Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:02

@ Berdien: de innerlijke twist ontstaat omdat nogal veel mensen hobbymatig wedstrijd rijden in NL. Men doet daar echter dermate gewichtig over dat menig paard wordt behandeld als een potentieel olympisch kampioen. Wanneer mensen hun sportieve verrichtingen iets minder serieus zouden nemen zou dat veel paarden ten goede komen!

En waar het gaat om blessureleed en de kosten die daaraan verbonden zijn... dat is idd een zenuwslopende en verdrietige aangelegenheid, maar helaas part of the deal. Veel blessures worden wellicht pas zichtbaar wanneer wij ze 'uit het land trekken', maar zijn veelal al gekweekt door de te zware arbeid waar wij ze te jong aan blootstellen.... (uitzonderingen daargelaten).
Maar ah eind vd dag moet je daar een spaarpot voor hebben en je paard gewoon laten verzekeren, anders is het al helemaal niet verstandig om aan paarden te beginnen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:04

Dat de grond in tijden niet zo hard meer is geweest is waar. Maar: dat is niet in één nacht gebeurd, de grond is langzaam maar zeker harder geworden. Mijn anderhalfjarige scheurde in volle galop, bokkend en al door het weiland. En ja, ook hij is een Tinker. Geblesseerd? Alles behalve. En omdat hij een Tinker is? Dat maak je mij niet wijs, die kunnen net zo goed geblesseerd raken als elk ander paard. Hij is het alleen gewénd, weet wat hij waard is in het land, en weet wat hij wel en niet kan doen. Goed, soms schat hij dingen verkeerd in en zeilt hij onderuit. Hij staat dan weer op en gaat in volle vaart weer verder.
Een paard wat veel binnen staat zo op het bevroren gooien, met veel ijsplassen is niet helemaal slim. Maar dat zou ook niet moeten, want als een paard elke dag gewoon buiten komt op de langzaam harder wordende grond, weet hij wat hij wel en niet kan. Paarden zijn slimmer dan je denkt ;)
Mij maak je gewoon níet wijs dat bepaalde paarden zogenaamd niet naar buiten kunnen op wat voor ondergrond dan ook. En "het vriest!" is een non-argument, het vriest (vroor) al weken, het is niet van +5 naar -10 gegaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:04

KiWiKo schreef:
pol013 schreef:
Paarden los naar buiten laten geeft nog verassend weinig problemen (en ja daar zitten ook sportpaarden bij)
Mits:
- ze dagelijks (voldoende uurtjes) buiten komen
- je goed kijkt wat een slimme volgorde is
- je genoeg ruimte hebt (en dus geen paadjes van 1 m breed)
- de ondergrond hier voor geschikt is.

Onderling gebakkelei en rennen heb je ook als je ze aan de hand brengt.

ik heb er ook nooit problemen van ondervonden :D :D goed het was soms wel eens spannend......... maar eigenlijk weinig schade van ondervonden :)

Eerlijk is eerlijk: ik vond het ook doodeng tot ik het in werking zag.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:05

Man O'War schreef:
ik zie een hoop organisaties die het plan van aanpak over paardenwelzijn zwak vinden. ik heb het gelezen en het is ook zwak. staan geen maatregelen in. er staat helemaal niets over in dat paarden weidegang nodig hebben. daar zijn we volgens mij het allemaal overeens. een paard hoort in de wei. volgens mij moeten we als we onze vrienden (de paardjes natuurlijk) willen helpen lid worden van een club die eindelijk onze ideeen naar den haag brengt. niet alleen roepen maar ook doen voor het te laat is. ik zou kiezen voor de vereniging eigen paard. voor maar 25 euro ben je een jaar lid. ze zijn nog niet zo lang bezig maar er zitten goede mensen in. ook de dierenbescherming is natuurlijk een goed alternatief maar die zijn niet speciaal voor paarden.

Wat een bullshit: VEP zijn geen paardenkenners, allemaal kletskousen zonder achtergrondkennis. en wat een zwakke manier om nu opeens promotie te gaan maken op dit forum.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:06

hihi berdien :) :) een 1.5 jarige is veel minder blessure gevoelig dan zeg een 8 jarige :) :)

nogmaals mijn enigste eigenste staat buiten, maar dat kan je niet met paarden doen die je in training hebt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:06

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:
Zoek overal een gulden midden in... Okay, jij wilt vlees eten? Prima, 2 of 3 x id week hooguit! Is er geen bio-industrie nodig en heb jij meer dan genoeg!
Prima, jij wilt naar de dierentuin... da's goed, maar we hebben alleen de soorten die met uitsterven bedreigd worden... voor deze dieren hebben we een fokprogramma ontwikkelt en die kun je hier dus bekijken. Dieren blij, jij blij.
Je wilt een paard? Goed idee! Maar zorg dat dat dier minimaal 5 uur naar buiten kan het hele jaar rond, jij blij en paard blij!

Ik zie niet in wat hier nu zo ingewikkeld aan is?

teveel paarden, te weinig geschikte en beschikbare grond......... en een wet en regelgeving die een hoop tegenhoud ;)

Jep, teveel paarden... dat sowieso... en in de verkeerde handen.
Daarom had ik het ook over een overgangsperiode, dit verander je niet van maandag op dinsdag.
Wanneer het houden van paarden aan strengere regels onderworpen wordt, faciliteert men die wet vanzelfsprekend door randvoorwaarden te creëren die de naleving van die wetten makkelijker maken....
Naar buiten zegt men ook, men zegt niet specifiek het gehele jaar grasland. Dus ruime paddocks met goede drainage aanleggen kan in het meest vreselijke moerasgebied ook. Lekker ruifje erbij, en je hebt er geen kind aan....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:11

En wie zegt dat de peesblessures, artroses, kissing spines en god knows what met de sport te maken hebben. Er zijn genoeg beesten die gewoon kapot gaan omdat ze ondersteboven flikkeren op het land hoor.

Ken nog een leuke 3 jarige die over de kop geslagen is op het land en nu atactisch is. Was nooit gebeurd als hij op stal had gestaan.

Mijn eigen ruin lag gisteren ondersteboven te spartelen in de longeerkraal nadat hij volstrekt op zijn plaat ging na een strakke wegspring actie. Hij heeft ook met de vorst gewoon buiten gestaan.

Dat soort dingen zijn echt geen uitzonderingen. Ik snap niet zo goed wat dit soort voorbeelden toevoegen aan de discussie. Voor iedere situatie is een uitzondering te vinden.

Ik ben het met Fitzroy eens dat we weer lekker op zijn Nederlands volstrekt aan het doorslaan zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:12

Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........

Ik ken geen paardenhouders die hun paarden NIET op het land willen.........

stalhouders word het vaak onmogelijk gemaakt om uit te breiden met land, omdat de bestemming hier vaak wonen of recreatie is geworden en daar valt dus niet aan te tornen......

Voor paddocks moet je ook gewoon vergunningen aanvragen, en die krijg je gewoonweg nagenoeg niet..........

dus het meerendeel van het "paardenleed" wordt door de BV Nederland zelf veroorzaakt omdat er stugge stramme bestemmingsplannen zijn met idemdito wethouders.....

Aan de stalhouders zelf ligt het niet hoor, die willen maar al te graag, evenals de eigenaren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:12

manic schreef:
En wie zegt dat de peesblessures, artroses, kissing spines en god knows what met de sport te maken hebben. Er zijn genoeg beesten die gewoon kapot gaan omdat ze ondersteboven flikkeren op het land hoor.

.

bijvoorbeeld mijn dikkiedik..............

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:16

manic schreef:

Ik weet niet wie dat zegt... ik was het iig niet. Ik zeg wel dat we paarden te vroeg te zwaar belasten op te grote schaal. Ik zeg ook dat 'ambities' soms ineens in de weg gaan staan van een normaal paardenbestaan, terwijl die 2 zaken in mijn opinie keurig samen kunnen gaan.

Overigens was gisteren rijden en/of longeren best gevaarlijk.... de onderlaag was nog steeds hard met een laag gladde pap er overheen, mooi recept voor ongelukken.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:17

KiWiKo schreef:
Ninx.............. ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van de gemiddelde paardenhouder...........

stalhouders word het vaak onmogelijk gemaakt om uit te breiden met land, omdat de bestemming hier vaak wonen of recreatie is geworden en daar valt dus niet aan te tornen......

Voor paddocks moet je ook gewoon vergunningen aanvragen, en die krijg je gewoonweg nagenoeg niet..........

dus het meerendeel van het "paardenleed" wordt door de BV Nederland zelf veroorzaakt omdat er stugge stramme bestemmingsplannen zijn met idemdito wethouders.....

Aan de stalhouders zelf ligt het niet hoor, die willen maar al te graag, evenals de eigenaren

Nee hoor. Voorbeeldje: een manege hier bij mij om de hoek. Manege eigenaresse wil best paddocks maken. Is ook ruimte voor en anders maakt ze het wel. MAARRRRR:
Helaas zeuren de paardeneigenaren teveel ('ik wil mijn paard niet bij die en die', blablabla) en is besloten om dan maar geen paddocks te maken. Ik denk dan 'wat is nou belangrijker?'. Blijkbaar de klanten. Kun je nagaan hoe egoistisch zij blijkbaar zijn. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen. Ik zeg het wel, bij deze. :D

Maar het is natuurlijk dieptriest voor de paarden. ;(
Je zult maar zulke fijne stalgenoten hebben. :(

Dat is 1 voorbeeld. Ik heb er meer.

KiWiKo

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:19

misschien omdat bij jullie ruimte genoeg is............... maar hier ken ik alleen maar op de BV Nederland mopperende stalhouders :) die echt helemaal niks kunnen en mogen.......... soort van rug tegen de muur verhaal.........

twee jaar terug nog, mocht een stalhouder zijn hele stal leeghalen......... hij mocht maar 4 paarden houden, en had er 30 staan.......... Op het land!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:20

Fitzroy schreef:
Er mag best nagedacht worden over hoe paarden gehouden worden, maar het KAN gewoon in ons kleine kikkerlandje niet anders. Dus dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Een paardenverbod in de Randstad bv. zou mij echt veel en veel te ver gaan. En er moet wmb betreft niet zo dramatisch over gedaan worden. De paarden hebben allemaal hun natje en droogje, zijn niet vermagerd en dieren kennen geen geluk.

Ik geloof dat over dat laatste de meningen nogal verdeeld zijn. En ik vind het nogal kort door de bocht om daarmee maar 'goed te praten' dat ze prima op stal kunnen staan. Paarden zijn levende wezens die recht op welzijn en welbevinden hebben. Een paard zal zich in situatie A vast beter en prettiger voelen dan in situatie B. Dat ben je toch wel met me eens hoop ik?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:21

Ninx schreef:
Ik weet niet wie dat zegt... ik was het iig niet. Ik zeg wel dat we paarden te vroeg te zwaar belasten op te grote schaal. Ik zeg ook dat 'ambities' soms ineens in de weg gaan staan van een normaal paardenbestaan, terwijl die 2 zaken in mijn opinie keurig samen kunnen gaan.

Dat las ik wel terug in jouw bericht.

Ninx schreef:
Overigens was gisteren rijden en/of longeren best gevaarlijk.... de onderlaag was nog steeds hard met een laag gladde pap er overheen, mooi recept voor ongelukken.....

Geef me maar een bij de dierenbescherming dan. :roll:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:21

KiWiKo schreef:

Dat kun je zeggen, maar dit is vaak al jaren bekend... zelfs al op het moment dat zij hun onderneming starten. Toch begint men dan een dergelijke onderneming... in deze omgeving is winstbejag van groter belang bij veel houders dan het welzijn van hun pensionpaarden.

Ik hoop dat een toekomstige uitbreiding vd wet juist voorziet in het gebrek aan mogelijkheden voor deze houders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:23

manic schreef:
Ninx schreef:

Dat las ik wel terug in jouw bericht.

Ninx schreef:

Geef me maar een bij de dierenbescherming dan. :roll:

Quote dan even waar je dat gelezen hebt, ik kan het niet vinden. Hierboven zeg ik ook nogmaals wat ik denk... dus ook dat zou voldoende moeten zijn.

Bij ons staan de knollen de hele dag buiten, die doen voorzichtig... Gelders, KWPN, Arabier, Quarter, Haflinger, etc... het staat allemaal bij elkaar en ze kennen hun grenzen.
ohz zadel of ad longe vond ik het nog te glad, ik neem dat risico dan dus weer niet... want dan bepaal ik de grenzen en dan gebeuren er wellicht wel ongelukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:24

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Dat kun je zeggen, maar dit is vaak al jaren bekend... zelfs al op het moment dat zij hun onderneming starten. Toch begint men dan een dergelijke onderneming... in deze omgeving is winstbejag van groter belang bij veel houders dan het welzijn van hun pensionpaarden.

Ik hoop dat een toekomstige uitbreiding vd wet juist voorziet in het gebrek aan mogelijkheden voor deze houders.

nee hoor....... het is vaak bittere noodzaak dat de koeien de deur uit gaan, of gestopt word met veehouderij. En vaak groeien dat soort bedrijven heel geleidelijk uit tot een volwaardig bedrijf, mits ze de vergunningen krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:26

pol013 schreef:
[

Ik zie het regelmatig ergens in werking. Vind het echt een waardeloos systeem met alle gevolgen van dien.

Aan het touw kost wat meer werk maar is gewoon een stuk veiliger!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:28

Pipo schreef:
pol013 schreef:
[

Ik zie het regelmatig ergens in werking. Vind het echt een waardeloos systeem met alle gevolgen van dien.

Aan het touw kost wat meer werk maar is gewoon een stuk veiliger!

Nou Pipo, dan laten we jou voortaan ook maar uit ad hondenlijn.... da's een stuk veiliger! :+
Zucht...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:28

KiWiKo schreef:
misschien omdat bij jullie ruimte genoeg is............... maar hier ken ik alleen maar op de BV Nederland mopperende stalhouders :) die echt helemaal niks kunnen en mogen.......... soort van rug tegen de muur verhaal.........

twee jaar terug nog, mocht een stalhouder zijn hele stal leeghalen......... hij mocht maar 4 paarden houden, en had er 30 staan.......... Op het land!!!

Jij kent de omgeving hier wel, toch? Ruimte zat, weilanden zat, ruimte voor paddocks genoeg en nee, de gemeente doet daar echt niet te moeilijk over. Het barst van de stallingen, maneges, boerderijtjes, noem maar op. Gelukkig zijn er ook zat die wel paddocks hebben, naast weiland. Maar helaas ook heel, heel veel, die het niet maken. Meestal omdat de klanten dit blijkbaar niet eisen, vermoed ik zomaar.

In de zomer ontmoet ik veel van die paardeneigenaren die dan van 2 weken of (gelukkig) langer een paard bij ons op het land zetten. Omdat ze zelf op vakantie gaan, dat is de meest voorkomende reden. Geloof me, niet elke paardeneigenaar vind het normaal dat een paard dagelijks wat 'vrije uurtjes' hoort te hebben. Echt niet! Ik sta soms echt met mijn oren te klapperen, hoeveel (onbewuste) onwetendheid hier nog over is. ;(

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:29

Als jullie nu de situatie bekijken los van alle bestemmingsplannen en andere bureaucratische rompslomp en andere praktische punten, gewoon heel sec gekeken naar het paard, wat vind je dan van punten zoals bijvoorbeeld weidegang?
Zou je dit soort dingen niet moeten bekijken vanaf punt 0 en dan plannen bedenken hoe het moet in situatie zus en zo? Lijkt me opbouwender dan nu bij voorbaat alles al de grond in te schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:33

Ninx schreef:
[

Nou Pipo, dan laten we jou voortaan ook maar uit ad hondenlijn.... da's een stuk veiliger! :+
Zucht...

Ohja natuurlijk, paarden zijn precies hetzelfde als mensen in jouw gedachtengang...............

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:37

Alet74 schreef:
Als jullie nu de situatie bekijken los van alle bestemmingsplannen en andere bureaucratische rompslomp en andere praktische punten, gewoon heel sec gekeken naar het paard, wat vind je dan van punten zoals bijvoorbeeld weidegang?
Zou je dit soort dingen niet moeten bekijken vanaf punt 0 en dan plannen bedenken hoe het moet in situatie zus en zo? Lijkt me opbouwender dan nu bij voorbaat alles al de grond in te schuiven.

Inderdaad, helemaal met je eens. Ik denk ook dat als de regels veranderen, bepaalde andere zaken ook veranderen om meer mogelijk te maken. Dat zal inderdaad wel moeten. Want anders kan iedereen hier in de buurt zijn paard te koop gaan zetten (als ik alleen al denk aan het schuilstallenthema). Dan moet die van mij ook van dat land af, want daar mag nu ook niet gebouwd worden. Nou maak ik me daar geen zorgen over, dat soort zaken wordt echt wel opgelost, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:38

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Dat geldt misschien voor de stalhouders die jij kent, in dat geval doe je er goed aan om eens verder te kijken dan je neus lang is, ook onder stalhouders zijn er goede mensen die het juist voor hebben met een paard.

Uitbreiding op welke wet precies? Deze actie van de DB gaat helemaal nergens toe leiden, voor het geval je daar nog hoop over koesterde :).

Manic, foei you, je paard longeren.

Alet74

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:42

Waarom leidt het tot niets denk je? Het is een reactie op dat Plan van Aanpak voor de minister, het lijkt me eigenlijk (noem me naief) logisch dat men meerdere organisaties benaderd (of die zelf al reageren) om hier kritisch naar te kijken en dan de volgende stap te nemen. Het zal vast niet in 2 jaar geregeld zijn, maar het is een begin, dat is meer dan dat er was volgens mij.