'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:55

Als niemand LDR moet kopiëren, waar komen dan al die 'kenners' en 'gebruikers' vandaan?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:58

Yvonnelind schreef:
1. Geen druk in teugels, Dat lees ik bij jouw stukje over "type C"...

Moet ik je nu echt de definitie geven van aanleuning.?!!
"Aanleuning is de druk die het paard geeft op het bit."
Geen druk = geen aanleuning, dus ik weet niet wat je wilt met je "Type C" gedoe hoor...

O, jij leest alleen samenvattingen.
Vlak daarboven staat:
Ikzelf schreef:
Ook wordt in deze houding de druk in de teugels niet groot

Over iemand op één woordje pakken gesproken...

Goed je hebt gelijk, bij 1. had moeten staan Weinig druk in teugels.

Snap je het nu wel?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:01

Yvonnelind schreef:
Wil je deze zin dan even quoten uit mijn reactie?
"de mening van de ervaringsdeskundige is heilig"
Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegt en kan het ook niet terug vinden.

Niet letterlijk nee.

Een onderbouwde kritiek van jouw kant kan ik overigens ook nergens terug vinden.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:06

Jij maakt een fout, ik zie dat en vervolgens probeer je míj belachelijk te maken... Dàt bedoel ik dus met waardeloos discusseren.

Ik discusseer niet mee, omdat ik geen kenner/gebruiker van LDR ben, maar ik vind het onderwerp op zich interessant. Daarom lees ik het. Ik stoor mij aan jullie arrogante manier van doen.
Dat is alles...

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:11

Yvonnelind schreef:
Jij maakt een fout, ik zie dat en vervolgens probeer je míj belachelijk te maken... Dàt bedoel ik dus met waardeloos discusseren.

Waardeloze discussies komen van mensen die niet de hele teksten goed lezen en dan gaan vallen over één woordje.

Als je beter had gelezen had je wel begrepen wat er daar bedoeld werd. In plaats daarvan, probeer jij op basis van dat ene woordje mijn hele verhaal af te doen als onzin.

Zelfs een niet-kenner zou in staat moeten zijn om te volgen en begrijpen wat ik daarboven heb opgeschreven. Dan kan je me gelijk geven, of niet. In dat laatste geval zou ik graag een onderbouwing horen van waarom: Waar ga ik fout in mijn redenaties?

Als je iets niet begrijpt van wat ik heb opgeschreven, dan kan je op normale manier om uitleg vragen.

Zo kunnen we tot normale discussies komen.

Lante

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:17

Heeft geen zin, want jij geeft toch nooit iemand gelijk.
Zo zie je maar weer, ik begrijp meer dan jij denkt .
Ik ga lekker rijden zo (nee géén LDR), en ik wens je veel succes met het overtuigen van mensen, bij mij is het helaas niet gelukt (ja inderdaad, ik zal wel te dom zijn; ik zeg het zelf maar vast ).

hoi

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:23

QQQ in heel je stuk komt weer duidelijk naar voren dat jij uitgaat dat een paard dat ldr gereden wordt achter de teugel loopt.
Even in het kort gezegd type c.

Elke keer verval je daarop terug. Dus nogmaals een paard wat wat dieper(achter de loodlijn loopt) hoeft niet achter de teugel te gaan.

Over dat ontspannen hoofd afhangen, inderdaad dat is voor de loodlijn in rust. In die houding gebruikt een paard z'n spieren niet.
Maar wat willen we nu in dressuur dat een paard z'n spieren gebruikt ook in de hals. Zodat we een mooi gespierd paard krijgen.
Dat we duidlijk zien dat die spieren in de hals bollen en bewegen. Dat die spieren werken.

Een paard wat achter de teugel gaat zal je gelijk zien in de hals, geen beweging meer in die spieren. Er is een bolling van de spieren maar er beweegt niks meer.

Een paard wat z'n hoofd wat ontspannen laat bungelen gebruikt z'n spieren niet.

En even terzijde ik heb zelfs geen ervaring in het hyperflexen. Maar doordat ik m'n paard toch regelmatig wat ronder, lager instel kan ik me wel het gevoel inleven dat daar bij te pas komt.
Ik voel dat ik wat ronder en lager kan en er zo weer terug uit kan rijden. Ik voel dat je door verder en verder te trainen dat je dus inderdaad je paard zo ver kan laten opbollen zonder dat de basisvoorwaarden in het gedrang komen.
Op dit moment kan ik wat ronder/dieper maar in een kleine mate. Als ik een Anky zou nadoen dan wordt het trekken en inderdaad een type c.
Maar daarom ben ik me wel bewust dat hyperflex/ Ldr trainen voor de ruiters/paarden die daar in hun training ZIJN een grote toegevoegde waarde in vinden.

En daarom snap ik dus niet dat jij elke keer er weer op terug valt dat een ldr paard achter de teugel is.
Jij hebt beschreven dat jouw paard achter de teugel loopt maar heb je nu al eens op een ander paard gereden wat je dus inderdaad wat ronder/dieper in kan stellen zonder dat de basisvoorwaarden in het gedrang komen.
Dat gevoel ervaren. misschein als je dat hebt ervaren dat je dan je eigen wat beter in kan leven, jezelf een betere mening kan vormen.

Want nu twijfel ik aan je gevoel.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:44

piepelotje schreef:
QQQ in heel je stuk komt weer duidelijk naar voren dat jij uitgaat dat een paard dat ldr gereden wordt achter de teugel loopt.
Even in het kort gezegd type c.

Elke keer verval je daarop terug. Dus nogmaals een paard wat wat dieper(achter de loodlijn loopt) hoeft niet achter de teugel te gaan.

Nee, dat zeg ik ook niet.
Een paard kan leren om met behulp van het spiergebruik de hand van de ruiter zo goed mogelijk te volgen (in het voorbeeld met de mok, "leer" je het je assistent door te vragen om zo goed mogelijk te volgen). Dit paard is niet achter de teugel. Ik heb maar 3 types aangegeven, en achter de teugel valt inderdaad OOK onder type C.

In de dressuur willen we het paard leren zijn spieren zo te gebruiken dat deze ons goed kan dragen en dat het de hulpen goed door laat komen: Het mag geen spieren gebruiken om ons tegen te werken, kortom, we willen niet dat het paard alle mogelijke spieren gebruikt, maar de juiste spieren. De halsspieren waar jij op doelt hebben niet de functie waar ik het over heb. Voor de functie die ik beschrijf zijn helemaal niet van die grote spieren nodig.

Bij type C aanleuning zonder achter de teugel te gaan (OK, type C2?) volgt het paard bewust de hand: Hij past met behulp van spieren de positie van het hoofd aan, aan hetgeen de ruiter vraagt met de hand. Heel braaf, maar getuigt niet van het vertrouwen in de hand zoals ik het heb omschreven, en het geeft enige vertraging in het effect (er moeten nu immers 2 hersenen wat doen). De hulpen worden dus enigzins gebufferd. Hangt het hoofd los, in aanleuning B, dan is het effect direct, zonder tussenkomst van een bewust volgen door het paard.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:21

QQQQ schreef:
Een minuut of 30 later dan beloofd, maar hier dan de uiteenzetting over aanleuning, en waarom men nou zo hecht aan die neus vóór de loodlijn. Neem de tijd om 't helemaal te lezen & begrijpen alvorens te reageren svp...

Kompt ie :

De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan, maar om functionele redenen. Hieronder zal ik een aantal van de in het kader van deze discussie belangrijkste redenen toelichten.

Het hoofd in evenwicht

Het paardenhoofd hangt aan het begin (of einde ) van de wervelkolom. De wervelkolom dient hier als kapstok, de verbinding is een gewricht met redelijk veel bewegingsvrijheid in meerdere richtingen. Als je een paardenskelet in elkaar zet, hoef je het hoofd niet VAST te monteren: Mits de wervelkolom is ondersteund en sterk genoeg is om het hoofd te dragen, kan het hoofd hier dus gewoon los aanhangen. Hier zijn geen spieren, banden of pezen voor nodig. Het levende paard heeft dan ook geen spieren nodig voor deze verbinding. Een ontspannen paard zal dan ook altijd het hoofd los laten hangen aan deze kapstop. In deze situatie hangt het hoofd in zo’n evenwicht, dat de neus automatisch vóór de loodlijn is, ongeacht de halshouding. Wil het paard de neus meer naar voren, of meer naar achteren bewegen, dan zal dit moeten gebeuren met spieren die hetzij aan de bovenkant, hetzij aan de onderkant van het draaipunt (gewricht) aan het hoofd trekken.

Een experimentje
Deze situatie kan je nabootsen door bijvoorbeeld een mok te nemen, die je omgekeerd op een potlood laat balanceren. Het potlood niet in het midden van de bodem, maar aan de rand tussen zijkant en bodem. Zorg dat het potlood de mok alleen op dit punt raakt. Je kan nu met je vrije hand de mok heel makkelijk bewegen. Als je een duwtje geeft zal ie heen en weer slingeren tot ie weer tot rust komt en stil hangt (situatie A). Als je je vinger er tegenaan legt en wat voorzichtiger drukt, kan je de mok heen en weer bewegen zonder dat je het contact met de mok verliest (situatie B). Ook kan je iemand anders vragen om de mok bij het oor vast te houden terwijl je deze vraagt om zo goed mogelijk mee te bewegen met wat jij aangeeft. Jij doet vervolgens hetzelfde als in situatie B (dit is situatie C).

Wat merk je tijdens bovenstaand experiment op? Bij A beweegt de mok erg makkelijk en vrij, maar je hebt niet echt controle over hoe die precies beweegt, en wanneer ie weer stil hangt: Zodra je de mok niet meer aanraakt, is de controle weg. Bij B heb je perfecte controle over de beweging van de mok: Hij beweegt als jij beweegt, hangt stil als jij stopt etc. Voorwaarde is dat je wel met gevoel beweegt, om het contact te behouden. C is een beetje als B, maar je zal merken dat het toch iets minder soepel gaat, hoe goed men ook probeert op elkaar in te gaan.

Vertaling naar het paard
Nu terug naar het paard. Als het hoofd volledig ontspannen hangt (waarbij dus automatisch de neus duidelijk voor de loodlijn is), gebruikt het paard geen spieren om dat hoofd daar te houden. Als er nu iemand een rukje aan de teugels geeft en weer los laat, zal het hoofd net als de mok in situatie A heen en weer gaan slingeren, was het niet dat het paard dit zeer onprettig vind en dit voorkomt door het hoofd middels spiergebruik stil te zetten. Ook kan het paard preventief de “klap” van dit rukje opvangen, door het hoofd middels spierspanning vast te houden, als ie erop bedacht is. Dit teugelgebruik resulteert dus in onnodige spanning, onnodig spiergebruik.

Ook kan iemand de teugels zeer gevoelig gebruiken, in constante voeling met de mond blijven en zo de neus iets naar achteren bewegen, zeg maar halverwege waar het van nature als los hangend hoofd hangt, en de loodlijn. In deze positie bestaat er de mogelijkheid, om met de gevoelige hand de neus één of enkele cm naar voren, of één of enkele cm naar achteren te bewegen. Gaat dit met goed gecontroleerde hand, dan kan de ruiter dit zeer exact bepalen, net zoals bij de mok in situatie B. Het paard kan dit blokkeren door spieren aan te spannen. Dit zal ie doen als ie bijvoorbeeld een herinnering heeft aan situatie A, en de hand dus (nog) niet helemaal vertrouwt. Voor deze ideale aanleuning (aanleuning B) heeft het paard dus zeer veel vertrouwen in de ruiterhand nodig. Een paard die het niet helemaal vertrouwt, maar wel geleerd heeft mee te werken, kan er voor kiezen om z’n spieren te gebruiken om eventuele rukjes op te vangen en om het hoofd mee te bewegen met hetgeen de ruiterhand vraagt. Dit is te vergelijken met de mok in situatie C en is een “valse” aanleuning.

Bij “aanleuning B” is het zaak om enige afbuiging te vragen (dit gebeurt van achter naar voren, door het paard lichtjes “in de hand” te drijven), om ervoor te zorgen dat je als ruiter zowel een effect kan krijgen van het iets openen van de hand (neus beweegt iets naar voren) èn van het sluiten van de hand (neus beweegt iets naar achteren). Hoe dichter je dit namelijk bij het natuurlijk punt van evenwicht houdt, des te lichter zal dit zijn: In het meest ideale geval is het gewicht van de teugel genoeg om deze lichte aanleuning te creëren. Vraagt men dus om deze afbuiging en spant het paard zich hier niet tegen, dan geeft het dus correct na. De ruiter draagt dan dit (minimale) gewicht. Hoe verder de ruiter dit ontspannen hoofd naar achteren vraagt (verder van het punt van evenwicht), des te zwaarder zal dit voor deze worden. Aanleuning B is wat ik bedoel als ik het heb over het “los hangende hoofd” en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.

De klassieke school en ook de FEI reglementen, vraagt om een ontspannen paard, dat zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter. Ontspanning in de aanleuning is er alleen in situatie B, waar het paard geen energie verspilt aan de eigen hoofdpositie en de handinwerking van de ruiter volledig en ongehinderd (en dus direct) laat doorkomen. Het is inspanning vanuit ontspanning, omdat het paard zich elders in het lichaam (met name de achterhand) wel fysiek inspant. De overgave is “edelmoedig”, omdat het paard in het volste vertrouwen letterlijk het hoofd in de handen van de ruiter legt en zich niet beschermt tegen eventuele rukjes, omdat het het volste vertrouwen heeft dat deze niet zullen komen. Je zult begrijpen dat het behalen van zo’n aanleuning niet simpel is, maar het is wel een basisvoorwaarde. Als dit niet voor elkaar is, ben je dus nog in de basis bezig.

Is het vertrouwen niet zo groot, dan zal het paard al snel overgaan tot de aanleuning van type C. Hierbij zal het paard of op de hand gaan hangen (naar voren duwen), om zo het bit wat meer in de mond te fixeren, of proberen achter het bit te komen. Aangezien we allemaal geleerd hebben, dat het paard moet afbuigen, wordt het achter het bit geraken eerder beloond dan het over het bit geraken. Een paard leert al snel dat ie door zelf de neus iets naar achteren te nemen, beloond wordt door de ruiter én door het feit dat minder gecontroleerde bewegingen niet zo hard meer aankomen. Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen, zoals ook bij de mok in situatie C.

Achter de loodlijn
Uit bovenstaande kunnen we ook concluderen dat, zodra de neus achter de loodlijn komt, dit is om één van twee redenen: 1) de ruiter neemt de neus wel erg ver terug, of 2) het paard neemt de neus zelf terug. De eerste mogelijkheid kan voor héél even voor komen in situatie B, maar geeft een vrij hoge druk op de lagen van het paard. Als het te lang duurt, zal het paard zichzelf beschermen door achter het bit te kruipen en over te gaan in een aanleuning van type C. Bij de 2e mogelijkheid is er duidelijk sprake van een aanleuning van type C.

LDR
Wat betekent dit allemaal voor LDR? (LET OP: het gaat in deze discussie over aanleuning even alléén om de voorkant, uitgangspunt is dat het van achteren allemaal goed gaat). Van de goede LDR ruiters, als Anky en Tyrza, hebben wij gehoord, dat de LDR houding niet in ene wordt bereikt, maar stapsgewijs. Ook wordt in deze houding de druk in de teugels niet groot, je mag immers niet trekken. Daarnaast zal het paard de hand ook gewillig volgen als deze wordt geopend.

Om wat voor type aanleuning gaat het hier? Even nalopen:
1. Geen druk in teugels,
2. Hoofd ver achter de loodlijn,
3. Hoofd dus ver van punt van evenwicht,
4. Is dus relatief veel kracht nodig om hoofd daar te brengen en houden,
5. Hoofd volgt de hand
=> Het gaat hier dus om een aanleuning van het type C, waarbij het paard het hoofd met spierinspanning zelf ver van het punt van evenwicht moet houden en zelf bewust moet meebewegen met hetgeen de hand aangeeft.

De LDR houding voldoet dus niet aan de basisvoorwaarde van een ontspannen aanleuning die de ruiter(hand)hulpen ongehinderd laat doorkomen. Het leert het paard ook hoe het deze vorm van overgave aan de ruiterhand kan ontlopen (dit uit zich in een aanleuning van type C, ook bij andere hoofdhoudingen). Aangezien LDR dus niet voldoet aan deze moeilijke, maar toch zeker basisvoorwaarde, is het zeer onjuist om LDR te bestempelen als een “hoge school oefening”.

Hierbij nodig ik allen uit om bovenstaande met onderbouwde argumenten te bediscussiëren.

Het uiteindelijke Doel is om het paard met de neus voor de loodlijn in een proef voor te stellen. Waarom?
Omdat het paard dan op de juiste manier verzameling en oprichting laat zien.
Je verhaal is prachtig om leken compleet op het verkeerde been te zetten, het klinkt geweldig.
Je vergeet echter één ontzettend belangrijk aspect: uiteindelijk is het resultaat van LDR in de ring ook een paard wat prachtig verzameld met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn door de baan gaat.
Je verhaal van het ontspannen afhangende hoofd gaat alleen op in het geval de halswervels opgericht zijn, zoals je skeletten opgezet ziet staan. Zou je echter datzelfde skelet met de hals helemaal rond naar beneden hangend neerzetten, dan verandert je "kapstok" van positie...
De voorbeelden met de mok zijn niet na te doen in dat geval omdat de mok van je vinger afglijdt. Immers een mok heeft geen atlas en draaier die op elkaar vast blijven zitten?
Ontspanning wil niet zeggen dat er geen enkele spier werk verricht en dat er geen vormspanning van spieren mag zijn, ook hier haal je een aantal begrippen door elkaar zoals "afwezigheid van spierspanning" "gespannen" "ontspanning" en "vormspanning".
Een paard kan dus best ontspannen zijn en toch bepaalde spieren op spanning houden, ook om bijv. het hoofd in een bepaalde positie te houden!

Wil je me verder nog even uitleggen welke spieren je precies bedoelt met je opmerking in je voorgaande bericht: "voor de functie die ik beschrijf zijn helemaal niet van die grote spieren nodig"?
en wat je bedoelt met "er moeten nu immers twee hersenen wat doen"?

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:24

Bij type C aanleuning zonder achter de teugel te gaan (OK, type C2?) volgt het paard bewust de hand: Hij past met behulp van spieren de positie van het hoofd aan, aan hetgeen de ruiter vraagt met de hand. Heel braaf, maar getuigt niet van het vertrouwen in de hand zoals ik het heb omschreven, en het geeft enige vertraging in het effect (er moeten nu immers 2 hersenen wat doen). De hulpen worden dus enigzins gebufferd. Hangt het hoofd los, in aanleuning B, dan is het effect direct, zonder tussenkomst van een bewust volgen door het paard.[/quote]

Hier proef ik toch weer ......... vertrouwen in de hand. Voor m'n (gevoel )is er geen verschil in de aanleuning. Zodra je gevoel van aanleuning verandert ga je fout.
Voor mij getuigd het ook nog eens dat een paard heel veel vertrouwen in de hand heeft als het je ook naar dieper/rnder volgt.

Heb nog eens je stukje terug gelezen en ook valt mij op dat je denkt dat er meer druk komt, hangen, gespannenheid. In type c.

Ook ben ik je evenkwijt als je over tweehersenhelften praat.

Nogmaals je denken is teveel gericht naar een hoofdpositie die je koppeld aan aanleuning. Gaat mij erop lijken dat je alleen naar dat zogenoemde "krulletje' kijkt.
Is het krulletje daar dan is het goed!! Is het krulletje wat dieper is fout want dan gebeurt er dat en dat.

Voor mij geld dat een paard met z'n neus voor de loodlijn ook achter of tegen de teugel kan zijn.
Ook in het lager/dieper/ronder kan dat.

en daar zit de fout.......het narijden van een plaatje of je n klassiek narijd (neusje op de loodlijn) of ldr Neusje achter de loodlijn.
Komt allemaal neer op gevoel. Een goede ruiter voelt.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:38

piepelotje schreef:
en daar zit de fout.......het narijden van een plaatje of je n klassiek narijd (neusje op de loodlijn) of ldr Neusje achter de loodlijn.

Amen

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:44

QQQQ schreef:
Van de goede LDR ruiters, als Anky en Tyrza, hebben wij gehoord, dat de LDR houding niet in ene wordt bereikt, maar stapsgewijs. Ook wordt in deze houding de druk in de teugels niet groot, je mag immers niet trekken. Daarnaast zal het paard de hand ook gewillig volgen als deze wordt geopend.

Om wat voor type aanleuning gaat het hier? Even nalopen:
1. Geen druk in teugels,
2. Hoofd ver achter de loodlijn,
3. Hoofd dus ver van punt van evenwicht,
4. Is dus relatief veel kracht nodig om hoofd daar te brengen en houden,
5. Hoofd volgt de hand
=> Het gaat hier dus om een aanleuning van het type C, waarbij het paard het hoofd met spierinspanning zelf ver van het punt van evenwicht moet houden en zelf bewust moet meebewegen met hetgeen de hand aangeeft.

Kijk, DAT bedoel ik nou: als ik zeg dat ik een paard niet van voren naar beneden trek, interpreteer jij dat meteen als "geen druk = geen aanleuning".
En DAAR word ik een beetje ziek van. En dan denk ik: leer eerst maar eens de praktijk te ervaren. Want alles wat je hierboven zegt slaat kant noch wal.

Leg jij me nu eens vanuit je gevoel uit (dus vanuit je eigen ervaring, niet uit boeken) hoe je een paard nu het neusje voor de loodlijn laat lopen (waar moet ik op letten? wat kan een paard doen? wat doe ik in zo'n situatie? hoe voelt dat nu aan?)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:10

Tyrza: zie eerdere vragen en reacties van mij, bij 1. had Weinig druk moeten staan.

Rest van de opmerkingen:

Het is echt heel simpel.
Hoe verder de neus naar achteren komt, hoe verder deze komt van de positie waarop het hoofd in evenwicht is, des te meer kracht er nodig is om het hoofd in deze positie te brengen en te houden.

Een kaal skelet in LDR stand daar valt inderdaad óf het hoofd op de grond, óf hij hangt in een heel andere positie dan je bij LDR in levende lijve ziet. Waarom? Omdat in levende lijve spieren voor deze houding zorgen.

Spieren die die kracht leveren. Spieren kunnen komen van óf de ruiter, óf het paard. Aangezien de ruiters aangeven dat ze niet veel meer gewicht in de hand hebben dan bij de "normale" aanleuning, betekend dit dus, dat het paard dit gewicht draagt. Voor de ruiter voelt dit dus gelijk! (voor het paard is het absoluut anders). Een ruiter die het ideale gevoel kent ("aanleuning B") merkt het verschil ook op. Een ruiter die zich van dit verschil totaal niet bewust is, weet niet beter en zal het verschil daarom ook nooit voelen (zie ook mijn 2e onderschrift).

Bij het voorbeeld met de mok, situatie C, "besturen" 2 afzonderlijke hersenen de mok: de aangever en de assistent. In situatie B stuurt maar één set hersenen, dit gaat dus sneller en soepeler. Als het paard dus bewust de hand moet volgen, zijn er dus 2 hersenen bezig met het behouden van de aanleuning: paard en ruiter. Dit is daardoor minder soepel en direct.

Om mijn uitleg hier te kunnen volgen, hoef je geen beroep te doen op gevoel. Puur op enig voorstellingsvermogen (of pak die mok er eens echt bij) en logisch meedenken.

Ook niet onbelangrijk om te realiseren: Opgericht, neus voor de loodlijn is te realiseren met een aanleuning van het type B EN met een aanleuning van het type C. Dit verschil is dus alleen te zien en te voelen door iemand die zich bewust is van dit verschil!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:13

Karl66 schreef:
piepelotje schreef:

Amen

Zegt de man die vroeg om uitgebreide redenaties en onderbouwingen....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:29

QQQQ, ik vroeg om gevoel uit de praktijk, niet de vergelijking met een mok. Leg het nu eens zo uit, dat als ik een paard zit, jij het me stap voor stap kunt uitleggen. Dus: waar moet ik op letten? wat kan een paard doen? wat doe ik in zo'n situatie? hoe voelt dat nu aan?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:42

Tyrza schreef:
QQQQ, ik vroeg om gevoel uit de praktijk, niet de vergelijking met een mok. Leg het nu eens zo uit, dat als ik een paard zit, jij het me stap voor stap kunt uitleggen. Dus: waar moet ik op letten? wat kan een paard doen? wat doe ik in zo'n situatie? hoe voelt dat nu aan?

Een gevoel kan je niet via bokt overbrengen, dat staat teveel bloot aan interpretaties. Wat ik licht vind, vind een ander zwaar, etc. Verder is het maar net wat iemand aanspreekt: Sommigen zijn wild van Centered Riding, anderen kunnen er niets mee. Werkt dus niet, kom je nergens mee.

Logische, beredeneerbare zaken kan je hier veel beter bediscuseren, mits dat steeds met onderbouwingen gebeurt. Als we dat dan ook nog op een normale toon kunnen blijven doen, dan steken we er misschien nog wat van op ook!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:44

Het gaat erom: we weten nu allemaal wel waarom. Maar nu eens het HOE. Dat mis ik nog ter aanvulling van dit topic. Spijtig dat je dat niet wilt aanvullen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:54

Tyrza schreef:
Het gaat erom: we weten nu allemaal wel waarom. Maar nu eens het HOE. Dat mis ik nog ter aanvulling van dit topic. Spijtig dat je dat niet wilt aanvullen.

Het HOE staat in alle goeie boeken omschreven, maar hoe het voelt en met welke timing zaken moeten, dat bepaalt of het op de juiste manier lukt, of niet. Hoe vaak hoor je niet bij de clinic (of les) van een top instructeur mensen aan de kant zeggen: "Nou, mijn instructie zegt precies hetzelfde, moet je daar nou zoveel voor betalen?". Als je dan echter naar het effect van de instructies kijkt, zou je grote verschillen kunnen zien.

Zeg 10 willekeurige mensen: Schilder een hoofd van een 3 jarig kind die denkt aan 10 ijsjes, waarvan één met chocola. Kan je ze ook nog vertellen met welk materiaal en welke kleuren. Toch krijg je 10 volstrekt andere schilderijen.

Vanuit het weten van het waarom, kan je nu in de praktijk gaan kijken en voelen (liefst met begeleiding die ook weet waarom). Pas dan wordt het verschil duidelijk.

Overigens (even iets anders), een belangrijk nadeel van aanleuning B, is dat als het paard toch ergens van schrikt, dat snel resulteert in een zichtbaar verlies van aanleuning. Dit scoort dan weer slecht op wedstrijden. Bij aanleuning C kan je dit veel makkelijker opvangen, mede omdat je de hele tijd in voeling bent met de spierspanning van het paard. Ofwel, aanleuning B vraagt ook om een groter vertrouwen van de ruiter in het paard

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:55

Raar... als ik een uitleg van mijn interpretatie over LDR geef, begrijpt het gros van de mensen het wel...

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:59

Tyrza schreef:
Raar... als ik een uitleg van mijn interpretatie over LDR geef, begrijpt het gros van de mensen het wel...

Zet dat gros nu eens zonder verdere uitleg op het paard en vraag ze om te doen wat jij op bokt heb uitgelegd.

10 mensen, 10 resultaten...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:01

het gaat om het begrip, niet om praktijkervaring.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:05

Tyrza schreef:

Oh, alleen QQQQ moet van jou uitleggen hoe het in de praktijk werkt, stap voor stap??

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:08

Gaan we het weer letterlijk nemen. Ik bedoel dat het begrijpelijk gemaakt kan worden zodat ik het mijzelf visueel kan inbeelden.

Als een leek een boek over paardrijden leest, kan hij ook niet meteen op een paard springen en paardrijden.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:10

Tyrza schreef:

Klopt, maar hoe weet je zeker dat men het juist begrepen heeft bij zoiets?
Termen als "beetje aanvullen met het been", komen zeer nauw. Hoeveel is een beetje? Misschien wel bijna niks?

Je kan globaal vertellen hoe iets voelt, maar dan is mijn verhaal niet echt veel anders dan hetgeen jij verteld. Toch is er dus een wezenlijk verschil tussen hoe aanleuning B en C voelt. Als je mijn uitleg hiervan begrijpt en in staat bent om je in te voelen in situaties, dan krijg je denk ik vanzelf wel een "idee van 'n gevoel" bij dit geheel. Bij C is er wederzijds meer controle, bij B wederzijds meer vertrouwen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:10

Tyrza schreef:
Als een leek een boek over paardrijden leest, kan hij ook niet meteen op een paard springen en paardrijden.

Daar zijn 2 redenen voor:
1. Hij heeft de ervaring en kunde nog niet.
2. Hij heeft niet alles correct begrepen.