Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:12

lautjebbb schreef:
@Jannepauli; Wat wordt er volgens jou van de paarden gevraagd wat lichamelijk onmogelijk is?
En ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om 'valse' foto's te schieten. Elk paard zwaait wel eens met zijn staart, het kan juist een teken zijn van een actieve en 'meewerkende' achterhand. Merries zwaaien ook meer dan ruinen, denk aan Sunrise van Imke, dus het zwaaien van de staart is ook een non-argument. Of wil je beweren dat de paarden van Isabel Werth nooit zwiepen met hun staart?


Onmogelijk, maar dat zei ik al eerder, is het met de kin op de borst trainen van je paard. Dat is geen natuurlijke houding (althans niet langdurig) ook al riep iemand al van "ja maar mijn Welsh aan de longeerlijn". Lachen
Een punt is natuurlijk: waarom laat géén één van de huidige topruiters dit 'op de borst lopen' ook daadwerkelijk in der ring zien? Omdat ze er op afgerekend worden. Het koppie hoort immers op de loodlijn?
Weet je voor mij hoort dit tot hetzelfde als het geloof wat sommige mensen hebben in het vastzetten om verzameling te krijgen. In een extreem geval zijn er mij in ieder geval zaken bekend zoals: het paard helemaal "inbinden" en zo uren lang laten staan. Om hem/haar maar aan die houding te laten wennen? Ik vind dat een zinloze ( en wrede) methode. Zo vind ik ook het doorstretchen van de hals (spieren en skelet) weinig zinvol.

Ik heb het gegeven van het zwiepen van de staart niet ingebracht hoor! 'Tuurlijk zwiept een paard wel 's met z'n staart. Als ik bv galopwissels om de paar passen doe dan geeft mijn paard in de cadans een flinke zwiep mee. Ze danst dan een beetje mee. Je mag mij wel toevertrouwen dat ik echt wel het onderscheid kan maken of een paard uit enthousiasme en meewerken, óf uit ergernis en verzet met de staart zwiept. Daarvoor heb ik genoeg paardenjaren achter de kiezen!

Over de lichamelijke afwijkingen die ontstaan door het LDR... er is toch een jaar of wat geleden een duitse arts geweest (uit Hamburg??) die daarover gepubliceerd heeft? Ik kan verdorie niet op de naam van die man komen.. misschien staat het wel op Sustainable dressage..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:50

En met deze post bewijs je in een keer helemaal niet te snappen waar je het nou eigenlijk over heb Lachen Lachen

En dat is het dus, lichamelijke gevolgen zijn niet gebleken uit onderzoeken Lachen Dus gooien ze het nu maar op het niet meetbare psyche Lachen

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:34

Zep schreef:
eiber schreef:
Ook het laag en rond instellen is zo'n methode om het paard onder controle te houden.
Maar wat gebeurt er als de teugels los gaan?


De teugels zijn los, en zolang je dat niet wilt of kunt begrijpen, is elke discussie zinloos.


Met "los" bedoel ik ook los, op volle lengte los. Dus zonder de, misschien lichte, maar vaak ook zware aanleuning.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:34

zware aanleuning??????? waar zware aanleuning?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:44

KiWiKo schreef:
En met deze post bewijs je in een keer helemaal niet te snappen waar je het nou eigenlijk over heb Lachen Lachen

En dat is het dus, lichamelijke gevolgen zijn niet gebleken uit onderzoeken Lachen Dus gooien ze het nu maar op het niet meetbare psyche Lachen


dus kin op de borst mag?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:45

dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat er geen lichamelijk bewijs is dat het slecht is........... en ik kan me voorstellen dat het rijtechnisch wel voordelen heeft Lachen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:48

ik denk dat iedere weldenkende paardenliefhebber toch misselijk word bij het zien daarvan,of ben ik nu de enige??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:50

je bent niet de enige Lachen maar ik zie de meerwaarde wel, voor paard en ruiter Lachen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:52

dan ben ik nu uitgepraat....ik ben blij dat ik jouw paard niet ben....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:53

want?

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:54

Kin op de borst hoeft voor mij ook niet, maar merk wel dat als ik mijn paard wat dieper en ronder rij, hij veel fijner wordt.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:27

sanne83 schreef:
Zoals jij dit beschrijft, vind ik niet "aan de hulpen", maar reactief. Het paard reageert, maar dan vanuit een vluchtreactie, precies de reden waarom je niet meer kan stilstaan.


Onzin, een vluchtreactie geeft een paard uit angst. Aan het been staan omdat hij beloond wordt voor zijn voorwaarts gaan. Peerd moet vertrekken voor je been, aan de ruiter om te leren doseren.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:40

Jannepauli schreef:
Onmogelijk, maar dat zei ik al eerder, is het met de kin op de borst trainen van je paard. Dat is geen natuurlijke houding (althans niet langdurig) ook al riep iemand al van "ja maar mijn Welsh aan de longeerlijn". Lachen
Een punt is natuurlijk: waarom laat géén één van de huidige topruiters dit 'op de borst lopen' ook daadwerkelijk in der ring zien? Omdat ze er op afgerekend worden. Het koppie hoort immers op de loodlijn?Weet je voor mij hoort dit tot hetzelfde als het geloof wat sommige mensen hebben in het vastzetten om verzameling te krijgen. In een extreem geval zijn er mij in ieder geval zaken bekend zoals: het paard helemaal "inbinden" en zo uren lang laten staan. Om hem/haar maar aan die houding te laten wennen? Ik vind dat een zinloze ( en wrede) methode. Zo vind ik ook het doorstretchen van de hals (spieren en skelet) weinig zinvol.


Ja maar er laat toch ook niemand in de ring halsstrekken zien. Dat is het hele idee van een proef, dat je dan dus juist het koppie wel weer op de voor de proef gevraagde plek hebt zitten.

Er is naar mijn weten geen onafhankelijk onderzoek dat bewijst dat er fysieke problemen ontstaan ten gevolge van LDR. Dus de eerder genoemde pijn levert mentale mishandeling gaat dan toch niet op.
Verder het verhaal over het feit dat een paard wat met zijn kin tegen de borst loopt dat deze de grond niet kan zien en dat LDR daarom mentale mishandeling is zou ik nog in kunnen komen. Echter is dit niet te bewijzen en gezond verstand wordt toch nog steeds gevormd door wetenschappelijke onderbouwing Haha! Bovendien kan een springpaard dat met zijn hoofd in de lucht loopt omdat hij over een hindernis van 1.50 m heen moet ook ook de grond niet goed zien, echter is deze prima instaat om vervolgens over 1.50 heen te springen en dit wordt niet als mentale mishandeling gezien Verward

Over de discussie van desensibilisatie, er zijn twee vormen van desensibilisatie. Of je zet een paard bij iets wat hij eng vind en houd hem daar net zo lang totdat hij het niet meer eng vind, zoals bijv. het verhaal van losrijden tussen de springpaarden. Of je went een paard heel geleidelijk aan iets wat hij eng vind, dit hoeft echter niet per definitie een beter methode te zijn en is vaak ook niet mogelijk in het geval van een dressuurpaard dat aan het wedstrijdelement te moet leren wennen. Echter ook niet bij een paard wat Emiel Voest in een clinic krijgt, dat paard moet ook maar gelijk wennen aan de omgeving.

Het verhaal omtrent Nelson die ANky van zijn rug gooit tijdens een clinic en dat dat komt doordat het paard niet gedesensibiliseerd is vind ik echt klinklare onzin. Een paard blijft een vluchtdier en ik denk dat we toch nog wel kunnen begrijpen dat een paard wat fris van de trailer afkomt en wordt blootgesteld aan de factoren waar Nelson aan werd blootgesteld, dat het dan niet zo raar is dat deze van kiet gaat. En om eerlijk te zijn vind ik dat Anky groot gelijk heeft dat ze de volgende keer een goede losrijdring vereist voordat ze weer zo'n clinic rijd.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:42

Urielle schreef:
sanne83 schreef:
Zoals jij dit beschrijft, vind ik niet "aan de hulpen", maar reactief. Het paard reageert, maar dan vanuit een vluchtreactie, precies de reden waarom je niet meer kan stilstaan.


Onzin, een vluchtreactie geeft een paard uit angst. Aan het been staan omdat hij beloond wordt voor zijn voorwaarts gaan. Peerd moet vertrekken voor je been, aan de ruiter om te leren doseren.


Los van LDR wordt toch van ieder paard verwacht dat hij reactief is???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:43

Geerke ik wil graag nog wel antwoord waarom je blij bent dat je niet mijn paard bent, als het even kan Lachen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:46

het lijkt mij,dat als jij zelf zo positief over deze trainingsmethode bent,jij die dan zelf ook toepast op je eigen paard....vandaar
Zoniet neem ik mijn woorden terug en zou ik wel blij zijn om paard te zijn bij jou.....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:48

urielle, wat jij in het gequote stukje beschrijft, vind je dat echt correct "aan de hulpen" en niet gewoon reactief?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:49

mijn paard staat op rust op het land Lachen

en ik ben niet postitief, slechts kritisch.......... en ik weeg alle factoren tegen elkaar af...... en dat gecombineerd met wat ik zelf heb ervaren...

Ik kan dat spelletje niet, dus ik waag me er ook niet aan.........

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:50

Ik denk dat er wel een duidelijk verschil zit tussen vluchten voor je been en reageren op je been.

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:51

KiWiKo schreef:
Ik kan dat spelletje niet, dus ik waag me er ook niet aan.........

En dat zouden meer mensen moeten doen Lachen.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:53

sanne83 schreef:
urielle, wat jij in het gequote stukje beschrijft, vind je dat echt correct "aan de hulpen" en niet gewoon reactief?


Ja, dat vind ik echt aan de hulp. Ik kan moeilijk verwachten van mijn paard dat hij snapt dat hij wel voorwaarts moet als ik er (expres) met mijn kuit aankom en niet als ik zelf per ongeluk er tegenaan slinger met mijn been. Dat is een fout van mij, ik moet gewoon stil en in balans zitten.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:53

Needje schreef:
Ik denk dat er wel een duidelijk verschil zit tussen vluchten voor je been en reageren op je been.


Dat ben ik zeker wel met je eens. Maar ik denk wel dat je een dresuurpaard ongeacht de manier waarop je hem traint sensibeler maakt. Niet alleen voor je been. Maar je traint als het ware zijn reactie vermogen. Hij moet altijd, zonder na te denken, reageren op been. Het moet als het ware een reflex worden. Hierdoor worden ze ook gevoeliger voor andere invloeden, waaronder de omgeving. Denk overigens dat dit onafhankelijk van LDR is.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:54

KiWiKo schreef:
mijn paard staat op rust op het land Lachen

en ik ben niet postitief, slechts kritisch.......... en ik weeg alle factoren tegen elkaar af...... en dat gecombineerd met wat ik zelf heb ervaren...

Ik kan dat spelletje niet, dus ik waag me er ook niet aan.........


heel verstandig ,er zijn overgens genoeg leken en ook beroepsruiters die hun paard naar de kl*te rijden door niet te weten waar ze mee bezig zijn.
Ik heb paarden meegemaakt die op hun achtste jaar compleet versleten waren door dit soort ongein,vandaar dat ik zo reageer....sorry

lautjebbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:59

Ik denk dat er een heel verkeerd beeld bestaat omtrent het met de 'kin op de borst' rijden. Dit gebeurt hooguit enkele minuten om het paard er goed 'doorheen' te helpen. Als hij eenmaal daar is heb je echt een heerlijk los paard die je met je pinken kan rondsturen. Het is echt niet zo dat tijdens de training deze paarden een uur lang met de kin op de borst lopen, het idee erachter is juist dat je ze op elke gewenste 'hoogte' kan instellen. Het is slechts een middel om de paarden los te maken in de hals en rug. Ik denk dat er een aantal mensen zijn die het hele principe van deze techniek niet begrijpen. Of ik begrijp het niet, kan natuurlijk ook nog... Leg mij dan eens uit hoe het wel zou moeten? Erop stappen en kop erop rijden? Als dat niet meteen lukt dan maar aan de teugels hangen en been geven tegelijk en blijven prikken tot hij opgericht is en achter eronder???

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:01

Bovendien is Anky ook nog zo dat zij het lang geven van de teugels als beloning gebruikt. Dus iedere keer als haar paard een oefening goed doet, of goed loslaat krijgt haar paard lucht om zijn lijf te ontspannen.