Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
suleilitha schreef:Ik wel, als ik in Engeland woonde en een bijzondere Volbloedhengst of merrie zou hebben mét de capaciteit om de GN met goed gevolg uit te lopen, dan zou ik er zeker een topjockey opzetten om het dier naar een zo hoog mogelijke plaatsing te rijden in de Grand National. Moet je wel een steeplepaard hebben en geen gewone vlakkebaanrenner. Maar stel dat je in de top drie eindigt, dan zijn de nakomelingen voor de fok duizenden en duizenden ponden duurder.
Verder is het het beroep van deze jockeys, die zeker geen zelfmoordneigingen hebben. Het zijn geen paardenrughobbelaars zoals wij. Het zijn beroeps. Zeg maar gerust professionals. En deze mensen doen het uit vrije keus maar wel om hun schoorsteen er mee te laten branden.
De één wordt timmerman, een ander dokter, weer een ander jockey.
Citaat:The Grand National is classified as a grade 3 handicap chase, and is open to six year old and older national hunt racehorses. The race covers a distance of 4 miles and 4 furlongs, with contestants required to clear 30 fences during the course of the Grand National. The race is regarded as the most important handicap steeplechase event on the national hunt racing calendar.
devi786 schreef:@ Jolien: ik ben het helemaal met jou eens.
Ik kan me soms ergeren aan de "knuffelcultuur" die rond paarden onstaat.![]()
Wat niet wegneemt dat de Grand National een risico volle race is >> daar is het nu net de Grand National voor !Alleen de besten komen aan de finish en krijgen gelijk de status van Monument ( Denk aan Red Rum !).
![]()
Nog even opmerken dat het paard op de ( spectaculaire) foto's zelf is opgestaan en het veld heeft verlaten op 4 benen !
Wat velen misschien niet gezien ( willen) hebben is dat er verschillende paarden vrijwillig de race verlaten hebben als hun jockey's voelen dat ze te moe worden en daardoor het risico te groot.![]()
Over de jockey's gesproken : heeft iemand ook gehoord wat voor blessures sommigen van hen al achter de rug hebben ? Dit kwam ook aan bod tijdens de uitzending. De jockey's kiezen er WEL zelf voor.
Niemand zal er voor kiezen zijn paard moedwillig de dood in te jagen er gaan jaren van training aan vooraf.![]()
Het is en blijft topsport.
Dan kunnen we ons ook vragen gaan stellen of een paard er voor kiest om over hindernissen van 1.60 en meer te wippen.![]()
Of dat dressuur nou zo paardvriendelijk is als je kijkt naar het aantal blessures.![]()
En wat te denken van rodeo's ?
Od de eeuwige discussie over eventing ( SGW)