Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Joto schreef:Gerner schreef:Joto, wie zegt, dat ik het alleen maar heb over lieve woordjes.
Maar hoe kan het toch dat een paard van 700 kg luisterdteen mens van 70 kg hem slaat.
De meeste gaan het accepteren uiteindelijk en worden doelloos, of soms juist erg lastig.
Ik denk dat die tik helemaal uiteindelijk niet nodig is. Die ene tik zorgt er niet voor dat je paard je gaat respecteren.
Als je je paard elke dag een schop onder zn edelekont zou gaan geven word het inderdaad vanzelf geaccepteerd.
Dus STEL jou paard zou jou een rechtse verkopen en gericht naar jou zonder aanleiding whatev, dan is jouw reflex niet om een schop onder zn kont te geven?
Een paard is een leider nodig, ook als het uit de kudde is, en ook dan moet hij wel eens terecht worden gezet, hetzij via stemverheffing, een goeie tik of een schop onder zijn kont.
Mijn ervaring is als je ze nooit eens goed op hun plaats zet, waar nodig is, dat jij de onderdanige word, en dat is nou net niet de bedoeling.
pharagirlke schreef:[/quote]Kom van je roze wolk meid, als je ooit met moeilijkere dieren te maken krijgt, ga je vanzelf van dat "aai aai poesje" idee moeten afstappen.
Alani: ik kreeg als zesjarige een jaarling dus die was ook net opgeleerd toen ik 8/9 was.Ding heeft me het eerste jaar meer op de grond laten zitten dan op zijn rug maar ik heb er wel van geleerd... Ook een welsh trouwens
En dat was heus niet van schrikken dat ie dat deed, pony is (en nog steeds zo nu en dan) altijd een beetje een etter geweest. Magoed we weten hoe dat komt. Ding heeft van ons ook nooit echt een klap gekregen behalve toen die twee achterhoeven op mijn ribben plantte een paar jaar terug... Daar is die echt niet goed van geweest. Dus dat hoeft echt niet perse fout te gaan MITS inderdaad, de ouders er wat van kennen, maar dat is hier helaas dus niet zo.... In dit geval (als het inderdaad zo gegaan is) is het niet meer dan terecht dat de dierenbescherming gebelt is. Dat een jong dier kan schrikken hoor je te weten. Dan helpt een pedagogische tik niet en er op los rammen al zeker niet.
Martinedd schreef:niks, en dan ook geen enkele reden kan zulk gedrag goedpraten...
het is en blijft pure dierenmishandeling!
Ashley__ schreef:En dan is de vraag nog Gerner: waarom zijn die paarden dan zo lastig? Hebben ze daadwerkelijk geen zin of is er iets anders aan de hand? Waarom treft het idd net dié personen? Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Ben het trouwens wel met je eens wat je zegt
zitake schreef:Gerner, vraagje voor jou? Ik vraag me hierbij dan ook af hoe de paarden zichzelf dan diep vanbinnen voelen als ze weer eens hun vriendje-paard een lel geven omdat die te dicht bij zn eten komt? Of wanneer de merrie haar veulen gaat beschermen? Ik keur het nog altijd niet goed waarover dit topic oorspronkelijk gaat, want naar mijn mening moet je dan zo snel mogelijk kunnen corrigeren. Hier duidelijk te laat en kind is er niet terug opgegaan dus nutteloos in mijn ogen. Maar als je op die manier gaat denken moet je heel goed opletten met wat je zegt, dan zijn zeg maar ongeveer alle paarden ook niet zo heel diervriendelijk. toch? Feit is dat een paard gewoon in zn 'natuur' ook af en toe eens aangepakt wordt en afgestraft, niet meer niet minder. de leider van de bende zal er ook niet zomaar eentje dom laten doen omdat het anders zielig zou kunnen zijn.
Ben er zeker van dat je er onderhand zo op weg rijd tenzij je je laat doen. Maar dan veegt elk paard de vloer met je aan...
Overigens, Urielle, denk ik dat Wrangler ook geen slecht dier is om te kijken wat ze in hun mars hebben.... (ik betwijfel iig of ik er zo mee weg zou rijden
)
Ik denk dat de meeste die moeilijke paarden tegen komen gewoon mensen zijn die ze een beetje "uitzoeken". Je hebt nu eenmaal mensen die zulke dieren aan trekken. Ik heb beide paarden die ik nu rijd, waarvan eentje op wedstrijd en eentje op wedstrijd uitgebracht is, gekregen. En een paard krijg je niet zomaar.
Je bent wel erg vlug met je oordelen wat je verhaal over de pony en de vader niet echt geloofwaardig maakt voor mij.
En ik zie hier nog wel ruiters die welliswaar moeilijke paarden hebben, maar die daar gewoon heel netjes op weg rijden! En dat zijn ook mensen die zeggen dat een pedagogische tik niet altijd slecht is 
Zolang zo'n dier onder jouw handelbaar word maakt het toch niet uit dat je ze altijd tegen komt?
pharagirlke schreef:En ik zie hier nog wel ruiters die welliswaar moeilijke paarden hebben, maar die daar gewoon heel netjes op weg rijden! En dat zijn ook mensen die zeggen dat een pedagogische tik niet altijd slecht is
pharagirlke schreef:Bovendien is er ook nog een verschil in een paard dat je moeilijk krijgt en dat daarna handelbaar word, of een paard hebben dat zogenaamd enkel door jou gereden kan worden... Vind ik dan.Zolang zo'n dier onder jouw handelbaar word maakt het toch niet uit dat je ze altijd tegen komt?
Is een snoepie hoor, maar hij kiest zijn mensen. Jij mag een supereerlijke getalenteerde gevoelige GP-ruiter zijn maar als jouw kop hem niet aanstaat, dan krijg je hem niet eens de baan rond. Hij kiest zelf wie hem mag aanraken, vasthouden, longeren,.. Hij raakte zo van slag als er anderen opgingen, dat ik afgesproken heb met hem dat het niet meer hoeft. Hij werd er ondanks de veel betere rijtechnische vaardigheden van de ruiters in kwestie toch niet beter op. Ik heb gewoon geluk gehad dat ie mij als baasje gekozen heeft. Hij is wel steeds makkelijker door vreemden te aaien en van stal te halen, dat wel. Hermelientje schreef:Ik heb altijd begrepen (maar corrigeer me als ik het fout heb) dat een paard op de allerlichtste beenhulp voorwaarts hoort te gaan, zo niet dan tik(je) of hardere beenhulp. Dus een flinke schop of tik is dan toch eigenlijk een supersterk signaal dat je paard heel hard voorwaarts moet, dat is wat je je paard leert. Wat zou dan zo'n pony voor conclusie moeten trekken als hij een heel hard signaal krijgt voor voorwaarts en tegelijkertijd kan hij dat niet omdat hij wordt vastgehouden.

Of Ank daar zicht op heeft weet ik niet, ik vermoed van wel als ik kijk naar hoe zij haar paarden aan het lopen krijgt, daar zal echt wel heel wat timing aan te pas komen. 
kazary schreef:Belonen is het belangrijkste wat er is.
Maar niet elk paard doet alles voor een kriebel of een woordelijke braaf. Paarden die altijd op een goede plek hebben gestaan en door een goede ruiter hebben gereden wel, de goed opgevoede dus.
Maar de paarden die hebben geleerd dat ze hun zin kregen, niet gecorrigeerd werden, ook niet met een woordelijke pas op, die gaan als ze wat temperament hebben steeds verder. Kunnen zelfs gevaarlijk worden als je ze dan eens vriendelijk maar toch dringend verzoekt door te gaan.
Dat zijn voor mij ook paarden die direct een tik en woordelijk straf te pakken hebben. Met daarop net zo snel een braaf erachteraan als ze dan de juiste reactie geven.
Niets mis mee, niets zieligs aan.
Maar ik keur het niet goed, dat mensen een paard in elkaar rossen, dat snapt een paard niet. Dat gebeurd in een groep ook niet.
Ashley__ schreef:pharagirlke schreef:ken je het paard ook echt Ashley of alleen van zien?
Ik heb de pony meerdere malen (regelmatig eigenlijk) gezien en zien lopen (zowel privé als in clubles). De pony is zeer braaf, ondanks dat hij nog jong is. Maar zoals ik al zei kan iedere pony (paard) een keer iets doen waardoor je eraf kukeld.
Maar goed, ik snap wel waar je heen wilt, ik hoop dus maar niet dat we dáár weer een discussie over gaan krijgen.
igor001 schreef:klinkt echt als zo'n vader die zijn kind alles wil geven zolang ze maar gelukkig is, en in dit geval moet de pony daar onder lijden!
anneliesdj schreef:igor001 schreef:klinkt echt als zo'n vader die zijn kind alles wil geven zolang ze maar gelukkig is, en in dit geval moet de pony daar onder lijden!
Wat een rare opmerking? Elke vader wil zijn kind toch gelukkig zien? En er is toch geen enkele vader die onaangedaan kan toezien hoe zijn kind een rare duikeling maakt van zijn/haar pony?
Die had dan zoiets van: 'Ach kind, daar leer je van paardrijden, hup er weer op!'.