Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:21

Neem een doorsnee endurancewedstrijd. Wat je daar langs ziet komen is toch regelmatig niet echt een voorbeeld van hoe je een paard kilometerslang zou moeten belasten. Nog even afgezien van de enorme discrepantie tussen benodigde training en wat er daadwerkelijk aan voorbereiding wordt gedaan. Het is geloof ik de enige paardensport waar paarden door uitputting sterven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:38

Arabesk schreef:
Alane schreef:

Bruine knol met zwarte manen -O- dat maakt het wel lastig om te zien of hij dat idd is :+, 13 in een dozijn kleur.

Dat niet gelijk iedereen dat paard herkent is niet het probleem, bekenden van die amazone hebben hem wel herkent... en dat is al voldoende, en nogmaals volgens die amazone is er niets te doen dat die beelden gepubliceerd worden, ook al heeft ze daarvoor geen toestemming gegeven, maar het commentaar erbij... en daar heeft de rechter haar gelijk in gegeven en moet dus de tekst van het Vergelijk/schikking vermeld worden én moet in een volgende uitgave het paard geheel onherkenbaar gemaakt worden/zijn...
En dan kun je je afvragen hoever dat Vergeleich strekt, immers geeft de rechter de amazone gelijk en is de uitspraak bij het getoonde niets meer dan gebakken lucht...

om maar weer even ontopic te gaan :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:58

Arabesk schreef:
bulck schreef:
Arabesk, ben je al 1 dag op een bekende sportstal geweest?
Heb je al een keer de indeling van een dagprogramma van een sportpaard gezien/meegemaakt?

Ja hoor meer dan één dag zelfs, bij een grandprix ruiter en ik ga maar niet herhalen wat ik dáár heb gezien :x
Citaat:
Je spreekt over huivesting en manier van omgaan...
In welk opzicht doe jij het beter en dunkt het beter te weten?
Jullie veralgemenen en doen alles wat niet in jullie plaatje past af als zijnde verkeerd.

Waarom zie ik dan vooral vervelende beelden langs een losrijterrein? :roll:

Ken je het begrip "self-fulfilling prophecy" Arabesk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:05

pharagirlke schreef:
Ken je het begrip "self-fulfilling prophecy" Arabesk?

Dat neemt niet weg dat ze er zíjn.
Ook zijn daarbij momentopnames net zo goed realiteit en niet minder erg als het ´maar´ tien minuten van een half uur is.

Wanneer Arabesk opnames maakt van iets, dan is dat gebeurt. Haar opnames verergeren niet wat ze opneemt maar maken het alleen goed zichtbaar.

Wanneer iemand iets wil duidelijk maken moet van díe momenten opnames gemaakt worden.

Wanneer je dat in algemeen verband wil doen is het individu niet belangrijk en kan daarom beter onherkenbaar gemaakt owrden. (Dit is het onderwerp)
Wanneer je iemand individueel iets wil aantonen is algemene publicatie niet zinvol.
Als het een strafbaar feit betreft doe je aangifte met de beelden als bijlage.

Opnames van ´onprettig´ rijden zijn niet het probleem.
Het er niet van willen leren is het probleem.

hc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:05

Wanneer je enkel het slechte op neemt, trek je het, ook zonder dat je het bewerkt, uit zijn verband HC.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:10

Goed dat ze haar d'r ook indoen. Ziet zij ook wat voor een schade ze aanricht. Mooi dat hier een 'film' over is, mag naar boven gebracht worden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:11

En jij hebt het hele topic gelezen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:14

pharagirlke schreef:
En jij hebt het hele topic gelezen? :)

Dat je dat nog vraagt :=

@NHevaVD
Lees even het topic door (alle 14 bladzijdes aub ;) ) voor reageren :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:15

tja... Even navragen, je weet nooit natuurlijk... :D

Ik wilde anders reageren maar gezien de volgende OW een maandban betekent :') als ik die dan krijg wil ik hem op zijn minst om een spectaculaire reden :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:16

Lovely schreef:
Neem een doorsnee endurancewedstrijd. Wat je daar langs ziet komen is toch regelmatig niet echt een voorbeeld van hoe je een paard kilometerslang zou moeten belasten. Nog even afgezien van de enorme discrepantie tussen benodigde training en wat er daadwerkelijk aan voorbereiding wordt gedaan. Het is geloof ik de enige paardensport waar paarden door uitputting sterven.

Kan je dit hard maken?
Waarom vind je dat je dit via een openbaar medium kan ventileren?
Waarom doe je dat op topic wat over rolkurtapes gaat?
Voel jij je door vingerwijzen naar een ander goed over wat je zelf doet?
Denk je dat iets wat nog erger is iets wat fout is goed maakt?

Verder is je laatste opmerking een lastige.
Bij elke OS komen paarden direct of indirect om. Ook tijdens een dressuurwedstrijd is wel eens een paard omgevallen met een hartstilstand. Is dat dan bewijs voor bovenmatige stress door wedstrijddressuur??
Ook bij eventing komt wel eens paard om tijdens het evenement door de activiteit zelf.
Als je dat niet zou doen gebeurt dat niet. Beiden. Dan gebeurt er wat anders, ergens anders, thuis.
Poep gebeurt. Thuis in de wei, op wedstrijden.
Een wedstrijddressuurpaard kan niet tijdens wedstrijd eventing overlijden en een endurancepaard niet tijdens een dressuurwedstrijd.

Onderliggend is het ALGEMENE probleem dat paardensport steeds meer ruítersport is geworden.
Bij ELKE vorm van paardensport dient het welzijnsrecht van het individuele paard bovenal gewaarborgd te zijn.

hc

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:21

Sorry, ik gaf domweg mijn mening :=
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 17-08-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:21

pharagirlke schreef:
Wanneer je enkel het slechte op neemt, trek je het, ook zonder dat je het bewerkt, uit zijn verband HC.

Pardon?
De video-opnames van het in elkaar schoppen van Rodney King hadden in de context van het goede werk van de politie moeten worden getoond?
Natuurlijk niet!

Als iemand 30 minuten keurig rijdt en daarin 10 secondes met een zweep het paard tussen de oren mept dien je de beelden van dat meppen bij een aangifte van dierenmishandeling aan de politie te geven.

Wil je context? http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-08-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:24

Da's fijn... Dat maakt dat er tegenwoordig zoveel heerlijk inhoudelijke discussies zijn op bokt... :j

HC: Dat vind ik je reinste onzin HC. Echt... Dus omdat ze 4 politiemannen (of met hoeveel ze ook waren) 1 persoon in elkaar slaan zonder reden, zullen we maar de gehele politie afschaffen? Want dat is wel wat je nu stelt. Voor zo wijs over te komen in je manier van spreken en voor zulke lange zinnen te fabriceren kunnen je berichten behoorlijk kortzichtig overkomen als het aan komt op discussies... Dat geeft mij altijd de neiging om er mee op te houden... :\
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-08-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:24

pharagirlke schreef:
tja... Even navragen, je weet nooit natuurlijk... :D

Ik wilde anders reageren maar gezien de volgende OW een maandban betekent :') als ik die dan krijg wil ik hem op zijn minst om een spectaculaire reden :')

Sneaky edit daarzo ;)
Heb jij je zo misdragen in het verleden? :=

@Huertecilla
Een paard tussen zn oren meppen is natuurlijk niet bepaald aardig en eerlijk richting het paard (en het komt het rijtechnische ook niet ten goede) maar sinds wanneer is zoiets dierenmishandeling (bij wet)?

@NHevaVD
En dat is waarom discussies zo vaak ontsporen op bokt.
Mensen lezen de titel en dumpen aan de hand daarvan hun mening.
We hebben al 16 paginas het hier over gehad, daar staat vast wel nuttigs tussen (mag ik toch wel hopen := )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:26

Die van mij kreeg ook een klap tussen haar oren toen ze zich weer eens achterover wilde laten vallen. Is dat dierenmishandeling of lijfsbehoud? IMO moet je iets dergelijks in een situatie bekijken en niet volledig los proberen te maken. Een klap is áltijd het gevolg van iets. Pas als je de oorzaak weet, kan je oordelen of het gevolg goed was of niet.

Asyaa: als ik bokt moet geloven doe ik niets anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:28

Asyaa schreef:
Een paard tussen zn oren meppen is natuurlijk niet bepaald aardig en eerlijk richting het paard (en het komt het rijtechnische ook niet ten goede) maar sinds wanneer is zoiets dierenmishandeling (bij wet)?

Pardon?????

Dierenmishandeling:
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:30

Huertecilla schreef:
Asyaa schreef:

Pardon?????

Nou, bij mijn weten is het niet bij wet verboden.
Als ik zie dat iemand het doet (en ik oordeel dat het niet kan, dus dingen zoals pharagirlke zei uitgesloten) krijgen ze de wind van voren van mij, maar ik weet er niks van dat het volgens de wet niet mag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:31

En nu ga je ineens wel kijken naar de oorzaak? ;)
Vanuit het niets dat dier een klap op het hoofd geven is een "no go". Maar in bepaalde gevallen kan ik sommige ruiters alleen maar zeggen: "doe het nou eens 1x góed ipv dat gekl**t heel de tijd". En ja, dan liefst op de kont gezien paarden onder elkaar ook niet naar het hoofd slaan. Maar bij sommige paarden maakt dat het enkel gevaarlijker.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-08-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:32

Het ´onnodig´ moet in deze in het licht van het voor recreatie paardrijden gezien worden.

Het betreft GEEN existentiële benutting van een dier.

hc

Ayasha
Blogger

Waarom over het recreatie paardrijden als het gehele topic over wedstrijdsport gaat? En ook recreatie dieren kunnen gevaarlijk uit de hoek komen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-08-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

@pharagirlke
Als je dat naar mij bedoelt, ik kijk altijd naar de oorzaak (teminste, dat probeer ik) ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:33

nee Asyaa, was naar HC ;)
Ik geloof dat wij zo'n beetje aan dezelfde kant staan met ongeveer dezelfde mening :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:39

pharagirlke schreef:
Waarom over het recreatie paardrijden als het gehele topic over wedstrijdsport gaat? En ook recreatie dieren kunnen gevaarlijk uit de hoek komen.

Wat denk jij dan dat sport is? Wat denk jij dat wedstrijdsport is?
Het is allemaal niet existentieel, onnodig.
Het doel heiligt in dit geval níet de middelen.

Hoe vaak komt het nu werkelijk voor dat direct gevaar voor leven of serieus letsel alleen door mishandeling voorkomen kan worden zonder dat er een vermijdbare aanleiding is?

Er kunnen niet genoeg beelden gemaakt en gepubliceerd worden waarop paardenmishandeling getoond wordt.

hc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:42

Je zou het maar net aan de hand hebben HC... En dan staat er zo'n malloot aan de kant die je vervolgens op internet plaatst als zijnde mishandelaar... Maar er zelf op kruipen en het voor doen hoe het dan wel moet? Nee dat kunnen, willen en durven ze niet... IMO is het geen mishandeling maar het paard tegen zichzelf beschermen. Denk je dat het voor die gevoelige rug zo fantastisch is om op die zadelboom te vallen? (even daar gelaten dat de ruiter daar over het algemeen ook niet zonder een stel gekneusde/gebroken ribben van af komt.)

Waarom moeten die beelden allemaal van de wedstrijdsport zijn? Ik zie genoeg NH'ers en recreatie ruiters met beelden waar van ik denk asjeblieft... Doe dat paard toch weg als je er niet beter voor wil zorgen....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:46

met z'n allen maar in glazen huisje gaan wonen????

een pedagogisch verantwoorde wappes aan de oren, heeft ons paard in iedergeval geleerd dat steigeren not done is...
of dat nu gelijk mishandeling is????

Een goede pedagogisch verantwoorde tik met de zweep heeft een ander paard geleerd dat het niet mag slaan naar het been van de ruiter...
Of dat nu gelijk mishandeling is???

Maar zou je net alleen die tik of die wammes laten zien, zonder verdere uitleg, ja dan krijg je een vertekend beeld en kan het mishandeling LIJKEN...