Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:pol013 schreef:Paarden los naar buiten laten geeft nog verassend weinig problemen (en ja daar zitten ook sportpaarden bij)
Mits:
- ze dagelijks (voldoende uurtjes) buiten komen
- je goed kijkt wat een slimme volgorde is
- je genoeg ruimte hebt (en dus geen paadjes van 1 m breed)
- de ondergrond hier voor geschikt is.
Onderling gebakkelei en rennen heb je ook als je ze aan de hand brengt.
ik heb er ook nooit problemen van ondervonden![]()
goed het was soms wel eens spannend......... maar eigenlijk weinig schade van ondervonden
Man O'War schreef:ik zie een hoop organisaties die het plan van aanpak over paardenwelzijn zwak vinden. ik heb het gelezen en het is ook zwak. staan geen maatregelen in. er staat helemaal niets over in dat paarden weidegang nodig hebben. daar zijn we volgens mij het allemaal overeens. een paard hoort in de wei. volgens mij moeten we als we onze vrienden (de paardjes natuurlijk) willen helpen lid worden van een club die eindelijk onze ideeen naar den haag brengt. niet alleen roepen maar ook doen voor het te laat is. ik zou kiezen voor de vereniging eigen paard. voor maar 25 euro ben je een jaar lid. ze zijn nog niet zo lang bezig maar er zitten goede mensen in. ook de dierenbescherming is natuurlijk een goed alternatief maar die zijn niet speciaal voor paarden.
KiWiKo schreef:Ninx schreef:Zoek overal een gulden midden in... Okay, jij wilt vlees eten? Prima, 2 of 3 x id week hooguit! Is er geen bio-industrie nodig en heb jij meer dan genoeg!
Prima, jij wilt naar de dierentuin... da's goed, maar we hebben alleen de soorten die met uitsterven bedreigd worden... voor deze dieren hebben we een fokprogramma ontwikkelt en die kun je hier dus bekijken. Dieren blij, jij blij.
Je wilt een paard? Goed idee! Maar zorg dat dat dier minimaal 5 uur naar buiten kan het hele jaar rond, jij blij en paard blij!
Ik zie niet in wat hier nu zo ingewikkeld aan is?
teveel paarden, te weinig geschikte en beschikbare grond......... en een wet en regelgeving die een hoop tegenhoud
manic schreef:En wie zegt dat de peesblessures, artroses, kissing spines en god knows what met de sport te maken hebben. Er zijn genoeg beesten die gewoon kapot gaan omdat ze ondersteboven flikkeren op het land hoor.
KiWiKo schreef:Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........
Ik ken geen paardenhouders die hun paarden NIET op het land willen.........
stalhouders word het vaak onmogelijk gemaakt om uit te breiden met land, omdat de bestemming hier vaak wonen of recreatie is geworden en daar valt dus niet aan te tornen......
Voor paddocks moet je ook gewoon vergunningen aanvragen, en die krijg je gewoonweg nagenoeg niet..........
dus het meerendeel van het "paardenleed" wordt door de BV Nederland zelf veroorzaakt omdat er stugge stramme bestemmingsplannen zijn met idemdito wethouders.....
Aan de stalhouders zelf ligt het niet hoor, die willen maar al te graag, evenals de eigenaren
Fitzroy schreef:Er mag best nagedacht worden over hoe paarden gehouden worden, maar het KAN gewoon in ons kleine kikkerlandje niet anders. Dus dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Een paardenverbod in de Randstad bv. zou mij echt veel en veel te ver gaan. En er moet wmb betreft niet zo dramatisch over gedaan worden. De paarden hebben allemaal hun natje en droogje, zijn niet vermagerd en dieren kennen geen geluk.
Ninx schreef:Ik weet niet wie dat zegt... ik was het iig niet. Ik zeg wel dat we paarden te vroeg te zwaar belasten op te grote schaal. Ik zeg ook dat 'ambities' soms ineens in de weg gaan staan van een normaal paardenbestaan, terwijl die 2 zaken in mijn opinie keurig samen kunnen gaan.
Ninx schreef:Overigens was gisteren rijden en/of longeren best gevaarlijk.... de onderlaag was nog steeds hard met een laag gladde pap er overheen, mooi recept voor ongelukken.....
KiWiKo schreef:Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........
stalhouders word het vaak onmogelijk gemaakt om uit te breiden met land, omdat de bestemming hier vaak wonen of recreatie is geworden en daar valt dus niet aan te tornen......
Voor paddocks moet je ook gewoon vergunningen aanvragen, en die krijg je gewoonweg nagenoeg niet..........
dus het meerendeel van het "paardenleed" wordt door de BV Nederland zelf veroorzaakt omdat er stugge stramme bestemmingsplannen zijn met idemdito wethouders.....
Aan de stalhouders zelf ligt het niet hoor, die willen maar al te graag, evenals de eigenaren
manic schreef:Ninx schreef:Ik weet niet wie dat zegt... ik was het iig niet. Ik zeg wel dat we paarden te vroeg te zwaar belasten op te grote schaal. Ik zeg ook dat 'ambities' soms ineens in de weg gaan staan van een normaal paardenbestaan, terwijl die 2 zaken in mijn opinie keurig samen kunnen gaan.
Dat las ik wel terug in jouw bericht.Ninx schreef:Overigens was gisteren rijden en/of longeren best gevaarlijk.... de onderlaag was nog steeds hard met een laag gladde pap er overheen, mooi recept voor ongelukken.....
Geef me maar een bij de dierenbescherming dan.
Ninx schreef:KiWiKo schreef:Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........
Dat kun je zeggen, maar dit is vaak al jaren bekend... zelfs al op het moment dat zij hun onderneming starten. Toch begint men dan een dergelijke onderneming... in deze omgeving is winstbejag van groter belang bij veel houders dan het welzijn van hun pensionpaarden.
Ik hoop dat een toekomstige uitbreiding vd wet juist voorziet in het gebrek aan mogelijkheden voor deze houders.
Pipo schreef:pol013 schreef:[
Eerlijk is eerlijk: ik vond het ook doodeng tot ik het in werking zag.
Ik zie het regelmatig ergens in werking. Vind het echt een waardeloos systeem met alle gevolgen van dien.
Aan het touw kost wat meer werk maar is gewoon een stuk veiliger!
KiWiKo schreef:misschien omdat bij jullie ruimte genoeg is............... maar hier ken ik alleen maar op de BV Nederland mopperende stalhoudersdie echt helemaal niks kunnen en mogen.......... soort van rug tegen de muur verhaal.........
twee jaar terug nog, mocht een stalhouder zijn hele stal leeghalen......... hij mocht maar 4 paarden houden, en had er 30 staan.......... Op het land!!!
Alet74 schreef:Als jullie nu de situatie bekijken los van alle bestemmingsplannen en andere bureaucratische rompslomp en andere praktische punten, gewoon heel sec gekeken naar het paard, wat vind je dan van punten zoals bijvoorbeeld weidegang?
Zou je dit soort dingen niet moeten bekijken vanaf punt 0 en dan plannen bedenken hoe het moet in situatie zus en zo? Lijkt me opbouwender dan nu bij voorbaat alles al de grond in te schuiven.
Ninx schreef:KiWiKo schreef:Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........
Dat kun je zeggen, maar dit is vaak al jaren bekend... zelfs al op het moment dat zij hun onderneming starten. Toch begint men dan een dergelijke onderneming... in deze omgeving is winstbejag van groter belang bij veel houders dan het welzijn van hun pensionpaarden.
Ik hoop dat een toekomstige uitbreiding vd wet juist voorziet in het gebrek aan mogelijkheden voor deze houders.