Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ilse86 schreef:Noem me naïef, maar ik vind dat het welzijn van het paard altijd in acht genomen moet worden. Dus als er zoveel discussie over is, omdat het mishandeling zou zijn, mag die regel wel herzien worden denk ik.
Professor schreef:Mijnheer MarcelDufour,
Ben blij dat u zo denkt, en Piet Raaymakers en Albert Voorn hun rijden ken ik.
Aleen een kleine opmerking zelf heeft u geschreven volgens F.E.I. regelement mag men een paard niet achter de loodlijn rijden, en dan begint u over cm aangeven.
Dat vind ik niets het is achter de loodlijn of niet, men kan niet een beetje door het rode licht rijden.
Die tijd hebben wij hopelijk gehad, dat was met de doping tijd, groen mocht orange ook, maar de beste dierarts wist een manier om net op de grens van orange rood te balanceren.
En naapen doen velen, dat hebben wij (spreek van mijn generatie)ook gedaan, Alwin nadoen.
Waarbij ik het zover dreef dat mijn paard mij de bril in het gezicht stuk sloeg.
Denk dat wij allemaal officials, trainers en ruiters aan 1 lijn moeten trekken, en gewoon ons houden aan de regelementen.
Maar dan moet de F.E.I. niet zo watjes achtige officials opleiden die alleen maar beleefd mogen zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ThePast03 schreef:Vraag me toch echt af of de mensen die het hebben over "een momentopname" en "er wordt geen kracht gebruikt" weleens bij een training of op een losrijdterrein zijn geweest.
Heb toch met eigen ogen gezien dat er 20 minuten in dezelfde houding (hoofd op de borst) werd rondgereden, voor werd vastgehouden en stevig met de sporen werd geprikt. Ook werd er wel degelijk getrokken en soms zelfs gezaagd (en dan heb ik het niet over strechten).
Als ik het nu een keer gezien had zou dat misschien zelfs nog een momentopname kunnen zijn. Niet dat zelfs dat goed te praten is in mijn ogen, maar het zou kunnen.
Dat je ergens geen voor- of tegenstander van bent prima, maar ga niet de zaken mooier maken dan dat ze zijn. Dat zal uiteindelijk alleen maar een negatief effect hebben.
joyce B schreef:De mate van buiging van de hals en het mogelijk afknijpen van de luchtpijp is niet alleen een kwestie van "achter" de loodlijn rijden.
De mate van afbuigen en het afknijpen van de luchtwegen is mede afhankelijk van de mate van oprichting.
Bij een lage hals/hoofdhouding kan een paard een open halshouding/kaak hebben en toch met de neus tussen de voorbenen lopen en dus ver achter de loodlijn.
Een paard in oprichting achter de loodlijn heeft juist een meer gesloten kaak/halsgebied en dat vind ik er dus inderdaad minder prettig uitzien. Het gaat in mijn ogen dan ook meer om het totale beeld en de ruimte en lengte die de hals behoud, dan of het paard perfect aan of voorbij de loodlijn loopt. Een paard alleen maar in oprichting voor de loodlijn rijden geeft makkelijker een strakker en minder fijn nagevelijk paard. een liniaaltje erbij houden is in mijn ogen dan ook geen oplossing.
joyce B schreef:De mate van buiging van de hals en het mogelijk afknijpen van de luchtpijp is niet alleen een kwestie van "achter" de loodlijn rijden.
De mate van afbuigen en het afknijpen van de luchtwegen is mede afhankelijk van de mate van oprichting.
Bij een lage hals/hoofdhouding kan een paard een open halshouding/kaak hebben en toch met de neus tussen de voorbenen lopen en dus ver achter de loodlijn.
Een paard in oprichting achter de loodlijn heeft juist een meer gesloten kaak/halsgebied en dat vind ik er dus inderdaad minder prettig uitzien. Het gaat in mijn ogen dan ook meer om het totale beeld en de ruimte en lengte die de hals behoud, dan of het paard perfect aan of voorbij de loodlijn loopt. Een paard alleen maar in oprichting voor de loodlijn rijden geeft makkelijker een strakker en minder fijn nagevelijk paard. een liniaaltje erbij houden is in mijn ogen dan ook geen oplossing.
MarcelDufour schreef:Morgen echt een belangrijke dag...ben reuze benieuwd, want de FEI wil eigenlijk niet, maar ben overtuigd dat ze moeten. zal ze pijn doen, dat ze vanwege 'het gewone volk' gedwongen worden iets te doen. Dat zou de eerste keer zijn.
bulck schreef:De Fei kennende zal ook dit weer een halfbakken bijeenkomst worden, waar veel gezegd en gedaan zal worden, maar er bitter weinig concreet op tafel zal komen.
Maar bon we zullen moeten wachten
bulck schreef:Ach nee joh, ook niet dramatiseren. Er zullen hooguit richtlijnen uit voortkomen. De Fei kan geen stroming verbieden, enkel afkeuren en inperken, als het al zo ver komt. De Fei kennende zal ook dit weer een halfbakken bijeenkomst worden, waar veel gezegd en gedaan zal worden, maar er bitter weinig concreet op tafel zal komen.
Maar bon we zullen moeten wachten
bulck schreef:Een verbod moet je niet willen verwachten, want dan geraakt de bal helemaal aan het rollen, want dan maak je echt kampen. Want wat is dan het volgende, de franse manier vs de duitse, of wat als er dan weer nieuwe varianten komen etc.
Radicaliteit werkt altijd averechts
FEI schreef:Today, the FEI announced a condemnation of any training methods and practices contrary to horse welfare, requesting all stewards to use disciplinary measures — yellow cards — to prevent infringements of the rules from now.
Arabesk schreef:Is morgen nou dat 'overleg' van de FEI waar Heuschmann ook bij is?
Naast alle protestacties is er ook een proclubje
http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/14 ... aar-de-fei
1100 ledenversus 20000 handtekeningen tégen rollkur
horseyfries schreef:De promensen hebben wel wat beters te doen.... hun paarden rijden bijvoorbeeld.... De mensen die tegen zijn hoeven dat niet, ze rijden meestal niet, gooien hun paarden 24 uur per dag 365 dagen per jaar op de wei (als ze ze al hebben en niet driehoogachter ergens in Amsterdam wonen) en hebben niets beters te doen dat internetacties te organiseren tegen iets waar ze geen enkele kennis van hebben.
Fijn dat die stewards zo goed op gaan letten, ben benieuwd waar de meeste gele kaarten worden uitgedeeld, springen of dressuur?
horseyfries schreef:De promensen hebben wel wat beters te doen.... hun paarden rijden bijvoorbeeld.... De mensen die tegen zijn hoeven dat niet, ze rijden meestal niet, gooien hun paarden 24 uur per dag 365 dagen per jaar op de wei (als ze ze al hebben en niet driehoogachter ergens in Amsterdam wonen) en hebben niets beters te doen dat internetacties te organiseren tegen iets waar ze geen enkele kennis van hebben.