Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:57

Onzin, op medische congressen kunnen ook presentaties gegeven worden over dingen die echt wel wat ingewikkelder zijn dan wel of geen ijzer onder een paard slaan. En dat lukt ook prima in een congres van een dag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:04

Esther28 schreef:
Maar na die presentatie wordt er ook niet gezegd dat je je zelf bekapper mag noemen, na die cursus wel...ook wel een verschilletje....

op de cursus wordt duidelijk verteld dat je géén professioneel bekapper bent aan het eind van de cursus, dat zou je hebben geweten als je 'm gedaan hebt. }:0 }:0

Wat heeft het voor ons voor toegevoegde waarde om naar zo'n congres te gaan? Waarom zou je als Darwinist naar een congres gaan waarbij Christenen met jou willen praten over hun scheppingstheorie? Waarom zou je als astronoom naar een congres gaan van mensen die denken dat de zon om de aarde draait. Wat heb ik te zoeken op een congres van hoefsmeden?

Moet ik daar hoefsmeden overtuigen? Ze kunnen zelf heel goed boeken lezen denk ik dan, de informatie is dankzij internet voor iedereen beschikbaar. Moet ik hun presentaties aanhoren terwijl ik alle TB boeken al gelezen heb? Dus een herhaling en meer van hetzelfde moet aanhoren en niets nieuws onder de zon?

Oja ik ben overigens weleens met de docent hoefsmederij van Deurne in discussie gegaan toen hij een presentatie gaf, maar dat was geen succes. Hij had geen enkel flauw benul van wat NB inhoud, dus dan ben je snel klaar he :7

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:21

Toch vraag ik me af welke opleiding jij hebt gevolgd Arabesk?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:36

@arabesk: Maar is het niet juist het doel van congressen dat voor en tegenstander van wat dan ook met elkaar in contact komen. Meer leren over elkaars denkbeelden. Jij geeft aan dat je denkt dat TB-ers niet open zouden staan voor jouw presentaties, maar ik krijg bij jou ook niet echt een open mind idee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:38

Moderatoropmerking:
Om te voorkomen dat we over gaan naar persoonlijke zaken wil ik jullie vragen toch terug ontopic te gaan. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:43

Needje schreef:
Toch vraag ik me af welke opleiding jij hebt gevolgd Arabesk?

Hmm mijn cv is een beetje te groot vrees ik om hier neer te zetten :+

Nee ik heb geen hoefsmeden opleiding gedaan, dat is wat je specifieker wilde weten natuurlijk. Evenmin hebben Frans en Ilona een hoefsmeden opleiding gedaan. Tóch hebben zij de boeken kunnen schrijven en de dvd gemaakt.

Kennis opdoen kan ook buiten een opleiding om :)* Alle boeken van hoefsmidopleidingen zijn gewoon verkrijgbaar voor gewone stervelingen. Ik heb ze hier liggen en ken ze inmiddels uit mijn hoofd.

Maar voor wie erg hangt aan opleidingen en papiertjes: de 'ontdekkers' van NB zijn beide hoefsmid (geweest).
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-05-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:45

Kennis opdoen OK.
Maar als ik een boek lees over geschiedenis ga ik daarna ook niet voor de klas staan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:46

Needje schreef:
Kennis opdoen OK.
Maar als ik een boek lees over geschiedenis ga ik daarna ook niet voor de klas staan...

klassikaal lesgeven is sowieso niet meer van deze tijd, studenten moeten meer en meer in zelfstudie doen, maar da's weer een andere discussie. ;-). De mbo paardenopleiding hier om de hoek, geeft geeneens les meer, ze moeten zelf op zoek gaan naar kennis van bijv. de anatomie van het paard.

Ik breng de kennis ook niet over, de kennis hebben de cursisten al zelf tot zich genomen dmv zelfstudie voordat ze aan de dagcursus deelnemen.

De hoefsmeden hebben het een beetje aan zichzelf te danken dat anderen er mee aan de slag gegaan zijn, omdat ze het zelf hebben laten liggen.

Ook de veeartsen hebben hier een rol in gehad, of liever een gebrek aan rol.

Een veearts komt minder vaak bij paardeneigenaren dan de hoefsmid, dus hoefsmeden hebben een grotere vertrouwensband met hun klanten dan veeartsen. Één verkeerd woord over een bepaalde veearts uit de mond van een smid en de veearts wordt ingeruild voor een andere.

Veeartsen zijn een beetje huiverig om als advies te geven 'haal de ijzers eronder vandaan en stap over op NB'. Áls ze al op de hoogte zijn. Want bijv. mijn eigen VA wist niet van het bestaan van hoefschoenen. Bovendien krijgen ze ook heel weinig in de opleiding over hoeven. Bij hoefproblemen mompelen ze vaak 'speciaal beslag' zonder dat ze eigenlijk weten of dat nou met of zonder zooltje zou moeten zijn, of met of zonder dwarsbalk etc.

En de veeartsen die zich wél verdiepen in ijzerloze oplossingen en daarover willen publiceren in vaktijdschriften van collega's, worden weggehoond en worden geblockt.

Al met al leven we in een bijzonder interessante tijd en staan we aan de vooravond van het ijzervrije paard. En is het interessant om te zien hoe vernieuwingen over de hele wereld dezelfde processen doormaken: “Every truth passes through three stages before it is recognized In the first it is ridiculed, in the second it is opposed, in the third it is regarded as self-evident”

We zitten nu in de 'opposed' fase. Ridiculed hebben we al gehad, inmiddels is het aantal mensen dat met succes NB toepast op hun paarden niet meer weg te wuiven als 'hype'. Één miauwende kat is nog wel te negeren, maar een grote groep is oorverdovend, hoe vervelend dat ook voor sommige mensen is en ook begrijpelijk dat ze dat niet leuk vinden:

"they (veeartsen en hoefsmeden die vasthouden aan traditionele inzichten) are finding it difficult to defend their position in the face of an increasing army of knowledgeable horse owners who have studied barefoot hoof care. It is easy to sympathize with their dilemma. As more and more horse owners demonstrate success in working their horses without steel shoes, unheeding farriers and veterinarians alike will become increasingly uneasy at remaining entrenched in the metallic end of the hoof care spectrum. Utilizing the knowledge of natural hoof form and function as the basis for barefoot hoof care advances our success with horses, whereas holding fast to an untenable paradigm leaves hoof care mired in the past."

Uit 'the unfettered foot' The Journal of Equine Veterinary Science, februari 2005 http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... edFoot.htm

Een wetenschapper zei ooit dat het gemiddeld veertig jaar duurt voordat nieuwe inzichten worden geaccepteerd en als normaal worden beschouwd. Eind jaren negentig kwam de kennis van ijzerloze oplossingen op gang, dus we hebben nog ruim dertig jaar te gaan :+

Als je kijkt naar het 'inzinken' van de inzichten van de evolutietheorie, zijn we helaas al honderd jaar bezig en zijn er nog steeds mensen die roepen dat Darwin ongelijk heeft, maar het is inmiddels wel een minderheid geworden ;-)

Het metaal-vrije paard had al werkelijkheid kunnen zijn als 250 jaar geleden was geluisterd naar Bracy Clark http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... alFree.htm maar helaas werd hem de mond gesnoerd en werd hij belachelijk gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-05-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:21

PeelSlowly schreef:
De discussies op bokt zijn misschien niet ontzettend zinnig.

Daar heb je volkomen gelijk in, daarom ga ik nu weer wat nuttigs doen met mijn tijd :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:57

Citaat:
Da's 20 - 40 uur zelfstudie. Niet te vergelijken met een presentatietje van 45 minuten

De mensen die naar zo'n congressen gaan hebben al eeen gedegen kennis, die moet je niet meer uitleggen wat een paard is. Dus dan kan je die 45 minuten besteden aan de verschillen tussen nb en tb en wat jullie inzichten erover zijn. Een goed spreker heeft aan 45 minuten trouwens wel genoeg om z'n ding uit te leggen. Een heel goed spreker kan op die tijd zelfs het publiek op z'n hand krijgen, zelfs als z'n argumenten niet veel voorstellen.

Het is op een congres of lezing ook niet de bedoeling dat je die mensen iets gaat leren. Je stelt iets voor en geeft er wat uitleg bij, aanhoorders beslissen dan zelf wel wat ze ermee doen. Een congres s geen klaslokaal.

Het gaat erom dat er vanuit wetenschappelijke hoek nu eens expliciet interesse getoond werd in NB en het een kans gaven. Dat die kans dan niet gegrepen wordt, omdat er geen wetenschappelijke argumenten te vinden zijn, of omdat de sprekers er niet in slaagden te overtuigen is dan spijtig voor de NB-aanhangers maar niet de schuld van de congresgangers die kwamen luisteren.

Citaat:
Moet ik daar hoefsmeden overtuigen? Ze kunnen zelf heel goed boeken lezen denk ik dan, de informatie is dankzij internet voor iedereen beschikbaar. Moet ik hun presentaties aanhoren terwijl ik alle TB boeken al gelezen heb? Dus een herhaling en meer van hetzelfde moet aanhoren en niets nieuws onder de zon?

Wie wil er nu niet in discussie gaan?

Er wordt hier constant geschermd met kennis uit boeken. Het eerste dat ze ons (en ook bij andere wetenschappelijke opleidingen) leren over kennis vergaren is dat boeken al verouderd zijn nog voor ze gedrukt worden. Boeken zijn goed om een algemeen idee te krijgen en kunnen eventueel als basisleidraad dienen. Maar als je echt gedegen theoretische kennis wil opdoen over een bepaald onderwerp dan moet je de literatuur induiken en op zoek gaan naar publicaties van wetenschappelijke onderzoeken.
Ik kan me voorstellen dat ze op dat congres dus dat soort kennis vroegen en als die simpelweg niet voorhanden is dan houdt de discussie wel even op (tot er iemand een gedegen onderzoek doet). Kennis uit boeken of eigen praktische ervaring wordt gewoonweg niet als voldoende beschouwd op wetenschappelijk niveau.

Ik ben er vrij zeker van dat als men wel met zo'n onderzoeken zou kunnen argumenteren, de 'wetenschappelijke wereld' meer dan bereid is om erover te leren en te discussiëren.

Ik heb ook al geprobeerd of ik artikels kon vinden over NB, maar er zijn er idd bitter weinig (om niet te zeggen geen). Over gewoon bekappen en alle soorten ijzers en hun effect op de beweging en stand kan ik wel direct artikels vinden.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:06

Sorry ik loop een beetje achter want heb vandaag de hele dag in een stand op CH Eindhoven gestaan, maar wil toch graag even reageren op de vergelijking met Hoofcare Breakover beslag en NB. Dit heeft juist niet dezelfde werking. Zoals ik het begrijp is het bij NB belangrijk om een voet zo laag mogelijk op de verzenen te zetten. Op die manier komt het meeste gewicht van de voet juist op de achterkant te liggen en wordt de voet platter waardoor je bij paarden met hogere verzenen de stand verandert.

Breakover beslag zorgt er juist door de grotere opzet voor dat het afwikkelpunt van de voet veel sneller komt en de viet dus veel gemakkelijker af kan rollen omdat het gewicht over de hele voet wordt verdeeld.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:31

Van dat geforceerd standen aanpassen houd ik helemaal niet. :n
Sommige paarden hebben heel veel baat bij extra opzet, maar de stand zoals een bepaald ras of paard dat van nature uit ontwikkeld drastisch wijzigen door de achterkant kunstmatig in te korten, kan erg schadelijk zijn.
dan vind ik dat er over het breakover beslag toch wel heel veel beter is nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:45

NB'ers, waarom is NB beter voor een paard? Kun je onderbouwen waarom je zou kunnen kiezen voor NB? Graag een positieve onderbouwing, dus geen negatieve interpretatie van iets wat geen NB is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:00

Ik denk dat Arabesk dat uit zou moeten kunnen leggen, gezien zij ook cursussen geeft ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:02

Op andere vragen heb ik nooit antwoord gekregen, ik hoop op deze wel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:10

Het zou wel heel erg nuttig en fijn zijn, zeker in verband met de discussie die tot nu toe vrij goed en vriendelijk verloopt...

Ik ben van mening dat we allemaal van elkaar kunnen leren, maar dan moeten we wel open staan voor andermans ideeen en argumenten.

Deze ideeen en argumenten moeten positief gebracht worden, zonder de andere denkwijze meteen negatief neer te zetten.

Ik denk dat dat een goede basis zou zijn voor een leerzame discussie hier op bokt.

Sommige mensen gaan meteen steigeren en worden erg fel, op die momenten zie je dat er niet meer open gediscussieerd wordt en geinformeerd wordt, op dat moment begint het zgn. moddergooien.

Zelf ben ik geen voor- of tegenstander van NB of TB. Ik sta open voor alles. Ik heb nl. een open mind...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:13

Ik zie het verschil niet zo tussen tb en nb. Grote voordeel van nb vind ik dat je het zelf bij kan houden, scheelt een hoop brokkels en scheuren. Maar goed bij tb geeft een smid ook vaak genoeg even een vijl af dus wat dat betrefd maakt het dan niet uit of je nb of tb doet. Wat betrefd de stand ben ik van mening dat een paard voor zijn tweede levensjaar correct moet worden bekapt en dus een correcte stand ontwikkeld. Tot het 4de levensjaar zijn er nog kleine aanpassingen mogelijk maar elke standsverandering zou ik zo veel mogelijk beperken. Qua stand vind ik de stand die bij nb wordt nagestreefd wel de juiste stand, ik ken ook meerdere tb smeden die het daar mee eens zijn. Enige verschil zit hem er misschien in dat tb niet meer met standen gaan klooien en nbers dat nog wel eens willen doen als het eigenlijk er al te laat voor is.

Voor de rest vind ik bij nb een voordeel dat ik het idee heb dat ze meer oplossend denken, dat de oorzaak wordt aangepakt in plaats van de symptonen te bestrijden wat ik bij tb smeden nog wel eens tegen wil komen. (als is dit denk ik ook gedeeltelijk aan de klanten te danken, tb smeden krijgen over het algemeen een heel ander volk over de vloer dan nbers). En alles zo veel mogelijk blootvoets op willen lossen vind ik ook een positief punt, enige nadeel daarvan vind ik dan weer de tunnelvisie dat soms een ijzertje wel iets kan bijdragen. Ik ben altijd pro blootvoets geweest en heb er alles aan gedaan om mijn paard van de ijzers af te houden, maar soms kom je op een een punt waar een ijzertje er voor kan zorgen dat de hoef uiteindelijk weer beter kan functioneren. Mijn paard moet nu 12 weken op ijzers wegens een weggesneden bacterie, daarna hoop ik dat hij de rest van zijn leven weer lekker op blote voetjes door het leven kan. Maar ik ben er ondertussen ook wel achter dat nbers het ijzertje niet echt waarderen en ondanks dat mijn paard zijn hoeven drastisch acheruit gingen en het blootsvoets niet meer trokken ze ten alle tijden ijzers af blijven raden.

Overigens vind ik nb voor lang niet alle paarden geschikt, paarden die veel op stal staan kunnen geen natuurlijk goed functionerende hoef ontwikkelen. Je kunt moeilijk van hoeven verwachten dat het natuurlijke hoeven worden als ze in zeer onnatuurlijke omstandigheden worden gehouden.

Ik ben dus ook geen voor of tegenstander van zowel tb of nb, het is per paard en situatie verschillende welke methode het beste is. Wat ik wel belangrijk vind is dat het paard er nooit slechter op gaat worden, een paard moet nooit en te nimmer slechter gaan lopen door een bekapping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:25

Dank je wel voor je antwoord Joopie. Het valt mij op de de inhoud van de eerste twee alinea's beide keren wordt ontkend in de laatste zin :).

Wat versta je onder een natuurlijk functionerende hoef?

Laat ik even duidelijk maken dat ik dit soort vragen niet stel omdat ik zelf de kennis niet heb, maar omdat ik denk dat het helderder is in de discussie. Ik heb mij in de loop der jaren verdiept in NB op allerlei manieren, daar ligt het in mijn geval dus niet aan :).

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:17

opala schreef:
En wat is jouw percentage kennis ten opzichte van de gebroeders Nassau?

Ik ben het lang niet altijd eens met de gebroeders Nassau, maar heb wel respect voor hun kennis en ervaring. Ik heb lang niet hun ervaring, zeker niet gezien de probleemgevallen die zij krijgen. En daarom vind ik het ook niet betamelijk om hun zo te schofferen op internet, dat recht heb je alleen als je beter bent.

Doe dat, maar dan moet je ook een topic openen met de vraag of mensen zich willen melden die niet tevreden waren met TB.

Dat is het standaard antwoord wat je vanuit de extreme NB kant krijgt als je dit voorstelt. Maar ik loop niet op internet te beweren dat er geen slechte ervaringen in TB te vinden zijn, wat Arabesk wel beweerd van NB.

Je krijgt een paard met zeer hoge verzenen waarbij de straal verzonken is en geslonken is tot een dunne streep, kan dit paard nog steeds gezonde hoeven creeëren

Is dit een casus, een vraag, kritiek? Ik kan geen hout maken van deze zin, sorry. Mocht dit een vraag/casus zijn, ja zoiets ben ik wel eens tegengekomen. Heel langzaam de verzenen wat laten zakken tot de straal contact had met de grond (even simpel gezegd, er is wel meer aan gebeurd, maar geen ijzers o.i.d.). We zijn nu een jaar verder en het paard heeft gezonde, prachtige voeten.

De cursus is basisinformatie om daarna ook aan de slag te gaan met de hoeven van je eigen paard. Je kunt alleen beweren dat je meer bij jou leert, wanneer je de cursus zelf ook gevolgd hebt. Bekappen houdt echt meer in dan alleen vijlen.

Daarom ben ik er ook op tegen dat leken zelf gaan bekappen. Helaas leer je op de NB-cursus bekappen op dode hoeven, niet op de eigen hoeven van de cursist zijn/haar levende paard. Ik leer mijn klanten niet bekappen, alleen de losse onderdelen verwijderen en er een vijl langs halen. Als mensen willen leren om de hoeven van hun eigen paard bij te houden, moeten ze dat ook leren op hun eigen paard. Niet op zo'n cursus, is weggegooid geld.

Het is de eigenaar die opgevoed moet WILLEN worden

Ja, maar helaas willen ze dat niet allemaal. Veel mensen vinden dat ze het prima doen en misschien hebben ze ook wel gelijk. Het is niet mijn taak om mensen op te dringen dat ze het zus of zo moeten doen, ik kan alleen adviseren en dat doe ik ook graag.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:21

Theorie is belangrijk en onontbeerlijk, maar als al je wijsheid alleen uit boeken komt en je ervaring alleen gestaafd is op een eendaagse cursus en de hoeven van je eigen paarden vrees ik het ergste voor de paarden die NB bekapt worden.

En deze opmerking is niet persoonlijk tegen Opala, maar tegen eenieder die deze schoen past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:23

opala schreef:
russel schreef:
Mijn paard bv had zulke slechte voeten, helemaal plat, uitgewaaierd, en de brokken kwamen per dag er van af. Resultaat van slechte bekapping op slechte bekapping op slechte bekapping... en dan verschillende smeden in de loop der jaren.

Dat is niet het resultaat van de bekappingen, maar o.a. van het tussentijds te weinig onderhoud plegen en dat jarenlang door.

Sowww, jij bent een mooie, de smid stond elke 8 weken en in de zomer periode wel eens om de 6 weken op de stoep. Dat jij zo een opmerking maakt, getuigd wel van boute beweringen zonder duidelijk inzicht. Hiermee geef je dus letterlijk aan dat ik mijn paard zijn voeten verwaarloosde, dus eigenlijk mijn paard verwaarloos. Heel duidelijk nu dat JIJ geen snars weet van bekappen. Dus net zulk baggerwerk zou afleveren als jij je nu ineens smid/bekapper ging noemen, zoals zo velen die met zo een pracht autootje rondrijden....Voor mij nu zeker wel duidelijk dat ik NOOIT meer bij Van Nassau weg ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:40

Needje schreef:
@ Russel, we hebben een kijk en vergelijk topic voor beslagen en onbeslagen paarden. Heel interressant om te zien.

Dit topic ken ik maar het zou leuk zijn als de NB bekappers met certificaat eerlijk onderbouwde reakties/kritiek geven onder heel netjes bekapte en beslagen voeten van TBers en dat de NB dan onderbouwd zouden kritiseren waarom het dan toch niet goed is en omgekeerd. Desnoods met foto's van de beweging van de voeten op de grond..

Het wel of niet wegsnijden, daarvan vind ik het te veel theoretisch. Zo heb ik een smid gehad die vond dat er gewoon hier en daar gesneden moest worden, zo had hij het geleerd bij de curus in Amerika, volgens de methode van de wilde paarden aldaar, maar mijn paard heeft na een paar beurten van hem heel veel problemen gekregen, dus als die methode ook werkelijk zo zou moeten zijn, is het interessant dit adh van net gedane voeten die TB zijn gedaan te discussieren.

Zo heb ik bv een vraag.

Als je hielen gaat snijden omdat die te lang zijn, dan moet je ook van de tenen gaan snijden om te zorgen dat het dier niet achterover gaat staan. Maar om genoeg van de hielen te krijgen moet je ook genoeg van de tenen gaan snijden om hem toch zo te laten staan dat hij niet gaat doorbuigen. Zo was het dus bij mijn paard, die boog te veel door omdat zijn tenen snel te lang werden, meer er af kon niet omdat ze dan in het leven zaten, wat natuurlijk ook gebeurd is ;) . Een dilemma om de theorie te blijven volgen, want mijn paard heeft grote voeten, ga je snijden dan wordt de voet kleiner, maar op een gegeven moment is de balans er uit en kan je niet anders dan een platvoet creeëren. Dát bv vind ik wel interessant.

Hoe ga je van voet met flinke verzenen een platvoet maken omdat je een theorie volgt. Dan heb je een platvoet en die moet dan volgens die zelfde theorie opgeknapt worden, alleen de tenen zijn al erg ingekort, dus mustangrollen hebben te weinig vlees om gecreëerd te worden. Een ijzer was de enige methode volgens TB, maar NB zou dat nooit doen.

Paard heb ik 2 jaar zonder ijzers laten lopen in de hoop dat er met bekappen weer goede voeten zouden ontstaan, in die 2 jaar 2 hoefsmeden de kans gegeven, 1 hoefsmid die liever bekapt dan beslaat, de andere alleen laten bekappen omdat ik geen ijzer wilde. Resultaat als hierboven beschreven..

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:46

Lovely schreef:
Dank je wel voor je antwoord Joopie. Het valt mij op de de inhoud van de eerste twee alinea's beide keren wordt ontkend in de laatste zin :).

Leg uit want ik snap niet wat ik nou precies ontken? :=

Lovely schreef:
Wat versta je onder een natuurlijk functionerende hoef?

De ultieme natuurlijke hoef is natuurlijk de mustang hoef ;) Maar met de natuurlijke hoef bedoel ik dus ook paarden die natuurlijk bekapt worden en die een hoef hebben die zo veel mogelijk zelf reguleerd.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:16

Vragen die ik graag beantwoord zou willen zien; heb ze al een paar keer gesteld maar ze worden maar steeds niet beantwoord...:

1. Waarom is dat hele onderzoek gebaseerd op een mustang?
2. Wat zijn de voordelen van NB tov TB?
3. Wat is nu het exacte uitgangspunt van NB? Het volgen van de zool en/of het verlagen van de verzenen? En wat wordt er dan onder het volgen van de zool verstaan?

Graag zou ik het antwoord willen weten van Arabesk omdat zij toch wel de deskundige hier in dit topic zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:23

Mijn man was vorig jaar in Amerika voor zijn werk, de eigenaar van die fabriek had er ook een paint/pinto ranch bij. Was in Texas, dus logisch, allemaal paardenboeren daar, veel shows gezien van de cowboys/indianen ;) Mijn man is geen paardenman, heeft er niet zoveel verstand van, vind paarden wel lief en mooi is mijn groom, dus gaandeweg leert hij wel wat.

Wat hem opviel dat de paarden andere voetjes hadden dan hier kleiner, er wel netjes op stonden, ijzers heel normaal was en dat die paardenboeren ook zelf ijzers er onder sloegen.

Het jonge spul liep op ettelijke hectares buiten natuurlijk. De stoere KWPNer zie je daar niet zomaar, maar ze vinden ze wel interessant.

Nu kan ik mij zo voorstellen dat methodes ontwikkeld in Amerika, een paardenland bij uitstek, toch niet geheel toepasselijk is op onze KWPNer, toch een heel ander paardentype, zo anders in gebruik, leefomstandigheid en genen, de voetjes zijn ook doorgaans toch veel groter, de gang ook weer anders, zeker bij de sportpaarden. Om die manier toe te passen hier, heb ik altijd naïf gevonden. Een methode ontwikkeld naar de paarden alhier, hun foknazaten zoals ze hier zijn neergezet in de tientallen jaren dat de sport populair is geworden, vind ik velemalen reëler misschien ligt daar de breuk. Het toepassen van iets wat meer mandarijnen met maneolo's vergelijken (een kruising van een sinaasappel met een mandarijn,zeg ik toch goed :D )