Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:18

Het gaat om de regel van de FEI. Een regel met hoeveelheid van 7 uitroeptekens er achter. Regels waar twee in keer 7 !!!!!!! staan. Waarmee gezegd wordt, alles màg stewards, niks zeggen.

Dàt is denk ik ook waar het om gaat. Maak een keuze, FEI als toonaangevende norm. Wat er is gebeurd moet teruggedraaid worden, er is een grens overschreden. Uitgeprobeerd, niet goed gegaan, dan hopla terug ! Da's voortschrijdend inzicht en ontwikkeling. Iets om trots op te zijn.

Daar zou dus een regel moeten staan, niet dat het alles voorkomt, maar wel dat er grenzen worden gegeven.
Dat mensen thuis toch akelige dingen doen, ja dat weet ik ook, breek me de ... niet open. Maar er zijn ook héle goede dingen !

Jongens, laat sport nou géén vies woord worden, paardensport = paard èn sport.

Maar mensen, kèn uw grenzen ! èn die van het paard
Dat is wat morgen besproken gaat worden, niks meer en niks minder.
Moet die regel blijven, of niet. Moet de regel worden herzien, lesje geleerd, het is niet of wel wenselijk

Daar kan de FEI een kader mee stellen, dààr gaat het over.
& het gaat niet over personen en ander geneuzel.

Bwijs maar eens wetenschappelijk dat verkrachting niet zo leuk is voor het slachtoffer, dan krijg je 1. geen bewijs, en 2. half of hel NL over je heen of je wel goed bent. (terecht)

Moet de regel herzien worden, innovatie, voortschrijdend onderzoek etc. etc.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

Noem me naïef, maar ik vind dat het welzijn van het paard altijd in acht genomen moet worden. Dus als er zoveel discussie over is, omdat het mishandeling zou zijn, mag die regel wel herzien worden denk ik.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:23

ilse86 schreef:
Noem me naïef, maar ik vind dat het welzijn van het paard altijd in acht genomen moet worden. Dus als er zoveel discussie over is, omdat het mishandeling zou zijn, mag die regel wel herzien worden denk ik.

Het welzijn van het dier moet altijd bovenaan staan!
Je laat een zieke man toch ook geen marathon lopen?
Tuurlijk is het welzijn het aller belangrijkste! da's niet naif hoor.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:24

He, he dat was even verstandig praten, en geen ver plassen (Die is grappig, hou ik er in ! :D ).

Dat is het onderwerp, dat is wat de Britse organisatie vindt en waar NL van in de broek poept van angst voor....

Belangen, econimische belangen, macht, roem, geld etc. etc. corruptie... >;)
Zonder aanziens des persoon.

Ik praat het niet goed,maar ik weet ook wel dat de weg aar succes niet altijd even lieflijk gaat. Met een regel kun je daarvan zeggen het mag in elk geval niet op het officiele terrein.
Basta.

Da's een kader stellen en dat is denk ik het belang van het paard.
Helaas zal vel gewoon door blijven gaan, maar dat kun je niet 1,2,3 veranderen.

Komt wel.

Laat paardensport ook echt SPORTIEF zijn. Voor mens & paard.

Lat het vooral blijven en een beetje meer circus ! :9 :j Leuk !
Ik geniet van Totilas met Dhr. Gal, lekker gezicht die twee :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:29

Professor schreef:
Mijnheer MarcelDufour,

Ben blij dat u zo denkt, en Piet Raaymakers en Albert Voorn hun rijden ken ik.
Aleen een kleine opmerking zelf heeft u geschreven volgens F.E.I. regelement mag men een paard niet achter de loodlijn rijden, en dan begint u over cm aangeven.
Dat vind ik niets het is achter de loodlijn of niet, men kan niet een beetje door het rode licht rijden.
Die tijd hebben wij hopelijk gehad, dat was met de doping tijd, groen mocht orange ook, maar de beste dierarts wist een manier om net op de grens van orange rood te balanceren.

En naapen doen velen, dat hebben wij (spreek van mijn generatie)ook gedaan, Alwin nadoen.
Waarbij ik het zover dreef dat mijn paard mij de bril in het gezicht stuk sloeg.

Denk dat wij allemaal officials, trainers en ruiters aan 1 lijn moeten trekken, en gewoon ons houden aan de regelementen.
Maar dan moet de F.E.I. niet zo watjes achtige officials opleiden die alleen maar beleefd mogen zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

De mate van buiging van de hals en het mogelijk afknijpen van de luchtpijp is niet alleen een kwestie van "achter" de loodlijn rijden.
De mate van afbuigen en het afknijpen van de luchtwegen is mede afhankelijk van de mate van oprichting.
Bij een lage hals/hoofdhouding kan een paard een open halshouding/kaak hebben en toch met de neus tussen de voorbenen lopen en dus ver achter de loodlijn.
Een paard in oprichting achter de loodlijn heeft juist een meer gesloten kaak/halsgebied en dat vind ik er dus inderdaad minder prettig uitzien. Het gaat in mijn ogen dan ook meer om het totale beeld en de ruimte en lengte die de hals behoud, dan of het paard perfect aan of voorbij de loodlijn loopt. Een paard alleen maar in oprichting voor de loodlijn rijden geeft makkelijker een strakker en minder fijn nagevelijk paard. een liniaaltje erbij houden is in mijn ogen dan ook geen oplossing.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:31

ThePast03 schreef:
Vraag me toch echt af of de mensen die het hebben over "een momentopname" en "er wordt geen kracht gebruikt" weleens bij een training of op een losrijdterrein zijn geweest.
Heb toch met eigen ogen gezien dat er 20 minuten in dezelfde houding (hoofd op de borst) werd rondgereden, voor werd vastgehouden en stevig met de sporen werd geprikt. Ook werd er wel degelijk getrokken en soms zelfs gezaagd (en dan heb ik het niet over strechten).
Als ik het nu een keer gezien had zou dat misschien zelfs nog een momentopname kunnen zijn. Niet dat zelfs dat goed te praten is in mijn ogen, maar het zou kunnen.
Dat je ergens geen voor- of tegenstander van bent prima, maar ga niet de zaken mooier maken dan dat ze zijn. Dat zal uiteindelijk alleen maar een negatief effect hebben.

Precies zo is het. Als ik het gevoel ook maar een moment had dat we hier spraken over uitzonderingen zou ik er lang niet zoveel woorden aan vuil hebben gemaakt. Maar dat is zeker niet het geval. Ik heb op losrijterreinen staan kijken waar het zelfs meer dan een half uur gedaan werd. En dan zie ik diezelfde ruiter/amazone later vrolijk in een interview vertellen dat ze/hij het maximaal 10 minuten doet. Dan vind ik dat schijnheilig maar ook bewijst dat mijn stelling dat zij.hij heel goed beseft dat het niet door de beugel kan en daarom maar wat zit te liegen. Als dat niet zo is dan zeg je toch gewoon dat je dat zomaar een half uur, of langer, achter elkaar doet?
Daar lieg je alleen om als je wat te verbergen hebt. En als iemand wil weten waar dat over gaat, moeten ze maar eens op espona.tv kijken. Daar is iets vergelijkbaars te zien. eerst een half uur met de kin tegen de borst, en later in de persconferentie zeggen dat zoiets maximaal 3 tot 5 minuten gedaan wordt. Je liegt alleen als je iets te verbergen hebt.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:31

Paardentango schreef:
Lat het vooral blijven en een beetje meer circus ! :9 :j Leuk !
Ik geniet van Totilas met Dhr. Gal, lekker gezicht die twee :P

Misschien stom, maar ik vond totilas onder zijn vorige amazone 100x fijner lopen , dan onder Gal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:32

Niet stom hoor Nann, = kwestie van smaak... ik kijk gewoon liever naar mànnen. Vooral naar 2 die samenwerken. :9

Ook smaak. ;), mijn smaak toch ?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:39

joyce B schreef:
De mate van buiging van de hals en het mogelijk afknijpen van de luchtpijp is niet alleen een kwestie van "achter" de loodlijn rijden.
De mate van afbuigen en het afknijpen van de luchtwegen is mede afhankelijk van de mate van oprichting.
Bij een lage hals/hoofdhouding kan een paard een open halshouding/kaak hebben en toch met de neus tussen de voorbenen lopen en dus ver achter de loodlijn.
Een paard in oprichting achter de loodlijn heeft juist een meer gesloten kaak/halsgebied en dat vind ik er dus inderdaad minder prettig uitzien. Het gaat in mijn ogen dan ook meer om het totale beeld en de ruimte en lengte die de hals behoud, dan of het paard perfect aan of voorbij de loodlijn loopt. Een paard alleen maar in oprichting voor de loodlijn rijden geeft makkelijker een strakker en minder fijn nagevelijk paard. een liniaaltje erbij houden is in mijn ogen dan ook geen oplossing.

En juist daarom moeten we gewoon stellen dat waar dan ook achter de loodlijn lopen niet toegestaan is. En waarom ook als het in de ring toch niet mag. Waarom zou je iets trainen dat je in de ring helemaal niet doet of nodig hebt? Welke sporter doet dat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:39

joyce B schreef:

Leest u aub het hele verband nog eens door, misschien dat dan een lampje opgaat aangaande deze discussie.
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-02-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:40

Ach vroeger de opzetteugel en nu dit allebei kunnen ze het niet maken en doen ze het paard pijn ,( maar ja het staat zo mooi) NOT

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:47

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:41

Moderatoropmerking:
Dit is de allerlaatste waarschuwing. Gaat er na deze opmerking nog één iemand offtopic of gaan er na deze opmerking weer persoonlijke opmerkingen gemaakt worden dan gaat dit topic op slot. Omdat dit het tweede topic in één week is die op deze manier verloopt is er kans dat op het vervolgtopic van dit nieuws per direct een slotje wordt gezet.

Arabesk

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:27

mooi mooi mooi het protest zwelt aan, hier kúnnen ze op een gegeven moment niet meer omheen zonder gezichtsverlies te lijden }:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:33

Morgen echt een belangrijke dag...ben reuze benieuwd, want de FEI wil eigenlijk niet, maar ben overtuigd dat ze moeten. zal ze pijn doen, dat ze vanwege 'het gewone volk' gedwongen worden iets te doen. Dat zou de eerste keer zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:36

MarcelDufour schreef:
Morgen echt een belangrijke dag...ben reuze benieuwd, want de FEI wil eigenlijk niet, maar ben overtuigd dat ze moeten. zal ze pijn doen, dat ze vanwege 'het gewone volk' gedwongen worden iets te doen. Dat zou de eerste keer zijn.

Persoonlijk ben ik bang dat het nog te vroeg is, maar ik hoop dat jij gelijk hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:39

Ach nee joh, ook niet dramatiseren. Er zullen hooguit richtlijnen uit voortkomen. De Fei kan geen stroming verbieden, enkel afkeuren en inperken, als het al zo ver komt. De Fei kennende zal ook dit weer een halfbakken bijeenkomst worden, waar veel gezegd en gedaan zal worden, maar er bitter weinig concreet op tafel zal komen.
Maar bon we zullen moeten wachten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:42

bulck schreef:
De Fei kennende zal ook dit weer een halfbakken bijeenkomst worden, waar veel gezegd en gedaan zal worden, maar er bitter weinig concreet op tafel zal komen.

Daar ben ik dus ook zo bang voor. Als ze nu eens een keer een duidelijk standpunt zouden innemen. Welke kant op is een andere discussie, maar wel duidelijk graag. Dat halfbakken gedoe erger ik mezelf ook mateloos aan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:46

Een verbod moet je niet willen verwachten, want dan geraakt de bal helemaal aan het rollen, want dan maak je echt kampen. Want wat is dan het volgende, de franse manier vs de duitse, of wat als er dan weer nieuwe varianten komen etc.
Radicaliteit werkt altijd averechts

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:49

bulck schreef:
Ach nee joh, ook niet dramatiseren. Er zullen hooguit richtlijnen uit voortkomen. De Fei kan geen stroming verbieden, enkel afkeuren en inperken, als het al zo ver komt. De Fei kennende zal ook dit weer een halfbakken bijeenkomst worden, waar veel gezegd en gedaan zal worden, maar er bitter weinig concreet op tafel zal komen.

Nou, wat de FEI deze keer mee maakt dat is ze ook nog niet eerder overkomen. Ze zijn gewend dat er over het algemeen ja, nee en amen gezegd wordt, maar ook in het hoofdbestuur zijn de meningen ernstig verdeel heb ik uit zeer betrouwbare bron. Ze hebben nog niet eerder mee gemaakt dat er zelfs uit de USA delegatie's speciaal voor deze vergadering over komen. Vergeet niet dat dit niet de dressuurcommissie is, maar het voltallige hoofdbestuur zal daar zitten. En ze hoeven ook niets te verbieden, want als ze al aan zullen geven dat de regels strikt gehanteerd gaan worden, dan hoeft alleen de guideline aan de stewards aangepast te worden en het is zo ver. Ik vond het wel een goed idee om een jurylid op het inrijterrein te laten plaatsnemen en het losrijden ook van cijfers te voorzien. Want dan krijg je wel veel aftrekpunten voor iedere keer dat je paard achter de loodlijn loopt. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat dat niet gaat gebeuren. Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk drastische veranderingen zullen komen. Want vergeet niet dat de heren die daar zitten ook graag herkozen worden, en daar zijn ze toch weer afhankelijk van de leden. Net als met Balkenende en dat Davids rapport, hij wilde niet maar werd toch gedwongen.
bulck schreef:
Een verbod moet je niet willen verwachten, want dan geraakt de bal helemaal aan het rollen, want dan maak je echt kampen. Want wat is dan het volgende, de franse manier vs de duitse, of wat als er dan weer nieuwe varianten komen etc.
Radicaliteit werkt altijd averechts

Een verbod zal niet nodig zijn, alleen een mededeling dat de regels strikt nageleefd gaan worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:21

Zojuist kreeg ik via e-mail deze mededeling.

FEI schreef:
Today, the FEI announced a condemnation of any training methods and practices contrary to horse welfare, requesting all stewards to use disciplinary measures — yellow cards — to prevent infringements of the rules from now.

Dit is toch wel een teken aan de wand, daar ze hier ook mee hadden kunnen wachten tot morgen.
Volgens mij zegt dit al een beetje welke kant het op zal gaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:37

Arabesk schreef:
Is morgen nou dat 'overleg' van de FEI waar Heuschmann ook bij is?

Naast alle protestacties is er ook een proclubje

http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/14 ... aar-de-fei

1100 leden _O- versus 20000 handtekeningen tégen rollkur }>

De promensen hebben wel wat beters te doen.... hun paarden rijden bijvoorbeeld.... De mensen die tegen zijn hoeven dat niet, ze rijden meestal niet, gooien hun paarden 24 uur per dag 365 dagen per jaar op de wei (als ze ze al hebben en niet driehoogachter ergens in Amsterdam wonen) en hebben niets beters te doen dat internetacties te organiseren tegen iets waar ze geen enkele kennis van hebben.

Fijn dat die stewards zo goed op gaan letten, ben benieuwd waar de meeste gele kaarten worden uitgedeeld, springen of dressuur?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:44

horseyfries schreef:
De promensen hebben wel wat beters te doen.... hun paarden rijden bijvoorbeeld.... De mensen die tegen zijn hoeven dat niet, ze rijden meestal niet, gooien hun paarden 24 uur per dag 365 dagen per jaar op de wei (als ze ze al hebben en niet driehoogachter ergens in Amsterdam wonen) en hebben niets beters te doen dat internetacties te organiseren tegen iets waar ze geen enkele kennis van hebben.

Fijn dat die stewards zo goed op gaan letten, ben benieuwd waar de meeste gele kaarten worden uitgedeeld, springen of dressuur?

Heb jij wel gezien welke ruiters het "tegen" lijstje hebben getekend? Wil je daar ook de woorden van Sjef opplakken (die is daar ooit mee begonnen namelijk en een hoop lijken dat een leuk argument te vinden om te gebruiken) dat die niets beters te doen hebben?

En de Britse organisatie zijn ook mensen die niets beters te doen hebben? Of zijn die soms jaloers?
Kom op, je kan met betere argumenten komen dan deze.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:49

horseyfries schreef:

Lekker verbitterde reactie zeg. En alsof pro-cometitiesport met beesten een noodzaak is in onze samenleving. Wake up..
Als mijn job op die manier onder vuur lag zou ik me toch eens interesseren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:52

Ha, ha wat een super reactie, je moet vooral zo doorgaan !
Heel prettig om zo goed na te denken over de dingen die je zegt en je best te doen om niemand uit te maken voor ... Horseyfries, het leest ook lekker.

Mijn indruk is een hele andere namelijk.

Ben ik nu persoonlijk of is Horseyfries dat?