Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:06

Belinda Meuldijk wil alle konik paarden weghalen uit Oostvaardersplassen https://www.ad.nl/binnenland/actrice-be ... ~adfef58f/ quote;
Citaat:
Ik denk dat niemand er tegen kan zijn dat die paarden die nu achter hekken staan te verhongeren naar een betere plek worden gebracht. Bovendien zal het een hoop spanningen wegnemen.’’ Volgens haar zou het ook beter zijn voor de Oostvaardersplassen zelf. ,,Het weghalen van deze grazers zou het gebied kunnen helpen herstellen tot waar het ooit voor bedoeld was: een vogelgebied. Nu is het helemaal kaalgevreten.’’

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:42

Lanoca schreef:
En wie moet dat gras zomers dan eten? Of gaat het jullie alleen om de koniks?

Waarom moet dat weg dan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:28

Dat elders onderbrengen van de dieren heeft vaak een vleugje penny gehalte. Inslapen/afschieten is uiteraard het realistische alternatief. Wie precies zit er op die dieren te wachten?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:17

F_Orumster schreef:
Dat elders onderbrengen van de dieren heeft vaak een vleugje penny gehalte. Inslapen/afschieten is uiteraard het realistische alternatief. Wie precies zit er op die dieren te wachten?

Tja, je hebt een punt. Er zijn maar zóveel natuurgebieden in Europa waar een pony ook echt een meerwaarde heeft om hem los te laten.

Leuk om natuurtje maken te spelen op een postzegeltje zeeklei in Holland, maar mensen denken toch niet werkelijk dat in de oudere en grotere natuurgebieden van Europa het paard uberhaupt een plaats heeft?

Behalve in streken waar ze van oudsher al dieren hielden op extensieve manier, zoals de New Forest. Maar daar is dan ook al eeuwen een symbiose tussen vee, mens, en landschap waarbij de mens wel degelijk aan kuddebeheer doet. Anders stond er ook geen boom meer recht. Dat had Vera indertijd zelf ook wel even kunnen onderzoeken.
Bovendien hebben ze in zulke streken geen Koniks nodig. Ze hebben er al hun eigen rassen.

En die eten ook allemaal gras. :Y)

Bottomline van het hele verhaal is dat natuur 'exporteren' altijd een lam idee is, en dat rewilding zich zou moeten richten op bedreigde soorten de ruimte geven, wellicht net verdwenen (zeg middeleeuwen of later) soorten herintroduceren.

Echt belachelijk dat ecologen belastinggeld kunnen gebruiken om een soort wetenschappelijk volstrekt ongefundeerd Alternate History spelletje te spelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:47

Jennyj01 schreef:
Lanoca schreef:

Waarom moet dat weg dan?

Ging alleen om de Koniks, al hoewel de andere dieren ook ergens anders heen moesten maar geen bestemming gehoord.

Het gebied zou voor veel vogelsoorten parkachtige moeten zijn, zonder grazers veranderd het in een meer bosachtige omgeving.
Grazers hebben er zeker nut!

Overigens wordt er steeds gesteld dat er geen vogels meer zijn in de ovp. Dat is natuurlijk onjuist. De ganzen zie je sowieso al op de foto maar er zit veel meer. Vogels komen boven ook wel op de moerasstukken waar de grazers wegzakken.

Ook werd er geroepen de grond is arm en groeit daar niets meer... Het lijkt toch best wel weer groen te worden zo op de foto's.
Gebied is enorm rijk en dat is meteen het probleem, voedselaanbod is hollen of stilstaan.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:01

randalinpony schreef:
Bottomline van het hele verhaal is dat natuur 'exporteren' altijd een lam idee is, en dat rewilding zich zou moeten richten op bedreigde soorten de ruimte geven, wellicht net verdwenen (zeg middeleeuwen of later) soorten herintroduceren.

Welke grazers heb je dan in gedachten om een landschap open te houden? (En dat op zich is niet gelijk rewilding)
Reeën en edelherten alleen gaan dat niet bereiken. Schapen die vroeger gebruikt werden waren ook alles behalve wild. En die hebben ook genoeg problemen veroorzaakt. De heide gebieden hadden enorme oppervlaktes. Waarom? Omdat er zo veel met schapen geraasd werd. Er werd zelfs zo veel geraasd dat er zandverstuivingen ontstonden. En hee... toen werd staatsbosbeheer oprecht om er voor te zorgen dat die verstuivingen niet verder uitbreidden, door bos te planten. Begrazing verdween ook door het veranderen van de maatschappij en nu doen we ons best om mozaïek stukjes heide te beschermen voor de soorten die er voor komen. Maar ook de verbinding voor die stukjes om populaties van bijvoorbeeld vlinders gezond te houden en daarmee kans op uitsterven te beperking (de ecologische hoofdstructuur) is nooit doorgegaan. Bijna alle mogelijk beschikbare stukken grond zijn uiteindelijk toch voor industrie of landbouw ingericht... En alleen hierom heb ik nogal sterk en nogal snel de indruk dat niemand geeft om de natuur. Ja. De schattige beestjes die er in staan misschien. Maar toch komt het er iig bij de politiek op neer dat natuur vooral een nut moet hebben. Liefste een economisch nut. Met het verschuiven van het beleid van de ovp naar de provincie zijn CDA en VVD lekker met het idee gekomen om nog meer recreatie in de OVP te krijgen. Het liefste een vakantiepark met huisjes... En daar is dus de commissie van Geel voor opgesteld. En ik vrees nu dat door de enorme maatschappelijke druk om er voor te zorgen dat er wat anders met de grazers gebeurd, en vooral de meest radicaal andere scenarios (alle grazers weg, een wild slagerij maken, een moeras maken) er totaal voorbij gegaan wordt aan het feit dat dit op een andere manier een uniek stukje Nederland is. En plek waar niet het menselijk nut de boventoon voert, maar de natuur de overhand heeft. En waar niet altijd mnaar de mens gebruik van moet maken. De intrinsieke waarde van natuur, los nog van het belang van soortsbescherming. En daar binnen is dus best ruimte voor verbetering.
Maar goed. Dit iig waarom ik mee discussieer.

Ik ben het trouwens wel met Forumster eens dat het weghalen en her-/verplaatsen van de paarden een erg hoog penny gehalte heeft. En dat er ook zo lekker voorbijgegaan wordt aan de andere grote grazers.
Eerder hebben we het ook over vrijheden gehad. Er bestaan andere mogelijkheden om er voor te zorgen dat er wel jaar rond voldoende eten is zonder dat deze dieren beperkt gaan worden in de andere vrijheden die ze wel kennen, in tegenstelling tot onze eigen paarden. Maar dat vinden velen een te gevoelig onderwerp blijkbaar, omdat daar altijd zo lekker fel op gereageerd wordt.
Een andere suggestie die wel eens gedaan wordt is het (chemisch?) onvruchtbaar maken van de paarden. Ik kan me ergens inbeelden dat dat voor de runderen ook kan. Deze vraag heb ik al eerder gesteld. Is dat ook mogelijk voor edelherten? Voor dieren met een groot menselijk nut zijn dit soort dingen vaak wel ontwikkeld, maar voor andere soorten niet. Ook deze "oplossing" heeft voor mij een hoog penne gehalte en is geen duurzame oplossing.

@jenny: zodat de ganzen het ook kunnen eten en dus in het gebied blijven. Dat zorgt er voor dat ze ook van het riet eten, waardoor het riet verjongd en gezond blijft. Dat is nodig voor alle riet-gebonden (vogel)soorten.

@Lanoca (& Anne_GTI): over het algemeen hebben we het hier in het topic over de drie grote grazers. Niet alleen de paarden. Zonnepanelen gaan het niet worden. Het is een officieel natuurgebied. En ja. Vliehveld Lelystad zal het heel leuk vinden als het geen natuurgebied was, want dan mochten ze er wel lager over heen vliegen. Alsof er niet genoeg (extreem vervuilend) vliegverkeer is...

anjali

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:13

Ik zag Belinda Meuldijk ook gisteren bij Pauw. Ik ben blij dat iemand tenminste iets wil proberen voor die dieren.Het blijkt dat deze situatie inmiddels internationaal als een schandaal wordt gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:56

anjali schreef:
Ik zag Belinda Meuldijk ook gisteren bij Pauw. Ik ben blij dat iemand tenminste iets wil proberen voor die dieren.Het blijkt dat deze situatie inmiddels internationaal als een schandaal wordt gezien.

Waar blijkt dat uit? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:32

Sunnda schreef:
Veulen84 schreef:
De hele veluwe, net als bv de waterleidingduinen. Daar is een maximale dierdruk. Daar heb ik al eens eerder aantallen over geschreven.

Wat betreft verhongeren...Ja, ideaal is het niet. Maar er zijn wel verschillende standpunten over hoe extreem het is. Bij mensen wordt het ook toegepast, soms bewust. Ik denk dat sommige mensen in de lande niet snappen dat deze dieren dood horen te gaan. Er zijn er europees gezien te veel. Zelfs al zou je alle hekken openzetten, dan nog is de druk voor al die dieren te groot. Daarom is er in het buitenland zo'n actief jachtseizoen, daarom neemt het aantal wolven in europa zo spectaculair toe.
Niks doen is op geen enkele manier een optie.

Ehm?
-wat zijn precies de verschillende vormen van doodhongeren?
-Welke mensen worden in Nederland precies bewust doodgehongerd?
-wat moet ik precies snappen aan 'ze horen dood te gaan?' Eerst ze massaal fokken door ze in een weiland zonder vijanden te zetten en dan zeggen, ja verrek. Ze krijgen ook nog elk jaar jongen. Nou ja, jullie zijn er toch om dood te gaan?

Ik snap je verhaal niet echt.

Het eerste stukje. Dat heet versterven en er is vrij veel onderzoek naar gedaan.

Wat betreft ze horen dood te gaan. Evolutionair gezien hoort niet elk jong dat geboren wordt te overleven. Evolutie zegt dat alleen de allersterkste mogen voortbestaan. Dat betekend dat als er 10 baby-eendjes worden geboren bij 1 moeder er maar 3 sterk genoeg zullen zijn om volwassen te worden. Er zal er 1 verdrinken, een paar worden gepakt door ratten, 1 sterft omdat ie niet snel genoeg gaat enz.
Zo is het met elk dier. Van die 100 herten die er geboren worden moeten de meeste het niet overleven. Door de achteruitgang van roofdieren hebben we in heel europa al te veel herten (bv). Dus zelfs al zou je het hek weghalen. Dan nog zal de grote sterfte blijven. Hetzij doordat er meer wolven zijn, hetzij door actieve jacht, hetzij door aanrijdingen met auto's... Uiteindelijk zal het grootste deel van die dieren sterven.
Punt is dat door het plaatsen van het hek en het laag ingrijpen van mensen, er een situatie gecreeerd is waardoor het veel meer in het oog springt als de natuur bepaald dat je het evenwicht verstoord hebt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:58

fransje23 schreef:
Jennyj01 schreef:
Quote Lanoca

Waarom moet dat weg dan?

Ging alleen om de Koniks, al hoewel de andere dieren ook ergens anders heen moesten maar geen bestemming gehoord.

Het gebied zou voor veel vogelsoorten parkachtige moeten zijn, zonder grazers veranderd het in een meer bosachtige omgeving.
Grazers hebben er zeker nut!

Overigens wordt er steeds gesteld dat er geen vogels meer zijn in de ovp. Dat is natuurlijk onjuist. De ganzen zie je sowieso al op de foto maar er zit veel meer. Vogels komen boven ook wel op de moerasstukken waar de grazers wegzakken.

Ook werd er geroepen de grond is arm en groeit daar niets meer... Het lijkt toch best wel weer groen te worden zo op de foto's.
Gebied is enorm rijk en dat is meteen het probleem, voedselaanbod is hollen of stilstaan.

Nou ja dan komen die parkvogels toch gewoon niet. We hebben nu gezien wat er van menselijke bemoeizucht komt. Alleen maar dood en ellende.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:05

Jennyj01 schreef:
Nou ja dan komen die parkvogels toch gewoon niet. We hebben nu gezien wat er van menselijke bemoeizucht komt. Alleen maar dood en ellende.

Um... De OVP probeert juist zo min mogelijk menselijke bemoeienis te hebben.

Daarnaast, parkvogels bestaan niet. En het is een natura 2000 gebied, dus vogels moeten hoe dan ook beschermd worden. Je kan er niet simpelweg over zeggen "dan komen ze toch gewoon niet". Daar hangen grote EU sanctie voor boven het hoofd.
Het park-achtige landschap waar veel over gesproken wordt laat veel aan de verbeelding over... Het gaat niet om een strak gazon met beuken en een vijvertje, zoals je in een park verwacht. Het gaat meer om zulk soort landschappen:
Afbeelding
In dit soort landschappen zul je vogels als boomleeuweriken, boompiepers en nachtegalen vinden. Maar in dit soort landschappen verwacht je dus weinig weidevogels of vogels als veldleeuweriken. Die hebben echte volledige graslanden nodig, of heide, waar het liefste geen paaltjes of bomen bovenuit steken, want dat trekt roofvogels aan.
Dit park-achtige landschap is een landschap waar grasland zich afwisselt met grazer-werend struikgewas en bossages. In de struiken zullen bomen groeien tot bossages omdat ze beschermd zijn tegen grazers. Van ouderdom/storm/ziekte zullen die bossages (=groepjes bomen) een keer om vallen, en daar kan dan weer een mooi stukje gras ontstaan. Op een gegeven moment groeit daar weer een grazer-werend struikje en is de kringloop rond. Dat is in de OVP nu dus niet het geval. En dat werd wel verwacht. En waarom dit niet ontstaan is, daar is wel onderzoek naar gedaan. In de OVP valt het laatste stukje, de verjonging van bomen dmv het opkomen van grazer-werende planten, weg.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 18-04-18 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:11

Ik vind grote grazers plaatsen en lekker laten doorfokken, om ze dan elke winter met duizenden af te schieten en af te voeren, niet zo min mogelijke bemoeienis. Maar blijkbaar is dat een heel ruim begrip.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:13

Misschien moet ik het dan herformuleren: zo min mogelijk bemoeien met de natuurlijke processen. (waarbij dus wel een grasland gewenst is, in plaats van een bos. Dat komt neer op alternatieve stabiele toestanden.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:15

Zo min mogelijk bemoeienis, maar de natuur moet wel eindigen zoals wij mensen het in gedachte hadden..
Tot zover het begrip natuur.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:17

Nou dan zal ik het ook nog even formuleren. Groot hek, geasfalteerde wegen rondleidingen, afgezette stukken, gecreeerde cirkels en nog wat meer van die niet bemoeiende dingen. Men wil eerst natuur. Nu wil men weer gras en ondertussen is het dood, dood en nog eens dood. Men bemoeid zich overal mee, behalve met de dingen die er echt toe doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:18

JewEmm schreef:
Misschien moet ik het dan herformuleren: zo min mogelijk bemoeien met de natuurlijke processen. (waarbij dus wel een grasland gewenst is, in plaats van een bos. Dat komt neer op alternatieve stabiele toestanden.)

'Grasland wensen ipv een bos' en 'zo min mogelijk bemoeien met de natuurlijke processen' da's nogal veel tegenspraak in 1 enkele zin.
Als het terrein daar bos 'wil' worden, wat is er daar op tegen? Persé daar een open vlakte willen en ergens anders een open vlakte met bomen beplanten, waar die dan weer niet willen groeien, dan kan je lang wachten op een stabiele toestand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:22

fransje23 schreef:
anjali schreef:

Waar blijkt dat uit? :)

Dat werd ook gezegd op de tv. Ze lieten ook zien dat er in den Haag een petitie werd aangeboden met zeer veel handtekeningen,ook uit het buitenland dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:28

fransje23 schreef:
Maar goed de ultieme oplossing is hier: de honderden paarden op transport naar Spanje naar stichting paard in nood om daar in hun kuddes , gecastreerd, verder te leven.

Was net bij Pauw.

-O-

Sorry ben sowieso wat sceptisch tav die stichting vanwege slechte ervaring binnen mijn vriendenkring
...

goed plan, lekker een ander met het probleem opzadelen

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:34

@Jennyj01
Hek: ja, wil je anders de dieren voor de auto hebben? Uiteindelijk staat eigenlijk alles nog steeds in teken van menselijk belang, en het is voor de mens niet van belang om een dier voor hun auto te hebben. Dat is ook een van de achterliggende redeneringen voor het aantal afschot op de veluwe. Los daarvan (maar ik weet al dat dit argument niet wordt geaccepteerd) heeft alle natuur een grens. Ook al is dat niet gelijk een hek.
Geasfalteerde wegen: Er zijn in de driehoek betonnen wandelpaden er is naast de driehoek ook een stukje geasfalteerd. Voor de wagens van de beheerder. En er is een weg langs de kant van het spoor die op een gegeven moment afbuigt. Ik weet niet meer of dit asfalt was of dat het gewoon verhard was toen ik daar reed. Maar op het moment dat je voor beheersmaatregelen regelmatig het veld in moet (en dat ga je niet wandelen, want het is gauw meer dan 5 km, en je wilt zo kort mogelijk in het veld zijn. Daarnaast zijn dieren om een of andere reden minder bang voor wagens dan voor mensen die los lopen.), dan is het voor de vegetatie beter om 1 vaste weg te hebben, dan dat iedereen maar iets doet. En daarnaast is het beter om het verhard te hebben, dan puur klein, want dat zorgt voor plassen die je gaat uitwijken, waardoor je weer een groot deel kapot rijdt. Of je komt vast te zitten.
Gecreëerde cirkels: Op verzoek van OCMW (oid 1 of 2, ik weet het niet meer) is dit de aanbevolen beschutting voor de dieren.

Nu wil men weer gras? Hoe bedoel je?
En over "dood, dood en nog eens dood". Moet je over een paar weken kijken. Overal een explosie aan leven!

Wat doet er volgens jou dan echt toe?

@Sclimpre & Sunnda. Dat is een heel bekend fenomeen en natuurlijk proces: alternative stable states. Dat ga ik nu niet uitleggen. Kost me nu te veel tijd.
Wat er destijds op tegen was (en nu nog), is dat een climax-stadium bos een veel lagere natuurwaarde heeft. Er zullen bijvoorbeeld veel minder soorten voor komen. Over bomen planten is al helemaal geen sprake. Of doel je op wat ik eerder schreef over het onstaan van staatsbosbeheer en de beplanting van bomen op de veluwe?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:49

Dat een kale vlakte met dode dieren en dode bomen meer natuurwaarde heeft dan een bos, dat wist ik niet. Zo leert een mens nog eens iets bij.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:50

anjali schreef:

Citaat:
Dat werd ook gezegd op de tv. Ze lieten ook zien dat er in den Haag een petitie werd aangeboden met zeer veel handtekeningen,ook uit het buitenland dus.

Tsja. Als ik hier een petitie hou voor bontbeesten in China, honden in Griekenland of stieren in Spanje en ik doe er wat zielige foto's bij, heb ik ook meteen heel veel handtekeningen uit Nederland. Maakt dat iets tot een "internationaal schandaal" of zijn dat gewoon mensen die alles tekenen wat zielig is? Er zijn zat mensen die iets tekenen, maar zich eigenlijk helemaal niet zo druk maken.

En paarden hier vangen om in Spanje uit te zetten is natuurlijk geen structurele oplossing. Daarbij denk ik dat Spaanse paarden veel harder in nood zijn dan deze koniks die inmiddels flink uitgedund zijn en waarvoor het gras begint te groeien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:53

@ jewem Omdat er straks uit die uitgehongerde dieren jongen geboren worden is alles weer goed. Zijn we alle leed weer vergeten en is het weer prachtig? Om een half jaar later weer in de ellende te zitten?
Het doet er toe dat je de dieren die er leven niet op een dergelijke barbaarse manier behandeld. Daar had nooit een groep uitgezet mogen worden die zich maar eindeloos kan voortplanten. Geboorte beperking dat doet er echt toe. Er zijn echt meer oplossingen dan alleen maar dood.
Je begrijpt zelf toch ook wel dat je die dieren niet zomaar los kan laten lopen. Dus die domme veronderstelling dat er dan ongelukken gaan gebeuren met auto’s kun je achterwege laten wat mij betreft. Al zul je verbaast zijn over het aantal ongelukken door herten en overstekende katten.
Maar men heeft besloten het gebied te gaan beheren en dan kun je daar niet zomaar je handen af trekken. Dat is onethisch.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:58

Sclimpre schreef:
Dat een kale vlakte met dode dieren en dode bomen meer natuurwaarde heeft dan een bos, dat wist ik niet. Zo leert een mens nog eens iets bij.

Je zal in geen enkel gebied jaarrond atlijd dezelfde diversiteit hebben.... Het is erg makkelijk om er een klein stukje in de tijd uit te halen, waarbij je dus alle andere interacties in de rest van het jaar vergeet. Ondanks dat die daar sterk aan gekoppeld zijn.
Volgende keer even m'n hele bericht lezen misschien... Dit staat namelijk vlak boven het stukje aan o.a. jou gericht: Moet je over een paar weken kijken. Overal een explosie aan leven!

@Jennyj01 Ik moet naar een vergadering heb er nu geen tijd voor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:26

Meuldijk en Paard in Nood hebben transportmogelijkheden en plaats voor "slechts" 400 Koniks.

Hoewel een loffelijk streven denk ik niet dat SBB/provincie daar zomaar even afstand van gaat doen.
En het is natuurlijk óók geen oplossing voor de voortdurend weer toegelaten overbevolking van de OVP
Bovendien zijn de Koniks niet de enige Grote Grazers in de OVP, en ook niet degenen die het het moeilijkste hebben. De Edelherten en Heckrunderen hebben het moeilijker. De Hecks doordat zij niet volop kunnen grazen van het nieuwe doorkomende gras (te kort om de tong er omheen te kunnen slaan, en andere grazers grazen het voor hun neus meteen al veel te kort af).

Haal je bij wijze 400 Koniks weg en wordt er niks gedaan/veranderd aan dit wanbeleid, zit je binnen de kortste keren wéér met overschot. De Hecks hebben het -ook nu het gras weer groeit - nog steeds een tijd moeilijk, omdat het voor hun graasmanier langer duurt voor zij echt fatsoenlijk kunnen grazen.

Kortom: het hele beleid deugt niet en moet volledig op de schop. Zo lang de halsstrarrige "natuur'visie hoogtij blijft vieren is er geen langetermijn oplossing in zicht. En krijg je ieder jaar, zoals al 20 jaar gaande is, dit soort van winterse wantoestanden plús de - nu wel tot kookpunt gestegen -publieke verontwaardiging.

En voor er weer iemand gaan OH -en over mijn vermeende intolerantie tov andere meningen: ik zit er niet mee, het lijkt me dat ik net zoveel recht van spreken heb als ieder ander waar het het verkondigen van een mening of visie betreft. .. daarom hoef ik het nog niet met een ander eens te zijn.
Voor mijn part - en dat lijkt me in het geval van de OVP-beheerders/Staatsbosbeheer/Provincie wel duidelijk - houdt iemand er een volslagen recht tegenovergestelde visie op na. Mag, hoor.

Zal me echter niet van de mijne afbrengen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:06

Wat ik me dan wel weer afvraag. Als ze nou gewoon de Koniks weghalen, hoeveel onrust en tegenstand zou dat schelen? Je ziet dat de nadruk toch vooral op de paarden ligt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een deel van de boosheid penny-gerelateerd is.

@JewEmm, dat ze tegen een bos zijn omdat dit een lagere natuurwaarde heeft, vind ik dan wel weer van een enorme hoogmoed getuigen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je de natuur de tijd en de kans geeft om zichzelf te ontwikkelen, dat het gebied de waarde krijgt die daarbij hoort. En dan het prima zijn dat een bepaalde vlinder of vogel daar geen plek meer heeft. Maar dat laat alleen maar zien dat dit gebied sowieso niet de beste plek voor die vlinder of vogel was.