'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:27

play_coy schreef:
turbo? turbo blue?? Ik vind dit echt een heeel raar onderwerp!
ik kijk niet eens naar die stierengevechten, zo'n dier word helemaal gek, ik denk ook echt niet dat die beesten zo top verzorgd worden hoor..maarja dat weet ik natuurlijk niet.
paardenrennen, waarom zijn die zo erg??
op heeel veel stallen, is misschien wel de helft niet goed genoeg, maar blijven staan tot ze worden verkocht, Vooral in nl, gaat het niet meer specifiek om het geld, maar de mensen houden een renpaard, met misschien meerdere mensen, voor de hobby, omdat er niets mee te verdienen valt! een paard moet 2x per maand winnen in nl, om winst te maken, als het om het geld zou gaan, zouden mensen geen renpaard nemen. Dus als ze het niet doen in de koers, worden ze gewoon verkocht als rijpaard. En dan blijven ze ook staaan totdat er iemand interesse heeft.


Nee gewoon Turbo...was in de jaren 80... :D
Ik vraag me ineens af, er zijn juist in Engeland wel veel Steeple paarden die het heel goed doen als ze ouder zijn, worden die eigenlijk later ingereden? Of ook als ze 2 jaar zijn?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:29

Bij ons in Ierland werden genoeg paarden pas op hun derde ingereden idd.

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:35

oh ok thanks :D

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:22

pfff... wat een ge-ouwehoer weer zeg..
kan er dan nooit iets leuks of gezelligs over de rensport gezecht worden zonder dat mensen (zonder enig intelligentie te hebben) gelijk een vooroordeel heeft. Ik kan je zo zeggen dat veel, maar dan ook veel paarden die bijv hier bij ons op duindigt zeer zeker met respect behandeld worden. Als een paard aangeeft op jonge leeftijd dat het er nog neit aan toe is, word het terug gezet op het land! Is een paard niet geschikt voor de koers omdat het angst heeft of geen snelheid heeft wordt het verkocht. En ook vaak zie je dan dat die beestjes daarna nog een prima leventje hebben verder in de sport! want veel volbloedjes worden uitgebracht in dressuur, spring of cross. Mocht het zo zijn dat een paard een blessure heeft.. dan word er naar het paard gekeken. Kan het nog verder zonder pijn, dan wordt er naar een goed huis voor hem gezocht als recreatie paardje of gezelschaps paardje! Is het zo dat het diertje last blijft houden, dan word het inderdaad weggebracht naar de slagen.. Maar zeg eerlijk! als jou paard een blessure heeft waarbij hij continu pijn heeft en niet meer te behandelen is, dan doe jij toch precies hetzelfde? Dat is toch ook het eerlijkst tegenover je paard? OF NIET!..
conclusie..: tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar die zitten er ook in de dressuur en in de andere takken van deze sport! Maar er zijn ook eerlijke mensen met een eerlijk hart! neem dat nou maar van mij aan! en van de andere die hier uit de renpaarden komen.. want wie niet in dit wereldje heeft geleefd heeft ook geen recht van spreken! Meningen zijn er.. Maar het zijn de FEITEN die meetellen!

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:52

Hihi moet wel lachen om deze hele discussie :) Heb even vanaf pag. 9 bijgelezen.

Er praten hier mensen die niets van de draf en rensport weten, en dat is fout denk ik. Ik denk dat het heel erg overschat word.

Ik zeg maar zo: Always look on the bright side of life :)ddd

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:21

Discussies over wel of niet goed zullen nooit ophouden, om het te gaan vergelijken met stierengevechten gaat me een beetje te ver.

Ik vind niet dat de sport in z'n geheel op wat voor een plaats goed of slecht gezet kan worden.
Er blijven twee kanten van het verhaal aan zitten. Ik ben 3 maanden in Australië geweest waar voor de dravers en pacers géén enkel limiet is. Je mag zo vaak en hard slaan als je wilt en welk bit je er maar in stopt word daar geaccepteerd. De tribune was op het laatste rechte lijn en het leek meer te gaan om welke "stoere" pikeur het hardste sloeg. Ik heb het meegemaakt dat eigenaren bewust kozen voor de harde aanpak van hun rijders omdat zij denken dat het helpt. Gelukkig was de trainer waar ik voor werkte daar ook tegen, die reed sowieso niet met zweep.

Als ik het dan vergelijk met Nederland is het op de koersbanen veel gemoedelijker. Over de renpaardentrainers waar ik ben geweest kan ik maar 1 ding zeggen: GEWELDIG _/-\o_ +:)+ Wat ik daar in een korte tijd heb gezien en meegekregen van de training heel hartverwarmend.

Jammer dat ze draf&rensport ook altijd zo als 1 geheel zien. Persoonlijk vind ik training en omgang van dravers en renpaarden heel verschillend.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:09

arno8 schreef:
Dravers die niet snel genoeg gaan, worden wel degelijk rechtstreeks naar de slager gebracht. Natuurlijk niet door alle trainers, maar in de tijd dat we de hoeven voor de bekapcursus nog zelf haalden heb ik genoeg 'langzame' dravers geslacht zien worden.


Daarom hebben wij zes paarden staan waarvan er maar een koerst? Wat er met een paard gebeurt is aan de eigenaar, niet aan de trainer. Weet jij van alle paarden waar jij de hoeven van krijgt de voorgeschiedenis? Bijzonder. Denk niet dat je dat soort uitspraken kunt doen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:23

We hebben erbij gezeten als de dravers geslacht werden en gevraagd naar de reden van afmaken.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:25

Goh, Arabesk, ga je daar gewoon bij zitten? Beetje vreemd..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:02

Arabesk schreef:
We hebben erbij gezeten als de dravers geslacht werden en gevraagd naar de reden van afmaken.



tja....de dood hoort bij het leven...knap hoor...ik zou het niet kunnen.(inslapen heb ik minder moeite mee)
Ik zou het wel heel interessant vinden te weten waarom ze geslacht worden ,maar het zien ....nee.
Vervolgens als ze mij vertellen waarom het dier geslacht word ,ga ik denken...ohhhh,dat is geen reden...en koop ik hem van de slacht....Ik blijf ver uit de buurt van dat soort gelegenheden....

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:36

Lijkt me bijzondere activiteit:'Wat gaan we vandaag eens doen schat? Euhm.. Middagje films kijken of slachterij bezoeken?"..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:24

toen ik net lid van bokt was liep er een topic over een excursie naar een slachterij.....ik viel bijna van mijn stoel...was dit serieus?
Ik begreep er helemaal niets van....hoe kunnen mensen die gek zijn op paarden het aanzien hoe die dieren dood worden gemaakt?
Nu een tijdje later begrijp ik het eigenlijk nog niet....ik leer niet echt dus....

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:10

ja Geerke, lekker bakkie leut erbij , stukkie taart.. :9
maar idd is er een paardenslachterij hier vlakbij, van een oom van een vriend van me, van veen heet hij. Hij schijnt op heel humane vriendelijke wijze te werken, als het eigenaren kan helpen bij het maken van een keuze, vind ik het nog niet zo gek. :D
Maar ik heb niks met de slacht, dus ga er ook niet op de koffie. :o

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:16

Arabesk schreef:
We hebben erbij gezeten als de dravers geslacht werden en gevraagd naar de reden van afmaken.


de dode paarden voeten waar wij op moesten oefenen,zat echt van alles tussen,belgen,draver rijpaarden,jaarlingen,tinkers,pony"
als er een draver tussen zit,valt het meer op door dat er een ander ijzer onder zit,maar het waren echt niet meer dravers dan rijpaarden,moet eigenlijk eerlijk zeggen dat ik 1 keer een draver voet ben tegen gekomen,en het was echt een bak vol paarden voeten,
waaraan ze dood waren gegaan,vertelt het verhaal dus niet!want de voeten werden opgehaalt of gebracht,en als je dan zeg maar van 20 paarden voeten ging halen ging je echt niet vragen,waarom het beestje was afgemaakt!
dus dat is lariekoek,want de meeste slagers weten zelf niet eens wat er mis was met het paard,ja als een particulier zijn paard brengt,maar de meeste komen via een handelaar of verzekering,of worden gekocht op de markt,de slager kijkt naar het vlees wat op het paard zit en niet wat er aan mankeert!wij konden het bij een enkele voet zien(als er nog verband om heen zat!
arabesk probeert de boel nu gewoon op te naaien!
maar het scheeld ik heb ook in dode paarden voeten gesneden!

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:56

knooopje schreef:
moet eigenlijk eerlijk zeggen dat ik 1 keer een draver voet ben tegen gekomen,en het was echt een bak vol paarden voeten


Maar mss woont Arabesk in een gedeelte van Nederland waar meer dravers zijn en er dus ook meer geslacht worden?

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:59

dit gaat eerlijk gezegd nergens over..

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:01

play_coy schreef:
dit gaat eerlijk gezegd nergens over..


Joh.. :=

laten we ons eerder maar zorgen maken over het perforeren van stieren en ze hoorndol maken.
_/-\o_

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:41

Elske_D schreef:
knooopje schreef:
moet eigenlijk eerlijk zeggen dat ik 1 keer een draver voet ben tegen gekomen,en het was echt een bak vol paarden voeten


Maar mss woont Arabesk in een gedeelte van Nederland waar meer dravers zijn en er dus ook meer geslacht worden?


haha volgens mij maakt dat weinig uit! :D
ik heb dit op deurne gezien,dus was niet in twente

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:44

detour schreef:
play_coy schreef:
dit gaat eerlijk gezegd nergens over..


Joh.. :=

laten we ons eerder maar zorgen maken over het perforeren van stieren en ze hoorndol maken.
_/-\o_


nou dat is nog eens een goed punt!!!
bokt vergeet de stieren,maar ratelt alleen maar door over de draf en rensport!(ik ik ik) :P
ik ken het stiervechten alleen van youtube.....nou het is echt missenlijkmakend!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 05:41

ik snap ook echt niet dat mensen denken dat rensport erger is dan stierenvechten, het is zooo verschillend dat je het niet eens kan vergelijken..

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:49

potverdikkie schreef:
tja, er schiet bij mij dan het volgende te binnen;

Paarden zjn niet geschapen om 1.80 tot zelfs over 2.25 te springen.

Paarden zijn niet geschapen om eeuwige dressuur truckjes te lopen.

Paarden zijn niet geschapen om zich half dood te rennen op de renbaan met of zonder sulky.

Paarden zijn niet geschapen om over natuurhindernissen met dodelijke aflopen te springen.

Paarden zijn niet geschapen om western truckjes uit te halen.

Stieren zijn niet geschapen om te vechten met mensen.

Als we het zo gaan bekijken zijn we allemaal dierenbeulen in elke tak van sport wat we doen.
Elke tak heeft een enorme impact op alle spieren, en voor dat het doel bereikt is qua sport die er wordt beoefend met het paard, zijn er best wel de nodige "hulpmiddelen" aan te pas gekomen!! Niet goedschiks dan kwaadschiks.

Zelf persoonlijk vind ik bepaalde dingen ook niet echt prettig om te zien. Een paard wat over 2 meter met ruiter en al springt keur ik af, de millitairies (jemig hoe schrijf je dat?) keur ik ook af.

Hoe sommige dressuur ruiters hun paard zover krijgen dat ze alle kunstjes van de hoge dressuur kennen keur ik ook af.

Als je het zo leest lijkt het net of ik dus niets leuk vind, het tegendeel is waar, maar ik denk dat er vergeten wordt dat wij de paarden gemaakt hebben zoals ze zijn, en een paard op dat niveau in welke sport dan ook kan echt niet presteren zonder een enorm goede verzorging!!

Stierengevechten??, ik heb er een bloedhekel aan, het enigste wat ik er mooi aan vind is als de stier de mens pakt in de piste, en de stier gewonnen heeft.... Al wordt ie alsnog ondanks zijn overwinning vervolgens gedood.

De paardenrennen??, ik dacht ook dat ze enorm geslagen werden, tot ik zelf met mijn eigen ogen heb gezien dat het LIJKT alsof ze zoveel geslagen worden.

Maar ja.....De dieren in de dierentuin staan er ook voor ons plezier, echt niet voor de dieren zelf, denk dat die liever in de vrije natuur rond lopen, daar waar ze voor geschapen zijn.


Wie zegt dat paarden überhaupt "gemaakt" zijn om te rijden?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:32

Tsja, Adil , da's waar. indat opzicht worden beide dieren ingezet voor ons vermaak.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:25

knooopje schreef:
Arabesk schreef:
We hebben erbij gezeten als de dravers geslacht werden en gevraagd naar de reden van afmaken.


de dode paarden voeten waar wij op moesten oefenen,zat echt van alles tussen,belgen,draver rijpaarden,jaarlingen,tinkers,pony"
als er een draver tussen zit,valt het meer op door dat er een ander ijzer onder zit,maar het waren echt niet meer dravers dan rijpaarden,moet eigenlijk eerlijk zeggen dat ik 1 keer een draver voet ben tegen gekomen,en het was echt een bak vol paarden voeten,
waaraan ze dood waren gegaan,vertelt het verhaal dus niet!want de voeten werden opgehaalt of gebracht,en als je dan zeg maar van 20 paarden voeten ging halen ging je echt niet vragen,waarom het beestje was afgemaakt!
dus dat is lariekoek,want de meeste slagers weten zelf niet eens wat er mis was met het paard,ja als een particulier zijn paard brengt,maar de meeste komen via een handelaar of verzekering,of worden gekocht op de markt,de slager kijkt naar het vlees wat op het paard zit en niet wat er aan mankeert!wij konden het bij een enkele voet zien(als er nog verband om heen zat!
arabesk probeert de boel nu gewoon op te naaien!
maar het scheeld ik heb ook in dode paarden voeten gesneden!


Of probeer jij ons nu op te naaien met uitroeptekens?

Toen ik nog in Noord-Brabant woonde, zag ik om mij heen ook niet veel dravers, ik kan me voorstellen dat in zo'n gebied niet veel dravers naar de slacht gaan. Hier zitten we echter in de buurt van de drafbaan van Alkmaar en er zijn in dit gebied heel veel dravers.

Leuk voor de mensen die een draver boven de 20 hebben, maar zij moeten zich realiseren dat die eerst deel uitmaakte van een veel grotere groep dravers. Alleen de sterksten overleven en ja, die worden dan ook oud.

Vergeet niet dat een paard in Nederland gemiddeld niet ouder dan 10 wordt. Dat komt niet doordat ze allemaal met 9jaar en 11 maanden doodgaan. Sommige paarden worden een stuk ouder, maar het gemiddelde wordt omlaag gehaald doordat veel paarden te vroeg worden ingereden en met 2 of 3 jaar al naar de slacht kunnen, zoals wij hebben kunnen zien.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:31

Hiermee iimpliceer je da de gemiddelde leeftijd omlaag wordt gehaald door te jong ingereden paarden. Vind dat een nogal gewaagde uitspraak. bewijs?
Ik denk dat het bull is.
Ik denk dat veel paarden idd teveel slijten maar dat dat vooral door de aanpak zelf, verkeerde training is, en dat particulieren daartoe veel vluggger in staat zijn dan professionele trainers.
van mijn osteopate weet ik dat sportpaarden tegenwoordig enorm groot zijn en rond hun 5de al enorm moeten presteren, teveel voor wat het lijf aankan. Juist dressuur!
En tsja, dan zijn ze vlug op. Zij kaartte die jonge renpaarden en dravers niet eens aan..

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:36

detour schreef:
Hiermee iimpliceer je da de gemiddelde leeftijd omlaag wordt gehaald door te jong ingereden paarden. Vind dat een nogal gewaagde uitspraak. bewijs?
Ik denk dat het bull is.
Ik denk dat veel paarden idd teveel slijten maar dat dat vooral door de aanpak zelf, verkeerde training is, en dat particulieren daartoe veel vluggger in staat zijn dan professionele trainers.
van mijn osteopate weet ik dat sportpaarden tegenwoordig enorm groot zijn en rond hun 5de al enorm moeten presteren, teveel voor wat het lijf aankan. Juist dressuur!
En tsja, dan zijn ze vlug op. Zij kaartte die jonge renpaarden en dravers niet eens aan..


Het bewijs dient zich iedere donderdagochtend bij de slagerij in Warder aan, neem eens een kijkje zou ik zeggen.

Juist professionele trainers zorgen voor veel leed, omdat die ten koste van het paard hun brood moeten verdienen. Wat is goedkoper? Een paard zo snel mogelijk naar ZZ schoppen en het dan duur verkopen, of een paard eerst acht jaar een paardenleven laten hebben en dan pas gaan trainen?

En nu we het over de 'professionele' mensen hebben... Iemand die Deurne heeft gedaan, is die professioneel? Iemand die les heeft gehad op een school die geen weilanden voor de paarden heeft? Leer je daar hoe je een paard hoort te houden? Volgens mij houdt iemand die een heel klein beetje logisch kan nadenken zijn paard vaak al een stuk beter dan iemand die dat niet kan en wel Deurne heeft gedaan.

Fijn dat je naar dressuur wijst, maar dat is iets wat alle takken van sport doen: "Nee, onze tak is prima in orde, maar die andere tak... daar is het mis!" Ik geloof best dat paarden in de draverswereld beter worden gehouden en getraind. Maar 'beter dan de slechtste' betekent niet meteen 'goed'.