Jolliegirl schreef:JewEmm : Ik begrijp je wel. Absoluut.
Maar het gaat me er niet om of ze in December of Februari zonder eten zitten. Het gaat mij er al die tijd om dat er actiever beheerd moet worden.
En dier achter een hek ZORG je voor. Dit is geen wild dier te noemen.
Die laat je niet verhongeren.
En half december omschakelen, betekend januari,februari,maart en april zonder degelijk eten.
Dit is niet van deze tijd, dit is niet van nu, dit kan en mag niet in een welvarend land zoals Nederland.
En dat is dus wat niet gelijk het geval is... dat ze half december beginnen om te schakelen van gras naar af en toe en hap van wat anders, betekent niet dat het hele gebied een paar weken later kaal is. Ik zal het nog even met iets meer detail uitleggen. De exclosures die er staan waren voor een onderzoek. Voor dat onderzoek was het van belang dat er niet van de planten binnen de exclosure gegeten werd. Dus dat er pas half december stroom op gezet werd betekent dat vanaf half december er een keer (voornamelijk door herten) een hapje van een boom genomen werd. Op dat moment werd er dus begonnen met het eten van andere planten naast gras. Het overgrote deel heeft dan nog steeds niet de behoefte om naast gras iets anders te eten.
Omdat deze overgang geleidelijk gaat, kan hun lichaam zich aanpassen en komen ze in de zogenaamde winterstand. Bij een gehouden paard zal dit dus niet gebeuren, omdat die altijd op gras in combinatie met hoogwaardig hooi en/of krachtvoer staan. Op het moment dat het ongeveer 10 graden of warmer is beginnen planten meestal weer te groeien. Met een plant zoals gras die altijd bladgroen behoud betekent dat dus dat ze weer een beetje groeien. Hoe warmer hoe harder. (tenzij het te warm is natuurlijk). En omdat de dieren dus geleidelijk aan weer wat eiwitrijk voedsel tot zich nemen, kan hun lichaam ook weer langzaam aanpassen aan een overdaad aan voedselrijk gras. Als je dus voor die periode gaat bijvoeren krijg je problemen. Ze eten zich vol, wat een teken kan zijn om uit hun winterstand te komen, maar ondertussen is het eten niet voedselrijk genoeg. Of ze krijgen in eens een overdaad aan voedselrijk eten wat ook weer voor problemen kan zorgen. Maar goed. Daar weet ik niet zo veel van af.
Jolliegirl schreef:Als ik mijn paard op de wei in de winter geen hooi geef nemen ze hem in beslag na enkele waarschuwingen.
Als er niet genoeg voedsel is inderdaad...
Het heeft geen zin om tegen SBB/provincie te zeggen dat ze de dieren jaar rond een overdaad aan voedsel moeten geven, omdat het uitgangspunt verschillend is. Jij bent namelijk verantwoordelijk voor jouw dier, omdat het jouw eigendom is. Deze dieren worden beschouwd als wilde dieren. Met bovenstaande reden zal je SBB/provincie dus nooit kunnen overtuigen.
Jolliegirl schreef:Ze zijn op de OVP hun boekje flink te buiten gegaan.
Om nog maar niet te spreken over de manier waarop ze soms de dieren afmaken.
31 dieren per dag doodschieten, da's toch niet normaal. Dat waren de cijfers van de afgelopen maand. 31!per dag! En dat zijn dan de zwaksten, die al tijden te zwak zijn, honger hebben en lijden.
Dat mag niet zo ver komen. Er gaat iets dramatisch mis in het beleid.
Je kunt hier geen natuur creëren zoals zij dat voor ogen hadden.
Niet op deze manier.
Het kan zeker op deze manier, maar het duurt heel lang. 100 jaar voor het laten ontstaan van een "natuurlijk landschap" op basis van een gecultiveerd landschap is nog snel. Alleen is er nu geen maatschappelijk draagvlak voor. Wat ik zelf erg jammer vind...
(natuurlijk landschap tussen haakjes, omdat we anders daar weer een discussie over krijgen)
Over het afschieten. Het zal zeker niet altijd goed gaan. Maar dat zal je ook nooit voorkomen. Ik vraag me alleen wel serieus af (en ik weet dat dit gevaarlijk is om op bokt te zetten...) in hoeverre de dieren echt lijden. In hoeverre die statements van de "anti ovp" niet vooral vermenselijking van de dieren is. Eerder heb ik gelezen dat de vet afbraak bij grazers van buiten naar binnen gaat. Wanneer weet je dan of het vet van binnen rond de organen dan ook echt op is? En in hoeverre doet het pijn om honger te hebben? Lijden alle mensen die op een streng dieet zijn ook fysiek? Over mentaal lijden ga ik het niet hebben, want ik geloof dat mentaal gezien dieren in de OVP vele malen beter af zijn dan de gemiddeld gehouden koe of paard. Of om nog filosofischer te worden... Wat is lijden?
Om even duidelijk te zijn. De verandering die ik zelf voor ogen zie is dat er in een eerder gezondheidsstadium zouden moeten worden geschoten. Zo hou je namelijk nog wel de natuurlijke processen, maar vermijd je het mogelijke lijden en vergroot je daarmee hopelijk het maatschappelijke draagvlak.