FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:52

Hermelientje schreef:
Kijk eens even hier Bandida, je wordt onmiddellijk op je wenken bediend door de KNHS.
Meten is weten:
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=272&CatI ... n=&PicID=2

Even off-topic, prima dat ze er wat meer wetenschap tegen aan gooien uiteraard, maar innovatie?
Ik stel met toch wel vragen als een logboek, thermografie en een hartslagmeter daaronder genoemd worden. Ik dacht dat dat toch al lang standaarduitrusting was van een sportstal?! Als dat niet het geval is kan ik alleen maar besluiten dat er amateurs in non-sporten rondhobbelen die beter op de hoogte zijn van de fysieke toestand van hun rijpaard :=

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:33

Deze piloot laat zien hoeveel paarden (kunnen) accepteren, geen hyperflexie, maar zeer waarschijnlijk een gekochte startplaats!
http://www.youtube.com/watch?v=opMiCyoR ... r_embedded

Kin op de borst, of soms zelfs tegen de onderkant van de hals is inderdaad een vreselijk gezicht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:36

clarence schreef:
MarcelDufour schreef:
Noem mij een regel die wel bij de basis geldt, en niet bij de FEI. Dan geef ik je gelijk, maar het is echt niet zo. Als je het niet eens bent met een bepaling die bij de basis geldt, en tegen die van de FEI in gaat, dan hoef je alleen maar een advocaat in te schakelen, procederen, en uiteindelijk haal je je gelijk, want de NHS heeft zich, door aangesloten te zijn bij de FEI, neergelegd bij de bepaling dat de regels van de FEI ten alle tijde die van de nationale bonden overstijgt. Het staat zelfs zo in de statuten.

Misschien in Nederland niet, maar in Amerika mag je op concoursen nog steeds Bute geven tot op een bepaalde hoogte. Dat bepaalt de landelijke bond. Nou zijn de Amerikanen natuurlijk sowieso eigenwijs. :D

In allerlei landen heb je verschillende regels bij de basissport. Als ik alleen al naar Nederland, België en Amerika kijk waar ik gereden heb, heb ik me echt wel even moeten verdiepen wat wel en niet toegestaan is. In het ene land zijn bijv. rubberen bitringen uit den boze, in het andere niet, toegestane bitten, tuigage, noem maar op. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:05

Bandida schreef:
Hermelientje schreef:
Kijk eens even hier Bandida, je wordt onmiddellijk op je wenken bediend door de KNHS.
Meten is weten:
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=272&CatI ... n=&PicID=2

Even off-topic, prima dat ze er wat meer wetenschap tegen aan gooien uiteraard, maar innovatie?
Ik stel met toch wel vragen als een logboek, thermografie en een hartslagmeter daaronder genoemd worden. Ik dacht dat dat toch al lang standaarduitrusting was van een sportstal?! Als dat niet het geval is kan ik alleen maar besluiten dat er amateurs in non-sporten rondhobbelen die beter op de hoogte zijn van de fysieke toestand van hun rijpaard :=

Meer wetenschap binnen de sport is in dit geval innovatie........

Verder zou ik niet oordelen voordat je eens op dergelijke stallen hebt kunnen kijken. Maar wellicht kan Marcel je daar wat meer over vertellen...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:58

Lies_Beuker schreef:
Deze piloot laat zien hoeveel paarden (kunnen) accepteren, geen hyperflexie, maar zeer waarschijnlijk een gekochte startplaats!
http://www.youtube.com/watch?v=opMiCyoR ... r_embedded

Kin op de borst, of soms zelfs tegen de onderkant van de hals is inderdaad een vreselijk gezicht.

Wat is dat nu weer voor een raar filmpje?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:16

Janine1990 schreef:
Verder zou ik niet oordelen voordat je eens op dergelijke stallen hebt kunnen kijken. Maar wellicht kan Marcel je daar wat meer over vertellen...

Ik ben zelf goed genoeg thuis in jumping om me daar een idee over te vormen ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:18

vur schreef:

Dat is het braafste paard ter wereld, kende je die nog niet?
Mogen ze meteen bij mij komen afzetten :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:19

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ben zelf goed genoeg thuis in jumping om me daar een idee over te vormen ;-)

Nah, je geeft aan dat je dat soort dingen dacht... Dus ik dacht dat je er enkel een beeld van had, en geen ervaring...
Maar dat heb ik denk ik verkeerd gelezen en gedacht ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:20

Lies_Beuker schreef:

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:25

Bandida schreef:
vur schreef:

Dat is het braafste paard ter wereld, kende je die nog niet?
Mogen ze meteen bij mij komen afzetten :D

helemaal mee eens............. wat een ongelovelijk braaf dier

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:44

Michael1104 schreef:
marcel zegt toch nergens dat hij er wat aan kan/gaat doen? Hij merkt het alleen op.

En ik stel gewoon de vraag?

MarcelDufour schreef:
Als de tijd daar rijp voor is, zal ik dat ook zeker doen, maar vooralsnog wil ik eerst afwachten wat het eindoordeel van Frank Kemperman en consorte is. Pas dan kan ik weer stelling gaan nemen, maar nu zou dat voorbarig zijn want het is heel goed mogelijk dat hij het op papier gaat zetten in een vorm waar ik me in kan vinden. Dat mensen niet veel met paarden hebben, dat kan zo maar zijn, maar met dieren in het algemeen hebben ze weer wel veel. Bijna iedereen heeft wel een hond, kat, parkiet of goudvis, en dierenleed in het algemeen spreekt ze toch wel aan. Bovendien is het zo dat je in de winkelstraat wel makkelijk een handtekening krijgt van mensen na het zien van paarden met de kin op de borst. En bij 40.000 handtekeningen is de Tweede Kamer al verplicht om er over te debatteren. Dus je ziet dat er nog vele mogelijkheden zijn om de kin op de borst rijerij aan te pakken. Er waren, voor de duidelijkheid, al 41.000 handtekeningen verzameld in enkele dagen die tijdens de vergadering gisteren overhandigd zijn aan de voorzitster van de F.E.I.!! Je moet alleen de weg weten, en van de mogelijkheden op de hoogte zijn.

U bent wel vooraf aan het informeren naar de weg en de mogelijkheden.

Vudress schreef:
MarcelDufour schreef:
Kin op de borst blijft ten alle tijde een naar gezicht, wie of hoe dan ook.

Correctie: JIJ VINDT kin op de borst ten alle tijden een naar gezicht. Dat betekent niet dat iedereen daar zo over denkt.
Hard schreeuwen betekent niet dat je gelijk hebt.

Is uw mening dat u hyperflexi en rollkur en kin op de korst, geen naar gezicht is?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 11-02-10 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:44

KiWiKo schreef:

Springt ook echt graag..
Maar ik meen me te herinneren uit een vorige discussie dat de ruiter een lichamelijk probleem had, misschien moeten we er maar niet te veel over kletsen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:53

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Springt ook echt graag..
Maar ik meen me te herinneren uit een vorige discussie dat de ruiter een lichamelijk probleem had, misschien moeten we er maar niet te veel over kletsen.

Dus dan mag een paard wel mishandeld worden? Als je een lichamelijk probleem hebt mag een weerloos dier daar niet de dupe van worden.
Ik ben bestuurslid van de FPG. Federatie Paardrijden voor Gehandicapten.
En dit is onze missie:
De FPG ziet als haar belangrijkste taak het bevorderen en er op toezien dat haar leden hippisch, medisch en pedagogisch verantwoorde en veilige paardrijlessen aanbieden voor mensen met een handicap. Uitgangspunt daarbij is het welzijn van en de verantwoorde omgang met paard en pony.
http://www.verenigingfpg.nl/fpgmissiedoelstelling.php
Dit even terzijde.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:30

Lies_Beuker schreef:
Dus dan mag een paard wel mishandeld worden?

Natuurlijk niet, dit is schandalig, maar ook heel erg offtopic, vandaar.. dit is niet echt de plaats om in het lang en het breed over die man zijn rij'kunsten' te spreken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:36

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Springt ook echt graag..

Ik dacht dat het om een weddenschap ging en dat deze ruiter eigenlijk een jockey was of iets met de draf- rensport in elk geval.

Idd geen mooi beeld, maar wat de relevantie mbt dit topic is ben ik beister..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:50

Arabesk schreef:
Als ze nou eens 'rijden achter de loodlijn = verboden ' er van maken :(

Dat zou in mijn ogen niet bevorderlijk zijn voor de paarden...
Een paard dat zijn hals ontspannen laat vallen in je hand en laag loopt, en nagevelijk is, loopt al snel met zijn neus achter de loodlijn. Met dezelfde mate van nagevelijkheid in een hogere halshouding zou het dier wel aan of voor de loodlijn lopen.
Het gaat er om hoe sterk het dier moet buigen in de nek en nageven in het kaakgewricht (dus mogelijk afknijpen luchtwegen/slokdarm) en niet om het op elke hoogte precies op of voor de loodlijn lopen...

Ik vind het wel heel duidelijk: Agressief rijden met trek en plukwerk en afgedwongen in de houding getrokken paarden mag worden bestraft. Ontspannen paarden die makkelijk en ontspannen rond lopen, zodat het happy-athletes lijken, mogen zo gereden worden.
Als het goed is kunnen zo die negatieve beelden van aan de stang hangende ruiters die hun paard op de rem trekken, paarden met open monden en wegdraaiende ogen etc. aangepakt worden... En dat zijn toch de beelden die keer op keer de wereld in worden gestuurd als bewijs hoe slecht LDR of Hyperflexie wel niet is...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:02

joyce B schreef:
Ik vind het wel heel duidelijk: Agressief rijden met trek en plukwerk en afgedwongen in de houding getrokken paarden mag worden bestraft. Ontspannen paarden die makkelijk en ontspannen rond lopen, zodat het happy-athletes lijken, mogen zo gereden worden.
Als het goed is kunnen zo die negatieve beelden van aan de stang hangende ruiters die hun paard op de rem trekken, paarden met open monden en wegdraaiende ogen etc. aangepakt worden... En dat zijn toch de beelden die keer op keer de wereld in worden gestuurd als bewijs hoe slecht LDR of Hyperflexie wel niet is...

Heb eergisteren even de filmpjes van de clinic van Anky op JA bekeken. En ik begrijp hoe makkelijk zo'n negatief beeld gemaakt kan worden... Terwijl het er over de lange lijn niet eens heel naar uit ziet, maarja, dat is mijn mening...
Maak een reeks foto's en zoek de slechtsten eruit. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:51

Janine1990 schreef:
Heb eergisteren even de filmpjes van de clinic van Anky op JA bekeken. En ik begrijp hoe makkelijk zo'n negatief beeld gemaakt kan worden... Terwijl het er over de lange lijn niet eens heel naar uit ziet, maarja, dat is mijn mening...
Maak een reeks foto's en zoek de slechtsten eruit. :)

Als je de laatste jaren wat vaker op de losrijdterreinen had gekeken dan had je ook geweten dat het geen kwestie van een reeks foto's maken was en de slechste eruit zoeken. Je kon helaas gewoon 20 minuten doorfilmen en niet zulke leuke beelden online zetten als je dat gewild had.
De clinics kun je daar echt niet mee vergelijken.

Maar ik hoop van harte dat het vanaf nu niet meer te zien is op de losrijdterreinen.

Janine1990

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:09

Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar de laatste jaren nauwelijks ben geweest... Maar ik kan me ook enigsinds voorstellen dat van rollkur vervelendere foto's gemaakt worden dan het totale plaatje doet vermoeden....... En dat is waar ik op doel... :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:11

Laat ik er nu wel geweest zijn en niet bepaald dezelfde indruk als ThePast03 hebben. Ik vind het heel raar dat jij zegt dat de clinics een heel ander beeld geven, want ik zie veelal hetzelfde op het losrijterrein.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:15

horseyfries schreef:
Laat ik er nu wel geweest zijn en niet bepaald dezelfde indruk als [*olduser*] hebben. Ik vind het heel raar dat jij zegt dat de clinics een heel ander beeld geven, want ik zie veelal hetzelfde op het losrijterrein.

Af en toe vind ik het jammer dat ik geen camera bij me had. Begin steeds beter te begrijpen waarom mensen het gefilmd hebben want anders blij je in dit soort nietes/welles discussies hangen.
Ik ga geen dingen mooier maken dan dat ze zijn. Paarden werden gerust minimaal 20 minuten met de neus op de borst rondgereden terwijl ruiterhanden achter de benen geplaatst waren (of op andere vreemde plekken). En de foto's die ik gezien heb zijn wat dat betreft lang niet altijd momentopname's.
Dit soort dingen heb ik persoonlijk op clinics nooit gezien, maar ik ben natuurlijk niet op alle clinics geweest en misschien zijn er wel clinics geweest waar dit soort beelden ook minimaal 20 minuten achtereen te zien geweest zijn.

Verder richt ik mezelf liever op de toekomst en hoop ik van harte dat dit soort beelden nooit meer te zien zijn op openbare terreinen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:19

Hetzelfde geldt voor mij, ook ik zou wel eens een camera mee willen nemen om dit soort onzinverhalen de kop in te drukken. Ik heb werkelijk nog nooit iemand twintig minuten met zijn handen achter zijn benen zien rijden terwijl ik op een heel aantal grote evenementen geweest ben en meer bij het losrijterrein kijk dan in de wedstrijdring.
Dus als je het al gezien hebt (wat ik ernstig betwijfel) dan is het absoluut geen beeld wat normaal is en kun je dat niet als standaard nemen voor het losrijden in die methode.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:23

horseyfries schreef:
Hetzelfde geldt voor mij, ook ik zou wel eens een camera mee willen nemen om dit soort onzinverhalen de kop in te drukken. Ik heb werkelijk nog nooit iemand twintig minuten met zijn handen achter zijn benen zien rijden terwijl ik op een heel aantal grote evenementen geweest ben en meer bij het losrijterrein kijk dan in de wedstrijdring.
Dus als je het al gezien hebt (wat ik ernstig betwijfel) dan is het absoluut geen beeld wat normaal is en kun je dat niet als standaard nemen voor het losrijden in die methode.

Het klopt dat ze niet 20 minuten hun handen achter de benen hadden (dat wisselde af met veel andere vreemde plekken) maar ik heb toch echt meerdere keren gezien dat een paard met de neus op de borst werd gereden en dat dit niet op ontspannen wijze tot stand kwam.
Doe het maar lekker af als onzinverhalen en probeer het maar mooier te maken, dan ben je echt goed bezig voor je sport.

Laten we maar hopen dat het nu gewoon echt mooier wordt op de losrijdterreinen en dit het laatste topic wordt over dit soort toestanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:28

Plucnk heeft wel gelijk HF, ik heb hem namelijk ook regelmatig gezien. Laat ik er wel bij zeggen dat dan ook wel met de handen op de dijen gereden werd en niet zozeer al die tijd achter de dijen, maar als je het niet erg vindt, vind ik handen op de dijen al erg genoeg. De reden waarom kun je zelf wel bedenken neem ik aan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:49

"ThePast03 heeft gelijk maar niet zozeer al die tijd".
In normaal nederlands heet dat: jij hebt gelijk Horseyfries, ThePast03 overdrijft....