Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:29

Hoorde de reclame net, stelt echt niks voor. Jammer, eindelijk een initatief om paardenwelzijn beter te maken, krijg je zo'n flut reclame.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:31

Sammie schreef:
RedPassion schreef:
Staat 24/7 buiten staan gelijk aan tot de knieën in de modder staan? :?
Dat was een vraag waar ik op zat te wachten... In grote delen van Nederland staat 't 's winters idd gelijk aan elkaar. Zelfs als je ze enkel geheel overdag buiten zet. En ik zie er zat buitenstaan 24/7 van de 'naturals' die dus lekker in de modder staan te dansen. Dag en nacht...
Citaat:
Er is een mooie middenweg, bijvoorbeeld overdag naar buiten
Juist, maar blijkbaar is dat hier al not done. Want als je je paard 's zomers enkel overdag buiten zet ben je al een dierenbeul volgens sommige hier.

Ik denk dat dat wel meevalt, die mensen hebben we hier nog niet gehad. Tot nu is iedereen het er mee eens dat je paard niet in de bagger moet staan en geen kou moet leiden enz.

Zolang een paard elke dag een paar uurtjes zijn benen kan strekken/ sociaal contact kan hebben, hebben ze het zeker niet slecht.
Wat ik niet snap is dat mensen overal zo makkelijk over kunnen doen; Ik wil het niet dus doe ik het niet, of ze hebben de mogelijkheid niet op mijn stal/ wei ect, dus lukt het ook niet. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Als mensen wat terug lezen, hebben ze kunnen lezen dat ik mijn paarden helaas ook zomers niet 24/7 buiten kan zetten, ook omdat dit niet prettig voor ze is vanwege muggen, maar ook omdat ik daar te weinig grond voor heb.

Maar ik ben altijd aan het kijken of ik binnen mijn mogelijkheden het voor hun (en mijn andere dieren ook) beter kan maken, ik leg me niet zomaar ergens bij neer. Als ze op stal staan, hebben ze altijd ruwvoer tot hun beschikking, takken om op te knagen enz.
Maar het lieft had ik ze nog veel meer weidegang gegeven!

Had ik ze echter ook niet enkele uren per dag buiten kunnen hebben (zomer en winter) en had ik ze geen sociaal contact kunnen geven met soortgenoten, dan had ik liever geen paarden gehad.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:32

xx_Horsiex schreef:
Hoorde de reclame net, stelt echt niks voor. Jammer, eindelijk een initatief om paardenwelzijn beter te maken, krijg je zo'n flut reclame.

Ik vermoed dat ze veel spotjes hebben en dat ze iedere keer een ander uitzenden.
In een spot kun je natuurlijk geen heel boekwerk kwijt aan info.
Het is meer om je tot nadenken aan te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:32

Maar goed, terug ontopic.

Heeft de Dierenbescherming ook al bedacht wie het gaat betalen om te zorgen dat alle paarden in de randstad die op een stal staan waar ze niet aan de 4 uur weidegang komen om te zorgen dat ze wel buiten komen te staan?

Zijn die kosten al in kaart gebracht?
Wat doet in tussentijd de dierenbescherming aan de bio industrie?
Aan al die vervoeren naar het buitenland die onbarmelijk zijn? Of naar ons land? Las laatst hier nog iets over roemeense paarden die totaal verwaarloost waren maar toch even voor de mens zijn ego op de vrachtwagen naar Nederland zijn gebracht.

En als we dan toch bezig zijn, kan de dierenbescherming ook ingrijpen bij de bejaardentehuizen? Iedere bejaarde minstens 4 uur eruit?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:35

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[. Maar ze staan s'winters dan ook maar 5 uur per dag buiten, onder een waterdichte winterdeken.

??

Oh wat lees ik nou :oo

Je doet precies hetzelfde als ik!

Lees mijn vorige post, dat was waar ik begon en je zelf op reageerde, waar weer op doorgevraagd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:41

Cyrina schreef:
[

Lees mijn vorige post, dat was waar ik begon en je zelf op reageerde, waar weer op doorgevraagd werd.

Nou die conclusie is vrij simpel: Jij wil wel, maar kan niet. Ik kan wel, maar wil niet. En daarom doe jij het wel heel goed, en ik het totaal fout :+

Hoe bedoel je, iets rechtlullen wat krom is _O-

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:46

Pipo schreef:

Heeft de Dierenbescherming ook al bedacht wie het gaat betalen om te zorgen dat alle paarden in de randstad die op een stal staan waar ze niet aan de 4 uur weidegang komen om te zorgen dat ze wel buiten komen te staan?

Aan al die vervoeren naar het buitenland die onbarmelijk zijn? Of naar ons land? Las laatst hier nog iets over roemeense paarden die totaal verwaarloost waren maar toch even voor de mens zijn ego op de vrachtwagen naar Nederland zijn gebracht.

En als we dan toch bezig zijn, kan de dierenbescherming ook ingrijpen bij de bejaardentehuizen? Iedere bejaarde minstens 4 uur eruit?

sjonge jonge zeg, voordat je schreewt eerst maar eens echt verdiepen in het werk van de DB...

Dit is een campagne...een campagne wordt doorgaans uitgevoerd NAAST het dagelijkse beleid }:0

Voorbeeld actie bio-industrie:
06/02/09: Burgerinitiatief tegen veefabrieken ontvankelijk verklaard

Dierenbescherming Noord-Holland Noord en Milieudefensie zijn blij dat het burgerinitiatief tegen megastallen vandaag ontvankelijk is verklaard. Dit maakt de weg vrij voor de inhoudelijke behandeling van het voorstel door Provinciale Staten. Al eerder konden wij berichten dat het initiatief door maar liefst 25.000 burgers was ondertekend.

Foto: AlterraIn september 2008 hebben beide organisaties de krachten gebundeld tegen het bouwplan voor een megakippenstal (1,6 miljoen kippen) in Middenmee. Die samenwerking leidde tot het idee een burgerinitiatief te starten en zo een totaal verbod op grootschalige bio-industrie in de hele provincie af te dwingen. In korte tijd lukte het om ruim 25.000 steunbetuigingen te verzamelen, terwijl 5.000 handtekeningen al voldoende zouden zijn geweest.

Inhoudelijk wordt het voorstel binnenkort besproken in twee commissies. De beslissende stemming over het burgerinitiatief tegen megastallen zal plaatsvinden op 16 maart.

nog een recent voorbeeld

26/02/09: 150.000 handtekeningen tegen lange-afstandstransport

Een coalitie van dierenwelzijnsorganisaties, waaronder de Dierenbescherming, heeft vandaag ruim 150.000 handtekeningen overhandigd aan EG-commissaris Androulla Vassiliou van gezondheid. De petitie roept de EU op een einde te maken aan het leed van miljoenen landbouwdieren die door heel Europa worden getransporteerd.

Met de petitie vraagt de coalitie de Europese Commissie de huidige regelgeving te wijzigen teneinde het vervoer van slachtvee te beperken tot korte reistijden. In totaal hebben 152.557 Europeanen hun handtekening eronder gezet. In Nederland zetten 38.547 mensen hun handtekening. Andere landen waar mensen massaal tekenden waren Finland (47,310 handtekeningen) en Groot-Brittannië (29,261 handtekeningen).

‘Handle with care’
De handtekeningen zijn opgehaald in het kader van de internationale campagne Handle with Care, die in heel Europa in februari 2008 werd gelanceerd. Deze campagne pleit voor de afschaffing van transport van vee over lange afstand. Enerzijds door beperking van de reistijden of – wanneer het transport van slachtvee betreft – vervanging van het transport door de handel in vlees van vee dat op humane wijze is geslacht dichtbij de plaats waar het is gefokt en/of gemest.

De coalitie
De campagne Handle with Care wordt geleid door WSPA. Andere coalitiegenoten zijn onder meer CIWF, RSPCA, Horse Welfare en de Humane Society International. In Nederland wordt de campagne gesteund door Varkens in Nood, de Dierenbescherming en CIWF Nederland.

En als jij actie wilt ondernemen om ouderen 4 uur of langer uit het bejaardenhuis te krijgen, dan richt je toch een stichting op die zich daarvoor inzet? Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Wat doe JIJ eigenlijk aan het verbeteren van leefomstandigheden van mensen en dieren?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:48

Ik zag al een poster ervan opgehangen bij de Bushalte.

Mwa mijne krijgt genoeg beweging nu en hoef niet te klagen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:52

laetitia schreef:
[

Wat doe JIJ eigenlijk aan het verbeteren van leefomstandigheden van mensen en dieren?

Ben blij dat ze aan die lange afstandstransporten wat doen.
Wat ik doe? Zorg dat mijn eigen dieren een goed bestaan hebben en stort regelmatig wat in het wereldnatuurfonds en andere stichtingen. Verder hard werken en veel belasting betalen zodat er voldoende staatsgeld overblijft om al die stichtingen in stand te houden.

Doe jij er ook wat aan?

Maar begrijp je ook dat het voor bedrijven in de randstad gewoonweg niet mogelijk is om aan deze eis te voldoen? Die bedrijven zullen moeten sluiten, weet je wat het betekent voor de werkgelegenheid? En waar moeten al die mensen heen in de randstad met hun paard? Moeten die dieren allemaal maar naar de slacht? Want als alles hier komt, richting het oosten, is het hier weer dichtbevolkt.

Het is allemaal leuk Laetitia en de inzet is heel goed van de DB. Maar het waarmaken wordt gewoonweg onmogelijk.
En daarbij denk ik dat er veel meer schrijnere gevallen zijn waar ik graag de acties van de dierenbescherming zie. Er zijn dieren die hun harder nodig hebben.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:54

Pipo schreef:

In de bio-industrie zijn ook regels gekomen waar verschillende boeren niet aan konden voldoen. Deze hadden gewoon pech. Niemand betaald daar de verbouwingskosten, dat mag de boer ook zelf. Kon hij dat niet, ook pech.
Waarom bij paarden anders?

Die laatste schiet ik om in de lach, maar wel helemaal waar. Maar geld in Nederland moet naar defensie, buitenland en rotjochies op het goede spoor brengen wat niet lukt met aaien.
Maar dat is een andere discussie.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:58

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

Nou die conclusie is vrij simpel: Jij wil wel, maar kan niet. Ik kan wel, maar wil niet. En daarom doe jij het wel heel goed, en ik het totaal fout :+

Hoe bedoel je, iets rechtlullen wat krom is _O-

Pffffff Wat voel jij je toch snel aangevallen!!
Als je mijn berichten goed las, had je gelezen dat ik helemaal niet vind dat je het fout doet en dat ik het jammer vind dat ik het niet volledig goed kan doen.

Het enige wat ik wil is dat mensen blijven kijken en handelen hoe ze het beter kunnen doen voor hun paard!! Ook al kost dat soms wat moeite en aanpassingen voor jezelf. Of het nu gaat om je stal uitmesten omdat het gewoon geen weer er voor is om je paard de hele dag buiten te laten staan, of om iedere dag te zorgen dat je paard een paar uur per dag zijn benen kan strekken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:00

amazone77 schreef:
Cryssie schreef:
Ik vind dit een super idee, maar zorg dan ook dat de weilanden behoud worden en niet volgebouwd gaan worden!!!

juist!!!op de manege waar ik werk hadden ze een mooi groot weiland.....gehuurd van de gemeente al jaren.....en wat doen hun....ze bouwen er een school op daaaaaaaaaaaag wei ,zonder pardon....zitten we daar met 74 paarden te koekeloeren.....kunnen nu alleen maar in de paddocks.....en dat is toch niet hetzelfde als een wei hoor.ze zijn nu sirieus aan het kijken of ze kunnen verkassen met het spul,zijn daar helemaal ingebouwd,school aan de overkant,woonwijk aan de linker kant,en sportclubs aan de rechterkant.......helemaal achter in de straat ligt nog een super mooi stuk grond,en als dat door zou gaan,dan hebben de paarden over een paar jaar weer wei......nu zullen ze er alleen maar van kunnen dromen.

Wat zou er belangrijker zijn? een school of een manege denk je? Het is toch het risico van de manege die grond huurt ipv koopt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:00

@ Pipo
Dat is een goed begin! Ik doe actief ook niets wat betreft het 'verbeteren van de wereld', maar ben idd wel lid van het WWF, DB en Partij van de Dieren (misschien wel om een goed gevoel af te kopen, kan ook zijn aangezien ik niet altijd naar biologisch vlees grijp indien niet voorhanden in de supermarkt).

En ik snap je punt hoor wat betreft de realisatie van de doelen die de DB stelt.

Het gaat er echter meer om dat mensen zich meer bewust worden van de eigenschappen van een paard.

Revoluties gaan altijd ook eerst vooraf aan bewustwording, ander denken, en daarna anders handelen. Maar daar gaat altijd heel veel tijd overheen, generaties over generaties.

Het moet er langzaamaan in 'groeien'. Dit is al een beetje begonnen met bijvoorbeeld de HIT-actief stallen die mondjesmaat in NL worden neergezet (was afgelopen donderdag nog op zo'n stal en heeft helaas nog heel veel kinderziektes en is nog niet ideaal, maar het begin is er!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

Goed is nog steeds een subjectief iets Cyrina.

Als we het toch over die rotjochies hebben. Kunnen ze die niet inzetten als vrijwilliger om te zorgen dat al die paarden een frisse neus halen. Ik zeg: Per paard een uur aan de hand stappen. Worden die jongens mooi tam van en komen die paarden eruit.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:02

Echt hoor wat een rare discussie eigenlijk. Een paard is een kuddedier en een vluchtdier, dat weten we allemaal, die horen niet 23 per uur op stal. En idd zijn de mogelijkheden niet altijd optimaal en aanwezig maar mijn paard staat liever in de modder dan niet buiten. Sterker nog, de hele stal wordt afgebroken als ze om 10 uur nog niet buiten staan. Weer of geen weer, sneeuw of niet, ze gaan naar buiten. Eventueel wel iets eerder naar binnen als ze zelf alweer voor de draad staan te draaien dat ze naar binnen willen.... Als de temperaturen snachts weer hoger worden staan ze dag en nacht buiten en ze vermaken zich prima. Ik hoor heir veel mensen zeggen dat er 'geen ruimte is' maar dan snap ik niet waarom je in godsnaam een paard koopt als je er eigenlijk geen ruimte voor hebt en ook niet kan vinden.
En natuurlijk niet te bang zijn dat je beest een keer rare sprongen maakt in de wei. Geloof mij, hoe meer je ze binnen houd hoe gekker ze idd gaan doen als ze eens een uur buiten komen. Dan krijg je toch ook brokken.....
Maargoed ik ben blij dat mijn paardjes helemaal de ruimte hebben!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:03

Wat ik er zelf aan doe voor mens en dier;

Ik koop zo min mogelijk kippen en varkensvlees uit de bioindustrie, maar koop biologisch, liever nog laat ik 1 van de dieren van mijn werk slachten, dan weet ik dat ze echt een goed leven hebben gehad.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:03

brrr wie weet wat die rotjochies met die paarden uitvreten Pipo

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:04

Ik vertrouw mijn paard niet toe aan die de jochies met een instelling van ver onder 0.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:05

laetitia schreef:
Het moet er langzaamaan in 'groeien'. Dit is al een beetje begonnen met bijvoorbeeld de HIT-actief stallen die mondjesmaat in NL worden neergezet (was afgelopen donderdag nog op zo'n stal en heeft helaas nog heel veel kinderziektes en is nog niet ideaal, maar het begin is er!).

Maar hoeveel sportruiters zijn er denk je, die hun paard in die HIT stallen gaan zetten? Als ik in mijn omgeving kijk, naar de fanatieke sportruiters, dan loopt alles dagelijks gewoon in de wei met een paar vriendjes, de profstallen die ik ken gebeurd precies hetzelfde. Je denkt toch niet dat die mensen hun paarden 24 uur per dag op een erf achtig iets zetten zodat al die paarden de hele dag bij elkaar lopen, met alle gevolgen van dien?

Het initiatief is best grappig, maar het slaat de plank wel weer finaal mis. Want in de natuur leven paarden helemaal niet op zo'n klein stukje. En ook de kuddes zijn totaal anders samengesteld in de natuur dan in een HIT actief stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:05

piezze schreef:
brrr wie weet wat die rotjochies met die paarden uitvreten Pipo

Oh dan geven we ze eerst een paar niet zo goedgezinde paarden :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:07

Ik ben voorstander van veel naar buiten, maar een hit actief is ook wat ik nooit zou gebruiken.
Beetje karakter paard of juist een erg groot watje en je hebt de poppen aan het dansen. Veel te veel paarden op een kleine plek.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:07

Klopt, echte wilde paarden kiezen waar ze bij willen horen, wij zetten ze bij elkaar en het moet dan maar met elkaar overweg kunnen, dat gaat ook niet zomaar.

Maar als je een groep hebt die wel bevriend zijn, kunnen ze prima in zo'n HIT stal leven en heb je geen brokken, maar op een pensionstal waar het komen en gaan is werkt dat niet..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:14

Bij ons op stal zie je helaas echt het verschil tussen de 2 groepen paarden.

Groep 1 zijn fokmerries van 1 mevrouw. Ze fokt er niet meer mee, maar wilt ze niet weg doen. Het zijn in totaal 6 merries. Deze merries komen in de ochtend ongeveer 15 min per paard naar buiten. Ze longeert ze achter elkaar zodat ze even kunnen rennen. Daarna gaan ze weer op stal. Ze zijn inmiddels zo gewend om de hele dag verder NIETS te doen, dat ze zichzelf in een soort roes brengen. Ze staan dus bijna de gehele dag in zich zelf gekeerd te suffen/slapen. Hebben hun hoofd in een hoekje van de stal (oude stallen waartussen muren dus geen fysiek contact mogelijk, er zijn zelfs 3 paarden die een buitenstal hebben maar die staan zo uit elkaar dat ze zelfs geen een ander paard kunnen ZIEN, HOREN of RUIKEN).

Ze glimmen en glanzen je tegemoet, ze lopen prachtig! Maar die ogen...
Ik kan er niet naar kijken, en dat klinkt misschien erg overdreven maar dat meen ik. Meerdere van ons op stal delen die mening. Wat een triestigheid stralen zij uit. (ook omdat ze nooit met een ander paard in contact komen, ze staan nooit samen even buiten).

De andere groep paarden (9) zijn pensionpaarden van diverse eigenaars. Er zijn 3 paddocks waarin de pensionpaarden 3 aan 3 naar buiten gaan. In de winter van 11.00 uur tot ongeveer 17.00-18.00.
Nog niet ideaal, maar ze staan wel met hun vriendjes (stabiele kuddes) buiten. Deze paarden zijn vrolijk, hebben veel interactie met elkaar en zijn ook erg gericht op de mens. Ook deze paarden glimmen, en sommige lopen prachtig. En hun ogen?
Toegankelijk en open en vrolijk

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:20

Die laatste groep krijgt waarschijnlijk ook dagelijks aandacht van hun baasje Laetitia?

Want de blik bij de eerste groep ken ik ook goed, maar ook bij paarden die wel de hele dag buitenliepen.
Ook bij paarden die de hele dag binnenstonden.

Ik vind het namelijk een blik die je voornamelijk ziet bij paarden die extreem aandacht te kort hebben.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

laetitia schreef:
Bij ons op stal zie je helaas echt het verschil tussen de 2 groepen paarden.

Groep 1 zijn fokmerries van 1 mevrouw. Ze fokt er niet meer mee, maar wilt ze niet weg doen. Het zijn in totaal 6 merries. Deze merries komen in de ochtend ongeveer 15 min per paard naar buiten. Ze longeert ze achter elkaar zodat ze even kunnen rennen. Daarna gaan ze weer op stal. Ze zijn inmiddels zo gewend om de hele dag verder NIETS te doen, dat ze zichzelf in een soort roes brengen. Ze staan dus bijna de gehele dag in zich zelf gekeerd te suffen/slapen. Hebben hun hoofd in een hoekje van de stal (oude stallen waartussen muren dus geen fysiek contact mogelijk, er zijn zelfs 3 paarden die een buitenstal hebben maar die staan zo uit elkaar dat ze zelfs geen een ander paard kunnen ZIEN, HOREN of RUIKEN).

Ze glimmen en glanzen je tegemoet, ze lopen prachtig! Maar die ogen...
Ik kan er niet naar kijken, en dat klinkt misschien erg overdreven maar dat meen ik. Meerdere van ons op stal delen die mening. Wat een triestigheid stralen zij uit. (ook omdat ze nooit met een ander paard in contact komen, ze staan nooit samen even buiten).

De andere groep paarden (9) zijn pensionpaarden van diverse eigenaars. Er zijn 3 paddocks waarin de pensionpaarden 3 aan 3 naar buiten gaan. In de winter van 11.00 uur tot ongeveer 17.00-18.00.
Nog niet ideaal, maar ze staan wel met hun vriendjes (stabiele kuddes) buiten. Deze paarden zijn vrolijk, hebben veel interactie met elkaar en zijn ook erg gericht op de mens. Ook deze paarden glimmen, en sommige lopen prachtig. En hun ogen?
Toegankelijk en open en vrolijk

Dit vind ik nu echt een goed voorbeeld! Echt sneu voor die 6 merries.
Ik weet niet of jullie wei hebben bij stal maar hoe je dat verteld met die paddocks, jullie hebben ook niet alle mogelijkheden (paddock in winter neem ik maar ff aan) maar toch staan ze hier geruime tijd in en hebben ze sociaal contact. Het beste is natuurlijk een ruime wei maar ik denk dat je het paard op deze manier al een heel groot plezier doet!