Wendy schreef:Voor mezelf geloof ik niet dat dat klopt.
Natuurlijk is er veel leed in de natuur. Alleen dan is het onderdeel het grote geheel. Eten en gegeten worden. Het is dan onderdeel van de cyclus.
Waar ik moeite mee heb bij de OVP is dat het zo zinloos is, het enige doel is misschien de rendac. Er wordt niets met de overleden dieren gedaan, het komt zelfs niet ten goede aan de aaseters, de cyclus is doorbroken.
Ik heb moeite met het feit dat het lijden in de OVP zinloos is en dat wij daar als mensen verantwoordelijk voor zijn, maar onze verantwoordelijkheid niet nemen, onder het mom van 'natuur'.
Dat we het toelaten dat ecologen hun theorieen testen op duizenden dieren, die voor een groot deel niet eens inheems zijn, maar exoten. Waardoor het 'natuurlijk evenwicht' wat ze hopen te bereiken er nooit komt.
Kijk naar wat bijvoorbeeld exoten als de japanse duizendknoop, chinese rivierkreeft, muskusrat e.d. teweeg brengen bij een gebrek aan natuurlijke vijanden.... op een bepaalde manier lijkt dat op wat in de OVP gebeurt... ongebreidelde groei. Met alle gevolgen van dien.
Leven en dood in de OVP zijn niet meer of minder zinloos dan alle leven en dood wat mij betreft.
En het is dus niet alleen maar eten en gegeten worden in de natuur, maar ook gewoon dood gaan van de honger. JewEmm heeft hier eerder wat over geplaatst.
Citaat:
En dit brengt denk ik wel een mooie overgang naar wat vaak gezegd wordt. 1. Er is geen predator en 2. De dieren kunnen niet uit het gebied wegtrekken. Nu heb ik hier naast me een prachtig proefschrift van iemand liggen die laat zien dat de algemene natuurlijke processen ook zo in de Serengeti zijn. Populaties van grazers wordt bepaald door de voedselbeschikbaarheid, en niet door predatoren. Dit geldt voor grote grazers nog sterker dan kleinere grazers. Grazers trekken, omdat er een schaarste is aan voedsel. Maar er zijn altijd moment waarop ook de trek niet voldoende voedselbeschikbaarheid biedt en er een grotere sterfte aan grazers is. Predatoren kiezen voor prooien die makkelijk beschikbaar zijn, dus de zwakkere dieren.
En dit las ik vandaag:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... _tn__=%2Cg