KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:09

Arabesk schreef:
lijkt me echt een goed idee dat ik daar aankom met mijn boomloze westernzadel, bruine of knalblauwe touwhalster en witte touwteugels

Excuus nummer 4?

Dus als je wel over een engels zadel zou kunnen beschikken zou je dan wel mee doen?

Wie heeft er voor Arabesk een engels zadel te leen? Zo vriendelijk als jij bent je bitloze hoofdstellen ter beschikking te stellen voor de wedstrijd, zo vriendelijk zal vast ook wel iemand zijn hier op bokt om jou een engels zadel te lenen...

Als dat je enige belemmering is om mee te doen moet dat op te lossen zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:10

Voor de bitloosruiters die het allemaal niet meer kunenn volgen:

De FEI dressuurpoef is het basisdeel van de vroegere militaire rijtoets om te beoordelen of de betreffende combinatie toe was aan het eggie.

Na vooral WO2 is deze proef uitgegroeid tot een doel op zichzelf. Met name de hogere nivaues hebben een aantal op zichzelf staande criteria erbij gekregen en is het gewicht van de beoordeling naar details verschoven waardoor díe toets niets meer over de rijvaardigheid in het eggie zegt.

Wat blijft is echter fundamenteel dat een dressuurproef een toets is van het opleidingsniveau van een paard-ruiter combinatie.
Wat op de 'lagere' niveaus getoetst wordt is exact dat wat de basis is voor het eggie.
Alleen in het eggie goed kunnen rijden is een non-argument op niet aan deze proef mee te doen.
Zéker niet als daar voorheen om gevraagd hebt!!

Wát op de proefwedstrijd ook resultaat blijkt is helemaal niet relevant. Wat de kern is, is of de KNHS een signaal krijgt om er bij de relementsgherziening in te voorzien of niet.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:15

Huertecilla schreef:
Wat blijft is echter fundamenteel dat een dressuurproef een toets is van het opleidingsniveau van een paard-ruiter combinatie.

Bitloos ben je imo dan ook meer op z'n plaats in een TREC wedstrijd als in een zandbakje. Al zie ik een puppy-niveau military ook nog wel zitten :-)

KiWiKo

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:17

hoezo Bandida?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:19

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
lijkt me echt een goed idee dat ik daar aankom met mijn boomloze westernzadel, bruine of knalblauwe touwhalster en witte touwteugels :+

Ik kom met een paard dat bij de derde keer dezelfde volte gaat stoppen en omkijken 'zeg baas? daar zijn we al geweest!' :D

Dat is een non-probleem Bandida. Op OS-niveau is erger toegestaan :D

Hoe goed een proef gaat is niet relevant. De conclusie kan dan zijn dat er veel moet gebeuren. Het is een proéfwedstrijd.
De kern is dat de KNHS wil inventariseren.

Persoonlijk ze ik het nut van de huidige wedstrijd-dressuurproeven niet en zie inderdaad veel meer zinvols in het TREC, doch dat is het punt niet.
Waar het om gaat is dat er een fanatieke volksstam geroepen heet wél bitloos wedstrijddressuur te willen rijden.
Wie ooit geroepen heeft dat de KNHS dit moet doen hééft nu de opening om een signaal aan die inventarisatie toe te voegen.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:21

@ kiwiko: Wat hoezo? Ik versta onder dressuurproef denk ik ook wat HC daaronder verstaat, en dat is niet wat je nu als sport ziet voorbij komen.
Als je wil testen hoe goed een ruiter-paard combinatie zijn, lijkt een dressuurwedstrijd me daar nu eenmaal niet zo geschikt voor. Gestyleerde kunstjes.. het staat zo mijlenver van de echte wereld.

@hc: ja idd, dat zij die denken bitloos hetzelfde te moeten doen als met bit het nu ook maar gaan presenteren. Gaat leerzaam zijn denk ik :D Ik ben bitloos en tegen die onzin, waar maak ik me eigenlijk druk over ;)
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-06-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:22

dus je bent tegen de sport.......... PUNT :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:24

Iedereen die proefgericht traint en een leuk gehoorzaam paard heeft kan meedoen, desnoods zonder zadel. Zo een B proef moet geen probleem hebben als je weet hoe een paard correct getraint moet worden. Ik weet zeker dat er mensen zien die zonder iets dan ook gewoon op hun blote paard gaan zitten en een pracht B proef neerzetten.

Ultieme kans om mee te doen, ga een paar weekendjes gewoon met het boekje er bij die oefeningen doen en mee doen, toch hartstikke lol? Arabesk ik heb zeker wel een zadel voor je te leen hoor, zonder gekheid, maar ik denk dat ik wel hier iets hebt wat jouw arabier past, heb nl zelf ook een smal paard.

Ik ben niet geoefend bitloos, maar anders zou ik zeker wel zo een lolletje willen hebben, mijn paard is er niet voor geschikt, die gaat trucken uithalen, daar neem ik vergif op in ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:26

KiWiKo schreef:

Nee eigenlijk niet, een wedstrijdje kan voor paard en ruiter samen best tof zijn. Maar het mag m.i. niet zo serieus genomen worden dat je als mens niet meer je handdoek in de ring wil/kan gooien als je merkt dat het welzijn van het paard niet meer op nr. 1 komt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:28

russel schreef:
Arabesk ik heb zeker wel een zadel voor je te leen hoor, zonder gekheid, maar ik denk dat ik wel hier iets hebt wat jouw arabier past, heb nl zelf ook een smal paard.

*\o/* Arabesk kan meedoen!!!!!!!!!! Jeej!!! :D

Nu ga ik zeker kijken of ik die dag vrij kan krijgen om te komen kijken :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:29

een paard dat niet goed in zijn vel zit presteert niet, althans een stuk beperkter.... dat is dus niet een steekhoudend argument om tegen de sport te zijn :)

De weinige mensen die sporten en aan het welzijn van het paard voorbij gaan....... die komen er niet, niet rechtsaf, en niet linksaf....... en dus niet representatief voor de sport :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:32

Bandida schreef:
Nee eigenlijk niet, een wedstrijdje kan voor paard en ruiter samen best tof zijn. Maar het mag m.i. niet zo serieus genomen worden dat je als mens niet meer je handdoek in de ring wil/kan gooien als je merkt dat het welzijn van het paard niet meer op nr. 1 komt.

Ken jij de reglementen dan wel? Je mag op elk moment stoppen hoor, ook midden in je proef. Niemand zal je verplichten je proef af te maken. Gewoon even afgroeten en je bent zonder consequenties 'dismissed'... Je krijgt dan natuurlijk geen prijs meer, maar dat lijkt me logisch.

En als je het zelf niet in de gaten hebt dat het met het welzijn van je paard bergaf gaat, dan is de kans groot dat de jury wel zorgt dat de proef wordt gestaakt :)

Nee, echt... Sommige regels in de reglementen zijn zo gek nog niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:34

KiWiKo schreef:

Dat is niet relevant Kim.
Ook niet of de huidige wedstrijddressuur een praktijktoets is.

Dit topic gaat over een proefwedstrijd bitloos dressuur rijden voor diegenen die daar zo fanatiek over geroepen hebben.

Mijn reactie op de smoezenboeken is dat een combinatie die veilig en betrouwbaar in de werelijke wereld kan rijden, een pima basisproef kan laten zien.
Dat is echter op zich nog niet eens belangrijk.
Het is een inventarisatie en het is voor diegenen die wel bitloos willen meedoen belangrijk dat er inventaris opdaagt.
Niet opdagen is ook een signaal.

hc

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:36

Arabesk schreef:
lijkt me echt een goed idee dat ik daar aankom met mijn boomloze westernzadel, bruine of knalblauwe touwhalster en witte touwteugels :+

Da's een super idee want je mag sinds dit jaar met eeeelke kleur die je wilt starten. :D

Jammer dat er zoveel mensen zijn die zo hard hebben geroepen dat het belachelijk is dat je alleen met bit dressuur mag starten en nu gewoon laten zien dat er eigenlijk toch geen animo is voor bitloos dressuur. Als er geen animo is voor deze proefwedstrijd dan komt er ook echt geen bitloos dressuur door.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:39

KiWiKo schreef:
De weinige mensen die sporten en aan het welzijn van het paard voorbij gaan....... die komen er niet

Been there, done that Kiwiko.. voor mij geen sport meer in het traditionele kader. Nu ja, 't was al langer duidelijk dat de lat van welzijn ergens anders ligt bij jou en bij mij ;)

Citaat:
En als je het zelf niet in de gaten hebt dat het met het welzijn van je paard bergaf gaat, dan is de kans groot dat de jury wel zorgt dat de proef wordt gestaakt :)

yeah right..

Maar weer on topic. Kan iemand van de deelnemers eens uitleggen wat de motivatie juist is?
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-06-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:41

jasmijn78 schreef:
Bandida schreef:

Ken jij de reglementen dan wel? Je mag op elk moment stoppen hoor, ook midden in je proef. Niemand zal je verplichten je proef af te maken. Gewoon even afgroeten en je bent zonder consequenties 'dismissed'... Je krijgt dan natuurlijk geen prijs meer, maar dat lijkt me logisch.

Nee, echt... Sommige regels in de reglementen zijn zo gek nog niet.

Dat wilde ik ook al aangeven.
Je mag altijd stoppen in je proef zonder dat het je verlies punten kost.
Dit is er voor gemaakt dat je dus het welzijn van je paard in de gaten kunt houden.

Arabesk, is het bij die proefdag dan verplicht om met een engels zadel te komen?
Boomloos mag in ieder geval wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:53

jasmijn78 schreef:
Nu ga ik zeker kijken of ik die dag vrij kan krijgen om te komen kijken :D

Dat is niet echt een positieve bijdrage Jasmijn.
Wat wie dan ook voor proef neerzet is IRRELEVANT! Hang dat belang er svp ook niet aan.
De top10 combies van de os kunnen ook niet zomaar met mij mee op een buitenrit. Dat zegt niets over hun prestatie op de os.

Het punt is dat iemand die een grote mond heeft gehad dat de KNHS dit moet toestaan nu de kans heeft daad bij woord te voegen.
Hoé is niet belangrijk.
Wát ook is de basis voor de inventarisatie en de inbreng voor de reglementsherziening.

Bandida: de KNHS organiseert deze proefwedsrijd op verzoek. Wat degenen die er níet om verzocht hebben er van vinden en waarom is wel interessant maar niet relevant.
Een fanatieke groep heeft er luid en duidelijk om geroepen. Aan dat geluid is gehoor gegeven. Dat is nu tussen roepers en KNHS.

hc

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:25

Bandida schreef:
Kan iemand van de deelnemers eens uitleggen wat de motivatie juist is?

Ok! Mijn motivatie:
Ik heb sinds 3 jaar Gui, recht uit de kudde getrokken en die alleen aan een halster kon meelopen.
Na een jaar spelenderwijs hem verkeersmak, bosmak, bomproof, zadel mak en hoofdstelmak te hebben gemaakt, ben ik hem op die manier ook gaan inrijden. Afijn, nu 2 jaar later is het echt mijn paard aan het worden! Ik kan er alles mee; alleen de bossen in, het dorp, de kermis op en sinds een half jaar geleden ben ik dressuurwedstrijden met hem gestart. In de L1, nu half jaar later is hij op 1 wp na M1-startgerechtigd. Ondertussen kreeg ik van iemand een kaptoom te leen en besloot hem daarmee te rijden; voor de fun :+ . En ik vond het helemaal geweldig +:)+ . Dus toen een kruislingshoofdstel geleend en ook daar reed ik zo mee weg. Hij loopt lekker met z'n centenbakkes (die hij normaal alleen heeft als hij volledig ontspannen is dus op stal) te klepperen en daarbij krijgt hij zo'n lekker schuimbekkie :9
En dat beeld vind ik geweldig om te zien :+: !!!
Daarom wil ik dat de KNHS het mogelijk maakt om een ieder een keuze te geven of hij wel of niet bitloos mag starten (net zoals bij springen).

Jullie merken wel dat ik niet voor/tegen bitloos ben maar gewoon een blij iemand die dingen uitprobeert :D . En ik voldoe dus niet aan de roepers maar dat mag de pret niet drukken!
Ik hoop dat ook echt dat we 20 man bij elkaar krijgen en we zien wel wat het wordt!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:33

Ok, genoeg gezeurt nu. Ik hoop gewoon dat er meer dan 20 mensen aanmelden die WEL van dressuurhuppels in een bak houden en ook een beetje niveau op dit gebied kunnen laten zien. Ik kan ook tig argumenten geven waarom ik wel of niet mee zou kunnen doen. Ik zie op die beslissende wedstrijd gewoon liever mensen die er LOL in hebben, er SERIEUS voor geoefend hebben en die de KNHS kunnen laten zien dat bitloos dressuurwedstrijden rijden mogelijk is en LEUK is.

(Daar val ik en anderen hier in dit topic op dit moment niet onder)

Wie zegt er trouwens dat er nog geen 20 deelnemers zijn? Kunnen we hier eens inventariseren wie er allemaal heen gaan??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:34

e_horse schreef:
Wie zegt er trouwens dat er nog geen 20 deelnemers zijn? Kunnen we hier eens inventariseren wie er allemaal heen gaan??

En hoeveel mensen hebben zich aangemeld die niet op bokt komen. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:35

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:54

Bandida schreef:
Kan iemand van de deelnemers eens uitleggen wat de motivatie juist is?

Ik ben dan geen deelnemer, maar ik kan je misschien wel uitleggen WAT de juiste motivtie is. De juiste motivatie is dat je meedoet omdat je wil dat de KNHS de reglementen wijzigt qua toegestane optoming in dressuurwedstrijden. Zodanig dat je dus ook zonder bit in de dressuurring mag starten. Dit leek een wens van velen. |Het lijkt mij dat al die topics hierover je niet ontgaan zijn. Het is nog niet zo lang geleden dat een aantal bokkers zelf het initiatief namen om een bitloze wedstrijd te organiseren en hierbij de KNHS uit te nodigen (was bokker Joviban hier niet een van de initiatiefnemers?) Om een of andere reden is dat nooit van de grond gekomen. Maar er is wel tot in den treure over gediscussieerd. Nu komt de KNHS dus zelf met een proefwedstrijd.

Juiste motivatie om mee te doen is dat je graag ziet dat de reglementen wijzigen dus.

Huertecilla schreef:
Dat is niet echt een positieve bijdrage Jasmijn.

:o Ik kon het niet laten, sorry :o

Huertecilla schreef:
Wat wie dan ook voor proef neerzet is IRRELEVANT! Hang dat belang er svp ook niet aan.

Nou niet helemaal, ze gaan bekijken OF en zo ja WELKE optomingen ze toe gaan staan. Als de overgrote meerderheid niet in staat is meerdere onderdelen voor een voldoende neer te zetten, kunnen ze ook nooit goed de werking van de verschillende optomingen beoordelen. Als de werking niet te beoordelen valt omdat er dressuurmatig gewoon slecht wordt gereden bestaat de kans dus dat ze die optoming en/of bitloos in zijn algemeen niet toe gaan staan. Omdat de werking niet te beoordelen valt, omdat de ruiters niet in staat zijn de werking goed te tonen tijdens de proef. Dus ik denk dat het voor bitloosfanatiekelingen niet alleen van belang is om mee te doen, maar ook om enigzins een goede proef neer te zetten (m.a.w.: gewoon de onderdelen naar behoren uitvoeren)

Als het de KNHS alleen maar ging om eventuele animo voor bitloos starten dan hoefde ze geen proefwedstrijd te organiseren. Dan konden ze volstaan met een petitie o.i.d.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:04

jasmijn78 schreef:
Juiste motivatie om mee te doen is dat je graag ziet dat de reglementen wijzigen dus.

Dank je, dat is duidelijk.
Citaat:
Dus ik denk dat het voor bitloosfanatiekelingen niet alleen van belang is om mee te doen, maar ook om enigzins een goede proef neer te zetten (m.a.w.: gewoon de onderdelen naar behoren uitvoeren)

Als je bitloosfanatiekelingen vervangt door 'de mensen die de reglementen gewijzigd willen zien' ben ik het helemaal met je eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:00

jasmijn78 schreef:
Als het de KNHS alleen maar ging om eventuele animo voor bitloos starten dan hoefde ze geen proefwedstrijd te organiseren. Dan konden ze volstaan met een petitie o.i.d.

Nee, want dan krijg je het verschil tussen woord en daad, geen bruikbaar stuk info :)*

Het enige wat télt voor reglemenstherziening is wat daadwerkelijk op komt dagen.
Laten we wel zin, als op een proef waar al járen over geroepen wordt al geen overweldigende reactie komt, hoe denk je dan dat het met een serie van een handvol wedstrijden zit?
Moet je voor een paar ruiters over ook nog een paar klassen verdeeld een organisatie herindelen? Het gaat hier wel over het wel of niet toevoegen van een extra tak. Dat sop is de kool niet waard wellicht.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:09

HC, ik ben het met je eens!

Wat een memorabel weekend wordt dit! ;)