Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:32

niks, en dan ook geen enkele reden kan zulk gedrag goedpraten...

het is en blijft pure dierenmishandeling!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:25

Joto schreef:
Gerner schreef:
Joto, wie zegt, dat ik het alleen maar heb over lieve woordjes.
Maar hoe kan het toch dat een paard van 700 kg luisterdteen mens van 70 kg hem slaat.
De meeste gaan het accepteren uiteindelijk en worden doelloos, of soms juist erg lastig.
Ik denk dat die tik helemaal uiteindelijk niet nodig is. Die ene tik zorgt er niet voor dat je paard je gaat respecteren.

Als je je paard elke dag een schop onder zn edelekont zou gaan geven word het inderdaad vanzelf geaccepteerd.
Dus STEL jou paard zou jou een rechtse verkopen en gericht naar jou zonder aanleiding whatev, dan is jouw reflex niet om een schop onder zn kont te geven?
Een paard is een leider nodig, ook als het uit de kudde is, en ook dan moet hij wel eens terecht worden gezet, hetzij via stemverheffing, een goeie tik of een schop onder zijn kont.
Mijn ervaring is als je ze nooit eens goed op hun plaats zet, waar nodig is, dat jij de onderdanige word, en dat is nou net niet de bedoeling.

Weet je Joto,
Ik rijd al 38 jaar paard, heb erg veel jonge paarden en pony's gereden.
Al de benodigde opleidingen gedaan, om te mogen lesgeven, mijzelf altijd verdiept in hoe het anders zou kunnen.
Mijn conclusie is, dat het ook zonder macht en slaan kan.
Ik zelf heb geen paarden staan die mij of een ander slaan.
Alle nieuwe paarden, weten dat ze dit niet hoeven te doen.
Je hoeft niet te slaan, of te schreeuwen of macht te gebruiken om een leider te zijn.
Natuurlijk moet je wel een beetje stevig in je schoenen staan, maar ook dit valt te leren.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:30

pharagirlke schreef:
Kom van je roze wolk meid, als je ooit met moeilijkere dieren te maken krijgt, ga je vanzelf van dat "aai aai poesje" idee moeten afstappen.

Alani: ik kreeg als zesjarige een jaarling dus die was ook net opgeleerd toen ik 8/9 was. :) Ding heeft me het eerste jaar meer op de grond laten zitten dan op zijn rug maar ik heb er wel van geleerd... Ook een welsh trouwens :') En dat was heus niet van schrikken dat ie dat deed, pony is (en nog steeds zo nu en dan) altijd een beetje een etter geweest. Magoed we weten hoe dat komt. Ding heeft van ons ook nooit echt een klap gekregen behalve toen die twee achterhoeven op mijn ribben plantte een paar jaar terug... Daar is die echt niet goed van geweest. Dus dat hoeft echt niet perse fout te gaan MITS inderdaad, de ouders er wat van kennen, maar dat is hier helaas dus niet zo.... In dit geval (als het inderdaad zo gegaan is) is het niet meer dan terecht dat de dierenbescherming gebelt is. Dat een jong dier kan schrikken hoor je te weten. Dan helpt een pedagogische tik niet en er op los rammen al zeker niet.
[/quote]

Typisch dat altijd dezelfde mensen elke keer weer die lastige paarden tegenkomen. De laatste jaren kom ik ze niet zoveel meer tegen, vaak bij een ander, maar meestal rijden die ook op een manier die ik zelf niet meer wil hebben.
Ik zit ook niet op een roze wolk, best wel een lekker idee trouwens, maar dat doe ik liever niet op een paard, je moet natuurlijk wel wakker blijven.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:30

Martinedd schreef:
niks, en dan ook geen enkele reden kan zulk gedrag goedpraten...

het is en blijft pure dierenmishandeling!

Precies, dit is en blijft mishandeling, waarom anders de dierenbescherming? Blijf het vreemd vinden dat mensen hier dat 'gedrag' goedpraten, of gaan twijfelen of het daadwerkelijk wel zo is, nee, tot het hun eigen paard overkomt en dan moet je ze horen....

Ashley__

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:32

En dan is de vraag nog Gerner: waarom zijn die paarden dan zo lastig? Hebben ze daadwerkelijk geen zin of is er iets anders aan de hand? Waarom treft het idd net dié personen? Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Ben het trouwens wel met je eens wat je zegt :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:12

Ashley__ schreef:
En dan is de vraag nog Gerner: waarom zijn die paarden dan zo lastig? Hebben ze daadwerkelijk geen zin of is er iets anders aan de hand? Waarom treft het idd net dié personen? Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Ben het trouwens wel met je eens wat je zegt :j

Precies wat jij en Gerner zeggen valt mij ook elke keer weer op in dit soort discussies. Ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen. Ik heb inmiddels genoeg mensen aan het werk gezien met verbluffende resultaten bij echt totaal getraumatiseerde of verprutste paarden zonder dat er steeds geschopt of geslagen hoefde te worden (dit zijn dan ook nog eens de mensen die nooit te beroerd zijn om iets nieuws bij te leren en ook nooit hard roepen hoe geweldig ze het wel niet kunnen). Grappig genoeg zijn daar ook mensen bij die nog maar vrij kort met paarden werken, maar gewoon snappen waar het om gaat. Ik vind het achteraf gezien jammer dat ik dergelijke mensen niet meteen ben tegengekomen, want elke keer dat ik in het verleden naar de mep- en schopbrigade heb geluisterd zijn er alleen maar slechte dingen uit voortgekomen. Je hoeft echt alleen maar even goed om je heen te kijken om te zien dat de mensen die rustig, kalm, met een natuurlijk overwicht en kennis van de aard van het paard te werk gaan de beste resultaten hebben en ook nog het meeste plezier. Tenzij je er natuurlijk plezier aan beleeft om een ander levend wezen te meppen (maar daarvoor heb je dan eigenlijk geen paard nodig, dan kun je ook elders je pleziertjes krijgen).

Om op het topic terug te komen: ik heb vooral medelijden met dit arme kind.
En zoals Annelies al zei er is best een hoop ellende te aanschouwen die voortkomt uit fouten van de ruiter/africhter (en misplaatste ambities van ouders) en die wordt afgereageerd op de pony. Een beetje meer kennis en een beetje minder "gevecht" met je paard of pony kan veel meer plezier opleveren en hopelijk zorgen voor minder van dit soort gebeurtenissen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:15

zitake schreef:
Gerner, vraagje voor jou? Ik vraag me hierbij dan ook af hoe de paarden zichzelf dan diep vanbinnen voelen als ze weer eens hun vriendje-paard een lel geven omdat die te dicht bij zn eten komt? Of wanneer de merrie haar veulen gaat beschermen? Ik keur het nog altijd niet goed waarover dit topic oorspronkelijk gaat, want naar mijn mening moet je dan zo snel mogelijk kunnen corrigeren. Hier duidelijk te laat en kind is er niet terug opgegaan dus nutteloos in mijn ogen. Maar als je op die manier gaat denken moet je heel goed opletten met wat je zegt, dan zijn zeg maar ongeveer alle paarden ook niet zo heel diervriendelijk. toch? Feit is dat een paard gewoon in zn 'natuur' ook af en toe eens aangepakt wordt en afgestraft, niet meer niet minder. de leider van de bende zal er ook niet zomaar eentje dom laten doen omdat het anders zielig zou kunnen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:33

Gerner schreef:
Typisch dat altijd dezelfde mensen elke keer weer die lastige paarden tegenkomen.

Mwah, ik schat bij Phara in dat het is omdat zij niet aan de kant gaat voor een uitdaging. Maar wie weet vindt ze het prima dat iemand zijn talenten komt tonen met Pretty Woman?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:45

Ja hoor kom maar :j Ben er zeker van dat je er onderhand zo op weg rijd tenzij je je laat doen. Maar dan veegt elk paard de vloer met je aan... :) Overigens, Urielle, denk ik dat Wrangler ook geen slecht dier is om te kijken wat ze in hun mars hebben.... (ik betwijfel iig of ik er zo mee weg zou rijden :=)

Overigens rijd ik lang niet altijd moeilijke paarden :') Ik denk dat de meeste die moeilijke paarden tegen komen gewoon mensen zijn die ze een beetje "uitzoeken". Je hebt nu eenmaal mensen die zulke dieren aan trekken. Ik heb beide paarden die ik nu rijd, waarvan eentje op wedstrijd en eentje op wedstrijd uitgebracht is, gekregen. En een paard krijg je niet zomaar. :) Je bent wel erg vlug met je oordelen wat je verhaal over de pony en de vader niet echt geloofwaardig maakt voor mij. :) En ik zie hier nog wel ruiters die welliswaar moeilijke paarden hebben, maar die daar gewoon heel netjes op weg rijden! En dat zijn ook mensen die zeggen dat een pedagogische tik niet altijd slecht is ;)

Bovendien is er ook nog een verschil in een paard dat je moeilijk krijgt en dat daarna handelbaar word, of een paard hebben dat zogenaamd enkel door jou gereden kan worden... Vind ik dan. :) Zolang zo'n dier onder jouw handelbaar word maakt het toch niet uit dat je ze altijd tegen komt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:14

ik persoonlijk skup een paard naar Tokio en terug als het moet.......... en ik heb er nog niet een gehad die daardoor enig wrok tegen me gehad heeft.......... sterker nog.... ze gingen mij dan eigenlijk wel leuker vinden

wel heb ik ooit een keer gehad dat een paard 3 dagen lang volgehouden heeft niet te eten als ik voerde, alleen maar omdat ik hem uitlachte toen hij een banaan aan het eten was........... :D :D :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:47

pharagirlke schreef:
En ik zie hier nog wel ruiters die welliswaar moeilijke paarden hebben, maar die daar gewoon heel netjes op weg rijden! En dat zijn ook mensen die zeggen dat een pedagogische tik niet altijd slecht is ;)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een pedagogische tik, maar je hebt het over "weg rijden" dus ik neem aan dat je bedoelt een tik onder het rijden als een paard niet op een beenhulp reageert.

Maar daar ging dit topic toch helemaal niet over. Dit ging over meermaals schoppen terwijl de vader de pony vasthield. Ik heb altijd begrepen (maar corrigeer me als ik het fout heb) dat een paard op de allerlichtste beenhulp voorwaarts hoort te gaan, zo niet dan tik(je) of hardere beenhulp. Dus een flinke schop of tik is dan toch eigenlijk een supersterk signaal dat je paard heel hard voorwaarts moet, dat is wat je je paard leert. Wat zou dan zo'n pony voor conclusie moeten trekken als hij een heel hard signaal krijgt voor voorwaarts en tegelijkertijd kan hij dat niet omdat hij wordt vastgehouden. Ik ben nog nooit een paard tegengekomen die daar ook maar iets van begrijpt.

Sommige mensen hebben het steeds maar over pony's die straf verdienen. Zet die knop eens om en ga eens denken hoe je een pony kunt leren wat hij wel moet doen. Ik citeer even een medebokker: Je krijgt wat je beloont. Stel je zelf eens voor hoe frustrerend het is als je een leraar of baas hebt die je alleen maar vertelt wat je niet moet doen of wat een dom stuk ongeluk je bent dat je steeds alles fout doet. Het doel van bijvoorbeeld de dressuur is toch dat het paard op het allerlichtste hulpje alles doet, volgens mij heb je daar een gevoelig paard voor nodig, waarom zou je die gevoeligheid in je paard verpesten die heb je juist nodig als je een fijn rijpaard wilt.

Vroeger dachten ze ook dat kinderen beter leerden schrijven als je ze een flinke tik op hun knokkels gaf. Als het zo simpel was dat je een mens of dier met tikken alles kunt aanleren dan waren we toch allemaal wereldkampioen in iets. Met straf kun je alleen maar dingen afleren maar nooit aanleren. Gewoon meer nadruk op aanleren en je hoeft vanzelf minder af te leren.

Als je paard naar Tokio moet snap ik trouwens niet waarom je zou moeten schoppen KiWiKo. Als je je paard opvoedt hoef je maar met een vingertje te wijzen en je paard vertrekt al naar Tokio. En inderdaad de meeste paarden zijn gelukkig verbluffend vergevingsgezind, zelf als wij mensen de grofste fouten maken. Tip: er bestaan ook van die boksbal dingen die je kunt ophangen om op af te reageren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:49

pharagirlke schreef:
Bovendien is er ook nog een verschil in een paard dat je moeilijk krijgt en dat daarna handelbaar word, of een paard hebben dat zogenaamd enkel door jou gereden kan worden... Vind ik dan. :) Zolang zo'n dier onder jouw handelbaar word maakt het toch niet uit dat je ze altijd tegen komt?

Hmmm, ik heb die afspraak anders wel gemaakt met mijn zwart draakje. :o Is een snoepie hoor, maar hij kiest zijn mensen. Jij mag een supereerlijke getalenteerde gevoelige GP-ruiter zijn maar als jouw kop hem niet aanstaat, dan krijg je hem niet eens de baan rond. Hij kiest zelf wie hem mag aanraken, vasthouden, longeren,.. Hij raakte zo van slag als er anderen opgingen, dat ik afgesproken heb met hem dat het niet meer hoeft. Hij werd er ondanks de veel betere rijtechnische vaardigheden van de ruiters in kwestie toch niet beter op. Ik heb gewoon geluk gehad dat ie mij als baasje gekozen heeft. Hij is wel steeds makkelijker door vreemden te aaien en van stal te halen, dat wel.
en ik ben er zeker van dat Phara ook het evenwicht tussen jij doet wat ik wil en respectvol rijden wel kan vinden om hem rond te sturen mits hij haar accepteert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:54

Hermelientje schreef:
Ik heb altijd begrepen (maar corrigeer me als ik het fout heb) dat een paard op de allerlichtste beenhulp voorwaarts hoort te gaan, zo niet dan tik(je) of hardere beenhulp. Dus een flinke schop of tik is dan toch eigenlijk een supersterk signaal dat je paard heel hard voorwaarts moet, dat is wat je je paard leert. Wat zou dan zo'n pony voor conclusie moeten trekken als hij een heel hard signaal krijgt voor voorwaarts en tegelijkertijd kan hij dat niet omdat hij wordt vastgehouden.

Hmmm, dit zou dan in feite een eenzijdige beenhulp moeten zijn en in feite wil ik hem dan niet voorwaarts maar om mijn voet gebogen. Interessant dat ie dat niet doet, maar wel perfect weet dat ie zijn hoeven/tanden bij zich moet houden of wat dan ook de reden is dat het paard in kwestie een peut krijgt. :P

En over aanleren: beloon jij je kind op 4HAVO ook nog omdat ie kan schrijven, of ga je ervan uit dat ie dat na alle beloning op de kleuterschool en in groep 3 toch echt wel moet kunnen, en krijgt ie gewoon onder zijn voeten als er een drie voor wiskunde staat?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:56

Hermelientje schreef:
Als je je paard opvoedt hoef je maar met een vingertje te wijzen en je paard vertrekt al naar Tokio.

Drie keer raden wat voor paarden Kim ziet... juist :j die van mensen die hun paard NIET hebben opgevoed, omdat een best getimede tik zo sielugh is..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:00

@ Urielle

De timing van beloning is even belangrijk als die van straf. Als je geïnteresseerd bent kan ik je een heel goed boek aanbevelen, ook o.a. warm aanbevolen door onze dressuurkoningin Anky, ik ga er nu even gemakshalve van uit dat zij tenminste iets begrijpt over straffen en belonen, maar misschien vind jij dat wel helemaal niet. Wie is Kim trouwens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:03

Ik ben in alle goede boeken geinteresseerd, te allen tijde, door wie ook geschreven ;) Of Ank daar zicht op heeft weet ik niet, ik vermoed van wel als ik kijk naar hoe zij haar paarden aan het lopen krijgt, daar zal echt wel heel wat timing aan te pas komen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:04

Belonen is het belangrijkste wat er is.
Maar niet elk paard doet alles voor een kriebel of een woordelijke braaf. Paarden die altijd op een goede plek hebben gestaan en door een goede ruiter hebben gereden wel, de goed opgevoede dus.
Maar de paarden die hebben geleerd dat ze hun zin kregen, niet gecorrigeerd werden, ook niet met een woordelijke pas op, die gaan als ze wat temperament hebben steeds verder. Kunnen zelfs gevaarlijk worden als je ze dan eens vriendelijk maar toch dringend verzoekt door te gaan.
Dat zijn voor mij ook paarden die direct een tik en woordelijk straf te pakken hebben. Met daarop net zo snel een braaf erachteraan als ze dan de juiste reactie geven.
Niets mis mee, niets zieligs aan.

Maar ik keur het niet goed, dat mensen een paard in elkaar rossen, dat snapt een paard niet. Dat gebeurd in een groep ook niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:55

kazary schreef:
Belonen is het belangrijkste wat er is.
Maar niet elk paard doet alles voor een kriebel of een woordelijke braaf. Paarden die altijd op een goede plek hebben gestaan en door een goede ruiter hebben gereden wel, de goed opgevoede dus.
Maar de paarden die hebben geleerd dat ze hun zin kregen, niet gecorrigeerd werden, ook niet met een woordelijke pas op, die gaan als ze wat temperament hebben steeds verder. Kunnen zelfs gevaarlijk worden als je ze dan eens vriendelijk maar toch dringend verzoekt door te gaan.
Dat zijn voor mij ook paarden die direct een tik en woordelijk straf te pakken hebben. Met daarop net zo snel een braaf erachteraan als ze dan de juiste reactie geven.
Niets mis mee, niets zieligs aan.

Maar ik keur het niet goed, dat mensen een paard in elkaar rossen, dat snapt een paard niet. Dat gebeurd in een groep ook niet.

Ja van die "verwende" paarden moeten opnieuw worden opgevoed, maar dat lukt ook meestal wel, er zijn gelukkig experts die dat goed kunnen. En jij hebt het ook over belonen en niet alleen maar straffen. Het viel me op dat er zoveel over alleen maar straffen werd gesproken. En ik vind ook echt niet alles zomaar zielig maar schoppen terwijl het paard helemaal de link niet kan leggen met wat hij fout heeft gedaan (als hij al wat fout heeft gedaan) kan nooit wat goeds opleveren. Ik zie het toch maar al te vaak paard doet iets fout, bijvoorbeeld er vandoor gaan. Ruiter krijgt het paard uiteindelijk stil, dus paardje braaf, geschrokken ruiter stapt af en begint te slaan of schoppen. En zo krijg je dan paarden die totaal verprutst zijn met fout getimede straffen. Als je dan een beetje gevoelig beest hebt dan kan het lang duren voor het vertrouwen weer terug is. Ik zeg natuurlijk helemaal niet dat de mensen op dit topic zoiets doen, maar al die nadruk op het feit dat "slaan en schoppen echt wel eens nodig is als het beest vervelend is" geeft vaak wel die redelijk beginnende ruiters het idee dat het zo hoort.

@ Urielle
Hier een link naar een site waar het boek te koop staat.
http://www.mediaboek.nl/product/21656_Als+fluisteren+niet+helpt
Het is best leuk geschreven. Heel veel was bekende kost voor mij (ook vaak van eerdere trainingen in het bedrijfsleven die niets met paarden te maken hadden) en wellicht is het ook bekend voor jou, maar het wordt wel nog eens heel duidelijk op een rij gezet. En ik heb er in ieder geval nog wel wat nieuwe dingen uit opgepikt die goed kloppen. NB. De schrijver vindt echt ook niet alles "sielug" maar is wel heel deskundig.

Verder het volgende om over na te denken. Het feit dat iets werkt (dus paard begrijpt wat de bedoeling is) hoeft niet te betekenen dat de methode ook goed is of dat het de beste methode is. Soms probeert een paard van alles uit om van de ellende (straf of druk) af te zijn en na allerlei dingen geprobeerd te hebben die niet goed waren, en die dus worden afgestraft, komt hij toevallig wel eens met de goede reactie. Ik vind dat het toch een beetje de sport is voor ons als mens om de meest efficiënte trainingsmanier te verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 02-04-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:57

Ashley__ schreef:
pharagirlke schreef:
ken je het paard ook echt Ashley of alleen van zien?

Ik heb de pony meerdere malen (regelmatig eigenlijk) gezien en zien lopen (zowel privé als in clubles). De pony is zeer braaf, ondanks dat hij nog jong is. Maar zoals ik al zei kan iedere pony (paard) een keer iets doen waardoor je eraf kukeld.

Maar goed, ik snap wel waar je heen wilt, ik hoop dus maar niet dat we dáár weer een discussie over gaan krijgen.

Eigelijk zie je hem dus alleen in de lessen en dat zit je zelf ook op een paard neem ik aan?
Je kent het dier dus niet persoonlijk, hebt hem nooit gereden, weet niet wat ie uitspookt buiten de lessen en hoe hij in omgang is?

Ben je zelf ook bij dit voorval geweest of is dat ook van horen zeggen?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:00

krijg nou toch even koude rillingen over me heen zeg ..

klinkt echt als zo'n vader die zijn kind alles wil geven zolang ze maar gelukkig is, en in dit geval moet de pony daar onder lijden!

Ik zeg: rechtzaak en geef die pony een beter tehuis!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:23

igor001 schreef:
klinkt echt als zo'n vader die zijn kind alles wil geven zolang ze maar gelukkig is, en in dit geval moet de pony daar onder lijden!

Wat een rare opmerking? Elke vader wil zijn kind toch gelukkig zien? En er is toch geen enkele vader die onaangedaan kan toezien hoe zijn kind een rare duikeling maakt van zijn/haar pony?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:25

anneliesdj schreef:
igor001 schreef:

Wat een rare opmerking? Elke vader wil zijn kind toch gelukkig zien? En er is toch geen enkele vader die onaangedaan kan toezien hoe zijn kind een rare duikeling maakt van zijn/haar pony?

Mijn vader := Die had dan zoiets van: 'Ach kind, daar leer je van paardrijden, hup er weer op!'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:34

O ja? Ook als jij op de kop in de hindernis ligt of de pony over je heen valt/struikeld?

Er simpelweg af kiepen is wat anders dan een nare val maken, mijn pa vertrok ook geen spier als ik er alleen maar af kiepte ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:37

Wat een idioot...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:13

@anneliesdj,als je niet wilt dat je kind rare vallen maakt moet je ze niet op een dier met 4 benen zetten,denk je nu echt dat een pony denkt ojee nu geen stap opzij doen want daar staat een hindernis en dan valt ze erop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!en krijg ik op m'n donder,kom nou
we moeten eens af van dat gemiep dat de pony schuld heeft en ook al heeft ie schuld dan nog zijn ze veel te laat met bestraffen indien dit nodig was,als je als ouder niet in kunt zien dat je dochter waarschijnlijk geen 2e anky of meredith word reageer je dan alstublieft niet op de pony af.