Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:12

Kazary, bedankt voor de informatie, ik heb deathwatch even bekeken, en ben vreselijk geschrokken van het aantal en de wijze waarop de paarden gestorven zijn. Hier zou niet eens discussie over moeten zijn. Er wordt in Engeland dan ook niet voor niets elk jaar geprotesteerd tegen dit evenement.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:45

Katja schreef:
Die 57 paarden zijn in de afgelopen 173 jaar. Dat zijn heel veel minder dode paarden dan er bij buitenritjes in die tijd om het leven gekomen zijn.

er zijn ook wel meer paarden die buitenritjes doen dan paarden die aan de GN deelnemen :p
maar ik geef je zeker geen ongelijk ;)

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:01

whoww ik had het anders gelezen dat er maar 1 dood was.. Hear the echo was gevallen en kreeg kort erna een hartaanval
ik wist niet dat er nog een was die gestorven was

ik ben een echte racefan maar dit gaat er toch een beetje over
een standaardhaagje van 1,40 zeggen ze dan, andere met putten van 1,80 ervoor en afgronden van 1,70diep
dan vind ik die watergracht van 60cm hoog en 1,80lang + het water nog de minst erge :p

wat wel ietsje beter is dan vorig jaar is dat je bij de meeste hindernissen er langs de buitenkant gewoon omheen kon wat al een stukje beter was voor de jockeylose paarden :)

het is een traditie die niet mag verdwijnen maar ze moet aangepast worden aan de tijd waarin wij leven
dat paarden vallen kan altijd gebeuren, in elke sport (wij vallen toch ook?) maar dat je dan hoort dat er 3 paarden zuurstof toegediend werd dan wijst dit toch op iets dat niet goed ligt
maar ja wie ben ik om daar iets aan te veranderen & naar een bende overdreven dierenactivisten gaan die mensen niet luisteren
ik ben een echte racefan, het zou heel erg jammer zijn mocht de GN verdwijnen maar er zouden aanpassingen moeten gebeuren..

paarden racen erg graag, ik ben benieuwd naar iedereen die dit met 'zijn sport' vergelijkt welk paard van jullie even goed verzorgd wordt of een renpaard
ik durf wedden geeneen :p & nee onze paarden ook niet hoor :p

het feit van hier een aantal foto's te tonen lijkt mij ook niet echt objectief van de schrijver.. het is net alsof de schrijver wil aantonen: 'kijk naar die arme diertjes,die worden mishandeld'
zo kan je in elke sport naar iets zoeken, in dressuur wordt een paard in een positie gedwongen die helemaal onnatuurlijk is, ze worden gewerkt tot hun 15 jaar al dan niet langer
in cross vallen ook veel paarden en in jumping komen ook heel veel blessures voor
verder ga ik hier ook niet op in om miserie te voorkomen :p

volgens mij we moeten gewoon de waarheid onder ogen zien en besluiten dat er voorlopig toch niets aan veranderd kan worden.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:02

suleilitha schreef:
Ik wel, als ik in Engeland woonde en een bijzondere Volbloedhengst of merrie zou hebben mét de capaciteit om de GN met goed gevolg uit te lopen, dan zou ik er zeker een topjockey opzetten om het dier naar een zo hoog mogelijke plaatsing te rijden in de Grand National. Moet je wel een steeplepaard hebben en geen gewone vlakkebaanrenner. Maar stel dat je in de top drie eindigt, dan zijn de nakomelingen voor de fok duizenden en duizenden ponden duurder.
Verder is het het beroep van deze jockeys, die zeker geen zelfmoordneigingen hebben. Het zijn geen paardenrughobbelaars zoals wij. Het zijn beroeps. Zeg maar gerust professionals. En deze mensen doen het uit vrije keus maar wel om hun schoorsteen er mee te laten branden.
De één wordt timmerman, een ander dokter, weer een ander jockey.

tjaa maar da's dan wel jammer dat de meeste renpaarden van de GN ruinen zijn :p
behalve musica bella die dan een merrie was (& gevallen)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:39

Zoals iemand al zei: in andere takken van de sport gaan net zoveel paarden kapot, alleen gaat dat verstreken over een langere periode. Of telt dat kapot gaan soms niet mee?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

dat zegt toch niemand

ik denk dat er mee bedoeld word dat ik kortere tijd meer paarden 'kapot' gaan.
dus meer risico

al zullen de mensen vast wel goed met hun paarden omgaan verder

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:47

Zou de GN nog zo populair zijn als het prijzengeld van 900.000 pond niet meer uitgereikt zou worden? Dat zou goed aangeven waar het werkelijk om draait.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:24

@Snoevie: oke,oke, je hebt gelijk, dat is wel in kortere tijd ja. Maar volgens mij zal het in verhouding niet zo veel schelen. Dr zijn toch veel meer paarden die dressuren en springen?

@ MousmousVolgens mij is het niet alleen het geld, maar ook de uitdaging die er in zit + dat de veulens meer waard worden

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:36

natuurlijk gaat men vooral voor de prijzen,maar de uitdaging en de verhoging van de prijs dmv sport resultaten zal ook meespelen

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:03

het gaat hier om een traditie en het meest jammere is dat 99% van bokt anti rensport is omdat ze er eigenlijk niets van weten, en meeste krijgen alleen maar de berichten van de media door zoals dit bericht. En het is ook onwijs jammer dat er een zeer groot aantal mensen meer onder de indruk is van slecht dan goed nieuws.
Ik begrijp dat ieder paard die overleid aan een sportincident zielig is, maar er gebeurt hoogst waarschijnlijk meer zielige dingen achter de schermen van de dressuur, spring en eveting wereld....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:07

Wat er achter de schermen gebeurd weet je bij geen 1 sport.Dat is namelijk per stal verschillend.
En dat maakt niet uit welke tak van de paardensport je daar gaat bekijken. Daar zulle verschrikkelijke dingen overal gebeuren.
Wat er voor de schermen gebeurd kunnen we wel zien. En dan zie je dat er op een 3 daags evenement van de GN er dit jaar 5 zijn overleden. En als je dat met andere 3 daagse evenmenten gaat vergelijken kun je best daar een mening over vormen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:14

daar geef ik je gelijk in kazary. Maar ik vind het altijd zo jammer dat iedereen meteen zo negatief wordt over de HELE rensportwereld.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:18

classic_life :Wil je daarbij zeggen dat er bij de rensport niets achter de schermen gebeurd?
Het feit dat de rensport een slecht imago heeft hebben rensport liefhebber toch echt aan hun zelf te danken. Ik denk dat de rensport eerst zelf moet veranderen voordat het imago gaat veranderen. Want wat ziet het grote publiek? Die zien een groep veel te jonge paarden die op het laatste moment over de streep worden geslagen, dat jockey's zelden raken zien ze echt niet. Ik zat de GN met mijn zusje te kijken die er geen ballen verstand van heeft, zij begreep echt niet dat een paard dat alle hindernissen overleefd heeft op het laatst nog zo op z'n flikker moest krijgen, later heb ik haar de slowmotion laten zien en daar was duidelijk te zien dat het winnende paard geen enkele rake tik heeft gehad. Maar door zulk soort dingen krijgt de rensport een slecht imago, terwijl ik denk dat ze die zweep niet eens nodig hebben. De paarden worden toch zelden geraakt, en een jaartje langer wachten met inrijden is toch ook wel te overzien? Zolang niemand in de rensport van plan is dat te veranderen moeten ze ook niet zeuren over hun slechte imago :7

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:20

Dat is ook jammer.
Ik denk dat een renpaard het echt geweldig vind om zo hard te gaan. Een niet renpaard met een scheut bloed doet dat namelijk ook erg graag op aan lang zandpad. :D Die voel je ook weg trekken en gaan. :D
En doe je dat met een ander erbij dan zie je ook dat ze graag zelf voorop willen.
Dus nee ik ben niet tegen de rensport algemeen. (al zou van mij wel de leeftijdsgrens wereldwijd omhoog mogen) Zo ben ik ook niet tegen cross in zijn algemeen.
Wel ben ik tegen dat er wedstrijden zijn waar het dus bekend om staat dat het steeds mis gaat.
Daar moet gewoon gekeken worden hoe het anders kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:21

Dan is de vraag: waarom zou de rensport in Engeland zich wat aantrekken van het imago van die sport in Nederland?

De GN is bijvoorbeeld jumpracing: jumpracers worden later ingereden dan flatracers. De 'veel te jonge paarden' zie je alleen bij flatracing.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:24

Even opgezocht:

Citaat:
The Grand National is classified as a grade 3 handicap chase, and is open to six year old and older national hunt racehorses. The race covers a distance of 4 miles and 4 furlongs, with contestants required to clear 30 fences during the course of the Grand National. The race is regarded as the most important handicap steeplechase event on the national hunt racing calendar.

Van deze website: http://www.squidoo.com/grand-national-race

De paarden die meededen aan de GN zijn dus in elk geval 6 jaar oud.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:25

160 spring je normaal niet met een 6 jarige.
Daar zit al heel wat eerdere vroege training aan vooraf.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:30

@Apple: Steeplechasers zijn idd vaak wat ouder, maar beginnen vaak hun carriëre op de vlakke baan waardoor ze alsnog vroeg worden ingereden. Maar ik ben het met je eens dat het argument voor later inrijden niet helemaal van toepassing is op de GN maar meer op de vlakkebaan races.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:31

@ Jolien: ik ben het helemaal met jou eens.

Ik kan me soms ergeren aan de "knuffelcultuur" die rond paarden onstaat. :(:)
Wat niet wegneemt dat de Grand National een risico volle race is >> daar is het nu net de Grand National voor ! ;) Alleen de besten komen aan de finish en krijgen gelijk de status van Monument ( Denk aan Red Rum !). :7
Nog even opmerken dat het paard op de ( spectaculaire) foto's zelf is opgestaan en het veld heeft verlaten op 4 benen !
Wat velen misschien niet gezien ( willen) hebben is dat er verschillende paarden vrijwillig de race verlaten hebben als hun jockey's voelen dat ze te moe worden en daardoor het risico te groot. :o
Over de jockey's gesproken : heeft iemand ook gehoord wat voor blessures sommigen van hen al achter de rug hebben ? Dit kwam ook aan bod tijdens de uitzending. De jockey's kiezen er WEL zelf voor.
Niemand zal er voor kiezen zijn paard moedwillig de dood in te jagen er gaan jaren van training aan vooraf. :(
Het is en blijft topsport.
Dan kunnen we ons ook vragen gaan stellen of een paard er voor kiest om over hindernissen van 1.60 en meer te wippen. }>
Of dat dressuur nou zo paardvriendelijk is als je kijkt naar het aantal blessures. 8-)
En wat te denken van rodeo's ? :Y)
Od de eeuwige discussie over eventing ( SGW) ;(

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:34

devi786 schreef:
@ Jolien: ik ben het helemaal met jou eens.

Ik kan me soms ergeren aan de "knuffelcultuur" die rond paarden onstaat. :(:)
Wat niet wegneemt dat de Grand National een risico volle race is >> daar is het nu net de Grand National voor ! ;) Alleen de besten komen aan de finish en krijgen gelijk de status van Monument ( Denk aan Red Rum !). :7
Nog even opmerken dat het paard op de ( spectaculaire) foto's zelf is opgestaan en het veld heeft verlaten op 4 benen !
Wat velen misschien niet gezien ( willen) hebben is dat er verschillende paarden vrijwillig de race verlaten hebben als hun jockey's voelen dat ze te moe worden en daardoor het risico te groot. :o
Over de jockey's gesproken : heeft iemand ook gehoord wat voor blessures sommigen van hen al achter de rug hebben ? Dit kwam ook aan bod tijdens de uitzending. De jockey's kiezen er WEL zelf voor.
Niemand zal er voor kiezen zijn paard moedwillig de dood in te jagen er gaan jaren van training aan vooraf. :(
Het is en blijft topsport.
Dan kunnen we ons ook vragen gaan stellen of een paard er voor kiest om over hindernissen van 1.60 en meer te wippen. }>
Of dat dressuur nou zo paardvriendelijk is als je kijkt naar het aantal blessures. 8-)
En wat te denken van rodeo's ? :Y)
Od de eeuwige discussie over eventing ( SGW) ;(

Wat heb jij mooi gesproken zeg !!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:35

Juist Devi,

En het jongste paard aan de start was 7 jaar...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:38

Eens even opgezocht: http://www.aintree.co.uk/news/grand-nat ... larations/

7 jaar oud: 2
8 jaar oud: 4
9 jaar oud: 10
10 jaar oud: 16
11 jaar oud: 6
12 jaar oud: 2
13 jaar oud: 1

Je kunt dus zeggen dat de paarden die meedoen aan de GN gemiddeld 9/10 jaar oud zijn (ik zie dat ik ergens een telfout heb gemaakt aangezien er 40 deelnemers waren).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:39

volgens mij wordt er hier nu steeds naar andere disciplines gekeken waar het zo erg/erger zou zijn, maar dar is volgens mij het punt niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:39

Mooi gesproken?
Wat heeft een paard er aan dat hij een status van monument krijgt?
En om eerlijk te zijn kan mij gewonde of dode jockeys niet boeien hoor.Van mij mag bij elk verongelukt paard in de GN de ruiter er achter aan hoor.
Wedden dat er dan ineens geen eer meer te behalen valt en er geen deelnemers meer zijn?

Zolang er bij andere evenementen niet steeds dode vallen zul je er maar aan moeten wennen dat mensen tegen de GN zijn.
Heeft weinig met knuffelen te maken, dat is tegen elke vorm van sport zijn.

Hoe oud ze in die race zijn heeft niets te maken met waneer ze zijn ingereden.
Bij 160 parcoursen licht de leeftijd ook echt wel boven de 3 of 4. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:41

Waar komt toch die 1.60 vandaan :?