Sees schreef:Het gaat er hier niet om dat de ‘slankies’ de ‘dikkies’ doelbewust proberen te kwetsen. Wat een b*ll sh*it. Het lijkt wel de natural – traditioneel discussie. Waar het om gaat is dat iedere simpele ziel met z’n boerenverstand wel kan bedenken dat als er twee ruiters van hetzelfde niveau op een zeer zwak en pijngevoelig lichaamsdeel van het paard gaan zitten, de ruiter van 90 kg op den duur meer en sneller schade aan het paard zal berokkenen dan de ruiter die 60 kg weegt.
Waar zouden jullie blijer van worden; een Kipling rugzak gevuld met 100 kg stenen of diezelfde rugzak gevuld met 25 kg stenen? Eerlijk is eerlijk!
Als je de vraag zou stellen; Kipling rugzak van 50 kg of Scapino rugzak 50 kg, dan is het antwoord waarschijnlijk unaniem Kipling. Maar dat is de discussie nu niet, daar kun je een ander topic voor openen.
Denk je dat het ALTIJD leuk is om slank te zijn? Nee, maar buurmans gras is altijd groener en daar gaat de discussie ook niet om. Alsof de mensen in dit topic er op uit zijn om andere mensen een slecht gevoel over zichzelf te geven. Natuurlijk niet. Ik ben geen wereldruiter en zal ongetwijfeld mijn paard een keer (onbewust) goed tegenzitten. Dáárom heb ik ook les en dáárom gaat mijn paard twee keer per jaar preventief naar de osteo. Ik geloof overigens niet dat het paard van de allerallerbeste ruiter van de wereld nooit last heeft van zijn rug, we vragen tenslotte dingen van het beestje waar het niet voor geboren is.
En dáárom vind ik dat je te allen tijde eerlijk moet zijn tegenover het dier wat er niet voor kiest ooit iemand op zijn rug te hebben. Weeg je té veel dan zul je óf moeten proberen daar wat aan te doen (en petje af als je dat dan uiteindelijk bereikt) óf je moet je doel met je paard aanpassen.
Eens.
Ik geloof ook niet dat deze discussie is om mensen die dik zijn af te kraken. Ik heb geloof ik ook al eens eerder uitgelegd, dat het hele verhaal niets te maken heeft met dik, maar met te zwaar zijn voor je paard.
En als ik op een B-pony ga rijden ben ik daar heus te zwaar voor, ook al heb ik een goed BMI.
Die 2 staan niet in relatie met elkaar.
Maar het gaat er wel om dat je eerlijk bent naar je paard toe.
Wij hebben er tenslotte voor gekozen om paard te rijden, wel dat zul je dan ook verantwoord moeten doen.
Verbod op te zwaar zijn voor je paard? Van mij mag het, goed plan.
Van mij mag er ook best een verbod komen op "verkeerd rijden" (lees, paard in de krul trekken en grof zijn naar je paard) Ik heb er geen problemen mee.
En van mij mag er op een heleboel meer dingen een verbod komen, als het om dieren- en mensenwelzijn gaat. Ik vind het prima.
Maar dat is de discussie niet. Er is nu aangetoond dat te zwaar zijn voor een paard echt wel kan (ook onder de 100 kg) en dat accepteren sommigen niet...
Snoevie schreef:sees ik ben het bijna helemaal met je eens,want de meesten hier zijn er idd niet op uit om te kwetsen.
sommigen wel,en ondanks dat ik weet dat ik het goed met mijn pony doe door rekening met haar te houden en niet vaak te rijden en dat ik bezig ben met afvallen,doet het toch pijn als mensen van die groffe opmerkingen plaatsen,terwijl dat ook best normaal gezegd kan worden.
en ook al kan je wat aan je gewicht doen,het is evengoed niet leuk om dik te zijn,net zo goed dat het niet leuk is om te dun te zijn.(lijkt me)
Ik ben er idd niet op uit om te kwetsen, maar ik heb hier wel een mening over.
Ik ben het met je eens dat er een aantal dingen heel wat netter verwoord kan worden. En toch... zolang er niet op de man gespeeld wordt, kan er imo best over gediscussieerd worden