Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:53

@ Joviban, heb je ook film van Z2 die zwarte met bloem, of van mijn dochter, M2 vos met 2 witte voetjes en een S hack?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:59

Arabesk schreef:
Is dit Joke van Westerop Pidona -Bitloos of Mayke Bons Nienke -Dr. Cook bitless Bridle?

Wow! Dat ziet er heel erg vriendelijk en goed uit! En daarbij ben ik helemaal in love met het paardje, wat een lekker ding!!!

PS diegene op de schimmel die 'doorzit' , waarom rijd zij een Z proef? Als je nog geen onafhankelijke zit hebt dan hoor je toch nog geeneens een L1 proef te rijden?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:00

JoviBan schreef:
Er zijn wel onderzoeken gedaan naar teugeldruk c.q. druk in de mond.
Hier een samenvatting:
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Interessant, dankje! Ik ga even lezen 8-)
En nu ben ik daarnaast nog erg benieuwd naar neusriemen e.d.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:01

JoviBan schreef:
Het laatste ben ik volledig met je eens.

Ik gebruik de halsring voor veel meer. Het is een heerlijk middel als element in samengestelde signalen.
Het is elementair icm halve en hele ophouding, voor stelling etc.
Meer dan touch-the-skin is niet nodig.
Het verschil tussen op de manenkam liggend en oppakken is al een signaal, een´Let op!´
Het is echter offtopic want geen optoming en héél andere dressuur ;)

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:05

amondi schreef:
@ Joviban, heb je ook film van Z2 die zwarte met bloem, of van mijn dochter, M2 vos met 2 witte voetjes en een S hack?

Nee helaas. Vind ik zelf ook jammer. Soms vergat ik gewoon te filmen, was ik òf te geboeid aan 't kijken òf te druk aan 't kletsen. :o

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:12

Jammer! maar wie weet vond je het zo mooi idd dat je het vergat te filmen.

@Arabesk, die hele jurering is 2e plan blijkt uit het stukje, ze waren dus veel nieuwsgieriger naar de optomingen, de inwerking en het inrijden van de ruiters.
Dat bleek ook wel omdat juist bij de inrijring alles werd gefilmpt en daar stonden ook de leden van de werkgroep hun intervieuws te houden.

Ik hoop dat ze, samen met ons, tot de conclusie zullen komen dat het niks uitmaakt. En ook dat het niet gevaarlijker is dan met BIt, je moet gewoon je paard voor elkaar hebben als je op concours wilt gaan...

In Meppel liep er ook weer een zonder ruiter door de baan, in Noordwolde had er 1 het zadel aan zijn buik hangen... shit happens, maakt niet uit wat je erin hangt!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:12

@joviban: Ook mooie compilatie van jou!

Ik vind over het algemeen dat er netjes gereden wordt.
M1 met touwhalster, doe het maar na (en nee ik doe dat niet na)!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:14

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:
Als ik moest kiezen tussen iets wat rechtstreeks op mijn scheenbeen kwam of iets wat met mijn tong ertussen in mijn mond duwde, dan koos ik voor het laatste. De tong geeft immers eerst nog mee en kan tegendruk geven omdat het een spier is, terwijl mijn scheenbeen gelijk kapot gaat.
Het enige wat ik paardvriendelijker vind is rijden met een compleet losse teugel op een neusriem die hoger geplaatst is, of met een halsriem/ring als daar geen druk op wordt gezet maar dient om aan te leggen om richting of tempo te veranderen.

De neusriem komt niet rechtstreeks op 'je scheenbeen' (neusbot), maar op de huid. Dit terzijde.

Het is nièt de bedoeling dat de tong meegeeft in die druk of zelfs tegendruk geeft. De tong dient ontspannen in de mond te liggen. Wanneer er geen ontspanning is in de tong, dan is het namelijk onmogelijk om in de rest van het lichaam ontspanning te verkrijgen. Stukje anatomie.

Het laatste ben ik volledig met je eens.

Huid van mijn scheenbeen is niets dunner of dikker dan huid op het neusbeen toch? Perfect te vergelijken dus.
Dat het niet de bedoeling is dat de tong tegendruk geeft weet ik ook wel, het is echter wel een feit dat een tong de druk van het bit opvangt en bij minder goed teugelgebruik (wat we ook op deze filmpjes hier veelvuldig zien) dus als "buffer" kan dienen, als de druk van het bit rechtstreeks op de lagen zou komen heeft het paard de tong al over het bit, wat onjuist is. Die vergelijking wordt echter wel altijd gemaakt, alsof een bit altijd rechtstreeks op de lagen inwerkt, en dat klopt gewoon niet.
Ook al ben je voor bitloos, daar kun je je toch wel iets bij voorstellen?

Ik weet niet meer wie het was (Bandida?) die zei dat het compleet ondoenlijk was om dressuur te rijden met een bitloze optoming volgens de geldende "normen". Als ik nu de beelden zie denk ik dat dit de enige juiste conclusie is.
Bitloos is niet gemaakt voor constante druk, niet gemaakt om een paard dressuurmatig aan de teugel te rijden, maar om een paard in zijn natuurlijke houding te laten lopen en besturen, zonder daarbij aan een bepaald "model" te moeten voldoen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:18

horseyfries schreef:
Bitloos is niet gemaakt voor constante druk, niet gemaakt om een paard dressuurmatig aan de teugel te rijden, maar om een paard in zijn natuurlijke houding te laten lopen en besturen, zonder daarbij aan een bepaald "model" te moeten voldoen.

En mede dáárom moet ik niet zoveel van de huidige bitloos hype hebben. Ze willen allemaal wel bitloos rijden, maar niet hun rijstijl aanpassen (en blijven dus rijden zoals ze gewend zijn, met strak aangenomen teugels)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:27

stef schreef:
horseyfries schreef:

En mede dáárom moet ik niet zoveel van de huidige bitloos hype hebben. Ze willen allemaal wel bitloos rijden, maar niet hun rijstijl aanpassen (en blijven dus rijden zoals ze gewend zijn, met strak aangenomen teugels)

Daar ben ik dus ook bang voor en dan schiet het dus zijn doel voorbij. Krijg je ipv paardvriendelijker rijden mensen die bitloos gaan rijden omdat hun paard mét bit totaal niet meer wil luisteren door hun slechte rijstijl, of die met bit de mond wagenwijd open doen, tong eruit gooien, enz.
Die mensen juichen als bitloos wordt toegestaan, maar hun paarden niet bepaald vrees ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:32

Ze passen liever het systeem aan dan hun eigen rijderij en dat allemaal onder het mom dat er meer wegen naar rome leiden (wat niet waar is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:35

horseyfries schreef:
Huid van mijn scheenbeen is niets dunner of dikker dan huid op het neusbeen toch? Perfect te vergelijken dus.

Toch niet. Want jij hebt geen haarkleed op je scheenbeen (of wel? :+ ). Verder is het bot van een scheenbeen dunner en (dus) gevoeliger dan het neusbot.
Wanneer je in de gelegenheid bent om eens een paardenschedel te bekijken en te voelen, doe dit dat eens, dan weet je het verschil.
Vergelijk bij jezelf ook eens de druk van een band/riem op je huid met de druk van een ijzeren voorwerp op je tandvlees en tong. De mond is nu eenmaal gevoeliger, hoe je het ook wendt of keert.

horseyfries schreef:
Dat het niet de bedoeling is dat de tong tegendruk geeft weet ik ook wel, het is echter wel een feit dat een tong de druk van het bit opvangt en bij minder goed teugelgebruik (wat we ook op deze filmpjes hier veelvuldig zien) dus als "buffer" kan dienen, als de druk van het bit rechtstreeks op de lagen zou komen heeft het paard de tong al over het bit, wat onjuist is. Die vergelijking wordt echter wel altijd gemaakt, alsof een bit altijd rechtstreeks op de lagen inwerkt, en dat klopt gewoon niet.
Ook al ben je voor bitloos, daar kun je je toch wel iets bij voorstellen?

Nogmaals, het is niet de bedoeling dat de tong de druk van het bit opvangt en als buffer dient, laat staan tegendruk geeft. De tong hoort vrij en ontspannen in de mond te liggen, zonder druk (of afknelling). Druk op de tong is absoluut geen voordeel, ook niet wanneer de tong de druk op de lagen opvangt.
Niet voor niets worden steeds meer bitten ontwikkeld die tongvrijheid geven.

horseyfries schreef:
Ik weet niet meer wie het was (Bandida?) die zei dat het compleet ondoenlijk was om dressuur te rijden met een bitloze optoming volgens de geldende "normen". Als ik nu de beelden zie denk ik dat dit de enige juiste conclusie is.

Het is heel goed te doen om bitloos dressuur te rijden, alleen is dat niet de moderne dressuur die men tegenwoordig wil zien. De enige deelnemer aan deze wedstrijd die zonder die continue druk reed (en wat ik - en enkelen met mij - de allerfijnste combi van de avond vond), werd laag bejureerd. Dat is niet het plaatje wat men wil zien blijkbaar.

Bitloos dressuur kàn met constante druk (waarom zou dit niet kunnen, met bit kan het immers ook, en we hebben het zelf kunnen zien vrijdag), alleen het is aan de ruiter wat hij/zij wil. Het heeft mijn voorkeur niet, ik rij zelf ook zonder die continue druk. Die continue druk is niet nodig, het is niet plezierig voor het paard, en het is zelfs beter om je paard de ruimte en gelegenheid te geven om zelf z'n balans en rechtgerichtheid te vinden en te behouden zonder 'm ergens steun te bieden en te hinderen (in de mond of op de neus). Da's mijn persoonlijke visie. Maar dan ga je meer richting klassieke dressuur en dat is inderdaad niet volgens de "moderne" normen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:40

Ik heb hier twee paardenschedels liggen als lesmateriaal, je hoeft me dus niet te vragen om plaatjes te bekijken.
Je gelooft toch zelf niet echt dat die paar haartjes op de neus hetzelfde buffereffect hebben als een tong, wat een complete spier is?
Als je denkt dat een scheenbeen minder gevoelig is dan een neusbeen, dan vind jij een klap op je neus dus minder pijnlijk dan eenzelfde klap op je scheenbeen? Let wel, als je ja antwoordt dan gaan we dit eens in de praktijk testen.... ;)

Het verschil tussen constante verbinding met het bit is dat deze op de tong rust en je daar dus signalen op kan geven zonder rechtstreeks op de lagen te werken, en bij een neusoptoming werk je met een constante verbinding wél rechtstreeks op het neusbeen in.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 12-07-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:42

horseyfries schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor en dan schiet het dus zijn doel voorbij.

Dáár was ik nu vanaf het eerste initiatief tegen :)*

Groot voorvechter van ijzerloos (in de mond of onder de voet).
Groter aanvechter van hersenloos.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:43

Ah, was jij dat!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:45

horseyfries schreef:
Ah, was jij dat!

:)*

Met keer op keer onderbouwde argumenten over hoe, wat, waarom opdat het wél een doel zou dienen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:47

@horseyfries:
Ik heb je niet gevraagd om plaatjes te bekijken (beter lezen graag), maar een paardenschedel te bekijken. Die heb je dus.

Je begint weer over de zogenaamde bufferfunctie van de tong en alsof dat positief zou zijn en je leest dus niet wat ik daarover schrijf. Prima, maar dan houdt het hier op wat dat onderwerp betreft.

Verder, misschien is het je ooit opgevallen, is de neus van de mens compleet anders gebouwd dan de neus van een paard. Onze neusbrug is heel smal en vrij dun, die van het paard is vrij breed en behoorlijk dik. Niet te vergelijken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:51

Joviban, een groot deel van de neusbrug is sterk en dik, maar het deel waar de neusriemen liggen bij bitloos rijden is juist heel dun en gevoelig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:52

ik ben eigenlijk gewoonweg heel erg benieuwd wat CB van haar stukje film vind......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:18

KiWiKo schreef:
ik ben eigenlijk gewoonweg heel erg benieuwd wat CB van haar stukje film vind......

Ja idd, ik ook!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:54

ik niet meer, voor mij hoeft die hele combinatie niet meer. Intriest!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:01

Marjoow schreef:
KiWiKo schreef:

Ja idd, ik ook!

Even een stomme vraag hoor.. :o
Bij welk filmpje hoort die?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:03

bij dit filmpje

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:04

Oke, dankje Kiwiko.
Ik ben ook wel benieuwd naar haar reactie..