Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:09

Natuurlijk ben jij een slankie, Oomens en je schermt ook nog eens ermee, dat je niet nog meer ondergewicht wil krijgen, zielige jij! Boos! natuurlijk sta jij op de bres om het arme, door een dikke ruiter, zwaar overbelaste paard 'te redden'

Waar hebben we het over? over dat handjevol mensen dat echt veel en veel te dik is en omwille van een paard en zichzelf er maar beter niet op kan gaan zitten. De meeste ruiters hier wegen echt niet
meer dan 100 kg en dan zie ik het probleem niet zo, eerlijk gezegd.

ik prik niet met mn vinger naar die arme landen en hun zielige paardjes/ezeltjes, ik vind de leefomstandigheden voor mens en dier daar in- en intriest. Heb het aangehaald als voorbeeld, omdat die beestjes daar dagelijks echt zware lasten te torsen hebben en dan niet een uurtje per dag, maar
gewoon de hele dag door!

ik ben het met Angeltjuuh eens dat gewicht ook voor een groot gedeelte erfelijk bepaald is. Mocht je verbranding genetisch in de laagste stand staan, heb je dus levenslang. Mocht je de euvele moed hebben een keer een zak frites te eten in de stad na het winkelen, levert je dat ook al snel verwijtende blikken op. Slankies bemoeien zich namelijk altijd met dikkies, dat schijnt hun goed recht te zijn. Ik haal het in ieder geval niet in mn hoofd me te bemoeien met het figuur van een ander Ach gut

Leg mij eens uit waarom bijvoorbeeld een Lowina of Okidoki jarenlang op het allerhoogste niveau kunnen springen, met toch ook best een 'gewichtige' ruiter in het zadel, en dat zijn geen uitzonderingen voor het geval je weer daarmee wilt gaan schermen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:12

oja, je kunt hier natuurlijk op Bokt van alles deponeren.

wanneer is een onderzoek, een echt onderzoek ?

Bij deze dus mijn onderzoek Haha! :
een zorgvuldig door mij uitgevoerd onderzoek op
twee rijdieren heeft uitgewezen dat overgewicht van de ruiter weinig invloed heeft op het welbevinden van het paard. Beide dieren zijn na jaren een dikkie in het zadel gehad te hebben nog blakend van gezondheid en levenslust en naderen de twintig.

Haha! Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:18

Angeltjuhhhh schreef:
Ik heb het zo gehad met dit soort verhalen....Ok ik zie ook wel eens dingen dat ik denk van das nie goed voor dat paard/pony...Zelf zit ik aan 20% ongeveer schat ik (meer zal het zowiezo niet zijn)...

-Maar dan nog hebben jullie enig idee hoe erg jullie het zelfvertrouwen van de door jullie genoemde "dikkies" schaden?
-Hebben jullie ervaring met erfelijk bepaald zwaar zijn en hoe moeilijk het is dat ooit kwijt te raken?

Ik heb mijn pony al 11 jaar. En ik denk dat elke ruiter zelf wel merkt of een paard/pony het kan hebben ja of nee. Nou rijd ik al jaren en heb ik zelf geen problemen met goed zitten e.d.
Maar ik vind het wel heel erg opvallen dat de zogenoemde "slankies" heel makkelijk praten en zo de "dikkies" redelijk naar beneden halen....
Natuurlijk mag je er wat van zeggen als het echt niet kan. Dat zou ik zelf ook doen. Maar om nou gelijk alle "dikkies" bij elkaar op een hoop te gooien en gelijk je oordeel klaar te hebben vind ik overdreven. Kijk als je hele dagen jezelf vol snoept en daardoor dik bent is het natuurlijk anders, maar er zijn zoveel mensen die niet snoepen of slecht eten en toch stevig zijn...Je bepaald zoiets niet altijd zelf!

Kort samengevat vind ik dat er wat meer rekening gehouden mag worden met de gevoelens van mensen en eerst eens even nagevraagd moet worden hoe de "dikkies" met een paard/pony omgaan voordat er gelijk van alle kanten vingers gewezen worden en opmerkingen geplaatst worden.....

Ik heb zelf geen ervaring met "erfelijk bepaald zwaar zijn", maar ik heb wel een broer. Wij zijn beide ongeveer even lang, maar hij eet minder, sport meer en woog (totdat hij op dieet ging) 30 kg meer dan ik.
Ik heb ook gezien hoe moeilijk het voor hem was om gewicht kwijt te raken, en mede daarom zal ik ook van niemand hier gaan zeggen dat ze moeten afvallen.

Wat ik wel vind, is dat iemand die wat meer weegt (door welke oorzaak dan ook) zich op zijn minst kan afvragen of het verstandig is om op een bepaald paard te rijden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:25

Citaat:
-Maar dan nog hebben jullie enig idee hoe erg jullie het zelfvertrouwen van de door jullie genoemde "dikkies" schaden?
-Hebben jullie ervaring met erfelijk bepaald zwaar zijn en hoe moeilijk het is dat ooit kwijt te raken?

Onderste zin is typische "zielige zin"

Daar gaat het hele topic niet om, vind je het normaal dat iemand een lengte van ong 165cm op een D-pony zit met een gewicht van 84 kilo...al rijdt die dame Z dan nog...het is schadelijk.

Je moet eerlijk zijn tov het paard en dat heeft niks met dikkies en slankies te maken of de gewone mensen of de vrouwen met een vrouwelijk lichaam ...

Wat is nou rendabel voor een paard/pony 125 15% of de 20%...
C pony van 138 cm en 350 kilo zou dus iemand mogen dragen van 70 kilo bij 20%

Citaat:
Kort samengevat vind ik dat er wat meer rekening gehouden mag worden met de gevoelens van mensen en eerst eens even nagevraagd moet worden hoe de "dikkies" met een paard/pony omgaan voordat er gelijk van alle kanten vingers gewezen worden en opmerkingen geplaatst worden

Als mijn oog iemand op een paard zit of pony van een gewicht rond en boven de 20% dan ga ik niet eerst nadenken hoe geweldig dat paard verzorgd wordt dan denk ik iets heel anders

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:31

Leonora schreef:
oja, je kunt hier natuurlijk op Bokt van alles deponeren.

wanneer is een onderzoek, een echt onderzoek ?

Bij deze dus mijn onderzoek Haha! :
een zorgvuldig door mij uitgevoerd onderzoek op
twee rijdieren heeft uitgewezen dat overgewicht van de ruiter weinig invloed heeft op het welbevinden van het paard. Beide dieren zijn na jaren een dikkie in het zadel gehad te hebben nog blakend van gezondheid en levenslust en naderen de twintig.

Haha! Haha!

Hoe heb je jouw zorgvuldig uitgevoerde onderzoek dan uitgevoerd?
Was er een controlegroep? (vergelijkbare paarden die onder een lichtere ruiter of onbelast dezelfde oefeningen met dezelfde intensiteit deden, en waarmee je dus iets kunt vergelijken)

Hoe heb je de mate van "gezondheid" en "levenslustigheid" gemeten?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:07

Het gaat er hier niet om dat de ‘slankies’ de ‘dikkies’ doelbewust proberen te kwetsen. Wat een b*ll sh*it. Het lijkt wel de natural – traditioneel discussie. Waar het om gaat is dat iedere simpele ziel met z’n boerenverstand wel kan bedenken dat als er twee ruiters van hetzelfde niveau op een zeer zwak en pijngevoelig lichaamsdeel van het paard gaan zitten, de ruiter van 90 kg op den duur meer en sneller schade aan het paard zal berokkenen dan de ruiter die 60 kg weegt.

Waar zouden jullie blijer van worden; een Kipling rugzak gevuld met 100 kg stenen of diezelfde rugzak gevuld met 25 kg stenen? Eerlijk is eerlijk!

Als je de vraag zou stellen; Kipling rugzak van 50 kg of Scapino rugzak 50 kg, dan is het antwoord waarschijnlijk unaniem Kipling. Maar dat is de discussie nu niet, daar kun je een ander topic voor openen.

Denk je dat het ALTIJD leuk is om slank te zijn? Nee, maar buurmans gras is altijd groener en daar gaat de discussie ook niet om. Alsof de mensen in dit topic er op uit zijn om andere mensen een slecht gevoel over zichzelf te geven. Natuurlijk niet. Ik ben geen wereldruiter en zal ongetwijfeld mijn paard een keer (onbewust) goed tegenzitten. Dáárom heb ik ook les en dáárom gaat mijn paard twee keer per jaar preventief naar de osteo. Ik geloof overigens niet dat het paard van de allerallerbeste ruiter van de wereld nooit last heeft van zijn rug, we vragen tenslotte dingen van het beestje waar het niet voor geboren is.

En dáárom vind ik dat je te allen tijde eerlijk moet zijn tegenover het dier wat er niet voor kiest ooit iemand op zijn rug te hebben. Weeg je té veel dan zul je óf moeten proberen daar wat aan te doen (en petje af als je dat dan uiteindelijk bereikt) óf je moet je doel met je paard aanpassen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:12

Dat zou betekenen dat ik met mijn 80 kilo op mijn ponietje van 1.30 kan rijden? Arm beest....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:06

sees ik ben het bijna helemaal met je eens,want de meesten hier zijn er idd niet op uit om te kwetsen.
sommigen wel,en ondanks dat ik weet dat ik het goed met mijn pony doe door rekening met haar te houden en niet vaak te rijden en dat ik bezig ben met afvallen,doet het toch pijn als mensen van die groffe opmerkingen plaatsen,terwijl dat ook best normaal gezegd kan worden.
en ook al kan je wat aan je gewicht doen,het is evengoed niet leuk om dik te zijn,net zo goed dat het niet leuk is om te dun te zijn.(lijkt me)

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:20

Het is zeker niet altijd leuk om te dun te zijn, maar ook die mensen zullen het net zo goed als de mensen die te zwaar zijn moeten accepteren. Ik ben zelf niet een van de zwaarste (53 kg bij 1.70 mtr.) maar heb daar totaal geen moeite mee. Misschien omdat ik lekker in mijn vel zit heb ik er ook geen moeite mee als mensen aan mij vragen of ik wel naar buiten durf als het stormt ( omdat ik volgens hun weg zal waaien). Mijn paard is 1.72mtr en weegt over de 600 kg dus die heeft een makkie.
Ik ben ook niet meer een van de jongste ruiters maar het valt mij toch wel erg op dat de generaties die na mij komen steeds forser worden, lijkt me toch ook niet helemaal eerlijk om te zeggen dat in de meeste gevallen de zwaarlijvigheid erfelijk bepaald is. De voedingspatronen en levensmiddelen die je tegenwoordig ziet zijn de afgelopen generaties ook veranderd met alle gevolgen vandien.
Laatst bijgewerkt door vivaldi2 op 05-03-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:20

Mijn IJs weegt ongeveer 300 kilo, dus dan zou ik goed zitten met 60 kilo?? O ooow...nou, dan mag ik wel een verhongeringskuur gaan doen, nog 20 kilo te gaan Knipoog

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:35

Nouw gelukkig maar dat mijn paard 600 kilo weegt! Ik ben namelijk niet 1 van de lichste Bloos Maar 15% van zijn lichaamsgewicht is 90 kilo. Dus ik hoef me voorlopig niet zo heel veel zorgen te maken. Wel is het misschien een idee om zijn rug minder te belasten door via een opstapje op te stappen maarja hij blijft echt geen sec. voor zo'n opstapje stilstaan zelfs niet met 3 mensen. Duivel

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:37

Ja, ik gebruik ook altijd een opstapje. Nu issie wat verwend en vindt het ook vervelend als ik zonder opstapje opstap.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:53

Tjaldur schreef:
Ja, ik gebruik ook altijd een opstapje. Nu issie wat verwend en vindt het ook vervelend als ik zonder opstapje opstap.

Hihihihi Hoe heb je het eigenlijk aangeleerd?

En ik zat net even te lezen wat er allemaal gereageerd is en ik vind sommige dingen toch wel hard hoor. Over dat te dik voor je paard eigenlijk verboden zou moeten worden. En zo nog wat dingetjes ik snap dat het hier natuurlijk niet om gaat maarja het moet wel weer even gezegt worden. Dus misschien toch een beetje nadenken voor je wat zegt Alvast bedankt!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:55

Nouja, die van mij staat gewoon graag stil Clown

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:02

Tjaldur schreef:
Nouja, die van mij staat gewoon graag stil Clown

Mijne ook wel maar alleen als er gras in het spel is Bloos En dan heb je een tinkerxfriesxkwpner dan verwacht je toch wel een beetje dat hij zo nu en dan kan stilstaan nou dus niet Tong uitsteken Maar met opstappen staat hij keurig stil tot hij zijn snoepje heeft gekregen Bloos en mag vertrekken Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:07

Sees schreef:
Het gaat er hier niet om dat de ‘slankies’ de ‘dikkies’ doelbewust proberen te kwetsen. Wat een b*ll sh*it. Het lijkt wel de natural – traditioneel discussie. Waar het om gaat is dat iedere simpele ziel met z’n boerenverstand wel kan bedenken dat als er twee ruiters van hetzelfde niveau op een zeer zwak en pijngevoelig lichaamsdeel van het paard gaan zitten, de ruiter van 90 kg op den duur meer en sneller schade aan het paard zal berokkenen dan de ruiter die 60 kg weegt.

Waar zouden jullie blijer van worden; een Kipling rugzak gevuld met 100 kg stenen of diezelfde rugzak gevuld met 25 kg stenen? Eerlijk is eerlijk!

Als je de vraag zou stellen; Kipling rugzak van 50 kg of Scapino rugzak 50 kg, dan is het antwoord waarschijnlijk unaniem Kipling. Maar dat is de discussie nu niet, daar kun je een ander topic voor openen.

Denk je dat het ALTIJD leuk is om slank te zijn? Nee, maar buurmans gras is altijd groener en daar gaat de discussie ook niet om. Alsof de mensen in dit topic er op uit zijn om andere mensen een slecht gevoel over zichzelf te geven. Natuurlijk niet. Ik ben geen wereldruiter en zal ongetwijfeld mijn paard een keer (onbewust) goed tegenzitten. Dáárom heb ik ook les en dáárom gaat mijn paard twee keer per jaar preventief naar de osteo. Ik geloof overigens niet dat het paard van de allerallerbeste ruiter van de wereld nooit last heeft van zijn rug, we vragen tenslotte dingen van het beestje waar het niet voor geboren is.

En dáárom vind ik dat je te allen tijde eerlijk moet zijn tegenover het dier wat er niet voor kiest ooit iemand op zijn rug te hebben. Weeg je té veel dan zul je óf moeten proberen daar wat aan te doen (en petje af als je dat dan uiteindelijk bereikt) óf je moet je doel met je paard aanpassen.

Eens.
Ik geloof ook niet dat deze discussie is om mensen die dik zijn af te kraken. Ik heb geloof ik ook al eens eerder uitgelegd, dat het hele verhaal niets te maken heeft met dik, maar met te zwaar zijn voor je paard.
En als ik op een B-pony ga rijden ben ik daar heus te zwaar voor, ook al heb ik een goed BMI.

Die 2 staan niet in relatie met elkaar.
Maar het gaat er wel om dat je eerlijk bent naar je paard toe.
Wij hebben er tenslotte voor gekozen om paard te rijden, wel dat zul je dan ook verantwoord moeten doen.

Verbod op te zwaar zijn voor je paard? Van mij mag het, goed plan.
Van mij mag er ook best een verbod komen op "verkeerd rijden" (lees, paard in de krul trekken en grof zijn naar je paard) Ik heb er geen problemen mee.

En van mij mag er op een heleboel meer dingen een verbod komen, als het om dieren- en mensenwelzijn gaat. Ik vind het prima.
Maar dat is de discussie niet. Er is nu aangetoond dat te zwaar zijn voor een paard echt wel kan (ook onder de 100 kg) en dat accepteren sommigen niet...
Snoevie schreef:
sees ik ben het bijna helemaal met je eens,want de meesten hier zijn er idd niet op uit om te kwetsen.
sommigen wel,en ondanks dat ik weet dat ik het goed met mijn pony doe door rekening met haar te houden en niet vaak te rijden en dat ik bezig ben met afvallen,doet het toch pijn als mensen van die groffe opmerkingen plaatsen,terwijl dat ook best normaal gezegd kan worden.
en ook al kan je wat aan je gewicht doen,het is evengoed niet leuk om dik te zijn,net zo goed dat het niet leuk is om te dun te zijn.(lijkt me)

Ik ben er idd niet op uit om te kwetsen, maar ik heb hier wel een mening over.
Ik ben het met je eens dat er een aantal dingen heel wat netter verwoord kan worden. En toch... zolang er niet op de man gespeeld wordt, kan er imo best over gediscussieerd worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:21

Maar wanneer ben je onder de 100 kg dan te zwaar?
Ja op een arabiertje
Maar ik ken echt helemaal niemand die noem ff 85 kg weegt die op een arabiertje rijd.
Ken die mensen alleen op flinke kwpn-ers of fjorden oid.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:50

tita schreef:
Citaat:

tita schreef:
Citaat:
Onderste zin is typische "zielige zin"

Dit is absoluut niet om zielig te doen! Ik vind alleen dat jullie met sommige opmerkingen mensen heel hard kunnen kwetsen! En daar moet eens over nagedacht worden voordat je alles zomaar neer kwakt hier! Natuurlijk zet je niet iemand van 140kg op een d pony. Dat snapt iedereen! Maar het is nu eenmaal zo dat sommige mensen er niks aan kunnen doen dat ze zwaarder zijn...Zal even mezelf als voorbeeld nemen...Ik ben een paar jaar geleden van mijn paard gevallen en daarbij een ruggewervel gebroken...Foute diagnose in het zh, was niks mis met die wervel. Een jaar later bleek dat hij wel degelijk gebroken is geweest en nu verkeerd aan elkaar gegroeid was en dus heb ik altijd rugpijn en kan ik kwa sport niet veel doen! Ik heb mijn paard al 11 jaar en ze heeft nergens last van (nou ben ik niet meeeeega zwaar ofzo). Maar mijn hele punt is dus dat iedereen eens wat verder na moet denken voor er dit soort opmerkingen neer geslingerd worden....

Edit: Tuurlijk ben ik het er mee eens dat het paard voorgaat....Maar je hebt ook zoiets als verantwoordelijk met een paard omgaan..........
En zoals er al een paar keer gezegd is in dit topic kan ik me best voorstellen dat te dun zijn ook niet leuk is...Maar je hoort de "dikkies" dan ook niet zeggen ieuw wat ben je dunnnnnnnnnnn. Dit soort opmerkingen zijn gewoon nergens voor nodig. Je bent wie je bent.....

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:56

runningkawa schreef:
Maar ik ken echt helemaal niemand die noem ff 85 kg weegt die op een arabiertje rijd.

Ik heb wel een Arabiertje...nou ja zeg maar rustig breed geschouderde rondgeribte Arabier.
Zal wel een dierenbeul zijn want ik weeg momenteel 85 kg. Met zadel ergens rond de 22%. Bloos

Ik heb mijn andere lichtgewicht Arabje, wel afgestaan aan mijn jongste dochter. Zij weegt nog geen 35 kg, moet kunnen lijkt me. Of zal ik haar maar vast laten Sonja Bakkeren? Clown

Wel maf dat die 6-8 paarden uit het onderzoek heel zwaar wegen in dit topic, terwijl die meer dan 300 Arabieren die 20-30% 100 mijl dragen uit het andere onderzoek niet mee tellen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:07

ik weeg ook zo'n 85 kilo op dit moment (ja er moet 10 af) maar op haflinger(146) en kwpn (166) kan best vind ik! ik stap echt niet op mn kleine shet hoor

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:14

sow dan zal ik ook maar eens gaan afvallen. (ben ik al mee bezig hoor) maar me Franse draver van 1.61m en denk rond de 600 kilo. Ik ben 1.56m en weeg rond de 80. (schaam me er echt voor sorry Verdrietig ) Ik weet het allemaal niet meer. Tegenwoordig wordt er overal geklaagd van overgewicht en dit en dat. ik word er gewoon ziek van. Overal wordt je raar aan gekeken enz maar al die mensen die mooi zijn die kunnen alles permiteren laat ik het zo zeggen. ik weet het echt niet ze. Ik laat ze lekker allemaal praten als me paardje last heeft van me gewicht dan laattie het wel merken want alssie het niet fijn vindt gaat hij stijgeren en dat is dan de betekenis dat hij het niet fijn vindt voor zen rug. (voor de rest stijgerd die niet) had 1 x men zadel te ver naar voor liggen nouw da vondt die nie prettig. anders gelegt en niets meer aan de hand. misschien heel grof gezegd maar ik heb het 'schijt' aan wa al die mensen willen beweren me paard heeft er geen last van. Hebben ze het artikel al eens in ros gelezen want daat staat net helemaal iets anders. Als je wilt kan ik het wel voor je een keer overtypen maar dat zal iets voor morgen zijn zo ja stuur even een pm.

Sorry dat het er zo uit komt maar wordt er echt letterlijk ziek(maagpijn) van! En ja ze kwetsen me ermee met alles zo rond te slingeren.

Groetjes

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:28

Radetski schreef:
Sorry dat het er zo uit komt maar wordt er echt letterlijk ziek(maagpijn) van! En ja ze kwetsen me ermee met alles zo rond te slingeren.

Groetjes

Dit is dus precies wat ik probeer te zeggen mensen! Trek je er niks van Radetski jij weet of het kan of niet!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 01:39

Radetski schreef:
Zo, dan zal ik ook maar eens gaan afvallen. (ben ik al mee bezig hoor) maar mijn Franse draver van 1.61m en ik denk rond de 600 kilo. Ik ben 1.56m en weeg rond de 80. (schaam me er echt voor sorry Verdrietig ) Ik weet het allemaal niet meer. Tegenwoordig wordt er overal geklaagd van overgewicht en dit en dat. Ik word er gewoon ziek van. Overal word je raar aangekeken enz maar al die mensen die mooi zijn die kunnen zich alles permiteren laat ik het zo zeggen. Ik weet het echt niet ze. Ik laat ze lekker allemaal praten als mijn paardje last heeft van mijn gewicht dan laat hij het wel merken, want als hij het niet fijn vindt gaat hij steigeren en dat is dan de betekenis dat hij het niet fijn vindt voor zijn rug. (voor de rest steigert hij niet) Had 1 x mijn zadel te ver naar voor liggen, nou dat vond hij niet prettig. Anders gelegd en niets meer aan de hand. Misschien heel grof gezegd maar ik heb het 'schijt' aan wat al die mensen willen beweren. Mijn paard heeft er geen last van. Hebben ze het artikel al eens in Ros gelezen want daat staat net helemaal iets anders. Als je wilt kan ik het wel voor je een keer overtypen maar dat zal iets voor morgen zijn zo ja stuur even een pm.

Groetjes

Wie zijn "ze", wat hebben "ze" dan voor verkeerds "rond geslingerd" in dit topic?

En hoe weet jij dat je paard geen schade ondervindt? Zoals ik al eerder heb gezegd, merk je pas iets van slijtage zodra er klachten (pijn, niet soepel lopen, protesteren bij bepaalde bewegingen) zijn, terwijl die slijtage al in het hele traject daarvoor is ontstaan.

Denk jij dat een profvoetballer zijn knieën pas is gaan overbelasten op het moment dat hij al een "voetbalknie" (= beschadigde meniscus) heeft, en dus niet in al die jaren van intensief trainen die daaraan vooraf gingen?

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 02:25

En Oomens wie ben jij om te weten dat een paard slijtage ondervindt? Hoelang heb je gestudeerd voor dierenarts Vork Knap hoor!! Bravo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 06:09

En andersom dan: hoe weet je zo zeker dat het paard GEEN slijtage ondervindt? Sorry, ik vind de laatste opmerking nogal kort door de bocht...
runningkawa schreef:
Maar wanneer ben je onder de 100 kg dan te zwaar?
Ja op een arabiertje

Vrees dat ik wel dat soort dingen gezien heb Verdrietig
Niet leuk