KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

wanneer mag je zadelloos gaan starten?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:20

Bonita_Bon schreef:
Janine1990, Aanleuning kun je prima bereiken zonder bit hoor, maar ben het wel eens dat oprichting een ander verhaal is, juist omdat de neus minder gevoelig is.

Je zou alleen met S&T gaan rijden als het toegevoegde waarde heeftvoor jou en/of je paard in het Z. Daarom zou ik niet aanraden er vanaf de M2 mee te beginnen. Als je in het Z eenmaal tegen dingen aanloopt kun je rustig aan eens kijken of S&T iets voor jullie is. Hoe minder metaal in het bekkie hoe beter, dus als het zonder kan, zonder gaan!

Volgens het KNHS kan dat niet. Volgens hun heb je voor aanleuning een bit nodig.

Aanleuning volgens mijn ORUN boek: (en dus het KNHS aangezien zij deze opleiding verzorgen)
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.

Contact volgens mijn ORUN boek:
Onder contact wordt de verbinding verstaan die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugels gelijk blijft.

Verder is het in mijn ogen fijn voor de ruiters dat ze zelf mogen beslissen of ze wel of niet op een Stang en Trens gaan rijden.
En ook voor de mensen die bitloos willen rijden is het fijn dat ze dat kunnen. Voor mij is het niets, maar als anderen het graag wel doen is het toch fijn dat het kan.

Vind je een bit zielig hang je die er niet in, vind je de druk op de neus zielig ga je niet met zo'n hoofdstel rijden. Simpel toch :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:01

x_Marr schreef:
@Janine1990: Maar als je een paard alle oefeningen goed doet op een trensje en je daarmee ook je hulpen al heel klein kan maken, waarom zou je dan in godsnaam een s&t willen? ;)

voor de verfijning misschien?

heb het idee dat heel veel mensen zo tegen de stang en trens zijn omdat ze zelf niet op dat niveau hebben gereden. en er dus niet over kunnen oordelen

overal is misbruik in hoor, ook op trens!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:02

Michael1104 schreef:
wanneer mag je zadelloos gaan starten?

:D :D :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:09

_Lott schreef:
x_Marr schreef:
@Janine1990: Maar als je een paard alle oefeningen goed doet op een trensje en je daarmee ook je hulpen al heel klein kan maken, waarom zou je dan in godsnaam een s&t willen? ;)

heb het idee dat heel veel mensen zo tegen de stang en trens zijn omdat ze zelf niet op dat niveau hebben gereden. en er dus niet over kunnen oordelen

Verfijning? Ja voor de ruiter, die kan met zeer kleine aanwijzingen grote effecten in de mond van het paard teweegbrengen door de hefboomwerking van de stang. Die vergroot de kracht waarmee de ruiter met de handen werkt met een factor 8 tot 10 (afhankelijk van de lengte van de scharen). Een aanwijzing die je geeft met de kracht van ongeveer een halve kilo, komt in de paardenmond door als 5 kilo!

De krachten waarmee zeer goede ruiters rijden, liggen op zijn gunstigst op 3 kilo druk in de handen, wat resulteert in 30 kilo druk in de paardenmond!

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Citaat:
Preuschoft (1993, 1999) en Preuschoft et al (1999) bevestigden elektronische meetapparaten aan de uiteinden van de teugels (Fig. 3). Ervaren ruiters gebruikten krachten tot 30 Newton in stap (= ruim 3 kilo) tot 75 Newton in draf (= ruim 7,6 kilo) en tot 60 Newton in galop (= ruim 6 kilo).

Citaat:
Hoe kan men nog spreken van "verfijnde" en "subtiele" communicatie met deze 21 kilo (trensbit) tot 93 kilo (stang & trens) in de paardenmond (die kan oplopen tot maar liefst 250 kilo). Hoe kan men in de dressuursport streven naar "verfijning" en dit laten samengaan met zoveel mogelijk ijzerwaar in de paardenmond. Paardrijden door middel van deze hoeveelheid kilo's heeft dan ook niets met "verfijnde communicatie" van doen. Integendeel.
In een eerder onderzoek van Warren-Smith et al (2005) geven de auteurs aan dat bij directe observatie veel ruiters een onnodige hoeveelheid druk op de mond van het paard uitoefenen tijdens het rijden. Warren- Smith et al (2005): "Wanneer een paard gewend raakt aan een constante hoge druk in de mond, dan wordt de reactie van het paard op deze hulp steeds minder. Wanneer deze hoge druk niet wordt veranderd, kan het paard verschillende ongewenste reacties geven. Dit kan variëren van het niet meer goed presteren tot het uiteindelijk niet meer reageren op deze hulpen, met als gevolg dat de ruiter nog meer druk gaat toepassen. Hierdoor komt de combinatie in een visuele cirkel terecht."
De paardenmond wordt dus juist ongevoelig gemaakt, waar "fijne hulpen" allang niet meer aan de orde zijn. Wat in feite plaatsvindt in de mond, zijn juist heel vage en zware instructies vol ruis (volgens Clayton is de teugelspanning ook continue wisselend, dus nooit constant, en zijn pieken waar te nemen die optreden in het ritme van het paard z'n gangen, wat het gevolg blijkt te zijn van de bijna onzichtbaar knikkende beweging van het hoofd van het paard). Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid" dus, in plaats van "verfijnde communicatie".

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:13

_Lott schreef:
x_Marr schreef:

Kan je lezen? Wat vind jij het verschil tussen hulpen klein maken en verfijning, ik geloof toch echt dat dat hetzelfde is? ;)

Ik ben zeker niet tegen S&T, heb dat ook nergens gezegd, maar ik ben er wel tegen dat er zo snel naar wordt gegrepen, en als het op een verkeerde manier gebruikt wordt.

Air

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:17

Arabesk: Ik vind zeer goede ruiters en ervaren ruiters toch wel een verschil. Zeer goede ruiters hebben alleen een druk in de mond van het paard die het paard zelf aanneemt, en niet zwaarder dan dat.
Maar als je hogerop wil komen met bitloos moet je ook verfijnen ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:28

ik word zo moe dat het bitloos er elke keer bij gehaald moet worden :Z

het is een verfijning, net als sporen. en daar kun je ook harder mee schoppen hoor!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:29

Ojah Mar ik kan prima lezen hoor, zie geen toegevoegde waarde aan die opmerking :D

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:33

Dus als ik het goed begrijp mag ik nu los rijden met een thiedeman of met een martingaal in de dressuur? En de slof alleen gebruiken met een prijsuitreiking? Of is de slof ook toegestaan met een trens hoofdstel?
Goede veranderingen weer!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:38

_Lott schreef:
Ojah Mar ik kan prima lezen hoor, zie geen toegevoegde waarde aan die opmerking :D

Dan moet je toch ook weten wat een vraagteken betekend neem ik aan?
Dus wat vind jij het verschil tussen je hulpen kleiner maken en verfijning?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:16

x_Marr schreef:
Maar oprichting komt vanuit de achterhand dus heeft bitloos alsnog geen nadeel. Of je paard reageert niet goed op de druk maar dan lijkt mij dat je ook al een probleem hebt als je paard aan het halster loopt :=

Mee eens, het komt vanuit de achterhand, en het rijzen van de schoft, maar moet veel meer begrenst worden door de hand. Hoe je het ook wend of keert.
Ik rij zelf ook graag bitloos als afwisseling zowel voor mij als voor mijn paard en het verbaasde mij hoe makkelijk je gewoon kan 'dressuren' zonder bit. Ik reed al enkele jaren buiten bitloos en gebruikte het bitloze hoofdstel om paarden te beleren/corrigeren die in het begin heel heftig reageerden op druk in de mond. Op de neus gaat stuk beter. Sinds een jaartje rij ik ook wel eens een dressuurmatige training bitloos, basis gaat prima. het echte oprichten gaat gewoon met te veel druk zonder bit, waardoor je een remmende werking krijgt. Tenminste dat is mijn constatering. Durf wel te stellen dat ik een redelijk zachte hand heb, dat ik de oorzaak daar wel kan uitsluiten.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:19

Dat zijn hele grote wijzigingen, maar vind ze wel goed! :D zo zijn er misschien mensen die de stap tot wedstrijden rijden kleiner vinden.. :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:54

x_Marr schreef:
_Lott schreef:

Dan moet je toch ook weten wat een vraagteken betekend neem ik aan?
Dus wat vind jij het verschil tussen je hulpen kleiner maken en verfijning?

dat is toch hetzelfde? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:11

Lees dan je eerste reactie tegen mij nog eens. Die slaat dan toch nergens op? :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:14

die slaat wel ergens op

waarom zou je op een trensje moeten rijden als het paard van zichzelf beter en verzamelder loopt op een stang en trens? en de ruiter er ook nog eens goed mee om kan gaan? dat is toch een verfijning.. omdat je met minder hulpen meer voor elkaar krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:15

_Lott schreef:

het is een verfijning, net als sporen. en daar kun je ook harder mee schoppen hoor!

Verfijning voor de ruiter ja. Nièt voor het paard.
Lees de post van Arabesk eens.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:15

geweldig. Ik vind dat het een vrije keuze moet zijn.

voor veel paarden op hoog niveau is de stang enkel een hulpmiddel om de hulpen nog kleiner, lichter en fijner door te geven.
Maar er zullen altijd paarden buiten de boot vallen die zich gewoon prettiger voelen met alleen een trens.

met van dat niveau kunnen zelf wel bepalen waar hun paard het eerlijkst en prettigst op loopt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:23

JoviBan schreef:
_Lott schreef:

Verfijning voor de ruiter ja. Nièt voor het paard.
Lees de post van Arabesk eens.

Laten we wel wezen, paardrijden is er altijd voor de ruiter. Bitloos of niet :Y)
Ik snap je reactie niet echt, JoviBan... :)

Ik zal zometeen nog even de vraag die mij gisteren werd gesteld beantwoorden. Moet er nog even wat voor opzoeken, en mijn kamer kent een huishouden van Jan Steen.
Maar dan weten jullie in ieder geval dat ik er niet voor weg loop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:38

Janine1990 schreef:
Laten we wel wezen, paardrijden is er altijd voor de ruiter. Bitloos of niet :Y)

Dan zal ik proberen het uit te leggen.

Je kunt de mond van je paard volproppen met ijzer en dat 'verfijning' noemen. Jij als ruiter bent wellicht 'fijn' bezig, maar het paard ervaart al dat ijzer in z'n mond natuurlijk niet als 'fijn'. De ruiterhulpen via de teugels komen met enorme krachten door in de mond. Daar is niks fijns aan.

Je kunt ook kiezen om weinig of geen metaal in de mond van je paard te leggen. Dàt kun je verfijning noemen, want dan komt het pas echt aan op je ruitergevoel en heel subtiele hulpen. Je laat de mond en het hoofd van je paard met rust en rijdt volledig met je zit.

De keuze is dus simpel: is het fijn voor jezelf of is het fijn voor je paard. En waar voel je jezelf het fijnst bij (is ook een gewetensvraag).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:42

Ik snap niet zo goed dat wanneer de KNHS een regelementswijziging doorvoert zodat niet meer verplicht met S&T gestart hoeft te worden we hier nog steeds een discussie hebben over hoe slecht/evil/dierenmishandeling S&T nou wel niet is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:35

Goed, ik zal even de vraag die mij gesteld werd toelichten uit een oud proevenboekje, maar het zal er nu ongetwijfeld nog steeds zo in staan.

Doel van de dressuur

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen;
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen;
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen vand e achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren;
Het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.

Het paard geeft aldus de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd, met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan de ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan, aan de bogen van alle andere lijnen.

Zijn stap is regelmatig, vrij en ontspannen.
Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, in verband en actief.
Zijn galop is regelmatig, licht en gecadanseerd.
Zijn achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn.

Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard. Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, welke door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonische n natuurlijk evenwicht.

Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden moet het paard in de hand gesteld zijn. Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graag van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht soepel contact van de teugel en een algehele ontspanning. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus - in het algemeen - iets voor de loodlijn.

Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter.

De houding van het paard zal wisselen al naar gelang de mate van verzameling. Bij de, voor de verzamelde gangen noordzakelijke grote verzameling, moet de achterhand dalen. De licht gebogen hals mag daarbij niet korter worden, maar moet een hogere graad van oprichting tonen, waarbij de nek het hoogste punt moet blijven.

Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn het paard moet het bit afkauwen. Het knarsen van de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoogtrekken van de ton wordt als een kleine fout beschouwd. Daarentegen wordt het over het bit gooien van de tong en het langdurig uitsteken van de tong als een grotere fout beschouwd.

Onder cadans verstaat men de kracht, het tactmatige, ritmische en harmonieuze vand e beweging. Onder takt verstaat men de exacte regelmaat van de beweging; iedere pas beweegt hetzelfde. Onder tempo verstaat men de snelheid van de beweging in alle gangen. Deze wordt opgewekt en beheerst door de inwerking van de ruiter, ook wel impuls genoemd.

Daarbij wil ik jullie graag deze link aangeven: http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=323
Het nut van aanleuning.

Ik zie vooralsnog geen problemen met bit en denk dat het allemaal veel te negatief wordt ingezien.
Het bitloos gaat in mijn ogen ten koste van de echte dressuur. Als je een bit zielig vindt, moet je gewoon niet gaan paardrijden, want dan is dat evengoed zielig. Bij een paard met mond/tandproblemen kan ik me voorstellen dat je bitloos gaat rijden...
Ik ben benieuwd hoe het bitloze er straks uit gaat zien, en of er nog echte dressuur bij komt kijken. Voor mij zijn bitloze ruiters nog altijd de ruiters die nauwelijks kaas hebben gegeten van dressuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:43

JoviBan schreef:
Janine1990 schreef:

Dan zal ik proberen het uit te leggen.

Je kunt de mond van je paard volproppen met ijzer en dat 'verfijning' noemen. Jij als ruiter bent wellicht 'fijn' bezig, maar het paard ervaart al dat ijzer in z'n mond natuurlijk niet als 'fijn'. De ruiterhulpen via de teugels komen met enorme krachten door in de mond. Daar is niks fijns aan.

Je kunt ook kiezen om weinig of geen metaal in de mond van je paard te leggen. Dàt kun je verfijning noemen, want dan komt het pas echt aan op je ruitergevoel en heel subtiele hulpen. Je laat de mond en het hoofd van je paard met rust en rijdt volledig met je zit.

De keuze is dus simpel: is het fijn voor jezelf of is het fijn voor je paard. En waar voel je jezelf het fijnst bij (is ook een gewetensvraag).

Maar hoe weet jij dat een paard een bit minder prettig vind dan een gewone neusriem (zoals deze wel verplicht zijn op bitloze wedstrijden). Hoe natuurlijk is het dat een paard een bit als niet fijn ervaart? Je zou er van staan te kijken als je ziet hoe graag mijn ene paard dat bit vast wil houden als ik met het hoofdstel aankom. En echt niet omdat hij denkt dat het lekker is, hij is ook niet onnozel en weet dat wanneer ik met een hoofdstel aankom en hij een zadel op heeft, hij echt niet lekker mag relaxen... :+

Ik weet niet hoe jij ruiterhulpen doorgegeven via het bit ervaart... Maar mijn paarden zijn sterker dan mijn handen... Laten we het zo zeggen, het welbekende 'de mond van het paard is zo sterk als de hand van de ruiter'. Met andere woorden hoe sterker jij je hulpen door laat komen, hoe sterker het paard zich maakt in de mond. Ben je zacht, reageert het paard veel makkelijker.

Verder is het de bedoeling van dressuur ook niet dat je alles aangeeft met je handen. Ik kan ook prima op mijn zit rijden, lijkt me niet geheel onbelangrijk ook... Ik denk ook niet dat ik de enige ben, ik denk dat elke ruiter dat kan. In ieder geval elke serieuze ruiter die begrijpt wat dressuur is.

Er zal wel iets flink mis zijn met mijn geweten, of ik ben gewoon eerlijk...
Ik krijg een beetje het idee dat alle voorstanders van bitloos allemaal vinden dat bit-ruiters niet eerlijk zijn tegenover hun paarden... Een bit is mishandeling. Maar dan vraag ik me af wat je in godsnaam zelf op een paard doet, want dan is paardrijden evengoed mishandeling... Zie de link hierboven geplaatst nog even... Niet geheel onzin... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:43

manic schreef:
Ik snap niet zo goed dat wanneer de KNHS een regelementswijziging doorvoert zodat niet meer verplicht met S&T gestart hoeft te worden we hier nog steeds een discussie hebben over hoe slecht/evil/dierenmishandeling S&T nou wel niet is.

_/-\o_

Gelukkig hoeft de KNHS zich niets van bokt aan te trekken... :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:04

nee anders zouden we straks allemaal bitlos rijden :')