Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesillyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:50

over dat draak zijn heb ik ook nooit wat meegekregen..
en idd het dekgeld. dat heb ik ook gehoord, daar mag je het 3x voor proberen, niet drachtig, dan krijg je een gratis dekking van bodyguard..

Oakland1990

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:51

In dat artikel staat ook dat hij vroeger flink kon steigeren, maar als je er eenmaal opzat ging hij er voor .

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:55

Ik ben erg benieuwd naar de eerste veulentjes van Totilas komend jaar :z

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:12

Wat een Totilas kenners hier... :D
En dan te bedenken dat de meesten hier hem nog nooit (live) gezien hebben, of op zijn minst geaaid... :+

Is een tweede natuur geworden zeker... die kennis... ;)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:54

Kaja schreef:
Wat een Totilas kenners hier... :D
En dan te bedenken dat de meesten hier hem nog nooit (live) gezien hebben, of op zijn minst geaaid... :+

Is een tweede natuur geworden zeker... die kennis... ;)

You have got a point..

Maar vergeet niet dat Totilas al een behoorlijke carriere achter de rug had, voordat Edward er op stapte en hem nationaal in de picture ging rijden.
Jiska heeft hem op de PAVO gereden, hij is naar Verden geweest. En hier in Friesland werd hij uitgebracht op regionale CH's in het Z1.
Van het Z1 kan ik mij herinneren dat er een groot imposant paard voor bij kwam wat met enorm veel afdruk van de grond bewoog. Nog niets spectaculiers, maar in aanleg wel al erg bijzonder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:06

Goed om te horen dat niet alle merries zomaar met Totilas mogen dekken, maar eerst goed bekeken worden :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:10

Stalgnoot van mij heeft anders vorige week met Tot staan te zoenen op de spuitplaats :Y) (bezoekje Harskamp, redactie BCM ofwel De Hoefslag)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:12

stoertje van de week :P
Nee geintje. Leuk hoor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:14

listiglistje schreef:
Stalgnoot van mij heeft anders vorige week met Tot staan te zoenen op de spuitplaats :Y) (bezoekje Harskamp, redactie BCM ofwel De Hoefslag)

Persoonlijk zoen ik liever met Brad Pitt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:19

Moderatoropmerking:
Kunnen we terug ontopic? Als jullie willen chatten kunnen jullie een topic aanmaken in de HK

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:35

Cayenne schreef:
Goed om te horen dat niet alle merries zomaar met Totilas mogen dekken, maar eerst goed bekeken worden :)

En dat zouden ze bij alle merries moeten doen.
merrie keuren voor de hengst erop mag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:37

Onzin, Heel veel fokkers weten wel wat ze doen.
Fokken kost namelijk handen vol geld, dan ga je wel zorgvuldig kijken naar een passende hengst.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:43

Nou Lante, er zijn inderdaad een aantal succesvolle fokkers (die ook echt bijdragen aan de ontwikkelingen binnen een stamboek). Maar het merendeel is in mijn ogen een hobbyfokker die met z'n merrie een veulen wil fokken. Kijk hier maar eens rond op Bokt, je pikt ze er zo uit. En als je de reacties in dit topic leest, zegt dat genoeg. Meer mensen zijn uit op de commerciele waarde van een naam, dan de kwaliteit van hun veulen. Als het dekgeld regulier was geweest, dan had je wat meegemaakt :D

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:45

Lante schreef:
Onzin, Heel veel fokkers weten wel wat ze doen.
Fokken kost namelijk handen vol geld, dan ga je wel zorgvuldig kijken naar een passende hengst.

Precies, Elvis Presley was ook een once in a life time uniqum, m.a.w. Totilas zaadjes zijn geen garantie voor dito nakomelingen.

En vergeet niet de moederlijn voor Tot. Zijn mama is maar een 'gewoon' merrietje. Heeft een goede IBOP gedaan, maar dat spectaculaire bewegen komt niet bij haar vandaan. Fokkers zullen zich echt wel verdiepen in de merrielijn voordat ze zulke dure zaaitjes kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:47

Caesar schreef:
Nou Lante, er zijn inderdaad een aantal succesvolle fokkers (die ook echt bijdragen aan de ontwikkelingen binnen een stamboek). Maar het merendeel is in mijn ogen een hobbyfokker die met z'n merrie een veulen wil fokken. Kijk hier maar eens rond op Bokt, je pikt ze er zo uit. En als je de reacties in dit topic leest, zegt dat genoeg. Meer mensen zijn uit op de commerciele waarde van een naam, dan de kwaliteit van hun veulen. Als het dekgeld regulier was geweest, dan had je wat meegemaakt :D

Yep, een uitgeputte Totilas en een land vol doodgewoontjes.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:50

Fokken is dus niet zo verschillend van de dagelijkse werkelijkheid, of hetgeen wat we op Bokt tegenkomen!

Niemand is objectief en elk kent een eigen mening en ideaalbeeld.
Daarbij zijn er ruim voldoende tot veel meelopers aanwezig die beeldbepalend zijn.

essiesillyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:54

sandradeboer schreef:
Precies, Elvis Presley was ook een once in a life time uniqum, m.a.w. Totilas zaadjes zijn geen garantie voor dito nakomelingen.

En vergeet niet de moederlijn voor Tot. Zijn mama is maar een 'gewoon' merrietje. Heeft een goede IBOP gedaan, maar dat spectaculaire bewegen komt niet bij haar vandaan. Fokkers zullen zich echt wel verdiepen in de merrielijn voordat ze zulke dure zaaitjes kopen.

de moederlijn van totilas is juist wel heel mooi hoor!! er stond juist nog een heel groot stuk in het pferde forum v.oldenburg! zijn moeder is elite, zijn oma ster pref prest sport, en overgrootoma ster pref prest daarna model pref prest. echt een sterke moederlijn dus!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:19

essiesilly schreef:
sandradeboer schreef:

de moederlijn van totilas is juist wel heel mooi hoor!! er stond juist nog een heel groot stuk in het pferde forum v.oldenburg! zijn moeder is elite, zijn oma ster pref prest sport, en overgrootoma ster pref prest daarna model pref prest. echt een sterke moederlijn dus!

Essie, dat klopt idd. Het punt wat ik wilde maken heeft betrekking op zijn fenomenale beweging. Dit heeft hij niet van zijn moeder. Maar de lijn heeft predikaten te over en daarmee echt wel bewezen. Daar kom ik niet aan ;) .

essiesillyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:24

dat hoeft ook niet :D fokken begint met een goede sterke moederlijn, en de merrie hoeft dan wel niet de spectaculairste te zijn om goede nakomelingen te brengen, zo zie je in zijn moederlijn pref prest aantal keer voorbij komen, dat is niet voor niks! dat betekend goede nakomelingen. dus zo van een vreemde heeft hij het niet ;) aan gezien zijn vader ook niet de minste is :)
(bedoel het niet aanvallend hoor!! voor het zo opgevat word :D )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:27

sandradeboer schreef:
Essie, dat klopt idd. Het punt wat ik wilde maken heeft betrekking op zijn fenomenale beweging. Dit heeft hij niet van zijn moeder. Maar de lijn heeft predikaten te over en daarmee echt wel bewezen. Daar kom ik niet aan ;) .

Nou dat achterbeen heeft hij zeker niet van zijn vader.
Al die mensen hier die dingen roepen over fokken is gokken, doodgewoontjes etc, vergeten nog al eens dat fokken vooral het maken van een combinatie is waarbij van de ouders de goede punten op zijn minst behouden blijven en zo mogelijk verbeteren, in het kind

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:35

essiesilly schreef:
dat hoeft ook niet :D fokken begint met een goede sterke moederlijn, en de merrie hoeft dan wel niet de spectaculairste te zijn om goede nakomelingen te brengen, zo zie je in zijn moederlijn pref prest aantal keer voorbij komen, dat is niet voor niks! dat betekend goede nakomelingen. dus zo van een vreemde heeft hij het niet ;) aan gezien zijn vader ook niet de minste is :)
(bedoel het niet aanvallend hoor!! voor het zo opgevat word :D )

Nee hoor, dat wordt niet zo opgevat. Om nog op Sarabande terug te komen. Idd het achterbeen komt niet bij Grib vandaan. Dat beweer ook ik niet. Zeg alleen dat moeders niet de spectaculaire bewegingen heeft die Tot zelf laat zien.

Verder geldt voor fokken alles wat eerder aangehaald is over de kwaliteiten in de moederlijn. Denk daarom dat Grib ook goed op mijn Rousseau gaat passen :D !

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:39

Omg wat wil ik die vuelentjes graag zien!Totilas is echt zo'n prachtbeest,maar hij zal het wel druk krijgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:58

Caesar schreef:

Hier op Bokt zijn veel mensen die vanalles roepen, maar vervolgens niks doen en al helemaal niet fokken.
Het merendeel van de succesvolle fokkers is als hobbyfokker begonnen of heeft de boel over kunnen nemen van pappie (die vaak dan weer als hobbyfokker is begonnen), dus niks mis mee, hobbyfokkers, die maken uiteindelijk de KWPN fokkerij groot. En leergeld betalen op de weg naar het succes doet iedereen. ;)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:05

Lante schreef:
Caesar schreef:

Hier op Bokt zijn veel mensen die vanalles roepen, maar vervolgens niks doen en al helemaal niet fokken.
Het merendeel van de succesvolle fokkers is als hobbyfokker begonnen of heeft de boel over kunnen nemen van pappie (die vaak dan weer als hobbyfokker is begonnen), dus niks mis mee, hobbyfokkers, die maken uiteindelijk de KWPN fokkerij groot. En leergeld betalen op de weg naar het succes doet iedereen. ;)

Mooi gezegd. Zo gaat het vaak wel! Of iemand die van een bejaarde hobbyfokker een goed veulen kan kopen en daarmee een hele eigen succesvolle stam opzet. Deze verhalen lees je zo vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:32

sarabande schreef:
sandradeboer schreef:

Nou dat achterbeen heeft hij zeker niet van zijn vader.
Al die mensen hier die dingen roepen over fokken is gokken, doodgewoontjes etc, vergeten nog al eens dat fokken vooral het maken van een combinatie is waarbij van de ouders de goede punten op zijn minst behouden blijven en zo mogelijk verbeteren, in het kind

De mensen die de doodgewoontjes als fokproduct hebben, doen dat helemaal niet, die kiezen gewoon die mooi, stoere, zwarte hengst omdat hij zo gaaf is en niet omdat hij zo goed past op de merrie. Nu zal Totilas mede dankzij zijn goede moederlijn zeker kunnen verbeteren op slechte merries, maar hij zal geen kopieen van zichzelf verwekken en dat is helaas wel waar de meeste mensen op hopen. En zolang je fokdoel gestoeld is op hoop, ben je niet aan fokken.