Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:39

dees_daan schreef:
Ik vind het knuffel vooral triest omdat het die dieren alleen maar stress geeft terwijl ze niet weg kunnen lopen. Die mensen willen blijkbaar niet snappen dat het geen huisdieren zijn die je gerust kan stellen maar dat het wat dat betreft wel verwilderde dieren zijn die niets van ons willen.

Dat je ze kunt aaien en ze op voer afkomen is een bewijs dat ze niet wild zijn, althans zo lees ik het op Facebook :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:04

Ik denk dat men met name van de Koniks vindt dat het geen wilde dieren zijn omdat er ook koniks onder het zadel zijn gebracht. Of als huis-tuin-keuken pony dienst doen. En in feite verschillen ze ook nauwelijks van ander sobere rassen. IJslanders bijvoorbeeld, die hebben dan als veulen weliswaar kennis gemaakt met de mens, maar die gaan na het afspenen ook vaak een paar jaar de begrazing in, waarna ze alsnog gewoon als rijpaard gaan fungeren. ('t is Koniki, geloof ik)
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-04-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:04

oh dus eenden in een vijver die in de winter stukjes brood gevoerd krijgen waren ook niet wild?

Het is toch een vrij logische gedachte dat die paarden gretig aan komen lopen als ze mensen zien omdat ze die met het bijvoeren associeren!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:09

Een dier heeft geen besef van tijd, wel van pijn en ongemak.

Dan is eerder schieten (als er uiteindelijk toch geschoten word) toch veel diervriendelijker ? Dan hebben ze een goed leven gehad, lekker vrij geweest en geen honger hoeven lijden.
Wat mij betreft is proactief beheer veel diervriendelijker, dan eerst maanden honger laten lijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:24

Popstra schreef:
oh dus eenden in een vijver die in de winter stukjes brood gevoerd krijgen waren ook niet wild?

Het is toch een vrij logische gedachte dat die paarden gretig aan komen lopen als ze mensen zien omdat ze die met het bijvoeren associeren!

Als je er voor zorgt dat ze niet weg kunnen gaan, én je hebt ze aangekocht, inderdaad dan zijn ze niet wild.
En dan ben je verplicht er voor te zogen dat je niet van honger creperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:31

fransje23 schreef:
dees_daan schreef:
Ik vind het knuffel vooral triest omdat het die dieren alleen maar stress geeft terwijl ze niet weg kunnen lopen. Die mensen willen blijkbaar niet snappen dat het geen huisdieren zijn die je gerust kan stellen maar dat het wat dat betreft wel verwilderde dieren zijn die niets van ons willen.

Dat je ze kunt aaien en ze op voer afkomen is een bewijs dat ze niet wild zijn, althans zo lees ik het op Facebook :+

Zoals gezegd, het is logisch dat ze op voer afkomen. Ik heb het aaien en knuffelen ook bij andere dieren gezien die niet meer in staat waren weg te lopen, dat is gewoon angstig voor een dier als je dat doet.

Ik heb in de opvang gewerkt waar JoyceB het over heeft en dieren die er echt slecht aan toe waren kregen of een volledig donkere ruimte of een ruimte die afgeschermd werd met papieren doeken en je stoorde ze alleen als dat nodig was omdat je ze vocht moest geven. Die dieren moet je, net als de dieren in de ovp met rust laten en zitten echt niet op een mens te wachten die even koetsjie koetsjie komt doen met ze.. die stress is ècht niet fijn voor ze.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:41

sterregoud schreef:

Dan is eerder schieten (als er uiteindelijk toch geschoten word) toch veel diervriendelijker ? Dan hebben ze een goed leven gehad, lekker vrij geweest en geen honger hoeven lijden.
Wat mij betreft is proactief beheer veel diervriendelijker, dan eerst maanden honger laten lijden.

Dieren hebben wel besef van tijd: interne biologische klok. Dat is gewoon bewezen. Uren zijn door de mens bedacht, tijd zelf niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:46

sterregoud schreef:

Dit dus. Die dieren denken echt niet: "van de zomer hadden we het zo leuk en ons buikje vol" of "nog een paar maanden op een houtje bijten, dan is er weer gras".
Nú lijden is nú lijden. Daar kan het ene dier iets beter mee overweg dan het andere. Maar zolang het de zoveelste domme fout van de meest ontwikkelde soort is hebben we wel de plicht dat te voorkomen. Al dan niet door bijvoeren, al dan niet door tijdig af te schieten.

De mens kan zich wél herinneren wat er in de winter gebeurd daar en zich ook bedenken wat er de volgende winter weer zal gebeuren als er niets radicaals veranderd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:46

En over rouw, wat hiervoor ergens genoemd werd; ik weet niet hoe dat er in grote kuddes aan toe gaat, maar als er van twee paarden eentje overlijdt is er wel degelijk sprake van rouw. Ook als ze afscheid hebben kunnen nemen. Al een paar keer meegemaakt. En bij honden ook. Ok, ze blijven wel eten, maar ik ben ook blijven eten toen mijn moeder dood ging, dat zegt dus niets.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:17

Kuggur schreef:
Popstra schreef:

Als je er voor zorgt dat ze niet weg kunnen gaan, én je hebt ze aangekocht, inderdaad dan zijn ze niet wild.
En dan ben je verplicht er voor te zogen dat je niet van honger creperen.

Én het zijn doorgefokte, tamme beesten. Genetisch zijn ze ook gewoon geen wilde dieren.
Ik snap dus ook nog steeds niet waarom een Konik in de OVP een andere behandeling verdient of nodig heeft dan eentje bij een particulier. ;)
sterregoud

Citaat:

De grote denkfout van SBB is dat ze menen dat ze een werkend ecosysteem krijgen als ze 'de natuur' laten selecteren wie overleeft.
Ze gedragen zich daarbij alsof het om echt wilde dieren gaat, waarvan de genen op een of andere manier waardevol zouden zijn.
Voor het gebied, voor de mensheid, voor god of de wetenschap, wie weet.

In werkelijkheid hebbben ze exoten in een te klein gebied laten woekeren.

Als we morgen al die Koniks opeten gaat er alleen niets verloren.

Lanoca

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:36

En hetzelfde geldt voor die runderen die de gebroeders Heck in Duitsland hebben gefokt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:39

anjali schreef:
Ik vind dat er wel meer aan de hand is dan enkel van mening verschillen,als het om ernstig dierenleed gaat.

Heb je nou echt niet door hoe subjectief en suggestief je opmerking is?
Wat een zielige vertoning :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:41

Oh, dat stukje etymologie over de Heckrunderen was me ontgaan. Enfin, nu zijn 't Hek-runderen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:00

Nikass schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat er wel meer aan de hand is dan enkel van mening verschillen,als het om ernstig dierenleed gaat.

Wat is jouw definitie van ernstig dierenleed dan Nikass?

Klopt, Lanoca.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:14

Nikass schreef:
anjali schreef:

Weet je wat echt zielig is? Dat is jouw gerel, en nog erger, je totale gebrek aan empathie voor dieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:27

misterA schreef:
Nikass schreef:

Weet je wat echt zielig is? Dat is jouw gerel, en nog erger, je totale gebrek aan empathie voor dieren.

Nikass rely niet maar heeft wel een andere mening en ook empathie. Misschien moet je de oudere posten even terug lezen?
:j

En het lijkt mij ook fijn om het woord zielig voorlopig niet meer te gebruiken als het over reacties van anderen gaat!
Idem oneliners die op een persoon worden gespeeld. Voegen wel in toe aan de discussie en het feit dat iemand hier überhaupt nog reageert geeft wel aan dat de ovp iets met de persoon doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:34

Popstra schreef:

Met voer kun je bijna alle dieren lokken, al dan niet gewild.. Aangetrokken door eten kunnen wilde dieren voor aardig wat overlast zorgen.

Wat betreft de paarden in de ovp. Volgens mij is het niet handig dat die de
Ijk tussen mensen en voer leggen en zeker niet echt aaibaar mak worden. Mocht je ze ooit willen overplaatsen naar andere begrazingsgebieden met recreatie zijn ze ongeschikt. Dan worden ze te snel te mak en brutaal en daardoor eng en gevaarlijk voor de recreanten in dat gebied.
Als rijpaard zou kunnen maar zie die maar eens kwijt te raken.
Slacht is nog een optie maar dat is dan weer zielig volgens sommige mensen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:50

Niet aangetrokken door eten maar gedreven door honger.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:10

Een extensive manier van vee houderij lijkt mij een goede optie, het kost wel iets om het voor te bereiden maar is daarna een manier van controleren waar begrazing plaats vindt zonder druk en menselijk contact met de dieren. Als dat goed gebruikt wordt, hoef je dan niet te voeren want je hebt wat ruwvoer achter de hand.

Dan zou je zelfs kunnen selecteren op minder vruchtbare dieren, de mens heeft altijd geselecteerd op vee dat ieder jaar drachtig of in kalf komt, die moeder dieren zijn dus minder geschikt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:40

Veulen84 schreef:
De hele veluwe, net als bv de waterleidingduinen. Daar is een maximale dierdruk. Daar heb ik al eens eerder aantallen over geschreven.

Wat betreft verhongeren...Ja, ideaal is het niet. Maar er zijn wel verschillende standpunten over hoe extreem het is. Bij mensen wordt het ook toegepast, soms bewust. Ik denk dat sommige mensen in de lande niet snappen dat deze dieren dood horen te gaan. Er zijn er europees gezien te veel. Zelfs al zou je alle hekken openzetten, dan nog is de druk voor al die dieren te groot. Daarom is er in het buitenland zo'n actief jachtseizoen, daarom neemt het aantal wolven in europa zo spectaculair toe.
Niks doen is op geen enkele manier een optie.

Ehm?
-wat zijn precies de verschillende vormen van doodhongeren?
-Welke mensen worden in Nederland precies bewust doodgehongerd?
-wat moet ik precies snappen aan 'ze horen dood te gaan?' Eerst ze massaal fokken door ze in een weiland zonder vijanden te zetten en dan zeggen, ja verrek. Ze krijgen ook nog elk jaar jongen. Nou ja, jullie zijn er toch om dood te gaan?

Ik snap je verhaal niet echt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:41

Jennyj01 schreef:
Niet aangetrokken door eten maar gedreven door honger.

Ik praat over wilde dieren in het algemeen niet specifiek die in de ovp.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:49

Maar goed de ultieme oplossing is hier: de honderden paarden op transport naar Spanje naar stichting paard in nood om daar in hun kuddes , gecastreerd, verder te leven.

Was net bij Pauw.

-O-

Sorry ben sowieso wat sceptisch tav die stichting vanwege slechte ervaring binnen mijn vriendenkring
...

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 00:43

En wie moet dat gras zomers dan eten? Of gaat het jullie alleen om de koniks?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 02:07

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Oostvaardersplassen een natuurgebied voor de vogels was. De grazers waren er alleen als tuinman. Door het landschap open te houden konden de ganzen daar mooi ruien. Nu is het zo'n kale troosteloze bende dat geen gans er nog graag neerstrijkt. Dat is ideaal voor lelystad airport. Bij westenwind komen ze precies over de Oostvaardersplassen vliegen. Een vogel in je motor is niet fijn voor een vliegtuig. Gelukkig heeft de vos nu alle mogelijkheden om de ruiende ganzen te pakken en alle nesten leeg te roven.

Lanoca

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 02:49

Dan maar volzetten met solar panelen, Nederland moet toch van het aardgas af. Windmolens en een vliegveld lijkt mij niet een goede combi.