Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Born2BCrazy schreef:Dus jij wil zeggen dat jij hier geen mening vormt? Maar gewoon ja en amen roept?
De knhs vond het blijkbaar voldoende materiaal om over te oordelen..dat dit dan positief uitvalt voor coby en co..
Born2BCrazy schreef:greetjebee schreef:Ik snap niet dat jullie zo stellig durven te zeggen 'dat ie zeker-te-weten wel heeft geprotesteerd'. 1 ben je daar OOK niet bij geweest en 2 hebben jullie nog nooit een paard/pony opgeleid tot een dergelijk niveau en weten jullie dus niet wat daarvoor de gangbare / meest geschikte methoden zijn en wat daarvan de effecten zijn.
Dat zeggen wij niet alleen, staat nota bene in het rapport..
"de pony is karaktervol, en zou zeker bij een onheuse onacceptabele bejegening ernstig gaan protesteren"
Maar ja, dan wordt er natuurlijk gezegd dat dit een acceptabele manier is van bijzetten..
Maar er wordt toch gezegd dat dit een vergissing was, dat ze hem later langer hebben gezet etc. Dus dan zou het niet acceptabel zijn, anders hadden ze m wel zo kort gelaten..
Ga er zelf helemaal van in de war.. al die dingen die mekaar tegenspreken..
gisteren zeiden ze a, morgen zeggen ze b..
ikenindi schreef:greetjebee schreef:Pas net op Bokt???Al drie jaar dacht ik toch?
Bovendien zijn er velen zonder profiel... Ik zie niet in wat dat er toe doet.
mijn excuses. ik had niet gezien dat het 2004 is![]()
en dat er niets in je profiel staat maakt dat wij niet weten wie er achter het profiel greetjebee zit. dat is waar wij nieuwsgierig naar waren. was geen aanval, maar mee bevestiging dat ook ik nieuwsgierig was;)
Bonita_Bon schreef:Wil jij de manier van longeren (gebaseerd op de foto's) een goede trainingsmethode noemen?! De Richtlinien zijn inmiddels ook achterhaald, we weten inmiddels veel meer over het paard (zowel anatomisch als psychisch)? En zelfs die laten een hoop tekst aan je eigen interpretatie over. Lastig. Ik denk toch niet dat de auteurs dit plaatje voor ogen hadden! Zelfs een 'amateur' (ahum: hahaha) kan op deze foto's zien dat het paard te kort is 'opgebonden'.
Daarnaast heeft het dier weinig schoudervrijheid (kin zit te dicht bij de borst, dier durft voorbeen niet genoeg naar voren te plaatsen, al lijkt dat op foto 1 wel zo maar als je goed kijkt zie je dat dit gebrek aan balans is), probeerd het de mond te openen, drukt de rug weg, zet het achterbeen NIET onder de massa, en er is geen mooi gelijke beenzetting (dus geen duidelijk zweefmoment). En heel belangrijk: heb je je wel eens bezig gehouden met de anatomie van het paard?: Dat als je een paard zo oprolt het dier last van de bovenste wervels krijgt en bovendien reduceerd de mate van inademing met bijna 20%... Ga jij even hardlopen als iemand je 20% van je zuurstof ontneemt... Ze weet dat ze fout zat, en dat erkenmde ze in eerste instantie ook, ik ben het eens met diegene die zeggen dat er hier gedraait word. Weet je waar ik respect voor zou hebben gehad? Als ze zou hebben gezegd: "Ik heb een stomme fout gemaakt, ik wilde laten zien hoe het niet moest maar ik heb het paard eronder laten lijden, bovendien heb ik een negatief beeld uitgedragen naar de buitenwereld en mijn voorbeeldfunctie op het spel gezet, dit had niet gehoeven en ik excuseer mijzelf hiervoor"
greetjebee schreef:Dat zie je helemaal goed!!!Ik vorm hier helemaal geen mening. Ik MAG namelijk geen mening hebben omdat ik:
1. er niet bij was toen het gebeurde;
Nikka schreef:Ik vind het wel grappig dat er constant geschermd wordt met het feit, dat mevrouw van Balen een professionele ruiter is en grand prix rijdt. Dat zegt niets over haar vermogen tot longeren. Even serieus, hoe vaak denk je dat een wedstrijdazamone met een dergelijke agenda nog zelf ooit longeert?
greetjebee schreef:Ik vorm hier helemaal geen mening. Ik MAG namelijk geen mening hebben omdat ik:
2. op basis van alleen deze paar foto's geen goed oordeel KAN vormen;
3. geen deskundige ben.
DAAROM vertrouw ik op het oordeel van het ONAFHANKELIJKE Tuchtcollege, die allerlei getuigen heeft gehoord, allerlei deskundigen heeft gehoord, en op die manier WEL een GEDEGEN OORDEEL heeft kunnen vormen.
IK kan dat niet. JULLIE kunnen dat ook niet.
Dan rest ons niet anders dan ons neer te leggen bij het oordeel van het Tuchtcollege en er niet nog ellenlange discussies over te voeren. Er is m.i. geen reden om het oordeel en het onderzoek door het Tuchtcollege als onjuist of onbetrouwbaar te beschouwen. En goede argumenten daarvoor zijn hier tot nu toe niet genoemd... (anders dan penny-reacties als 'iedereen kan toch zien dat...' of 'dat doe je toch niet...' of 'vriendjepolitiek' en alles in die geest).
greetjebee schreef:Ja en?? Met die foto is niets mis hoor! Het LIJKT hier, door de hoek van waaruit de foto is genomen, of P&P nog steeds te kort staat, maar dat is absoluut niet het geval. Z'n kin raakt hier geenszins (en toch zeker op 10 en misschien wel op 15 cm na) de borst. Bovendien hangen z'n oren ontspannen, evenals de staart. Ook is de pony niet bezweet. E.e.a. vertekent een beetje door z'n bouw (dikke, korte nek/hals) en, zoals gezegd, door de hoek van waaruit de foto is genomen.
Greetjebee schreef:Zoals ik ook al eens eerder heb geschreven is het zo kort instellen vast niet van de ene op de andere dag gedaan. Dit is door VELE jaren training zo ver gevorderd. Dan kan dat HEEL GOED zonder verzet o.i.d. gaan!! Ook bij paarden mét een karakter.
Urielle schreef:Ik heb hier over collega's omdat zowel Coby als Lammert paarden africhten - de ene op dressuurvlak, de ander aan de longe en aangespannen - en beide vooraanstaande namen in de paardensport zijn. Dus imo zijn ze idd collega's.
Haanstra geeft clinics voor amateurs, Coby begeleidt jonge amazones. Wanneer Angela uit zichzelf niet heeft gezien dat Power hier te kort bijgezet is (wat ze volgens de verklaring wel uit zichzelf zag maar in eerdere verklaringen zei Coby het. Wat de waarheid is weten zij alleen) lijkt het me verstandig dat Coby ook nog even toelichting geeft over de loodlijn
gezien het rijden van Angela weet ze nl. prima waar die is en dat maakt het nog vreemder dat ze de pony zo extreem kort bijzet
greetjebee schreef:En aangezien een toppony zoals P&P in het begin kort gezet kan en mag worden, zie ik niet in welke fout hierin is gemaakt
Bonita_Bon schreef:Wil jij de manier van longeren (gebaseerd op de foto's) een goede trainingsmethode noemen?! De Richtlinien zijn inmiddels ook achterhaald, we weten inmiddels veel meer over het paard (zowel anatomisch als psychisch)? En zelfs die laten een hoop tekst aan je eigen interpretatie over. Lastig. Ik denk toch niet dat de auteurs dit plaatje voor ogen hadden! Zelfs een 'amateur' (ahum: hahaha) kan op deze foto's zien dat het paard te kort is 'opgebonden'.
Daarnaast heeft het dier weinig schoudervrijheid (kin zit te dicht bij de borst, dier durft voorbeen niet genoeg naar voren te plaatsen, al lijkt dat op foto 1 wel zo maar als je goed kijkt zie je dat dit gebrek aan balans is), probeerd het de mond te openen, drukt de rug weg, zet het achterbeen NIET onder de massa, en er is geen mooi gelijke beenzetting (dus geen duidelijk zweefmoment). En heel belangrijk: heb je je wel eens bezig gehouden met de anatomie van het paard?: Dat als je een paard zo oprolt het dier last van de bovenste wervels krijgt en bovendien reduceerd de mate van inademing met bijna 20%... Ga jij even hardlopen als iemand je 20% van je zuurstof ontneemt... Ze weet dat ze fout zat, en dat erkenmde ze in eerste instantie ook, ik ben het eens met diegene die zeggen dat er hier gedraait word. Weet je waar ik respect voor zou hebben gehad? Als ze zou hebben gezegd: "Ik heb een stomme fout gemaakt, ik wilde laten zien hoe het niet moest maar ik heb het paard eronder laten lijden, bovendien heb ik een negatief beeld uitgedragen naar de buitenwereld en mijn voorbeeldfunctie op het spel gezet, dit had niet gehoeven en ik excuseer mijzelf hiervoor"
romatjuh schreef:greetjebee schreef:Dat zie je helemaal goed!!!Ik vorm hier helemaal geen mening. Ik MAG namelijk geen mening hebben omdat ik:
Stel dat er iemand is vermoord, mag je daar dan geen mening over hebben als je er niet bij bent geweest? Vind dat wel een beetje krom. Het is gewoon een verhaal om van te kotsen en snap ook écht niet dat er mensen zijn die haar verdedigen.
Rianneke schreef:maar voor diegene die blij zijn met deze uitspraak -> vinden jullie het dan normaal/goed dat profs zo trainen?
jullie zien toch ook dat het beest zo helemaal niet goed loopt? wat is de zin dan van zo'n training? ze zeggen dan wel dat ze sportpony's eerst strak en daarna losser longeren maar daar zie ik dus echt helemaal het niet niet van in... ook op de prossesionele stallen waar ik rond heb gelopen werkten ze dus echt niet op deze manier! daar bouwden ze een traning op van losjes bijzetten naar strakker! het enige nut wat ik me kan bedenken van zo'n strak naar losser training is ; eerst het beest zo opkroppen zodat ie beroerd loopt dat ie extra los toont als ie dan eindelijk wel vrij mag lopen...
maar net zoals wat anderen zeggen als het zo moet gaan met topsport dan blijf ik lekker amateurtje
Nikka schreef:Ik vind het wel grappig dat er constant geschermd wordt met het feit, dat mevrouw van Balen een professionele ruiter is en grand prix rijdt. Dat zegt niets over haar vermogen tot longeren. Even serieus, hoe vaak denk je dat een wedstrijdazamone met een dergelijke agenda nog zelf ooit longeert?
greetjebee schreef:zelfs terwijl er uit een gedegen onderzoek inmiddels anders is GEBLEKEN.
Tiestoke schreef:Op de foto's is toch niet te zien hoe hij loopt? Je ziet hooguit een paar verschillende beelden qua beweging
runningkawa schreef:Dan snap ik ons verschil in mening
Vind dit echt dierenkwelling.
Veeeeeel te kort. Echt walcelijk om te zien...
Van mij mogen ze iedereen die zo longeert ook zelf eens opknopen op die manier..kijken wat dan de reactie zal zijn
En totale overgave lijkt soms ook ontspanning...maar goed....
runningkawa schreef:Dat ik nu net mijn punt....
GEEN moment opname
Dit VEEL vaker gedaan...anders kwam het paard er zeker tegen...
runningkawa schreef:Maar goed, greetje is super deskundig omdat ze het met coby eens is en wij maar leken omdat we dit niet normaal vinden
Hoe makkelijk om zo je gelijk te willen halen
Ik ga het topic verlaten..kan niet tegen dit soort dierenkwelling goed praten en daardoor andere maar neer halen om het goed te l*llen wat duidelijk krom is
Tiestoke schreef:Rianneke schreef:maar voor diegene die blij zijn met deze uitspraak -> vinden jullie het dan normaal/goed dat profs zo trainen?
jullie zien toch ook dat het beest zo helemaal niet goed loopt? wat is de zin dan van zo'n training? ze zeggen dan wel dat ze sportpony's eerst strak en daarna losser longeren maar daar zie ik dus echt helemaal het niet niet van in... ook op de prossesionele stallen waar ik rond heb gelopen werkten ze dus echt niet op deze manier! daar bouwden ze een traning op van losjes bijzetten naar strakker! het enige nut wat ik me kan bedenken van zo'n strak naar losser training is ; eerst het beest zo opkroppen zodat ie beroerd loopt dat ie extra los toont als ie dan eindelijk wel vrij mag lopen...
maar net zoals wat anderen zeggen als het zo moet gaan met topsport dan blijf ik lekker amateurtje
Op de foto's is toch niet te zien hoe hij loopt? Je ziet hooguit een paar verschillende beelden qua beweging, maar is op de foto te zien dat P&P zich er niet happy bij voelt???
Rianneke schreef:ik weet zeker dat als ze in dit plaatje coby hadden weg gelaten en ze een gewone pony zo hadden zien lopen dat de wereld te klein was geweest en er hele andere dingen uit dat onderzoek waren gekomenen omdat het coby is, is het de juiste manier van longeren