Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaja schreef:Wat een Totilas kenners hier...![]()
En dan te bedenken dat de meesten hier hem nog nooit (live) gezien hebben, of op zijn minst geaaid...![]()
Is een tweede natuur geworden zeker... die kennis...
Lante schreef:Onzin, Heel veel fokkers weten wel wat ze doen.
Fokken kost namelijk handen vol geld, dan ga je wel zorgvuldig kijken naar een passende hengst.
Caesar schreef:Nou Lante, er zijn inderdaad een aantal succesvolle fokkers (die ook echt bijdragen aan de ontwikkelingen binnen een stamboek). Maar het merendeel is in mijn ogen een hobbyfokker die met z'n merrie een veulen wil fokken. Kijk hier maar eens rond op Bokt, je pikt ze er zo uit. En als je de reacties in dit topic leest, zegt dat genoeg. Meer mensen zijn uit op de commerciele waarde van een naam, dan de kwaliteit van hun veulen. Als het dekgeld regulier was geweest, dan had je wat meegemaakt
sandradeboer schreef:Precies, Elvis Presley was ook een once in a life time uniqum, m.a.w. Totilas zaadjes zijn geen garantie voor dito nakomelingen.
En vergeet niet de moederlijn voor Tot. Zijn mama is maar een 'gewoon' merrietje. Heeft een goede IBOP gedaan, maar dat spectaculaire bewegen komt niet bij haar vandaan. Fokkers zullen zich echt wel verdiepen in de merrielijn voordat ze zulke dure zaaitjes kopen.
essiesilly schreef:sandradeboer schreef:Precies, Elvis Presley was ook een once in a life time uniqum, m.a.w. Totilas zaadjes zijn geen garantie voor dito nakomelingen.
En vergeet niet de moederlijn voor Tot. Zijn mama is maar een 'gewoon' merrietje. Heeft een goede IBOP gedaan, maar dat spectaculaire bewegen komt niet bij haar vandaan. Fokkers zullen zich echt wel verdiepen in de merrielijn voordat ze zulke dure zaaitjes kopen.
de moederlijn van totilas is juist wel heel mooi hoor!! er stond juist nog een heel groot stuk in het pferde forum v.oldenburg! zijn moeder is elite, zijn oma ster pref prest sport, en overgrootoma ster pref prest daarna model pref prest. echt een sterke moederlijn dus!
sandradeboer schreef:Essie, dat klopt idd. Het punt wat ik wilde maken heeft betrekking op zijn fenomenale beweging. Dit heeft hij niet van zijn moeder. Maar de lijn heeft predikaten te over en daarmee echt wel bewezen. Daar kom ik niet aan.
essiesilly schreef:dat hoeft ook nietfokken begint met een goede sterke moederlijn, en de merrie hoeft dan wel niet de spectaculairste te zijn om goede nakomelingen te brengen, zo zie je in zijn moederlijn pref prest aantal keer voorbij komen, dat is niet voor niks! dat betekend goede nakomelingen. dus zo van een vreemde heeft hij het niet
aan gezien zijn vader ook niet de minste is
![]()
(bedoel het niet aanvallend hoor!! voor het zo opgevat word)
Caesar schreef:Nou Lante, er zijn inderdaad een aantal succesvolle fokkers (die ook echt bijdragen aan de ontwikkelingen binnen een stamboek). Maar het merendeel is in mijn ogen een hobbyfokker die met z'n merrie een veulen wil fokken. Kijk hier maar eens rond op Bokt, je pikt ze er zo uit. En als je de reacties in dit topic leest, zegt dat genoeg. Meer mensen zijn uit op de commerciele waarde van een naam, dan de kwaliteit van hun veulen. Als het dekgeld regulier was geweest, dan had je wat meegemaakt
Lante schreef:Caesar schreef:Nou Lante, er zijn inderdaad een aantal succesvolle fokkers (die ook echt bijdragen aan de ontwikkelingen binnen een stamboek). Maar het merendeel is in mijn ogen een hobbyfokker die met z'n merrie een veulen wil fokken. Kijk hier maar eens rond op Bokt, je pikt ze er zo uit. En als je de reacties in dit topic leest, zegt dat genoeg. Meer mensen zijn uit op de commerciele waarde van een naam, dan de kwaliteit van hun veulen. Als het dekgeld regulier was geweest, dan had je wat meegemaakt
Hier op Bokt zijn veel mensen die vanalles roepen, maar vervolgens niks doen en al helemaal niet fokken.
Het merendeel van de succesvolle fokkers is als hobbyfokker begonnen of heeft de boel over kunnen nemen van pappie (die vaak dan weer als hobbyfokker is begonnen), dus niks mis mee, hobbyfokkers, die maken uiteindelijk de KWPN fokkerij groot. En leergeld betalen op de weg naar het succes doet iedereen.
sarabande schreef:sandradeboer schreef:Essie, dat klopt idd. Het punt wat ik wilde maken heeft betrekking op zijn fenomenale beweging. Dit heeft hij niet van zijn moeder. Maar de lijn heeft predikaten te over en daarmee echt wel bewezen. Daar kom ik niet aan.
Nou dat achterbeen heeft hij zeker niet van zijn vader.
Al die mensen hier die dingen roepen over fokken is gokken, doodgewoontjes etc, vergeten nog al eens dat fokken vooral het maken van een combinatie is waarbij van de ouders de goede punten op zijn minst behouden blijven en zo mogelijk verbeteren, in het kind