Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:20

Citaat:
Wanneer een paard niet de eigenschappen heeft, die u op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, heeft u verschillende mogelijkheden. De uitvoering van deze mogelijkheden is echter wel afhankelijk van de hoedanigheid van partijen. Gaat het om gelijkwaardige partijen (particulier vs particulier) of juist ongelijkwaardige partijen (ondernemer vs consument)?

Wanneer een paard een niet gemeld/besproken (verborgen) gebrek heeft, kán dit uiteindelijk tot ontbinding van de koop leiden (teruggave paard-terugbetaling koopprijs). Bent u aan te merken als consument, dan zal de verkoper moeten aantonen dat dit gebrek niet bestond bij het aangaan van de koop. Bent u geen consument of gelijkwaardige wederpartij van de verkoper, dan moet u zelf aantonen dat het paard dit gebrek moet hebben gehad bij het aangaan van de koopovereenkomst en ook dat het gebrek het beoogde gebruik van het paard in de weg staat.

Uiteraard hebben partijen ten opzichte van elkaar steeds een informatieplicht resp. onderzoeksplicht. De zwaarte van deze verplichtingen is afhankelijk van de hoedanigheid van partijen.

Van belang is of het gebrek ernstig genoeg is om ontbinding van de koop te rechtvaardigen. Een andere optie kan inderdaad zijn dat er iets van de koopprijs afgaat, zeker wanneer het paard verder wel naar uw zin is.

Een ontbindingsvordering gaat vaak niet van een leien dakje en komt nog al eens bij de rechter terecht. Prijsvermindering kan dan een redelijk alternatief zijn.
De vraag is wat u zelf wilt, in welke hoedanigheid u handelt en hoe goed uw bewijsmateriaal is.


Ongetwijfeld zijn er weer anderen die dit anders lezen of je er op attenderen dat je anders leest of zeggen dat je leest wat je wil lezen om daarmee het intellect van een ander onderuit te halen en zo de discussie te beheersen. Echter dan is het geen discussie meer........

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:51

ligt eraan hoe jij het leest...
Ik lees (en dan passend aan deze situatie) dat wanneer het gaat om 2 gelijkwaardige partijen (koper versus verkoper) de koper moet aantonen dat het gebrek aanwezig was voor de verkoop...
Dan mag je je vragen of het niet-braaf zijn een gebrek is, en of dat gedeelte niet onder de onderzoeksplicht valt van de koper (gelijk aan is het paard bruin of schimmel) Braafheid is te zien en te merken, en het dominante wat het paard toonde tijdens het proefrijden werd geaccepteerd (ZO lees ik dat in het krantenbericht, anders kon het paard nl niet dominanter zijn)
De koperrs melden zelf (volgens het krantenbericht en tekst raadsman/vrouw) dat ze deskundigen mee hebben gehad, die dus schijnbaar de niet gewenste eigenschap (welke volgens de koper koopontbindend is) hebben opgemerkt en bij de rechter schijnbaar niet deskundig genoeg werden bevonden om de koop te kunnen ontbinden...

En dit schrijf ik niet omdat ik anti-koper en pro-verkoper ben, maar op de woorden zoals die hier worden geschreven (vermeld stonden in de krant/geschreven door raadsman/vrouw)

Voor jou is het schijnbaar duidelijker dan voor de rechter, die de verkoper in het gelijk heeft gesteld... vwb de volgende rechtzaak, is het alleen maar koffiedik kijken en afwachten.

Want stel nu dat de ex-instructeur van de verkoper en de verkoper met woorden/ruzie uit elkaar zij gegaan... hoe serieus kun je dan de uitspraak nemen van die ex-instructeur? (gewoon even een stelling)
Hoe serieus kun je de uitspraak nemen van een getuige die 2 jaar geleden het paard heeft zien flippen op een wedstrijd en nadien het paard niet weer heeft gezien op wedstrijden, temeer ook omdat het paard intussen M1 is geklasseerd... en dat lukt je echt niet met een continue flippend paard op wedstrijden)?

ThisIsMe

Berichten: 488
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Thuis

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:24

Alane schreef:
temeer ook omdat het paard intussen M1 is geklasseerd... en dat lukt je echt niet met een continue flippend paard op wedstrijden)?

Nou echt wel hoor! Haha!
Mijn paard gaat met losrijden volledig uit haar dak, zeker het eerste kwartier, daar hoef je een wat bangige ruiter echt niet het losrij-terrein mee op te sturen, die verongelukt ermee. Ook mijn paard is M1 geklasseerd, en toch komen er met enige regelmaat mensen zeggen dat ze het losrijden gezien hebben en dat ze niet snappen dat ik er iedere keer weer opstap. Gelukkig ben ik niet bang en zit ik vrij stevig, maar als ik dit paard als braaf zou verkopen zou hier de halve kenissenkring in een deuk liggen, de andere helft zou waarschijnlijk hevig verontwaardigd zijn. Doet aan de kwaliteit van het paard niets af, paard is ook niet gemeen, heeft alleen een enorm gebrek aan zelfbeheersing, maar braaf kan je dat niet noemen, hoe je de definitie braaf dan ook wil uitleggen.

Ook in het geval van Vincent zou het raadzamer geweest zijn als de verkoopster 100% eerlijk was geweest over zijn karakter, dan had deze wat bange amazone het paard waarschijnlijk laten staan, maar dan was er vast wel een andere koper gekomen die er wel mee om kan gaan, dan was hij nu ook niet zo berucht op Bokt geweest Cool

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:16

ThisIsMe schreef:
Alane schreef:
temeer ook omdat het paard intussen M1 is geklasseerd... en dat lukt je echt niet met een continue flippend paard op wedstrijden)?

Nou echt wel hoor! Haha!
Mijn paard gaat met losrijden volledig uit haar dak, zeker het eerste kwartier, daar hoef je een wat bangige ruiter echt niet het losrij-terrein mee op te sturen, die verongelukt ermee. Ook mijn paard is M1 geklasseerd, en toch komen er met enige regelmaat mensen zeggen dat ze het losrijden gezien hebben en dat ze niet snappen dat ik er iedere keer weer opstap. Gelukkig ben ik niet bang en zit ik vrij stevig, maar als ik dit paard als braaf zou verkopen zou hier de halve kenissenkring in een deuk liggen, de andere helft zou waarschijnlijk hevig verontwaardigd zijn. Doet aan de kwaliteit van het paard niets af, paard is ook niet gemeen, heeft alleen een enorm gebrek aan zelfbeheersing, maar braaf kan je dat niet noemen, hoe je de definitie braaf dan ook wil uitleggen.

Kopers komen met wedstrijdprotocollen waarop verzet staat... dus flippend tijdens de proef...


ThisIsMe schreef:
Ook in het geval van Vincent zou het raadzamer geweest zijn als de verkoopster 100% eerlijk was geweest over zijn karakter, dan had deze wat bange amazone het paard waarschijnlijk laten staan, maar dan was er vast wel een andere koper gekomen die er wel mee om kan gaan, dan was hij nu ook niet zo berucht op Bokt geweest Cool

Wie zegt dan dat de verkoper niet eerlijk is geweest? de koper, omdat die van de koop af wil en het gooit op niet braaf...
Schijnbaar was het paard tijdens de 2 bezoeken aan verkoper wel braaf, en komt men nu ter ondersteuning van hun eigen verhaal met dingen uit het verleden, ala eens een dief altijd dief.

Op bokt wordt er altijd een partij gekozen en als men voor die ene partij is kan de andere helemaal niets meer goed gedaan hebben, en in dit geval varieerd dat van drogeren van het paard tot voorliegen/ bewuast verzwijgen van feiten... terwijl er niemand bij de verkoop aanwezig is geweest...
Dan, in dit geval, verschijnt er een raadsman/vrouw en gooit verklaringen in de groep, die de roddelmolen nog harder doet draaien... terwijl bokt en haar gebruikers helemaal geen partij zijn, maar de meningen hier er schijnbaar toch wel toe doen...

Anoniem

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:38

Alana, je doet alsof je de koper kent en dat is niet zo. Sommige constateringen vermaak je door ze stellig te ontkennen, vind ik ook weer ver gaan. Dit is echt discussiëren om te discussiëren geworden.

ThisIsMe

Berichten: 488
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Thuis

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:04

Alane schreef:
Op bokt wordt er altijd een partij gekozen en als men voor die ene partij is kan de andere helemaal niets meer goed gedaan hebben, en in dit geval varieerd dat van drogeren van het paard tot voorliegen/ bewuast verzwijgen van feiten... terwijl er niemand bij de verkoop aanwezig is geweest...
Dan, in dit geval, verschijnt er een raadsman/vrouw en gooit verklaringen in de groep, die de roddelmolen nog harder doet draaien... terwijl bokt en haar gebruikers helemaal geen partij zijn, maar de meningen hier er schijnbaar toch wel toe doen...

Volgens mij ben jij één van de mensen die hier het stelligst een mening verkondigt zonder ook maar één van de partijen te kennen, dus dan is dit typisch een gevalletje van 'de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet' Cool
Die wedstrijdprotocollen was niet het enige, gaat ook over het gedrag van het paard tijdens het losrijden en zijn karakter in het algemeen, je kan wel telkens op dat soort onbenulligheden terug blijven komen alsof er voor de rest niets aan de hand is, maar zolang je het paard nog nooit in levende lijve hebt gezien lijkt het me een beetje onzinnig om daar maar over bezig te blijven, wat dat betreft ben ik het met Russel eens, deze discussie gaat allang nergens meer over.

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:22

Ook mee eens, deze discussie gaat nergens meer over......het is een discussie over een discussie geworden zoals Russel zegt. Daar heb ik ook niets meer aan toe te voegen.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:50

russel schreef:
Alana, je doet alsof je de koper kent en dat is niet zo. Sommige constateringen vermaak je door ze stellig te ontkennen, vind ik ook weer ver gaan. Dit is echt discussiëren om te discussiëren geworden.


Waarom? Omdat ik geen partij kies en niet anti-verkoper ben?

Ik schreef al veeeel eerder dat wat in de krant staat niet 100 % waarheid is, anti of pro welke partij dan ook..
Aannames worden als feiten weergegeven, terwijl die aannames te weerleggen zijn en nog meer aannames de wereld in helpen die dan wederom als feiten worden weergegeven...

Daarbij ben ik mi niet de enige die het alleen moet doen met de woorden zoals weergegeven in dit en het andere topic...en de beide partijen én het paard niet ken. Wordt terloops de wettenkunde van de rechter in twijfel getrokken, want schijnbaar weet die niet wat er allemaal in de boeken staat en hoe uit te leggen, want die had volgens de wetten nooit in het voordeel van de koper mogen beslissen...

als ik dan schrijf dat het schijnbaar allemaal nog niet zo heel duidelijk is of het wel aan de verkoper ligt, erbij schrijf waarom ik van mening ben dat de koper er een moeilijke kluif aan krijgt om dit te winnen én met voorbeelden uit eigen ervaring dit duidelijk probeer te maken dan discussieer ik om het discussieren Verward

Anoniem

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:12

Je mag best partij kiezen, maar het blijft natuurlijk allemaal "stel dat.." en om dan dingen stellig te verkondigen zonder dat je er bij bent geweest.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:24

russel schreef:
Je mag best partij kiezen, maar het blijft natuurlijk allemaal "stel dat.." en om dan dingen stellig te verkondigen zonder dat je er bij bent geweest.


Ik verkondig niets stellig, heb er regelmatig bijgezet 'ALS' , STEL, MI (=MijnsInziens), mijn ervaring, mijn mening, dat ik geen partij trek (omdat MI niet mogelijk is op grond van aannames en een stukje tekst in een krant) etc... maar ook dat het gaat om aannames die verkondigd worden en geen feiten zijn... behalve dan de dingen die ik zelf heb meegemaakt, dat zijn feiten maar uit eigen ervaring....

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:27

Alane schreef:
Wordt terloops de wettenkunde van de rechter in twijfel getrokken, want schijnbaar weet die niet wat er allemaal in de boeken staat en hoe uit te leggen, want die had volgens de wetten nooit in het voordeel van de koper mogen beslissen...


Waar staat dit dan ? Dat de rechter een foute beslissing heeft genomen ? Hoe kunnen we dat oordeel vellen als de definitieve uitspraak nog niet eens bekend is ? Dus waarom en wie trekt de kundigheid van de rechter nu opeens in twijfel ? Wat jij bij mij bijvoorbeeld in twijfel trekt is mijn manier van lezen en uitleg van de wet. Dat is discuseren over een discussie.....en gaat dus nergens meer over. Ook de deskundigheid van de betrokken personen van de instructrice, trainingstal tot aan de advocate aan toe word in twijfel getrokken, de geloofwaardigheid van getuigen verklaringen en getuigen zelf en van de direct betrokkenen.............weg discussie onderwerp. Slapen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:42

Ik dacht dat er al een uitspraak was geweest:
Citaat:
Een man en vrouw uit Boven-Leeuwen die voor hun 14-jarige dochter een paard hebben gekocht in Kaatsheuvel dat later onhandelbaar bleek, blijven met het nukkige dier in hun maag zitten. De voormalige eigenares hoeft het paard niet terug te nemen, zo heeft de voorzieningenrechter in Breda besloten.


Ik kom niet met wetteksten en wetboeken aan Haha!

Ik trek niet de deskundigheid van genoemde deskundigen in twijfel, stel die deskundig alleen ter discussie net als de verkooptechniek van de verkoper ter discussie wordt gesteld... immers wordt hier geschreven dat de verkoper dingen bewust zou hebben verzwegen...
Ja en ik vind het vreemd dat een raadsman/vrouw de strategie van een komende rechtzaak open bloot op internet slingerd waar ook de andere partij meeleest.... Ik zou het als eiser niet accepteren dat mijn raadsman/vrouw dat zou doen, maar dat is wederom een mening.
De deskundigheid van de rechter trek jij, Perrokai, in twijfel, jij komt met wetteksten en de stelligheid dat het ozo duidelijk is, terwijl de rechter toch anders beslist heeft... voor jou is het duidelijk wat de uitkomst van de volgende rechtzaak zal zijn.... voor mij dus niet..
vwb de deskundigheid van de instructeurs van de koper, daar twijfelde de rechter schijnbaar ook aan, anders had hij wel in het voordeel van de kopers beslist... lijkt mij Haha!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:32

Alane schreef:
vwb de deskundigheid van de instructeurs van de koper, daar twijfelde de rechter schijnbaar ook aan, anders had hij wel in het voordeel van de kopers beslist... lijkt mij Haha!


daar trek jij een conclusie.... zolang je de motivering van het vonnis niet gelezen hebt valt hier geen zinnig woord over te zeggen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:41

zet er neer: "schijnbaar twijfelde de rechter... " ik ga er vanuit,(= mijn mening) dat koper hun deksundigen meegenomen hebben (tenminste zo lees ik in de openingspost) en schijnbaar waren die niet overtuigend genoeg, lijkt mij (wederom mijn mening) dat wanneer een partij met deskundigen komen en deze met feiten komen die niet te weerleggen zijn dat een rechter dan anders beslist, temeer in deze sitauatie waaruit moet blijken dat het paard niet voldoet aan het overeengekomene, volgens de kopers....

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:00

De meeste rechters hebben écht geen kaas gegeten van paarden.... zo heb ik enkele maanden geleden nog bij een rechtszaak gezeten waarin ik de rechter heb moeten uitleggen wat nou Stoeterij het Vierspan was....
Niet dat het er in die zaak toe deed, maar die naam was bij hen helemáál niet bekend.
Sommige dingen zijn voor "paardenvolk" heel natuurlijk, terwijl de buitenwereld er geen weet van heeft dat het áltijd zo gaat.... daar liepen we in die zaak ook tegenaan.....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:34

Alane schreef:
vwb de deskundigheid van de instructeurs van de koper, daar twijfelde de rechter schijnbaar ook aan, anders had hij wel in het voordeel van de kopers beslist... lijkt mij Haha!


Helaas, er was te weinig bewijs dat hij bij de verkoopster ook dit gedrag vertoonde.
Deskundigheid is toch ook niet te meten? Wanneer ben je deskundig?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:48

Liezel1 schreef:
De meeste rechters hebben écht geen kaas gegeten van paarden.... zo heb ik enkele maanden geleden nog bij een rechtszaak gezeten waarin ik de rechter heb moeten uitleggen wat nou Stoeterij het Vierspan was....
Niet dat het er in die zaak toe deed, maar die naam was bij hen helemáál niet bekend.
Sommige dingen zijn voor "paardenvolk" heel natuurlijk, terwijl de buitenwereld er geen weet van heeft dat het áltijd zo gaat.... daar liepen we in die zaak ook tegenaan.....


Dat zal niet alleen zo zijn bij paarden, hoorden onlangs een naam en geen idee waar men het over had... bleek iets met auto's van doen te zijn....
Als ik een paard koop, en die blijkt een of andere aandoening te hebben, dan zal ik als eiser met bewijzen moeten komen dat het betreffende paard die aandoening ook al had voor de aankoop.... kan ik dat niet is het helaas pindakaas... dat betekent niet automatisch dat ik ongelijk heb, alleen volgens de wet kan ik het niet bewijzen. De ene keer is dat in het voordeel van het 'slachtoffer' de andere keer wordt er anders beslist...

Wat is deskundigheid:
Een DA die kan verklaren dat het paard een gebrek al had moeten hebben gehad voor de aankoop, dat is een deskundige in een rechtzaak.
Gedragsproblemen zal wat moeilijker gaan, temeer het een en ander ook vooraf te bezien en te controleren is.... nu vertelt de verkoper dat de koper met de instructeur is geweest, 2 X, en toch blijkt een maand na aankoop dat het paard niet zo braaf is, terwijl die instructeur wel groen licht heeft gegeven voor die aankoop... hoe geloofwaardig is dan je niet braaf verhaal tegenover de rechter? en hoe geloofwaardig zijn je deskundigen dan die later het tegendeel beweren?

nogmaals, ik kies geen partij, maar net zoals de woorden en geloofwaardigheid van de verkoper in twijfel worden getrokken kun je dit ook met de woorden van de koper.....

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:29

Alane schreef:
Ik kom niet met wetteksten en wetboeken aan Haha!

Nee daar kom ik mee omdat jouw persoonlijke wet is, je kunt alleen opgelicht worden als je je laat oplichten. Haha! Waar staat dat dan in de wet ?

Alane schreef:
Ik trek niet de deskundigheid van genoemde deskundigen in twijfel,


Dat doe je wel als je beweert dat je deskundigen meegemaakt hebt die nog geen deuk in een pakje boter kan rijden.


Alane schreef:
stel die deskundig alleen ter discussie net als de verkooptechniek van de verkoper ter discussie wordt gesteld... immers wordt hier geschreven dat de verkoper dingen bewust zou hebben verzwegen...
Ja en ik vind het vreemd dat een raadsman/vrouw de strategie van een komende rechtzaak open bloot op internet slingerd waar ook de andere partij meeleest.... Ik zou het als eiser niet accepteren dat mijn raadsman/vrouw dat zou doen, maar dat is wederom een mening.


Ik vind het helemaal niet vreemd dat ze dat doet maar dat is ook een mening. Je kunt ook ter discussie stellen of deze discussie wel zin heeft en dat doe je constant eigenlijk door alles ter discussie te stellen. En nee zo heeft het geen zin idd.

Alane schreef:
De deskundigheid van de rechter trek jij, Perrokai, in twijfel, jij komt met wetteksten en de stelligheid dat het ozo duidelijk is, terwijl de rechter toch anders beslist heeft...


Hoe kom je er bij, hoe weinig je je een mening zegt te kunnen vormen over deze zaak, hoe zeker je weet hoe ik denk. Of zijn dat vooroordelen of hoe moet ik dat zien ? Mijn stelligheid komt puur voort uit dat ik weet hoe het wettelijk wel werkt. Aan de wet kun je geen draai geven, die is nagenoeg abstract te noemen. Vandaar dat de wet idd o zo duidelijk is. De rechter heeft besloten op de TOEN gegeven feiten en bewijzen, en ik zeg volgens jou dat hij inkompetent is of aan zijn deskundigheid twijfel ? Jij trekt alles in twijfel hoor ik niet.
NU is er een vervolg aan de gang een hoger beroep met wel meer bewijzen, en ook nu vertrouw ik er op dat de rechter weer zijn werk goed doet en ook nu twijfel ik niet aan zijn deskundigheid.
Daar gaat dit Topic over het vorige ging over het kort geding, dus waarom iedere keer de uitspraak in het kort geding aanhalen alsof daar de strijd mee besloten is ?

Alane schreef:
vwb de deskundigheid van de instructeurs van de koper, daar twijfelde de rechter schijnbaar ook aan, anders had hij wel in het voordeel van de kopers beslist... lijkt mij Haha!


Lijkt mij, duidt dus op jouw mening zoals je hiervoor beschrijft. Sorry maar waar heb jij dat gelezen ? Als dat geen aanname is ? Heeft de rechter zich daarover uitgesproken ? Daar ging het helemaal niet eens om, die rechter heeft zich dat niet eens afgevraagd maar zich beperkt tot de bewijsvoering.
Zoals je kunt lezen is dat het lastigste stukje in iedere rechtzaak en daarom is het niet gek dat daar wat meer tijd en moeite voor nodig is.

Alane schreef:
Dat zal niet alleen zo zijn bij paarden, hoorden onlangs een naam en geen idee waar men het over had... bleek iets met auto's van doen te zijn....
Als ik een paard koop, en die blijkt een of andere aandoening te hebben, dan zal ik als eiser met bewijzen moeten komen dat het betreffende paard die aandoening ook al had voor de aankoop.... kan ik dat niet is het helaas pindakaas... dat betekent niet automatisch dat ik ongelijk heb, alleen volgens de wet kan ik het niet bewijzen. De ene keer is dat in het voordeel van het 'slachtoffer' de andere keer wordt er anders beslist...


Met bovenstaand ben ik het helemaal met je eens, ja dat kan ook nog. Haha! Dat je wel gelijk hebt maar dat het niet bewijsbaar is.

De rest morgen weer.....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:07

Alane schreef:
Wat is deskundigheid:
Een DA die kan verklaren dat het paard een gebrek al had moeten hebben gehad voor de aankoop, dat is een deskundige in een rechtzaak.


Jij begint over deskundigheid van de intructeurs.
Dan moet je het niet met de deskundigheid van een dierenarts vergelijken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:13

Nistria schreef:
Jij begint over deskundigheid van de intructeurs.
Dan moet je het niet met de deskundigheid van een dierenarts vergelijken.


Waarom niet?
Lijken me toch de deskundigen om aan te tonen dat paard niet voldoet, in dit geval...

Nogmaar een keer: Wie eist bewijst, de koper eist dat de vrkoper ht paard terug neemt omdat die volgens de koper niet aan de overeenkomst voldoet...op aanraden van hun instructeurs die het paard gevaarlijk vinden..
Dan ga ik er vanuit dat de koper deze instructeurs ook als getuigen heeft benoemt...

Citaat:
Clienten hebben zich met het paard vanaf dag één laten begeleiden door professionele ruiters en amazones met kennis van zaken. Toen eenmaal is gebleken dat het paard inderdaad een risico voor de berijder met zich brengt, is het paard naar een goed verzekerde derde gegaan, waar hij dagelijks beweging krijgt, waarvan hij 5 tot 6 keer per week gereden wordt.

even terzijde, als dat paard zo gevaarlijk is waarom kan dan die verzekerde derde wel dat paard rijden, en neemt de koper dan wel het risico dat die derde op dat paard klimt? (en zo zijn er wel meer uitspraken van de raadsman/vrouw waarbij ik me achter de oren krab of de gehele strategie niet gebasseerd is op de eventuele onwetenheid van de rechter....

terug naar die deskundigheid: ..... met kennis van zaken is in mijn ogen deskundigheid.
Gewoon naar een recher gaan en zeggen dat het paard niet voldoet zonder bewijs/getuigen... is woord tegen woord. Vandaar mijn mening/twijfel over de deskundigheid.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:19

Alane schreef:
even terzijde, als dat paard zo gevaarlijk is waarom kan dan die verzekerde derde wel dat paard rijden, en neemt de koper dan wel het risico dat die derde op dat paard klimt?

waarschijnlijk omdat die beter weten wat ze met zo'n paard aanmoeten Knipoog
ik kan me heel goed voorstellen dat je als ouder je 14 jarige wat bangige kind van zo'n paard afhaalt.

Alane schreef:
Gewoon naar een recher gaan en zeggen dat het paard niet voldoet zonder bewijs/getuigen... is woord tegen woord. Vandaar mijn mening/twijfel over de deskundigheid.

ze hadden toch nog geen goed bewijs! dat is pas losgekomen na de uitspraak... ik had vorig jaar ook een steigerpaard en daar kon mijn DA ook niks meer van zeggen als ja hij steigert... je moet het hebben van getuigen die zeggen dat ie het bij de vorige eigenaar ook deed en dan heb je pas echt bewijs! dat heeft echt niks met deskundigheid te maken hoor Clown

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:59

Alane schreef:
even terzijde, als dat paard zo gevaarlijk is waarom kan dan die verzekerde derde wel dat paard rijden, en neemt de koper dan wel het risico dat die derde op dat paard klimt?


Wat denk je dat het veschil is tussen een 14 jarig ietwat bangig meisje en een professionele springruiter die al tig paarden zadelmak heeft gemaakt.
Kom op zeg...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:01

Alane schreef:
Vandaar mijn mening/twijfel over de deskundigheid.


En daarom moeten we maar aannemen dat de rechter ook zo dacht. Clown

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:27

Volgens mij vraagt die hele rechter zich dat niet eens af. Hij kijkt alleen maar naar bewijs en als het bewezen kan worden winnen ze zo niet dan verliezen ze. En dan nog kan het zo zijn dat ze feitelijke wel gelijk hadden maar dat het enorm moeilijk te bewijzen is.

Dat van wie eist die beweist kennen we nu onderhand wel. Er is hier niemand die dat tegenspreekt dus waarom dat ook steeds weer aanhalen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:31

Perrokai schreef:
Dat van wie eist die beweist kennen we nu onderhand wel. Er is hier niemand die dat tegenspreekt dus waarom dat ook steeds weer aanhalen.


tenzij de rechter bewijsopdrachten geeft...
wij eist bewijst, allemaal heel leuk... maar als daar niet voldoende aan is, dan kan er ook van de tegenpartij bewijst geëist worden...