"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:01

ik was erg pre "eigenaren zelf beslissen en naar eiegn beesten kijken , de een kan buiten de ander niet
onze herder loopt ook nog hele dag buiten en snachts in zijn nachthok

maar vanmorgen in de auto (dus momentopname!)
langs koe alleen op laag gras geen hooi
zijn hier vaker langs gereden koe heeft hok stond eerst met 2 haflingers en nog een koe , eerst een voor een de haflingers weg toen een koe en nu staat die ene alleen en heeft een pad kaal gelopen in de sneeuw ..
(gras was voor de sneeuw al erg kort)

kudde koeien alle met enorm gebolde ruggen naast elkaar stilstaand , geen zicht op hooi op besneeuwde weide
wel schuilend achter een schuur / stal maar die leek afgesloten

dan ga je toch denken ...

beide situaties in belgie

maar net voor de grens jong vee met stal en kuil spelend in de sneeuw
kudde koeien in natuur gebied met paar balen kuil op 3 verschillende plekken verdeeld
wandellend van a naar b
paarden rollend door het diepste sneeuw wat er nog is
(meeste is ijs hier

en dan weer een pony waarbij ik zie dat verschillende mensen (niet eigenaar)
meermaals per dag plukje hooi geven en water ..

tja blijf er erg gemengde gevoelens over hebben
het lijkt mij het beste dat de regels wat (enorm) versoepeld worden waardoor
er makkelijker een ook voor de omgeving mooiere loopstal en hoog genoeg etc
geplaatst mag worden en dat de dieren zelf kunnen kiezen

dan nog moet de eigenaar zeker op dit soort dagen
elke dag water en voer regelen etc

maar ja maar ja utopie vrees ik

Nummus

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:07

Mijn konijnen zitten nog steeds buiten, ze kunnen kiezen of ze in hun hok gaan maar dat doen ze echt alleen 's nachts als ze gaan slapen. Ik zou het ze niet aan willen doen ze naar binnen te halen, dan is die wintervacht meteen weg en ook hun weerstand, bovendien worden ze helemaal gestoord.
En ik heb geen binnenhok maar ik heb toen ze nog maar een paar maanden oud waren (ze zijn van september) in hun eerste winter, toen het ook nogal heel erg vroor, wel alles dichtgespijkerd en 's nachts hun hok dichtgedaan.
Moet ik nu niet proberen. Dan heb ik twee konijnen met cabin fever en ze zijn zelfs 's ochtends als ze gevoerd worden lekker warm op de plaatsen waar je kunt controleren. Die vacht is echt stevig. :+

In ieder geval, met hen was ik dus ook druk bezig zeker te stellen dat ze het niet koud zouden krijgen en schuilmogelijkheden hebben. Nu kunnen ze zelfs kiezen want ze hebben ook holen in de grond gemaakt in hun buitenren.
Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid voor je je beesten ergens buiten laat dat je ook voor schuilmogelijkheden zorgt.

Ik zeg alleen dat niet iedere gemeente een schuilstal bouwen toestaat. Dus dan moet je wat anders verzinnen of die vergunning op tijd binnen zien te krijgen. Voor mensen die al wat langer op die weides hun dieren hebben staan geldt vaak ook dat ze al de kans hebben gehad een schuilmogelijkheid te bouwen.

Niks aan de hand, toch? Dus wat deze meneer dan heeft: problemen met gemeente, geen stal om ze 's nachts in te zetten, of hij is gewoon een eikel, je weet het gewoon niet. :+

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:19

Veel van onze paarden staan ook buiten. Natuurlijk hebben ze wel beschutting en hebben de meeste een deken op.
Maar wat als je dekens vernield worden door andere groepsleden? Je kan dan wel dekens blijven kopen en repareren.
Wij hebben niet de indruk dat de paarden die zonder deken staan dit niet kunnen hebben. Onze andalusiers kunnen de weersomstandigheden goed doorstaan. Zelfs met hevige regen en sneeuwbuien staan ze graag buiten en spelen de veulentjes lekker met elkaar.

Maar natuurlijk, alles heeft een keerzijde. De drinkbakken zijn afgesloten vanwege de vorst dus dat betekend dat je nog harder moet werken om alle paardjes te verzorgen. Veel kannen water sjouwen. Een paard drinkt immers gemiddels 30 liter water per dag. Ook in de winter. Maar ja, als je gen paard kunt verzorgen, moet je ze ook niet houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:24

Vanmorgen nog langs die pony gereden. Beestje doet het prima. In de wei ernaast staat ook een pony, de wei daarnaast staan er meer. Ze hebben voer, staan niet vol op de vlakte maar beschut door huizen, een singel met bomen en struiken en een dijk.

Een ander kan het misschien zielig vinden dat hij niet op stal staat maar volgens mij vind die pony het best zo.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:58

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze naar de andere wei heb verplaatst achter het huis. De wind was behoorlijk fel en heel erg koud hier.
Dus heb ik ze voor mijn eigen gemoedsrust maar daar gezet voor een tijdje. Dan staan ze lekker uit de wind.
Want het is wel heel erg koud met die snijdende wind vandaag en de volgende dagen ook.
Gelukkig heb ik die optie hier.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:08

Ik vind het super fijn, dat mijn paard binnen staat. Hou mijn hart vast, als hij met dit weer aldoor buiten zou moeten lopen. Kans op blessures is zo ontzettend groot! Gelukkig rijd ik hem iedere dag, gaat hij iedere dag in de molen en heeft een super grote stal. Straks als de sneeuw weer weg is, kan hij er gedurende de winter/voorjaarsmaanden, tot de middag naar buiten ( in de zomer tot een uur of vijf, maat liever niet al te lang,want dan wordt hij te dik) Met peesbeschermers om en springschoenen. En dan maar hopen dat hij niet als een gek gaat rennen. Ben ik blij, dat hij ruim de helft van het jaar een deken op heeft, want ik het een broertje dood aan een vies paard. Hij loopt nooit alleen in de wei, kan op stal in contact komen met andere paarden, krijgt voer van uitstekende kwaliteit, kortom, prima! En, groot voordeel, ik vind het wel lekker als hij iets meer temperament heeft, omdat hij langer op stal staat. Mijn paard, en haar mede stalgenoten, heeft een heerlijk leven! Hij zit goed in zijn vel, kijkt blij uit zijn ogen, eet goed, presteert goed, kortom een heerlijk dressuurpaard.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:41

Ik ben juist blij dat die van mij de hele dag lekker naar buiten gaat. Op tv voorspelde iemand dat dit weer nog tot en met februari aanhoudt (als het aan mij ligt niet hoor, maar goed, weinig te kiezen helaas) en ik moet er niet aan denken dat ze zo lang binnen zou moeten blijven. In de paddock valt het met de gladheid wel een beetje mee en ze leren snel hoor, worden ze voorzichtig van. ;)

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:49

Ach, dit onderwerp komt toch ieder jaar weer terug zodra het kouder wordt of de sneeuw weer valt.
De paarden hebben een lekkere dikke wintervacht en kunnen wel tegen een stootje. Daarbij hebben ze vaak de bescherming van een lekkere winterdeken. Moet je je hand maar eens onder stoppen. Dan voel je wel dat ze het lekker warm hebben.
En wat dan te doen met alle opfokadressen? Kijk maar eens in de weilanden in Friesland en Zeeland. Daar staan weides vol met paarden. Zonder beschutting, zonder deken. Vaak alleen maar een baal voordroog of hooi bij gegooid.
En is dat slecht voor de paardjes? Nee hoor, ook zij overleven de vorst makkelijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:49

Zette vanochtend twee Dartmoors buiten op de wei, ze wisten niet hoe snel ze uit hun dak moesten gaan. Kwamen pas tot stilstand toen ze het hooi zagen, helemaal uitbundig.

Daarna waren ze wat rustiger maar gingen gewoon midden op de heuvel staan sneeuwschuiven.
Moet je mij niet vertellen dat ze zielig zijn als ze naar buiten "moeten". Zelfs de geiten vonden het heerlijk. :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:45

Ik heb gisteren die van mij in een ander stuk gezet, ze stonden vol in de wind en dat leken ze niet erg prettig te vinden. In het land waar ze nu staan heb ik een baal hooi over het hele weiland in hoopjes verspreid, maar ze gingen toch alle vier het liefst uit de wind, zo dicht mogelijk bij de heg staan. En het zijn echt 4 shetlanders die normaal nergens van op kijken...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:53

Haha bij waar ik dus vrijwilligerswerk doe (met die Dartmoors o.a.) stonden zelfs de geiten in de volle wind buiten. Normaal gaan ze bij het minste drupje al onder hun schuilhokje staan maar nu waren ze heel blij.
Vanochtend ook en toen sneeuwde het toch echt hard!

De schapen blijven hoe dan ook buiten, en volgens mij kan het ze echt niks schelen wat er gebeurt. Ze vinden alles wel goed ofzo, zijn nooit frisser of slomer en halen je nooit in op het pad naar de wei etc. :+

Dus het zijn echt die geiten en die pony's die het wat uit hoort te maken maar neeeee... en die geiten hebben best wel een dunnere vacht dan de Dartmoors. _O-

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:56

Anne_GTI schreef:
Vanmorgen nog langs die pony gereden. Beestje doet het prima. In de wei ernaast staat ook een pony, de wei daarnaast staan er meer. Ze hebben voer, staan niet vol op de vlakte maar beschut door huizen, een singel met bomen en struiken en een dijk.

Een ander kan het misschien zielig vinden dat hij niet op stal staat maar volgens mij vind die pony het best zo.

Ben je langs westenholte gereden? Ik heb de man in kwestie gesproken en hem ook verteld dat er leugens over hem gestrooid worden. De shet in kwestie wil echt niet naar binnen. En de pony's ernaast idemdito. Ze krijgen een kuilbaal en elke water. Als het heeft gevroren dan rijd hij er meerdere malen pd langs om het ijs door te prikken.

Ze staan idd beschut of door de rij bomen langs de huizen of door de hoge dijk..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:47

Ik hoop van ganser harte dat Johanna59 een grapje maakt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:49

Sees schreef:
Ik hoop van ganser harte dat Johanna59 een grapje maakt...

En zo niet, dan is zij in de war met een ander diersoort... :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:21

Beest lijkt me een beetje overwerkt eigenlijk zo. :+ Maar ik heb zelf geen paard dus wat werkschema's betreft zit ik er niet zo in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:27

Ja een naaktslak ofzo...

AshleyAngie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:32

mijn paardjes staan 24/7 buiten met een deken op in de winter.
de een is al bijna 22 en ik vind het niet prettig als ze zonder deken buiten staat in dit weer.
dit is de eerste winter dat mijn paardjes dag en nacht buiten staan in een hitactief stal.
en ik vind dat als je een paard zonder deken dag en nacht buiten wil hebben dat ze dit gewend moeten zijn zonder deken.
er staat bij ons een paard van 29 en het is vel over been en dat beest eet heel weinig tot niet. ze willen hem wel in de actiefstal houden. maar staat zonder deken. een paard wat niet eet houdt zich zelf niet warm. ben ik nou gek of is dit zielig?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:17

AshleyAngie schreef:
er staat bij ons een paard van 29 en het is vel over been en dat beest eet heel weinig tot niet. ze willen hem wel in de actiefstal houden. maar staat zonder deken. een paard wat niet eet houdt zich zelf niet warm. ben ik nou gek of is dit zielig?

Wat de ideale situatie is verschilt per paard en veel oudjes moet je toch wat extra in de gaten houden. Dat kan betekenen dat je een deken op moet leggen, maar als een paard zo weinig eet is dat sowieso niet goed. Waarschijnlijk kan het niet goed (hooi) meer kauwen en dan moet het dus eigenlijk aangepast voer krijgen en liefst (zo lang mogelijk) weidegang krijgen. Een hitactief stal lijkt me dan niet ideaal want daar staan ze op zand (toch?) en zul je het paard een paar keer per dag uit de groep moeten nemen om het te voeren.

AshleyAngie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:05

ja ze staan op zand en in de zomer op gras.
volgends mij wordt hij ook wel bij gevoerd. maar natuurlijk snachts niet. en dan is het toch wel het koudste. hopelijk knapt ie snel op van de zomer

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:07

Soms kunnen die oudjes het allemaal niet meer op, ook. Voor de rest ben ik het met Goeroe eens.

CalanddraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:36

Johanna59 schreef:
Ik vind het super fijn, dat mijn paard binnen staat. Hou mijn hart vast, als hij met dit weer aldoor buiten zou moeten lopen. Kans op blessures is zo ontzettend groot! Gelukkig rijd ik hem iedere dag, gaat hij iedere dag in de molen en heeft een super grote stal. Straks als de sneeuw weer weg is, kan hij er gedurende de winter/voorjaarsmaanden, tot de middag naar buiten ( in de zomer tot een uur of vijf, maat liever niet al te lang,want dan wordt hij te dik) Met peesbeschermers om en springschoenen. En dan maar hopen dat hij niet als een gek gaat rennen. Ben ik blij, dat hij ruim de helft van het jaar een deken op heeft, want ik het een broertje dood aan een vies paard. Hij loopt nooit alleen in de wei, kan op stal in contact komen met andere paarden, krijgt voer van uitstekende kwaliteit, kortom, prima! En, groot voordeel, ik vind het wel lekker als hij iets meer temperament heeft, omdat hij langer op stal staat. Mijn paard, en haar mede stalgenoten, heeft een heerlijk leven! Hij zit goed in zijn vel, kijkt blij uit zijn ogen, eet goed, presteert goed, kortom een heerlijk dressuurpaard.

Ben ik even blij dat ik jouw paard niet ben, wanneer krijgt hij de tijd om paard te zijn? Hij wordt compleet in gepakt als hij naar buiten gaat, heeft in de winter dus bijna geen vrije beweging, in de zomer is het ook maar een halve dag. Komt hij wel met andere paarden buiten? En in de winter?

Een paard moet een paard kunnen zijn en een aantal basisbehoeften zijn toch echt sociaal contact en vrije beweging. Mijn pony zou hier doodongelukkig van worden, die staat het liefst de hele dag buiten samen met vriendjes.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:04

AshleyAngie schreef:
ja ze staan op zand en in de zomer op gras.
volgends mij wordt hij ook wel bij gevoerd. maar natuurlijk snachts niet. en dan is het toch wel het koudste. hopelijk knapt ie snel op van de zomer

waarom natuurlijk snachts niet ?

mijn paarden krijgen zoveel hooi (voordroog) zodat er altijd net een restje overblijft
en kunnen dus 24/7 bij ruwvoer

neem aan bij jullie ook ?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:30

Calanddra schreef:
Johanna59 schreef:

Ben ik even blij dat ik jouw paard niet ben, wanneer krijgt hij de tijd om paard te zijn? Hij wordt compleet in gepakt als hij naar buiten gaat, heeft in de winter dus bijna geen vrije beweging, in de zomer is het ook maar een halve dag. Komt hij wel met andere paarden buiten? En in de winter?

Een paard moet een paard kunnen zijn en een aantal basisbehoeften zijn toch echt sociaal contact en vrije beweging. Mijn pony zou hier doodongelukkig van worden, die staat het liefst de hele dag buiten samen met vriendjes.

Deze reactie had ik al verwacht. Dat is nu zo leuk aan bokt.
Zo makkelijk om iemand hier op de kast te krijgen.
Maar je leest de tekst ook wel erg slecht.
Hier gaat het dan ook niet om een "gewone"pony, maar een bijzonder paard!!!!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:03

Doe je nou gewoon alsof je een penny bent Johanna59 en doe je het zelf anders?

Ik moet zeggen dat ik op een stal heb gereden waar de meeste dus serieus wel zo denken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:28

Tayga schreef:
Doe je nou gewoon alsof je een penny bent Johanna59 en doe je het zelf anders?

Ik moet zeggen dat ik op een stal heb gereden waar de meeste dus serieus wel zo denken.

Jammer dat er niet echt gelezen wordt, wat er staat.
Iedereen flapt er maar reacties uit, die soms echt nergens op slaan.
Ja mijn paard gaat er vooral met dit weer niet lang uit. Heeft twee dekens op
en staat buiten nog te bibberen. Net zoals haar mede weidegenoten.
Dus zo gauw alle stallen zijn uitgemest en opgestrooid, gaan ze weer naar binnen.
En vandaag was dat al vroeg, om half elf 's ochtends. Gelukkig heeft ze een ruime
box van 5 x 3. Net zoals alle andere stalgenoten. De grond buiten is bikkel hard, dus
zool kneuzingen zijn er zo.
's Middags maar kort en niet te intensief trainen, want al die koude lucht is niet goed.
Laat ze nu een blij en gelukkig paard zijn!
Het leven van een sportpaard gaat over rozen.