‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:28

En wat willen ze gaan doen met ruiters die trektochten door verschillende landen doen en door Nederland moeten? En met grensruiters? Ik bedoel maar: mijn paard is in Duitsland verzekerd, en ik rij in Belgie, Duitsland en Nederland. Het zou toch al te gek zijn als ik voor één bos waar ik af en toe rij een nederlands ruiterbewijs moet gaan halen, waar dan nog eens een nederlandse verzekering aan gekoppeld is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:43

soesita schreef:
En wat willen ze gaan doen met ruiters die trektochten door verschillende landen doen en door Nederland moeten? En met grensruiters? Ik bedoel maar: mijn paard is in Duitsland verzekerd, en ik rij in Belgie, Duitsland en Nederland. Het zou toch al te gek zijn als ik voor één bos waar ik af en toe rij een nederlands ruiterbewijs moet gaan halen, waar dan nog eens een nederlandse verzekering aan gekoppeld is

Als het in NL verplicht wordt dat een NL-ruiter een ruiterbewijs moet hebben, dan heb je die ook nodig in België en Duitsland.
Immers hoef ik als grensrijder niet ook een NL-autorijbewijs te halen en als ik Duitlsand rijdt nog een duits-autorijbewijs

Met een ruiterbewijs is het net als met een rijbewijs voor de auto, je hebt een papiertje dat je de grondbeginselen kent en weet waar welk knopje voor dient.
ervaring doe je enkel en alleen op door te doen en niet van die 20 of 30 X 50 minuten met een instructeur naastje bochtjes achteruit oefenen.
En dat geroep van wat je dan nog maar weet en kunt roepen de meesten chauffeurs ook als ze na hun B-rijbewijs bus of vrachtwagen gaan doen....
Daarnaast worden de eisen aan de lessen en examens voor B-rijbewijs ook weer aangescherpt (hoor ik weinig klagers over die het daarniet mee eens zijn en gaan lobby-en)
En nu heeft de SRR een overeenkomst gesloten met het CBR zosdat de laatstgenoemde het examen enzo eens onder de loep neemt zodat dit gaat voldoen aan de eisen van deze tijd en dan vliegt iedereen in de gordijnen en begint te gillen dat het ruiterbewijs geen zin heeft...
En overmorgen wel weer vrolijk reageren in een topic over ruiters die de basisregels schijnbaar niet kennen en in volle galop wandelaars passeren of andere ruiters....

lijkt me dan eerder schoppen om te kunnen schoppen dan om doel te raken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:47

Citaat:
En nu heeft de SRR een overeenkomst gesloten met het CBR zosdat de laatstgenoemde het examen enzo eens onder de loep neemt zodat dit gaat voldoen aan de eisen van deze tijd en dan vliegt iedereen in de gordijnen en begint te gillen dat het ruiterbewijs geen zin heeft...
En overmorgen wel weer vrolijk reageren in een topic over ruiters die de basisregels schijnbaar niet kennen en in volle galop wandelaars passeren of andere ruiters....

helemaal mee eens!

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:55

superwoman schreef:
Citaat:

helemaal mee eens!

Ik dus niet, omdat dit ook gedaan word door ruiters met een ruiterbewijs. Hier in de buurt zit een manege die veel buitenritten organiseerd. Deze manege neemt ook ruiterbewijzen af. Waarom kom je ze dan tegen op een voetpad? Ja, en dan met vijftien paarden! Waarom wordt ik door deze groep in volle galop ingehaald?
De begeleider moet dan toch beter weten......toch????? Hij heeft een voorbeeld functie!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:57

Het komt mij eerder voor dat Alane overheidsingrijpen als haarlemmerolie voor de onverantwoordelijkheid van enkele burgers propageert. En dat terwijl iedere burger juist roept dat er teveel regels zijn, die bovendien averechts werken. Bovendien is er opeens wel heel veel vertrouwen in datzelfde overheidsingrijpen d.m.v. regelgeving. En dat terwijl wederom reeds duidelijk is dat de 'maakbare samenleving' een utopie is gebleken. Waardoor steeds vaker regulering juist weer wordt teruggelegd waar die hoort: bij de verantwoordelijke burgers.

Alsof het halen van een rijbewijs en het stellen van regels o.g.v. maximum snelheid de oplossing is gebleken voor ongewenst gedrag van enkele weggebruikers.

Nog los daarvan lijkt het alsof de aangegeven 'klachten' de reden zijn geweest voor voorgenomen beleidswijzigingen. Dat is echter niet het geval. Een goede lobby van de betreffende organisatie aan de ene kant en wellicht onwetendheid aan de andere kant, is mijns inziens een eerder voor de hand liggende oorzaak van deze voorgenomen beleidswijziging.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:00

Dadelijk moeten we ook een fiets rijbewijs halen? Natuurlijk is het best een goed initatief, maar ik heb weinig zin om een duur 'bewijs' te halen voor iets wat ik al jaren kan en doe. En ik kan niet niet buitenrijden ondanks dat ik dat graag doe. Als ik rij, rij ik zowieso langs de weg ik moet namelijk een kilometer rijden voor ik bij 'mijn' bak ben

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:30

Ach het is allemaal weer een hoop geld klopperij en onder het motto hoe pak ik de burger nog wat plezier in het leven af.

Ongelukken in het verkeer worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door mensen die niet op het paard of de kar zitten.
Puur omdat de mede weggebruiker totaal geen inzicht heeft in de situatie en hoe een dier gaat reageren.

Vraag maar eens aan Desiree hier op Bokt hoe "leuk" het is als er een automobilist op jou en je paard in rijdt zonder ook maar even gas terug te nemen

Of mij en mijn oud stal genoten hoe geweldig spannend het is om een paard te hebben wat gaat flippen op een viaduct door dat er van die toeterende gekken onderdoor schieten!

Wat je niet mee maakt als je met je paard in de trailer op pad bent. Van die super blonde figuren die het nodig vinden je te snijden op de rem te gaan staan en dan weer naar de andere weghelft te schieten.

Of die die je aan twee kanten gaan inhalen. Of net even voor schieten bij een rood stoplicht zodat je remweg naar 0 wordt gereduceerd en je maar moet zien hoe je het voor elkaar krijgt nog optijd te stoppen

Citaat:
staatsbosbeheer, natuurmonumenten en die landeigenaren verplichten dat ruiterbewijs niet de overheid.

Zeer zinvol een ruiterbewijs in een natuurpark, dat heeft echt nut weet je tenminste wat je moet doen als je paard van een konijn schrikt!

Het beste is het denk ik om gewoon bij de basis school te beginnen daar waar kinderen voor het eerst de verkeersregels leren. Dan ben je zinvol bezig! Mensen die over het algemeen al weten waar ze op moeten letten en hoe hun dier gaat reageren een papiertje laten halen om te bewijzen dat ze dat kunnen is totaal zinloos. Vooral als je weet dat deze groep voor het overgrote deel niet de aanleiding van de ongevallen is!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:51

Anya schreef:
Het komt mij eerder voor dat Alane overheidsingrijpen als haarlemmerolie voor de onverantwoordelijkheid van enkele burgers propageert. En dat terwijl iedere burger juist roept dat er teveel regels zijn, die bovendien averechts werken. Bovendien is er opeens wel heel veel vertrouwen in datzelfde overheidsingrijpen d.m.v. regelgeving. En dat terwijl wederom reeds duidelijk is dat de 'maakbare samenleving' een utopie is gebleken. Waardoor steeds vaker regulering juist weer wordt teruggelegd waar die hoort: bij de verantwoordelijke burgers.

Alsof het halen van een rijbewijs en het stellen van regels o.g.v. maximum snelheid de oplossing is gebleken voor ongewenst gedrag van enkele weggebruikers.

Nog los daarvan lijkt het alsof de aangegeven 'klachten' de reden zijn geweest voor voorgenomen beleidswijzigingen. Dat is echter niet het geval. Een goede lobby van de betreffende organisatie aan de ene kant en wellicht onwetendheid aan de andere kant, is mijns inziens een eerder voor de hand liggende oorzaak van deze voorgenomen beleidswijziging.

mischien de olie in de fles laten zitten en eerst het etiket lezen....
maw niet alles wat er in de story staat is ook daadwerkelijk gebeurt en ook de krant verheerlijkt een verhaal wel eens.....

er zijn ook mensen met een autorijbewijs die te hard rijden, onder invloed, door rood enz. enz. Rijbewijs dan ook maar afschaffen? En de regels die daar bij horen ook maar gelijk...
Kun je de moddies ook weer ontgroenen en de regels weglaten....
Immers zijn en blijven er altijd mensen die regels bewust of onbewust overtreden...

VWB die manege, hierr in de buurt zit een rij/menvereniging die oa het koetsiersbewijs aanbied, maar dat betekent niet gelijk dat iedereen die in die hallen rijdt of li is van die vereniging een dergelijk bewijs heeft of de regels kent....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:54

reeds eerder aangegeven: het proces van agendavorming noopt mij ertoe om aan de bel te trekken voor Nederland wordt geconfronteerd met een ongemerkt (liefst in de vakantiemaanden) ingevoerd voldongen feit. Daarover blijven we van mening verschillen. Kortom niet zozeer een zaak van het etiket lezen. Maar een verschil van opvatting over de geest in de fles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:56

gaat het hier nou om het ruiterbewijs of een nieuw soort "rijbewijs"?

sorry, kan even niet alles lezen, lig doodziek op bed.

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:22

Anya schreef:
reeds eerder aangegeven: het proces van agendavorming noopt mij ertoe om aan de bel te trekken voor Nederland wordt geconfronteerd met een ongemerkt (liefst in de vakantiemaanden) ingevoerd voldongen feit.

Waar moeten we zijn om aan die bel te gaan hangen?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:30

Qimm schreef:

Dadelijk moeten we ook een fiets rijbewijs halen?
Natuurlijk is het best een goed initatief, maar ik heb weinig zin om een duur 'bewijs' te halen voor iets wat ik al jaren kan en doe. En ik kan niet niet buitenrijden ondanks dat ik dat graag doe. Als ik rij, rij ik zowieso langs de weg ik moet namelijk een kilometer rijden voor ik bij 'mijn' bak ben

Ook een goed idee!!
Gelukkig leer je dat al op het basisonderwijs toch?
Ik iig wel.

Ik vind het goed om te weten wat wel en niet mag...
Ook door verschillende dingen aan bod te brengen leer je begrip voor elkaar te krijgen...
(vrachtwagen-dode hoek, politie met zwaailicht - wat die meemaken soms en natuurlijk mensen met paarden/kinderen en honden, etc)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:32

Ik heb dat nooit gehad op de basis school, ik heb ook geen strik diploma, wat nu?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:39

Adrienne schreef:
Waar moeten we zijn om aan die bel te gaan hangen?

viewtopic.php?f=1&t=555071&hilit=

In dit topic staat email adres van ministerie en de site waar je alle tweede kamerfracties kunt vinden. Even briefje maken, kopieren en versturen naar al die adressen.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:39

mag je alleen schoenen zonder veters aan Kawa

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:50

ja in het vervolg alleen rijden met kaplaars, klomp of slippers

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:18

Dan ben ik ook voor standaard verlichting en knipperlichten op het paard, en natuurlijk met nummerbord.
Ja je krijgt verkeersexamen op school, maarre, wat heeft jou d'at gekost? En wat moet dit ruiterbewijs kosten? Bovendien ken je als ruiterzijnde toch (mede door dat verkeers examen op school) de verkeersregels, en als ruiter ben je vergelijkbaar met een fietser (je bent immers een bestuurder) Dus rechts heeft voorrang, voor rood licht moet je stoppen en je hand uitsteken als je afslaat. ZO anders zijn de verkeersregels niet als je op een paard zit.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:24

Dan moet je natuurlijk wel voor elk paard een eigen kenteken en registratie hebben....

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:26

Natuurlijk want ook dat kost geld

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:32

Moet dat dan weer gekoppeld worden aan de chip? Kun je meteen zien of het paard wel goed ingeent is

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:58

Alane schreef:
soesita schreef:

Als het in NL verplicht wordt dat een NL-ruiter een ruiterbewijs moet hebben, dan heb je die ook nodig in België en Duitsland.
Immers hoef ik als grensrijder niet ook een NL-autorijbewijs te halen en als ik Duitlsand rijdt nog een duits-autorijbewijs

Met een ruiterbewijs is het net als met een rijbewijs voor de auto, je hebt een papiertje dat je de grondbeginselen kent en weet waar welk knopje voor dient.
ervaring doe je enkel en alleen op door te doen en niet van die 20 of 30 X 50 minuten met een instructeur naastje bochtjes achteruit oefenen.
En dat geroep van wat je dan nog maar weet en kunt roepen de meesten chauffeurs ook als ze na hun B-rijbewijs bus of vrachtwagen gaan doen....
Daarnaast worden de eisen aan de lessen en examens voor B-rijbewijs ook weer aangescherpt (hoor ik weinig klagers over die het daarniet mee eens zijn en gaan lobby-en)

lijkt me dan eerder schoppen om te kunnen schoppen dan om doel te raken.

he he hier sluit ik me nou helemaal bij aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:02

Alleen het verschil met een bewijs bij een voertuig is
Dat of je nu in een kadetje van 15 jaar oud stapt of in de nieuwe mercedes, dat de rem en gas altijd op dezelfde plek zitten.
En dat ze nooit reageren door dingen uit de omgeving.

met een paard is dat heel anders, daarom ook zo nutteloos.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:44

sorry heb me vergist het isinderdaad het ruiterbewijs,....
daar ben ik dus wel voor
maar al zoude ze het autorijbewijs staan in stellen dan vind ik dat bull shit

Paardrijder moet rijbewijs hebben’
Van onze verslaggever

Dinsdag 14 maart 2006 - DEN HAAG – Paardrijders die met hun dier op de openbare weg willen komen, moeten in de toekomst verplicht een rijbewijs halen. Dat zou in de wet moeten worden vastgelegd.

Dat stellen de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat praktijkexamens afneemt voor onder meer automobilisten, bromfietsers en vrachtwagenchauffeurs.

Beide partijen willen de komende maanden de kwaliteit van de examens voor ruiters en koetsiers beoordelen en in de wet laten vastleggen.

Jaarlijks gaan zevenduizend ruiters en koetsiers op voor het ruiterbewijs. Dat is niet verplicht, maar wordt door de SRR aanbevolen voor paardrijders die op de openbare weg willen komen.

Ruiters krijgen het rijbewijs als ze een theorie- en praktijkexamen met succes afleggen en ze de kennis en vaardigheid hebben om veilig op pad te gaan. In het examen worden ruiters ook getoetst op het verantwoord omgaan met dieren.

SRR en CBR willen een ruiterbewijs verplicht stellen omdat het steeds drukker op de weg wordt.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:19

Citaat:
Beide organisaties zullen een gezamenlijk plan opstellen voor vergaande samenwerking bij de ontwikkeling en organisatie van de examens voor ruiters en koetsiers

Volgens mij(zo lees ik dit bovenstaande nml. ,maar kan er nog weinig concreets over vinden) word er toch echt een nieuw soort RuiterRIJbewijs ingevoerd....

Nog steeds ben ik van mening.....
*Wil geen extra verzekering(heb zelf al ergens gelezen over "koppelverkoop"..dus mag dat wel een ruiterbewijs incl. verzekering,lidmaatschap)
*Wil geen lid worden en/of blaadje ontvangen.
*Wil op mijn eigen paard deelnemen met een bitloos hoofdstel en niet omdat het MOET een bit in en daarna weer bitloos de wijde wereld in.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:21

ik heb er veel aan gehad, aan het behalen van mijn ruiterbewijs. ik heb veel geleerd allerlei dingen die ik toch wel belangrijk vind.
maar dat was toen ik 12 was en 1 keer in de week les had.

je mag er wel vanuit gaan dat als je een eigen paard hebt, je wel weet hoe je je moet gedragen in het bos, etc. etc.
toch vind ik het wel makkelijk om al mijn spullen te bewaren. er staan veelkomende ziektes in, giftige plantensoorten, allemaal dat soort dingen.

om het verplicht te maken vind ik niet zo'n goed idee. maar aan de andere kant: je hebt toch ook een rijbewijs nodig om te mogen autorijden? en ik weet dat je eens per jaar ervoor moet betalen, en ik ben nog nooit gecontroleerd in al die jaren, maar ik vind wel dat een ruiter de nodige basiskennis moet hebben om veilig te kunnen rijden in het algemeen.

het is zuur voor de mensen die al dertig jaar rijden en nu opeens een cursus moeten doen, maar ik vind het wel een goed idee voor de startende ruiter. misschien moet dit gewoon vanuit de manege komen, theorie lessen over regels en gedragingen. dat scheelt een hoop geld.