Paard in bos door rottweiler aangevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Paard in bos door rottweiler aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:36

Toen mijn paard werd aangevallen door een Rottweiler liep hij vreemd genoeg niet weg. Hij bleef juist stilstaan, deed helemaal niks. En toch bleef de hond hem aanvallen...

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:05

die hond was misschien echt puur agressief- anders dan de meeste honden die het gewoon leuk vinden een beest achterna te jagen.
Echt heel erg dat je dat hebt meegemaakt trouwens. Arm paardje.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:09

karoliena schreef:
Moet je neit zo gaan doen, jij zegt dus dat jachthonden kinderen bijten, in enkels bijten, katten najagen, aan de riem hangen, niet los kunnen, enz

Dat is wel over een kam scheren en bevooroordeeld zijn en heeft toch dan niks meer met een mening te maken want jij zegt dat het zo is.

Nou onze jachthond heeft nog nooit een kind gebeten, bij nooit in enkels, kan al redelijk los lopen, jaagt niet achter katten aan en trekt ook niet aan de riem.

Dat probeer ik je de hele tijd al uti te leggen dat als jij dus blijkbaar een jachthond kent die dat doet dus zeer zeker niet wil zeggen dat dan dus alle honden zo zijn.

Jij wil dus op jou ene ervaring het jachtinstinkt eruit fokken, dat vind ik dus raar en kan ik neit begrijpen. Het jachtinstinkt hoort gewoon bij die honden, daar moet je als baasje mee om kunnen gaan anders moet je geen jachthond nemen. Maar dat is geen reden lijkt mij om een heel ras te veranderen want dan is het namelijk niet meer hetzelfde ras. Dat probeer ik ej steeds uit te leggen.

gho gho, jij voelt je percies aangevallen Knipoog. Ik ga het eventjes minder aanvallend proberen uit te leggen. Ik geloof niet dat storm zegt dat elke jachthond kinderen bijt of achter katten aangaat. Jou hond bewijst ook dat niet elke jachthond zulke dingen doet. Maar ook dat is deels het resultaat van een evolutie die al bezig is. Jachthonden worden tegenwoordig vaak helemaal niet meer geselecteerd op basis van hun jachtinstinct, en steeds vaker op andere huishondachtigekenmerken of op uiterlijke. Want een hond met een extreem jachtinstinct zal wel achter elk vluchtend dier aangaan dat hij ziet, en alleen dat maar in het oog hebben. En dat extreme instinct is mooi als je je hond ook echt gebruikt voor de jacht. Maar als er niets gedaan wordt met dat extreme instinct (zoals in het doorsnee Belgische/nederlandse gezin), dan kan je ook echt een vervelende hond krijgen waar je problemen mee kan krijgen (zoals enkelbijten..). Vergelijk het met hoogbegaafde kinderen die niet extra gestimuleerd worden in hun talenten, dat worden vaak ook moeilijke kinderen ("probleemkinderen").
Extreme instincten zijn er bij de meeste honden al uitgefokt, gewoon omdat de meeste mensen hier ook niet mee om kunnen. Er zijn nog een aantal rassen waarbij de "oerinstinct" meer aanwezig is, maar geef deze honden aub niet aan mensen met weinig ervaring... Want dan worden de problemen gewoon in huis gehaald.

Het is trouwens niet alleen het jachtinstinct dat er best niet te hard in zit. Neem nu bijvoorbeeld het drijfinstinct bij Border Collies (heb er zelf twee). Dat instinct is prachtig als er met de hond echt nog gedreven wordt. Maar hoe vaak wordt dat nog gedaan? Tenzij als hobby van sommigen: zelden! Maar als dat extreme instinct er wel nog inzit, en er niet mag uitkomen in bv schapendrijven, dan haal je je wel een hoop problemen op je schouders. Niet zelden dat je hoort dat de border thuis de kinderen begint bij elkaar te drijven en daarbij wel eens durft bijten, of dat ze zo hyperactief worden dat ze door hun hyperactiviteit gewoon beginnen bijten.
Onze kleinste border komt uit zuivere werklijnen. Ik ga er elke dag mee lopen, hij loopt altijd buiten, hij heeft een héél grote tuin ter zijner beschikking en een stuk grond naast de wei van het paard waar hij mijn paard mag "drijven" (langst de draad), er wordt drie/vier keer in de week mee getraint op gehoorzaamheid en hij mag regelmatig gaan mee gaan voetballen. Maar dan nog, een beetje van dat werkerinstinct mag er wel uit hoor, want savonds heeft het beestje nog energie over. Zet dat in een gemiddeld gezin met een gemiddelde tuin, en hij zou doldraaien en gewoon beginnen bijten. Ben ik zeker van.

Wat ik (en storm volgens mij ook) wil duidelijk mag is dat instincten niet slecht zijn. Maar niet in de extreme mate die nodig zijn voor het echte werk (drijven, jagen), en tot zover mogen die instincten er dus uitgefokt worden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:13

tantjeuh,
jij legt helemaal precies uit wat ik bedoel!!! Super!

gelukkig hebben Karoliena en ik via PB ook al het een en ander uitgepraat en zitten we ook weer op 1 lijn Lachen

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:17

Ik heb zelf een mechelse herder gehad. De meeste mensen liepen met een boog om haar heen maar het was de liefste hond die ik ooit gekend heb. Ik liep altijd in het stuk bos waar honden los mogen, maar daar liepen ook ruiterpaarden. Als ik een paard zag aankomen, lijnde ik haar gauw vast, want zij ging ook graag paarden achterna uit joligheid, zat niks geen kwaadheid bij. Een keer kwam een meisje de zandvestuiving op gegaloppeerd, ik kwam net met de hond uit een zijpaadje. We zagen elkaar te laat, floep de hond was er al op af en blafte een keer. Pony schrok, deed 1 stap opzij, meisje lag er meteen naast. Gelukkig had ze niets en was ze niet boos, ik voelde me lullig maar tegelijkertijd, die dingen kunnen gebeuren. (Maar mijn hond beet niet naar de benen)

Als ik met mijn pony rijd komen er vaak honden naar haar toe gerend. Ik vind het niet zo erg omdat zij goed reageerd (mits ze niet totaal onverwacht komen, dan schrikt ze natuurlijk even) Ze is honden gewend. Ik heb ook wel eens gehad dat de hond een heel stuk meerende, vond ons gezelliger dan baasje.. Ik dacht die keert zo wel om, ma een kwartier liep hij nog steeds naast me, toen heb ik hem maar teruggebracht.

Ik bedoel maar het hoeft niet perse negatief te zijn.

Maar het verhaal van storm 76 is van totaal andere categorie, dat is gewoon weg afschuwelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:23

Natuurlijk veranderen rassen dat gebeurd met alles en iedereen door de jaren heen. Maar het instinkt zit er nog wel flink in en naar mijn mening hoef je niet met dat instinkt te werken om een hond gelukkig te houden.

Ik jaag ook niet met mijn hond maar ben er wel de hele dag voor hem en hij gaat wel 7 x per dag uit en dan geen rondjes van 10 min. Zo kan je je hond bezig houden (en natuurlijk nog met andere dingen) Maar als je hond zich inderdaad gaat vervelen worden het probleem honden maar dat wil niet zeggen dat je met een hond moet doen waarvoor hij gefokt is om hem happy te houden.

Zelfs een puberende herplaatser met een heel fiks jachtinstinkt die sinds hij bij ons is pas regels kent is zo happy en leert steeds beter luisteren. Als je zulke dieren maar bezig houd op wat voor manier dan ook.

Daarom is het ook zo jammer dat rassen een hype zijn steeds. Die van ons is ook weggedaan omdat ze hem niet aan konden terwijl het een hele makkelijke hond is maar (ik vind) dat je niet kan verwachten dat een jachthond (alle honden trouwens) veel alleen thuis kan blijven en met weinig uitgaan toe kan.
(ga een beetje behoorlijk offtopic zo onderhand)

Maar om op het topic terug te komen. Bijna iedereen om mij heen heeft een moeilijk honderas en juist dat zijn stuk voor stuk makkelijke en fijne honden. Ik behandel elk ras hetzelfde en ben me er altijd van bewust dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat ik rekening moet houden met andere mensen. Wij laten onze hond dus ook niet los in het bos omdat we dus weten dat hij geen angst heeft voor paarden en er direct heen gaat om te spelen (wat voor een paard natuurlijk niet als spelen word opgevat)

Dat extreme instinkt trouwens wat je zegt over achter elk dier aangaan dat zit er zeker bij een hoop honden die ik ken in, maar dat is absoluut niet hinderlijk of vervelend, zelf zulke honden kunnen met goede afwisselende interesante training goed onder apel komen als je maar weet waar je mee bezig bent en rekening houd met andere.

Onze hond gaat totdat hij perfect onder apel staat alleen los in afgesloten gebieden waar het toegestaan is. Luisterd hij nooit perfect zal hij dus ook nooit helemaal los gaan, dat maakt voor ons niks uit en het niet minder leuk.

Ergenis nummer 1 is dat altijd voor mij in het bos loslopende honden, heb er ook regelmatig een bij mijn paarden vandaan moeten slaan met een zweep of wat dan ook.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:27

zirkoontje schreef:
Nanne schreef:
@ Mevr Eliza: Jij hebt overduidelijk geen verstand van ROTTWEILERS.. Aangezien je het niet eens kan schrijven... Beetje jammer dat je dan met zo'n reactie komt als je het soort niet kent...

Ik heb duidelijk wel verstand van rottweilers, ook al kan ik het niet schrijven is het toch niet dat ik geen verstand ervan heb,mijn oma heeft er 4 lopen die ik altijd mee neemt ,dus verstandelijker zijn zal jij wel moeten worden!

Volgens mij plaatste je net dat je Rottweiler rothonden vind,
Ik citeer; Ik vind gewoon dat rotdwijlers onvertrouwbaar zijn en agressief maar je neemt ze wel altijd mee???? sorry, kan je dit onderbouwen want dat snap ik niet.

en oja, mijn oma heeft een parkiet waar ik altijd tegen fluit, wil nog niet zeggen dat ik verstand heb van parkieten....
Blond

Edit; taalfoutje[/quote]

@ Zirkoontje mooi gezegd! Cool

@ Mevr Eliza Ik vind dat je a) een beetje raar reageert, niet alles is een aanval. Maar wat jij zegt over Rottweilers vind ik een beetje vreemd.. Niet alle honden zijn zo.. Want dan zouden ook alle mensen moeten moorden, stelen, verkrachten en weet ik het allemaal.
En b) Net als wat Zirkoontje zegt, jou post's kloppen niet. In de een vind je Rottweilers rot beesten en later zeg je dat je altijd met de Rottweilers van je oma op stap gaat. Vreemd, of t ligt aan mij.. Blond
En ik speelde vroeger met de hamster van mn vriendinnetje, maar daar heb ik ook weinig tot geen verstand van. Knipoog

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:35

slimmerik schreef:
Citaat:

Daar waar uw hond los mag moet hij wel onder appèl blijven. Het is dus niet de bedoeling dat hij dwars door het bos struint, in vennen duikt, achter vogels en wild aan gaat en de gemoedsrust van andere recreanten verstoort

Ik blijf me verbazen hoe mensen de regels en de wet overtreden en dat nog verdedigbaar vinden ook. Als je niet genoeg over hebt voor je hond zadel de natuur en andere mensen er dan niet mee op.

Sorry hoor, maar waar kan een hond dan nog gewoon hond zijn? Dwars door bos struinen, in vennen duiken en misschien een paar eenden opjagen, heerlijk toch voor een hond? Ja dat verstoord kort de rust tijdelijk, ja klopt, ik kan me niets natuurlijkers voorstellen!! In het wild komt ook wel eens een vos of iets langs! Ik vind dat je aan het belang van beiden moet denken. Honden moeten ook plek hebben om lekker te kunnen ravotten, en ik ben heel blij dat er nog enkele plekken zijn waar ze gewoon los maken lopen. Ik vind al die dikke honden die alleen aangelijnd op het plaatstelijke poepvoeldje mogen gaan zitten vreselijk.

ik ga hierbij wel uit van honden die geen agressie problemen zoals denk ik wel in genoemde voorbeelden het geval was.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:43

Mijn hond loopt nooit los en is niet dik en heeft het plaatselijke poepveldje nog nooit gezien.

Los kunnen lopen is echt geen vereistte voor een happy gezonden hond hoor!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:10

Mvr_Eliza schreef:
Dat geen ene dier te vertouwen is

Och, vind mensen daarin toch nog wat onberekenbaarder. Die hebben namelijk de intelligentie om een act op te voeren. Iets anders denken dan dat ze doen waardoor je op het verkeerde been komt te staan. Dieren kunnen dat niet zo goed, dus als ze je niet moeten, laten ze dat wel zien. En als je dan de signalen niet ziet of herkent, dan is dat niet hun fout, en dat maakt ze dus ook niet onbetrouwbaar of niet te vertrouwen.

Verder vind je onder alle rassen wel eens dominante honden, het ene ras meer dan het andere. De rode cockerspaniel bijvoorbeeld! (door verkeerd fokken in het verleden). En als zo'n hond dan terecht komt bij een sukkel van een eigenaar, die bepaalde signalen niet ziet omdat hij niet oplet, of niet herkent omdat hij te onbenullig is, dan krijg je het soort ellende van aangevallen mensen, honden of paarden. De hond zal namelijk zijn grenzen gaan verkennen, dat is heel natuurlijk, dat doet elk levend wezen. En als die grenzen niet ophouden en de baas suft gewoon een eindje weg, dan krijg je een valse hond die niet meer weet waar hij het zoeken moet.
Laatst bijgewerkt door tamorka op 20-09-07 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:13

Mvr_Eliza schreef:

Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in een dier dan in een mens. Een dier is altijd "eerlijk" dat kan je van sommige mensen niet zeggen.
En een dier zal iemand nooit beoordelen op uiterlijk of wat dan ook. Maar puur op de manier waarop jij het dier behandelt.

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:35

Nanne @ , als jij ook is goed leest in mijn verhaal staat ( sommige ) ,mijn oma de rottweilers zijn schatjes,maar waar ik gewerkt heb bij de hondentraining voor rottweilers daar zaten wel valse bij, moet je maar is een keer daar stage lopen ( als je nog op school zit ) , dan kan je dat zelf zien, ik zeg ook niet dat rottweilers r*t honden zijn of dat ik ze haat , want tuurlijk alle honden kunnen vals zijn van poedel tot mastino ofzo , maar wat xxsemmiexx zeg je hoort ze namelijk wel vaak op t nieuws , snap je nu wat ik bedoel of wil je nog komen praten over/met mening verschil Haha! , ( je kan niet eens je eigen mening geven )

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:37

tamorka schreef:
Mvr_Eliza schreef:

Och, vind mensen daarin toch nog wat onberekenbaarder. Die hebben namelijk de intelligentie om een act op te voeren. Iets anders denken dan dat ze doen waardoor je op het verkeerde been komt te staan. Dieren kunnen dat niet zo goed, dus als ze je niet moeten, laten ze dat wel zien. En als je dan de signalen niet ziet of herkent, dan is dat niet hun fout, en dat maakt ze dus ook niet onbetrouwbaar of niet te vertrouwen.

Verder vind je onder alle rassen wel eens dominante honden, het ene ras meer dan het andere. De rode cockerspaniel bijvoorbeeld! (door verkeerd fokken in het verleden). En als zo'n hond dan terecht komt bij een sukkel van een eigenaar, die bepaalde signalen niet ziet omdat hij niet oplet, of niet herkent omdat hij te onbenullig is, dan krijg je het soort ellende van aangevallen mensen, honden of paarden. De hond zal namelijk zijn grenzen gaan verkennen, dat is heel natuurlijk, dat doet elk levend wezen. En als die grenzen niet ophouden en de baas suft gewoon een eindje weg, dan krijg je een valse hond die niet meer weet waar hij het zoeken moet.

Ik schreef dat geen ene dier te vertrouwen is , alle dieren ,( net als bij mensen ) , sommige mensen kan je ook niet vertrouwen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:38

Nanne schreef:
Mvr_Eliza schreef:

Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in een dier dan in een mens. Een dier is altijd "eerlijk" dat kan je van sommige mensen niet zeggen.
En een dier zal iemand nooit beoordelen op uiterlijk of wat dan ook. Maar puur op de manier waarop jij het dier behandelt.

Nanne @ ik ben daar mee eens , maar dat zijn ook maar sommige dieren die te vertrouwen zijn Bloos

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:44

tamorka schreef:
Mvr_Eliza schreef:

mooi verteld OK dan!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:46

@ mevr Eliza Wat bedoel je met de zin ( je kan niet eens je eigen mening geven )?

Want mijn mening staat al in dit topic hoor.. Knipoog
Goed lezen

Ik snap nou wel beter wat je bedoelt, maar je eerste paar berichtjes waren heel uhm.. apart. Knipoog

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:34

Nanne @ , Hoe ik t zeg je kan je eigen mening niet eens geven soms!, maar als ik altijd iets typ , dan typ ik altijd snel Haha! , en dan maak ik foute!,

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:34

zirkoontje schreef:
tamorka schreef:

mooi verteld OK dan!

Ik vind alleen je woordkeuze voor dominant wat ongelukkig. Jij hebt het over het rode cocker syndroom, hetgeen onberekenbare agressie inhield bij deze honden. Een dominante hond is niet per definitie agressief, maar meestal juist zelfverzekerd en heeft hier zeker geen agressie bij nodig om dit te laten zien. Hij is door zijn uitstraling, houding, zelfverzekerdheid de baas. Weer wat anders is dominante agressie, maar dat is weer een heel ander hoofdstuk.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:36

Ik kende ooit een rode cockerspaniel die echt dominant was. En verwend. Baasje durfde haar niet naar dierenarts te brengen voor inenting. MAar ik was dominanter dan de hond en juist met mij werd ze de beste maatjes. Ik kon er zonder problemen mee naar de dierenarts. Ik kon alles met di ehond.

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:37

Poohbeer @ , Daar ben ik mee eens Haha! ,

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:39

tamorka schreef:
Ik kende ooit een rode cockerspaniel die echt dominant was. En verwend. Baasje durfde haar niet naar dierenarts te brengen voor inenting. MAar ik was dominanter dan de hond en juist met mij werd ze de beste maatjes. Ik kon er zonder problemen mee naar de dierenarts. Ik kon alles met di ehond.

Jr geeft het zelf al aan : verwend. Daar lag het probleem. Een hond heeft duidelijkheid nodig en consequentie, geen baas die hem vertroeteld en geen echte leider is voor hem. Daar krijg je honden van die de rol als leider over gaan nemen, iets wat ze totaal niet gelukkig maakt omdat de mensenwereld voor hen compleet niet beheersbaar is. Jij was waarschijnlijk duidelijk richting de hond en daarom zag hij jou wel als baas.

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:40

Nanne @ ik bedoel dus personelijk als je je eigen mening wilt geven , dat dat niet eens kan want dan krijg je gelijk mensen die het niet zo vinden ,en komen dan hele discusies

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:41

Nanne @ Ik bedoel het niet haterlijk maar heel veel mensen zeggen het ook via bokt dat dat lastig is als je een mening wilt geven

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:42

Mijn honden zijn ook verwend. MAar dat ontaardt bij hen niet. Het zijn nog altijd lieve honden, komt omdat ze totaal niet dominant zijn. De cocker was echt dominant. Hoeft inderdaad geen probleem te zijn nee. Als je er mee om kunt gaan.

Maar effe een voorbeeld he: de mechelse herder: Energiek, vaak dominant, intelligent..... ze worden massaal gefokt en mensen kopen ze veel. Ga eens kijken in het asiel... het STIKT van de mechelaars. Erg he. Allemaal mensen die zichzelf hopeloos overschat hebben. De sukkels. In elk asiel zitten er wel een paar. En ze zijn niet eens in de mode zoals de jack russels.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:47

tamorka dat is met alle rassen zo kijk eens hoeveel beagles er in asielen zitten en hoeveel er op puberleeftijd gratis af te halen zijn op marktplaats