied waar de dieren "" redelijk " wild zijn omdat ze maar eens per jaar in handen komen. Dus niet van die handtamme dieren.
Als we met z,n allen laten weten dat we achter die aanpak staan gaat Staatsbos vanzelf een keer overstag want immers; Staatsbosbeheer is van de Staat en wij betalen met z,n allen daarvoor! Dus ook wij zijn er met z,n alleen een beetje verantwoordelijk voor!

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:21

In Nederland hebben we geen natuur. We zijn een stadsstaat met hier en daar een park. Zo'n beetje elk beest wordt geteld en genoteerd en zodra er een vos of edelhert zich waagt te vertonen in een gebied waar hij eerst nog niet voorkwam, slaan de ambtenaartjes op hol en moet hij verwijderd/afgeschoten worden. Als de Oostvaardersplassen een natuurgebied moet zijn, moeten die hekken weg zodat er vrije in- en uitloop is. Als de hekken blijven, is Staatsbosbeheer volgens mij meer een veehouderij/dierentuin en moeten de beesten gewoon gevoerd worden.

Misschien kunnen ze een koppel wolven uit Duitsland importeren voor de natuurlijke selectie?
:P Ja vast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:27

cabno schreef:
Niet overal gaat het er zo dieronvriendelijk aan toe bij Staatsbosbeheer.
Iedere beheerseenheid heeft een "eigen" aanpak.

Cabno, wat je zegt over "eigen aanpak" klopt niet :n. Ook SBB is gebonden aan beleidsregels

De Oostvaardersplassen en de Veluwezoom zijn aangewezen als "Spoor A natuurgebied" en hebben een speciale status.
Dat heeft niets te maken met de "persoonlijke visie van een beheerseenheid" :n
Maar alles met de (wettelijk geregelde) vrijstelling van zorgplicht :\ .
Al zou de baas van de beheerseenheid het anders willen, dan nóg heeft hij zich te houden aan de status van het gebied.

cabno schreef:
Als we met z,n allen laten weten dat we achter die aanpak staan gaat Staatsbos vanzelf een keer overstag

Maar daarvoor moet éérst de politiek overstag en de wettelijke grondslag voor het gebied aanpassen.
Helaas heeft Frans Vera hoge vriendjes op het Ministerie, dus dat wordt nog een lastige.
Hij zal niet zomaar zijn persoonlijke speeltuin willen opgeven...:n

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:45

Deze dieren hebben nu absoluut extra voer nodig.
Op de langere termijn zal men een beter beheersbeleid horen te gaan voeren, om zo wantoestanden als dit te voorkomen, als men dit veel eerder had gedaan, was het noooooooit zo ver gekomen.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:50

Dit is een grote schande 'natuur' laat me niet lachen als het niet aan de mens had gelegen had deze poldor nooit bestaan!

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:11

Ik vind trouwens dat de Partij vd Dieren zich heel stil houdt over dit onderwerp. Het speelt al jaren, ze hadden al veel eerder kunnen gaan kijken. Als ze ERGENS voor op de barricaden zouden moeten, is het toch wel dit soort zaken, ook al is het geen intensieve veeteelt...
Ik heb op ze gestemd de vorige keer, maar dat doen we niet meer. Ik ben die goudvissenkommen nog niet vergeten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:42

Radegonde schreef:
Ik vind trouwens dat de Partij vd Dieren zich heel stil houdt over dit onderwerp. Het speelt al jaren, ze hadden al veel eerder kunnen gaan kijken.

Is dat zo? Want dat was nl ook een vraag van mijzelf.
Wat doet PvdD hieraan?
Of hobbelt dat weer braaf mee met de gevestigde orde, in de hoop dat die andere parrtijen iets meer kunnen doen?
Als deze partij niet doet, waarvoor het is opgericht, dan verdient deze geen enkele stem.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:50

PvdD doet er niets aan, dat kwam gisteren toch ook in dat filmpje voorbij? Of heb ik dat elders gelezen/gezien?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:52

Het is toch wat met die PVDD?
Ik vraag me toch sterk af waarom die is opgericht.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:54

Dat is inderdaad een vraag die dan boven komt. Over een vis in de kom hebben ze zich maar aangetrokken dan dit.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:05

skaay schreef:
we zijn vandaag weer bij de paardjes wezen kijken, en hebben wat foto,s gemaakt.
deze ponys lopen trouwens niet op de Oostvaardersplassen maar op een heel klein stukje bos in noordholland.
deze koniks zijn ook van staatsbosbeheer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en dan te bedenken dat deze paardjes dus een dikke wintervacht hebben , dus eigenlijk zijn ze nog dunner...

Ik was hier ook bij, het is gewoon verschrikkelijk! Je hebt bijna de neiging om er gewoon heen te gaan met een trailer,(Dat zou hier nog wel te doen zijn want het zijn er maar 7) Ze allemaal in te laden en mee te nemen :n. Zo wild zijn ze niet, ik heb ze gewoon staan aaien! :O
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 13-03-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:05

Zeeuwtje68 schreef:
Het is toch wat met die PVDD?
Ik vraag me toch sterk af waarom die is opgericht.

Geld. Niet voor de dieren, maar voor henzelf.
Zo'n politieke partij-gevaldingesgedoe levert veel centen op, hoor!
Worden we hier nu eindelijk wakker..?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:06

Als je de paarden op de foto zou scheren dan schrik je je pas echt helemaal kapot.

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:15

Ik was hier ook bij, het is gewoon verschrikkelijk! Je hebt bijna de neiging om er gewoon heen te gaan met een trailer,(Dat zou hier nog wel te doen zijn want het zijn er maar 7) Ze allemaal in te laden en mee te nemen :n. Zo wild zijn ze niet, ik heb ze gewoon staan aaien! :O[/quote]

Dat is precies wat ik ook dacht; Als ik ontzaglijk stinkend rijk was en een paardenopvangcentrum zou hebben, zou ik graag met een legertje medewerkers en een stoet trailers 's nachts erheen gaan.

Ach :roll: mooie dromen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:56

check deze link : http://www.partijvoordedieren.nl/conten ... /view/3064
Leuk geprobeerd, maar het artikel staat vol met tegenstrijdigheden.

Quote: De dieren in het veld verkeerden in een goede conditie. Ze waren alert en druk aan het grazen, de eerste groene grassprieten zijn inmiddels waarneembaar. Er is ook nog genoeg ruwvoer voor de dieren aanwezig. Elke dag gaan de medewerkers van Staatsbosbeheer op pad om de dieren te inspecteren. De Kamerleden zijn van mening dat het huidige beleid gehandhaafd dient te worden, waar ook de Kamer zich in 2006 aan geconformeerd heeft op basis van de aanbevelingen van de internationale onderzoekscommissie. Ander beheer zal alleen maar leiden tot meer aanwas en actiever afschot.
Genoeg ruwvoer? Ze worden toch niet bijgevoerd?
Eerste groene grassprieten heb ik ook gezien, maar dat is niet genoeg om 4000 stuks aan vee te voeden.
Elke dag medewerkers? Wat doen die dan? Wie betaalt dat eigenlijk? Ach, laat ook maar: dat zijn jij en ik. Via loonbelasting of welke ander belasting dan ook.
Quote : "Ander beheer zal alleen maar leiden tot meer aanwas en actiever afschot."
Waar hebben we het hier over? Over alle dieren daar? Maakt eigenlijk niet uit ook; zij zijn voor het op 'natuurlijke' wijze laten doodgaan van 'natuur' die mensen hebben opgezet.
Zorgplicht? Welnee, waar maak ik mij en vele andere bokkers druk over...
Geef vooral je stem aan deze partij komend juni, dan weet je zeker dat er niks gebeurt! :(

elnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:19

.... partij voor dode dieren?.... dat was het toch :S.. Ik word er misselijk van.. Nee, deze mensen verdienen geen stemmen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:33

Ik durfde het filmpje nu pas te bekijken... echt vreselijk, die hekken, hoe dat paard in die container geflikkerd wordt, hoe dat paard (of rund?) op probeert te staan maar wat hem niet lukt... de botten die uitsteken, de ogen die de moed op hebben gegeven... hoe kan de mens zó blind zijn? ;(

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:34

Die een-na laatste foto is helemaal vreselijk..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:38

partij voor de knaagdieren :+ , wat een gewauwel

bah

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:50

elnouk schreef:
.... partij voor dode dieren?.... dat was het toch :S.. Ik word er misselijk van.. Nee, deze mensen verdienen geen stemmen.

Helemaal met je eens, als je stemt? stem niet op de partij voor dieren.
Hoop dat die snel opgeheven word, wat een bullshit is die partij bah :( :(