Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:Die van mij gaat in de hoek staan onder een boom waar hij in het meest drassige stuk staan van de hele paddock. Overigens is dat een stuk wei hoor, maar in de winter dus niet, ik moet met laarzen aan door het sompige stuk om hem te halen als ik ga rijden. Hij kiest er zelf voor. Weet niet waarom, maar dat vind hij daar een leuk plekje.
Overingens doen de paarden niet veel buiten hoor, ze staan een beetje te dromen, maar mij nog liever dat zo op stal te staan, buiten is buiten. Wij mensen moeten toch ook ommetjes maken als we aan het huiskluisteren zijn?? En dan zijn wij geen beesten, althans..
katiavl schreef:Als er al heel lang bekend is, dat genetica een grote factor is, en je neemt dit niet uitvoerig in je verslag op. Heeft die naar mijn idee tekortkomingen.
Want als het genetisch is, zal het een logisch gevolg zijn dat er steeds meer paarden afwijkend gedrag vertonen![]()
En sinds dit niet onderzocht is, kan men onmogelijk zeggen dat het van slechte stalling komt
poes schreef:Logisch klinkt het we en toch fokken we liever die temperamentvolle getalenteerde beesten die wrs ook dubbel zoveel aanleg hebben tot ondeugden
Sim0ne schreef:Deze redenering snap ik niet. Als het al genetisch zou zijn, dan is het volgens mij logisch dat er met paarden met sterotiep gedrag minder gefokt wordt, waardoor het dus juist steeds minder voor zou moeten komen.
Ronja schreef:Omdat er in NL veel hetzelfde bloed gebruikt wordt (omdat er maar een select groepje dekhengsten is, die vaak ook nog deels overeenkomen in de bloedlijn) en er met die veulens ook weer verder gefokt wordt. Dat is een beetje het principe van een stamboek. Met een paar stamvaders een bepaald karakter vererven krijg je een hele hoop veulens met datzelfde gedrag.
detour schreef:Trouwens iets aannemen omdat het van een bekende is, ben je al helemaal verkeerd bezig, en zeker niet wetenschappelijk aan het denken..
vreemde stelling; wat als die bekende als wetenschapper je docente is geweest en jij zelf dat odnerzoek neit hebt uitgevoerd? Neem jij dan per definitie niks aan van docenten op de universteit? Ik vind ook dat je kritisch mag zijn naar je leermeesters, hoor! Maar ze weten gegarandeerd meer dan groene studenten zoals ik.
Ronja schreef:Omdat er in NL veel hetzelfde bloed gebruikt wordt (omdat er maar een select groepje dekhengsten is, die vaak ook nog deels overeenkomen in de bloedlijn) en er met die veulens ook weer verder gefokt wordt. Dat is een beetje het principe van een stamboek. Met een paar stamvaders een bepaald karakter vererven krijg je een hele hoop veulens met datzelfde gedrag.
Sim0ne schreef:Pfoe, dan ben ik wel even blij dat dat allemaal bij 'mijn' rassen niet speelt.... De meeste ijslanders worden gewoon lekker buiten gehouden, en kennen helemaal geen stalondeugden. Bij ijslanders speelt gedrag en karakter ook een belangrijke rol bij het uitkiezen van een hengst, en niet alleen prestatie (in IJsland zelf worden zelfs veel paarden met een vervelend karakter direct naar de slacht gebracht). Daardoor fok je de vervelende karakters er direct uit en wordt dus je hele ras steeds makkelijker in de omgang. En toch wordt hierbij het felle temperament behouden, het kan dus wel..
anneve schreef:De conclusie van Machteld komen gewoon keurig uit wat er wel in de literatuur staat, maar ik zal er mij hard voor maken om te zorgen dat er nieuwe literatuur op dit gebied komt.
Nadya schreef:Ik vind het niet echt gezond klinken......
Ben ook blij dat ik met mijn kruising hier niets mee te maken heb.