Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 07:34

anjali schreef:
Vandaag staat er een adv. van een hele pagina met foto's over de Oostvaarderplassen in de Telegraaf,van de Stichting Cynthia en Annemieke.Ik zeg het nu maar zodat het voor belangstellenden nog te achterhalen is en niet weer kwijt zoals het vorige interessante krantenbericht dat ik hier te laat aanhaalde.

Heb hem ook gezien. Hopelijk komt het bij de mensen die nog steeds in de ontkenningsfase zitten dan ook eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:25

JewEmm schreef:
dees_daan schreef:
Ongedierte bestrijden op wilde dieren kan ergens een gunstig effect hebben op de bestrijding ervan natuurlijk, bij teken bijvoorbeeld zou het aantal naar beneden kunnen gaan en zal lyme daardoor minder vaak voorkomen.
Zo hebben ze er bij de vossen door te enten ook voor gezorgd dat ze rabiës-vrij zijn in NL.

Qua rabiës... Ik vraag me vooral af waarom dat is gedaan. Is dat om de vos te helpen of om er vor te zorgen dat honden minder kans op besmetting hebben. Waarom worden vleermuizen niet ingeënt?
Veel van dat soort maatregelen zijn omdat (de dieren van) de mens er nadelige gevolgen van ondervinden. En zo kan ik ook terug komen op het bericht van Wendy over de karkassen in de OVP. De paarden en koeien worden allemaal opgehaald. Waarom? Om te voorkomen dat mogelijke ziektes bij vee van boeren in de omgeving terecht komen. Daarnaast wordt ook een deel van de reeën weggehaald. Daar eten juist de zeearenden van. En de vossen ook.
Misschien wel interessant. Er is recent een Science of Nature paper hief over uit gekomen. Zoals stekelige planten ervoor kunnen zorgen dat er lokaal jonge bomen kunnen groeien, omdat grazers daar niet eten ( in de ovp is de graasdruk voor die stekelige planten te hoog, dus ook geen verjonging van bomen) zo zullen grazers ook rondom karkassen niet eten ivm ziektebron. En dit biedt weer de mogelijkheid voor planten die niet tegen begrazing kunnen m te groeien. Je zou dus kunnen stellen dat als alle karkassen zouden blijven liggen, de populaties niet de omvang van afgelopen winter zouden hebben. (Ik sla nu een paar denkstappen over maar mn hand wordt lam van typen op mn telefoon ivm geen laptop nu..)

Dat hebben ze niet voor de vossen zelf gedaan idd. Toch is dit wel een goede oplossing geweest imo. Via een vos is de besmettingskans groter denk ik en bij de vleermuizen zijn vooral de laatvliegers die het hebben, de meeste mensen komen zo'n diertje nooit tegen, een brutale vos komt wel dichtbij de mens.. Het zal mede om honden gedaan zijn maar vooral voor de mens zelf. Dat is met alles wat we doen zo, ook met de vaccinaties die de kinderen krijgen.
Dat de karkassen weggehaald worden zal ook zijn om het confronterende beeld dat het geeft, niemand zal vrolijk worden van een gebied vol dode dieren. Als ik kijk hoeveel dieren er doodgaan denk ik dat er nog genoeg te eten valt voor de vossen en roofvogels..

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:27

Een gedachtenspinsel voor de mensen die het gebeuren in de OVP omschrijven als natuur: Als je in de Serengeti een stuk van ongeveer 25 km2 afzet, daar vervolgens 100 kamelen in loslaat, ze verder niet meer voert of water geeft, noem je dat dan ook natuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:19

dees_daan schreef:
Dan laten we ze dus niet bewust lijden.
Ik zeg ook nergens dat alles geholpen moet worden.
Wel dat we ook niet alles voorbij hoeven lopen.
En dat ongediertebestrijding niet meteen een belachelijk idee is, in het geval van teken zou ik daar niks op tegen hebben als er een simpele manier is om zo minder teken en dus minder gevallen van lyme te kunnen krijgen.

Nee, maar de discussie ging over leed. Over hoe dat onlosmakelijk verbonden is aan de natuur. Dat het zelfs noodzakelijk is voor evenwicht. En toen kwam jij opeens met de opmerking dat dat niet meer voorkomt. Wat dan later weer werd teruggebracht met "in Nederland, daar waar mensen het zien.".

Ik heb soms de indruk dat mensen (in het algemeen, niet zozeer jij) niet eens meer beseffen hoe groot de rol van voedseltekort in onze natuur is. En dat het daar ook een functie heeft. Ze denken dat het iets abnormaals is. Maar helemaal los van hoe je over de oostvaardersplassen denkt: sterfte door voedseltekort is schering en inslag onder in het wild levende dieren. En de natuur is hard en de natuur is een en al leed.

En dan vraag ik me af hoe de toekomst eruit moet zien. Gaan we steeds meer ingrijpen omdat wij mensen dat leed niet meer kunnen aanzien? En wat zijn de gevolgen daarvan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:50

Mijn reactie was een reactie op jou reactie op de post over het artikel dat je leed moet voorkomen en over de bestrijding van ongedierte.
Bewust laten lijden ( als je het niet ziet/weet kan je er immers ook niets aan doen dus dat valt voor mij niet onder laten lijden) gebeurd hier al bijna niet meer. Ik heb niets ineens terug gebracht want het hele topic gaat al over de natuur in NL.
Hier zijn er een tijdje heel veel muizen geweest, veel jonge buizerds zijn dus zonder problemen groot geworden maar je zag toen het aantal muizen minder werd ook veel buizerds die uitvielen. Dat regelt zichzelf dus wel.

Wat ik bedoelde te zeggen:
Ik ben het niet eens met de mensen die stellen dat we helemaal geen natuur meer kennen omdat de gebieden niet vanzelf ontstaan en blijven bestaan maar ik denk wel dat de natuur het zwaarder heeft door het aantal mensen en gebouwen en door de afnemende ruimte die ze hebben, daar mag voor mij dan wel tegenover staan dat we ze ook helpen als ze echt in de problemen komen. Dat is alles. En of dat nou het suikerwater aan de hommel geven is of zorgen dat een ree met een gebroken poot euthanasie kan krijgen maakt me niet uit, ik zie daar niets verkeerds in.
Een vogel die je zo van de grond pakken is in veel gevallen al te ver heen en heeft teveel ondergewicht, meehelpen aan een zwakkere populatie gebeurd dus ook niet zo snel omdat die dieren het toch niet meer halen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:59

Het is natuurlijk ook nogal tegenstrijdig dat onze inzichten en technologie voortdurend in ontwikkeling zijn op alle mogelijke gebieden en dat we dan uitsluitend aangaande 'de natuur' het hands-off credo zouden blijven handhaven.
Edit: waarbij dit lijntje doorgetrokken naar de ovp niet eens gaat om hands-off maar om nabootsing. Natuurlijke nabootsing, een contradicito in adjecto?

Rizette

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:25

Nabootsing? Veel te veel dieren op een veel te kleine plek zonder eten en natuurlijke vijanden? Gelukkig nooit een dergelijke nabootsing vaker gezien. Mag hopen dat Vera niet nog een kans krijgt om zo'n dieren verhongeringspark op te zetten. Wat een desolate sombere onnatuurlijke narigheid. Het is ten hemel schreiend hoe Frans Vera dit experiment denkt te kunnen laten voortbestaan. Hij houdt als zelfbenoemde ecoloog (is geen beschermde titel toch?) vast aan zijn denkbeelden. Wie ooit een die gezien heeft dat stervende was van de honger weet heel erg goed dat zo'n dier lijkt Even goed als wie een dier vaak tevreden ziet eten. Zie je dat niet dan moet je stoppen om voor dieren te zorgen want dan ben je er niet geschikt voor en moet je ze niet achter een hek zetten. Zoals Annie Schreijer van de EU zegt het is een verschrikkelijk mislukt experiment. Maar densondanks wil Vera doorgaan. Dit jaar 3000 dode dieren. Dit moet gewoon stoppen.

Hier zegt Frans Vera het weer in 2010:

"Derhalve hoeven wij ons over uitgemergelde, hongerlijdende dieren geen zorgen te maken....de honger doet ze langzamerhand in een soort 'comateuze' toestand geraken en de dieren hebben dus nergens meer erg in, nergens meer last van en voelen geen honger of pijn meer". ... schijnt ook voor mensen zo te werken, dus waar maken we ons nu eigenlijk druk over?."

Hierbij zou ik voor mijzelf de volgende vraag willen stellen: Hoe voelen de dieren (en mensen) zich vóór het moment dat ze door hongerlijden in een dergelijke comateuze toestand geraken?
Frans Vera over Oostvaardersplassen (door Cheetah)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:29

Rizette schreef:
Nabootsing? Veel te veel dieren op een veel te kleine plek zonder eten en natuurlijke vijanden? Gelukkig nooit een dergelijke nabootsing vaker gezien. Mag hopen dat Vera niet nog een kans krijgt om zo'n dieren verhongeringspark op te zetten. Wat een desolate sombere onnatuurlijke narigheid. Het is ten hemel schreiend hoe Frans Vera dit experiment denkt te kunnen laten voortbestaan. Hij houdt als zelfbenoemde ecoloog (is geen beschermde titel toch?) vast aan zijn denkbeelden. Wie ooit een die gezien heeft dat stervende was van de honger weet heel erg goed dat zo'n dier lijkt Even goed als wie een dier vaak tevreden ziet eten. Zie je dat niet dan moet je stoppen om voor dieren te zorgen want dan ben je er niet geschikt voor en moet je ze niet achter een hek zetten. Zoals Annie Schreijer van de EU zegt het is een verschrikkelijk mislukt experiment. Maar densondanks wil Vera doorgaan. Dit jaar 3000 dode dieren. Dit moet gewoon stoppen.

Hier zegt Frans Vera het weer in 2010:

"Derhalve hoeven wij ons over uitgemergelde, hongerlijdende dieren geen zorgen te maken....de honger doet ze langzamerhand in een soort 'comateuze' toestand geraken en de dieren hebben dus nergens meer erg in, nergens meer last van en voelen geen honger of pijn meer". ... schijnt ook voor mensen zo te werken, dus waar maken we ons nu eigenlijk druk over?."

Hierbij zou ik voor mijzelf de volgende vraag willen stellen: Hoe voelen de dieren (en mensen) zich vóór het moment dat ze door hongerlijden in een dergelijke comateuze toestand geraken?
Frans Vera over Oostvaardersplassen (door Cheetah)

Dan stel ik voor dat we ons ook niet meer druk maken over uitgehongerde kindjes in derdewereld landen. Ze voelen het toch niet. 8)7

Echt, wat een klapmalloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:16

Toch geloof ik hem daar ergens wel in. Ik heb in het ziekenhuis gelegen voor (of eigenlijk tegen) migraine en ik ben toen zo ziek geweest dat ik me idd nergens meer druk om kon maken, die energie was er niet meer. Daarvoor nog wel, maar later op de dag was ik ook een soort zombie en kon ik niet meer nadenken.
Ik wil niks goedpraten maar ik denk wel dat die berusting er (uiteindelijk) is als er niets verstoord word.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:06

dees_daan schreef:
Toch geloof ik hem daar ergens wel in. Ik heb in het ziekenhuis gelegen voor (of eigenlijk tegen) migraine en ik ben toen zo ziek geweest dat ik me idd nergens meer druk om kon maken, die energie was er niet meer. Daarvoor nog wel, maar later op de dag was ik ook een soort zombie en kon ik niet meer nadenken.
Ik wil niks goedpraten maar ik denk wel dat die berusting er (uiteindelijk) is als er niets verstoord word.

Maar jij werd daar toch wel verzorgd met eten en medicijnen?Ze zeiden toch niet,laat die maar doodgaan want die voelt toch niets meer?Het is echt een schande hoor en gelukkig gaan de acties door,gisteren weer op het journaal gezien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:37

@vdeesdaan, een stukje berusting kan wel komen, maar dat is in de eindfase. Daaraan vooraf is er een lange periode van honger lijden, en dus ook pijn lijden, last hebben van de koude etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:01

Over dat laten lijden in de rest van Nederland....
Hoe komen ze erbij dat dieren zoals herten, (en koeien en paarden) in de rest van Nederland o grote schaal sterven als we niet bijvoeren?

In het geval van herten en reeën kan ik gerust stellen dat er in Nederland zo een overvloed aan gras en bomen is jaar rond dat die dieren geen hongerdood hoeven te sterven.

Die springen over sloten, duiken onder Enkeldraads draden door of springen er overheen. Ze steken wegen over en doorkruisen weilanden, akkers, natuurgebieden, boomwallen en heidevelden. Die sterven door ziekte of een ongeluk of ouderdom.of wellicht bij het bevallen als dat niet goed verloopt.

En ze leven hier toch echt en lopen vrij rond. Wellicht dat de boeren gaan klagen als er te veel komen, omdat ze hun gras op eten of hun oogst aanvreten. En dat er te veel ongelukken gebeuren overstekend wild. Maar eten is er genoeg.

En ze worden waar mogelijk geholpen als iemand ziet dat er wat is. Een kennis heeft net vorige week de dierenambulance gebeld omdat ze het niet-vertrouwde dat er ree al twee dagen amper rond liep. Dierenambulance gebeld, beestje gevangen. Voorpoot gebroken... Die is ingeslapen. Verder lijden bespaard.

We hebben hier ook een vogelopvang. Die vangt ook andere dieren op naast zieke en/of gewonde vogels. Heb er zelf een keer een schildpad heen gebracht die na het hekken van de sloot uit de rommel kwam kruipen.

Jonge wees-egeltjes waarbij de moeder bijvoorbeeld doodgereden is... Die worden bijgevoerd en dan weer vrijgelaten.

Door olie besmeurde vogels worden gebracht, schoongemaakt, eventueel behandeld en als ze gezond zijn weer uitgezet.

We zien niet alles, en je kunt niet alles helpen. Maar dieren in de natuur worden echt wel geholpen. En vogels, egels, eekhoorntjes etc. Worden geregeld bijgevoerd. Vleermuiskasten opgehangen, egelhuisjes, nestkastjes, ooievaarspalen.... Bijenhuis en Insectenflat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:51

anjali schreef:
dees_daan schreef:

Maar jij werd daar toch wel verzorgd met eten en medicijnen?Ze zeiden toch niet,laat die maar doodgaan want die voelt toch niets meer?Het is echt een schande hoor en gelukkig gaan de acties door,gisteren weer op het journaal gezien.

Klopt, maar ik hoefde geen eten en dacht eerlijk gezegd donder op toen ze begon over wat ik t/m het weekend wilde eten. Toen ze over gehaktballen begon heb ik vriendelijk gevraagd of ze alsjeblieft op wilde houden. Die verzorging en denkwijze van ons kan je natuurlijk niet vergelijken met dieren maar ik denk wel dat als de energie weg is door de ondervoeding dat die comateuze toestant zoals hij het noemt wel klopt. Dat zie je ook aan hoe ze blijven liggen als er mensen in de buurt komen, als die energie er nog een beetje is proberen ze wel weg te komen.

Ik zeg dus niet dat ze nergens last van hebben die hele periode, ik zeg alleen dat ik hem wel geloof in het feit dat dat echte bewustzijn weg is zodra ze niet meer op willen staan en dat het vanaf dan niet heel bewust meer meegemaakt word.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:59

dees_daan schreef:
[
Ik zeg dus niet dat ze nergens last van hebben die hele periode, ik zeg alleen dat ik hem wel geloof in het feit dat dat echte bewustzijn weg is zodra ze niet meer op willen staan en dat het vanaf dan niet heel bewust meer meegemaakt word.

Dat kun jij geloven, maar dat maakt het niet waar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:20

Anjali, wel jammer dat het journaal niet kloppende informatie verstrekt..
ALWEER!

Maar van stoppen is geen sprake!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:20

Kuggur schreef:
dees_daan schreef:
[

Dat kun jij geloven, maar dat maakt het niet waar.

Zeg ik dat dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:17

Heb ook het idee dat dieren zich makkelijker en eerder neer leggen bij de dood. Ze geven zich eraan over en accepteren het. Ook de dood van een kuddegenoot trouwens. Als ze de kans krijgen nemen ze wel afscheid als er een hechte band is maar daarna gaan ze weer over tot de orde van de dag.
Is ook logisch bij prooidieren, de kans dat er af en toe een dood gaat is van nature best groot.

Zie op Facebook allemaal filmpjes voorbij komen van mensen die de veulens en paarden knuffelen etc. Zien mensen niet in dat overplaatsen naar een ander begrazingsgebied lastig gaat worden voor zulke dieren? Daarbij vraag ik mij ook af waarom.. Laat die paarden toch gewoon zo wild mogelijk zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 00:29

Aparte redenaties hier. Is het dus in orde dat die dieren zo uitgehongerd worden dat ze apathisch op de dood wachten...?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 04:00

Volgens mij is het toch de bedoeling om de stofwisseling enigszins door te laten gaan, in de betere tijden met rijk gras en in de periodes na vorst met minder gemakkelijk verteerbaar materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 04:55

Kuggur schreef:
Aparte redenaties hier. Is het dus in orde dat die dieren zo uitgehongerd worden dat ze apathisch op de dood wachten...?

Dat maak jij ervan. Ik lees dat nergens,

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:48

sterregoud schreef:
Citaat:
Wat lijdt zo'n dier onder voedselschaarste? Heeft hij pijn? Krijgt hij het koud? Vindt hij dat erg? [\quote]

Zowel JewEmm, als jij Safina hebben toch paarden ? Dan weet je toch dat paarden elke 12 uur iets te eten moeten hebben aan ruwvoer, dus gras, of hooi iets te knabbelen. Geef je dat niet, krijgen ze geheid last van hun maag. Het zuur wordt zuurder , kan niet weg (honden kunnen bijv. even kotsen als hun maag te zuur wordt, paarden kunnen dat niet).
Niet eten levert maagproblemen, maagzweren op. Dat doet pijn. En ook als er later wel weer eten is is de maagzweer niet weg.

Het lijkt me logisch te veronderstellen dat honger lijden voor grazers pijnlijk is. Dermate pijnlijk dat de lol van het leven er wel af is.

Bestaan er cijfers over de aantallen dieren in de OVP die koliek hebben? En die hoefbevangen zijn?

Imo kun je de koniks in de OVP niet vergelijken met onze huis, tuin en keuken paarden.

Fijn dat je weer berichten plaatst JewEmm, ze zijn erg interessant, en ik kan het vooralsnog alleen maar met je eens zijn. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:03

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:10

Calimero_ schreef:
Ik lees al een hele tijd mee hier en vind het zeer interessant om alle meningen te lezen. Maar ik ben wel benieuwd of er hier ook mensen zijn die daadwerkelijk actie voeren. Zijn er ook mensen de bijvoorbeeld morgen naar de Oostvaardersplassen gaan voor de actie en het voeren?

ik kan moeilijk helemaal uit Belgie komen met een baal hooi op de tractor he :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:11