Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:34

Kiwiko : bagage in een rugzak stoppen is een menselijke eigenschap.
Paarden nemen wel elke dag die bagage mee zonder het te weten, wij als mensen niet. Wij worden daar elke dag aan herinnerd. Bij paarden komen dingen pas boven bij bepaalde acties. Sla ik een paard gruwelijk en gebruik ik daar een stok voor dan zal er niks aan de hand zijn totdat ik de stok laat zien. Dan komt pas de herinerring boven. En binnen 3 sec vergeten ze het weer. Zelfde als met een beloning. Tuurlijk is dit paard mishandeld en zeer zeker zeer wantrouwend tegenover de mens. Want ja zodra je binnen haar persoonlijke ruimte wilt komen jaagt ze jouw weg. Maar zal je er meer bagage in stoppen, nee ik ben zeer zeker van mening van niet. Het enige wat ze doen is wat herinneringen ophalen tuurlijk dat komt altijd voor en daarin weer verwerken dat mensen wel te vertrouwen zijn. Dus ik denk dat de rugzak eerder geleegd zal worden.

KiWiKo

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:37

geloof er maar in.......... ik vind het not done :)

ik heb als alternatief nog wel een leuke 4 jarige hengst staan met praatjes voor 30.. Die deelt rake klappen uit.......

maar die is brutaal, en vind zichzelf heer en meester....... verder psygisch niet kapot.

Laat ze die nemen, maar laat dit paard met rust

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:45

@Kiwiko, helaas bestaan voor paarden geen psychiaters die met het paard "om de tafel gaan" om uit te zoeken waar het probleem vandaan komt.
Misschien is dit paard altijd al zo geweest en hebben ze dit eruit te rammen. Maar dit zal nooit achterhaald kunnen worden.
Dit paard is op dit moment niet te behandelen door hoefsmid en/of dierenarts.
Er wordt niet meer en niet meer van het paard verwacht dan eenvoudige handelingen toe te laten (die van levensbelang zijn).
Diverse mensen hebben al naar dit paard gekeken en Annemarie is de enige die "ja" heeft gezegd.
Die kans wordt met beide handen aangenomen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:53

Jammer dat ik de HE dit jaar aan me voorbij moet laten gaan, ik had het wel graag willen zien. In ieder geval goed om te zien dat het paard al stukken beter uitziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:58

Brainless schreef:
@Kiwiko, helaas bestaan voor paarden geen psychiaters die met het paard "om de tafel gaan" om uit te zoeken waar het probleem vandaan komt.
Misschien is dit paard altijd al zo geweest en hebben ze dit eruit te rammen. Maar dit zal nooit achterhaald kunnen worden.
Dit paard is op dit moment niet te behandelen door hoefsmid en/of dierenarts.
Er wordt niet meer en niet meer van het paard verwacht dan eenvoudige handelingen toe te laten (die van levensbelang zijn).
Diverse mensen hebben al naar dit paard gekeken en Annemarie is de enige die "ja" heeft gezegd.
Die kans wordt met beide handen aangenomen.

dat snap ik........ snap ik heel goed.............. alleen snap ik niet wat de huistuinenkeukenruiter eraan heeft om dit paard "behandeld" te zien worden...... want hun komen niet in aanraking met dat soort paarden........ dus is het imo een egoding.

zo een paard heeft echt wel begeleiding nodig maar in de achtertuin........ maak er een CD van als je het commercieel wil uitbuiten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:00

@ frappa: helemaal met je post eens. Als iemand de psyche van een paard goed aanvoelt is het Annemarie wel. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:05

Ik snap best dat sommige die mening is toebedeeld.
Ook zij vindt het belangrijk dat er aandacht komt voor de situatie in oa Roemenië. Ook wil ze laten zien welke aanpak zulke paarden nodig hebben. (ook in Nederland zijn er psychisch mishandelde paarden die een moeilijk karakter hebben gekregen, maar meestal niet zo extreem als bij Javi).

Ik denk zelf ook, dat ze ook wil laten zien dat op "haar" methode zelfs het "moeilijkste" paard goed reageert. En dat er hoop is voor mensen die een minder moeilijk paard hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:08

en wat gaan die mensen ervan leren...... die mensen die nooit met dat soort paarden in aanraking komen?

behalve dat die mensen leren om vooral "halelua Annemarie" te roepen?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:10

Je kan hier júist ontzettend veel van leren.. Nu kan je pas écht de reacties van een paard goed 'lezen'.
Er zijn hier genoeg mensen die zo gek zijn om een mishandeld/gek paard onder hun hoede te nemen, terwijl ze niet weten waar ze het over hebben.. Kijk maar naar verschillende topics hier op Bokt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:12

de doorsnee huistuinenkeukenruiter gaat hier niks van leren...... dit zijn paarden way beyond their league

neem mijn hengstje mee............ daar leren ze van........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:17

En een clinic "zware tour" is wel weggelegd voor de gemiddelde huis-,tuin- en keukenruiter?
Alles is relatief, mensen willen ook interessante dingen zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:22

dat is heel wat anders........... dat is het showspectacel en dat is puur reclame....... en zo word het ook neergezet.....

dit word neergezet als een "kijk eens wat ik kan met dit verrotte paard"

absoluut niet vergelijkbaar :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:39

Citaat:
En waarom zal zij dit voor haarzelf doen, iedereen kent haar weet haar werkwijze.

Blijkbaar niet iedereen, want ook in je post vermeld dit:

Citaat:
En hierbij mensen in wil laten zien wat voor leed er is onder paard niet alleen misbruik maar wat denk je van de onkundige paardenmensen hier in nederland. Want hoeveel echte paardenmensen zijn er nog tegenwoordig ?? Hoeveel mensen word er nog dingen geleerd over hoe paarden zijn

Maargoed, dit is muggenziften :P

Ik ben benieuwd..vooralsnog ben ik van mening dat Annemarie de vrijheid kan kunnen nemen dit paard alleen thuis te behandelen en niet naar een evenement te halen, voor de commercie..Ben heel blij voor de eigenaresse dat ze deze kans krijgt voor haar paard, vind het alleen zo jammer dat het persé daar moet en dan pas in zn vertrouwde omgeving.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:47

@Kiwiko, maar je komt toch nog wel kijken (of ga je dit jaar niet naar de HE?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:48

nee............ ik hoef dit niet te zien.....

als mijn agenda het enigsinds toelaat wil ik wel even binnenwippen...... maar het staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijst :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:54

Ik denk als je Javi in levende lijve ziet, je gelijk begrijpt wat ik bedoel met "apart" karakter.
Ik loop ook al meerdere jaren mee en ook niet altijd met de makkelijkste, maar geloof me, Javi is echt een geval apart.
Ze kan je heel lief en vertrouwd aankijken, loopt dan netjes met je mee (oortje naar voren) echt heel relaxed. En dan ineens heb je haar in je nek hangen, of heb je een klap te pakken. Echt heel bizar zo snel dat gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:57

maar wat gaat de HE bezoeker hiervan leren dat ze ook in hun praktijk kunnen waarmaken?

dat is de hamvraag........... WAT heeft de HE bezoeker hiervan te leren behalve dat Annemarie ernstig kunstig is....... (en dat weet iedereen ondertussen wel)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:02

Dat er ook hoop is voor hun "onhandelbaar" paard??

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:03

KiWiKo, ik ben het weer eens met je eens.
Ik denk dat er voor mensen gewoon nogsteeds een iets is van wat zij kan kan ik ook, willen afkijken misschien. Eigenlijk maakt dat de situatie alleen nog maar minder. Mensen als PVD kunnen dit soort paarden super behandelen, deze hebben zichzelf wel bewezen, maar zeker niet alle andere huistuin en keuken ruiters kunnen dit ook ( om jouw benaming even over te nemen )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:06

Brainless schreef:
Dat er ook hoop is voor hun "onhandelbaar" paard??

ach het huistuinenkeukenonhandelbare paard.......... is was is de handjes van profs..... en mensen komen dit soort paarden doorsnee absoluut niet tegen........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:08

Mallow schreef:
KiWiKo, ik ben het weer eens met je eens.
Ik denk dat er voor mensen gewoon nogsteeds een iets is van wat zij kan kan ik ook, willen afkijken misschien. Eigenlijk maakt dat de situatie alleen nog maar minder. Mensen als PVD kunnen dit soort paarden super behandelen, deze hebben zichzelf wel bewezen, maar zeker niet alle andere huistuin en keuken ruiters kunnen dit ook ( om jouw benaming even over te nemen )

en dat is een van de redenen dat ik er ernstig tegen ben......... ik ken PVD en ik ken haar niet anders dan gewoon ernstig kundig......... als zij het niet kan en er moet hulp bijgehaald worden dan is het paard ernstig ver heen.......

en dan is het geen HE projectje meer :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:12

Denk dat een paard zoiezo niet gezien mag worden als een HE project'je'. En inderdaad, er zijn zat andere paarden in een heel stuk betere conditie die je ook een boodschap kan laten overbrengen, een boodschap die wel geschikt is voor het publiek dat naar HE komt...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:41

Ik weet heel zeker dat Annemarie het niet voor de commercie doet. Dat heeft ze ook helemaal niet nodig. Zij en Monthy zijn in de paardenwereld méér als bekend. Ze doet zeker zoveel onbetaald als betaald werk dus no way dat ze over de rug van dit paard geld wil vangen.

Javi is trouwens in een uitstekende conditie :D

Bovendien staat de kundige potverdikkie hier volledig achter. Heb er dus alle vertrouwen in. :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:05

waarvoor zou ze het dan doen????????

wat wil de he bezoeker hiervan leren???? de he bezoeker krijgt zulke paarden niet om goed te maken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:12

annemariev schreef:
Waarom nu Javi op Horse Event? Allereerst willen wij zoveel mogelijk aandacht voor geweld en misstanden rondom paarden. Daarnaast willen we laten zien dat het niet nodig is om paarden te trainen met geweld of pijn. Dat het ook anders kan. Wij werken tijdens demonstraties over ons werk altijd met paarden die een probleem hebben. Natuurlijk hebben we goed overleg gehad over Javi, omdat we wisten dat deze reacties zouden komen en dat ons werk onder kritiek zou komen te staan en dat er negatief op mij gereageerd zou worden. Dat risico neem ik graag als het gaat om het onder de aandacht brengen van misstanden rondom paarden. Heel belangrijk hierbij is dat ik de overtuiging heb dat Javi niet meer stress zal ondervinden dan willekeurig elk ander (probleem)paard dat we zouden kiezen. Of misschien wel ieder paard die in een nieuwe omgeving komt, zelfs de paarden die daar een show verzorgen. En dat die stress waarschijnlijk heel erg mee gaat vallen, dat hebben Leo en Fiji de vorige jaren bewezen. Javi is ondertussen uitgegroeid tot een sterke, dominante en evenwichtige dame die helaas geleerd heeft om mensen te bewegen door agressief gedrag te vertonen. Het is natuurlijk niet voor niets dat ik samen met Karel Bauer naar België ben gegaan om te kijken wat voor paard Javi is. Om een goede inschatting te maken van haar karakter. Ook in Roemenie was zij heel veel gewend geweest en staat ze nu nog steeds op een drukbezochte manege. Hoe ver we gaan komen met Javi? Geen idee. Zij zal het tempo en de richting bepalen. Met dit soort paarden kun je geen vooropgezet doel hebben. Ze zal zelf laten zien wat ze wel en niet aankan, dat kunnen wij nu niet bepalen. Mijn hoop en verwachting is dat ze snel vertrouwen zal krijgen in mensen. Zodat ze na een periode van extra training weer heerlijk terug kan naar haar eigen plekje.

Laat duidelijk zijn dat ik een grote voorstander ben van open discussies. Maar wel respectvol naar ieders mening en persoon. Geef ook de reacties vanuit dezelfde intentie. Zelf zou ik het fantastisch vinden om de energie die nu is losgekomen te gebruiken om met elkaar te zorgen voor een beter welzijn van paarden in Nederland. Want zolang het bijvoorbeeld nog volkomen geaccepteerd is dat wij paarden de trailer in slaan hebben we nog veel te doen.