Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Is dit Joke van Westerop Pidona -Bitloos of Mayke Bons Nienke -Dr. Cook bitless Bridle?
JoviBan schreef:Er zijn wel onderzoeken gedaan naar teugeldruk c.q. druk in de mond.
Hier een samenvatting:
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
JoviBan schreef:Het laatste ben ik volledig met je eens.
JoviBan schreef:horseyfries schreef:Als ik moest kiezen tussen iets wat rechtstreeks op mijn scheenbeen kwam of iets wat met mijn tong ertussen in mijn mond duwde, dan koos ik voor het laatste. De tong geeft immers eerst nog mee en kan tegendruk geven omdat het een spier is, terwijl mijn scheenbeen gelijk kapot gaat.
Het enige wat ik paardvriendelijker vind is rijden met een compleet losse teugel op een neusriem die hoger geplaatst is, of met een halsriem/ring als daar geen druk op wordt gezet maar dient om aan te leggen om richting of tempo te veranderen.
De neusriem komt niet rechtstreeks op 'je scheenbeen' (neusbot), maar op de huid. Dit terzijde.
Het is nièt de bedoeling dat de tong meegeeft in die druk of zelfs tegendruk geeft. De tong dient ontspannen in de mond te liggen. Wanneer er geen ontspanning is in de tong, dan is het namelijk onmogelijk om in de rest van het lichaam ontspanning te verkrijgen. Stukje anatomie.
Het laatste ben ik volledig met je eens.
horseyfries schreef:Bitloos is niet gemaakt voor constante druk, niet gemaakt om een paard dressuurmatig aan de teugel te rijden, maar om een paard in zijn natuurlijke houding te laten lopen en besturen, zonder daarbij aan een bepaald "model" te moeten voldoen.
stef schreef:horseyfries schreef:Bitloos is niet gemaakt voor constante druk, niet gemaakt om een paard dressuurmatig aan de teugel te rijden, maar om een paard in zijn natuurlijke houding te laten lopen en besturen, zonder daarbij aan een bepaald "model" te moeten voldoen.
En mede dáárom moet ik niet zoveel van de huidige bitloos hype hebben. Ze willen allemaal wel bitloos rijden, maar niet hun rijstijl aanpassen (en blijven dus rijden zoals ze gewend zijn, met strak aangenomen teugels)
horseyfries schreef:Huid van mijn scheenbeen is niets dunner of dikker dan huid op het neusbeen toch? Perfect te vergelijken dus.
horseyfries schreef:Dat het niet de bedoeling is dat de tong tegendruk geeft weet ik ook wel, het is echter wel een feit dat een tong de druk van het bit opvangt en bij minder goed teugelgebruik (wat we ook op deze filmpjes hier veelvuldig zien) dus als "buffer" kan dienen, als de druk van het bit rechtstreeks op de lagen zou komen heeft het paard de tong al over het bit, wat onjuist is. Die vergelijking wordt echter wel altijd gemaakt, alsof een bit altijd rechtstreeks op de lagen inwerkt, en dat klopt gewoon niet.
Ook al ben je voor bitloos, daar kun je je toch wel iets bij voorstellen?
horseyfries schreef:Ik weet niet meer wie het was (Bandida?) die zei dat het compleet ondoenlijk was om dressuur te rijden met een bitloze optoming volgens de geldende "normen". Als ik nu de beelden zie denk ik dat dit de enige juiste conclusie is.
Bitloos is niet gemaakt voor constante druk, niet gemaakt om een paard dressuurmatig aan de teugel te rijden, maar om een paard in zijn natuurlijke houding te laten lopen en besturen, zonder daarbij aan een bepaald "model" te moeten voldoen.