Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:56

joyce B schreef:
En dat selecteren op Netvoedingsbeek kunnen om gaan betekent tegelijkertijd een groter risico op gevaarlijke verbetering bij een overdaad aan voedsel in de zomermaanden... Hoefbevangenheid ligt dan op de loer.

Honger voelt niet fijn. De paarden hier knokken om ruwvoer als ze honger hebben.

Als je de natuur zijn gang wil laten gaan moet je de dieren ook de ruimte geven Dieze nodig hebben. Dan selecteer je op gezonde en verstandige dieren die verder trekken als het eten op raakt...
Dat klinkt alsof alle problemen opgelost zouden zijn, als het hek er maar niet was. Maar verder kunnen trekken geeft geen enkele garantie dat ze geen honger meer zullen hebben en dat ze gezond zullen zijn.
Evolutionary biologist Richard Dawkins schreef:
The total amount of suffering per year in the natural world is beyond all decent contemplation. During the minute that it takes me to compose this sentence, thousands of animals are being eaten alive, many others are running for their lives, whimpering with fear, others are slowly being devoured from within by rasping parasites, thousands of all kinds are dying of starvation, thirst, and disease. It must be so. If there ever is a time of plenty, this very fact will automatically lead to an increase in the population until the natural state of starvation and misery is restored.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:16

Bovendien blijkt op de Veluwe dat juist doordat migratie met andere gebieden, dat een enorme overpopulation tot gevolg heeft gehad. Vóór de aanleg van de ecoducten waren de diverse populaties op de Veluwe veel kleiner. Dus wie wat wat voor gevolgen een verbinding zou hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:25

Flux schreef:
Bottomline: ik denk niet dat het overlevende paard genetisch sterker is dan het dier dat sterft maar gewoonweg meer vreten bemachtigd omdat het ranghoger staat.

Maar heeft het meer vreten omdat het hoger in rang is of v.v. dus staat hoger in rang omdat het slimmer/efficiënter met voedsel en reserves om gaat ?

Iets maakt het verschil dat de ene wel sterft en de andere niet, en dat is de natuurlijke selectie. Ik denk niet dat het willekeurig is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:53

mysa schreef:
Bovendien blijkt op de Veluwe dat juist doordat migratie met andere gebieden, dat een enorme overpopulation tot gevolg heeft gehad. Vóór de aanleg van de ecoducten waren de diverse populaties op de Veluwe veel kleiner. Dus wie wat wat voor gevolgen een verbinding zou hebben.

Ik dacht al dat dit ter sprake zou komen.
Verbindingen die binnen de Veluwe zijn aangelegd zorgen er voor dat populaties meer uitwisseling met elkaar kunnen hebben. En dat geldt dan niet alleen voor edelherten, maar ook voor kleinere dieren. Die uitwisseling zorgt er voor dat je (genetisch) gezondere populaties hebt. Hoe dat precies werkt ga ik hier niet uitleggen, want daar kan ik wel een boekwerk over schrijven. Door de gezondere populaties krijg je ook populatie groei. Maar om nu over overpopulatie te spreken op de Veluwe... Hoeveel er afgeschoten moet worden is op basis van hoeveel "pverlast" de mens er van heeft. Zie mijn eerdere post. Maat juist ook het proactief afschieten kan er weer voor zorgen (op basis van kans, groter effect in kleine populaties) dat populaties minder gezond zijn, waardoor je die verbindingen juist nodig hebt.
Hypothetisch gezien, omdat deze "oplossing" nooit gerealiseerd zal worden. De OVP aan de Veluwe verbinden zorgt dus voor de edelherten voor het koppelen van populaties, maar voor de paarden en de runderen zal het puur een uitbreiding van hun leefgebied zijn. Gevolg: populatie groei.

Ik hoop dat ik het duidelijk he uitgelegd en niet te veel gedachtegangen heb overgeslagen... := de achterlgronden hiervan zijn namelijk onderdeel van mijn eigen onderzoek. Maar dan met veel kleinere beestjes...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:07

Veluwe en oostvaardersplassen zijn niet erg te vergelijken. Voor de oostvaardersplassen is nooit een dierlimiet ingesteld. Op de veluwe is dat wel. Zo moesten tot het voorjaar van 2018 4.850 wilde zwijnen, 3.600 reeën, 1.500 edelherten en 550 damherten afgeschoten worden.
http://veluweland.nl/lokaal/jagers-op-v ... ten-236043
https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1419505

Ik vermoed dat er uiteindelijk voor de oostvaardersplassen ook wel zo iets komt. Dat is namelijk de meest logische variant.

Hoe zou een goede jager dat doen (in het simpel) https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... e-schieten

Oh en dit is ook interessant, wat doen ze in andere gebieden in nederland eigenlijk (niet bijvoeren in ieder geval) https://www.trouw.nl/groen/en-al-die-an ... ~a4ffc09f/

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:41

Marie_Anne schreef:
anjali schreef:
Dat artikel In het Eindhovens Dagblad stond er onlangs,zo',n 2 weken geleden, in.Ik heb die krant niet meer helaas.Maar het was echt zo en het verbaasde mij niets. het is gewoon een grote dierproef waarbij dus ook nog een psychologische proef op mensen gedaan wordt.

Ik vind nergens zoiets terug, maar twee weken geleden was het ongeveer 1 april :o

Nee het was na 1 april.Want toen was het Pasen en komt er geen krant.En Pasen werd nog vermeld in dat artikel,dat de actievoerders toen net probeerden de dieren te redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:54

Marie_Anne schreef:
The total amount of suffering per year in the natural world is beyond all decent contemplation. During the minute that it takes me to compose this sentence, thousands of animals are being eaten alive, many others are running for their lives, whimpering with fear, others are slowly being devoured from within by rasping parasites, thousands of all kinds are dying of starvation, thirst, and disease. It must be so. If there ever is a time of plenty, this very fact will automatically lead to an increase in the population until the natural state of starvation and misery is restored.

Ik denk dat daar het lastige punt ligt. Hij heeft gelijk. De natuur is onlosmakelijk verbonden met 'leed'. Zonder dat functioneert het niet. Maar als mens kunnen we dat niet (meer) verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:36

safina schreef:
Ik denk dat daar het lastige punt ligt. Hij heeft gelijk. De natuur is onlosmakelijk verbonden met 'leed'. Zonder dat functioneert het niet. Maar als mens kunnen we dat niet (meer) verdragen.

Ik ontdekte dat er zelfs een hele stroming in de VS is die vindt dat wij als mensen leed van wilde dieren (WAS, Wild Animal Suffering) moeten zien te voorkomen:
https://was-research.org/

Heel even schoot wel door mijn hoofd: zou men dat in een verre toekomst nou normaal vinden?

Zoals we nu bijvoorbeeld paarden niet meer de hele dag vastgebonden in een stand neer zetten, dat het dan normaal zal zijn om actiever in te grijpen in de natuur?
En is dat dan voortschrijdend inzicht of is dat omdat men het inderdaad niet kan verdragen (als het zichtbaar is)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:37

Marie_Anne schreef:
Ik ontdekte dat er zelfs een hele stroming in de VS is die vindt dat wij als mensen leed van wilde dieren (WAS, Wild Animal Suffering) moeten zien te voorkomen:

Heel even schoot wel door mijn hoofd: zou men dat in een verre toekomst nou normaal vinden?

Zoals we nu bijvoorbeeld paarden niet meer de hele dag vastgebonden in een stand neer zetten, dat het dan normaal zal zijn om actiever in te grijpen in de natuur?
En is dat dan voortschrijdend inzicht of is dat omdat men het inderdaad niet kan verdragen (als het zichtbaar is)?

:') Er staat een artikel op over hoe je parasieten bestrijdt bij wilde dieren. En even verderop een betoog dat er dringend eens onderzocht moet worden hoe je leed onder ongewervelden kunt voorkomen.

Of dat ingrijpen en helpen voortschrijdend inzicht is? Ik denk dat we wilde dieren vaak juist helemaal niet helpen door ze te gaan helpen. Dat we het vooral doen voor het prettige gevoel dat het onszelf oplevert.

Mensen projecteren hun eigen leed en verdriet vaak op dieren. Het werkt im dat geval ongetwijfeld enorm helend voor de geest als je dat leed vervolgens ook nog kunt helpen herstellen. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:41

Inmiddels heeft provincie Flevoland definitief besloten géén corridor te realiseren, men stelt dat daar geen geld voor is.

Verder stond er een prachtige oproep-advertentie (pagina-groot) in De Telegraaf, gericht aan provincie Flevoland, om een einde te maken aan het vreselijke wanbeleid in de OVP, vanuit de Stichting Cynthia en Annemieke.

Geweldig initiatief. Zéker om op die manier het grote pubiek gewaar te doen worden wat er in realiteit in de OVP al meer dan 20 jaar - en in toenemende mate - plaatsvindt. Op YT (kun je Googlen) staan ook veel door henzelf gemaakte filmpjes.

Ook de doorgaande voeracties van Eline S. en Roger P.: petje af!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:51

safina schreef:

Voor mezelf geloof ik niet dat dat klopt.
Natuurlijk is er veel leed in de natuur. Alleen dan is het onderdeel het grote geheel. Eten en gegeten worden. Het is dan onderdeel van de cyclus.
Waar ik moeite mee heb bij de OVP is dat het zo zinloos is, het enige doel is misschien de rendac. Er wordt niets met de overleden dieren gedaan, het komt zelfs niet ten goede aan de aaseters, de cyclus is doorbroken.
Ik heb moeite met het feit dat het lijden in de OVP zinloos is en dat wij daar als mensen verantwoordelijk voor zijn, maar onze verantwoordelijkheid niet nemen, onder het mom van 'natuur'.
Dat we het toelaten dat ecologen hun theorieen testen op duizenden dieren, die voor een groot deel niet eens inheems zijn, maar exoten. Waardoor het 'natuurlijk evenwicht' wat ze hopen te bereiken er nooit komt.
Kijk naar wat bijvoorbeeld exoten als de japanse duizendknoop, chinese rivierkreeft, muskusrat e.d. teweeg brengen bij een gebrek aan natuurlijke vijanden.... op een bepaalde manier lijkt dat op wat in de OVP gebeurt... ongebreidelde groei. Met alle gevolgen van dien.

anjali

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:42

Vandaag staat er een adv. van een hele pagina met foto's over de Oostvaarderplassen in de Telegraaf,van de Stichting Cynthia en Annemieke.Ik zeg het nu maar zodat het voor belangstellenden nog te achterhalen is en niet weer kwijt zoals het vorige interessante krantenbericht dat ik hier te laat aanhaalde.

anjali

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:45

O, Terpentijn,ik zie dat je me voor was met dit bericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:50

safina schreef:
Marie_Anne schreef:

:') Er staat een artikel op over hoe je parasieten bestrijdt bij wilde dieren. En even verderop een betoog dat er dringend eens onderzocht moet worden hoe je leed onder ongewervelden kunt voorkomen.

Of dat ingrijpen en helpen voortschrijdend inzicht is? Ik denk dat we wilde dieren vaak juist helemaal niet helpen door ze te gaan helpen. Dat we het vooral doen voor het prettige gevoel dat het onszelf oplevert.

Mensen projecteren hun eigen leed en verdriet vaak op dieren. Het werkt im dat geval ongetwijfeld enorm helend voor de geest als je dat leed vervolgens ook nog kunt helpen herstellen. :D

Echt laten lijden van in het wild levende dieren gebeurd nu eigenlijk al niet meer, een ree met een gebroken poot wordt geholpen, net als vogels met kapotte vleugels enz. Ik vind dat niet zo verkeerd, als je ziet hoevaak letstel komt door iets wat aangebracht is door mensen (prikkeldraad bijv.) Of dat ze aangereden zijn of door een hond/kat gepakt zijn dan hoeven we die dieren wat mij betreft niet te laten creperen.

Ongedierte bestrijden op wilde dieren kan ergens een gunstig effect hebben op de bestrijding ervan natuurlijk, bij teken bijvoorbeeld zou het aantal naar beneden kunnen gaan en zal lyme daardoor minder vaak voorkomen.
Zo hebben ze er bij de vossen door te enten ook voor gezorgd dat ze rabiës-vrij zijn in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:13

dees_daan schreef:
Echt laten lijden van in het wild levende dieren gebeurd nu eigenlijk al niet meer, een ree met een gebroken poot wordt geholpen, net als vogels met kapotte vleugels enz. Ik vind dat niet zo verkeerd, als je ziet hoevaak letstel komt door iets wat aangebracht is door mensen (prikkeldraad bijv.) Of dat ze aangereden zijn of door een hond/kat gepakt zijn dan hoeven we die dieren wat mij betreft niet te laten creperen.

Echt laten lijden gebeurt niet meer? Heb jij er enig idee van hoe groot de wereld is en hoeveel diersoorten er zijn? Er zijn zelfs diersoorten waar we nog niet eens het bestaan van weten. Laat staan dat we ze helpen als ze lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:31

safina schreef:
dees_daan schreef:

Echt laten lijden gebeurt niet meer? Heb jij er enig idee van hoe groot de wereld is en hoeveel diersoorten er zijn? Er zijn zelfs diersoorten waar we nog niet eens het bestaan van weten. Laat staan dat we ze helpen als ze lijden.

Chill, ik had het over Nederland. En dat we de dieren in de natuur dus niet laten creperen als we ze tegenkomen. En met we bedoel ik een groot deel van de mensen waaronder ik, voordat je daar over valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:52

dees_daan schreef:
Chill, ik had het over Nederland. En dat we de dieren in de natuur dus niet laten creperen als we ze tegenkomen. En met we bedoel ik een groot deel van de mensen waaronder ik, voordat je daar over valt.

No worries, ik ben helemaal chill hoor! :P

Ik denk dat we, zelfs in Nederland, 99,9% van de dieren die lijden en creperen helemaal niet tegenkomen. En ik denk dat Dawkins gewoon enorm gelijk had met z'n uitspraak, denk je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:14

safina schreef:
dees_daan schreef:

No worries, ik ben helemaal chill hoor! :P

Ik denk dat we, zelfs in Nederland, 99,9% van de dieren die lijden en creperen helemaal niet tegenkomen. En ik denk dat Dawkins gewoon enorm gelijk had met z'n uitspraak, denk je niet?

Maar dat betekend niet dat we de dieren die we wel tegekomen gewoon voorbij moeten gaan vind ik. Al is het maar om te zorgen dat een dier euthanasie krijgt.

Natuurlijk heeft hij gelijk, maar er zit wel een verschil in alles willen regelen en redden en niets doen natuurlijk. Voor mij zit er wel verschil in ziekte of iets wat niet natuurlijk is om het zo te zeggen. Prikkeldraad en auto's zijn niet natuurlijk, komen ze daardoor in de problemen dan vind ik dat we dat moeten oplossen door te helpen. Die dieren zijn ook niet zwakker dan de rest. Honden en katten zouden er ook niet zijn in deze aantallen als ze zelf hun eten hadden moeten vangen, ook honden- en kattenslachtoffers zijn dus ook te wijten aan de mens. Dat vind ik dus een ander verhaal dan vogels met een virus of een dier dat gegrepen is door een roofdier. Als ik een buizerd met een prooi zie voel ik niet de behoefte om iets te doen, als ik een uil in prikkeldraad zie hangen wel..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:22

dees_daan schreef:

Er zijn waarschijnlijk heel veel dieren in de natuur in Nederland die creperen. Niet alleen omdat ze niet geholpen worden maar ook door zaken die mensen ze, al dan niet bewust, aan doen.

Natuur is mooi, maar ook door en verderf. Dood doet leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:27

Dan laten we ze dus niet bewust lijden.
Ik zeg ook nergens dat alles geholpen moet worden.
Wel dat we ook niet alles voorbij hoeven lopen.
En dat ongediertebestrijding niet meteen een belachelijk idee is, in het geval van teken zou ik daar niks op tegen hebben als er een simpele manier is om zo minder teken en dus minder gevallen van lyme te kunnen krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:39

Misschien zorgen dat dieren die veel insecten/teken eten een goede habitat hebben? Is uiteindelijk beter werkzaam dan bestrijding van ongedierte op wilde dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:58

fransje23 schreef:
Misschien zorgen dat dieren die veel insecten/teken eten een goede habitat hebben? Is uiteindelijk beter werkzaam dan bestrijding van ongedierte op wilde dieren.

Kan, maar beide zie ik niet echt voor me op korte termijn. Ik geef alleen aan dat het niet alleen uit het och wat zielig gevoel is dat er over bestrijding nagedacht word.
Als het project met de vossen niet gestart was hadden we nu waarschijnlijk nog steeds rabiës onder de vossen in NL gehad. Ik ben toch wel blij dat ze dat destijds zo aangepakt hebben ipv het maar te laten omdat het natuur was of alle vossen af te schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:45

Wendy schreef:
Voor mezelf geloof ik niet dat dat klopt.
Natuurlijk is er veel leed in de natuur. Alleen dan is het onderdeel het grote geheel. Eten en gegeten worden. Het is dan onderdeel van de cyclus.
Waar ik moeite mee heb bij de OVP is dat het zo zinloos is, het enige doel is misschien de rendac. Er wordt niets met de overleden dieren gedaan, het komt zelfs niet ten goede aan de aaseters, de cyclus is doorbroken.
Ik heb moeite met het feit dat het lijden in de OVP zinloos is en dat wij daar als mensen verantwoordelijk voor zijn, maar onze verantwoordelijkheid niet nemen, onder het mom van 'natuur'.
Dat we het toelaten dat ecologen hun theorieen testen op duizenden dieren, die voor een groot deel niet eens inheems zijn, maar exoten. Waardoor het 'natuurlijk evenwicht' wat ze hopen te bereiken er nooit komt.
Kijk naar wat bijvoorbeeld exoten als de japanse duizendknoop, chinese rivierkreeft, muskusrat e.d. teweeg brengen bij een gebrek aan natuurlijke vijanden.... op een bepaalde manier lijkt dat op wat in de OVP gebeurt... ongebreidelde groei. Met alle gevolgen van dien.

Leven en dood in de OVP zijn niet meer of minder zinloos dan alle leven en dood wat mij betreft.

En het is dus niet alleen maar eten en gegeten worden in de natuur, maar ook gewoon dood gaan van de honger. JewEmm heeft hier eerder wat over geplaatst.
Citaat:
En dit brengt denk ik wel een mooie overgang naar wat vaak gezegd wordt. 1. Er is geen predator en 2. De dieren kunnen niet uit het gebied wegtrekken. Nu heb ik hier naast me een prachtig proefschrift van iemand liggen die laat zien dat de algemene natuurlijke processen ook zo in de Serengeti zijn. Populaties van grazers wordt bepaald door de voedselbeschikbaarheid, en niet door predatoren. Dit geldt voor grote grazers nog sterker dan kleinere grazers. Grazers trekken, omdat er een schaarste is aan voedsel. Maar er zijn altijd moment waarop ook de trek niet voldoende voedselbeschikbaarheid biedt en er een grotere sterfte aan grazers is. Predatoren kiezen voor prooien die makkelijk beschikbaar zijn, dus de zwakkere dieren.

En dit las ik vandaag:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... _tn__=%2Cg

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:00

Wat mij betreft vallen al die gebieden met extreme populaties en extreme sterfte, onder Weltschmerzen, daar zijn er genoeg van zonder dat we die ook nog eens moedwillig gaan creëren.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:17

dees_daan schreef:
Ongedierte bestrijden op wilde dieren kan ergens een gunstig effect hebben op de bestrijding ervan natuurlijk, bij teken bijvoorbeeld zou het aantal naar beneden kunnen gaan en zal lyme daardoor minder vaak voorkomen.
Zo hebben ze er bij de vossen door te enten ook voor gezorgd dat ze rabiës-vrij zijn in NL.

Qua rabiës... Ik vraag me vooral af waarom dat is gedaan. Is dat om de vos te helpen of om er vor te zorgen dat honden minder kans op besmetting hebben. Waarom worden vleermuizen niet ingeënt?
Veel van dat soort maatregelen zijn omdat (de dieren van) de mens er nadelige gevolgen van ondervinden. En zo kan ik ook terug komen op het bericht van Wendy over de karkassen in de OVP. De paarden en koeien worden allemaal opgehaald. Waarom? Om te voorkomen dat mogelijke ziektes bij vee van boeren in de omgeving terecht komen. Daarnaast wordt ook een deel van de reeën weggehaald. Daar eten juist de zeearenden van. En de vossen ook.
Misschien wel interessant. Er is recent een Science of Nature paper hief over uit gekomen. Zoals stekelige planten ervoor kunnen zorgen dat er lokaal jonge bomen kunnen groeien, omdat grazers daar niet eten ( in de ovp is de graasdruk voor die stekelige planten te hoog, dus ook geen verjonging van bomen) zo zullen grazers ook rondom karkassen niet eten ivm ziektebron. En dit biedt weer de mogelijkheid voor planten die niet tegen begrazing kunnen m te groeien. Je zou dus kunnen stellen dat als alle karkassen zouden blijven liggen, de populaties niet de omvang van afgelopen winter zouden hebben. (Ik sla nu een paar denkstappen over maar mn hand wordt lam van typen op mn telefoon ivm geen laptop nu..)