Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:14

Ik heb Anky (en Sjef) meerdere keren zien trainen en losrijden en sindsdien kan ik er echt niet meer van genieten als ze goud wint.
Wat dat betreft ben ik blij dat het nu toch weer ter discussie wordt gesteld. Dat Albert Voorn het dit keer doet verbaasd me niets, dat is een van de weinige in de paardensportwereld die niet meedoet aan de politieke spelletjes en voor niets en niemand zijn mond houdt.

Hij zal niet ver komen want de hippische media zal voor Anky kiezen, zoals ze tot nu toe altijd gedaan hebben. Niet vreemd als je kijkt wie daar weer achter zitten. Knipoog

De reacties dat mensen maar meer met hun paard bezig moeten gaan ipv op internetforums kritiek leveren en niets mogen zeggen als ze zelf niet op dat niveau rijden zullen wel weer komen.
Je ziet ze hier ook alweer.

De tijd zal het uiteindelijk hopenlijk wel gaan leren. Ik hoop alleen dat ik ooit weer kan genieten van de dressuursport. En dan een dressuursport met minder voorbeengezwaai en meer achterbeengebruik.

Jaloers ben ik best wel een beetje, zeer zeker niet op Anky maar wel op de mensen die nog wel kunnen genieten van de dressuursport omdat ze het niet gezien hebben of anders zien.

Oh ja: De paarden van Albert Voorn komen zeer beslist niet in de wei. Verder is het wel een persoon die zich enorm verdiept in zijn paarden en meerdere probleempaarden die voor anderen niets meer deden aan het springen heeft gekregen.
Hij heeft in ieder geval nooit voor zoveel negatief nieuws omtrent paardenwelzijn gezorgd als degene die hij een brief stuurt Lachen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:28

pff gaap...

Ik heb liever Anky met stang en trens op mijn 'zeer gevoelige paardenmondje paard' dan een doorsnee Z ruiter.

Als ik bij ons op stal of concour zie, hoe er constant wordt gereden met een doorgetrokken stang, hald en schop omdat hij de oefening daarvoor niet goed deed.....
Tsja dan liever 10 sec een doorgetrokke stang, flink op zijn flikker krijgen maar daarna weg die hand.
En ik ben eerlijk, ben zelf geen heilig boontje. Was vandaag ook even veeel te streng met mijn buitenhand.. Maar ja meneer had even geen zin en hij ging stijgeren.. Ben ik nu een mishandelaar????

En daarbij al die foto's met paarden die het hoofd omhoog gooien, wit in de ogen... Bang?? Of gewoon dat paarden dan de diepte beter kunnen zien? Tsjeee verdieping in paarden he... Natuurlijk is niet alles even vriendelijk, maar een foto waar een paard zijn hoofd omhoog gooit voor een sprong, wit in de ogen laat zien, heeft niets te maken met angst e.d. zo ziet een paard de diepte namelijk.

En daarbij... Eens en vooral: De beste stuurlui staan ook bij bokt aan wal.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:35

Waventy schreef:

Goh mijn post was nog niet droog en daar is alweer zo'n opmerking. Haha!

Wat jij bedoelt is dus: Hoe een topruiter ook met zijn/haar paard omgaat maakt niet uit, je mag er niets van zeggen zolang je zelf niet op dat niveau rondhobbelt.

Tja zo leg je iedere discussie lam en zal er nooit meer iets gebeuren op het gebied van dierenwelzijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:39

Zo zie je maar weer dat je met verschillende mensen naar hetzelfde kan staan kijken en toch iets volkomen verschillends kan zien.
Net als ThePast03 en een aantal anderen heb ik Anky ook vaak zien losrijden. Ik vond het altijd inspirerend om naar te kijken, het was altijd eerlijk, duidelijk en soms streng naar het paard toe, maar nooit was ze streng zonder dat ik begreep waarom.

Als ik in de profielen kijk van de mensen die zo negatief zijn over Anky en haar trainingen, dan zie ik profielen van mensen die zich blijkbaar totaal niet met dressuur bezig houden. Dan ben ik niet verbaasd dat diezelfde mensen bij het losrijden van Anky niet zien wat ik zie.

Van Albert Voorn weten we ondertussen wel dat hij graag overal tegenaan schopt, daar staat hij om bekend. Niets nieuws onder de zon dus!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:51

Wildgirl schreef:
Ik vraag me altijd af hoe het toch komt dat die paarden van anky zo presteren, ik weet uit de eerste hand prutsmuts er daar op stal getraind en gereden wordt en hoe ze met de paarden omgaan.
theoretisch zou ieder paard daar ongelukkig van worden maar dat gebeurt dus niet; hoe dat komt is voor mij een raadsel

Of het fysiek schadelijk is, geen idee. En al zou het morgen wetenschappelijk bewezen worden, dan wordt het in onderzoek 2 weer ontkracht, en vervolgens in onderzoek 3 weer serieus bevestigd. Tenslotte niets zo veranderlijk als onze wetenschap.. Haha!
Maar als we haar het concept "Happy Athlete" kijken, dan zijn paarden die op deze manier getraind worden wel degelijk Happy Athletes! Als jij de hele tijd naar de grond moet kijken en op wedstrijd opeens recht vooruit mag kijken, nou... dan zou jij ook heel vrolijk en sierlijk de bak rond dansen!!
Borst vooruit! Oortjes naar voren! Voetjes van de vloer! En maak van blijdschap meten maar een mooie pirouette!

Misschien als haar paarden wat meer gewend zijn aan een kleurrijke omgeving ipv de grond dan zullen ze vanzelf rustiger worden tijdens de prijsuitrijking. Die oranje rozetten zijn ook gewoon heel prikkelend.
Kijk maar wat er gebeurd met de gemiddelde voetbal supporter tijdens het EK/WK! Wapper iets oranjes op ooghoogte, en de woeste toeters en kekke-biermutsen-met-heidi-vlecht worden uit de kast getoverd (die natuurlijk ergens tussen de 'skeletten' verstopt waren....), en al hossend en lallend springen we alle kanten op. Voor paarden met oranje rozetten is dat schijnbaar niet anders...

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:15

ThePast03 schreef:
Waventy schreef:

Goh mijn post was nog niet droog en daar is alweer zo'n opmerking. Haha!

Wat jij bedoelt is dus: Hoe een topruiter ook met zijn/haar paard omgaat maakt niet uit, je mag er niets van zeggen zolang je zelf niet op dat niveau rondhobbelt.

Tja zo leg je iedere discussie lam en zal er nooit meer iets gebeuren op het gebied van dierenwelzijn.

Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik ben van mening, omdat ik ook lang op topstallen met top ruiters heb rond gelopen (Spring en Dressuur) dat die paarden goed verzorgd worden. En ja een bit aantrekken is nooit een pretje voor een paard en het zal ook zeker pijn doen.
Maar dan heb ik liever dat een Anky mijn paard in zijn mond zit dan een standaart amazone of ruiter die meent dat hij of zij met een stang en trens over weg kan.
Begrijpie mijn punt Knipoog

Natuurlijk heb ik liever helemaal niet dat iemand in de mond van mijn paard loopt te prutsen, maar als het dan zou moeten gebeuren, dan toch echt liever een anky.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:41

En dan nog, het is volgens mij echt niet aangetoond dat andere, klassieke methoden wél paardvriendelijk zijn. Ik vind de focus op 'Anky' ook hier weer erg extreem.
Als hier op Bokt iedere keer al zo'n waanzinnige discussie (hoewel, discussie, het lijkt meer op het luidkeels verkondigen van eigen meningen) ontstaat, hoe komen we dan ooit echt met elkaar aan de praat over paardenwelzijn?
Want Verburg is natuurlijk duidelijk geweest: als de paardenhouderij er zelf niet uit komt, dan gaat de 2e Kamer wat bedenken. En dan wordt het pas echt spannend - niemand daar die er een jota van snapt en reële kans op waanzinnige maatregelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 02:40

Iedereen ziekt hier over anky, van die rotfoto's enz. Ik durf er mijn hoofd op te zetten dat van degene die hier het hardst schreeuwen nog veel onvriendelijkere foto's zouden gemaakt kunnen worden Knipoog Als jullie je paarden allemaal met zulke fluwelen handschoendjes aanpakken vraag ik me af hoe jullie in godsnaam de dag doorkomen zonder dat er overje heen gedenderd word. Anky rijd op 600kg haver uh spieren. Niet op een huis-tuin-en-keuken paard zoals 99% van de bokker sop stal hebben. Het zijn toch verdorie geen teddy beren. Als ze iets niet willen trekken ze wel terug hoor. Die hebben meer kracht in hun hals dan anky in haar hele lichaam als ze bodybuildster zou zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 02:49

pharagirlke schreef:
Iedereen ziekt hier over anky, van die rotfoto's enz. Ik durf er mijn hoofd op te zetten dat van degene die hier het hardst schreeuwen nog veel onvriendelijkere foto's zouden gemaakt kunnen worden Knipoog Als jullie je paarden allemaal met zulke fluwelen handschoendjes aanpakken vraag ik me af hoe jullie in godsnaam de dag doorkomen zonder dat er overje heen gedenderd word. Anky rijd op 600kg haver uh spieren. Niet op een huis-tuin-en-keuken paard zoals 99% van de bokker sop stal hebben. Het zijn toch verdorie geen teddy beren. Als ze iets niet willen trekken ze wel terug hoor. Die hebben meer kracht in hun hals dan anky in haar hele lichaam als ze bodybuildster zou zijn.

Bla bla, dit vind ik echt een kul opmerking.

Wbt de discussie; ik vind het van Anky en Albert allebei niet slim om nu op elkaar te gaan katten als er buiten de paardensportwereld al discussie's zijn over het welzijn. Dan krijg je zeker 'zie je wel, zij vinden zelfs onderling dat de mishandelen'.

Ik geloof van beide niet dat het heilige boontjes zijn, allebei gaan ze vast wel eens over de schreef en hun niet alleen, om maar even terug te komen op de P&P rel.

Wbt Hyperflexie; ik las laatste een onderzoekje waarbij paarden zelf mochten 'kiezen' hoe ze getraind werden en daaruit bleek dat het paard zelf de Hyperflexie-methode niet als vervelend ervaart, zo erg kan het dus niet zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:50

Waventy schreef:
Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik ben van mening, omdat ik ook lang op topstallen met top ruiters heb rond gelopen (Spring en Dressuur) dat die paarden goed verzorgd worden. En ja een bit aantrekken is nooit een pretje voor een paard en het zal ook zeker pijn doen.
Maar dan heb ik liever dat een Anky mijn paard in zijn mond zit dan een standaart amazone of ruiter die meent dat hij of zij met een stang en trens over weg kan.
Begrijpie mijn punt Knipoog

Natuurlijk heb ik liever helemaal niet dat iemand in de mond van mijn paard loopt te prutsen, maar als het dan zou moeten gebeuren, dan toch echt liever een anky.

Wat is Anky dan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:55

horseyfries schreef:
Zo zie je maar weer dat je met verschillende mensen naar hetzelfde kan staan kijken en toch iets volkomen verschillends kan zien.
Net als ThePast03 en een aantal anderen heb ik Anky ook vaak zien losrijden. Ik vond het altijd inspirerend om naar te kijken, het was altijd eerlijk, duidelijk en soms streng naar het paard toe, maar nooit was ze streng zonder dat ik begreep waarom.

Als ik in de profielen kijk van de mensen die zo negatief zijn over Anky en haar trainingen, dan zie ik profielen van mensen die zich blijkbaar totaal niet met dressuur bezig houden. Dan ben ik niet verbaasd dat diezelfde mensen bij het losrijden van Anky niet zien wat ik zie.

Van Albert Voorn weten we ondertussen wel dat hij graag overal tegenaan schopt, daar staat hij om bekend. Niets nieuws onder de zon dus!

Daarmee impliceer je dus dat ik minder verstand heb van dressuurmatig rijden?
Ik ga hier geen welles nietes spelletje van maken maar vind het wel erg jammer dat je met zo'n argument komt.....
Een keer streng zijn tijdens de training is prima, dat doe ik ook, maar haar methodiek is er niet op gespitst een fijn,blij paard te rijden.
Zij wil een wedstrijd winnen,status behouden etc etc en geloof me, het welzijn van de paarden komt pas véél later
Wellicht dat jij dát niet kan zien omdat je teveel met dressuur bezig bent?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:03

@Wildgirl: minder verstand van dressuurmatig rijden dan wie? Als Horseyfries of als Anky?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:06

als horseyfries

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:09

Wat een lulkoek dat je geen mening mag hebben over iets wat je zelf niet kan of nog niet kan! Dan wordt het lekker in de wereld dan mag je over veel dingen geen mening hebben!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:10

@Wildgirl: Als ik jullie profielen zo eens vergelijk, dan is voor mij wel duidelijk wie het meeste ervaring heeft in het dressuurmatig rijden van paarden. Dat is geen beet naar jou, het is een nuchtere constatering.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:11

Beaux schreef:
Wat een banketstaaf dat je geen mening mag hebben over iets wat je zelf niet kan of nog niet kan! Dan wordt het lekker in de wereld dan mag je over veel dingen geen mening hebben!

Jawel hoor, zo lang je die mening maar kunt onderbouwen met gedegen kennis. Of je dan zelf al dan niet op Grand Prix-niveau rijdt, maakt niet uit. Zeg eens eerlijk: heb jij je in de trainingsmethoden verdiept waar hier over wordt gepraat? En ook dit is geen beet, maar een oprechte vraag.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:15

@Chevax: ik heb diverse discussies/artikelen/filmpjes bekeken. Verder heb ik het een en ander in real life gezien. Ik heb al eerder gezegd dat ik de proeven van Anky fabuleus vindt maar als ik de training zie voelt dat voor mij niet goed. ik veroordeel het niet maar heb alleen al eerder gezegd dat ik het zo niet zou willen doen. En daarom wordt ik wrs ook nooit zo 'goed' als Anky.
Ik erger me aan het op de man spelen, profielen worden uitgepluisd of iemand wel zou weten waarover hij praat. Je vormt je in het leven over zoveel dingen meningen waar je nooit helemaal het fijne van zou weten.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:36

Norway_girl schreef:
Dit ben ik hèlemaal met je eens!
Anky heeft helemaal gelijkdat er zo opin te gaan, moet ze haar mond maar gaan houden dan? Ik zou dit ook niet over mij heen laten gaan. Rollkur is gewoon hun manier van trainen en ik ben er ook hèlemaal niet tegen of voor. Ik vind het alleen zo jammer dat rollkur door de niet topruiters ook gebruikt gaat worden, omdat ze Anky als massa voorbeeld zien. Èn dat is fout, dus ik snap best dat er fel tegenstanders zijn van rollkur.
Maar ik ben het wederom met Anky eens, dat buitenstaanders hun negatieve vooroordeel over rollkur voor zich moeten houden. Er zijn zat ruiters die geen hyperflexie rijden, waar ik de tranen van in mijn ogen krijg. En sorry hoor maar van Anky haar paarden krijg ik geen indruk dat ze er slecht uitzien. Een afgeragd paard ziet er niet uit zoals die van stal van Grunsven.

Want scheit aan Anky, maar Bonfire geniet welverdiend van zijn pensioen en is op aanzienlijke leeftijd, en verkeerd in op en top conditie, na al dat martelwerk. Hè, wel een beetje vaag niet?!

Afgod
Zeeuwtje68 schreef:
Dan heb je mij nog niet kwaad gezien. Vind niet dat ik vreselijk erg reageer hoor!
Vind alleen niet dat een paard de dupe moet worden van een ruiter die niet vriendelijk rijd of traint!
Daar maak ik mij erg druk om! Dat een paard of een dier de dupe is van een mens die hogerop wil komen.
Of een voorbeeldfunctie is voor vele ruiters die denken dat het zo hoort!
Waardoor meer paardenleed de wereld in komt!
En ga zo maar door!

Sorry, maar hier heb ik toch echt ff om zitten gniffelen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:42

Ik heb net die brief van Sjef -met een grote glimlach- gelezen. Geweldig hoe hij reageert!
En die foto's die erbij staan, nee die kunnen niet, maar HALLO??? al ik LDR of rollkur op youtube intyp kom ik alleen maar díe foto's tegen, in ieder filmpje zitten wel een aantal van die foto's. Beetje triest iig. Gebruik dan andere foto's, dit komt wel heel erg paniekerig over om je gelijk te halen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:10

casperrr schreef:
Ik heb net die brief van Sjef -met een grote glimlach- gelezen. Geweldig hoe hij reageert!
En die foto's die erbij staan, nee die kunnen niet, maar HALLO??? al ik LDR of rollkur op youtube intyp kom ik alleen maar díe foto's tegen, in ieder filmpje zitten wel een aantal van die foto's. Beetje triest iig. Gebruik dan andere foto's, dit komt wel heel erg paniekerig over om je gelijk te halen.

Zijn die foto's die er staan niet al genoeg bewijs. Er zijn ook nog links gegeven van youtube waar anky haar paarden aan het trainen is wat er ook niet helemaal lekker uitziet.

Ben helemaal niet voor de rollkur enz. Als je soms ziet met wat voor geruk en getrek die beesten de oefeningen in de trainingen doen dat vind ik eigenlijk niet kunnen. En in de proef. Het lijkt als vanzelf te gaan. Op de lichtste hulpen springt het paard om enz. Dat vind ik dan weer geweldig om te zien.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:25

horseyfries schreef:

Helemaal mee eens.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:32

@horseyfries: als ik naar beelden van anky kijk dan vind ik dacht alles behalve rechtvaardig. Paarden die vooruitgeprikt worden en vervolgens weer goed tegengehouden worden om er zo maar een oefening uit te krijgen! dat is in mijn ogen niet rechtvaardig.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:41

Jullie reageren alleen maar met de reactie van '' van jullie worden veel ergere foto's gemaakt " etc.
Maar het gaat erom, jullie zien toch ook wel dat die foto's ECHT NIET kloppen?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:50

Monnie_ schreef:
Jullie reageren alleen maar met de reactie van '' van jullie worden veel ergere foto's gemaakt " etc.
Maar het gaat erom, jullie zien toch ook wel dat die foto's ECHT NIET kloppen?

Dat zie ik zeker en ben er ook van overtuigd dat een deel van die methode zeker niet klopt. Als je vaak dat geruk en dat gesjor aan die teugels ziet dan klopt dat volgens mij echt niet.

Ook nog iets wat helemaal niet goed is is dat ruiters die er totaal het doel niet van weten enz. het ook gaan proberen. Ze trekken hun paard in de krul en zo kun je een paard ook behoorlijk verpesten. En volgens mij is LDR zeker niet schadelijk voor een paard maar evenmin een prettige houding voor het paard.

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:51

Krijgen we weer die discussie Clown Iedereen weet tochal dat het slecht is.
Weet iemand trouwens de naam van dit liedje? http://www.youtube.com/watch?v=KuO0e49oUn4 dat is het eerste filmpje als je rollkur hebt ingetypt.
Sorry een beetje off topic Bloos